Vlaamse fascisten:
slaafse onderwerping
aan een kroegbaas
Paus niet door iedereen i
gewenst op de Filippijnen H
MONSTERPROCES IN ANTWERPEN
TEGEN BELGISCHE NEO-NAZI'S
te
Verwijt van censuur
door Veronica
Hulp voor Afghaanse vluchtelingen in Pakistan korte metten
Katholieke Polen bezetten
kerk van protestanten
BUITENLAND
LEIDSE COURANT
In Antwerpen wordt momenteel een proces ge
voerd tegen een groep van 106 Vlaamse fascis
tendie onder meer verdacht wordt van openlij
ke geweldpleging en overtreding van de wet die
de vorming van privé-milities verbiedt. Voor
nuchtere Nederlanders doet de gang van zaken
rond het proces bijna lachwekkend aan. Maar de
daden waarvan de groep wordt beschuldigd geeft
eerder reden tot bezorgdheid dan reden tot la
chen. Onze correspondent in België, Mare de
Konick, nam een kijkje in de Antwerse rechts-
ANTWERPEN Op zaterdagmiddag 4 oktober
1980 wandelde Mehmed Aydin door het cen
trum van Antwerpen, toen zijn aandacht werd
getrokken door de naderende klanken van een-
massaal en ferm gezongen „Vlaamse Leeuw",
het volkslied der Nederlandstalige Belgen. De
kleine donkere ogen in Mehmed's doorgroefd
gezicht ontwaardden een groep soldaten in ca
mouflagejacks, die hem korte tijd later in per
fecte discipline voorbij marcheerden. Op dat
moment maakte het gezang plaats voor ongere
geld geschreeuw en balden de militairen hun
vuisten. In Mehmed's richting, leek het wel.
„Gastarbeiders buiten!", verstond hij. Boven de
frisgeschoren soldatenhoofden danste op een
spandoek dezelfde tekst.
Luttele seconden later was het bataljon alweer zin
gend verder getrokken en stond Mehmed peinzend
op de stoep. In 1968 was hij uit zijn Turkse dorp
naar België gekomen, waar de industrie zat te
springen om ongeschoolde mankracht. Sindsdien
had hij in Antwerpen gewoond en gewerkt. Geen
van zijn drie kinderen is ooit in Turkije geweest.
Ze spreken feilloos Vlaams en lerèn alles over de
slag bij Waterloo en niets over Kemal Ataturk.
De soldaten die hem voorbij trokken waren overi
gens geen soldaten. Het waren gewone burgers, die
zich hebben aangesloten bij de Vlaamse Militanten
Orde (VMO). Onder leiding van de slanke vijftiger
Bert Eriksson, cafébaas in Antwerpen, vechten
deze knapen van het zuiverste Vlaamse bloed te
gen joden, socialisten, buitenlandse werknemers en
alles wat „rampzalig" is. Omwille van een raszui
ver dus sterk Vlaanderen, dat zonodig onaf
hankelijk zal zijn, maar bij voorkeur moet opgaan
in een gropt-Diets verband met Nederland en
Duitsland.
Naast de „officiële" VMO-manifestaties, die vaak
op vechtpartijen uitdraaien, voeren de militanten
in kleine commandogroepen hun guerrilla tegen
de alomaanwezige vijand. Geliefde slachtoffers
van hun slag- en stootwapens zijn een gastarbeider
in een donkere straat of een handelaar in linkse
boeken. Zelden worden de schielijk vluchtende da
ders herkend en gepakt.
Het ideeëngoed dat tot deze wapenfeiten inspi
reert, verschijnt tweemaal per maand in het strij-
dorgaan „Alarm". Losse nummers zijn te koop in
de staminee Odal, van VMO-leider Eriksson! aan.
de Ballaerstraat in het hart van Antwerpen. De
kastelein, die zijn sporen verdiende in de Hitleiju-
gend en in Korea, heeft het lokaal getooid met
nazi-tekens, een schets van een soldaat in Waffen-
SS-uniform, een portret van Rudolf Hess en kreten
als „België Barst" en „Belgiekske nikske, Vlaande
ren alles".
Café Odal
Café Odal, waarvan de ruit is gebarsten bij een re
cente bomaanslag, is dezer dagen extra druk be
zocht. Op enkele honderden meters afstand im
mers is in het Antwerps justitiepaleis het massa
proces gaande tegen liefst 106 VMO-ers en sympat
hisanten, die de afgelopen twee jaar bij allerlei
kleine en minder kleine wandaden „in naam van
het ideaal" waren betrokken.
