3
i-
De Levkas man": nieuwe
serie vol spanning
BEELD
SPRAAK
Derde tv-net nodig om
bij de Europese buren
binnen te kunnen kijken
-1
TERUGBLIK
hou n
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE'COURANT
MAANDAG 9 FEBRUARI 1981
TAC
Het woord is zomaar ineens in Hilver
sum gevallen: calamiteitennet, een Ned.
Ill waarop allerhand aanbod uit binnen-
en buitenland direct aan de huiskamer
leverbaar is. We zitten met ons allen nu
wel smartelijk te wachten op satelliet
tv, de voortdurende beeldenstroom uit
Europa en de andere werelddelen, maar
er betaat nu al zo'n royale overvloed aan
beelden van buiten, dat er gemakkelijk
een derde net mee is te vullen. Dit be
treft zowel de actualiteit, gijzelingen
(Iran), rampspoed (Italië), als culturele
evenementen en festiviteiten en gebeur
tenissen van meer dan regionale beteke
nis.
Aan die weelde van een derde net, dat on
derhand bepaald geen weelde meer zou zijn,
dacht chef culturele programma's NOS-tv
Stefan Felsenthal, toen hij dezer dagen een
lijstje kreeg toegespeeld van chef sport Kees
Boerhout. Hierop stonden de data en de
zenduren aangegeven, waarop in juni vol
gend jaar de bal over het scherm zal rollen
tijdens de wereldkampioenschappen voetbal
in Spanje. Hieraan nemen 24 teams deel.
Via de Europese tv-organisatie EBU betaal
de de NOS mee voor alle wedstrijden. Om
dat geld er weer uit te halen zullen alle
wedstrijden meoten worden uitgezonden,
ook een te verwaarlozen duel als Ethiopië-
Tanganyika om maar eens een zijstraat te
noemen. Die wedstrijd wordt van nog min
der belang als Nederland het niet tot de WK
zou schoppen.
Nu beschikt de NOS niet over zoveel zend
tijd. Deze moet dus geleend worden van de
andere omroepen en later weer worden te
ruggegeven, zodat de NOS gedurende enige
maanden niet in staat zal zijn iets meer te
bieden dan de vaste bestaande rubrieken.
Aan iets op het gebied van cultuur hoeft al
die tijd eenvoudig niet gedacht te worden.
En wat een verspilling wordt hier in Euro
pees verband gepleegd. Met een lichte druk
op de knop kunnen alle kabelkijkers - mo
menteel 60 pet van ons land - vaststellen,
dat op al die buitenlandse netten dezelfde
voetbalwedstrijd op het beeldscherm ver
schijnt. Op zulk een moment zou het derde
net ingeschakeld moeten kunnen worden
als een Euronet, een voor heel Europa wer
kende kabel of zender, waarop voor de be
treffende landen aangepaste commentaren
in de eigen taal, te bespelen via teletekst-ka-
naaltjes.
In die voetbalperiode zal de zaak in Hilver
sum programmatisch hermetisch gesloten
blijven. De programmamakers van andere'
rubrieken dan sport zullen er niet of moei
lijk tussen kunnen komen. Zelfs lang vóór
die tijd zullen zij al worden geblokkeerd.
We hebben dat gezien tijdens de Olym
pische Spelen in Moskou. Toen Nederland
besloot niet deel te nemen en de NOS be
paalde, dat er minder van zou worden uitge
zonden, bleef er ineens veel zendtijd over.
Men heeft toen ijlings nog een en ander
aangemaakt dan wel van de plank gehaald,
maar voor het doen van dingen met wezen
lijke waarde bleek de tijd verstreken.
Strikt genomen wordt er op deze wijze een
te beperkt gebruik gemaakt van de tv. Dat
heeft ermee te maken, dat de tv een tweele
dig karakter heeft Enerzijds dient zij als
een electronisch medium voor het doorge
ven van van elders komende beelden; an
derzijds vergt zij de aanmaak van eigen
werk en daardoor het openleggen van de ei
gen cultuur. Tussen die twee mogelijkheden
moet er voortdurend geschoven en geschip
perd worden bij de huidige beperkte zend
mogelijkheden. Dit houdt in, dat bepaalde
programma's eenvoudig opzij worden gezet
dan wel goede voornemens geen kans van
door Ton Oliemuller
Stefan Felsenthal: „Het WK-voetbal slokt alle zendtijd op de bestaande netten
op".
slagen krijgen. Die spanning heerst er altijd
in Hilversum en roept ook de vraag wie ei
genlijk bepaalt wat belangrijk is en wat niet.
