J t Sport van essentieel belang voor culturele ontwikkeling Cuba" O Internationale gebedsweek voor eenheid nodiger dan ooit „Te veel ophef over slechts enkele antisemitische incidenten" kerk wereld IDEAAL TEAM VORMEN VERGT ACHT JAREN STAD/REGIO LEIDSE COURANT ZATERDAG 10 JANUARI 1981 PAGI Q/ Volgende week zondag begint de jaar lijkse internationale gebedsweek voor de eenheid der christelijke ker ken. Dit jaar heeft de gebedsweek van de Wereldraad van Kerken en het Va ticaanse secretariaat voor de eenheid als thema meegekregen: „Een geest, vele gaven". Volgens vele oecumenisch gezinde chris tenen is de gebedsweek nodiger dan ooit. Het jarenlange spit- en graafwerk .van honderden theologen en andere deskun digen in de kerken heft wel meer we derzijds begrip en toenadering gebracht, maar geen wezenlijke verandering tus sen de kerkinstituten. Maar bovendien wordt het kerkelijke leven door nieuwe splijting bedreigd. De nieuwe scheidslijn loopt dwars door alle kerken heen. Het trefwoord van deze scheidslijn is po larisatie. de scheiding der geesten in pro gressief en conservatief, tussen een let terlijk nemen van de bijbel en de moder ne benadering van de bijbelse openba ring. Het gesprek binnen de kerken zelf is moeilijk geworden, soms zelf onmoge lijk. Er is vaak meer begrip tussen ge lijkgezinde christenen van de verschil lende kerken dan tussen christenen uit dezelfde kerk. Elke kerk kent dit probleem der polari satie, dat in zijn kern terug te voeren is tot de wijze waarop de huidige omslag in de cultuur benaderd wordt. De r.k.-Kerk in Nederland biedt daarvan een spre kend voorbeeld. Zelfs de bijzondere bi- schoppensynode van het Nederlandse episcopaat in januari 1980 in Rome, waarvan alle. waarvan alle bisschoppen zeiden dat ze een diepe eenheid hadden beleefd, heeft tot dusver niets tastbaars aan eensgezinde aanpak opgeleverd. Dat deze ontwikkelingen allesbehalve gunstig zijn voor de oecumene is duide lijk. Daarbij komt echter, dat de oecume nische dialoog geleidelijk aan alle „ge makkelijke problemen" heeft opgelost en nu aan de wezenlijke vragen toekomt. En dat kost bloed, zweet en tranen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk, dat de voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland, prof. dr. H. Berkhof, aan het slot van de Tweede Kerkenconferen- tie in Amsterdam eind november op merkte, dat „velen hebben afgehaakt zo veel uit moedeloosheid als uit ongeduld". Men gelooft volgens prof. Berkhof nog wel in de plaatselijke samenwerking der kerken, maar landelijk ziet men het niet meer zitten. In Nederland vormen vooral de eucha ristie en het daarmee samenhangende vraagstuk van het ambt het grote strui kelblok. Gezamenlijke eucharistie-, res pectievelijk avondmaalsvieringen vin den tot dusver alleen in illegaliteit plaats in sommige basisgroepen. De kerken als zodanig en met name de r.k.-Kerk wijst gezamenlijke viering nadrukkelijk af. Een gezamenlijke viering is bekroning der eenheid, geen weg ernaar toe, zo is de redenering. Een van de aanbevelingen voor de ker- kenconferentie in Amsterdam was juist die gezamenljke viering, maar de Raad van Kerken moest op 2 december mee delen. dat hij „lot zijn pijnlijke teleurstel ling dit voorstel niet zonder schade ten uitvoer kan brengen vanwege funda mentele bezwaren van de r.k.