Inzicht in isolement van
analfabeten in Nederland
fl
Kunst via de video-tvbij de kijkers thuis
Schieten en romantiek
in twee speelfilms
m
r(
7i
TERUGBLIK
RADIO/TELEVISIE
hou fV
het lJ
scherm
in het
oog
Candidaten
gezocht voor
.Licht Klassiek'
ps
Mf- - -**•
NOS bemiddelt in conflict VPRO-bestuur
TELEVISIE VANAVOI2—
TELEVISIE ZATERDA
RADIO VANAVOND
-uc
RADIO ZATERDAG tl
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 20 FEBRUARI 1981 P/
HILVERSUM Het LSA (Landelijk Steunpunt Alfa
betisering) is een aantal jaren geleden opgericht om op
150 plaatsen in Nederland lees- en schiijfgroepen in
buurthuizen en scholen te begeleiden. Een organisatie
die hard nodig blijkt, want zo'n 400.000 Nederlanders
blijken analfabeet te zijn, mensen die op enkele uitzon
deringen na wel naar school gingen, maar nooit goed
leerden lezen en schrijven. Zij kunnen de ondertiteling
van tv-films niet lezen, weten zich geen raad in openba
re gebouwen, lezen geen krant of hobbyhoek en kunnen
geen brief lezen of schrijven. Over deze groep mensen
gaat het IKON-programma „Wie schrijft die blijft", dat
vanavond wordt uitgezonden op Ned. I om 23.00 uur.
Slechts enkelen waren bereid te praten over hun situa
tie, waaraan zij op latere leeftijd gingen werken. Een
van hen is loodgieter Jan.
Jan vertelt over zijn moeizame jaren op de lagere school, op
de achterste bank waar hij geen beurten kreeg en niemand
opmerkte, dat lezen en schrijven er niet bij was. Later werd
Jan loodgieter, een goed vakman, al moest hij zich behelpen.
„Als ik een adres opkreeg waar ik iets moest repareren,
keek ik eerst goed op de plattegrond en vergeleek ik de let
ters daarop met de letters op het papiertje. Bij het adres aan
gekomen belde ik aan en volstond ik met de mededeling: de
loodgieter. Ik werk bij een raar bedrijf, ik heb geen naam en
adres meegekregen. Zo bleef ik jaren aan het werk, tot het
mis ging en ik ontslag moest nemen".
Jan is in deze IKON-documentaire het meest aan het woord,
al spreekt hij vaak onverstaanbaar. Jan trouwde, kreeg kin
deren en vond het niet leuk, dat zijn kinderen wel leerden
lezen en schrijven. Het LSA bood hem de mogelijkheid iets
van zijn achterstand in te halen.
Jan: „Ik ben nooit bang voor ontslag geweest, ik kende mijn
vak. Ik was wel bang voor de spot van collega's. En ik voel
de me geïsoleerd, erg afhankelijk van wat anderen me voor
lazen".
Analfabetisme ontstaat, zoals uit de rustig opgebouwde docu
mentaire blijkt, wanneer overigens geestelijk normale kin
deren moeilijk opvoedbaar zijn en niet de aandacht krijgen
die juist zij nodig hebben.
Een cursusleider van het LSA: „Kinderen van zigeuners
hebben er minder last van, omdat in hun omgeving analfa
betisme wordt geaccepteerd. Wie bij ons komt, doet dit uit
vrije wil; het zijn mensen van dertig, veertig jaar, al is de
iongste achttien en de oudste negenenzestig. Ze zijn vaak
bang, maar willen uit dat isolement komen".
Loodgieter Jan: „Toen ik voor het eerst naar zo'n groep
ging, dacht ik dat ik tussen allemaal leraren terecht kwam
die me wel even zouden aanpakken. Het bleken leerlingen
te zijn..."
Verbergen
Vrijwel alle mensen die door omstandigheden niet leerden
lezen en schrijven, blijken dit uitstekend te kunnen verber
gen, tot het moment waarop zij. trouwen, zoals blijkt uit het
geval-Jan. Opmerkelijk is, dat zij daardoor hun isolement
onnodig vergroten. Pesterijen uit hun jeugd Zijn op latere
leeftijd grotendeels van de baan, maar het isolement blijft.
