h G Rooms-katholieke kerk moeizaam naar jaar 2000 Fusie katholieke en protestantse politiebonden 1 kerk wereld Ik haal die voordelige broek bij G&A, da's't éérste verdiend! i- ii V André Meurs van TROS overleden Fantastisch laag geprijsde corduroy jeans. 100% Katoen. Ook model len met rits op de achter zakken. 36-46 Honderdduizend gezinnen beluisteren Tweede Kame (Van onze parlementaire redactie) moeting met de pers zeer tevreden over doeleinden dan waarvoor zij zijn bed< DEN HAAG In ongeveer honderd- deze luisterdichtheid. Temeer omdat uit De kamervoorzitter kwam zelf met duizend gezinnen wordt geregeld ge- onderzoek ook is gebleken dat veelal volgende voorbeeld: „Ik heb laatst luisteid naar de directe radio-uitzen- „langdurig en intensief" wordt geluisterd, ontmoet, die het zo'n rustige achtergro»' dingen van de debatten in de Tweede Bovendien hadden de meeste ondervraag- vond bij het strijken". Kamer. Dit betekent dat zo'n tien pro- den geen kritiek op hetgeen in de uitzen- De publieke tribune in de Kamer is bij cent van de huishoudens, die sinds dingen wordt geboden. „Men vindt het meeste vergaderingen vol. Dolman noe ruim een jaar de uitzendingen via hun niet saai. Dat vind ik verbazingwekkend, de ook dat verheugend, maar wilde d; kabelnet kunnen ontvangen op een spe- omdat ik het als voorzitter, vooral bij zeer geen conclusies uit trekken, omdat de ciaal kanaal, van deze gelegenheid ge- gespecialiseerde onderwerpen, zelf wel bune slechts plaats biedt aan zestig nu bruik maken. eens vervelend vind," aldus Dolman. sen. Voor de voorzitter is dat één var redenen dat hij graag zo snel mogelijk Kamervoorzitter dr. Dick Dolman toonde Een enkeling gebruikt de uitzending van nieuwe, veel grotere vergaderz zich gisteren tijdens zijn Nieuwjaarsont- de debatten overigens voor heel andere gebouwd wil zien. gro w - De rooms-katholiek kerk in de Westeuropese landen staat voor een ineenstor ting. Gemiddeld neemt nu nog 30 procent van de kat holieken actief aan het ker kelijk leven deel. Een diep tepunt vormt Frankrijk .met 16 procent De progno ses voor het jaar 2000 voor spellen voor Frankrijk een kerkelijke deelneming van maar 5 procent. Ofschoon de andere landen dit voor beeld niet per se behoeven te volgen, wordt dit vooruit zicht voor de kerk in West- Europa wel als een veeg te ken beschouwd. Dit consta teert Gabriël Mare, direc teur van het nationaal insti tuut voor de statistieken en econojnische verkenningen (Insee) te Parijs in een nieuwe uitgave van „Pro Mundi Vita". Deze nieuwe publicatie van het Brusselse instituut voor internationaal sociaal-kerke lijk onderzoek is gewijd aan de institutionele kerk en haar toekomst. Bijzondere aan dacht besteedt Gabriel Marc aan de 'zeven uitdagingen, waarvoor de christelijke ker ken staan. Deze uitdagingen worden gevormd door de plu ralisme, de gerechtigheid, de moderne tijd, de democratie, het feminisme, de verstedelij king en tenslotte de weelde. Mare Gabriël baseert zijn be schouwing op het statistische jaarboek van het Vaticaan en de jaarboeken van de Vere-, nigde Naties en de Wereld bank. Volgens de Vaticaanse statistieken waren er op 31 december 1977 739 miljoen katholieken, verdeeld over 2372 bisdommen. 85 procent van alle katholieken zijn ge groepeerd in twee blokken, namelijk in Latijns Amerika en Europa, terwijl Afrika en Azië ongeveer 7 procent tel len én Oceanië de kleine rest. In het jaar 2000 schat Gabriël Mare het wereldtotaal van katholieken op 950 miljoen, d.w.z. niet meer "1 op 5, maar 1 op zeseneen half. Het zwaartepunt zal dan ir^ La tijns Amerika liggen, waar 43 procent van alle katholieken zullen wonen. Opbouw wereldbevolking Een bijzonder vraagstuk voor de wereldkerk wordt ge vormd door de onevenwichti ge opbouw van de wereldbe volking. De westerse landen hebben de opdste leeftijdsop bouw. Deze gegevens duiden er volgens Gabriël Mare op, dat men niet moet hopen