-Kerk". Als pleister op de wonde zegt de Raad van Kerken dan dat hij wil voortgaan met het zoeken naar een beleid, dat voor alle kerken aanvaardbaar is. Dat ook elders in de wereld gas moe* worden teruggenomen blijkt b.v. uit me dedelingen van hervormden, lutheranen en presbyterianen. Op 13 november vo rig jaar verklaarden theologen van de Lutherse Wereldbond en de Hervormde Wereldbond alsmede hun r.k.-gespreks- partners, dat geen overeenstemming mo- gelijk was inzake het gemengde huwe lijk. Het voornaamste beletsel was de katholieke eis, dat een r.k.-huwelijks- sluiting voorwaarde is voor erkenning van de geldigheid. In Schotland werd het gesprek afgebroken tussen r.k.-theo- logen en presbyterianen. Hier brak het gesprek af op de katholieke eis. dat kin deren uit een gemengd huwelijk altijd katholiek moeten worden opgevoed. Uit de mededelingen der gespreksgroepen" blijkt uiteindelijk, dat steeds twee we zenlijke kwesties op de achtergrond blij ven. Het blijkt te gaan om het probleem, dat men elkaar niet erkent als kerk en ten tweede het vraagstuk van h'et ambt, waarvan de oplossing nog lang niet in zicht is. Er is meer oecumenische teleurstelling. Zo heeft de oud-katholieke Brinkhues in november vorig jaar de paus aange spoord wat meer haast te maken met de overeenkomst, die in 1974 tussen t.k.- Kerk en de oud-katholieken was be reikt. In die overeenkomst werd uitge sproken, dat er een vergaande gemeen schap bestaat in belijdenis en in inzicht in het overgeleverde katholieke geloof. Aangedrongen werd in die overeen komst op een beperkte liturgische ge meenschap en wederzijdse erkenning van communie en huwelijk. De oud-kat holieke kerk erkent niet de pauselijke onfeilbaarheid. Zij ontstond na de om streden dogmaverklaring van de pause lijke onfeilbaarheid door het eerste Vati caanse Concilie in 1870. De oud-katholie ke kerk houdt vast aan de katholieke li turgie en alle sacramenten, maar schafte het verplichte priestercelibaat af. Een zaak van zeer lange adem is ook de dialoog tussen Rome en de Anglikaanse Kerk. Deze wordt sinds het Tweede Va ticaanse Concilie gevoerd door de angli- kaans/rooms-katholieke internationale commissie. De commissie publiceerde drie verklaringen, namelijk in 1971 over de eucharistie, in 1972 over bediening en wijding en in 1976 over het gezag in de Kerk. Zelf zei de commissie hierover, 'dat zij over de drie kwesties een grote mate van overeenstemming had bereikt. De wereldvergadering van anglikaanse bisschoppen, de zogenoemde Lambeth Conference van 1978 zei erover: „De conferentie ziet in de drie gemeenschap pelijke verklaringen van deze commissie een duurzaam resultaat, waarin wij het geloof van onze Kerk kunnen herken nen, en hoopt dat zij een basis zullen vormen voor een wederzijdse qrkenning van de sacramenten door onze gemeen schappen, als en wanneer de voltooide verklaringen zijn goedgekeurd door de respectievelijke gezagsdragers van onze gemeenschappen". De hoop van de Lambeth conference is tot dusver niet bewaarheid. Noch de an glikaanse gezagsdragers noch Rome heb ben de akkoorden bevestigd. Een nieuwe kink in de kabel blijkt bovendien te zijn, dat de anglikaanse gemeenschap princi pieel de vrouw heeft toegelaten tot het priesterambt en zelfs - onder de nodige restricties - tot het bisschopsambt. Deze opening naar de vrouw is door Rome in alle toonaarden afgewezen. Een andere dialoog, die in ons land min der de aandacht trekt. Omdat hier de katholieken voornamelijk met de chris tenen der reformatie te maken hebben, is die tussen Rome en de orthodoxe ker ken. Ondanks een scheiding van duizend jaar is tussen r.k.