Een onoplosbaar probleem bij de huidige
schaarste aan kanalen en produktiemidde-
len. Hierin zou een verdere uitbreiding van
de bekabeling een oplossing kunnen bieden,
omdat via deze kabel buiten de beide be
staande zenders om beelden van buiten een
voudigweg doorgegeven kunnen worden.
De kabel neemt daarmee de functie van
doorgeefluik over in alle voorhanden geval
len, van voetbal tot kroningen, van gijzelin
gen tot al of niet culturele evenementen.
In Europese samenwerking wordt al langer
bekeken om in samenhang met de Europese
satelliet de mogelijkheid te scheppen voor
een soort van Eurokanaal voor internatio
nale gebeurens, zodat men niet op een toe
stel met zes kanalen er op vijf dezelfde voet
balwedstrijd aantreft. Op die andere kana
len kunnen zoveel gevarieerder zaken wor
den aangeboden. Dat dit Eurokanaal dan
perioden zou kennen, waarop het niets te
bieden heeft, hoeft niet te worden gevreesd.
Tussen tevoren vaststaande evenementen
door kunnen bandopnamen woren doorge
geven die eerder werden vastgelegd.
Stefan Felsenthal noemt in dit verband een
aantal programma's, waarin de NOS kan
meedoen, maar waarvan men bij gebrek aan
zendtijd af moet zien. Die komen uit vele
landen. Maar altijd voorzien van de eis, dat
ze binnen een bepaalde tijd worden uitge
zonden. Dit heeft o.a. te maken met de eisen
van artiesten. Zij stellen het niet op prijs dat
van hen nog werk wordt uitgezonden, nadat
zij eenmaal zich in nieuwe voorstellingen
hebben begeven. Zij vrezen, dat dit ten kos
te zal gaan van de publieke belangstelling
voor wat zij juist op dat moment onder han
den hebben. In de praktijk komt het er voor
wat de NOS betreft op neer, dat zij van al
deze aanbiedingen moet afzien. Hieronder
vallen bijv. De Bayreuther Festspiele, con
certuitvoeringen, balletvoorstellingen en
andere kunst van internationale allure.
Op 13 juni van het volgende jaar zit NOS-
kunst direct al klem, omdat op die dag de
aftrap van het WK-voetbal geprogram
meerd staat, terwijl exact op dezelfde datum
Jiri Kylian met zijn Nederlands Dans Thea
ter, alsmede met het Omroeporkest uitkomt
met een nieuw ballet, dat is gebaseerd op de
leefgewoonten van de aborigines, de oor
spronkelijke bewoners van Australië, waar
heen hij voordien een studiereis maakt. Hetl
staat geenszins vast, dat dit ballet op de Ne
derlandse tv zal worden uitgezonden, reden
waarom de vraag opduikt of het wel zin
heeft het NOS-omroeporkest hiervoor in te
zetten. Bij liefhebbers van voetbal en ballet
heten deze twee uitingen van menselijke
dynamiek heel dicht bij elkaar te staan,
maar in die dagen zitten ze elkaar stevig
dwars.
De uitwisseling van directe programma's
met het buitenland levert trouwens voort
durend problemen op, omdat daarbij via de
bestaande zenders ingebroken moet worden
in vastgelegde eigen uitzendingen. In zulke
gevallen moeten alle deelnemende landen
ervoor zorgen op de afgesproken tijd een lo
pend programma beëindigd te hebben. Van
tijd tot tijd blijkt dit wel te doen, maar als
dit met enige regelmaat moet gebeuren
loopt het snel spaak.