op een initiatief tot kerkvernieu wing vanuit de westerse lan den. De bevolking is er te oud om niet conservatief en tradi tioneel te. zijn. Men behoeft zich er niet over te verwonde ren, dat de traditie het steeds haalt op de vernieuwing. In tegenstelling hiermee is de niet-westerse wereld bewoond door masSa's jongeren, die overlopen van energie en ver anderingen op velerlei gebie den beloven. GabriëlMare vindt het dan ook een vereis te, dat deze niet-westerse we reld meqr dan tot nu toe deel neemt aan de normgevende arbeid van de katholieke kerk, wil men tenminste 6e,- reiken, dat de massa's jonge ren uit de Derde Wereld gaan open staan voor het Evange lie. het feit, dat de kerk geneigd is te wachten om verantwoor delijkheid te geven tot de ou derdom de hartstocht en de verbeelding heeft gedoofd en de trouw bevestigd. Dat is niet wat de jongeren ver wachten. Gabriël Mare ziet hier een uitdaging, die moet worden opgenomen en een te genstelling, die moet worden opgeruimd. Een vraagstuk met bijzonder veel consequenties ziet Ga briel Marc in het feit, dat de van oudsher christelijke-lan den ook de rijkste landen zijn. Het christendom en in ieder geval het katholicisme is in tegenspraak met wat het ver kondigt. Het zijn namelijk niet de armste landen, die het meest geëvangeliseerd zijn. Bovendien is het gezien van uit het standpunt van de arme landen precies de rijke chris- 'elijke wereld, die 'aan de bron ligt en wereldwijde overheersing en uitbreiding Vn die tezelfdertijd het meest hardnekkig een grotere inter nationale rechtvaardigheid blijft weigeren en verworven recht blijft verdedigen- Dit blijkt volgens Mare duide- ijk uit de opeenvolgende mis- ■ukkingen van de vijf grote Unctad-congressen. Het zijn dezelfde landen, die verant woordelijk zijn voor een waanzinnige bewapenings- wedlpop, voor een schaamte loze wapenuitvoer, die gefi nancierd worden door enorme bedragen, die zo worden ont trokken aan de nodige alge mene verbetering van een planeet om haar te-maken tot een plaats waar het goed is Organisatie structuur Om slagvaardig te kunnen reageren op de veranderingen van deze tijd acht Gabriël Mare het noodzakelijk, dat de r.k. kerk haar organisatie structuur aanzienlijk bijstelt. De huidige bisdommen zijn meestal vëel te groot. Hij ver gelijkt ze met de hedendaagse dikhuiden of met de dinosau russen uit vervlogen tijden. De tijd, die ze nodig hebben om zich te voeden laat hun geen bewegingsvrijheid. Ze zijn gedoemd om te verdwij nen of zijn reeds verdwenen. Het voornaamste gevolg van de reusachtige structuren- in deze tijd, die gekenmerkt wordt door een vaak onge breidelde verstedelijking, is dat de stand niet wordt geë vangeliseerd. De enorme ste delijke bisdommen zijn te log om voor de evangelisering te profiteren van de nieuwe kansen, die geboden worden door de stedelijke beschaving. Gabriel Marc bepleit bisdom men, die niet meer dan 15 tot 30 duizend katholieken tellen. Dit betekent een tien tot twintig maal meer bisdom men dan nu het geval is. Uitvoerig gaat Marc in op het scherp dalende priesterbe stand, dat voor wat betreft Europa catastrofaal wordt ge noemd. Het is te vroeg om te spreken van een kerk zonder priesters, maar het is voor Mare wel duidelijk, dat hun geringe aantal niet toestaat te denken, zoals de kerk doet, dat zij de enige bewerkers van de evangelisatie zullen blijven. In de heropkomst van het diakonaat ziet Mare geen alternatief. Voor een slagvaardig beleid acht Gabriël Mare ook een ge zonde twijfel nodig aan de door theologie en kerkelijk recht gesacreliseerde kerk structuur van bisdommen en parochies, omdat die structuur maar moeilijk zijn plaats in de moderne stedelijke bescha ving vindt. Evangelisatie van de stad ver eist aanpassing van de pasto raal. Dit betekent niet de ver dwijning van de parochie, maar wel, dat de parochie niet de enige vorm van gemeen schap blijft. Er zullen aller hande