-Kerk en de orthodoxie een grote mate van overeenstemming blijven bestaan zowel op het gebied van de leer als op het terrein van kerkstruc- Ondanks die grote mate stemming, welke herhaaldelijk b.v. bij ontmoetingen tussen paus en patriarch van beide kanten is bevestigd, wilde paus Johannes Paulus 2 bij zijn jongste bezoek aan Turkije in december 1979 toch niet gezamenlijk de communie ont vangen. De paus handelde hier conse quent naar zijn opvatting, dat gezamen lijke eucharistische viering een bekro ning van de eenheid moet zijn. Toch is de dialoog Rome-Orthodoxie de enige, die een termijn kent. Tijdens het pauselijke bezoek aan Turkije verklaar den de paus en de orthodoxe patriarch van Constantinopel, Demetrios 1, te ho pen, dat de thans begonnen officiële be sprekingen binnen twintig jaar tot een heid zullen leiden. Het grootste struikel blok in die besprekingen is ook hier het ambt en dat toegespitst op het pausambt en het pauselijk primaatschap. Het ligt in de lijn der verwachtingen, dat de vergrote aandacht van Rome voor het gesprek met de orthodoxe kerken de ac tiviteiten ten opzichte van de kerken van de reformatie wat meer pas op de plaats zal laten maken Ook al meent kardinaal Willebrands als hoofd van het Secretariaat voor de Eenheid in Rome te kunnen zeggen, dat van de theologis dialoog met de orthodoxie een guns! uitwerking verwacht mag worden op verhouding Rome-reformatie. Voorzichtiger kan kardinaal Willebrai het niet uitdrukken, dat de oecumi tussen.Rome en reformatie nog lange weg moet gaan. Typerend hiervi is het antwoord, dat paus Johannes P lus 2 heeft gegeven op de brief, die bekende prior Roger Schutz van het p testantse klooster van Taize nan 30.000 jongeren aan de paus heeft stuurd. Daarin schreef Roger Schutz, naar mening van de jongeren de wording tussen de christelijke kerk geen uitstel meer verdraagt. Een ven opschuiven van de verzoening tuss Rome en reformatie is - aldus Roj Schutz - voor de jongeren ondenkba Het antwoord van de paus was vrieni lijk, maar terughouden. Op 1 januari wees hij op het grote struikelblok, nan lijk de betekenis van het petrusam d.w.z. de positie van de paus, eenheid. De bekende evangelisch-lutherse dor Nauwel wijzen c rechtsor f Heinrich Albertz uit West-Duitsla richting zei hij, dat noch de leer over avondm, respectievelijk eucharistie noch de plai van Maria in de kerk doorslaggevend .-voor de eenwording der kerken. Doi slaggevend is het pausschap Visser I misschii aan te 1 verdere opvatting daarover. Albertz is dan o peilen c sceptisch ten aanzien van de officia het geb dialoog. De oecumenische belemmeri scherts gen moeten door initiatieven op plaatq geleden lijk niveau overwonnen worden, ala Dat wa: Albertz, die hier impliciet pleitte v« toen Jo oecumene in de illegaliteit. Of zoals vJ Katwijk theologen tegenwoordig zeggen: werb wilde sl lijke verandering en vernieuwing ma zich toe ten vanuit de basis opgroeien. Hoe i hofleve kansen hiervoor óp plaatselijk nivel een On liggen kan iedereen voor zichzelf beoq via het delen. gepreze die t vertelle ging. w Werkelijk antisemitische incidenten zijn in Nederland op de vingers van een hand te tellen. Doordat Stiba (Stichting Bestrijding Antisemitisme), Cidi en Rabbijn Awraham Soetendorp voortdu rend over dezelfde incidenten spreken en er zo een ophef van maken, gaan jo den in Nederland zich onveilig voelen. Hierdoor ontstaat het risico dat men jo den, mocht er onverhoopt werkelijk an tisemitisme komen, de