„Kijk en vergelijk" in de Lakenhal Samuel Fuller filmde zijn "..Éigen oorlogservaringen Abstract werk van Willem Van Scheijndel LEIDSE BIOSCOPEN Australische oorlog van auto's tegen motorfietsen Vakbekwaam kunstenaar en illustrator Verkade- albums Naaldkunstenares Machteld Dekker in Oude Raadhuis EN VERDER LEIDSE COURANT VRIJDAG 13 FEBRUARI 1981 PAGINA 9 FEBRUl ANDI i8en. gemen van de gevechtsscènes uit ,,The big red one". Derde van rechts: Robert prijs I jarradine in de rol van Samuel Fuller en rechts van hem: Lee Marvin. ikerim 11 uur JAMERA: The big red one (12) met !ee Marvin en Robert Carradine. Re- iie: Samuel Fuller. ^ood-studio's om. wat inhield dat hij tel ;ens weer zelf een geldschieter voor zijn rojecten moest zoeken. Zo kon het gebeu- en. dat het verhaal van „The big rod one", |at Fuller al ruim dertig jaar had willen 'erfilmen, nu pas gerealiseerd kon worden. Sigenlijk kan men bij „The big red one" liet van een verhaal spreken. Het is een !eer autobiografische film over Fuller's er varingen aan de diverse fronten tijdens de Tweede Wereldoorlog, meer een serie anec- lotes tussen harde gevechtsacties in de Zoorste linies in. Centraal staat daarbij de fnens, of liever gezegd de mensen, want het gaat hier om een keiharde sergeant, een ij- tervreter uit de Eerste Wereldoorlog en vier fan zijn infanteristen, die hun vuurdoop pebben gehad en nu onkwetsbaar lijken te fcijn in tegenstelling tot de nieuwelingen, die Sneuvelen nog voor het quintet ze bij naam kent. Fuller Verfilmde „The big red one" in Is raël, wat hem bij de episoden spelend in Tu- )leverde. De invasie in Normancjië leverde hem door het halfduister ook geen jproblemen op, maar in de sekwentie met de Schijndode Duitse soldaten landinwaarts jwaant men zich in de woestijn. „The big red One" is een keiharde oorlogsfilm geworden, [waarvan je je afvraagt of zo'n epos nu nog kvel gemaakt moet worden. Maar het is de gezicht krijgt, kraag'of Fuller daar eerder de kans toe Volgens de Australische film „Mad Max" van de butant George Miller is in de nabije toekomst wat wij nu kriminaliteit noe men, gewoon tijdverdrijf van de jeugd geworden. In 1954 probeerde de film keuring ons nog voor zo'n idee te beschermen door Laslo Benedek's „The wild one" met Marlon Brando als leider van een troep jonge wilde motor rijders voor openbare ver toning te verbieden. „The wild one" is kinderspel vergeleken bij „Mad Max". Wie van afgerukte handen, het levend verbranden van geketende personen en der gelijk fraais houdt, komt in j „Mad Max" volledig aan i zijn trekken, maar het ge heel maakt meer de indruk van een mislukte televisie serie, die men heeft trach- ten te slijten aan de bio- i scoop „omdat men daar geen censuur meer heeft op j zinloos geweld". Miller heeft zich op dit laat- ste volledig uitgeleefd. In de LUXOR: Mad Max (16) met Mel Gibson en Joanne Samuel. Regie: George Miller. nabije toekomst terroriseren een aantal geflipte jongeren op hun motoren en gestolen benzine het land. De politie al niet veel beter treedt daar hard tegenop, tegengewerkt door de nota belen, die om één of andere duistere en in de film niet nader aangegeven reden, deze mannen de hand bo ven het hoofd houdt. DAGELIJKSE DINGEN ALS VORM VAN EXPRESSIE LEIDEN De educatieve tentoonstelling „Kijk en vergelijk", die van van daag tot en met 26 april in het stedelijk museum „de Lakenhal" te zien is, gaat over de dingen om ons heen. Die voorwerpen heb ben een functie, maar ook een vormgeving, die bij voorwerpen van hetzelfde soort zeer verschillend kan zijn. „Kijk en verge lijk" laat de bezoeker even stilstaan bij hetgeen er in de naaste omgeving te zien is. De tentoonstelling zegt iets meer over de taal van beelden, die minstens zo belangrijk is als de taal van woorden. hoe kijken we ernaar? Met de dingen waarmee wij ons omringen en door de kleren die gedragen worden, vertelt de mens iets over zichzelf. Het is een vorm van expres- De tentoonstelling in het museum aan de Oude Singel omvat drie onderdelen: de afzonderlijke voorwerpen hebben gekregen. Het is geen