Eendagstentoonstelling bij
De Dissel in Leidschendam
Steve McQueen
voor het laatst
als premiejager
Kwekerij van mini-zombies
DEZE WEEK IN DE LEIDSE BIOSCOPEN
Brian de Palma
heeft een
nieuwe titel
Pianiste
Judit Jaimes in
Groene Kerkje
■L
En Verder
„Wenen rond
1800"
in Prinsenhof
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 23 JANUARI 1981 PAfl
LEIDSCHENDAM De
Stichting Kunstkring De Dis
sel in Leidschendam houdt
morgen voor de tweede maal
een ééndagstentoonstelling
waarop vier kunstenaars
werk, dat ook gekocht kan
worden, exposeren.
Plateelschilder Jan van Gij
zel, verbonden aan een
Goudse aardewerkfabriek,
toont vazen en wandborden
en demonstreert het plateel-
schilderen.
Verder is er Felicitas Engels-
Neuhold die het in Neder
land zeldzame beroep van
graveren in glas uitoefent.
Felicitas Engels werd in We
nen geboren. Zij volgde een
opleiding aan de Glasvak
school in Kromsach in Oos
tenrijk en behaalde in 1960 in
Innsbruck haar meesterdi-
ploma. Zij beoefent het gra
veren door steen- en radgra
vure, de Hochschnitt en dia
mantgravures waarvoor zij
door meesterglasblazers in
Leerdam, naar eigen ont
werp, glazen, karaffen en
vrije vormen laat maken. En
gels behoort tot de zeer klei
ne groep graveurs die het
ambacht, waarvan de bloei
tijd in Nederland zoals be-
LUXOR: The Hunter met
Steve McQueen. Eli Wal
lach en Kathryn Harrold.
Regie: Buzz Kulik.
In „Tom Horn" zijn
voorlaatste film, speelde
Steve McQueen de laat
ste der premiejagers uit
het wilde westen, die
als zijn diensten niet
meer nodig zijn, in on
genade valt en als
moordenaar wordt be
recht. Er blijken echter
nog wel degelijk pre
miejagers te zijn, die te
gen betaling gevaarlijke
en minder gevaarlijke
misdadigers inrekenen,
die op de vlucht zijn om
strafvervolging te ontlo
pen. Zo'n man is Ralph
„Papa" Thorson op
wiens levenservaringen
„The hunter" is geba
seerd. En wèèr speelt
Steve McQueen, die de
laatste jaren van zijn le
ven zulke astronomi
sche bedragen vroeg
voor enkele draaidagen
dat zelfs Joe Levine er
van verbleekte toen hij
hem voor „Een brug te
ver" vroeg er van ver
bleekte, deze rol.
Het is net als met de
eveneens onlangs overle
den Peter Sellers, die
„Being there" met „Fu
Manchu" liet volgen, niet
zijn beste rol, maar regis
seur Buzz Kulik met 25
jaar meer ervaring in te
levisieseries dan bios
coopfilms heeft het hele
maal op de actie ge
gooid. Steve McQueen
zegt voortdurend „Ik ben
moe" of „Hier ben ik te
oud voor" maar onder
tussen volgt in een ra
zend tempo de ene anec
dote de andere op, bij
eengehouden door Thor-
son's verhouding met een
hoogzwangere onderwij
zeres met wie hij al acht
jaar samenleeft.
Daar zitten humoristische
gebeurtenissen bij, maar
de film kent ook een aan
tal zeer spectaculaire
sekwenties, zoals heli-
copteropnamen van een
achtervolging per gras-
maaimachine door een
korenveld en een jacht op
een gevaarlijke misdadi
ger in een trein, eindig
end in verbluffend stunt
werk op de ronde par
keergarage van Chicago.
Maar McQueen is duide
lijk vermoeid en veel
stuntmannen hebben het
gevaarlijke werk overge
nomen, dat de acteur
vroeger graag zelf deed.
Een wat triest besluit van
zijn carrière ook al heeft
de toeschouwer aan ge
brek aan actie beslist niet
te klagen.
MILO
Oliver Reed als de psychiater, die het slachtoffer wordt van de mini-zombies.
LIDO I: Dressed to ,kill
met Angie Dickinson'en
Michael Caine. Regie:
Brian de Palma.