gevaren n\et meer laat zien. Dit schrijft het „Nieuw Israëlitisch Weekblad" (NIW) deze week in een hoofdredaktioneel commen taar. Het blad stelt voor in samenwer king met de groepen, die werkelijk van discriminatie te lijden hebben, de intole rantie te bestrijden. In Nederland zou met reden over jodenhaat gesproken kunnen worden als de conferen- i Fons Jansen niet katholieken i joden tot onderwerp zouden hebben. Als de moppen over joden even gruwelijk zouden zijn als die over invaliden. Als de grappen over joden even wijdverbreid zouden zijn als de Belgenmoppen. Als de weigering de Surinamers toe te laten in café's en disco's joden zouden treffen. Als in plaats van Tur ken en Marokkanen joden niet als buren zouden worden geaccepteerd. Dat alles is geenszins het geval, aldus het NIW. Men valt over een jodenmop door scholie ren verteld. Men struikelt over uitlatingen van een dominee die de aversie tegen de jo den met de paplepel is ingegoten. Men stoot zich aan runetekens in Breda in de naam Israël gebruikt, terwijl ze in het gehele land in de naam Beatrix zijn te lezen. En over de KLM, die weliswaar zonder bezwaar van Israël naar Tel Aviv vliegt, maar eveneens Als er in Nederland werkelijk een venijn antisemitisme zou zijn, dan zouden jode y het wel uit hun hoofd laten zo in de pub j citeit te staan (Stiba, Cidi enz.). De beschi y diging' door joden van antisemitisme kg y alleen geschieden als het vrijwel afwezig zo schrijft het NIW. LEIOEN: H. Leonardus: Zat. 19.00 uur Euch. (jonge- renk.); Zat. 9.00 uur Euch.; 10.45 uur Hoogmis. O. uur Euch.; Zon. 9.30 uur Gez. mis; 11.30 uur Euch. H. Lodewijk: Zat. 10.00. 19.00; Zon. 8.30, 10.00 uur Lat. Hoogmis; 11.30 uur Ned. gez. mis; 18.00, 19.00 19.00; Zon 9.00. 10.30 uur Hoogmis. 12.00 uur. O. L. Vr. Onbevl. Ontv.: Zat. 19.00; Zon. 9.30, 10.45 t zang. De Heilige Geest: Zat. 19.00; Zon. 10.00 Boskoop: Zat. 17.30 uur in De Stek met gem. I Zat. 19.00; Zon. 10.30 uur Hoog- ardam: Zon. 9.00 uur Hoogmis; 12.00 l Pius: Zat. 19.00: Zon. 9.00, Hazerswoude-Dorp: Zat. 19.00 uur met orgel; Zon. 9.30 uur Hoogmis; 11.30 uur. Hazerswoude-Rijndijk: H. Bernardus. Zat. geen vie ring; Zon. 10.00 uur. Dep. Het Anker: Zat. 19.00 Zon. 8 45. 11.15 uur. Hoogmade: Zat. 19.30 uur met Combo „De Mens wording"; Zon. 10.00 uur. Katwijk a.d. Rijn: Zat. 19.00; Zon. 9.30 uur Hoog mis; 11.15 uur met zang. Dep. Rijnsburg: Zat. 19.00 uur; Zon. 10.30 uur Hoogmis. Leiderdorp (H. Menswording): Zat. 19.00; Zon. 1.15 i Lisse: Agathakerk: Zat. 19.00 Volwassendienst; Zon. 10.00 uur Hoogmis; 11.30 uur Volwassen- dienst. Poelpolder: Zat. 19.00 uur Volwassendienst; Zon. 9.00 en 11.30 uur Volwassendienst. Mariakerk: Zat. 19.00; Zon. 8.30, 10.00 uur Hoogmis; 11.15 dag van de maand), anders zond. 8.00. 9.30 i Hoogmis; 17.45 uur. Nieuwkoop: Zat. 19.00; Zon. 9.00, 10.45 uur. Zat. 19.00; Zon. 11.00 l Nieuw-Vennep: Zat. 19.00 uur Avondmis; Zon. 9.30 uur Hoogmis; 11.00 uur Gezinsdienst. Noorden: Zat. 19.00; Zon. 9.00, 10.30 uur Hoogmis. Oegstgeest: St. Willibrord: Zat. 19.00 uur Gez. mis; Zon. 9.00. 11.00 uur Hoogmis. Bonaventura: Zat. 18.45 uur Euch. Ned.; Zon. 9.00 uur Euch. Ned.; 11.00 uur Euch. Latijn. Oud Ade: Zat. 19.00; Zon. 8.30 uur Hoogmis; 10.00 11.30 c Roelofarendsveen: Maria Presentatie: Zat. 19.00; Zon. 9.00 uur Hoogmis; 11.00 uur. H. Petrusban den: Zat. 19.00; Zon. 9.30 uur Hoogmis; 11.30 uur. Rijpwetering: Zat. 19.00 Euch.; Zon. 7.00, 9.00 uur Hoogmis herenkoor; 10.30 Euch. Sassenheim: Zat. 19.00 uur Euch.; Zon. 9.30 uur Hoogmis: 11.00 uur Euch. Stompwijk: Zat. 19.30 uur Euch. met liederen; Zon. 9.30 uur Hoogmis; 11.00 uur Euch.; 18.00 uur. Voorhout: Zat. 19.00; Zon. 9.00 uur Hoogmis; 10.30 en 11.45 uur. Voorschoten: St. Laurentius: Zat. 19.00; Zon. 10.00 1.30 uur. Aula N. Hofland: Zon. 11.00 uur R.