Pas als deze mensen om hulp vragen, blijken zij niet de eni
ge te zijn, zoals zij doorgaans denken en wordt spontaan
hulp geboden.
De vrouw van Jan: „Ik zou toch wel met Jan zijn getrouwd,
al wist ik tot ons huwelijk niet, dat Jan niet kon lezen en
schrijven. Ik heb natuurlijk eerst zelf geprobeerd Jan te hel
pen, maar dat lukte niet, Jan moest naar school. Wel heb ik
hem voortdurend geholpen met het invullen van formulie
ren, want Jan. wilde niet door de mand vallen".
De documentaire van Yvonne Feller maakt duidelijk, dat
Jan, die niet lezen en schrijven kon, vanavond een
van de hoofdpersonen in „Wie schrijft die blijft".
niemand door de mand hoeft te vallen; mits men hulp wil
aanvaarden en die hulp wordt in ruime mate geboden. Aan
het einde van de uitzending kan men telefonisch reageren.
FRITS BROMBERG
de Verenigde Staten is een klein
vertrek met donkere, tast- en toon-
gevoelig muren. De comfortabele
leunstoel in het midden wordt aan
beide zijden door een televisie-mo-
Je gaat in de stoel zitten en het licht
wordt gedempt, de monitors en het
scherm komen tot leven en Aspen
verschijnt: een pittoresk wintersport
plaatsje in Colorado. Meer nog: je
rijdt door Aspen. Winter wordt lente
en zomer, het geluid van talloze ski
liften gaat over in het gejoel van kiA-
deren in het park. Onder aan het te
levisiescherm zijn symbolen weerge
geven: raak even het beeldscherm
aan en daar zwaai je al de hoek om.
Een restaurant komt in zicht. Weer
een lichte toets en de eetzaal ver
schijnt. Als je nog een keer drukt
krijg je de menukaart voor je neus.
Zo kun je urenlang door het dorpje
zwerven, van straat tot straat, plein,
park en gebouw, in kleur en met alle
bijbehorende geluiden, tot je vergeet
dat je eigenlijk nog steeds in een don
ker kamertje in M.I.T. zit.
Science fiction? Nee, simpelweg het
resultaat van duizenden originele vi
deo-opnamen die in logische volgorde
op een videoschijf zijn overgebracht
en op commando van het tastgevoelig
beeldscherm razendsnel door een
computer worden geprojecteerd. Hoe
wel het mysterieuze kamertje door
laboranten van M.I.T. op spookje-
sachtige wijze „Dataland" wordt ge
noemd, werd me tijdens een bijzon-,
dere presentatie duidelijk gemaakt,
dat het Aspen-project in feite een
Videoschijven brengen kunst in de huiskamer die door middel van
knoppenbediening van alle kanten bekeken kan worden,
vorm van „surrogaat-reizen" beoogt. vanuit de fauteuil van boven tot on-
Met andere woorden: met een drie- der te verkennen. En dat is niet al-
koppig camerateam kun je zo in één leen voor universiteiten of scholen
maand heel Rome, Athene of Cairo goed nieuws. Want Aspen kan net zo
vastleggen, teneinde de stad later goed Teheran zijn, of Moskou of wel
licht Peking. „Dataland" is daarom
niet enkel de oogappel van M.I.T.
Het project wordt doodeenvoudig be
taald door het Amerikaanse ministe
rie van Defensie.
Video revolutie
exotische producten van wat steeds
meer op een ware video-revolutie
gaat lijken, en tevens het tot dusver
enige concept dat ten volle gebruik
maakt van de Philips-Magnavox-
MCA videoschijf, die naast beeldstop
ook de mogelijkheid geeft razendsnel
een willekeurig beeld op te snorren
en te projecteren.
