Laatste 'Les in liefde' door gewiekste vrouw
ia
H
Film Grootstad"
toont mogelijkheden
tot hulpverlening
TERUGBLIK
Wiskundige modellen
in Teleac-cursus
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE VRIJDAG
Tan
RADIO VANAVOND
EM
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 29 JANUARI 1981
HILVERSUM - Het leven een legpuzzel. Zo
moeten schrijver K. Schippers en filmer
Kees Hin gedacht hebben, toen zij van CRM
en NOS het verzoek kregen een film te ma
ken over vrijwilligers. Dit begrip heeft van
daag de dag een heel andere inhoud gekre
gen. Sloeg het vroeger op jongens en man
nen, die toetraden tot het leger, nu verstaat
men er jongens en meisjes, mannen en vrou
wen onder, die roeping voelen om anderen
van dienst te zijn in activiteiten, die altijd
werden samengevat onder het opschrift:
Werken van barmhartigheid. Deze film on
der de titel „Grootstad", waar duizenden be-
hoeftigen heten te huizen, wordt vanavond
door de NOS op de buis gezet op Ned. I om
22.10 uur.
Volgens de kerken zijn het er zeven, maar door
onkerkelijkheid de tel kwijt, ziet men nochtans
overal om zich heen mensen, die zeer geholpen
zouden zijn met een helpende hand. Naar die
situaties zijn Schippers en Hin op zoek geweest
En die hebben zij ook menigvoud gevonden en
zeer bewust niet op een rijtje gezet. Zij pikken
te hooi en te gras er wat van op met de bedoe
ling tot een film te komen, die men ook als kij
ker als een legpuzzel kan ondergaan. Men moet
er zelf de ontbrekende stukjes in aanbrengen.
Heel sterk ervaart men dat in het slot van deze
film, waarin men de hoofdpersonen onder aan
zwellende muziek zonder dralen de zee in ziet
lopen. Zien zij het niet meer zitten en maken zij
er een einde aan? Of slaat dit juist op mensen
die met vrijwilligerswerk in zee willen gaan?
Ieder mag zijn eigen stukje in de puzzel passen.
Dat is niet eens altijd even eenvoudig, omdat er
stukjes bij zitten die blijkbaar uit een andere
puzzeldoos zijn gevallen.
Kees Hin: „Ik heb deze film gemaakt onder het
beding, dat ik vrij met het onderwerp uit de
voeten kon en aan geen enkel voorschrift om
trent de inhoud gebonden zou zijn. Scenario
schrijver K. Schippers, met wie ik vaker sa
menwerk, dacht er net zo over. Die vrijheid
van werken kregen we. Daar hebben we gepast
gebruik van gemaakt Dat was ook leuk wer
ken voor cameraman Fred Mekenkamp. De
film zit schijnbaar doelloos in elkaar. Dat is de
opzet. De kijker mag er mee doen wat hij wil,
maar in elk geval wil ik bereiken, dat de men
sen er over aan het denken gaan. Er zit trou
wens een duidelijke strekking in dit verhaal,
nl. de vraag: ben ik afval of kan ik er iets van
maken? Daar ga ik twee kanten mee op. Ik laat
die mensen aan het slot als lemmingen in zee
lopen. Moet de hulpbehoevende dat doen voor
wie het bestaan, afhankelijk van een ander,
doelloos geworden is of besluit tot deze doelloze
daad het grote getal werklozen, die bij uitstek
de handen vrij hebben om vrijwilligerswerk te
doen? We schijnen aangeland in een tijd, waar
in hulpbehoevers en helpers de gelegenheid
krijgen elkaar te vinden. Een maatschappelijke
puzzel, die ingevuld moet worden, maar waar
voor de stukjes gereed liggen. Ik laat angstige
en opstandige mensen zien, maar ook mensen
die helpen, die de weg naar de ander al gevon
den hebben. Ik heb expres niet met acteurs ge
werkt, maar met mensen die al als vrijwilligers
in de weer zijn. Ik heb ze ook niet laten spelen,
maar hen gevraagd ons toe te staan hen als het
ware te betrappen. Daarmee heb ik mijn film
een karakter van echtheid willen verlenen, ook
al bliijven sommige scènes onuitgewerkt. Ik
had te maken met een uitermate complex on
derwerp, dat een veel langere film zou behoe
ven als ik alles zou hebben omgespit. Van wat
er in werkelijkheid dag in dag uit op dit gebied
gebeurt, laat ik flarden zien. Bij volledigheid
zou ik in een moeras terecht gekomen zijn. Ik
heb gespeeld met de gedachte, dat onvrijwillig
werklozen als vrijwilligers aan het werk ko
men. Dat betekent problematiek en oplossing
tegelijk. Ik denk aan jongeren, die zich niet
willen onderwerpen aan de dwang met lege
handen te lopen en zichzelf als vrijwilliger
waar kunnen maken. Dit duidelijk te maken
zou deze film een zwaarwichtige ondertoon
kunnen geven. Die wilde ik vermijden. Ik laat
het wel zien, bijv. in het meisje, dat met een
tweeling door het park wandelt. Want je moet
gewoon naar deze film kunnen kijken als iets
luchtigs. Ik hoef niet op alles een antwoord te
„Werken van barmhartigheid"
geven. Er zitten al genoeg moeilijke dingen in
het leven. Dat hoef ik dus niet in mijn film te
doen".