TRIANON: Broedsel (16)
met Oliver Reed en Sa-
mantha Eggar. Regie:
David Cronenberg.
Er wordt wel veel van onze
goedgelovigheid geëist in
„The brood", maar het
moet gezegd worden dat de
Canadese regisseur David
Cronenberg zijn verhaal
goed weet te verkopen door
er een hoop spanning in te
leggen en de toeschouwer
lang in het onzekere weet
te houden over de werkwij
ze van de psychiater Hal
Raglan en het verschrikke
lijke geheim van zijn kli
niek.
Met deze mededeling zou je
eigenlijk moeten ophouden
en verder niets van de intri
ge verraden, maar omdat de
lezers nu eenmaal recht heb
ben om enigszins te weten
over wat voor soort griezelt
hriller het gaat, nog het vol
gende. Mevrouw Nola Cal-
veth Samantha Eggar,
eens het door Terence Stamp
bedreigde en ontvoerde meis
je in „The collector", nu een
zeer emotioneel geladen
echtgenote en moeder is
opgenomen in de kliniek van
Dr. Hal Raglan voor een nog
al duistere therapie, die de
van haar vervreemde Frank
Calveth terecht niet hele
maal vertrouwt. Zeker niet
als hij bemerkt dat zijn vijfja
rig dochtertje na een bezoek
aan haar moeder vol krabben
en beten zit.
Raglan weigert echter Cal
veth de toegang tot de kli
niek en dan gebeuren er al
lerlei vreselijke dingen. No
la's moeder wordt op gruwe
lijke wijze door een dwerg
achtig wezen vermoord en
opa gaat dezelfde kant op.
Dan komt Calveth er achter,
dat de sinistere Raglan een
soort kwekerij van mini-
zombies heeft, die door zijn
vrouw aan de lopende band
worden „geproduceerd".
Wenst zij iemand's dood, dan
komt haar „kroost" in actie
en slaat genadeloos toe.
David Cronenberg weet zijn
griezelverhaal goed te verko
pen met de nodige vakkun
dig gedoceerde shockeffec
ten. De rol van Raglan is Oli
ver Reed op het lijf geschre-
meisje als Cindy Hinds door
al die enge gespeelde si
tuaties heenloodst zonder er
een neurotisch kind van te
maken. Maar diezelfde vraag
kon je je ook stellen over
Danny Lloyd in Stanley Ku
brick's „The shining".
Er was een tijd in 1949
dat men verontwaardigd
over kinderexploitatie sprak
toen de kleine Bobby Driscoll
in Ted Tetzlaff's thriller
„The window" werd achter
na gezeten door moorde
naars, Paul Stewart en Ruth
Roman.
MILO
De door vele filmcritici als
opvolger van Alfred Hitc
hcock bestempelde regis
seur Brian de Palma heeft
een nieuwe titel gekregen.
In plaats van „the master
of suspense" is het nu „The
master of the macabre" ge
worden en die past beter
bij hem. Zeker na de in
vele opzichten aan „Psy
cho" herinnerende film
„Dressed to kill". De ver
schillen tusseh zelfs een
grimmige Hitchcock en de
meer erotische De Palma,
die vanuit een wat zwoele
sfeer zijn spanning zorg
vuldig opbouwt, zijn duide
lijk.
Evenals Janet Leigh in „Psy
cho" vindt in „Dressed to
kill" de voor haar bijna vijf
tig jaar goed geconserveerde
Angie Dickinson halverwege
de film een gewelddadige
dood. Dat gebeurt niet in een
douchecel, al lijkt De Palma
daar in het begin naar toe te
werken, maar in een lift.
Waar Hitchcock door snelle
montage een bloedige moord
suggereerde, laat De Palma
zijn scheermesmoord uitvoe
rig zien.
Wat dan in het laatste uur
volgt, is een speurtocht naar
de moordenaar, een blond
vrouwspersoon, die op haar
beurt jacht maakt op de enige
getuige van de moord, de jon
ge prostituée Liz, die zelf on
der verdenking staat en door
de politie gebruikt wordt om
de kastanjes uit het vuur te
halen, zoals het ontdekken
welke van zijn patiënten de
psychiater Michael Caine in
bescherming tracht te ne
men. Als tenslotte de dader
ontmaskerd is, heeft De Pal
ma waar Hitchcock op
hield zoals gebruikelijk
nóg een paar shockeffecten
voor de toeschouwer in petto.
