Koorschool St. Bavo: kweekvijver van helder jongensgeluid Aantal „vermisten" in Argentinië het hoogst JAN VALKESTEIJN: MEISJESIN DE TOEKOMST NIET UITSLUITEN99 kerk wereld Spaanse bisschoppen tegen herinvoering van echtscheiding ^AlNST/ BUITENLAND LEIDSE COURANT DONDERDAG 5 FEBRUARI 1981 PAGINA 7 De 56 leerlingen van het muziekinstituut van de Haarlemse kathedraal St. Bavo kunnen met recht zeggen, dat ze op een unieke school zitten. Het is de enige lage re school in Nederland, waar het lespro gramma naar believen mag worden aan gevuld met muziek. Het is de enig overge bleven koorschool in Nederland, die ove rigens al lang niet meer uitsluitend toe gankelijk is voor katholieke leerlingen en het is bovendien de enige jongensschool die ons land nog kent. Daarover zegt de directeur van de school, de dirigent, com ponist en priester Jan Valkesteijn, dat hij er best oren naar heeft om ook meisjes toe te laten. Hij blijkt allerminst vastgebak ken aan traditionele'patronen en bezit de opmerkelijke gave om ook z'n ex-leerlin gen voor het Bavo-mannenkoor te behou den. Het dertigjarig jubileum, dat de school deze maand op grootse wijze viert, was voor één onzer verslaggeefsters aan leiding een kijkje achter de schermen te nemen. >y T i het DO 2 (Ufjavo geniet( kan buiten kijf toege- ^^schreven worden aan de toewij- ding van de leider. Jaarlijks ma- 'ken de leerlingen van dit opmer- T Ikélijke instituut zo'n 25 tournees |door binnen- en buitenland. Eind trhouden januari rolde hun zesde grammo- lrpn foonplaat van de pers, ditmaal met het Noordhollands Philharmo- ten en vis) nisch orkest. tussen lOjan Valkestijn, een lange man met 1-151021. zilvergrijs haar en guitige ogen, vertelt in zijn kantoortje vol en- thousiasme over zijn koorschool, rkruisers terwijl op de gangen een woelige fancy-fair gehouden wordt. Af en toe wordt de deur opengegooid door binnenstormende leerlingen of ouders. Steeds weer blijkt uit vriendelijk woord of een ver ontschuldigende glimlach de grote 'iand die er tussen hen en de diri- jent bestaat. „Deze fancy fair wordt gehouden om het geld voor een reis naar Zwitserland bij el- - tot ^aar te krijgen", kg* hij uit, „we I -ojzen nu ai zo'n zestien jaar rond. „DE ZOW-'it voorjaar gaan we voor het 'eerst met het vliegtuig. Je kunt nu tenmaal niet alle kosten afwente len op de ouders, want we zijn niet meer zo elitair als we geweest zijn en dus ook niet meer zo rijk. Ook wij krijgen tegenwoordig subsidies van de gemeente en het bisdom." ,„Onze school heeft allerlei unieke facetten", legt Jan Valkestijn, di recteur en tevens dirigent, uit. „We zijn in feite de hele dag met muziek bezig. De 56 leerlingen van de school vormen tegelijkertijd het jongenskoor van de kathedraal. Ook na hun lagere schooltijd blij ven ze doorzingen in dit koor en als hun stem muteert, dus als ze de baard in de keel krijgen, gaan ze automatisch door naar het man nenkoor. 1 Ik hou ze om psychologische rede nen vastv ook al mogen ze dan an derhalf jaar niet zingen. Want als lang „baantjes" te geven ben ik er zeker van dat ze blijven. Ik laat ze helpen bij de voorbereiding van tournees en ik laat ze meelezen in het koor, zodat ze alvast de parti tuur perfect leren lezen ook al zin gen ze niet". De dirigent kent zijn pappenhei mers van haver tot gort. Dat komt doordat hij in het prille begin van de koorschool jarenlang met zijn pupillen in een villa in Haarlem gewoond heeft en dag en nacht met ze optrok. Toen de gewijzigde levensomstandigheden te hoge ei sen gingen stellen aan hun verzor ging (er waren bijvoorbeeld geen douches genoeg voor hun gegroei de aantal) moest Valkesteijn in 1964 noodgedwongen de school op heffen. Op dat moment gaf hij ze ventien jongens uit het hele land intern muziekles. Om hen gele genheid te geven de lagere school in Haarlem af te maken