De progressieve pers in België had al jaren lang
geroepen om een proces tegen de racistische VMO,
die echter door een verbindingennet van rechter
lijke macht, rijkswacht en rechtse Vlaamse politici
werd afgeschermd. Toen vorig jaar echter Waalse
journalisten onthulden hoe VMO-ers gewapende
trainingskampen hielden in de Ardennen, hoe ze
hun instrukties kregen van een oud-rijkswacht
commandant en hoe de procureur-generaal in Ant
werpen (tevens oprichter van de vereniging
Vlaanderen-Zuid-Afrika) verzuimde vervolging in
Het proces tegen de 106 leden van de Vlaamse Militanten Orde trekt
te stellen, was er geen ontkomen meer aan. Al was
achter de schermen de typisch Belgische politieke
kopehandel nodig, dat dan óók de Waalse recht-
s-extremisten van het Front de la Jeunesse (jeugd-
front) voor een rechtbank in Wallonië zouden
moeten verschijnen. En aldus zou binnen drie we
ken geschieden
Sensatie
De zittingsdagen voor de correctionele rechtbank
van Antwerpen verlopen in een ongewisse sfeer.
De eerste dag al, vorige week maandag, was er
sensatie. De aartsvijand van alle VMO-ers, de
Franstalige militante veeboer José Happard uit de
door Vlamingen en Walen betwiste Voerstreek,
had het lef naar de publieke tribune te komen. Hij
kreeg prompt uit de VMO-aanhang een asbak naar
het hoofd geslingerd en moest door rijkswachters
voor een duchtige afranseling worden behoed.
Veel van de feiten waarvoor de 106 betichten te
recht staan, konden, als ze niet zo'n huiveringwek
kend vergezicht boden, uit een mooie Vlaamse
streekroman geplukt zijn. De gemeenste „bruine"
misdrijven zijn immers onopgelost gebleven, zodat
het bij het monsterproces in Antwerpen onder
meer gaat om een (mislukte „strafexpeditie" naar
koeiendrijver Happard, het omgooien van diens
auto, bezetting van de Halletoren in Brugge met
verwonding van de beiaardier, deelname aan ee.
geüniformeerde demonstratie, het bekladden van
een „vijandelijk" huis in Oostende en verstoring
van een oudstrijdersfeest ter gelegeheid van 150
jaar België).
Critici zien in het folkloritische karakter van het
geding een boze opzet om het VMO-gevaar met
een glimlach af te doen. Zij menen dat alleen een
paar hoofdfiguren (en lang niet alle 106) terecht
hadden moeten staan op één beschuldiging: over
treding van de wet op de privé-milities. Die wet
verbiedt de vorming van „groepen met militair
aanzien en met het oogmerk geweld te gebruiken
of politie of leger te vervangen".
Lachsalvo's
Niets Belgisch is aan de dagelijkse gang van zaken
in de rechtzaal vreemd. Alleen al met het afroepen
van alle verdachten gaat elke ochtend meer dan
een half uur heen. De variaties in de antwoorden
(„aanwezig", „tegenwoordig", „tegenwezig") doen
menig lachsalvo opgaan. Ook de getuigeverklarin-
gen zorgen voor een vrolijke boel. Een meneer uit
Voeren had „mensen met bajonetten of, allez van
die grote messen" gezien, zei later ze eigenlijk niet
zelf gezien te hebben, maar er „in de gazetten over
gelezen", (hilariteit!). Een jongen uit Antwerpen
had waargenomen hoe een oud-strijder in „rook-
vest" (smoking) een „stamp in zijn zitvlak" had ge
kregen. (hilariteit!). Vooral de herhaling van de ge-
tuigeverklaringen door rechter mevrouw Lydie
Wouters op supertrage dicteersnelheid terwille van
een hoogbejaarde griffier, maken de feiten tot ka
rikaturen.
Op de derde procesdag komt de stunt van de dag
uit een onverwachte hoek. Klokslag 11 uur schorst
de edelachtbare mevrouw Wouters de zitting om
dat de rechters in België in staking gaan uit protest
tegen de nieuwe pensioenregeling voor de magi
stratuur. Toch is niet alles luimigheid wat de klok
slaat. Er zijn getuigenissen van miserabele streken,
waarbij onschuldige stumperds lelijk werden ge
wond. Veel ondervraagden durfden echter geen
namen te noemen uit vrees-voor wraak.