-K. ^00; Zon. 8.30. 10.00 IVarmond: Zat. 19.00; Zon. 8.30. 10.00 i Woubrugge: Zat. 19.00; Zon. 10.00 uur. Zevenhoven: Zat. 19.00; Zon. 9.00 uur Hoq en Ned. liedere Zoeterwoude: St. Jan: Zon. 9.30 uur Hooi 1 11.00 uur. Chr. Dienaarkerk: Zat. 19.00 uur 1 zang; Zon. 10.00 uur Hoogmis. 2 DO3ZUK: H. Hartkerk: Zat. 19.00; Zon. 10.fl j Hillegom: St. Jozef: Zat. 19.00; Zon. 10.00 i koor): 1_1.30 uur met Kinderkoor. H. Martinus: gem. koorl Hervormde Gemeente: Hooglandse kerk: 10.00 u ds. v.d. Schoot. 11.45 uur Oecum. Studentendien Marekerk: 10.00 uur ds. Lagerwey. Den Haag. 17.l_ uur ds. Talsma. Den Haag; Maranathakerk: 10.00 uur ds. Van Everdingen; Merenwijk: 9.30 uur ds. Hortensius. 11.15 idem en past. Van Well; Bethle- hemkerk. 10.00 uur ds. Steenstra, Opendeurdienst; Bevrijdingskerk: 9.00 uur ds. Wolthaus (geref.). 10.30 uur ds. Jongeneel; Vredeskerk: 10.00 uur ds. Eekhof; Eglise Wallone: 10.30 uur pasteur Ribs; Acad. Ziekenhuis: 10.15 uur ds. Bovenberg; Diaco- nessenhuis: 1Ü30 uur cand. v.d. Boon; Jeugdkapel Vredeskerk: 10.30 uur; De Goede Herder 10.30 uur. Gereformeerde en andere kerken: Zuiderkerk: 10.00 uur ds. Sytsma; Petrakerk: 10.00 uur ds. franken (gecomb. dienst); Oude Vestkerk: 10.00 uur ds. Hemmes; Maranathakerk: 10.00 uur herv. pred.; Bevrijdingskerk: 9.00 uur ds. Wolthaus; Groenhoven: 10.00 uur ds. Veenstra; Jeugdhai Stam. Nieuwkoop; Geref. Kerk: 10.00 1 TER AAR Herv. Gem.: 9.30 uur dhr. Christ. Leiden. 18.30 t dhr. De Haan. Bodegraven; Geref. Kerk: Dienst 9.30 en 18.30 uur. ABBENES Herv. Gem.: 9.30 uur Dienst des Woords. BOSKOOP Herv. Gem.: Dorpskerk: 10.00 uur ds. Vlasblom. 18.30 uur ds. Stelwagen; De Stek: 9.30 uur ds. Dijk- Geref. Kerk: 9.30 uur ds. Bolwijn. 17.00 uur ds. Horst; Chr. Geref. Kerk: 9.30 uur en 17.00 uur ds. Van Langevelde. HAZERSWOUDE Herv. Gem.: 9 30 uur dhr. Goedhart. Geref. Kerk: 9.30 uur Warnink. Noordwijk. Krui 10.0 De Mirt 10.00 1 Merenwijk aula Valkenpad: 9.30 dienst; Maranathakerk: 10.00 uur ds. Kersten. 18.30 uur ds. Den Braber; Baptistengemeente: 10.00 uur ev. Kits, 18.30 uur ds. Koekkoek; Marthastichting: Mierennest 10.00 20.00 uur interkerkelijke dienst; Leger des Heils: 10.00 en 19.30 uur samenkomsten; Volle Ev. Ge meente: 10.00 1 10.00 en 17.00 uur; Geref. Kerk Vr.: 10.00 en 1 10.30 uur ds. Kuipers; Baptistengemeente: 10.00' uur ds. Bosveld; Evang.-Luth. Kerk: 10.15 uur prof. Boendermaker. Hilversum; Nieuw Apostolische Kerk: 9.30 en 16.00 diensten; Evang. Chr. Gemeen schap: 10.00 dhr. Dikkes; Leger des Heils: 10.00 en 19.30 samenkomsten; Zevende-Dags-Adventisten: 11.00 uur ds. Bouwer; Evang. Centrum Zijlsingel 2 a: 10.00 dhr Zijlstra; Zendingswerk Middern- groep Jeruel: 18.00 uur samenkomst. ALPHEN-NOORD (OUDSHOORN-RIDDERVELD) Herv Geref. diensten: Goede Herder: 10.00 uur ds. Van Santen. 18.30 uur ds. Verheul: De Bron: 9.00 uur ds. Verheul. 10.30 uur ds. Verheul. 18.30 ds. Oosthoek: Ashram-Coll.: 9.30 uur ds. Mulder. ALPHEN-NOORD Sionskerk: 9.30 en 18.30 uur ds. Ouwendijk; Ouds- hoornseweg: 10.00 ds. Oort. BODEGRAVEN Herv. Gem.. Dorpskerk: 10.00 uur ds. Richter. 18.30 KATWIJK AAN ZEE Herv. Gem.: Nieuwe Kerk: 10.00 uur ds. Schuur man. 18.00 uur ds. ArkeraatS; Oude Kerk: 10.00 uur ds. Vroegindewey. 