oorlogspropa gandafilm omdat iedere vorm van helden verering ontbreekt. Evenmin een'anti-oor logsfilm omdat hij gespeend is van ieder sentiment en waar Fuller zich daar even aan waagt zoals in de sekwentie met het jongetje uit het concentratiekamp zakt onmiddellijk het strakke marstempo, dat de film kenmerkt. „The big red one" is met zijn nuchtere, zij het vaak cynische, kijk op het oorlogsgebeu- )e Amerikaanse filmregisseur Samuel Ful- er is eigenlijk een buitenbeentje. Doordat lij de scenario's voor zijn films zelf wilde chrijven en niet snel bereid was tot com- iromissen, werkte hij behoudens een ren een typische mannenfilm. Als er vrou- ;orte periode voor Twentieth Century Fox wen in voorkomen, zijn het een dode en de jaren vijftig buiten de grote tjolly- reeds half vergane Siciliaanse moeder, die door haar zoontje op een karretje naar het kerkhof wordt gereden of een vrouw, die in een Duitse tank een kind krijgt. Of heel verrassend Stephane Audran in de rol van een Belgische verzetsstrijdster, die Duit se wachtposten met een scheermes de keel doorsnijdt. Fuller, die met eigen producties, als „Fixed bajonets" en „The steel Heimet" Voor Lippert in de jaren vijftig bewees met weinig middelen een bikkelharde oorlogs film te kunnen maken, doet dit nu met zes Russische tanks en een handvol explosie ven. Je ziet er de zeven miljoen, die de film uiteindelijk heeft gekost niet aan af, maar dat bedrag zal de film wel gevergd hebben, doordat hij twee jaar in productie was. Het resultaat is een ijskoud, bijna journalistiek verslag van de gevaren, die vijf mannen moesten doorstaan. De „vijand" is onper soonlijk, geen Duitse generaals, slechts in Dui,tse uniformen gestoken Israëlische figu ranten, die gedood moeten worden voordat zij zelf de kans zien een der hoofdfiguren nesië en op Sicilië geen lokatie-problemen neer te knallen. Hoofdfiguren belichaamd door Lee Marvin als de sergeant, die des noods op zijn eigen mannen schiet als zij bij een order aarzelen, en Robert Carradine, Mark Hamill, Bobby de Cicco en Siegfried Rauch, van wie in de schaduw van Marvin eigenlijk alleen Carradine als de sigarenro- kende schrijver Fuller zelf een eigen MILO Max is een „nette" politie man, die omdat hij de dood van één van de leiders, bij genaamd „The nightrider", op zijn geweten heeft, het mikpunt wordt van diens aanhangers. Pas als een col lega op walgelijke manier voor het leven is verminkt, zijn zoontje doodgereden is en zijn echtgenote volko men in de kreukels in het ziekenhuis ligt, wordt Max echt „mad" en .gaat verbe ten op jacht naar de daders, die hij dan met gelijke munt betaalt. De moraal? Die is bij meneer Miller ver te zoeken. MILO HENRICUSROL IN LAKENHAL: LEIDEN - Het stedelijk museum de Lakenhal heeft kans gezien een van zijn voormalige schilde rijen-restaurateurs Henri- cus Rol, die ook de maker is van veel tekeningen en prenten van de wereldbe roemde Verkade-albums, te strikken voor een ten toonstelling die beslist het binnenlopen waard is. Dan zal bovenal de veel zijdigheid en het vakman' schap van de 75-jarige Haagse schilder opvallen. Hij heeft vanaf zijn 15e jaar, toen hij op de ambachts school zijn loopbaan startte, verschillende genres met pen en kwast beoefend. In de benedenzaal van de La kenhal hangen onder meer portretminiaturen, olieverf schilderijen van landschap pen, stillevens en portret ten. Op andere plaatsen in het museum zijn schilde rijenrestauraties van dui zendpoot H. Rol te zien. Maar de meeste aandacht trekken toch de originele prenten uit de Verkade-al bums. De prenten die juist vanwege hun waarde onder glas liggen, tonen het mees terschap van Henricus Rol: natuurzuiverheid van hét geheel en grenzeloze preci- .sie tot ver in het detail. Ook de illustraties voor de cata logi van het bloembollenbe- drijf Stassen (geschilderd tussen 1960 en 1973) hebben een schilderachtig effect be reikt dat zelfs de fotografie niet zou kunnen overtref fen. De warmte van de kleur en de compositie van de bloeiende gewassen, dra gen' onmiskenbaar de teke nen van een toegewijd en nauwgezet