Het meest indruk maakt advocaat Boutmans van
de Liga voor de Rechten van de Mens. Hij is een
van het twintigtal raadslieden dat verdachten en
slachtoffers bijstaat. Boutmans noemt de VMO-ers
gevaarlijke fascisten die een klimaat van geweld
willen scheppen om vrijheid en democratie om
zeep te helpen en een sterke
België aan de macht te brengen.
Onderwerping
1 3Qngmeestei
De militanten blijven muisstil, zoals hun i
heeft bevolen. De meesten zijn tussen 17 er
onopvallend gekleed of neigend naar het fljjna gehe
voorkomen. Behalve Eriksson zelf zijn ehedewerk
„ideologen van middelbare leeftijd". het puin
Een verdediger schildert in hartstochtelijke u» heer Vai
dingen de ontvoogdingsstrijd die Vlaanderefewarte p
geschiedenis door heeft moeten leveren j
Frankofone overheersers, die ook vandaag CNSA gro
in de Voerstreek het brute geweld niet i van enh
wen. De VMO-advocaten proberen het explcrganisatie
voerprobleem tot hoofdthema van het prociizend led
maken, met de kennelijke bedoeling een poind. Deze
-juridisch wespennest te construeren. Ze veria
dat ook het „bundel" (dos- sier) over de wand
van Happard bij de stukken worden gevoeg
dat diens ernstigste slachtoffer (een Antwerp J
meentewerker op krukken) als getuige wordt 7
hoord.
Na lang beraad besluit de rechtbank echtei
zich tot de VMO-daden te beperken. Trout
Happard moet als Franstalige Voerenaar voftSFOOR'
rechtbank van Verviers verschijnen en het pgala, dat
aldaar zal het bundel Happard nimmer afstaafoidag b
Vlaamse rechtsplegers. ete Amei
aatsvindi
Zo hobbelt het VMO-proces voort, op weg naaroor een
getwijfeld barmhartige vonnissen voor het mde Amer
deel der verdachten, die alleemaal op vrije vin kwali
zijn en na afloop van elke procesdag afzakkem weer ec
café Odal. „Leider, een pintje astublieft", roeptiteit (el
naar Bert Eriksson, die alweer achter de tapen de ov<
postgevat. Allemaal hebben ze hem „onvoor'anden ar
delijke gehoorzaamheid" gezworen. Belgischtcoach Ro
cisten in optima forma: de volstrekte ondej
ping aan de kroegbaas. >eedo Me<
een aantrc
Zesjaar
geëist tegen
messetrekker
HAZERSWOUDE/DEN
HAAG De procureur ge
neraal bij het Haagse ge
rechtshof heeft tegen een 20-
jarige inwoner van Hazers-
woude zes jaar gevangenis
straf geëist wegens doods
lag. De Haagse rechtbank
had de man tot twee jaar en
zes maanden veroordeeld.
Op 16 augustus van het vorig
jaar ontstond in een jongeren-
soos in Hazerswoude onenig
heid tussen verdachte en an
der bezoekers. Op hardhanidig
wijze werd hij uit de soos ver
wijderd. Hij keerde terug ge
wapend met een fors mes en
een ijzeren staaf. De Hazers-
woudenaar werd opnieuw
naar buiten gewerkt maar bij
zijn auto zette het gevecht zich
voort. Volgens verdachte had
hij toen in het wilde weg ge
stoken met als gevolg dat de
20-jarige P. van der Berg do
delijke steken opliep.
Voor de rechtbank beriep de
Hazerswoudenaar zich erop in
een noodsituatie te zijn ge
raakt, nadat zijn vriendin het
uit had gemaakt. Bovendien
werd hij door zijn bravour in
het dorp gemeden, wat zijn
agressie opwekte.
Arrest op 12 februari.
„Een man onder het bed"
HILVERSUM Veronica heeft zonder toestemming het tv-
spel „Een man onder het bed" gecensureerd. Auteur van het
scenario, regisseur en producer Hemmo B. Drexhagc, de
schrijver van het oorspronkelijke verhaal Herman Pieter
de Boer en striptekenaar Jaap Vegter hebben hiertegen be
zwaren gemaakt.
