I Tien manieren om de vetrolletjes uit het huishoudbudget weg te masseren BETHLEHEM. DE WI3HSTQK 4 Voor het aanhalen van de broekriem heb je dezelfde instelling nodig als voor lij felijk afslanken: je moet willen", zegt Peter Postma, directeur van het begin dit jaar opgerichte Nationaal Instituut voor Budgetvoor lichting te Den Haag. „An ders lukt het nooit. Verder is nodig dat je je wil naar buiten kenbaar maakt, dat je hem uitdraagt, dat je de te nemen beslissingen deelt met je leefgemeenschap: gezin, familie, vrienden kring, buren". Jawel, maar welke beslissingen? Hoe doe je dat concreet, de broekriem aanhalen? Teneinde een antwoord te vinden waarmee een zo breed mogelijk scala van eventuele afslankers zijn voordeel kan doen, hebben we Postma uitgenodigd een advies samen te stellen voor zo'n financiële verma geringskuur. Tien manieren om de vetrolletjes uit het huishoudbudget weg te masseren. Prettige, belo nende manieren. Hieronder volgen ze. Wel tekent Post ma er nadrukkelijk bij aan: „Mijn tien manieren om de broekriem aan te halen richten zich op de catego rie gezinnen of personen die tot dusver niet op een dubbeltje hoefden te kijken of meenden dit niet te hoe ven doen. De groep met ruimte voor iets extra's. Want ik ben me er terdege van bewust dat beneden modaal en zelfs in veel ge vallen bij modaal geen broekriemen meer aan te halen vallen. Daar is dat al lang gebeurd.of erger". Peter Postma: .je moet wel willen". tHaal het financieel afslanken met uw leef- genoten in de competitiesfeer. Maak er een gezelschapsspel van. Probeer tot af spraken te komen en verzin spelregels. Beschouw het als een nieuwe sport. Ener giebesparing, om een voor de hand liggend voorbeeld te nemen. Elke vorm van energiebe sparing wordt beloond met een aantal punten, hoger naarmate de besparing groter is. Verspil ling daarentegen wordt gestraft door het afne men van punten. Wie een bepaald aantal punten heeft verworven, krijgt een prijs; iets wat hij graag wil. De achterliggende gedachte is dat be zuinigingen een doel moeten hebben, dat er een motivatie achter moet zitten: anders mislukt het bij voorbaat. Door het binnenhalen van het spel element ontneemt men het begrip bezuiniging zijn negatieve klank. Immers: de prijs die men voor een bepaald aantal punten krijgt, toont aan dat bezuinigen juist ruimte schept voor extraa tjes. Stel dat een besparing van 20 gulden 15 punten oplevert. De beloning voor 15 punten is een langspeelplaat. Maar zelfs als zo'n plaat 15 gulden kost, heeft men nog 5 gulden bezuinigd, ledereen blij. Organiseer samen met familieleden, kennissen of buren een ruilbeurs. Geble- j r-2_ ken is dat grote aantallen mensen bij- - voorbeeld hun kleding niet langer dan een jaar dragen. Daarna verdwijnen de spulletjes in een kast om uiteindelijk te belanden bij het Leger des Heils of in de Zak van Max. Kleding zou veel intensiever kunnen worden ge bruikt. Dit blijkt ook uit het gegeven dat mensen minstens een vijfde deel van hun garderobe nooit aantrekken. Ruilbeurzen eens in de maand, om iets te noemen, en met een deelne mer of twintig kunnen aan deze verspilling een einde maken en iedereen zou er nog leuk bijlopen ook. Een bijkomende beloning is dat men met dit systeem geld vrij maakt om eens per jaar een grote uitgave te doen. Want vergis u niet, de besparing loopt aardig op. Gemiddeld wordt in een Nederlands gezin per maand 75 tot 80 gulden aan kleding en schoeisel besteed. Met behulp van ruilbeurzen kan dat wel 15 gulden per maand per persoon minder, hetgeen een ge zin van vier personen dus maandelijks maar liefst 60 gulden oplevert. En natuurlijk hoeven dergelijke ruilbeurzen niet tot kleding beperkt te blijven. Wat wordt er allemaal niet afgedankt waar iemand in de omgeving best gelukkig mee zou zijn? 4 |Ga allerlei zaken gezamenlijk gebruiken Jmet familie, vrienden, buren. Waarom Si moet iedereen zijn eigen boormachine hebben die hij misschien maar vier, vijf keer per jaar ter hand neemt? Peter Postma geeft een voorbeeld uit zijn eigen huis- houdpraktijk. „Wij hebben samen met vijf men sen een ladder gekocht. Omdat we het samen deden, konden we een heel stevige, veilige ne men. Kosten 80 gulden de man. Bij ons aan de overkant heeft iedereen zijn eigen