18.00 uur ds. Driebergen; Ichtus kerk: 10.00 ds. Visser. 1 Pnielkerk: 9.30 uur ds. Dri gindewey; School: 10.00 u jur ds. Vrolijk; Vredeskerk: diensten 10.00 en 17.00 uur. Volle Ev. Gem. Rijnland: 9.45 uur ds. Bulthuis; Soe- fiebeweging: 16.00 eredienst. KOUDEKERK a/d RIJN Herv Gem.: 10.00 uur ds. De Jonge. 19.00 uur dhr. Herv. Gem.: 9.30 uur ds. Schalk. Geref. Kerk: 9.30 uur ds. Los. 19.00 uur drs. De Raadt. LISSE Herv. Gem.: Dorp: 10.00 en 19.00 uur ds. 't Hooft. H.A.; Pauluskerk: 10.00 uur ds. De Gelder. Geref. Kerk: 10.00 uur ds Ferwerda, 19.00 uur ds. v. Loenen; Chr. Geref. Kerk.: 10.00 en 16.30 uur ds. Van Dijken; Geref. Gemeente: 10.00 en 16.00 uur ds. Hakkenberg, woe. 19.30 uur idem, bijbellezing; Geref. Kerk. Vr. Pr.str.: 10.30 uur ds. De Putter. 16.00 leesdienst; Geref. Kerk Vr. BV Salv.: 9.00 uur ds. Schuurman. 17.00 uur Dienst des Woords. Geref. Kerk Geref. Kerk: 9.30 uur dienst. 14.15 Alphen. NIEUWVEEN Herv. Gem.: 9.30 uur ds. Haitsma. NIEUW VENNEP Herv. Gem.: 9.30 en 19.00 uur ds. Goverts. 18.30 uur ds. Slofslra OEGSTGEEST Herv. Gem.: Groenekerkje: dienst 10.00 uur; Pau- 0 uur; - ;ndegee: 10.30 uur; Van Wijckersloot: dienst 16.30 uur. GereL Kerk: diensten 10.00 en 19.00 uur; Geref. Kerk Vr. BV: diensten 8.45 en 16.00 uur; Volle Ev. Broederschap Gem. Centrum: 16.00 uur samen komst. OUDE WETERING Herv. Gem.: 9.30 uur Dienst des Woords. Geref. Kerk: 9.30 uur ds. Jaspers Focks, 17.00 uur uur ds. Van Soest. Chr. Geref. Kerk: 9.30 uur Dienst des Woords, 14.15 uur ds. Bouw. RIJNSBURG Herv. Gem. Grote Kerk: 10.00 uur dienst; Bethel- kerk: 8.45 en 10.00 uur diensten; Bethelkerk: 47.00 Bosman; V.E. Gem.: 19.00 t NPB. VALKENBURG Herv. Gem.: 10.00 en 18.30 uur ds. Vermeulefi Geref. Kerk: diensten 9.30 en 18.30 uur. VOORHOUT Herv. Gem.: 10.00 uur ds. mevr. Brokerhof. VOORSCHOTEN Dorp Herv. Gem.: 10.00 en 19.00 uur kerk: 10.00 uur ds. Schrijver. Woerden. 18.30 1 ds. De Vreugd. Geref. Kerk: 10.00 en 18.30 u NOORDWIJK Herv. Gem. Oost: 10.00 uur prof. Verdonk. 19.00 uur ds. De Gelder. Lisse. West: Kerk a. Zee: 10.00 uur ds. Achterberg. 17.00 uur ds. Elgersma; Ichtus: de Rank: prof. Graafland. 17.00 uur ds. Van Eyk, Gouda. Geref. Kerk: Hoofdstr.. 10.00 ds. Warnink. 17.00 uur ds. Elgersma; Vinkelaan: 9.30 uur ds. Elgersma. Baaijen. H.A.; Maranathakerk: 9.30 en 17.00 uur dr. Van Oeveren; Chr. Geref. Kei^k: 9.30 en 17.00 uur ds. De Joode. SASSENHEIM Herv. Genr: 9.00 en 10.30 uur ds. v.d. Meer. 19.00 ijken, Lisse Opendeurc WOUBRUGGE Herv. Gem.: 9.30 uur drs. Koelewljn. 18.30 uurj Goedhart. Geref. Kerk: 9.30 en 18.30 uur dr. v.d. Zwaan.' ZEVENHOVEN Herv. Gem.: 9.30 uur ds. Kielder. Geref. Kerk: 9.30 uur kand. v. Wijngaarden. 1 1 1 9.30 en 18.30 i TRAINER-COACH VAN WERELDKAMPIOEN DAMESVOLLEYBAL: APELDOORN Op velerlei sportief gebied heeft Cuba, voor al in de tweede helft van de ze ventiger jaren, een indrukwek kende reputatie opgebouwd. Door een magnifieke hardloper als Alberto Juantorena of een schier onverslaanbare boksgi- gant als Teofilo Stevenson wer den aan de lopende band tot de verbeelding sprekende prestaties geleverd. Maar niet alleen de in dividuele atleten vestigden zo doende de internationale schijn werpers op zich, ook in teamver band werd het prestige van het Caraibische (ei)land van leider Fidel Castro allerminst geweld aangedaan. Integendeel zelfs, want bijvoorbeeld de honkbal lers mogen zich al geruime tijd tot de absolute wereldtop reke nen. Twee jaar