Maar de Amerikaanse markt kent
sinds kort ook andere nieuwe video
snufjes. Daar is bijvoorbeeld de vi
deo-disk van RCA „Selecta Vision",
waarvan de beeldgroeven gewoon
door een conventionele diamant-sty-
lus worden gelezen (en niet door la
ser-ogen zoals bij het Philips sy
steem).
Blijft natuurlijk de vraag wét de con
sument graag op video in huis wil
hebben, en die kwestie van program
mering is een acuut probleem in het
huidige video-geweld.
En hier komt een nieuw aspect naar
boven, want één terrein is altijd,
schromelijk verwaarlossd door Ame
rikaanse commerciële televisie: kunst
en cultuur. Concerten oogsten geen
hoge kijkcijfers. Opera's zijn te duur.
Wie wil er kunst op TV?
Nou, heel wat mensen, en dankzij de
nieuwe videotechnologie maakt de
cultuur op dit moment in de V.S. een
glorieuze intrede in de huiselijke
haard van het Amerikaanse leven:
het beeldscherm, om precies te zijn.
Binnen een paar maanden zullen
maar liefst drie zogenaamde „Cultu
rele kanalen" de atmosfeer -of liever,
de kabel- ingaan.
Voor een tientje per maand krijg je
zo hoogwaardige uitvoeringen van o-'
pera, ballet of klassieke muziek op je
buis - met een aantal rustige, „aange
paste" reclame-boodschappen na de
voorstelling (of „info-mercials", zoals
ze nu worden genoemd).
Voor het eerst kunnen nu ook hele
specifieke kunstvormen voor video
worden ontwikkeld. Levensgrote dé
cors en ingewikkelde toneel-machi
nes zijn niet meer nodig: via een gra
fische computer kunnen de meest
fantastische achtergrond-vormen
worden geprojecteerd. Sommige Eu
ropese en Amerikaanse choreografen
zijn bezig om speciale balletwerken
voor video te ontwikkelen. Er is zelfs
een bijzondere Amerikaanse cultuur-
pot beschikbaar gesteld voor het
componeren van zogenaamde „TV-
opera's": intiem toneel en beknopte
solistische muziek in plaats van mas
sale koren en bombastische spekta
kels.
Maar meest belangrijk is de mogelijk
heid om met een voorstelling vèr bui
ten de muren van het theater te rei
ken en zo, via de verkoop van video
schijven en abonnementen op Cultu
rele tv-kanalen, een belangrijke bron
van inkomsten te vinden voor nieu
we theater-producties.
Voor het zover is moet er nog een
flink aantal obstakels uit de weg
worden geruimd. Eerst moeten de
problemen rond het copyright wor
den opgelost, kwesties van eigen
domsrechten en winstdeling. Maar
met of zonder problemen is menige
cultuurinstelling in Amerika met
kloppend hart in afwachting van
deze videorevolutie.
JEAN-PIERRE ISBOUTS
De liefhebber van schietpar
tijen, maar ook die van ro
mantiek kan vanavond veel
kijkgenot beleven. Op Ned. I
wordt namelijk „Something
Big", een pur sang-western,
uitgezonden en op Ned II
„Lady Caroline Lamb", een
verfilming van een tragi
sche liefdesgeschiedenis.
De western draait om ene
Joe Baker (gespeeld door
Dean Martin), een bendelei
der die er nog steeds op uit
is in één klap rijk te wor
den. Dat zou ten koste moe
ten gaan van een andere
bende, die onder leiding
staat van zijn concurrent
Emilio Estevez, want Joe
heeft zijn zinnen gezet op
het geld dat deze bende in de
loop der jaren bijeen heeft
geroofd. Captain Morgan
krijgt echter lucht van Joe's
voornemen en stuurt Jesse
Bookbinder erop uit om de
zaak te onderzoeken. Intus
sen heeft Joe wapens nodig
en probeert die bij Morgan
af te dwingen door diens
vrouw, Mary Ann, te ontvoe
ren. Maar Morgan, die het
leger tegen Joe inzet, weet
de kidnapper op te sporen.
