Weefster Inez Wendt 'Com nu met Sangh' brengt Schöpfung Dure science fiction rond stripfiguur Chris Barber in Alphen De anatomische wereld van dr Auzoux in museum Boerhaave En verder Doosjes en deksels in Galerie de Sluis LEIDSE COURANT VRIJDAG 2 JANUARI 1981 PAGINA 7 LEIDEN Inez de werkstukken, exposities. Men doet tige, relatief goedko- Wendt beoefent een maar nooit wordt bij- dan alsof je ik weet pe kleden. De weten- ambachtelijk crea- voorbeeld een kraal niet wat in je leven schap, dat de kleden tief beroep: zij is of lapje, op een of an- hebt gepresteerd", in de bakermat voor weefster. Inez dere manier aange- relativeert de weef- een schijntje zijn ge- Wendt maakt bracht. Die bijko- ster. Ook over het re- kocht, doet me een wandkleden, die mende materialen sultaat van het werk beetje pijn. Ik weet doorgaans sober zouden afbreuk doen stelt de kunstenares wat een moeite het van kleur zijn. aan de natuurlijke zich behoudend op. die mensen heeft ge- Spontaan werken compositie van de kost. Het probleem op de wijze, die wandkleden. „Maar over het is, dat alles voor ons haar, gezeten achter De voorstellingen werk, dat tijdens de in West-Europa be- het weefgetouw, zijn soms abstract en laatste expositie in reikbaar is. De grote wordt 'ingegeven', soms figuratief met galerie 'De Pomp' inkopers gaan alleen ligt de kunstenares meestal sobere maar werd geëxposeerd, voorbij aan de ge- het best. Vooront- soms ook met heel ben ik best tevre- dachte, dat de leve- werpen worden zachte tinten. den", bekent zij. Het ranciers van de tapij- nooit gemaakt; een publiek is over het ten in armoede ach- kwestie van ge- algemeen wél tevre- tergelaten worden, woon beginnen. Op- Qnriflfll den over de gobelins Het is misschien te- merkelijk is de gro- Van Inez Wendt en kenend voor deze te hoeveelheid aan De bescheiden kun- ook dat is belangrijk tijd. Als ik daarente- gobelins, die zij in stenares loopt be- voor een kunstenaar, gen in bepaalde ge- de loop der tijd paald niet te koop De prijzen van het vallen de prijs van heeft gemaakt. In met haar kunst. Inte- werk van Wendt zijn een bepaald wand- tegenstelling tot gendeel, het is alsof niet bepaald hoog te kleed laat zakken, het publiek is zij de Leidse de open- noemen: van twee- wordt het niet ver- zelf met het resul- baarheid en aandacht honderd tot tweedui- kocht. Het is goed- taat niet altijd te- van een groot pu- zend gulden. De kun- koop en dus kan het vreden. bliek liever mijdt, stenares kan het niet niet goed zijn, zo re- „Ik houd niet van verkropppen, dat deneert men kenne- Als jong meisje wilde tentoonstellingen. 'collega's' in Tunesië lijk. Als hetzelfde Inez Wendt al graag Het liefst hang ik het en Peru een te ver- werk aanmerkelijk weefster worden, werk neer en ga zo waarlozen hoeveel- duurder is, wordt het Vooral als zij langs snel mogelijk weer heid geld voor hun wel gekocht. Een sta de reeds lang ver- weg. Vooral heb ik kleden krijgen. „Als tussymboool dus", dwenen weverij' een hekel aan offi- ik naar een waren- aan de Nieuwe Rijn ciële openingen van huis ga, zie ik prach- liep, stond dat toe komstbeeld haar dui delijk voor ogen. Op 16-jarige leeftijd werd zij als leerlinge bij dezelfde weverij aangenomen en de geheimen van het ambacht werden haar stap voor stap, draad voor draad ei- bijgebracht, ongeveer twaalf jaar in de weverij ge werkt te hebben, be gon de weefster hele maal voor zichzelf. Sober Dat alle begin moei lijk is, geldt niet in de laatste plaats voor de Leidse weefster. „Ik had een atelier in een hofje en hoewel ik goed verkocht, was het moeilijk met het maken van gobe lins je brood te ver- dienén", aldus Wendt. Juist doordat het spontaan werken deze kunstenares het beste ligt, voert ze zo weinig mogelijk op drachten uit. „Dan moet je werken aan een bepaald gegeven, aan een vraag beant woorden. Dat gaat ten koste van het ei gen creatief bezig fcijn". In de gobelins spreekt vooral het gekozen materiaal de kunstenares aan. De gobelins worden ge maakt uit natuurlijke materialen. Soms verwerkt zij zelf-ge- sponnen draden in Inez Wendt beoefent het ambacht. genlijk, Na ongi SASSENHEIM De Sassenheimse zangve reniging 'Com nu met Sangh' geeft naar aanleiding