Evenals Brian de Palma's vo
rige films lijdt ook „Dressed
to kill" aan een zekere gema
niëreerdheid, wat niet weg
neemt dat hij je met zijn nog
al vergezocht verhaal over
transsexuelen in spanning
weet te houden. Angie Dic
kinson's speurtocht naar een
haar steeds ontwijkende man
in een museum bijvoorbeeld
en de wilde autojacht door de
straten van New York ge
volgd door een achtervolging
in de Underground leveren
suggestief camerawerk op,
maar op een enkele scène na,
zoals de meeluisterende dame
in het restaurant, ontbreekt
iedere humor. Bij De Palma
is het allemaal bloedserieus
thrillerwerk in een nogal
zwoele sfeer, waarmee hij
duidelijk afstand wil nemen
van het etiket de opvolger
van Hitchcock te zijn.
MILO
CAMERA Life of Brian
(12) Het Monty Python circus
in een doldwaze rolprent
over het leven van Jezus
Christus. (reprise, zesde
week)
LIDO II Smokey and the
bandit (a.l.) Vervolg op de
gelijknamige film waarin
honderden auto's tot wrak
ken werden getransfor
meerd. Regisseur Hal Need-
ham is erin geslaagd een leu
ker vervolg te maken, waar
in behalve een veldslag tus
sen politieauto's en vracht
wagens ook nog een olifant
ten tonele wordt gevoerd,
(tweede week)
LIDO III The blues bro
thers (a.l.) Doldwaze musical
vol actie van regisseur John
Landis (maker van Kentucky
fried movie) en - National
Lampoon Animal House).
Een super-slapstick film. (elf
de week)
STUDIO Jazz-singer (a.l.)
Al Jolson zorgde in 1927 voor
een ware revolutie met zijn
film Jazz-singer, de eerste
film met geluid dat syn
chroon liep met beelden. De
re-make van deze film rond
Neil Diamond zal zeker geen
revolutie veroorzaken, (twee
de week)
EUROCINEMA I (Alphen)
The empire strikes back
(a.l.) Het vervolg van het
kassucces Starwars is op
nieuw een superb aangeklede
film geworden. Respect
wordt vooral afgedwongen
door de perfecte effecten,
(tweede week)
EUROCINEMA II (Alphen)
Flash Gordon (12) Ver
filmd avontuur van de on
verschrokken stripheld Flash
Gordon.
EUROCINEMA III (Alphen)
Seawolves (a.l.) Een
handvol oudere geallieerde
soldaten krijgt opdracht om
een Duist schip te vernieti
gen. Een soort nieuwe uit
voering van de 'Kanohnen
van Navarone'. (tweede
week)
EUROCINEMA IV (Alphen)
Shame of the jungle (16)
Tekenfilm voor volwassenen
over de antiheld Tarzan.
(eerste week)
GREENWAY THEATER
(Voorschoten) Being the
re (16) Peter Sellers in een
fraaie vertolking van de
tuinman die in het Witte
Huis terecht komt, omdat hij
toevallig op de president
lijkt
kend in de zeventiende eeuw
lag, tot in de finesses be
heerst. Werk van haar was te
zien op tentoonstellingen in
Rotterdam en München en
op het congres van de World
Craft Council in Wenen en
wordt veel door particulieren
en galeries aangekocht.
Een collectie edelstenen en
versteend hout (miljoenen ja
ren oud) wordt getoond door
het echtpaar Visser uit Delft.
Mevrouw Visser-Bonnman
maakte na een studie edel-
steenkunde van haar hobby
haar beroep. Tenslotte zal
kunstfotograaf Bob Buski
architectuur en andere fo(
exposeren. Busking heeft q
eigen kleurlaboratorii
waardoor de kleurstelli
van zijn fotocomposities s<
bijzonder effectief en
send zijn. Van de geëxposi
de foto's en andere kun
werken is het meeste te koj
De vrij toegankelijke te
toonstelling aan de Damk
44, achter de gereformeei
kerk, is zaterdag geopt
van tien uur tot half zes.
