Ï>i2 Beleving van vrije tijd een ontdekkingsreis zonder kompas grammofoonplanten, gezelschapsspelletjes, vakantiereizen, uitheemse gerechten, auto's, caravans, romans, breipennen en alles wat die gigantische showroom voor dit tweede leven verder te bieden heeft. Revolutie Soms lijkt die hele ontwikkeling op de zo veelste revolutie, die haar eigen kinderen verslindt. De aandrang om aan dit speelgoed plezier en status te ontlenen kan zo groot worden, dat hét inkomen niet toereikend is. Via de gebruikelijke weg arbeid dus moet méér verdiend worden in de vorm van overwerk, nevenbaantjes, zwarte karweitjes enzovoort, die veler vrije tijd in belangrijke mate reduceren. Er worden miljoenen aan kredieten opgenomen om de duurdere aan kopen te kunnen financieren. De mensen hebben het er zo druk mee, dat zij zich ner- gfens meer tijd voor gunnen. Veel ouders zijn zo met zichzelf bezig, dat de kinderen onvoldoende aandacht krijgen. De zen worden vaak afgescheept met een royaal handgeld voor de eigen vermaaks- markt. De manier waarop veel mensen om gaan met hun peperdure spullen, duidt ook op een zekere gejaagdheid. De oprechte amateurs wijdden zich vroeger na grondige studie aan hun hobby's. Wie neemt er nu nog de tijd voor om een boek over fotografie door te nemen alvorens de süpercamera in te stellen? Middenweg De socioloog dr. Q. van Bijsterveldt uit Til burg ziet het echter niet zó somber in. Hij stelt vast, dat toch veel landgenoten de juis te middenweg hebben gevonden tussen een schrokkerige, dure vrijetijdsconsumptie en7 het ten prooi zijn aan verveling. „De mensen zijn vindingrijk. Men onderschat wel eens de eigen initiatieven die zij voor hun vrijetijds besteding genomen hebben, ook in groeps verband. Ontelbare verenigingen leveren daar hun aandeel in. Dit spontane met el kaar bezig zijn zou nog verder ontwikkeld moeten worden, nu steeds grotere groepen van de bevolking niet aan het arbeidsproces deelnemen. En hun aantaf zal nog spectacu lair toenemen". Deze socioloog is overigens van mening, dat een te negatief beeld wordt geschetst van hen, die hun vrije tijd opgedrongen krijgen. ,,ln de publiciteit en uitspraken van politici (inclusief de minister-president) worden werklozen vaak afgeschilderd als de )meest beklagenswaardigen onder de mensen. Zo ontstaat eer» profetie, die zichzelf vervult. De betrokkenen raken er nog verder door gede primeerd, de kloof tussen werken en niet- werken wordt dieper. Een gevolg is ook de overwaardering van de arbeid, terwijl ieder een weet dat allerlei werksituaties steeds geestdodender worden en veel mensen daar niet meer tegen bestand zijn. Gepensioneer den krijgen het ook vaak rrtoeilijk met deze valse tegenstelling. Zij hebben hun hele le ven onder de traditionele plichtmoraal ge leefd en dreigen zich nutteloos te gaan voe len". Complicaties „Uit deze kringen komt een onstuimige vraag naar werk, op het moment dat het aanbod sterk afneemt. Dat geeft complica ties. Juist deze groepen werklozen, ar beidsongeschikten, huisvrouwen en gepen sioneerden ontplooien zelf weinig activi teiten voor hun vrijetijdsbesteding. Zij ma ken ook het minst gebruik van het toch vrij grote aanbod in deze sector op sociaal en cultureel terrein. Het biedt dus geen oplos sing dit aanbod nog uit te breiden. Ik geloof dus niet, dat overheid en wetenschap met nog meer vrijetijdsvoorzieningen dit pro bleem kunnen oplossen. Het zal veel meer van de mensen zelf moeten uitgaan. Wat is zinvoller dan de vrije tijd tp gebruiken om de besteding daarvan gezamenlijk te organise ren?" „In eigen omgeving is er altijd wel iets op te zetten. Ook onbetaalde arbeid op sociaal en maatschappelijk terrein kan veel voldoening geven. Helaas is de wat