Jaap Mooy
ziet kunst
in afval
van anderen
Showroom etaleert
ongewone boomchirurg
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE WOENSDAG;
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
Kunstrijden opT.V.
BBC koopt „Gejaagd door de
wind" voor 20 miljoen gulden
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DINSDAG 3 FEBRUARI 1981 PAGIN/ig^g
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
18.36 Sesamstraat
18.50 Paspoort, voor
Joegoslaven en
Italianen
EO
18.59 D'r kan nog meer bij,
kinderprogramma
19.10 Tijdsein
19.55 Land Inzicht, kwls
20.35 Van u wil ik zingen,
koorzang
21.05 God wil wonen bij
de mensen
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 Beeldspraak
22.55 Journaal
23.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
TELEAC
18.27 Microprocessors,
1 en 2, les 16
?8°59V Hotel De Witte Raaf,
tv-serie
19.25 Cum Laude, kwis
NOS
20.00 Journaal NCRV
20.27 Verscheurde stad,
tv-serie
21.20 Showroom
22.20 Hier en nu
23.00 Afgoden van deze tijd
NOS
23.20 Journaal
23.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
(Region, progr.: NDR: 18.00 Die Gil
huepfer - Eroberer des Hfmm
tv-serie. 18.30 Aktual. 18.45 Kleul
serie. 18.55 Die Grashuepler - Erof
rer des Hlmmels. tv-serie. 19.25 I
gion. magaz. 19.50 Progr.ovl
WDR: 18.00 Natuurserie. 18.30 1
haal. 18.40 Cafe Wernicke, tv-s
19.15 Aktual. 19.45 Licht pro#
20.00 Journ. 20.15 Susl,
21.00 Aktual. 21.45 Nick Lewis. C|
Inspector, tv-serie. 22.30 Aktfl
23.00 Sport. 24.00 Journ.
DUITSLAND 2
18.20 Tekenfilmserie. 18.45 Tekt
filmserie. 19.00 Journ. 19.30 Das in
sche Tuch, speelfilm. Aansl.: Aktu"
filmkritiek. 21.00 Aktual. 21.20
form, progr. 22.05 Report. 22.35 Pllv
z.portret. 23.35 Journ. LfcIU
cn soi
DUITSLAND 3 WDR rende
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus vrPn Z>
kunde. 19.00 Kllmblm, tv-serie. 19*„„4éci
Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 AktuTe" "7
magaz. 21.00 Inform, progr. 21
Discussie. 22.30 Inform, serie. 23valler
Journ. voor,
BELGIE NED 1
18.00 Poppenfilmserle. 18.05 Kind ,7?
serie. 18.35 Infor. progr. 19.05 recnti
form, progr. 19.35 Meded. en Mcherei
gen. 19.45 Journ. 20.10 Muz.proretisc
21.05 Docum. 21.55 Kwis. 22.sche)
Sporlreport. 23.00 Journ. prakt
BELGIE NED. 2 °°k
18.00 Poppenfilmserle. 18.05 Klncverm;
serie. 18.35 Infor. progr. 19.05 tonrei
form, progr. 19.35 Meded. en Miwe„ei
gen. 19.45 Journ. 20.10 Natuurfilm!
rie. 20.40 Angul Vera, speelfl|nie. 5
22.20-22.50 Inform, progr. nerin
Ook
BELGIE FRANS stude
18.15 Spelprogr. 18.30 Inform, nflict"
gaz. 19.00 Region, magaz. 191 *pr i
Weerber. 19.30 Journ. 19.55 ToLL.,.*,
19.55 Nana, tv-serie. 20.55 Mintfe
Paplllon. 21.55 Cultur. pro taak.
22.45-23.05 Journ. en weerber.