Ook dat kan gelden als een bestaansreden
voor een Eurokanaal, dat een onafhankelij
ke programmering biedt buiten de nationale
omroepen in de verschillende landen om. In
Hilversum wordt momenteel heel wat aan
bod om genoemde redenen niet gebruikt,
bijvoorbeeld de opera „Schoppenvrouw"
van Tsjaikowski in een internationale bezet
ting. Dit Duitse gebeuren moest men in Hil
versum laten liggen, omdat het twee en een
half uur zendtijd vergt en die heeft de NOS
niet. Je zou last met de regeringscommissa
ris krijgen. De NOS maakt trouwens (te)
veel verplichte programma's om voor dit
soort zaken ook nog tijd over te houden. Bij
voorbeeld voor de „Dokumenta" in Kassei,
deze schouwplaats van de beeldende kunst,
ook zoiets wat altijd op de agenda staat,
maar moeilijk in beeldvorm naar Nederland
komt.
Om al dit soort zaken met zo min mogelijk
complicaties naar de kijker te brengen, zou
er een Europese redactie moeten komen, die
een keus maakt uit de veelheid en het alle
maal op een rijtie zet, ongehinderd door pro
grammaschema s van de afzonderlijke lan
den. Pas dan ben je niet meer afhankelijk
van de eigen voorkeuren van al die landen
en krijgen ook de minderheden kansen.
Daar moet een supra-nationale redactie op
toezien. Alle landen mogen bijdragen, maar
genoemde redactie maakt haar eigen keus.
Het kan allemaal nog jaren duren voor dit
in orde komt, ook voor er voetbalevene
menten als het WK op een Europees net
verschijnen en de nationale netten daarvan
vrijblijven. De gedachte aan een dergelijk
Euronet is niet nieuw. Er is al eerder over
gepeinsd. Ook kwam er alweer een andere
opzet ter tafel, maar iets in die sfeer moet
toch een haalbare kaart kunnen zijn.
Tweemaal per week komen er bij de NOS
lijsten binnen uit het buitenland van op zijn
minst opmerkelijke culturele evenementen.
Vanwege de beperkte mogelijkheden hier
moeten wij het meeste missen. Dat stoort
weinig kijkers, omdat ze geen weet hebben
van dit aanbod. Maar als je zo'n lijst ziet, be
gin je te watertanden en er anders over Je
denken. Dan merk je pas goed wat we hier
allemaal missen. In elk geval boeiende kijk
jes binnen bij onze naburen.
De zesdelige tv-serie „De Le
vkas man", waarvan vana
vond de eerste aflevering
wordt uitgezonden, is geba
seerd op het gelijknamige
boek van thriller-specialist'
Hammond Innes. Deze Brit,
die eveneens het verhaal le
verde voor de serie „De ver
laten mijn", die enige tijd
geleden op de beeldbuis ver*
scheen, wordt met Alistair
MacLean en Desmond Ba-
gley gerekend tot de beste
auteurs van het avonturen
verhaal.
Centrale persoon in „De Le
vkas man" is Paul Gerrard
(gespeeld door de Australiër
Robert Coleby), een Nederlan
der die in Hamburg verwik
keld raakt in een smokkelaf-
faire, waarbij een antiekhan
delaar en een Engels echtpaar
ziin betrokken. In opdracht
vliegt hij naar Malta en ver
volgens gaat hij op eigen ini
tiatief naar Griekenland waar
hij zijn vermiste vader, een ex
centrieke archeoloog, hoopt te
vinden. De Griekse politie is
inmiddels ook op zoek naar
Gerrard sr. en vii)dt de komst
van diens zoon zeer verdacht.
Ned II 21.25 uur.
Parijs
Jan Brusse behandelt in deze
uitzending de frustratie van de
Franse tabakplanters.
Ned. I 19.25 uur.
Wie van de drie
T.T.-race directeur is en wie
de ware. restaurantbeheerster.
Ned. I 19.35 uur.
De fanfare van
Shillingbury
Engelse tv-film waarin de rust
van een Engels dorpje danig
verstoord wordt door de komst
van popmusicus Peter Higgins
•ld door Rob'
I 20.10 uur.
Een kijkje in de studio
Gevariëerd programma dat,
gezien de actualiteit, pas op
het laatste moment wordt ge
monteerd.
Ned. I 21.55 uur.
Music Gallery
„Regen" is het thema van de
twee aflevering uit deze reeks
waarin Pim Jacobs verschil
lende muziekstijlen etaleert.
Gasten ditmaal zijn o.m. Ann
Burton, Maxime Brouw en
Scott Hamilton.