van haar 25-jarig jubileum op vrijdag 9 januari een uitvoering van 'Die Schöpfung' van J. Haydn. Het concert in de gereformeerde kerk van Sassenheim begint om acht uur. De toegangsprijs is 9 gulden en 6 gulden voor CJP-houders en 65-plus- sers. rampenfilms, vervaardigd door het drietal van 'Ken tucky fried movie'. Een ge bundeld vuurwerk van sick- jokes en korte grappen, (derde week) CAMERA Life of Brian (12) Het Monty Python circus in een doldwaze rolprent over het leven van Jezus Christus, (reprise, derde week). EUROCINEMA I en II (Alp hen aan den Rijn) The fi nal count-down (a.l.) Ram penfilm op een onderzeeboot. EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Platvoet aan de Nijl (a.l.) Komische fami liefilm over de wat onhandige politieman Platvoet. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Xanadu (a.l.) Vrolijke muziekfilm met Oli via Newton John in de hoofd rol. Zij wordt muzikaal bege leid door the Electric Light Orchestra. GREENWAY THEATER (Voorschoten) A Chrismus carol (a.l.); On her majesty secret service (12); Kramer vs Kramer (12). LEIDSCHENDAM In Galerie „de Sluis" aan de Sluis- kant te Leidschendam wordt tot 9 januari een tentoonstel ling gehouden van internationale keramiek met als thema dozen'of doosjes ofwel „Zo'n pot, zo'n deksel". De galerie heeft daarvoor aan een dertigtal binnen- eb buitenlandse kunstenaars de vraag gesteld zes tot negen doosjes of dozen te vervaardigen met een maximale doorsnede van 15 centi meter. Op de expositie kan men het resultaat van verschil lende gezichtspunten, materiaalkeuze en werkwijzen zien. Verder vervaardigden negen kunstenaars uit het zoge noemde „constructivistisch complex", allen wonend en werkend in Parijs, speciaal voor deze tentoonstelling, een aantal miniaturen. Werk van deze kunstenaars was dit jaar te zien op de grote tentoonstelling in het Grand Palais in Parijs onder de titel „Grands et jeunes concretas d'aujourd- hui en miniatures" en op de FIAC'80: De Galerie is open van woensdag tot en met vrijdag van 12 tot 18 uur, zater dags van 11 tot 17 uur, zondags van 13 tot 17 uur, op de koopavonden en verder op afspraak. Galerie „de Sluis" is echter van 2 januari gesloten. De Chris Barber Jazz en Blues Band treedt maar meer nog In Duitsland. Daar werd vrijdag 9 januari op in de Alphense zaal Na- Barber onlangs uitgeroepen tot de meest bij. De musicus viert dit jaar zijn dertig-jarig populaire jazzmusicus. De Chris Barber jubileum. Met de Chris Barber Band tim- Jazz en Blues Band bestaat uit Chris Bar- mert hij al meer dan twintig jaar aan de ber, trombone; Pat Halcox, trompet; John muziekweg. Het geheim van de lange cariè- Crocker, klarinet/saxofoon/fluit; Johnny re van Barber en zijn band schuilt, naar zijn McCallum, banjo/gitaar; Vic Pitt, bas; Ro- zeggen, in z'n aanpassingsvermogen. In ger Hill, gitaar; Ian Wheeler, klarlnet/saxo- muzikaal opzicht bleef hij nooit achter, foon/fluit en Norman Emberson op drums. Steeds werd er gezocht naar nieuwe wegen De band die naast jazz ook blues ten geho- en werden de trends gevolgd. Dit heeft een re brengt is vrijdag vanaf 22.00 uur te be grote populariteit opgeleverd in Nederland luisteren in Nabij. LEIDEN De bijna perfecte anatomische modellen van de Fransman dr. Auzoux staan centraal in een ten toonstelling, die tot en met 31 mei in Museum Boer haave aan de Steenstraat wordt gehouden. De vijfenze ventig modellen, die Boerhaave gedurende de expositie herbergt, zijn in de loop van de vorige eeuw door Ne derlandse scholen en universiteiten aangekocht. Niemand maakte in de vorige eeuw zoveel verschillende en zo nauwkeurige modellen als Louis Thomas Jeróme Auzoux. Dr. Auzoux was in het begin van de negentiende eeuw de eerste, die de gangbare anatomische modellen van was verving door papier maché. Modellen van was waren weliswaar natuurgetrouw, maar een niet gering nadeel is de kwetsbaarheid van het materiaal en het feit, dat ze niet in onderdelen uit elkaar gehaald konden worden. En dus ging Auzoux op zoek naar andere materialen. Hij stuitte op een poppenmaker, die goed werk leverde. Het materiaal (papier maché) was gemakkelijk te kleuren en te bewer ken en bovendien niet duur. In 1822 