geleden, tijdens de mondiale kampioenschappen in de Sovjet Unie, stonden te Moskou plotseling ook de Cu baanse volleybaldames op de al lerhoogste trede van het ereplat- form. Eind december vorig jaar verbleef Cuba voor de eerste maal in Nederland. Tus sen Kerstmis en Oud en Nieuw wordt het jaarlijks in Apeldoorn georganiseer de Dynamotoernooi gehouden. De nijve re organisatoren wisten voor 1980 de wereldkampioen te inviteren. Aanvan kelijk leek de fraai koffiebruin getinte selectie van hoofdtrainer Eugenio George Lafita voor een soort schoolreisje te hebben gekozen. Maar na een verras sende nederlaag tegen het Tsjechische Lokomotiva Liberec werd ook Cuba door het alom heersende enthousiasme meegetrokken. En als deze meisjes ook maar enigszins fanatiek worden, is er meestal weinig meer tegen te doen. wat de daarop volgende tegenstanders ook aan den lijve moesten ondervinden. De Zuidamerikaanse ploeg wandelde ver volgens als een perfect geoliede machine over alles en iedereen heen. Van de ploeg die in Moskou het wereld- goud veroverde, vertoonden overigens slechts twee speelsters in Apeldoorn hun, niet geringe, kunnen. Vooral de ac ties van Imilsis Tellez Quesada en Lucil- la Urgelles Savon ontlokten regelmatig ovaties van de alle drie dagen volslagen volgepakte tribunes van de sporthal Mheenpark. „We werken in Cuba met drie selecties zodat we uit een breed arsenal van top- speelsters kunnen kiezen zodra het wer kelijk serieus begint te worden. Momen teel zijn twee van de drie groepen naar het buitenland; wij in Europa, een ande re groep in Canada. Dit maakt allemaal nog deel uit van een bewuste overgangs fase. Cuba streeft naar twee wereldkam pioenschappen, juli 1981 de jeugd in Mexico en het daarop volgende jaar met waarschijnlijk een identieke ploeg, de se nioren in Peru. Deze groep moet nog tot 1988 mee", aldus de 48-jarige Lafita. Dat de in Apeldoorn spelende formatie nog over weinig ervaring beschikt, werd op 4 januari in Bremen bewezen: met 15-1, 15-7 en 15-6 verloor Cuba toen van Chi- Dat Cuba in 1978 wereldkampioen werd, was voor Lafita geenszins een verras sing. Hij had zelfs niet anders verwacht. „De laatste drie jaren daarvoor hadden we geen interland meer verloren, 64 wedstrijden achtereen ongeslagen. Daar mee was het record van Japan verleden tijd. Alleen Japan en de Sovjet Unie wa ren nog lastige tegenstanders. Maar ook dat bleek geen problemen op te leveren. Onze lange termijnplanning is gericht op succes. En die komt er vanzelfsprekend dan ook. Voor deze sport heb je acht jaar nodig om tot een ideaal team te kunnen komen. Vandaar dat we in de toekomsi nog een zeer voorname rol zullen blijven spelen". Na het succes van Moskou volgde tijdens de Olympische Spelen een teleurstellend resultaat. De Cubaanse volleybalsters genoegen nemen met een vijfde plaats. „Toen we terugkwamen in Cuba moesten we aan iedereen vertellen wat er met ons aan de hand was geweest. We worden namelijk zeer intensief gevolgd. Veel interlands worden rechtstreeks op de televisie uitgezonden. Sport is van es sentieel belang voor onze cultuur. Dank zij deze successen leggen we waar ook ter wereld gemakkelijker contacten. Ook met de Verenigde Staten gebeurt dat zeer regelmatig. Sport is een goed com municatiemiddel. Daarmee worden ook politieke barrières overwonnen", vertelt de gebrekkig Engels sprekende trainer- coach, zodat de tussenkomst van tolk Anke Lantinga uitkomst moet bieden. Sport in Cuba. Er zijn maar heel