Dit lijkt er op, dat Hin op zoek gaat naar duide
lijkheid in het gecompliceerde wereldje van de
vrijwillige hulpverlening, waar zoveel leed ge
lenigd moet worden. Een „Grootstad" vol men
sen met zoveel gelaatsuitdrukkingen, waarop
soms veel, soms weinig te lezen is. Mensen ook
in het isolement van hun kamer. Daar valt veel
stil leed te ontdekken. Dit zou een filmer bloot
kunnen leggen. Maar Hin wekt in de aanloop
van zijn film alleen maar verwarring en een
begin van duizeligheid als hij alsmaar wande
lende voeten laat zien. Een niet zo geslaagd be
gin, dat later gevolgd wordt door nog meer
beelden die te raden over laten, zoals wanneer
hij mensen toont die hun schoenen vastknopen.
Niet minder begeeft hij zich op dwaalwegen als
hij meent voor de sfeer van deze film een lesbi
sche erotische relatie te moeten ontvouwen. Die
past helemaal nergens in het verhaal.
Kees Hin hiernaar gevraagd vertelt iets over de
menselijke ontmoeting, die men hieruit moet
halen. Hij steekt ook niet onder stoelen of ban
ken, dat hij voor de benadering van dit onder
werp zwaar heeft aangeleund tegen schrijver
K. Schippers, die mogelijk is uitgegaan van de
misvatting, dat je iets erotisch moet laten zien
om kijkers aan te trekken. Aan die opzet mag
een filmonderwerp niet opgeofferd worden.
Het bloot heeft hier geen enkele functie en had
als niet-functioneel zonder meer uit deze film
weggelaten moeten worden.
Meer houvast in deze film krijgt men aan het
beeld van een vrouw die een gehandicapte
helpt met eten, aan een depressieve vrouw die
opbeuring behoeft, aan mensen die leven op ze-
nuwstillende pillen, aan door angsten bedreigde
mensen, de man in zijn cel, buitenlanders met
taalproblemen en verknipte mensen ook die
het spoor bijster zijn en die allemaal opgevan
gen moeten worden. In dit opzicht laat deze
film vragen genoeg open, omdat spaarzaam
wordt ingegaan op de wijze waarop de hulp
moet worden geboden. Dit vloeit voort uit de
opzet zo min mogelijk te zeggen en de beelden
het verhaal te laten vertellen. Zegt de filmer,
dat hij meer uit was op het oproepen van vra
gen dan op het geven van antwoorden, dan
lijkt dit een te respecteren benadering, omdat
het hier een zaak betreft, waarop uiteindelijk
de samenleving hulpvaardig zal moeten reage-
Er gaan stemmen op, dat ook dit vrijwilligers
werk betaald zal moeten worden. Vooralsnog,
en in die richting wil deze film gaan, ligt hier
een taak voor onbaatzuchtigen, die met of zon
der werk zin willen geven aan hun leven. In
elk geval ligt er een groot arbeidsterrein braak
vol werken van barmhartigheid. Dat laat deze
film wel 3
TON OLIEMULLER.