vakman. De Vcrkade-albums illu streerde H. Rol al eerder, in 1925, maar die eerstelingen zijn nog onder toeziend oog van zijn vader Cornelis Rol tot stand gekomen. Vanaf 1927 illustreerde de jonge Rol voor Verkade zonder de hand van zijn vader op de schouder. In mei van het eerste oorlogsjaar voltooide hij de plaatjes voor het nooit uitgegeven album „Vogels in Artis". De Tweede We reldoorlog maakte een ein de aan de verbintenis tussen Rol en Verkade. Vooral de veelzijdigheid van Henricus Rol treedt op de expositie naar voren. Hij is zpwel restaurateur als vrij kunstenaar en zowel por trettist als illustrator. Maar ..Stilleven met witte pot en rood bakje" (1928) Henricus Rol de meeste bewondering dwingen toch de miniatuur- portretten en illustraties af. De groter opgezette olie verfschilderijen zijn vaak wollig of koud realistisch. Goede uitzonderingen hier op zijn het portret van va der Cornelis Rol (gedateerd 1962), het zelfportret (1977) en de stillevens. Helaas zijn er slechts enkele van de honderden minia tuurportretten geëxposeerd. Dit ambachtelijk genre dat een grote nauwkeurigheid eist heeft H. Rol tot in de fi nesses beheerst. Hij kan dit ambacht echter niet bedrij ven, daar de gezondheids toestand van zijn ogen dat niet meer toestaat. Hij legt zich de laatste jaren voor het merendeel toe op schil derijen op grotere schaal. De meest eervolle opdracht voor het maken van een miniatuur kreeg hij van de toenmalige vorstin koningin Juliana. In die tijd (1952) „van de broekriem kort houden", werd hem ge vraagd een schilderij op ééntiende van de oorspron kelijke grootte na te schil deren Afgelopen jaar portretteer de II. Rol nog de legendari sche ober van het Leidse studentencorps Minerva, Anton Plu, die enkele jaren geleden, evenals Henricus Rol pensioneerde. Sinds de 70-plusser Henricus Rol meer vrije tijd kent maakte hij verschillende buiten landse reizen, die vrijwel al tijd inspireerden tot het ma ken van landschappen; daarvan hangen er ook en kele in de Lakenhal. Ook verschillende stillevens, waarvan het „stilleven met witte pot en rood bakje" vermeldenswaardig is, be horen tot de overzichtten toonstelling „Henriques Rol/schilderijen" in het ste delijk museum. De tentoonstelling gaat ver gezeld van een diaklank beeld dat echter bijna de lengte van een televisiedo cumentaire heeft. Tot 15 maart staat de expositie op gesteld in de Lakenhal aan de Oude Vest in Leiden. Roel van Heumen (waarbij gekozen werd voor drinkgerei en schoenen), ten tweede voorwerpen in sa menhang met elkaar (zoals bijvoorbeeld woninginrich ting) en ten derde kleding en cosmetica. Het zijn alle maal zaken waarover men sen zelf kunnen beslissen. In de tentoonstelling zijn reek sen drinkgerei opgesteld van vroeger tot nu. Hieraan is te zien hoe de vorm verander de onder invloed van wat er zoal technisch mogelijk was en doordat de gebruiker an dere eisen ging stellen. Bij de hedendaagse reeks komt duidelijk naar voren hóe verschillend de opvattingen van mensen zijn bij de be oordeling van wat mooi, le lijk, gf handig is. De een kiest een kopje met bloeme tjes en een goud randje, ter wijl de ander een strak wit kopje verkiest. Voorwerpen komen eigenlijk niet los voor. Bij een tafel horen bij voorbeeld stoelen. Toch pas sen bij een bepaalde tafel verschillende soorten stoe len. Voor de totstandkoming van de tentoonstelling werden in één flatgebouw verschillen de woningen gefotografeerd en werd aan de bewoners gevraagd, waarom zij juist voor dat specifieke interieur hadden gekozen. Iets derge lijks werd op het gebied van kleding ondernomen. De kleding zegt waarschijnlijk wel het meest over degene, die erin rondwandelt. De een kiest een driedelig tweed-pak, terwijl de ander het liefst een kale spijker broek draagt. In de tentoon stelling komt de vraag aan de orde of we dat werkelijk zelf kiezen of dat wellicht andere zaken daarbij een rol spelen: is bepaalde kleding kenmerkend voor een be paalde groep, wil men niet uit de toon vallen of wil men juist wel erg opvallen? 