Mary Ann doet echter een
goed woordje voor Joe en
daardoor krijgt Lij gelegen
heid met zijn bende naar
Mexico te gaan, waar de
bende van Estevez verblijft
Ned. I 20.00 uur.
'In de Amerikaanse speelfilm
„Lady Caroline Lambspélen
Sarah Miles en Jon Finch de
hoofdrollen. Sarah Miles ver
tolkt de rol van de levendige,
vrijgevochten Lady Caroline
die de adellijke kringen in En
geland in haar tijd (19e eeuw)
shockeerde door haar manier
van leven. Voor haar huwelijk
met William Lamb (Jon
Finch), die zich later Lord
Melbourne zou mogen noemen
en eerste premier onder ko
ningin Victoria werd, was zij
bijzonder populair onder de
aristocraten. Tradities en so
ciale gedragsregels golden toen
niet voor haar. Wanneer zij
getrouwd is, wordt zij verliefd
op dichter Lord Byron, die
haar minnaar wordt. Deze
liefdesverhouding komt haar
rust echter niet ten goede: de
society-wereld tolereert een
dergelijke verhouding niet,
William verkiest zijn carrière
boven zijn vrouw en Lord By
ron wijst haar af omdat hij an
dere ambities heeft.
Ned. II 22.00 uur.
De eerste de beste
Spelprogramma waarin land
genoten een bizar record pro
beren te vestigen om zo een
plaatsje in het Guiness Book of
Records te verdienen. Deze
keer komen de volgende on
derdelen aan de beurt: wijnf
lessen ontkurken, worteltrek
ken en fietsen in elkaar zetten.
Gasten zijn o.a. Albert West en
Pussycat.
Ned. I 19.00 uur.
Simonskoop
Filmmagazine waarin ditmaal
fragmenten worden getoond
uit o.a. de films „Charlotte"
van Frans Weisz en „Scenes
like old time" van Jay San-
d ricks.
Ned. 119.40 uur.
Tv-privé
In zijn praatprogramma ont
vangt Henk van der Meijden
weer een aantal gasten.
Ned. I 21.55 uur.
Toppop
Muziekprogramma waarin o.a.
een overzicht van de hitparade
en nieuws over pas uitgeko
men elpees wordt gegeven:
Ned. if 19.05 uur.
Circus
Hoogtepunten uit de voorstel
ling die het Nederlandse circus
Holiday vorig jaar gaf. In de
piste treden o.m. de Franse
dompteur Alfredo Beautour en
The Starlords (vliegende tra
peze) op.
Ned. if 20.27 uur.
Morgenmiddag
Voor de kinderen op Ned. I
vanaf 15.32 uur jeugdserie
„Bolke de beer", tekenfilm
„Kleine Isar", Tjechische tv-
serie „Buurtkinderen", de vijf
de aflevering uit de reeks over
de avonturen van Pommetje
Horlepiep en de Australische
jeugdserie „Peter Ramsey, de
dierendokter".
HILVERSUM Deze zomer
maakt de NCRV-televisie
weer zes opnamen van het
Ïtrogramma „Speel 's met
icht klassiek", waarin Jan
van der Waart toelichting
zal geven op, en Regine
Clauwaert vragen zal stel
len over de licht-klassieke
muziek in alle geledingen.
Dit alles aan de hand van
schitterende fragmenten van
operettes, opera's, liederen,
symfonische muziek enz. Wie
denkt te beschikken over een
brede kennis van deze mate
rie, en zin heeft om aan dit
programma mee te doen, kan
zich voor 20 maart a.s. opge
ven bij de NCRV-televisie,
Speel 's met licht klassiek,
postbus 121, 1200 JE Hilver
sum.
Scène uit de Amerikaanse speelfilm „Lady Caroline Lamb" met in de hoofdrol Sarah
HILVERSUM De commissie, die onder
voorzitterschap van mr. Erik Jurgens de sa
menstelling van de nieuwe raad van beheer
(het dagelijks bestuur) van de NOS voorbe
reidt, wil met het VPRO-bestuur gaan pra
ten over de door dit bestuur afgewezen kan
didatuur van Frans de Smit voor de post
van technisch commissaris.