soorten kerkelijke or ganisaties naast elkaar moe ten kunnen bestaan om ieder een een kans te geven op echt gemeenschapsleven. Alternatief Een goed alternatief voor de traditionele parochie 'ziet Ga briël Marc in de basisgemeen schappen, zoals die vooral in Latijn Amerika, in Afrika en Azië van de grond komen. Ten aanzien van de basisge meenschappen in Europa heeft Mare soms bedenkin gen. Hij constateert dat in Eu ropa de basisgemeenschappen in feite niet zozeer gewone mensen, die hun christelijke leven willen versterker», sa menbrengen als wel teleurge stelde intellectuelen, die zich aangetrokken voelen tot een soort groepstherapie. Op het ogenblik ontstaan de meeste basisgemeenschappen in de Derde Wereld, en meestal op plaatsen, waar weinig of geen priesters zijn. De meest gevorderde gemeen schappen bieden hun leden een volledig christelijk leven, met uitzondering van de eu charistie. die voorbehouden blijft aan een priester, die slechts uitzonderlijk op be zoek komt en daarom noodge dwongen een buitenstaander blijft. Gabriël Mare ziet hierin een reden waarom de bisschoppen vaak aarzelend optreden. Zij wantrouwen een kerk, die op komt uit de basis en haar ei gen structuren opbouwt. De vrees lijkt vooral gericht te gen een ontwikkeling op het gebied van het ambt, die zou kunnen afwijken van een se dert de vierde eeuw bestaan de traditie. Gabriël Mare con stateert, dat de leiding bij ba sisbewegingen in meerder heid bij vrouwen ligt. Die leiders of leidsters krijgen veel taken op zich, maar nooit het voorgaan in de eucharis tie. Eerder dan de volheid van het ambt van de leider of leidster te erkennen zijn de voorschriften van de hiërar chie erop gericht de leken tot helpers van de priesters te maken voor taken als het schoonmaken van kerkloka- len, het godsdienstonderricht en de leiding van het koor. Zeven uitdagingen Uitvoerig gaat Gabriël Mare in het tweede deel van zijn toekomstverwachtingen in op de zeven uitdagingen. Hij pleit er krachtig voor, dat ie dere katholiek zijn geloof in zijn eigen cultuur kan bele ven. In verband hiermee acht hij hét noodzakelijk, dat bij voorbeeld de bantoe-theolo- frust; stagn an de r gie, de theologie van de b« Candida mjding met haar indiaans errand, elementen en de theologiee >ch ged Zuid- en Oost-Azië toekomst in de kerk betefcen worden onthaald dan tot n n heeft Evenmin mag men de ge oor voeligheden van katholieke aar i marxistische landen of di n de grote sociale klasse litterra over het hoofd zien. Inzake de uitdaging mondiale gerechtigheid zie er. „Sc Gabriël Mare een nieuwjlaapt ei kans in de economische politieke crisis, waarmee werled nu worstelt. Als christelijke bekering uitblijf komt er volgens Mare licht een andere bekering or gang, die bepalend zal zijr de komende decennia. Een bijzondere uitdaging, He door de kerk vaak met nogi mopperende afkeuring vangen. De kerk moet die uit daging aandurven, want geer enkele gelovige kan zich blij vend tevreden stellen ontwikkeling van een katho lieke visie, die geen enkel relatie heeft met de tijd of d werkelijkheid en die steed een gelegenheid zoekt zich rechtvaardigen. In de kritiek toestand, die nog tientallen ja kan voortduren, moetei de kerkelijke leiders die be weren een goede boodschap hebben, haar zo concreet m gelijk brengen of aanvaardei niet ernstig genome worden met alle gevolgen a dien voor haar boodschap voor de gelovigen, die z steeds meer afwenden. Som Marc in zijn verwach tingen voor de democratise ring van de kerk plaats van de vi kerk. Hij heeft daarvoor twei redenen: de autoriteiten ne afwachtende hou ding overtuigd haa plaats op. De doorvoering iteindelijk door organisati de basis moeten wordei ifgewongen. De problemen van de verste delijking moeten kerk niet onoverkomelij zijn, meent Mare, omdat d gemeenschapsgedachte typische kerkelijke gedacht de kerk zal die pro blemen niet aankunnen, neer zij het model