De TROS besluit de reeks
„Lessen in liefde" met een
pikante versie van de aloude
amour. Ene Filippa voelt
zich niet zeer thuis bij haar
man Pietro, die zich liever
amuseert met vrienden dan
met zijn vrouw. Daar krijgt
Filippa meer dan schoon ge
noeg van, reden waarom zij
naar een uitweg zoekt in
haar alleenzijn. Zij schaft
zich op gewiekste wijze een
minnaar aan, waarvoor zij
een priester inschakelt, die
zich argeloos voor haar kar
laat spannen. Bij haar thuis
ontvangt zij dan Lazzarino,
een speelse knaap, die juist
er aan toe is tot daden over
te gaan als geheel onver
wacht de echtgenoot Pietro
binnentreedt. Volgens de ge-
scherm
in het
oog
bruiken van die tijd met
enerzijds de hernieuwde
belangstelling voor de mens
en anderzijds nog hardvoch
tige wettenklaagt de man
zijn vrouw wegens overspel
aan. Hierop stond in die da
gen de doodstraf. Maar juist
in die tijd ontdekte men
ook, dat de natuur sterker
kan zijn dan de leer. In die
richting krijgt deze pikante
affaire onder de titel „Be
kentenis" een oplossing. In
de hoofdrollen zien we
Sjoukje Hooymaayer (ook
later op de avond in „Zeg 'ns
AAA"), Siem Vroom als Pie
tro en Rob Fruithof als de
minnaar.
Ned. I 20.30 uur.
Op volle toeren
Het lied van vaderlandse bo
dem draait vanavond weer
„Op volle toeren" met o.a. An-
dré van Duin in zijn nieuwste
carnavalshit over zijn paard in
de huiskamer en vele anderen,
die ook weer mikken op deze
jaarlijkse loltraditie, met op
tredens van Corrie van Gorp,
de Aal, Barry Hughes met zijn
kamerbreed tapijt, de gebrs.
Grimm en Bonny St Clair met
haar „Roos".
Ned. I 19.06 uur.
Kieskeurig
Wim Bosboom en Yvonne Ha-
bets doen weer hun best om
koning klant bewustheid bij te
brengen omtrent hetgeen
waaraan zij hun geld uitgeven.
Ned. I 20.00 uur.
Rob Fruithof als de minnaar in „Lessen in liefde" van Filippa, een rol van Sjoukje Hooymaayer, die vanavond
ook in „Zeg 'ns AAA" te zien is.
Don Quichot
Barry Hughes uit „Op volle
toeren" opnieuw zijn ver-
langen naar een kamer- z^jn verzameling ridderromans
breed tapijt. verdwenen is. Zijn huishoud
ster geeft een zwevende wijs
geer de schuld, reden waarom
Don Quichot onmiddellijk ach
ter de onverlaat aan wil. Hij
wordt echter tegengehouden
door zijn nichtje, die hem twee
weken aan huis weet te kluis
teren.
Ned. II 18.59 uur.
Danedyke
In deze aflevering van „Het
mysterie van Danedyke" ver
wikkelingen rond een ver
dwenen gouden kelk. Twee
boeven worden voor de daders
aangezien, maar de rondhan
gende miljonair Hellerstadt
staat evenzeer aan verdenking
bloot. Die had nl. nog enige
wraak in gedachte voor pas
toor Septimus, die vroeger als
politieman hem tien jaar de
gevangenis indraaide.
Ned. II 19.25 uur.
Hoe bestaat het
Hans Emmering, Joop Brussée
en Ati Dijckmeester stellen
zich weer licht satirisch op te
genover merkwaardige dingen
in de samenleving.
Ned. II 20.27 uur.
Malu, een vrouw
Bij alle gedoe rond de vrouw
Malu blijkt haar 75-jarige
grootmoeder te worden verge
ten. Malu neemt haar bij zich
in huis, maar dit roept de no
dige problemen op.
Ned. II 20.45 uur.
Ombudsman
Ombudsman Frits Bom neemt
het vanavond op voor de ge
handicapten, die aan vakantie
discriminatie bloot staan, en
gaat ook in op de activiteiten
van de Utrechtse wetswinkel
van mr. Simons. Voorts zullen
tal van briefschrijvers ant
woord krijgen op hun vragen.
Ned. II 21.30 uur.
Zeg 'ns AAA
In deze huiselijke doktersserie
valt vooral de aandacht op
dochter Nancy, die zich het lot
van slachtpaarden aantrekt.
Zij moet naar een protestde
monstratie toe en timmert
daarvoor borden in elkaar. In
tussen blijven de huiselijke
aanvaringen voortduren.
Ned. II 22.00 uur.