bracht hij hen zolang onder bij gastgezinnen. Want al was de school officieel op geheven, dat wilde nog niet zeggen dat Valkesteijn ze daarom ook los liet. Hun muzikale vorming ging onder zijn bezielende leiding ge woon tussen de lagere schoolbe- drijven door. Pas in 1974, toen hij van de ge meente een voormalig nonnen klooster kreeg aangeboden ging de school weer officieel van start. Het is een meer regionale school ge worden waarbij de leerlingen niet langer intern, maar gewoon bij hun ouders 'thuis wonen. Het ontstaan van de Koorschool St. Bavo voert rug tot de middel" werd voor het eerst officieel mel ding van gemaakt in 1307", aldus Valkesteijn, „evenals andere koor scholen in Nederland verdween zij echter als gevolg van de reforma tie. Pas in 1951 werd zij door de toenmalige dirigent van de Haar ipronkelijk te- leeuwen. „Er lemse kathedraal dr. A. Kat, als enige in ons land nieuw leven in geblazen. Hij studeerde jarenlang kerkmuziek in Rome en werd ge troffen door het aandeel van de jongensstemmen daarin. Toen hij priester van het bisdom Haarlem werd, was zijn ideaal deze oude traditie van kerkzang met uitslui tend jongens- en mannenstemmen in ere te herstellen. Hij besloot op nieuw een koorschool op te rich ten. Hij zag kans een villa aan het Wilhelminapark te huren en maakte daar een internaat van". Valkesteijn heeft dat later van hem overgenomen. Het Muziekin stituut van de kathedraal St. Bavo, waarvan Valkesteijn de directeur is, bestond al vijf jaar toen de koorschool werd opgericht. Het leek een goed idee de koorschool daarin onder te brengen. Zo kon elke jongen die wilde zingen te vens een muziekinstrument leren bespelen. Want zoals Valkesteijn dat zo treffend uitdrukt, „wie niet kan spreken kan niet zingen, wie niet kan zingen kan niet spelen". In principe zijn alle instrumenten toegestaan, maar de jongens zijn niet verplicht aan het Muziekinsti tuut les te nemen, het mag ook el ders. Zo is er bijvoorbeeld een goe de samenwerking met het Muziek centrum Zuid Kennemerland. Heidens karwei Hoewel Valkesteijn enorm blij was met het aanbod van de gemeente, bleek het in de praktijk een hei dens karwei om het voormalige nonnenklooster geschikt te maken voor een school. Wie nu door de ruime gangen en de prachtige lich te lokalen loopt kan zich moeilijk een voorstelling maken van hoe het eruit moet hebben gezien. Er zijn nog maar een paar dingen die aan het kloosterleven herinneren. Zo zijn er in één van de lokalen nog een oude kapelboog en een biechtstoel te zien. Op de bovenste verdieping bevinden zich ook nog de vroegere nonnencellen, die Valkesteijn om wil bouwen tot re petitiehokjes. Een prachtig drie luik van gebrandschilderde ramen is het meest opvallende deel van het volkomen open trappenhuis, waar de hele dag muziek te horen is. Valkesteijn heeft dwars tegen de wil van de architect in beslist dat deze trappen open moesten blijven. „Laat het geluid m aldus de dirigent. „Laat het maar door het hele huis weerklinken. Het verstoort de concentratie niet, want na twee weken luistert een kind er niet meer naar, maar hóórt het alleen nog. Zo wordt hij conti nu met muziek geconfronteerd en uiteindelijk werpt dat resultaten af. Er is trouwens toch een leuke wisselwerking tussen het geven van onderwijs en muziek. Juist omdat we een groot deel van de dag besteden aan muziek in plaats van aan rekenen en taal, wordt er van onderwijsinspectiezijde erg ge keken naar de prestaties van de kinderen. En wat blijkt? Deze lig gen zelfs boven het gemiddelde", zegt hij met guitige ogen. Dat komt volgens Valkesteijn doordat ze leren als groep iets te presteren. Er wordt heel gecon centreerd gestudeerd. Als de groep een week weg geweest is, bijvoor beeld op een buitenlandse tournee, moet dat in het onderwijs weer op gevangen worden. Daarom wordt volgens een