De st
BELGIE FRANS 2 kundi
13.30-14.00 Teletekst Perceval. 17. hekie
Teletekst Perceval. 18.30 De Mupp. J>
Show. Gast: Zéro Mostel. 19.00 lie
NET 1. 19.55 Visa pour Ie moniwekk
Spelprogramma met als onderwd perasi
Sumatra. 21.55-22.50 Clap, la f^eorpu
aux images. dat a
ken c
trekk
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
O.S.-TELEAC
14.30 Open Schooltijd 11,
herhaling
NCRV
15.30 Bolke de beer
15.40 Kleine Isar, serie
15.50 De grote klok
16.35 Professor Balthazar,
tekenfilmserie
16.40 De Familie Knots,
jeugdserie
17.05-17.30 Maggie en David,
jeugdserie
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
^justiti
menv
meer
schril
Van
Vervi
dent
ten
Dat a
de fit
keers
prate
Goed
goed,
wal",
recht
verkl
flnHfi5tS| VOO: 7 03 <s' °°k goelemorgen.
gfljj| 9.03 (S) Muziek terwi]l u werkt
10.02 (S) Kletskop. VPRO: 10.45
_J L (S) Villa-VPRO-Magazlne. 13.03
Picht Welingelichte Kringen. 13.30 Een
klap op |e kop EO: 14 20 (S) Ra
dio-Kleuterkrant. 14 45 (S) Open huls. 16.02
(S) Licht en uitzicht 16.40 (S) EO-Metter-
daad. 17.02 (S) Tijdsein. NCRV: 17.45 (S)
Theaterorgel bespeling.
Iweer
Zondsgsklnd, hoorspel 16.50 Lichte grai kant
motoonmuz. 17.00 (S) Een blokje Ned«
lands. 17.24 Meded. SOS- en politieb<ae p
17.30 Nws. 17.36 Dingen van d
HILVERSUM KRO: 7.02 (S)
■V (S) Van neaei
<§>°v
PC®
epop 9
•aalt. 12.
1.03 (S)
Theo Stokkink-Show. 17.03
Stampij.
(7.30. 8.00 en 8.30 Nws.). 9.00
Gymn. v.d. vrouw. 9.10 Waterst.
NOS: 9.15 Werkbank. VARA;
9.25 De vooruitgang. 9.50 Hoor
Haarl 11.05 Schoolradio. 11 25 Schoolradio.
11.35 Smilde-Centraal. OVERHEIOSVOOR.:
12.16 Franco huls. VARA: 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36
Dingen van de dag 13 00 Nws. 13.11 Smil
de-Centraal. 13.30 Oude schoolliedjes.
13.50 Kinderen een kwartje? 14.30 Leef-
-tljd-genoeg. 15.30 Operette. 16.00
UCVERSUM NCRV. 7.00 Nws. 7.02 (S) Het
AML vende woord. 7.10 (S) Prelidi
8.30 (S) Musica Sacra. 9.00 N
C, 9.02 (D) Divertimento. 9.15
MASSlUL Onder de hoogtezon. 10.00
Orkest-palet: klass. muz. 12
Nws. 12.02 (S) Tafelmuz.. met planowerk 1
uit de Romantiek, orkostmuz.
nieuws. 13.55 (S) Zojuist verscher
Nws. 14.02 (S) Trio - Kamermuz. vi
Iers. 14.30 (S) KerlCfconcert: soprs
oei 15 00 (S) In kleine bezetting: hedi TT
15.30 (S) De kamermuz. v '*w
(3). 16.15 (S) Het grote wejverk
16.55-17.00 (S) Kunst- en vlle
gen I
de v
prob
feit
het i
;cier
tegei
In „Wordt u al geholpen"
trachtte mrs. Slocombe gistera
vond een duidelijk homosexu-
ele mannelijke collega te „ver
leiden". De soort triest ongein
die daarvan het gevolg was
moet helaas exemplarisch
worden genoemd voor het to
taal van de hele serie.
Aktua-tv besteedde voor de
derde maal aandacht aan de
„buitenbeentjes" zij het deze
keer (afgezien van een mini-
interview met prof. Blader
groen) hoofdzakelijk om de
belanghebbenden door te stu
ren naar de bevoegde instan
ties. En daarmee wordt kenne
lijk voldaan aan een wijd ver
spreide behoefte. Ook werd ter
sprake gebracht dat onlangs
bekend is geworden dat (door
toedoen van vader Otto
Frank) drastisch bleek te zijn
geschrapt in het dagboek van
Anne Frank. De heer drs.