oudere generatie niet positief ingesteld ten opzichte van een vrije tijd, die niet de weerspiegeling vormt van hun eigen aandeel in het arbeidsproces. Het ontbreekt aan geestelijke bagage, aan kennis en vaardigheden". Informatie „Het onderwijs is te eenzijdig gericht op de komende werkzaamheden. Daar zal veran- TILBURG Hoe fijn het ook is om jezelf te zijn, lang niet alle werkers hebben de overtuiging, dat zij 's avonds na vijven, tijdens het weekeinde en in de steeds langer wordende vakanties, hun leven met een nieuwe dimensie verrijken. De vrijetijdsbeleving lijkt soms op een moeizame ontdekkingsreis, zonder kompas. Veler capriolen na gedane arbeid wekken de indruk, als zou de produktie gewoon doorgaan. In bepaalde kringen lijkt de ontspanning verdacht veel op aangenomen werk. Men blijft ook in het weekeinde staande ontbijten. De auto staat al klaar voor een rit naar het tweede huis, de toerfietsen moeten er nog op en de zeilboot er achter. Men sleept met houtskool voor de barbecue en met hapklare brokken ter spijziging van de kostbare rashond. Een heilig moeten drijft hen voort. De reflexen van het arbeidsritme werken gewoon door bij deze nijvere, goed gesitueerde consumenten, die over het algemeen toch al zo'n drukke werkkring hebben. Op een ander niveau kost het zoveel tijd en moeite om het eigen autootje aan de praat te houden, dat een echte monteur over deze slavenarbeid zijn beklag zou indienen bij de garagechef. Maar misschien vormt zo'n re paratie in de vrije tijd een boeiende, uitda ging. Ontelbare doe-het-zelvers ontlenen verstrooiing aan inspannende bezigheden. Mensen die aan lusteloos terneerzitten de voorkeur geven, boekenwurmen, breisters en tv-kijkers met een pilsje onder handbe reik, worden al moe als ze er naar kijken. Het „invullen" van de vrije tijd houdt in ons land 50.000 gokautomaten draaiende, maar brengt ook de klassieke figuurzaag in bewe ging, straalvliegtuigen op weg naar zonne- stranden en handen, die met eindeloos ge duld legpuzzels maken op het pluche tafel kleed. De mogelijkhedert tot tijdpassering zijn dermate gevarieerd dat een mensenle ven nauwelijks toereikend is om van het complete aanbod te profiteren. Overvloed Het staat wel vast, dat de vrijetijdsgolf, in combinatie met de groeiende welvaart, ge leid heeft tot een gulzige consumptie. Het gat in de markt werd gevuld met een over vloed aan goederen, het instrumentarium om de tijd te verdrijven. Deze produktie is zo overstelpend, dat de klok niet meer terugge draaid kan worden. Men heeft de thans beschikbare vrije tijd hard nodig om alles te kunnen kopen wat voorhanden is en het ook nog te kunnen ge bruiken. Echt „niets doen" zou catastrofale gevolgen hebben voor de vrijetijdsindustrie, die duizenden mensen aan het werk houdt. De fabricage van surfplanken verschafte bij voorbeeld een nieuwe basis aan de be staansgrond van een textielfabriek in Alme lo. Ook het tweede leven van de Westeuropese mens is geïndustrialiseerd en in het mas satoerisme bijvoorbeeld geprogram meerd. Deze ontspanningscultuur houdt de economie draaiende met de „consumptie" van racefietsen, klapkauwgum ter illustratie van de verveling, camera's, trimpakken, snorkels, ski's, grasmaaiers, cassettes, Ceidae Sou/tont De fabricage van surfplanken ver schaft© een textiel fabriek een nieuwe basis van bestaan. dering in moeten komen". Dr. van Bijster veldt is van mening, dat tv en radio veel meer ingeschakeld kunnen worden voor het verstrekken van informatie aan niet-werken- de landgenoten. „De media kunnen hen acti veren om zelf aan de slag te gaan en hun gelegenheid bieden tot participatie, zoals reeds gebeurt in radio-uitzendingen, waar de luisteraar via de telefoon direct in kan