Ned. I 22.02 uur.
De vijf
De vijf ruiken het avontuur
tijdens hun logeerpartij bij
professor Hayling en diens
zoon Tinker.
Ned. II 18.59 uur.
Angie
Angie en Brad krijgen knal
lende ruzie. Brad neemt het zo
hoog op, dat hij ervan door
gaat. Angie reageert echter an
ders: zij organiseert een groots
Ned. II 19.25 uur.
Dubbelspel
Quizprogramma, gepresen
teerd door Ivo Niehe, waarin
vier dames en evenzoveel he
ren strijden om dubbele prij- SpOI*t
zen met als vast onderdeel de
ronde met de verborgen came-
Ned. II 20.27 uur.
Samenvatting van het World
Champion Tennis-toernooi dat
in Ricnmond werd gehouden.
Ned. II 22.50 uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
18.36 Sesamstraat
18.50 Klem
AVRO
19.00 Heidi
19.25 Hier Parijs, hier
Jan Brusse
19.35 Wie van de drie?
20.10 De fanfare van Shilling
bury, tv-fllm
AVRO
21.55 Een kijkje In de Studio
22.02 Music gallery
SOCUTERA
23.00 Film van de Stichting
Nederlandse
Vrijwilligers
NOS
23.15 Journaal
23.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.57 Journaal
TROS
18.59 De Vijf
19.25 Angie, tv-serle
TROS
20.27 Dubbelspel
21.25 De Levkas man, tv-serie
22.15 AktuaTV
22.50 TROS Sport extra
DUITSLAND 1
(Reg. progr.: NDR: 16.00 Spor
18.30 Aktual. 18.45 Kleutk*
18.55 Achtung Zoll. tv-serle. 11
form. mag. 19.59 Progr.-overz.
18.00 St. Pauli Landungsbi
tv-serle. 18.30 Licht progr.
Achtung Zoll, tv-serle. 19.15
19.45 Licht progr.). 20.00
20.15 Unter der Trlkolore,
21.15 Kontraste. 22.00 Llebe Is
tv-serle. 22.30 Aktual. 23.00
speelfilm. 0.45 Journ. EIDEÏ
DUITSLAND 2
18.20 I.O.B. - Spezlalauftrag, t\£ °Pe
19.00 Journ. 19.30 Popmuzlekdeve
Inform, progr. 21.00 Actual. - jp
Slgnorlna Mafalda, tv-fllm. 23.01
srslu
HOli
DUITSLAND WDR 3 T
18.00 Kleuterprogr. 18.30 (P 1
Duits. 19.00 Cultuur en wetenhlggC
19.45 Journal 3. 20.00 Journ.Lplm*
Inform, progr. 22.00 Hande wtPJ?
melnem Klndl (Don't steal mylniert
speelfilm. 23.30 Journ. L is,
BELGIE NEDERLANDS 7
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 t"*
fllmserle. 18.30 Open School.» ope
Reg. ultz. 19.30 Verkeerstips.,
Meded. en Morgen. 19.45 f»1..