A.H. Paape, directeur van het
Rijks Instituut voor Oorlogs
Documentatie, kwam vertellen
dat het in de bedoeling ligt ee
complete „wetenschappelijk!
uitgave te doenpublicere
Ard Horvers vroeg hem daa
op of hij niet bang was d
men daarmee „een stukje illi
sie" zou wegnemen of zei
zoiets als „een symboolfun
tie". Maar dat was dan typist
de vraag van iemand die er i
het geheel niets van snapt
En tenslotte was er ook wee
Milton Friedman, de huisect
noom van de TROS, zogezegi
Henry Schoup was hem in Cl
lifornië gaan opzoeken. Dal
krijgen wij nog meer van I
zien en te horen, maar n
konden wij al enkele uitspri
ken van de geleerde man vei
nemen, waaruit bleek dat h
geenszins meedoet aan
doemdenken.
Ondergetekende snapte er nil
veel van, maar het klonk i
ieder geval bijzonder troosten
in de oren.
HERMAN HOFHUIZE
vijft
boet
guld
hoge
verd
over
ten"
rech
schr
Europese
jazzquiz
op radio
HILVERSUM De Europe
se Radio Unie (EBU) zal
ook dit jaar in oktober een
internationale jazzquiz orga
niseren. Ditmaal zal Fin
land optreden als gastland.
Om de Nederlandse kandidaat
aan te wijzen voor de EBU-
quiz zullen twee voorrondes
plaatsvinden. De eerste be
staat, evenals voorgaande ja
ren, uit een tiendelige radio-
quiz. Wekelijks wordt een mu
ziekfragment uitgezonden,
waaraan steeds twee vragen
zijn verbonden. De antwoor
den kunnen schriftelijk gege
ven worden waarbij voor elk
goed antwoord één punt be
haald kan worden. Na de tien
de ronde kan men dus maxi
maal twintig punten behaald
hebben. De beste twaalf inzen
ders worden vervolgens uitge
nodigd deel te nemen aan de
quiz in Hilversum die uitein
delijk zal beslissen welke kan
didaat mag deelnemen aan de
eindronde in Finland. Deze
Nederlandse selektie-quiz
vindt plaats op zondag 17 mei
1981 in de VARA-studio om
14.30 uur.
De radioquiz is vanaf 15 febru
ari te horen in vijf program
ma's: „NOS-Jazz", door Mi-
chiel de Ruyter, zondag Hil
versum 3, 20.02-21.00 uur
„And all that jazz" door Aad
Bos, dinsdag Hilversum 3,
22.02-23.00 uur, „Jazz Spec
trum" door Paul van Schaik,
donderdag Hilversum 2, 23.15-
24.00 uur, voorts door Han
Reiziger, vrijdag Hilversum 4,
omstreeks 16.55 uur, „Nine
O'Clock Jazz" door Lex Lam
men, vrijdag Hilversum 1,
21.00-22.00 uur. De wekelijkse
antwoorden moeten uiterlijk 's
maandags binnen zijn (de eer
ste maal dus op, 23 februari)
bij: NOS Radio Jazzquiz, Post
bus 1977, 1200 BZ Hilversum.
De goede antwoorden van de
radioquiz worden op zondag 3
mei uitgezonden in NOS-Jazz,
Hilversum 3, 20.02-21.00 uur.
De prijzen voor de winnaars
van de EBU-Jazzquiz in Fin
land zijn: een reis voor twee
personen naar een jazzfestival
van eigen keuze in de USA;
een reis voor twee personen
naar een jazzfestival van eigen
keuze binnen Europa en auto
matisch kandidaatschap voor
dé EBU-Jazzquiz in 1982.
In „Showroom" etaleren Jan
Fillekers, Henk van der
Horst en Arnold Jan Scheer
opnieuw niet-alledaagse
mensen. Dat zijn deze keer
de boomchirurg Leendert
Bron, de archeoloog August
van Roeyen en de krachtve
dette vader Maes. Leendert
Bron heeft als boomchirurg
een eenmansbedrijfje, met
medewerking van vijf ruige
dochters en twee stoere
zoons, die evenals hun vader
regelmatig tussen de takken
zijn te vinden. Overigens
was de vader van Leendert
ook al boomexpert, tot zijn
75ste. Drie generaties boom
deskundigen, komen met
Leendert aan bod. August
van Roeyen zoekt het lager:
de man was arbeider, wist
niets van stenen, maar hij
werd wakker toen hij op
oudheidkundige voorwerpen
stuitte. Sindsdien verander
de zijn leven: hij ontwierp
tal van eigen theorieën en
hij werd gelovig. Vader
Maes uit België is de kracht
patser van het programma.