sprin gen". De tijd gaat snel, gebruik hem wel. Hoeveel mensen zien in deze wandtekst uit groot moeders tijd nog altijd de aansporing om het werk te overschatten ten koste van de recreatie? In menige overlijdensadvertentie eert men de man en vader met de ken schets: „Zijn leven was werken". In de middeleeuwen was één op de drie da gen gereserveerd voor een mengeling van devotie met prèt en jolijt; de kermis ont stond in het voorportaal van de kerk. Het wemelde van de heiligendagen, de holy day's waar het woord holiday (vakantie) van afgeleid is. Kerk en wereld konden het sa men goed vinden, ook op het gebied van de vrijetijdsbesteding. De reformatoren hebben deze verjaardagskalender flink uitgedund en de antithese tussen werk en ontspanning bevorderd. „Wie niet werkt zal niet eten", .maar kan ook geen aanspraak maken op vertier. Dr. van Bijsterveldt: „In oudere culturen werd vrije tijd als het hoogste goed be schouwd. Grieken en Romeinen hebben er met volle teugen van genoten. Later werd het volstrekte niets-doen een privilege voor enkelingen, die zich wat ingetogener gedroe gen dan de tegenwoordige jetset en daarom meer gezien werden als een (onbereikbaar) voorbeeld ter navolging". Arbeidsethos Zowel de godsdienst als het socialisme heeft in de vorige eeuw het arbeidsethos nog eens flink ppgevijzeld. Tijdverspilling was een doorn in het strenge oog van Calvijn. De Til- burgse socioloog verwijst naar de opvattin gen dat het calvinisme, met de zin voor so berheid, spaarzaamheid, plichtsbetrachting, gezag en vlijt, heeft bijgedragen tot de ont wikkeling van het kapitalisme. Arbeid op aarde werd werken in Gods ko ninkrijk. Zowel de echo van de paradijsvloek („In het zweet uws aanschijns zult gij uw brood verdienen") als het „Gedenkt den Sabbathdag" heeft een ongedwongen vrije tijdsbesteding duchtig in de weg gestaan. Toen in Engeland de amusementsindustrie in de vorige eeuw al uitpakte met danszalen, goktenten en kroegen, duurde het niet lang of de angstaanjagende prent van John Benyan verwees de lichtzinnigen naar het hellevuur: „De brede en de smalle weg" toont een wegwijzer met op het linkerhandje het opschrift „Dood en verdoemenis". Ter zijde van het brede pad wordt gedanst, ge gokt en ontucht bedreyen in het „Huis van Wereldvermaak". De weg des verderfs leidt naar de poel van vuur en sulfer. Omdat het deelnemen aan enigerlei vermaak al gauw te werelds werd bevonden zocht men passen der ontspanning in eigen kring. Wie kon toen vermoeden, dat het gereformeerde volksdeel nog eens 's zondagsavonds na kerktijd het oog zou richten op de televisie rubriek „Sport in Beeld"? De socialisten wedijverden met veel puritei nen in de verheerlijking van de arbeid en brachten hun ideologie over op de leden via eigen vrijetijdsorganisaties als de AJC. Ook daar heeft de slijtage geducht toegeslagen. Toekomst Wat de nog een grafie men Dr. van Bijsterveldt weet best wat hij met z'n vrije tijd aan moet... en vrije tijd is moeilijk te voorspellen. Dr. van Bijsterveldt doet een vooteichtige poging. „Al een eeuw lang is het proces aan de gang, dat meer inkomen oplevert voor min der arbeid. Ik verwacht dat dit door zal gaan na de economische crisis, die zich nu duide lijk begint af te tekenen". Nog meer vrije tijd dus? Maar het ziet er, al thans voorlopig, naar uit dat daar minder geld aan besteed zal kunnen worden. Zou dit tot gevolg kunnen hebben, dat de men sen hun plezierbootje naar rustiger vaarwa ter gaan sturen? Dr. van Bijsterveldt: „Een gedwongen versobering in deze sector kan ontspannend werken. Het is mogelijk, dat een aantal mensen zich straks bevrijd voelt van een zekere dwang tot consumptie en van de verleiding om daar overmatig veel geld aan