'Kijk en vergelijk' helpt de bezoeker om over al deze za ken na te denken. WARMOND De Wassenaarse kunstenares Machteld Dekker exposeert tot en met 4 maart in het Oude Raadhuis aan de Dorpsstraat 36 in Warmond. Machteld Dekker is een veelzijdige kunstenares. Na een ja renlange zeer gedegen scholing in de meer ambachtelijke naaldkunst, die ook nu nog in de afwerking van haar kle den is terug te vinden ging zij zich steeds meer bezighou den met het vervaardigen van wandkleden. Het zijn ab stracte collages van wol en textiel, versierd met kralen en allerlei natuurlijke materialen, zoals hout, kurk en steen. Die materialen komen vaak ook terug in de „ophanging" van haar kleden, die dan bestaat uit een grillige plank of een stuk materiaal. Van het gebruik van deze „wandkleed- vreemde" materialen in haar werk was het geen grote stap naar het keramiek, dat zij in een latere periode ging ma ken. Dezelfde abstracte vormen en warme kleuren keren terug in de keramische objecten. Daarnaast houdt de kun stenares zich nog bezig met het maken van lage tafels van aaneengesloten grotere en kleinere stukken natuursteen op beton, als het ware stenen wandkleden. Opvallend is dat in deze zo uiteenlopende technieken de hand van Machteld Dekker toch steeds duidelijk herken baar is. De kunstenares is zondag zelf in het Oude Raad huis aanwezig om toelichting te geven bij haar werk. De tentoonstelling in het Oude Raadhuis is zaterdags van elf tot vier uur open, zondags, woensdags en donderdags van twee tot vier uur en dinsdags van zeven tot negen uur. Een van de abstracte olieverfschilderijen die tot en met 22 februari in de galerie aan de Molenlaan te zien zijn. VOORSCHOTEN De 28-jarige Leidse schilder Wil lem van Scheijndel exposeert vandaag, morgen en zon dag en volgende week vrijdag, zaterdag en zondag in galerie Molenlaan 3 in Voorschoten met olieverfschil derijen. Het gaat om abstract werk op groot formaat dat is ontstaan vanaf de tweede helft van 1980. Willem van Scheijndel woont en werkt in de Leidse bin nenstad. De kunstenaar heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt. De comppsities weerspiegelen vrij ingewik kelde stemmingspatronen, waarbij het precaire evenwicht tussen elementen van harmonie en spanning door een meesterlijk gebruik van vorm en kleur wordt bewerkstel ligd. Het is een abstractie-proces waarbij van geen enkel symbool gebruikt gemnaakt wordt, want beeldvullingen zijn voor wat betreft Van Scheijdel uit den boze. De exposi tie is dagelijks van 11 tot 17 uur geopend. LIDO I Dressed to kill (16) Spannende thriller van Brian de Palma, die weieens terecht de opvolger van Alfred Hitchcock wordt genoemd. De hoofdrol wordt gespeeld door Angie Dickin son (bekend van de televisieserie „Pepper") als de gefrustreerde vrouw die het slachtoffer wordt van haar erotische fantasieën, (vierde week). LIDO II Smokey and the bandit II (a.l.) Vervolg op de ge lijknamige film waarin honderden auto's tot wrakken werden getransformeerd. Regisseur Hal Needham is erin geslaagd een leuker vervolg te maken, waarin behalve een veldslag tussen politieauto's en vrachtwagens ook nog een olifant ten tonele wordt gevoerd, (vijfde week) LIDO III The blues brothers (a.l.) Doldwaze musical vol ac tie van regisseur John Landis (maker van Kentucky fried mo- EUROCINEMA II (Alphen) Smokey and the bandit II (a.l:) vie) en National Lampoon Animal House). Een super-slapsjick Zie Lido II. film. (veertiende week) EUROCINEMA III (Alphen) Brubaker (16) Roberd Redford STUDIO Playtime (a.l.) Een vijftien jaar oude film van dc als gevangenisdirecteur die verbeteringen wil doorvoeren, de subtiele Franse regisseur Tati. (Reprise, eerste week). (tweede week) TRIANON Het verboden bacchanaal (16) Redelijke speel- EUROCINEMA IV (Alphen) "the blues brothers (12) Zie film van Wim Verstappen naar het boek van Simon Vestdijk Lido III. (eerste week) over een ontaardend feestje, (derde week) GREENWAY THEATER (Voorschoten) Donna Flor en REX Anna obsessed (16) Pornofilm. haar twee mannen (16). Ook: The spy who loved me (12).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 9