heel apart schema ge werkt. „We hebben bij Koninklijk Besluit in 1951 toestemming gekre gen het leerschema naar believen in te delen en in de praktijk werkt dat uitstekend", vertelt hij. „We doen naast al het studeren en mu siceren natuurlijk ook veel aan spel, daar zijn het kinderen voor. Er is schoolvoetbal, we houden zwemwedstrijden, schaaktoer nooien met andere scholen en meer van dat soort dingen. Verder hebben we schooltuinen en een groot handenarbeid-vertrek, waar ze naar hartelust kunnen kliede ren. Het is hen zelfs toegestaan in de hal te knikkeren. Je kunt kin deren niet maar laten leren, leren, leren! We willen geen koud leer huis zijn; de kinderen moeten zich hier ook thuisvoelen. Beloning Uiteindelijk eisen we heel veel van ze. Ze hebben veel praktijk. Er zijn om de andere dag repetities in de kathedraal. Er ziin tientallen concerten door het hele land. Dat eist inzet van die knullen, die na tuurlijk zelf graag moeten willen musiceren, anders zou het nooit lukken. Ze zijn verplicht elke zon dag in de kathedraal te zingen. En ga zo maar door. Dit alles eist een enorme affiniteit met de muziek". De buitenlandse reizen ziet Val kesteijn dan ook voornamelijk als beloning voor dit keiharde wer ken. „Ze liggen er nachtenlang wakker van als ze weten dat ze naar Zweden of Zwitserland gaan!", verklapt hij. De radicaal verbouwde school herbergt een derde tot en met een zesde klas. In totaal 56 leerlingen uit de hele regio. Ze worden bij toerbeurt door hun ouders om half negen gebracht en om half vier weer gehaald. De school kent geen oudercomité. „We zijn in feite een grote familie!", zegt Valkesteijn, „alle ouders kennen elkaar, want je ziet elkaar bij alle repetities. Vaak zitten er meerdere broertjes uit één gezin op onze school en dan zijn de ouders automatisch ook enthousiast. Dat heb je als je maar een klein schooltje bent en boven dien nog streekgebonden ook". Wel is er steeds meer aandrang uit deze zelfde gezinnen om ook ipeis- jes op de school toe te laten; een aandrang die van .feministische zij de gesteund wordt. „Mijn zusje wil ook zingen", hoor je steeds meer. Valkesteijn staat daar heel laco niek tegenover, al zou je van hem als priester kunnen verwachten dat hij daar radicaal tegen zou zijn. „Het is historisch zo gegroeid, om dat de tradjtie wilde dat er in de kerk alleen door jongens en man nen gezongen werd", legt hij uit, „maar dat wil niet zeggen dat het van ons ook een principiële kwes tie is. Ik acht het helemaal niet uitgesloten dat over een paar jaar hier ook meisjes rondlopen, al zal dat wel een heel andere aanpak vergen. Maar ik zou persoonlijk geen moeite hebben met de in schakeling van-meisjes. Heldentenoren Ieder jaar worden er v jongens aangetrokken tot deze school. Valkesteijn: „We verlangen geen heldentenoren, alleen onbe schadigde jongensstemmen. En veel motivatie. Want er zijn wel meer jongenskoren in ons land, maar er is er niet één dat zo paraat is. Dat komt omdat we er dagelijks mee bezig zijn. Het hoofdaccent ligt op kerkmuziek. Het is en blijft tenslotte een door en door kerke lijk bedrijf. Zeker 80 procent van het repertoire bestaat daaruit. Daarnaast studeren we zogenaam de profane muziek in, dat is de muziek voor de concertzaal. Een gedeelte wordt ook besteed aan kindermuziek en we voeren elk jaar een musical op, die door onze eigen onderwijzers en muzieklera ren wordt geschreven. Daar doet dan de hele school inclusief alle moeders voor het naai- en bor duurwerk aan mee". Als je zo betrokken bent bij een school is elk lustrum een mijlpaal, dus ook je dertigjarig bestaan. Een maand lang viert de koorschool feest op een geheel eigen Concentratie en overgave kenmerkt de jongenssopra nen tijdens de repetities en uitvoeringen. Drie hoogmissen (waaronder een middeleeuwse) en een eucharistie viering met