introduceerde Auzoux zijn eerste model bij de Académie du Médecine et de la Science. De arts oogstte onmiddellijk veel succes en daar door gestimuleerd ging hij tot zijn dood in 1880 door met. het vervaardigen van steeds meer typen. De modellen van Auzoux zijn herkenbaar door de speciale kleuren en verven, die hij ontwikkelde. Ook de hulpmid delen, die hij gebruikte om de losse onderdelen van de mo dellen onderling te verbinden, zijn kenmerkend. Met name de koperen haakjes en oogjes en de zogenaamde pen-gat- verbindingen. De tentoongestelde modellen variëren van bijvoorbeeld de negen stadia van de zwangerschap tot een levensgrote man, die bestaat uit 129 stukken en waaraan 1115 anatomi sche onderdelen zijn te onderscheiden. Behalve modellen van de de mens laat de tentoonstelling ook dierlijke model len zien: vogels, weekdieren en wormen, vissen, insekten, enzovoort. Museum Boerhaave (tel 123084 en 134251) is van maandag tot en met zaterdag van tien tot vier uur geopend (zondag van één tot vier). De toegangsprijzen bedragen voor vol wassenen 2,50, voor gezinnen zes gulden, terwijl perso nen tot 18 jaar en 65-plussers een gulden betalen. LIDO I The empire stri- studio's. Dit keer voor het poon Animal House). Een su- kes back (a.l.) Het vervolg eerst Nederlands gesproken en per-slapstickfilm. (achtste van het kassucces Starwars is gezongen door onder anderen week) opnieuw een superb aangekle- Witeke van Dort, Louis Neefs, de kinderfilm geworden. Res- Joost Prinsen en Willem STUDIO Stardust (al) peet wordt vooral afgedwon- Duyn. (tweede week). Egotripper Woody Allen zorgt gen door de perfecte effecten. weer Voor een uitstekende (derde week) LIDO III The blues bro- film, boordevol humor, (derde thers (a.l.) Doldwaze musical, week) LIDO II Aristocats (a.l.) vol actie van regisseur John Heerlijke tekenfüm opnieuw Landis (maker van Kentucky LUXOR Flying high (a.l.) uitgebracht door de Disney- fried movie en National Lam- Een schitterende parodie op de De muzikale begeleiding wordt verzorgd door leden van het Noordhollands Philharmonisch orkest en Richard Heidema (clavecimbel). So listen zijn zijn Eka Witteveen (sopraan). Wou ter Goedhart (tenor) en Guus Hoekman (bas). Het jubileumconcert van 'Com nu met Sangh' is tevens het afscheidsconcert van dirigent Cor Kool die vanaf de oprichting aan het zangkoor is verbonden. Een van de tentoongestelde modellen van dr. Au zoux. TRIANON: Flash Gordon (12) met Sam Jones en Max von Sydow. Regie: Mike Hodges. In 1934 creëerde tekenaar Alex Raymond de onver schrokken Flash Gordon, de blonde held die toen al de ruimte in ging om de boos aardige heerser van het heel al Ming op eigen terrein te bestrijden voor dat hij de aar de kon vernietigen. Enkele jaren later maakte Universal enkele seriefilms rond deze figuur met zwemkampioen Buster „Larry" Crabbe in de titelrol, waaraan wij nog steeds dierbare herinnerin gen hebben. Ondanks de vrij primitieve studio-„ruimte' decors konden we bijna niet wachten tot de volgende week om te zien „hoe het al lemaal zou aflopen". Sedert George Pal's „Destination moon" erw zeker na Stanley Kubrick's „2001" kan dat al lemaal niet meer. De afdeling speciale effecten heeft de lei ding van zo'n productie over genomen, verhaal en acteurs zijn bijzaak geworden zo lang je maar niet onderdoet voor films als „Star wars", „Super man" en „The empire strikes back". Je voelt je dan net als een jongetje dat plotseling niet meer in Sinterklaas ge looft. Het is de verdienste van Dino de Laurentiïs' versie van Flash Gordon dat de ruimte-effecten net iets te doorzichtig decor zijn geble ven, waardoor in deze toch wel dure productie Max von Sydow als Ming, Topoi als Dr. Zarkov het stripef fect niet helemaal verloren gaat, met wel amusante „a; passingen" in dialoog en i tourage, zoals een martel werktuig met afstandsbedie ning. Acteren is er nauwelijks bij, maar dat hindert eigenlijk niet voor diegenen die zich bewust zijn naar een strip verhaal te kijken, waarin de held wel de gaskamer moet overleven om op het laatste moment de aarde van de on dergang te kunnen redden. MILO De blonde held (Sam Jones) wordt bedreigd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 7