20.10 Weerber. 20.15 Het g«
Rlus, tv-serle. 21.10 Spori
21.55 Gezondheldsmag. 22.35 f
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18.30 ProgrLPT»Pn
oudere kijkers. 19.00 Sporfrp
19.24 Toto-ultsl. en weerber.
Journ. 19.55 Le cheval a vimaati
tv-fllm. Aansl.: Discussieprogr.L Leid'
Journ. en weerber. berime
BELGIE FRANS 2 tfde e>
13.30-14.00 Teletekst Percevn - Vc
17.40 Zie Net I. 17.40 Teletekfstad i
ceval. 18.30 The Muppet Sho\*tct_
Edgar Bergen. 19.00 Zie NET I.P1
Soirée Wallonne: LI Marli. Koif°ns
opera van Joseph Duysenx. Jnteel
voerd door La Troupe du Théijtende
Trianon. Tv-regle: Freddy CL,» hiir
Met Théo Désir, Théo Hebrans.r, J
ges spineux, e.a. 21.25-21.45 [aen
bouwinformatie. pgspui
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00-10.30 Schooltelevisie
11.00-11.30 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NOS-NOT
14.30-15.00 Schooltelevisie
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en actual. 10.23 Hallo
Peter. 11.25 Muz.progr. 12.10 Drei
Bauern unter einem Hut. 12.55 Ibrtrs
verz. 13.00-13.15 Journ. 16.15f
16.20 Fllmreportage. 17.05 Jeufcj0_
gazlne. 17.50-18.00 Journ. T
progr.: WDR: 8.10-9.25 Schoolf»enmi
sle.) ir gele
DUITSLAND 2 hg ges
9.15-9.45 Kinderprogr. (herh.) Len
Journ. en actual. 10.23 Hallo fer
11.25 Muz.progr. 12.10 Drel bP
unter einem Hut. 12.55 PersJten bt
13.00-13.15 Journ. 16.15 Fllmrep Leic
ge (herh.) 16.45 Journ. 16.55 jJud wa
Journ. 17.40 Gevar. magaz. aa
DUITSLAND 3 WDR :m c v
8.00 Gymn. 8.10-11.55 "V
17.00-17.45 Schooltelevisie. de SI
BELGIE NEDERLANDS (NET 1)
14.00-16.00 en 17.00-18.00 Sch<
levlsle.
BELGIE NEDERLANDS (NET 2)
14.00-16.00 en 17.00-18.00 Schf J
levlsle.
HILVERSUM 1
leder heel uur nieuw». TROS: 18.11 Aktua.
18.25 Kinderprogr.'18.30 De klnderplaten-
-. 20.30 Pekkel: ongezouten. 21.02
Muzikaal portret. 22.02 Sporlprogr. NOS:
23.02 Met het oog op morgen. AVRO: 00.02
Platenscala. 1.02 In the Still of the night.
2.02 AVRO's Service Station. 6.02 Auto in?
AVRO aan. (6.03 AVRO's Radlojourn
Radio Kamer Orkost. 21.15 literema
dag. 22.25 Bond zonder naam. NOS
Open School. NCRV: 23.25 Muziek vi
tijd. 23.55 Nws.
OS'70. NCRV: 19.00 Steen in
HILVERSUM 3
leder heel uur nieuw» NOS: 16.01
Avondsplt» met de Nationale Hltpi
AVRO: 19.02 Praatpaal 15. 20.02 Hetl
nen tijdperk. 21.02 Blues. Ballads en|
22.02 Music Gallery. 23.02 Candlelight
|3jm Vervolg Auto in? AVRO aan.
TJ (7.03. 7.30. 8.03 en 8.30 AVRO's
—1 L, Radiojournaal). 9.03 Steunpunt.
richt 9 08 <s en Arbeidsvitaminen
(10.02-10.10 De zandbakshow).
11.02 Deslree. hoorspelserie. 11.30 (S) Uit Is
In. 11.45 (S) Rondom twaalf. 13.03 AVRO's
Radiojournaal. 13.20 (S) De AVRO Diligen
ce. 13.55 Beursplein 5. 14.02 (S) De vergul
de middenweg. 16.02 13-Speciaal. 16.30 (S)
Kom 'ns langs op Slot Zeist.
IMF'
der wórden we allemaal. 11.00 Schoolradio.
11.30 Ratel. OVERHEIDSVOORLICHTING:
12.16 Ultz. voor de landbouw. KRO: 12.26
Meded.
Schoolradio. NOS: 14.30 Open
KRO: 15.15 Van generatie tot l
15.30 Geen verboden toegang. 16 30C
Ion. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 f
BJQgjSJM leder heel uur
IV' 7.02 (S) Gesodemeurder..
Sbi (S) Holland ze zeggen. 101
C"*-^J Typisch Jansen. 11.30 (S
TPO® RA's Zoekplaatje. 13.3L,
Spltsbeeld. 15.30 (S) Popi
16.30 (S) Beton.
MTROS: 7.02 (S) C
Nws. 9.02 (S) Er s
In Maarssen. 9.30 (S) Van l
en verre. 10.00 (S) Opus tl
twaalf. 12.00 Nws. 12.02 I
termezzo. 13.00 (S) De I
verkochte klassieke tien. 13.30 (S) H
-Korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) De 1
14.30 (S) Gultarltelten. 15.00 (S) E
urn. TELEAC: 17.00 Welzljnsplan.