De man is inmiddels 75 jaar
geworden, maar kan nog
steeds vele sterke staaltjes
laten zien, daarbij geassis
teerd door zijn vrouw.
Ned. II, 21,20 uur.
Land inzicht
In het kwisprogramma Land
inzicht worden leerlingen van
twee middelbare scholen, uit
Harderwijk en Leiden, getest
op hun kennis van Argentinië.
Ned. I, 19.55 uur.
God wil wonen
Wat is je perspectief als je man
komt te overlijden en je ach
terblijft met drie kinderen.
Daarover praat in „God wil
wonen bij de mensen" Erica
van Oostveen, die heeft erva
ren hoe het is, als je in een
dergelijke situatie terecht
komt.
Ned. I, 21.05 uur.
Witte raaf
Deel 4 van „Hotel De witte
Raaf" is getiteld „Felix doet
een vondst". Oom Govert wil
graag een potje schaken, waar
door Felix een ontdekking
doet.
Ned. II, 18.59 uur.
Cum Laude
In de negende ronde van Cum
Laude komen de deelnemers
van deze kwis duidelijk ma
ken wat zij weten van „in en
om de tuin", Koning Hendrik
VIII, Noorwegen en voetbal.
Ned. II, 19.25 uur.
Verscheurde stad
De vijfde aflevering van „Ver
scheurde stad" geeft Bernie
Mulhall de vrijheid. De man,
van wie de handen een beetje
te los zaten, komt terug uit de
gevangenis. Hij is voorstander
van arbeidersvakbonden.
Overal in de stad breken relle
tjes uit; Pat Bannister raakt
gewond, maar zijn vriendin
Lily verpleegt hem liefdevol.
En er gebeurt meer.
Ned. II, 20.27 uur.
Afgoden
Onder het kopje „Afgoden van
deze tijd" spreekt ds. Ype
Schaaf, lid van de hoofdredac
tie van het Friesch Dagblad
over „Aldoor meer".
Ned. II, 23.00 uur.
Morgenmiddag
Het kinderprogramma begint
morgenmiddag met Bolke de
Beer, gevolgd door Kleine
Isar, De Grote Klok, Professor
Balthazar, De familie Knots en
Maggie en David.
Woensdag Ned. I, 15.30 uur.
HILVERSUM De Sportaf-
deling van NOS-tv zal in
vier dagen uitgebreid aan
dacht schenken aan de Euro
pese kampioenschappen
kunstrijden, die plaats vin
den in Innsbruck.
Morgen is de eerste reportage
te zien in een hierdoor extra
lange Studio Sport uitzending,
Ned. I, 22.40-23.25 uur. Don
derdag volgt een uitzending in
de NOS-zendtijd op ned. I,
22.10-23.00 uur.
Vrijdag is extra zendtijd inge
last na het laatste journaal,
Ned. I, 24.00-00.45 uur, evenals
op zaterdag op Ned. II, 23.25-
00.45 uur.
Het commentaar bij de beel
den uit Innsbruck wordt gele
verd door Joan Haanappel.
Illll
HILVERSUM - Als één medemens de vervanging be
treurt van de klassieke vuilnisbak door de kunststoffen
dichtknoopzak dan wel kunstenaar Jaap Mooy, die zijn
fraaiste inspiraties pleegt te putten uit de afval van een
ander. Van huis uit schilder en tekenaar voelt hij het
platte vlak als een te beperkte speelruimte aan voor zijn
creatieve gaven. De hele schepping ervaart hij als een
driedimensionaal gebeuren en hij vindt, dat hij daar als
scheppend kunstenaar niet voor onder kan doen.
Jaap Mooy: „De ruimte vormt een deel van een plastiek".
Daarom vanavond op Ned. I om 22.10
uur een NOS-film over hem, vervaar
digd door zijn vriend Thijs Chanowski.