Zoals bekend hebben naar aanleiding van de
weigering van het VPRO-bestuur om de Smit
aan de NOS af te staan twee leden van dit be
stuur, voorzitter Michel Jager en lid Godfried
Penthem van den Berg hun zetels opgegeven.
Voorts is het waarschijnlijk, dat ook het be
stuurslid Cees Middendorp naar aanleiding van
deze affaire zal aftreden.
NOS-voorzitter Erik Jurgens wijst er op, dat de
kandidatuur van Frans de Smit,- die sinds 1969
voor de VPRO zitting heeft in het algemeen be
stuur van de NOS, de „hartelijke steun" had
van alle andere zendgemachtigden. Frans de
Smit vervult bij de VPRO de functie van alge
meen directeur.
De ondernemingsraad van de VPRO heeft het
bestuur van de VPRO opgeroepen om de eer
der genomen beslissing te herzien. Geeft het
bestuur aan deze oproep geen gevolg dan zal de
ondernemingsraad met onmiddellijke ingang
e)k contact met het bestuur verbreken, aldus de
ondernemingsraad.
De ondernemingsraad vindt, dat het bestuur de
VPRO naar buiten toe in diskrediet heeft ge
bracht door binnen een jaar de tweede be
stuurscrisis te veroorzaken. De ondernemings
raad stelt dat het bestuur, door de kandidatuur
van Frans de Smit voor de raad van beheer
van de NOS af te wijzen, wraakt neemt op het
VPRO-bedrijf, dat zich in conflict met een deel
van de vereniging bevindt. Frans de Smit
wordt als de kop van jut gebruikt is de mening
van de ondernemingsraad. De argumenten van
het VPRO-bestuur noemt de ondernemingsraad
ontoereikend en grenzend aan leugenachtig.
NEDERLAND 1
NOS
-18.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
.18.36 Sesamstraat
18.50 Paspoort voor
Spanjaarden
TROS
19.00 De eerste de beste
showprogramma
19.40 Simonskoop
20.00 Something Big western
NOS
21.37 Journaal
TROS
21.55 TV-Prlve
22.50 Gesprek met de
minister - president
IKON
23.00 Wie schrijft die blijft
documentaire - film
NOS
23.55 Journaal
24.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.57 Journaal
AVRO
18.59 Doctor Snuggles
19.05 AVRO s Toppop
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.27 Circus Holiday
21.15 Actueel en informatief
21.15 Televizier
magazine
21.55 De toestand
in de wereld
22.00 Lady Caroline
Lamb Engelse
film
NOS
24.00 Journaal
00.05 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Elne ameri-
kanlsche Familie, tv-serie. 18.30 Ac
tual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Eine
amerikanische Familie, tv-serie. 19.25
Reg. magaz. 19.59 Progr. overz.
WDR: 18.00 Popmuz.
Knatterton, tv-serie. 18.<
19.15 Actual.). 20.00 J.
Spion In Spltzenhoschen]
.bottom boat), speelfilm,
magaz. 22.30 Actual, en p
overz. 23.00 Sporlprogr.
10. tv-fllm. 1.00 Journ.
DUITSLAND 2
18.20 Slapstick. 18.40|
19.00 Journ. 19.30 Repoi
Inform, progr. 22.00 A<
Cultureel magaz. 23.05 In
23.15 Gehelmagent T (T-r
film. 0.45 Journ.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Hallo Spencer. tv-|jDe
Cursus economie en L„j
houdkunde. 19.00 Vrije aa? Z1J
19.45 Journal 3. 20.00 J)t de S
Cultureel en wetenschapip moe'
portages. 21.30 Religif bestu
22.00 Tagebuch elnes
lv-serle. 22.55 Cultuur
schap. Herh. 23.40 Diafea^K'
o.oo Journ. ran de
g maa
BELGIE NED. 1 luideli,
18.00 Tekenfilmserie. 18.itegen
progr. 18.30 Open School.,inai k.