een ongewone inhoud zijn daar een onderdeel van. Het hoogtepunt en het sluitstuk van de jubileumviering zal de pontificale hoogmis op zondag 8 februari vor men, die door de bisschop van Haarlem, mgr. Th. Zwartkruis persoonlijk zal worden gecele breerd. Voor het eerst in Neder land vindt dan de uitvoering van de Mis van Louis Vierne (1870- 1937) plaats, een mis voor koor en twee orgels. De kathedraal St. Bavo beschikt over een authentiek Willebrordus-orgel en een paro chie-orgel. Eind januari werd ter gelegenheid van het jubileum bo vendien een nieuwe grammofoon plaat opgenomen (de zesde) met het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest. Deze komt onder de titel „De jonge Mozart in de kathe draal'' binnenkort in de handel. Op die plaat komt uitsluitend werk te staan dat Mozart vóór zijn vijftiende jaar als Wiener Sön- gerknabe geschreven heeft. Er zijn jongens bij die op alle platen heb ben meegezongen. „Soms vieren ze zelfs hun koperen zangersbe- staan", lacht Valkesteijn. Horizon Ondanks zijn conservatoriumoplei ding studeert hij sinds twee jaar weer muziekwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. „Daardoor kwam ik op het idee voor de middeleeuwse mis", ver telt hij. „Als kerkmusicus moet je oppassen dat je horizon niet te be perkt wordt. Priester, directeur, dirigent, maar vooral een ongewo ne man, deze Valkesteijn, die het Bavokoor met zijn enorme inzet, van een zinkend schip gemaakt heeft tot een begrip in Nederland. Een koor van in totaal 105 stem men. Een koor dat „drijft" op vriendschap. CORRY VIS, .utherse dominee: 1EpWluithelftvan °nH,na^weedse kerken 47, Leid aT.ri' Pe Zweedse financieel des- naar te jtundige en Lutherse domi- neien, ta«e Per-Ola Larsson heeft jde (dovoorgesteld de helft van ille kerken in zijn land poor een jaar te sluiten. Kerk )7i-l25Wolgens Larsson is het in feel plaatsen niet het geld en 1 de moeite waard om voor een 9(paar kerkgangers kerkdien- Pe'pita4*ten te houden. Hij vindt dat Box pastores, de organisten en I40749.de kerkelijke medewerkers 'eter nuttiger dingen kunnen in doen. Als zijn plan ver- zenlijkt wordt, zo heeft rsson uitgerekend, dan lebben minstens 1000 domi- en medewerkers tijd evengelisatie, hulpver- Jening en werkzaamheden in pe gemeente. linnen de Lutherse kerk in weden wordt het voorstel an Larsson momenteel ern- itig bekeken, rsson baarde vorig jaar op- n door in een preek te be ren dat Zweden langzaam ar zeker failliet gaat, als geen einde komt aan het ijdverbreide bedrog bij het |invullen van de formulieren de inkomstenbelasting. Lutherse dominee zei !toen dat het de taak van de ikerk is om te zorgen voor rlijkheid. aagd. ,V. 1.1412 einigen irdijnen Argentinië houdt het hoogterecord van het aan tal mensen, dat na arrestatie vermist is. Dit blijkt uit het rapport, dat een werkgroep van de Commissie voor de Mensenrechten van de Vere nigde Naties in Génève heeft uitgebracht. De commissie voor de mensenrechten van de Vere nigde Naties is op het ogenblik in Génève bijeen. De werkgroep rapporteert in totaal 11.000 tot 13.000 vermissingen of „onvrijwillige verdwijningen" in 15 landen, die bij de Verenigde Naties zijn aangesloten. Ook Brazilië, dat het voorzitterschap bekleedt van de Commissie voor de Mensenrechten, staat op die lijst. De werkgroep acht het aantal werkelijk vermisten echter hoger dan de officieel gerapporteerde geval len. Ook het aantal landen, waar dergelijke verdwij ningen voorkomen, zou groter zijn. Met grote be zorgdheid stelt de werkgroep ook vast, dat sedert kort de mensen, die de gevallen van vermissing of verdwijning willen ophelderen, vermoord worden. De werkgroep, die slechts een half jaar tijd heeft ge had om zijn rapporten uit te werken, constateert, dat de vermiste of verdwenen mensen overal door gewa pende mensen zijn meegenomen. Dit