Jaap Mooy leidt een teruggetrokken
bestaan in Bergen en houdt er niet zo
van als persoon publiekelijk tentoonge
steld te worden. De filmer wist hem
evenwel te bewegen over dit bezwaar
heen te stappen, waarbij hij als argu
ment liet gelden, dat museabezoekers
•toch met enige regelmaat op zijn werk
stuiten en dat een nadere verklaring
daarvan nooit weg is. Samen met Appel
en Lucebert stond hij op de Biënnale in
Venetië. Ook exposeert hij regelmatig
in Duitsland en Amerika. Jhr. Sand-
berg, de vroegere directeur van het
Amsterdamse Stedelijk Museum, hing
ook werk van hem aan de haken of
plaatste er wat van op een voetstuk,
ruimtelijke plastieken, gemaakt van
weggooimateriaal, dat hij aantrof op
vuilnisbelten. Voor één argument om
zich te laten filmen ging hij zonder om
wegen door de knieën.. Dit betreft zijn
gevoel van verplichtingen jegens het
Nederlandse volk. Door zich in grote
hoeveelheden te ontdoen van afval,
stelt dit volk hem in staat zijn creatief
werk te kunnen maken. Hij uit zijn
dankbaarheid weliswaar door kunst te
scheppen, waar het volk weer grote
ogen van opzet, maar waarom zou hij
ditzelfde volk ook niet een kijkje in
zijn atelier gunnen.
Kees Schilperoort heeft het afgelopen
zondag in „Kunst op het spoor" nog la
ten zien hoe ooit Marcel Duchamp er
mee begon waardeloze rommel om te
zetten in kunst. Waar kunst begint en
waar deze ophoudt, daarover zal door
geen mens ooit het laatste woord wor
den gezegd. Toch kan de toeschouwer
er iets mee doen, zoals Picasso met zijn
vertekeningen en deformaties ook gro
te publieken heeft aangesproken, die er
via inleving en aanvulling met eigen
visie het nodige mee konden doen. De
kunstenaar ordent het alledaagse tot
kunst. Dit kan goede of slechte kunst
zijn, maar zij verwijst dan wel naar
dingen die meer dan alledaags zijn door
het openleggen van de structuur van
een object dan wel door de werking
van de ruimtè er in te betrekken.
Met dit laatste vooral houdt Jaap Mooy
zich bezig. Hij legt een grote voorliefde
aan de dag voor het wandelen langs
schroothopen. Daar spingen ongeziene
vormen hem in het oog. Niemand hoeft
het van hem mooi te vinden om toch
gevoelig te zijn voor de overweldigende
verscheidenheid aan schuchter schoon,
dat ontdekt wil worden. Hij rangschikt
dit alles onder de aanduiding „Gevon
den voorwerpen". Niet altijd laat alles
zich in één keer, in één oogopslag als
mooi ervaren. Dan gaat hij er toe over
gevonden dingen te voegen, zodat er
alsnog frappante vondsten ontstaan.
Niet anders handelt hij met oude tijd
schriften. Hij knipt teksten en foto's
uit, vervormt en verfrommelt die, zo
dat er een heel nieuwe kijk op de din
gen ontstaat, die dingen zich op een an
dere manier laten zien.
Dit alles ervaart Jaap Mooy als een
stuk levensrijkdom, waar volgens hem
te velen argeloos aan voorbij lopen.
Glamourfoto's ontwikkelen zich in zijn
handen tot mensen die een ietwat
moeilijk bestaan leiden dan wel het
niet meer zien zitten. Een nieuw mens
beeld, waarover Jaap Mooy zich blijft
verbazen, als zich dat onder zijn han
den ontvouwt.
Met dezelfde instelling staat hij tegeno
ver rotzooi die anderen weggooien. Hij
zet er een lijst omheen, zodat ze losge
maakt van de belt eigen vormen open
baren. Daarom vindt Jaap Mooy afval
van mensen het mooiste wat er bestaat.
Hij zegt dit zo, omdat hij dat ook zo
meent.