Het televisieprogramma is woensdag uitgezonden als vierde in
een reeks van zes. Drexhage en De Boer hebben Veronica ge
sommeerd de overige twee eenacters voor de televisie integraal
uit te zenden op straffe van een dwangsom. Zij stellen, dat Ver
onica „Een man onder het bed" niet had hoeven uitzenden.
Volgens de klagers heeft de VOO het tv-verhaal ingekort zon
der duidelijke aanleiding en zonder dat het verhaal dit mogelijk
maakte. Zij achten hiermee de auteurswet overtreden en verwij
ten de VOO censuur van hun werk.
AMSTERDAM In Thea
ter Carré te Amsterdam
worden op 2,4,6,8,11 en 13 fe
bruari voorstellingen gege
ven van de circusopera 'Hou-
dini' van Peter Schat. De Ne
derlandse Operastichting
gaf de wereldpremière van
dit werk in september 1977.
De enscenering is van Anne
Marie Prins, regisseuse o.a.
van Peter Schats 'Aap', opge
voerd tijdens het Holland Fes
tival 1980.
De rol van Houdini wordt ver
tolkt door Jerold Norman
(tenor). Mark Mazzarella (ón-
stsnappingskunstenaar) en
Clint Farha (danser).
De overige rollen worden b§-
"'Houdini' van
Peter Schat
terug in Carré
zet door Marianne Blok (moe
der van Houdini), Roberta
Alexander (Bess), Jan Derksen
(manager), John Vierkes (dok
ter), Pieter v.d. Berg (Sir A.
Conan Doyle), Rhonda Liss
(Lady Conan Doyle), Ton
Kemperman, Willard Terrahé,
Cor de Wit (reporters), Frans
Fiselier (student), Rudolf Ved-
der (telegrafist) en Horst Klaas
(draadloper). De mimespelers
(circusartiesten) staan o.l.v.
Fred Emous. De leden van het
Nationale Ballet dansen in een
choreografie van Leon Ko
ning.
Het Concertgebouworkest en
het Steelband Circle Ensemble
worden gedirigeerd door Hans
Vonk. Ook het Nederlands
Operakoor o.l.v. Siebe Ried-
stra verleen zijn medewer
king.
Het dekor werd ontworpen
door Floris Guntenaar, de kos
tuums door Leonie Polak-de
Roos.
ÏW-h(
itine-
rdt ge
ie„70Ï
ifte doen
°P
s per kg geslacht £e Dears
7 40' wo,s,koeiefe kans I
'per kg levend gftiCS aan
- 1,65. slachthieuwe I
i 2,00-2,80' over
Ines BTV
en pr|izejragen.
varkens wunf regelin
- hoger ve*80 geldt
slacT.koe^nVsm Am.
tige soepi
ran de si
tlijkt uit
(Ds"7o'
1, Keja
I en W
clubs we
(ie-omzett
beta
Hoewel kerkelijke functionarissen blijven vol
houden dat het pauselijk bezoek aan de Filip
pijnen een „zuiver pastoraal" karakter zal heb
ben, is de kans niet denkbeeldig dat de paus
verwikkeld raakt in de Filippijnse politiek.
Tijdens zijn bezoek aan de archipel in de Stille
Dceaan zal de paus voor het eerst in de geschiede-
ais een Filippijn heilig verklaren. Hardnekkige ge
ruchten willen dat hij ook een derde kardinaal zal
Katholieke functionarissen zijn bang dat president
Marcos zal proberen om het bezoek van de paus te
gebruiken om het gedeukte image van zijn regime
3p te vijzelen. Maar het lijkt niet uitgesloten dat de
sceptische houding van de kerk ten aanzien van het
.opheffen" van de staat van beleg weerklank zal
vinden in enkele toespraken van de paus. „Ik denk
niet dat de president altijd even gelukkig zal zijn
met wat Zijne Heiligheid gaat zeggen", zei een van
de medewerkers van kardinaal Sin, hoofd van de
katholieke kerk op de Filippijnen. De kardinaal
vertrouwt erop dat het bezoek van de paus „de
mensen in hun verzet tegen het communisme zal
sterken".
Deze woorden, genomen uit een toespraak van de
kardinaal voor de Amerikaanse Kamer van Koop
handel vorige maand, echoën een van de argumen
ten die werden aangevoerd in de brief waarin de
paus voor een bezoek werd uitgenodigd, en slaan op
de toenemende bezorgdheid van de katholieke kerk
op de Filippijnen over de groeiende steun van de
geestelijkheid voor de ondergrondse Communisti
sche Partij van de Filippijnen (CPP).