gebeurde in huis, maar ook bij een bushalte, in een bioscoop of op het werk. In enkele gevallen werden zij nog gezien in een gevangenis, waaruit zij volgens de politie in ,de nacht of vroege ochtend waren ontslagen. Sedert dien ontbreekt elk spoor. Volgens de informatie, die de werkgroep uit Argen tinië heeft gekregen, zijn daar veel gevangenen na foltering gestorven. Andere gevangenen werden geëxecuteerd, terwijl de meesten met onbekende be stemming waren weggevoerd. Voormalige gevange nen delen mee, dat de meesten van hen maanden lang geblinddoekt zijn geweest of met kettingen wa ren vastgezet. Alle gevangenen klagen over te wei nig eten en te weinig schone kleding. De hygiënische toestanden worden zeer slecht genoemd. De gevan genen worden stelselmatig gemarteld of minstens slecht behandeld. De werkgroep van de Commissie voor de Mensen-' rechten neemt in zijn rapport zestien geheime gevan geniscentra in Argentinië, respectievelijk van de ma rine, het leger of van de rijks- respectievelijk provin ciale politie. De werkgroep constateert dat veilig heidspolitie uit Uruguay in Argentinië hand- en spandiensten verricht. Na verzoek om informatie bij de regering van Ar gentinië kreeg de werkgroep van haar te horen, dat de beschuldigingen allemaal onwaar waren. Zij wa ren de wereld ingestuurd door terroristische benden in het buitenland. De werkgroep bericht over vermissingen en verdwij ningen in Argentinië, Brazilië, Bolivia, Chili, Cyprus, El Salvador, Guatemala, Indonesië, Mexico, Peru, Nicaragua (onder het bewind van Somoza), de Filip pijnenen, Zuid-Afrika, Uruguay en Ethiopië. Het lot van de vermissing of verdwijning treft niet alleen mannen, maar ook zwangere vrouwen en kin deren. In Argentinië werden ongeveer 60 zwangere vrouwen door bewapende mannen ontvoerd. In vijf tig gevallen werden tegelijk met de vrouwen ook kinderen meegenomen. Dergelijke gebeurtenissen worden ook gerapporteerd uit Cyprus, El Salvador en de Filippijnen. De werkgroep constateert, dat autoriteiten overge gaan zijn tot de praktijk om kinderen van een tot vier jaar, waarvan de ouders ontvoerd zijn, als adop tiekinderen in andere gezinnen te plaatsen. Bij deze constatering steunt de werkgroep op onderzoekingen van de internationale federatie voor de rechten van de Mens en van de internationale beweging van kat holieke juristen. Het bureau voor rechtshulp van het aartsbisdom van San Salvador bevestigt, dat bij acties van het leger de laatste tijd ook veel kinderen zijn gearresteerd. Ook blijken plaatsvervangende arrestaties voor te komen, wanneer de gezochte personen niet aanwezig zijn. Als voorbeeld noemt het aartsbisdom van San Salva dor de gebeurtenissen rond het huis van de presiden te der commissie voor de mensenrechten, Marianela Garcia Villas. Militairen troffen mevrouw Garcia Villas niet aan en arresteerden toen zeven buren, on der wie ook drie kinderen in de leeftijd van 5 tot 13 De Spaanse bisschoppenconferentie blijft vierkant tegen echtscheiding, ook als beide partners ermee instemmen, en tevens tegen het wetsontwerp waarin wordt voorge steld om de in 1939 verboden civiele echtscheiding weer in te voeren. Dat blijkt uit het document van de bisschoppenconferentie dat gisteren in Madrid werd vrijgegeven. De bisschoppen noe men scheiding met instemming van beide partners onwense lijk zowel voor katholieke burgers als voor de wetgevende macht. Het wetsontwerp, dat momenteel in behandeling is in het parlement, zou het „welzijn van de maatschappij grote schade doen". De bisschoppen noemen het wetsontwerp „een poort die de weg naar het kwaad opent". In januari viel het Spaanse regeringsblad „Diario 16" de bis schoppen scherp aan, omdat het het te verwachten document zag ais „een onaanvaardbare inmenging in de burgerlijke sa menleving". Over de herinvoering van de