17.30 Nws. 17.36-18.00 Modern
Om met het vrolijke te begin
nen: er was gisteravond weer
„Het gat in de muur", waarin
Ton van Duinhoven een man
netje pleegt te maken op tekst
van Drimitri Frenkel Frank.
Deze keer mocht het een ma
gazijnmeester met een zeer
vredig soort meerderwaardig-
heidscomplex wezen. Om ver
der alle misverstanden meteen
in de kiem te smoren: met dat
„mannetjesmaken" bedoel ik
geenszins dat het iets zou zijn
van een minderwaardig genre
en in het geval van Van Duin
hoven kan daar zeker geen
enkele sprake van zijn, want
wat die man op dat, gebied
presteert grenst werkelijk aan
het geniale. De teksten van
Frenkel Frank zijn de ene
keer geslaagder dan de andere,
zij hebben echter altijd niveau.
En als hij zoals nu op zijn
best is, is er dan ook meteen
sprake van een juweeltje dat
men ook maar zelden tegen
komt.
Voor de rest was het gisteren,
althans zoals ik het bekeek,
vooral een sterk beschouwend
en beschouwelijk televisie
avondje. Maar ik heb het zo
dikwijls betoogd zo'n avond
kan best boeiend zijn. Dat was
ook nu het geval. In „Vals
plat" (bij de VPRO) werd ge
sproken over politieke zaken.
Dat wil onder meer zeggen,
dat Joop van Tijn een gesprek
had met Jan Terlouw van
D'66. En dat werd dan een
schoolvoorbeeld van een goed
politiek interview. Dat kon
het vooral ook zijn op grond
van het feit dat beide betrok
ken partijen aan elkaar ge
waagd waren op het stuk van
helderheid van formuleren.
Bij de VARA werd nadien nog
veel meer gediscussieerd in
„De achterkant van het ge
lijk", waarin Marcel van Dam
een aantal burgemeesters van
zeer grote en kleinere ge
meentes, ik zou haast zeggen,
met zichzelf confronteerde. Ik
kon dat programma helaas
niet helemaal uitzien, maar op
grond van wat ik er wel van
kon meemaken durf ik wel te
beweren dat het zonder twijfel
van uitgesproken belang ge
noemd mag worden als het er
om gaat enig inzicht te ver
schaffen in het reilen en zeilen
van de democratische samen
leving, waar wij allen aan
hechten.
Bij „Kijk haar", maandelijkse
magazine over en door vrou
wen van de VARA, ging het
over harde pornografie. Wij
konden dus kijken naar enke
le uitermate stuitende dia's die
het fenomeen aanduidden. En
'die zeer terecht de toorn van
de dames in de studio gaande
maakten. Een van hen zei ver
vuld te zijn van walging en
van boosheid. Ze had dat on
getwijfeld gemeen met ia
een die (ook buiten de stip
had meegekeken. Er \t
naar mijn smaak iets te f
gesuggereerd dat deze sck
delijke, mensonterende scff
nigheid typisch mannenii
zou zijn. Althans werd nai
ten te doen uitkomen datj
overgrote merendeel vanl
mannendom met deze aanf
ke 'geesten ontsproten fat
sieën niets maar dan ook
het geheel niets te mal
heeft. In dit opzicht was
programma een tikje bel
gend, om het grote woord]
criminerend maar niet mej
te gebruiken. Maar niet te
hoor, lieve dames.
Een verademing was het
rigens dat het geheel wen
geluisterd met fijne mi
voor blokfluit en (van alli
strumenten) virginaal.
Iet c
„Brandpunt" was zaterd;
heel gewijd aan het verse]
sel auto. Aan de RAI-tenf
stelling in Amsterdam
aan het parkeerprobleem
grote steden en aan een
stop", een streven om het
ten enigszins te regulerei
.misschien wel te veredi
De pijnlijke situatie bij
Ford-fabrieken in de h<
stad was er min of meer
de haren bijgesleept, maa
reportage verschafte
goed inzicht.
HERMAN HOFHUI I
■diu
ar-dé
De w
Aali
Aan
twer
.tefcrene
Aan
i aardj
Aan
tv. VI
nDe
Ifaat
Het
ink 6
°Pge
De v
aats
sor