Bonny St. Clair zegt het vanavond met „De roos" in
„Op volle toeren".
HILVERSUM In de nieuwe Teleac-cursus „Wiskundige
modellen" wordt aan de hand van voorbeelden getoond op
welke manier wiskundige modellen worden gebruikt in een
groot aantal wetenschapsgebieden, zoals operationele re
search, landbouw, geologie, linguïstiek, geneeskunde, tech
niek, natuurwetenschappen, sociale wetenschappen, meteo
rologie en economie.
Iedere les bevat een aantal studies van toepassingen van wis
kundige modellen. In de lessen wordt aangegeven waarom in
elk van de gevallen een wiskundig model wordt gehanteerd, op
welke wijze zo'n model wordt ontwikkeld, hoe het is opgebouwd
en wat er wel en niet mee kan worden gedaan.
De cursus is bedoeld voor verschillende groepen mensen. Zo zul
len er economen, weerkundigen, sociale wetenschappers, techni
ci, biologen, linguïsten, natuurwetenschappers, geologen en
landbouwers zijn (om maar eens enkele groepen te noemen), die
wel eens willen weten hoe wiskundige modellen in hun respec
tievelijke wetenschappen worden gebruikt. Daarnaast zullen er
meer wiskundig en/of algemeen georiënteerde cursisten zijn, die
graag willen weten welke rol wiskundige modellen spelen in
een groot aantal toepassingsgebieden.
De cursus Wiskundige modellen bestaat uit twaalf televisiepro
gramma's van elk een half uur en een bijbehorend cursusboek.
De cursus begint op donderdag 12 februari. De uitzendingen
hebben wekelijks plaats op donderdag van 18.2718.57 uur via
Ned. II met een herhaling op zaterdag van 12.0012.30 uur via
Ned. I. Bij de cursus hoort een uitgebreid cursusboek van 95 gul
den, te krijgen door dit bedrag over te maken op postrekening
544232 ten name van Teleac, Utrecht, onder vermelding van
Wiskundige modellen.
Iet een Groene Betaalcheque en de Groene Betaalpas
Gegarandeerd tot f 100 - per cheque. Zonder kosten
verkrijgbaar bij alle banken en spaarbanken van Nederland.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
18.36 Sesamstraat
18.50 Paspoort voor Turken
TROS
19.00 Woody Woodspecker
19.06 Op volle toeren
20.00 Kieskeurig
20.30 Lessen in liefde,
tv-serie
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 Grootstad,
filmdocumentaire
23.10 Journaal
23.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
VARA
18.59 Don Quichot
19.25 Het mysterie van
Danedyke
VARA
20.27 Hoe bestaat het
20.45 Malu, een vrouw.
tv-serie
21.30 Ombudsman
22.00 Zeg 'ns "AAA",
tv-serie
22.25 Achter het nieuws
NOS
23.20 Journaal
23.25 Nieuws voor doven e
slechthorenden
harte I
18.45 Kleuterserie. 18.55
mag. 19.25 Sporl. 19.59 Progr.-)
WDR: 18.00 die offene Tur,
18.15 Westslde Hospital, tvi
19.15 Actual. 19.45 Inform, proi
DUITSLAND 2
18.20 Kreuzfahrten eines glol
21.00 Actual. 21.20 Filmrep. 22:
bisschen was Schones, tv-spel.
DUITSLAND 3 WDR
8.00 Kleuterprogr. 18.30 Inforf
rie. 19.00 Sport. 19.45 Cul
progr. 20.00 Journ. 20.15 Sernq
Inform, progr. 22.55 Rep.
BELGIE NED. NET 1
8.00 Kinderserie. 18.05 Jeug4
18.30 Jeugdmag. 18.57 Gast)
19.37 Meded. en Morgen.
Journ. 20.10 Spelprogr. 20.55 A
21.45 Dallas, tv-serie. 22.30
mag. 23.00 Journ.
BELGIE NED. NET 2 Ï>EN l
ming in
Van 18.00-20.10 Zie NET 1. 20.|r ter disc
collega's, tv-serle. 20.45 Doe. ai rtan
Filmrubrie1'
de opv
BELGIE FRANS 'rond da
de Lei<!
bzen heb
19.30 Joürn.' 19.55 Inform, p <75-10fl
20.20 Nous irons tous au Ptftlt. De I
speelfilm. 22.05 filmrubriek. Ghe aanj
hielden
voorna
tg of be
als gast: Judy Collins! 19.00 Zie
19.55 contacts. Verkeerstip
Jlègrc
lusiqi
Journ. en weerber.