.te Film. 19.05 Cultureel d1?
Meded. en Morgen. 19l Kan-
20.10 Weerber. 20.15 Newtemmin
York, muz. Amerikaanse tijeeft be
22.30 Cultureel magaz. 23dt begl
BELGIE NED. 2 rbaan I
Van 18,00 tot 20.15: Zie h en de
Van tijd tot tijd. dans en (let cor
Het Gewoel, Vlaamse tv-jw- en
Cultureel progr.
19.30 Journ. 19.55 Actutl
21.15 D'Hopital de la Tran
Poolse speelfilm. 22.50 Joi
BELGIE FRANS 2
13.30 Teletékst Perceval.
NET I tot 17.45. 17.45 Teli
ceval. 18.30 The Muppet J
te: Bernadette Peters. 19.0
tot 19.55. 19.55 Jo Gaillarc
Afl. 5: La femme d'Affaire.
hoofdrollen: Bernard Fresi
nlque Briand en Günthe
Draaiboek: Maurice Dagno
personage Jo Galllard van
Duvivler. Bewerking: Bernt
rle en Jacques Robert. 20.'
dl Sports. 21.55-22.25 Int
Appuntamento Italiano. F
voor Italianen in België.
NEDERLAND 1
OS
10.20 Telebord 1
TELEAC
10.45 Russisch voor
beginners, les 18
11.30 Microprocessors 1 en 2,"
herhaling les 18
1200 Wiskundige modellen,
herhaling les 2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
15.30 Journaal
NCRV
15.32 Bolke de Beer
15.40 Kleine Isar 7
15.50 Buurtkinderen 5
16.15 Pommetje Horlepiep
16.40 Peter Ramsey de
dierendokter
NEDERLAND 2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
17.00 Studio Sport - Extra:
WK Sport
Schaatsen plus
EK Indoor atletiek en
WK Cyclocross
Duitsland 1 sstenn
10.00 Journ. 10.03 GehefeiTIJK
speelfilm. 11.30 PiusminuZ/4 ini
form, progr. 12.10 Aspe_
Persoverz. 13.00 Journ. Ijl gsei
overz. 14.10 Journ. 14-beurte
progr. 14.45 Inform, pr, f
Amus. progr. 17.00 Religlei nJe
18.00 Journ. (Reg. progr. n, die
Progr. overz. 17.31 NatuLc» m
WDR: 17.30 Actual. 17.55 "~l 1,1
effen
DUITSLAND 2 nt te<
10.00 Journ. 10.03 Gehei K
speelfilm. 11.30 Plusmirrscner
Infrm. progr. 12.10 AspeopVSl
Persoverz. 13.00 Journ. 14 jnr.
overz. 14.30 Inform, en a1
buitenlanders en Duitse» IR i
Journ. 14.47 Sprookje. 15.»n/4p
progr. 16.00 Natuurtilmse
Poppenshow. 16.55 JournJlBn
form, en meningen. 17.50i|^^
will nach oben. tv-serie. |T
DUITSLAND 3 WDR je tijf
16.30 Cursus Duits. Herh.ru
sus Wiskunde. 17.30 Inforr".M'c
Dnd ti
BELGIE NED. 1 en I7V
14.00 Open School. 15.3ContsOI
agenda. 16.00 Shirley als"
ster :Drlght eyes), ArJJQ---
jeugdspeelfilm. Ber",
belgie frans verkei
13.45 Toneelstuk. 16.15 rs mc
Engels. 16.45 Inform, serie
form, serie. 17.40 Tekenfilr €Ven
HILVERSUM 1
NOS leder heel uur nws. KRO: 18.11 E
18.21 (S) Punt uil. 19.55 Overweging
(S) Country Time. 21.02 (S) Nine o'«
Jazz. 22.02 (S) Goal NOS: 23.02 (S) Me
oog op morgen. EO: 0.02 (S) True
EO's Country uur. 1.02 Stuff tot nader
2.02 Voor wie niet slapen kan. 3.02 Lt
Verdadera: 4.02 Zingen in de nacht;
Snarenspel.