De politieke situatie, gepolariseerd als die is als ge
volg van de staat van beleg, heeft de Communisti
sche Partij geen windeieren gelegd. De partij haalt
zijn leden vooral uit de ontevreden katholieke
kerk. In tegenstelling tot andere communistische
bewegingen in Azië, zoals bijvoorbeeld Vietnam,
heeft de Filippijnse Communistische Partij vele
christenen aangetrokken tot de ondergrondse strijd.
De radicalisering van priesters en nonnen is aan
het eind van de jaren zestig begonnen, maar in een
stroomversnelling geraakt na het uitroepen van de
staat van beleg in 1972. Verontwaardigd over ver
meend misbruik van de staat van beleg en woedend
over de lankmoedige houding van de kerk jegens
de regering besloten zij zich bij de ondergronds ope-
rende communisten aan te sluiten.
Welingelichte kringen zeggen dat ongeveer 100
priesters en nonnen volwaardig lid zijn van de
Communistische Partij en dat een viervoud van dit
aantal is aangesloten bij het Nationaal Democra
tisch Front van de Communistische Partij waar ze
een belangrijke rol spelen bij het organiseren van
„de middenklasse", waaronder intellectuelen, advo
caten, doktoren en kunstenaars worden verstaan.
Grotendeels als reactie op deze massale ommezwaai
naar de Communistische Partij besloten andere
geestelijken een eigen anti-Marcos, anti-Marxisti
sche organisatie op te richten, die hier bekend is
onder de naam Sociaal-Democraten.
Zelfs op het hoogtepunt van hun activiteiten leken
de Sociaal-Democraten zich vooral in te zetten om
een verbreiding van het Marxisme binnen de kerk
tegen te gaan. Hun pogingen om de kerkelijke hiër
archie te dwingen hierover een standpunt in te ne
men zijn echter zonder succes geweest.
Sympthisanten van de Sociaal-Democraten zullen
ongetwijfeld proberen om het vraagstuk tijdens het
bezoek van de paus te berde te brengen. En ook de
radicalere geestelijken zullen proberen de paus te
doordringen van hun opvattingen.
Er liggen al plannen klaar om de paus een zeer kri
tische analyse van de politieke situatie op de Filip
pijnen te overhandigen en een aantal petities te ge
ven waarin de katholieke kerk gevraagd wordt een
echte „Kerk van de Armen" te worden en de gees
telijken ruimte te geven om zich met het politieke
leven van hun land te bemoeien.
Maar de militante geestelijken verwachten niet dat
de paus naar hen zal luisteren. „Het enige dat hij
zal doen is zijn stempel drukken op de conservatie
ve politiek van een conservatieve hiërarchie", zei
een invloedrijk en radicaal lid van de geestelijk
heid. „Eerlijk gezegd, ik wou dat hij helemaal niet
kwam".
PAUL QUINN-JUDGE/COPYRIGHT THE GU
ARDIAN
Zondag vertrekt vanaf Schiphol een
vliegtuig met 16.400 dekens, 9.600 paar
schoenen en laarzen en 20.000 truien
naar Pakistan. Deze zaken zijn be
stemd voor Afghaanse vluchtelingen
die te lijden hebben van de winter in
Pakistan.
De hulp is afkomstig van het internatio
naal christelijk steunfonds te Soest, dat
hiermee reageert op een oproep voor ex
tra hulp vanuit Pakistan.
Het internationaal christelijk steunfonds,
een particuliere hulporganisatie die in
ternationaal bekend staat als „Interna
tional Christian Aid", werkt in Pakistan
samen met het ministerie voor vluchte
lingenzaken in Islamabad en met de
commissaris voor de vluchtelingen in
Peshewar. Het internationaal christelijk
steunfonds richt zijn hulp op twee vluch
telingenkampen, te weten Bodebar waar
80.000 vluchtelingen zitten en Nasrbach,
waar er 25.000 vertoeven.
Het steunfonds verleent ook hulp aan
vluchtelingen in Thailand, Somalië, Oe
ganda en Portugal.
De Memisa (giro 5656, Rotter
dam) houdt komende week
eind haar landelijke inzame
lingsactie, waarbij vooral aan
dacht wordt gevraagd voor de
preventie van handicaps in
ontwikkelingslanden. Ze sluit
zich daarbij aan bij het Inter
nationale Jaar van Gehandi
capten.