BELGIE FRANS 2
18.30 The Muppet Show __-t
iet- InHw r-nllin* 10 IT O 7iJBsuc,•
den aan;
i stèréo: C'est ciiouben hier
slque. America-America. (|rinden d
zonden op RTBF 3 Radio.) Reg
21.10 Eurovisie/Fra
I in de Académie Fn ®er®1
ihrijfster Marguerite*" het COl
Dankreden van de nieuw< hun Ste:
:a. gevolgd d
'a|ng.
23.10 Follow me. TV-kursus Ej
Les 29 - How many and How i
Les 30 - I've just typed it - I hi
DUITSLAND 2
NOS-NOT
10.45-11.30 Schooltelevisie
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
5 J
progr. 17.40 Gevar. magaz. M
DUITSLAND WDR 3 f f [f
8.00 Gym. 08.10-11.55 School!
17.00 Schooltelevis
12.55 Persoverz. 13.00-13.10
progr. WDR: 08.10-09.25 Schooltele- 17.45 Zie Net I. 17.
BELGIE FRANS
14.00, 14.30 en 15.00 SchooltelfDEN
17.00 Meded. 17.15 Schoolteli— tv. i
17.45 Gevar. kinderprogr. Iflateert
BELGIE FRANS 2
13.30-14.00 Teletekst jPercevnjftoutC na.
[fibula is
nog c
nkzij speu
(leken, da
fibula
In Van Gewest tot Gewest zei
commissaris Van der Harten,
dat Den Bosch met een mani
festatie van de Koning Boude-
wijn Stichting iets wilde goed
maken voor de geringe aan
dacht die in ons land aan het
150-jarig bestaan van de Belgi
sche staat is geschonken. Op
dezelfde avond stond op de
voorpagina van deze krant dat
België bezig is in het Chinese
gat te springen dat wij met de
duikboten-affaire hebben ge
creëerd. Zulke dingen kunnen
gebeuren. Enerzijds vreugde
om versterking van de broe
derschapsbanden. Aan de an
dere laten die zuiderburen er
geen gras overgroeien ons
handelsbelangen af te trogge
len, nu we wat moeilijk zitten
met de Chinezen van de
Volksrepubliek. Dit heeft na
tuurlijk met het televisie
avondje van gisteren niets te
maken. Wel hadden we in
Kenmerk willen vernemen
hoe Jonkheer de Braauw zich
voorstelt de brede discussie te
gaan voeren over de kerne
nergie waarvoor hij twee ton
salaris gaat ontvangen. Noch
over die discussie, noch over
de hoogte van dat inkomen
kregen we iets te horen. Hij
was te laat r.aar de studio ver
trokken en kon daar niet bin
nen de gewenste tijd zijn. Of
>on
feT
vreesde hij enig antwoon
moeten geven op vragen)
naar aanleiding
stelijke beloning gesteld
Als doorgewinterd kijker f
je elke avond recht op
scheutje wantrouwen. De
gekomen tijd werd nu ge'
met een vervolg over een.
der begonnen gesprek ovdy~w
Nederlandse wapenexport." in Z1J
dreigen de grootste prodii s**®'
op dit gebied te worden!
dat allemaal ter meerdere?1" net
en glorie van de werkgelefw®® we
heid, zei een kritische wo niet ge
voerder. Er was verder P,v2jP
mand in de studio om
weerwoord te leveren. wi*is""umj
meer onderhoudende kantM"10®®
het kijkavondje betrof, pen *cai
hield ook niet over. Een ^rnnienti
Duitse drommel, die inf I®®£sta
web van schadeclaims ter* ®nJg
kwam, is nu ook afgedropen da
door schade en schande w®" *n V(
geworden hopen we maarFs^®i®*
Voorts twee programma'
weer eens op elkaar aansli
Bij de NOS het Hollywood!
de zang- en dansfilms ei
Veronica het vervolg vi
droomfabrikanten, die
zijn over te stappen var
me op sprekende film, gt
door de kitscherige bril
Harold Robbins.
HERMAN HOFHUIi
de 16 f
iie de af
geen
zaken i
oning,
vorderi
,L De h
voor eei
jke vor<
het hui
jelijkhec
'king uil