weinig volgelingen van Castro die niet op de een of andere manier gezond bezig zijn. „We hebben een massale deelname", zegt Lafita lachend. „Het is een belang rijk deel van de opvoeding. Daarom wordt het zo veel mogelijk van hoger hand gepropageerd. De jeugd kan zo de vrije tijd leerzaam doorbrengen. In po pulariteit is volleybal, na honkbal en boksen, onze derde sport. Er zijn 630.000 officieel ingeschreven volleyballers. Dat is op circa 10 miljoen Cubanen niet mis. Het stimuleert ook het bedrijven van topsport, al is recreatie ten minste zo be langrijk. In het buitenland zijn we er trots op ons land te mogen vertegen woordigen. Gaat het wat minder, dan is de kritiek trouwens ook niet van de lucht. Maar Cuba heeft er voor een be langrijk deel aan bijgedragen het volley bal aantrekkelijker te niaken". Van enige vergelijking met de wijze van sportbeoefening in bijvoorbeeld Oost Eu ropa wil Lafita niets weten. „Daar wordt de sport veel wetenschappelijker bena derd. Zo ver zijn wij nog lang niet. Ver geet bovendien niet dat in Cuba deze ontwikkelingen pas tijdens de revolutie in 1959 op gang zijn gekomen. Professio nalisme bestaat nog in geen enkele vorm. Al wordt dat wel in gedachten ge houden". Niettemin traint de Cubaanse volleybal selectie dagelijks drie tot vier uur. In „speciale gevallen" wordt dat aantal ver dubbeld. „De vorming van het individu staat duidelijk op de eerste plaats. De studie gaat voort. Wanneer op school geen goede cijfers worden gehaald, is er voor topsport geen plaats". Waar de Cu banen de tijd vandaaq halen om naast zo veel trainingsuren ook nog aandacht aan „Dit toernooi was het eerste in voorbereidingen op later. Eigenlijk komt! het niet zo gelegen. We zorgen ei voor dat de speelsters over voldoende weerstand beschikken. Wat explosiviteit! betreft hoef je hen niets te leren. Maar; wat flexibeler kan het allemaal öestj worden. Cubanen hebben nog wel de neiging hun spieren verkeerd te bruiken, daarom komen ze vaak nog stijf over". De kosten, verbonden aan de regelmatij ge buitenlandse uitstapjes, worden ge* dekt door de Cubaanse volleybalfeder; tie. „Wanneer het echter te duur wordti springt de regering bij. Het is een prestil gezaak dat Cuba op sportgebied goedl naar buiten treedt. Daar hebben we h wat voor over. In het volleybal ligt nog veel werk te wachten. Het verschil! tussen de heren en dames zal ook steed* kleiner worden. De fysieke ontwikke-I, »ing gaat tegenwoordig met sprongerf vooruit". studie en/of werk te kunnen geven, houdt Lafita liever voor zichzelf. De constatering dat de Nederlandse volley- baltop (landskampioen annex beker houdster Prins DVC was in Apeldoorn in de finale niet opgewassen tegen de Cubaanse overmacht) per week evenveel traint als zijn dames per dag ontlokt hem slechts een glimlachje. Ideaal is de Cubaanse ploeg voor super visor Lafitó (assistent Jorge Perez Vento neemt tijdens de wedstrijd de directe be geleiding voor zijn rekening) nog niet. In de nabije toekomst zal de wereld 1 nog veel meer Cubaanse sportsterren kening moeten houden. Het gewichthef] fen, waterpolo en damesbasketball zijl hier enkele voorbeelden van. Gevoegt bij de disciplines waar Cuba reeds top is verschenen, leidt dat tot et indrukwekkend totaal voor een vrij klei ne natie. Fidel Castro kan terecht troti zijn op zijn volgelingen. Of om met Lafi' ta te spreken: „Het breidt zich nog steei verder uit". DICK KIE1 :4 f)by is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 4