De protestantse kerk van Targowo in Po
len is sinds medio januari bezet door de
katholieke bevolking van de stad. De kerk,
die door de protestantse gemeenschap niet
meer werd gebruikt, staat op de lijst van
protestantse kerken die te koop zijn aan de
katholieken.
Volgens de jongste informatie is de katholieke
kerk bereid tot heropening van de onderhan
delingen over de koop. Een poosje geleden wa
ren die in het slop geraakt.
Sinds het bezoek van paus Johannes Paulus II
aan Polen in juni 1979 maken de door ruimte
nood gekwelde katholieken aanspraak op niet
of nauwelijks gebruikte kerken van de proteLjeven Uj
tantse minderheid in Polen. Waarnemers no|g komen
men het groeiende conflict schadelijk voor (imen zc
oecumenische betrekkingen. [rieden.
Andrzej Wojfowicz, adviseur van de Poolse oimeisvoo
cumenische raad, heeft het optreden van ^BTW-ht
katholieke kerk in Polen sinds het bezoek vaj een om
de paus „overmoedig" genoemd. Volgens heifo per jaai
voelt die kerk zich „dubbel sterk" staan, omd^ tachtig
Meeste partijleden in Polen gelovig
Tweederde van de leden van de Poolse arbeiderspartij
gelooft in God. Dat blijkt uit een onderzoek, dat nu ge
leid heeft tot een openbare discussie over de gelovigen
in de partij.
Tegen deze achtergrond wordt nu van verscheidene kanten
de ontwikkeling geëist van een nieuw politiek concept dat
voorziet in actieve samenwerking tussen partij en kerk.
Tegelijkertijd wordt in de Poolse pers evenwel geopperd dat
de katholieke ethiek ondanks de overwegend katholieke
achtergrond van de Polen piet diep is geworteld in het be
wustzijn van de bevolking.
Volgens politieke waarnemers wordt de kwestie van het ge
loof in de partij uitgebreid besproken op de partijdag van de
Poolse arbeiderspartij, die wordt in een van de komende da
gen gehouden.
de staat zijn best doet voor een goede verhoiLntines
ding met haar. Wojtowicz heeft geconstateeru bliive
dat protestanten zelfs verdreven worden Specia
kerken waarin zij nog geregeld diensten ho^ere,$jgini
ng ook
Leger geeft bevolking Tibet tempels terug
Soldaten van het „Volksle
ger van de bevrijding", ge
stationeerd in Tibet, hebben
de religieuze autoriteiten
verscheidene tempels terug
gegeven teneinde „hun be
trekkingen met de bevol
king te verbeteren en hun
respect te tonen voor de ge
bruiken, gewoonten en het
religieuze geloof van het
volk van Tibet".
Volgens Radio-Lhassa hebben
de soldaten de tempels ont
ruimd van Lincang, Rezhen
en Naiquiong. De radio meent
dat ze dit hebben gedaan om
de problemen op te lossen in
het contact tussen het leger en
het volk.
China heeft het afgelopen jaar
zijn politiek tegenover Tibet
versoepeld. Het volk van Ti
bet merkte dat aan o.m. een
grotere religieuze tolerantie.
Schönherr:
eremging
ingen, hol
„Niet spelen met ET'
andermans
doodsangst"
„Spelen met de doodsanj
sidei
rail
fjV-en
vaardbare oplossing vodTE CAF
de vredeskwestie". D% equipe
vindt bisschop AlbrecllMonte
Schönherr (Oost-Berlijn|, heeft 1
voorzitter van de bond ddpgeven.
protestantse kerken in <Fansen r;
DDR. Hij zei dit in een gfcen acl
sprek met het Westduiti
persbureau Evangelisclfcgeiuk w
Pressedienst in Tutzing. toeschou
De bisschop benadrukte d(amelijk s
de protestantse kerken in dt wegdek
DDR willen doorgaan met hfiebben J
geven van impulsen voor h<Marc Ar
behoud van de vrede. Henomen
noemde de bewappeningf
wedloop gevaarlijk, omdjederlandt
naar zijn inzicht gemakkeliin Zweed:
een conflict kan uitbrekqisson rul
tengevolge van een waaiende pl
hoopsdaad".
i ste
83e pli