uit te geven". „De vrijetijdsbesteding zou eigenlijk meer „arbeids"- dan kapitaalintensief moeten worden. Allerlei bezigheden vergen slechts een geringe investering en geven veel vol doening. Dat hebben veel mensen gelukkig al ontdekt". Vrijetijdssociologen kunnen geen antwoord geven op de vraag waar allerlei verschijnse len rond de thans zo bejubelde „zelf-ont- plooiing" vandaan komen. Ik-tijdperk De nieuwe rage om de jaren tachtig te an nonceren als het „Ik-tijdperk" zou echter geen weerklank hebben gevonden, als er niet volop tijd was om dat ik te koesteren en te ontleden. Heeft de vrijetijdsexplosie in combinatie met de welvaart de oude relatie patronen ondergraven? Vroeger ontbraken tijd en lust om deze verhoudingen zo gron dig te ontrafelen, temeer daar de mogelijk heden om er consequenties uit te trekken beperkt waren. Scheiden was een schande en voor de meeste kostwinners onbetaal baar. Is verveling de oorzaak van de grote belang stelling voor allerlei uitzonderlijke genoot schappen, sekten, wonderdokters en bizarre filosofieën? Waar komt de toenemende agressie vandaan, het onbehagen, het van dalisme? Is het sociale paradijs met zo veel vrijheid dan zo bitter tegengevallen? Men zou eens de mening moeten vragen van de duizenden landgenoten, die zich een on geluk werken, vaak in familieverband en voor wie een redelijke portie vrije tijd nog steeds die oase is, aan de horizon van hun drukke bestaan. Kleine zelfstandigen, winke liers, boeren en schippers. Welke adders er ook schuil mogen gaan on der het groen van de grazige weiden, velen slaan met een zucht van verlichting de laat ste spijker of maken hun bureaulade leeg. Van de mogelijkheid tot vervroegde uittre ding op 62- of 63-jarige leeftijd, wordt een druk gebruik gemaakt. De tijd zal hun leren om met zichzelf om te gaan. Volgens profes sor J. Pen is dat het hele geheim. „Leren omgaan met je vrije tijd is leren omgaan met jezelf". Op de werktafel van dr. van Bijsterveldt ligt het boek „The Sociology of Leisure" van Stanley Parker. Daaruit tenslotte dit citaat: „Wat de hedendaagse mens nodig heeft is niet meer vrije tijd, niet meer hobby's of amusement, maar geestelijke vrijheid". LEO J. LEEUWIS „Leren omgaan met je vrije tijd is leren omgaan met jezelf" Vrije tijd.Heeft men vroeger ooit kunnen bevroeden, dat men er nog eens genoeg van zou kunnen krijgenAls er al sprake was van een vrijetijdsprobleem dan kon dat maar één betekenis hebben: de wanver houding tussen de lange arbeidsduur en het tweede leven van rust en ontspanning. Vrije tijd was destijds een oase in de woes tijn voor met uitputting bedreigde loonsla ven. Op de grens van de jaren tachtig heeft deze problematiek een ongedachte wen ding genomen. Een drastische verkorting van de arbeidsduur verstoort in menig ge zin het ritme van de dagindeling. Sommige mensen ervaren hun Overvloed aan vrije tijd nu als een troosteloze leegte en zien het misschien eens verfoeide werk als een fata morgana met wuivende palmen en frisse waterstromen. De rollen zijn omgedraaid. Dit geldt zeker voor een aantal van de bijna acht miljoen werklozen in de EG, wao'ers, tobbers met onduidelijke ziekten, gepensioneerden en andere groeperingen die naar huis zijn ge stuurd. Maar niet alleen zij hebben wel eens het gevoel, dat onze Westeuropese tijdsindeling van slag is geraakt. Leren omgaan met vrije tijd is een eerste vereiste geworden. Vandaar dat onze weke lijkse bijlage Finale vandaag geheel gewijd is aan dit onderwerp. Specifieke jeugdpro blemen, kunstbeoefening door amateurs, reizen, sport, uitgaan en het creatief bezig zijn, het zijn raakvlakken die daarbij uitvoe rig worden besproken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 13