echtscheiding zei „Diario 16" toen: „Niemand eist dat iedereen moet scheiden maar alleen dat echtscheiding ophoudt verboden te zijn". Karmelietessen uit Dachau ook naar Berlijn Tien Karmelietessen uit het Heilige Bloed-klooster te Da chau zullen binnenkort een nieuwe nederzetting in Berlijn betrekken. Het nieuwe kloos ter wordt naast de Maria Regi- na Martyrum-kerk gebouwd, die in 1963 werd opgericht ter herinnering aan alle slachtof fers van het nazi-regiem. Deze kerk ligt vlak bij de Plötzen- see, waar de nazi's veel men sen hebben terechtgesteld. Enerzijds is de groei van de Karmelietessengemeenschap in Dachau de reden van deze nieuwbouw. Anderzijds sluit dit aan bij een wens van de in middels overleden bisschop van Berlijn, kardinaal Bengsch, een Karmelietessen klooster in Berlijn te stichten, aldus verklaarde de prior van het klooster in Dachau, zuster Gemma Hinricher ocd. Internationaal Eucharistisch Congres dit jaar in Lourdes In Lourdes zal van 16-23 juli het 42e Inter- nationaal Eucharistisch Congres plaats vinden. Gerekend wordt op de komst van 60.000 congressisten, onder wie 10.000 jon geren. Voor ons land zijn 400 plaatsen ge reserveerd. De paus zal de laatste congresdagen 1 ken. Hij heeft als thema aangegeven: „Jezus Christus, brood gebroken voor een nieuwe wereld". Het Congres zal een inventaris op maken van alle geestelijke en ethische krach ten, welke de Eucharistie kan opwekken. Er is in Nederland een nationaal comité opge richt. De kosten voor de reis, 8 dagen volledig pension en deelname aan het Congres varië ren van 1100.- tot 1600.-. Voor jongeren van 16-25 jaar, die in een tentenkamp verblij ven, bedragen de kosten 500.-. Men kan zich tot 31 maart inschrijven bij het Congresbu reau te 's-Hertogenbosch, Postbus 273, Postco de 5201 AG. Tel. 073-131912. Patriarchaat beschuldigt autoriteiten Het Grieks-orthodoxe patriarchaat van Jeruzalem beticht Is raël ervan zich te bemoeien met zaken die het niet aangaat. Jeruzalems burgermeester Teddy Koliek en de gouverneur van het district Jeruzalem, Rafael Levi, zouden op het patriar chaat druk hebben uitgeoefend om de metropoliet Vassilius be noemd te krijgen als opvolger van de overleden patriarch Be- nedictos. Dit meldt het Israëlische blad "Ha-Aretz". Rafael Levi zou de Griekse aartsbisschop Konstantinos met klem hebben verzocht andere kandidaten niet meer te steunen en voor Vassilius te stemmen bij de komende patriarchverkie- zingen. Er zou zijn gedreigd met het weigeren van bepaalde bouwfaciliteiten. De Grieks-orthodoxe kerk heeft in Israël on geveer 30.000 aanhangers. Katechismus voor de vrede Een katechismus voor de vrede willen christenen van verschillende kerken uitwer ken om anderen aan te moe digen voor de vrede te wer ken. Het plan daartoe is neergelegd in de vergade ring. die woensdag in Kö- nigswartha in Oost-Duitsland is begonnen onder auspiciën van de christelijke vredes conferentie. Behalve uit Oost-Duitsland nemen .er ook christenen aan deel uit West- Duitsland, Zwitserland en Nederland. Gelovige Slowaken danken voor atheïstische tv-uit- zending Honderd jonge mensen uit Slowakije hebben de Tsje- choslowaakse televisie be dankt voor een atheïstische uitzending waarin religie wordt afgedaan als bijge loof en belachelijk wordt gemaakt. De jongelui schrijven dat de uitzen ding, getiteld „van mythen tot wetenschap", hun „de ogen voor God heeft geo pend". „Als er geen God zou zijn, dan zou het atheïsma niets te ontkennen hebben", zo me nen ze, „we willen vrijheid, gedachtenvrijheid, vrijheid van het woord en we zijn erachter gekomen dat de eni ge, ware, eeuwige vrijheid God is". De honderd jonge ren vragen de televisie nog een keer zo'n programma uit te zenden, „dan geloven we allemaal in Jezus, die de kerk heeft gesticht".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 7