LEIDSCHENDAM „We
nen rond 1800" is de titel
van het vierde van de zon
dagavondconcerten die de
Stichting Cultureel Con
tact Prinsenhof dit seizoen
organiseert in het Paus Jo
hannes Centrum in Leid
schendam. Het programma
vermeldt vier werken die
Mozart in de tweede helft
van de achttiende eeuw
componeerde. Het zijn com
posities voor een kleine
doch afwisselende bezet
ting; Sonate voor piano en
viool (KV378), Trio voor
piano, klarinet en altviool
(KV498), het Duet voor
viool en altviool (KV424)
en een Pianokwartet
(KV493). De uitvoerenden
zijn Vera Beths, viool, Jur-
gen Kussmaul, altviool,
Anner Bijlsma, cello, Stan
ley Hoogland, piano en
George Pieterson, klarinet.
Vera Beths studeerde bij
Herman Krebbers en debu
teerde op achttienjarige leef
tijd met het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest. Door -in
1969 de eerste prijs te winnen
op het Oscar Backconcours
kon zij bij Ivan Galamian in
New York haar studie voort
zetten. Vera Beths treedt
vaak met Nederlandse orkes
ten, zoals het concertgebou1
orkest, op en maakte met
pianist Stanley_ Hooglabj)\y
roep
lingj
toernees door Rusland
Tsjechoslowakije. Anner
lsma is leraar aan het
sterdams Conservatorium y
aan het Koninklijk Conse jL,
vatorium in Den Haag wire y
hij zelf destijds bij Carel vL-n_
Leeuwen Boomkamp sL-JL-
deerde. In 1959 kreeg h;] pg
het Concours Casals in Meiaaro
co de eerste prijs. In de zes(Lven
ger jaren was hij eerste sol
cellist bij het Concer%ucjer
bouworkest. George Piet^ene
son studeerde aan het Aifgege
sterdams Muzieklyceum. l|an df
is nu soloklarinettist, eveyaren
eens bij het Concertgebouw^ j
orkest. Hij geldt als een vj^e r
de beste klarinettisten v^jt ee
zijn tijd en maakte tweem^igenJ
een toernee van het Rotte^ Va
dams Philharmonisch Orken op
mee in de Verenigde Statejt 0f ei
Toegangskaarten voor l%Ven
concert dat om kwart oversh0ps
begint kosten 8 gulden. CJ!
en PAS 65-houders betalen
gulden. De kaarten zijn ve
krijgbaar op de Prinses Ai M
nalaan 464 en Brederode I CJ
en bovendien vóór de aa
vang van het concert aan i
zaal Prinsenhof 8, drie min
ten gaans van het eindpuilljr~.
van HTM-lijn 6. inSS
bt
kor
OEGSTGEEST De uit
Venezuela afkomstige pia
niste Judit Jaimes geeft
zondag 25 januari een reci
tal in het Groene Kerkje in
Oegstgeest. Het concert be
gint om twee uur.
Judit Jaimes heeft de afgelo
pen jaren zowel in Leiden als
Oegstgeest diverse indruk
wekkende concerten gege
ven. Daarom heeft K&O ge
meend, er goed aan te doen
de pianiste ook dit jaar naar
ons land te halen. Judit Jai
mes speelt zondag de Sonate,
opus 1 van Alban Berg, het
Fantasiestücke, opus 12 van
Robert Schumann en enkel 0
Scherzi van Frédéric Chopirvei?
Judit Jaimes werd in Ven£an
zuela geboren en studeercP
in New York bij de befaamd».,^.
Russische pianopedagoge
belle Vengerova. Later stelaV®in*ï
zij zich onder leiding van Rr^ t
dolf Serkin bij wie zij afstii rIL
deerde. Zij bouwde in korli'.
tijd een indrukwekkende iit,
ternationale carrière op.
Plaatskaarten zijn verkrijfif"" j
baar bij K&O, Oude Vest I
in Leiden (tel. 141141) en i]
Oegstgeest onder meer bij
fa. Van der Luit, Lan[
Voort 20 en fa. Van Weizei
De Kempenaerstraat 23.