Dat heeft voor hem ook iets te maken
met het begrip tijd. Tijd bestaat volgens
hem niet. Er zijn alleen maar dingen
die gebeuren en die vergen een zekere
tijd. Voor het gemak hebben we die in
gedeeld, kunnen we die ook van de
klok aflezen, maar tijd op zichzelf is
helemaal niets. Van voordeur tot dak
raam heeft Jaap Mooy in zijn woning
stippen laten aanbrengen. Hij noemt
die tijdstippen. Er gaat een zekere tijd
mee heen om langs die stippen te lo
pen, maar ze onderscheiden zich in
niets van elkaar en men kan ook langs
dezelfde weg weer terug. Daarmee kan
men die tijd niet terughalen. Dit be
wijst dat tijd ongrijpbaar en onbestaan
baar is. Alle dingen, dode zowel als le
vende objecten, zijn nooit hetzelfde,
veranderen voortdurend en dwingen
daarmee een zekere duur af. Wij noe
men dit tijd, maar bedoelen daarmee de
gestage ontwikkeling die alles blijvend
doormaakt.
Daar kan Jaap Mooy hele verhandelin
gen over weggeven. In zijn film op tv
doet hij dat ook terloops. Alles bestaat,
is, maar één ondeelbaar moment. Dan
is het alweer veranderd in iets anders.
Het leven manifesteert zich als een
voortdurend wisselende reeks verschij
ningsvormen. Zoals een moment gele
den zich iets nog aan ons voordeed, zo
krijgen we het nooit meer te zien. Dit
maakt het leven tot een boeiende aan
gelegenheid. De plastieken die hij
m^akt, ziet hij als stukjes gestold leven,
die op het moment van het ontstaan al
weer bezig zijn anders te worden.
En ruimte heeft voor hem dezelfde
werking als tijd. Op zichzelf is ruimte
niks. Zij betekent pas wat in samen
hang met de vormen die zij omringt.
Daardoor biedt ruimte volop ruimte
voor het spelen met de mogelijkheden
van de dingen.
Omgeven door tijd en ruimte dwaalt
Jaap Mooy regelmatig langs de schroot
hoop. En zoals eens een dichter moest
wenen om bloemen in de knop gebro
ken, zo wordt hij diep in zijn binnenste
aangegrepen door afval. Hij loopt altijd
rond met zakken vol gevonden rom
mel. De mensen die dat hebben wegge
gooid krijgen zijn kunst ervoor terug.
TON OLIEMULLER
Jan Fillekers, een van de presentatoren van Showroom.
Hotel De
Witte Raaf,
met Lars
Boom,
Tingue
Dongelmans
en Lo van
Hensbergen.
het recht beschikken om in de
komende vijftien jaar Gone
with* the Wind zo vaak uit te
zenden als hij maar wil.
De andere MGM-films van het
pakket worden uitgezonden in
de komende zeven jaar. Er zijn
enkele klassieke producties bij
zoals „Seven Brides for Seven
Brothers", „The Dirty Dozen",
Kelly's Heroes" en „Ben Hur".
Sommige daarvan werden al
eerder vertoond op de tv,
maar Gone with the Wind zal
dit jaar een primeur zijn.
Intussen probeert de „arme"
BBC het van de regering That
cher gedaan te krijgen, dat het
Britse kijkgeld verhoogd
wordt tot 50 a 60 pond per jaar
voor kleurentelevisie. Momen
teel bedraagt het 34 pond per
jaar. Het verlies van de BBC
heeft einde 1980 de record
hoogte van 32 miljoen pond
bereikt.
Groot-Brittannië voor het
eerst op de buis. De BBC
heeft zich de tv-rechten toe
geëigend en daarmee de
commerciële televisie van
Groot-Brittannië royaal de
loef afgestoken.
Deze overwinning kost de
BBC, die zogezegd in bittere
geldnood verkeert, ruim 20
miljoen gulden. Voor die prijs
mag de Britse omroep 56
MGM-films uitzenden, waar
onder Gejaagd door de wind.
Als de BBC 100.000 gulden
minder geboden had, zou de
Britse commerciële tv het con
tract op de kop getikt hebben.
Gejaagd door de wind, een
film over de Amerikaanse
Burgeroorlog, werd gedraaid
in 1939. De Britten zijn er nog
steeds dol op. De omroep zal
de betaling van het vele geld
verspreiden over de komende
vier jaar en ondertussen over
(Van onze correspondent Ro
ger Simons)
LONDEN De beroemdste
speelfilm die ooit gemaakt
werd „Gone with the Wind"
(Gejaagd door de wind) met
Clark Gable en Vivian
Leigh komt dit jaar in