vai kerkelijke instituut mei parochies, bisdommen e 'ijde bedienaren als onveran derlijk handhaaft. Over de uitdaging weelde tenslotte merkt Mar op. dat over weelde veel vriendelijks te zeggen is. echter dat voor honderdei ïiljoenen weelde Deze mensen kunnen bijvoor beeld niet aanvaarden, dat met geleden armoede nog het geheugen van de kerk horen krijgen dat armoede genlijk een ideaal is. Voor deze mensen kpmen an dere vragen aan de orde, dat zodra het niet langer gaa louter overleven het level zelf een vraag wordt. De kerk wordt hier gecoi fronteerd met een tweevoudi ge uitdaging: angst en onvoldaan verlangeL ervaren, redenen om te leveii en inzicht in hun bestemminl te geven, en 2. deze hulp tl binden aan de noodzakelijkj strijd voor rechtvaardigheid. Gabriel Marc besluit zijn kenningen naar de toekom! van de kerk met de opmei king: het is de tijd naakte evangelie. De kerl ATI dag was eers lid dan lanc vla§ stat een stat lanc een kwe steil waa serv soci stan scha den ovei Gric gebt Niet Pari enk< in zi van twei part tiscl weg drea Mos nist zich ontdoen wat zweemt perialisme. Winnaars kerstpuzzel en kleurplaat LEIDEN „Een witte Kerstmis maakt een groene Pasen". Dat was de uitdrukking die ge vonden moest worden in de puzzel van onze kerst- bijlage. De'vier waarde bonnen van elk 75 gul den zijn gewonnen door Mevr. Koppe, Mgr Broere straat 2a, 2215 ES Voor hout Th. Caspers, Zeestraat 87, 2211 XD Noordwijkerhout J.K. Stoffels-Montfoort, Noordeinde 166, 2371 CX Roelofarendsveen W.J. van Rijn, Levendaal 173, 2311 JK .Leiden. De kleurwedstrijd lever de weer een groot aantal inzendingen op. De jury heeft de tekeningen van de volgende inzenders met een boek beloond. Joost Onderwater (5), Vrouwen weg 6, Leiden Frank van Diemen (6), Si mon van Capelweg 79, Noorden Karin v.d. Heiden (6), Van Scorelstraat 14, Hazers- woude Richard van Leeuwen (8), Jac. van Beiereriweg 48, Voorhout Claudia Aanhane (9), Fa zantstraat 2, Katwijk Janneke Kortekaas (9), Kerkstraat 27, Oude Wete ring Alice Bakker (10), Noor- deinde 238, Roelofarends- Richard Sinjogo (11), Gandhistraat 75, Leiden Bastiaan de Leeuw (12), Middenweg 44, Roelofa rendsveen C&A- U töcA \footete£i^e\/ BINNENLAND/BUITENLAND UTRECHT In Utrecht is vandaag de fe deratieve samenwerking tussen de Katho lieke'Politiebond Sint Michaël en de Bond van Christelijke Politie-ambtenaren in Ne derland beëindigd. Daarvoor is een fusie in de plaats gekomen waardoor er nu één poli- tievakbond op confessionele grondslag be staat: de Algemeen Christelijke Politiebond (ACP). De ACP, die is aangesloten bij het CNV, is nu de grootste politiebond in Neder land. In zijn openingsrede tijdens de oprichtingsver gadering zei de heer H. J. Teeuwen, voorzitter van de ACP, dat de verhouding tussen publiek en politie in toenemende mate er een is van harde confrontatie. „De politie zoekt die con frontatie niet en juicht haar ook niet toe. De realiteit van alle dag heeft echter overduidelijk aangetoond dat, omwille van het behoud van onze democratische rechtsstaat, hard politie-op- treden vaak onvermijdelijk is. Maar het wordt langzaam aan te dwaas dat jaarlijks vele tiental len miljoenen guldens extra uitgegeven moeten worden om door middel van politie-optreden de openbare orde te handhaven". Volgens de heer Teeuwen moet er gezocht worden naar een structurele oplossing van de problemen die leiden tot de toenemende agressie. Maar de relatie tussen politie en publiek bestaat niet uitsluitend uit harde confrontaties. „Geluk kig is het nog altijd zo dat de meeste tijd be steed wordt aan hulpverlening aan in nood ver kerende medemensen. Problemen rond drank, drugs en vereenzaming nemen tot afschuwelij ke sociale en geestelijke ontreddering. Naast de vele goede particuliere initiatieven en alle pro fessionele hulp van maandag tot en met vrijdag tussen negen uur 's morgens en vijf uur 's mid dags, is het de politie die