HILVERSUM 2
i Sport. NOS: 20.00 (5
Concertpodium: Radio Symphr
Stuttgart met solist- klass. mua
plus minus 20.45 Accoord. 21.
NOS-Cultuur-magaz. 23.30
23.55 Nws.
HILVERSUM 3
NOS leder heel uur nws. VARA:
7.03 (S) Hallo hier Hilversum.
(8.03 Dingon van de dag 9.03
(S) De VARA feliciteert (10.02
NOS: Reportage Grenoble: WK
Sprinten. 12.07 (S) Tussen start
en linish. 13.03 Reportage Grenoble: WK
Sprlnlen. 13.07 (S) Inde Rooie Haan. 15.02
(S) Muz. uit Studio l. 16.02 (S) De Speel-
IMF
9 10 Waterstanden. 9.15 Onder de mensen.
10.00 Waarom noemen we ze eigenlijk kla
bak of smeris 10.30 Coulissen. 11.30 Jan
boel. 12.00 Opvoeden kan iedereen 12.26
Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 Aklua. 13.00 Nws. 13.11 Introduktie
Kernpunt (zie 14.00 uur 13.15 Van de bin-
17.24 Meded. I
NOS: leder heel uur tl
7.02 (S) Popfrlsser
Happy sound 10.02 I
AVRO: 7.00 Nws. 7.0pte
klein stationnetje, s (maalt
de vroegte. 8.00 (S)_
uc „uuyiu. u.uu Wlon 1
Caroline. 9 00 Nws. r"
KlASSIt* no"an 10 00 <s> Conn- Ul
nale. 12.00 Nws. 12.lL Rjf
de lucht In. 13.15 (S) preserr
Nws. 14.02 (S) Pianorecital. löDnder
moniemuz. 16.00 (S) Volksmuz. tlWlll
16.15 (S) Opera mei
In NOS-tribune werd gistera
vond gediscussieerd over vre
de en veiligheid en in het bij
zonder over Nederland en de
kernwapens. Vandaar dat de
oud-minister van Defensie
Stemerdink in de stoel van de
hoofdgast zat en dat de twee
bijstaande stoelen waren bezet
door de heren Leon Wecke,
hoofd van het studiecentrum
voor vrede en veiligheid van
de Nijmeegse universiteit en
Ter veer, voorzitter van het
IKV. Laatstgenoemden zouden
de politicus kritisch volgen,
maar daar kwam niet zo heel
veel van terecht. Kritische ge
luiden moesten dus (ook nu
weer) vooral uit het gerichte
publiek komen. Maar ook die
waren niet al te nadrukkelijk.
Zodat het afgezien van en
kele kleine oplevingen een
vrij rustig voortkabbelende
discussie werd. Wat allemaal
niet wegneemt dat eens te
meer kwam vast te staan dat
NOS-tribune zich in ieder ge
val hierdoor van de meeste
ïstanc
pn hi
ondsl
n gis
Jare
t feit
e stru
discussie programma s pehi
onderscheidt, dat het'£ ei
orde gestelde onderwt
minste niet in handef
gegeven van mensen dide be|
ke in het geheel vaiLar b
noch blazen weten.£ctuu
merkt kan nog wordei^ar w
op een gegeven momejechts
zeer in een partijf
PvdA sfeer verzeild dl
raken. Het pleit voor
vooroordeeldheid
spreksleider Herman
(hoofdredacteur van
Volk) dat hij daar 01
lijk een einde aan m«
Over debatteren gespri
Den Haag Vandaag F^te 3
Koos Postema ons op!"cenb
mededeling dat er in cfen-
vertegenwoordiging ont
zou zijn geweest van
ruzie". Dat viel bij nfs aa
zien zeer mee (tegen). r,,.en-
gen slechts twee kifllin8
heren te zien- in een ofat Z1?
vrijwel leeg kamergebfen 1
;n ves
HERMAN HOFlfchter
feeper
ijgeko
lebber
uctui
C.
'g) ze
heb
Leic
moet