altijd bereikbaar is om eerste hulp te verlenen. Het kan en mag echter niet meer zijn dan eerste hulp en voor de rest moet verwezen worden naar de professionele hulpverleners. Het wordt wel de hoogste tijd dat vanuit die professionele kant initiatieven worden uitgewerkt die het mogelijk maken ook buiten de normale kantooruren een beroep te kunnen doen op de specialisten", aldus de heer Teeuwen. TROS heeft het moeilijk met NOS-beslissing HILVERSUM - De TROS heeft zich gisteren onder protest neergelegd bij de be slissing van de NOS om geen medewerking te verle nen aan het direct uitzenden zaterdagavond van de finale mini-WK-voetbal vanuit Uruguay. Bij de TROS bestaat begrip voor het standpunt van de NOS, dat sportuitzendingen steeds duurder zullen worden als zonder meer wordt toege geven aan de eisen van com merciële instellingen, die sportuitzendingen verkopen. Anderzijds meent de TROS, dat de kijker niet de dupe mag worden van internationaal touwtrekken om zendrechten. Het standpunt van de NOS leidt er toe, dat de Italiaanse RAI, die de rechten van een particulier overnam, niet met de TROS over zendrechten zal onderhandelen. De TROS heeft in een verklaring laten weten te vinden, dat de NOS onzorgvuldig is omgesprongen met de belangen van de kij kers. De NOS blijft echter van mening, dat nu niet toegeven aan commerciële eisen de kij ker in de naaste toekomst een hoop geld zal besparen. Giuseppe Lanza overleden MURCIA (Spanje) De Italiaanse dichter en schrij ver Giuseppe Lanza del Vas- to, vooral bekend als de „apostel van de geweldloos heid", is in een ziekenhui te Murcia overleden. Lanza del Vasto, die geboren is op Sicilië, heeft meer dan 50 letterkundige werken geschre ven ter ondersteuning van de vrede. 'Hij was het hoofd van de „Orde van de ark", die de vrede propageerde. LEIDSE COURANT WOENSDAG 7 JANUARI 1981 PAGINA -BUI! s HILVERSUM - Op 55-jarige leeftijd is plotseling overle den André Meurs, directeur van TROS-radio. De crema tie zal op wens in stilte plaatsvinden. André Meurs was met hart en ziel de ra dio toegedaan- Hij lanceerde van nieuwe programma's bracht in bestuur en pu bliciteit altijd weer de radio naar voren als een medium. André Meurs werd op 10 maart 1925 in Amsterdam ge boren, waar hij gedurende de oorlog aktief was in het stu- dentenverzet. Na de bevrijding werd zijn sluimerend schrijfta lent ontdekt. Liedjes als „Ja, zo'n reisje langs de Rijn", „Als de spotvogel fluit", „De appel tjes van Oranje", ,,'s Avonds als het kampvuur brandt", de „Toeterix Boogie" en „Het vlooiencircus" brachten hem nationale bekendheid. Hij was een van de populairste pro grammamakers van Radio Luxemburg en leerde daar de praktijk van de commerciële radio. Drie van zijn radiospots werden bekroond als spot van het jaar. Via de KRO in 1955, eerst met Herbert Joeks en „Tierelantij nen" en later met zijn eigen programma's „Wissenwassen" en „Harrewarren" kwam hij in september 1967 als hoofd amusement bij de TROS in dienst en maakte hij program ma's als „Wat was in de week", „Piekuur" en „Happy Meurs day to you". In 1968 werd hij hoofd van de afdeling radio. Op 1 mei 1975 tenslotte volgde zijn benoeming tot di recteur van de TROS. Cine-Q-prijs voor Joost Ranzijn Den Haag De Amsterdar filmer Joost Ranzijn h« dinsdag in Den Haag de Ci Q-priis ontvangen voor j speelfilm „Waarom niet". D film werd door de ongev 250 man publiek gekozen zes het afgelopen jaar gema te werkstukken van de Fili cademie in Amsterdam, priis bedraagt 2.500 guide „Waarom niet" gaat ovei man, die zijn lust tot zi_. niet in de hand kan houder daardoor voortdurend in c flict komt met zijn omgev In de een half uur dure: film spelen onder andei Duck Etten, Jaap Hoogstra Bardo Befort mee. De Cine- prijs is voor de vijfde keer gereikt. Hij wordt gezien de jaarlijkse verkiezing va beste jonge Nederlandse mer. ïi i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 14