ladder. Kos ten 320 gulden de man en daarvoor hebben ze nog een goedkoper, dus minder degelijk exem plaar ook. Nou: hoe vaak per jaar gebruik je een ladder? Twee, drie keer?". Grasmaaiers, barbe cue-sets, de mogelijkheden zijn legio en men kan ze uitbreiden tot het gezamenlijk afsluiten van contracten. Postma: „Gezamenlijk onder houd van de centrale verwarming in een rij hui zen bespaart je zo vijfentwintig procent". Daar naast is er de immateriële beloning. De buren hulp keert terug in een steeds onpersoonlijker wordende samenleving. Sociale contacten wor den hechter. Men komt weer, net als vroeger, bij elkaar op de stoep. Zuinigheid brengt gezellig heid. Benut uw hobby voor het vervaardigen A L of herstellen van zaken. Het is onvoor- - p1 stelbaar wat er aan meubilair bij het TLr grof vuil terecht komt, terwijl manlief toch zo handig is en graag knutselt. Een opnieuw bekleed bankstel kan weer vijf jaar mee en levert gauw een besparing van duizend gulden of meer op. Maar ook In kleinigheden kan men het zoeken. Per gezin per maand wordt voor cadeautjes 25 gulden uitgegeven plus nog een aantal guldens meer die versluierd in het ge wone huishoudbudget zitten. Maak zelf uw ge schenken, of het nu een eigengebakken taart is, een eigengemaakt schilderijtje van droogbloe men dan wel een met behulp van een leuke fles en een aardig stofje in elkaar geknutselde sche merlamp. En maak zelf uw vakantiekaarten door kartonnetjes mee te nemen en ze te beplakken met bloemetjes, blaadjes, grasjes en uitgeknipte folders van het oord waar u vertoeft. Postma verzekert dat de PTT dergelijke attenties wel de gelijk bezorgt en dat de ontvanger er aanzienlijk blijer mee zal zijn dan met de gebruikelijke con- fectiekaart. Zelf gemaakte cadeaus worden trou wens ook meer op prijs gesteld dan obligate meebrengertjes. Zuinigheid beloond met dank baarheid. wissel man- en vrouwkracht uit, hetgeen 3 Ingewikkelder klinkt dan het is. Peter r& •P" Postma put weer uit zijn eigen praktijk pc ^^om te demonstreren wat hij bedoelt. „Iktr heb last van hoogtevrees. Wanneer ik bij pjj het schilderen van mijn huis de dakgoot nader, ^ei moet Ik het laten afweten. Nu kan ik wel een pu vakman inhuren, maar dat kost me voor zo'n de goot gauw honderdvijftig gulden. En waarom zou gi ik? Mijn buurman heeft geen hoogtevrees. Die(e, doet dus mijn goot en in ruil doe ik zijn deuren". 0 Bij vrouwen dezelfde mogelijkheden. De een,er kapt de ander een besparing van vijfendertig de tot veertig gulden per keer en de ander geeft j£ er per zoveel keer een zelfgebreide trui voor te- p rug. Dat komt dan weer prachtig uit, want de, t. handige kapster is onhandig met breien en zour de trui anders hebben moeten kopen. Dergelijke ,nc uitwisselingsmogelijkheden zijn bijna onbeperkt. r c Ik vul jouw belastingbiljet in en jij repareert mijn /ai kapotte wascombinatie. Jij past vanavond op de g kinderen wat me twaalf gulden voor een babysit uitspaart, en ik geef jou een tegoedbon voor een di( keer grasmaalen. Ik heb die machine toch enn~ dan hoef jij er geen te kopen. Waarom zouden >er alle diensten per se geld moeten kosten? Waar- p om wisselen we diensten niet in natura uit? goedkoper vakantiehuisje. houd een kasboek bij! Een stokpaard van Postma blijkt de ge- ju, w mengde tuin. „Dat doen Nederlanders bijna nooit, bloemen en groente door el- kaar planten. Het moet allemaal even keurig zijn en afgeschermd. Nou kost zo'n afscheiding met coniferen of een schutting nog kapitalen ook. Waarom doe je het niet met stokbonen? Dan kunnen jij en je buurman ieder aan zijn kant nog een maaltje plukken ook. Paar kropjes sla tussen de petunia's. Bieten naast de afrikaantjes. Boerenkool achter de margrieten. Alles dwars door elkaar heen. Tegen een muur tje twee tomatenplanten van een rijksdaalder waar je wel honderd tot tweehonderd tomaten van plukt. Groot is mijn tuin helemaal niet, twaalf meter. En daar gaan nog het gras af, het schuur tje en de tegels om op te zitten, want dat heb ik ook allemaal. Toch haal ik per jaar voor vijfenze ventig tot honderd maaltijden groente tussen de bloemen vandaan. Dat scheelt je zo tweehon derd gulden. Terwijl de overwegende indruk toch die van een bloementuin blijft. Je moet goed kij ken om de groente te zien. Nou: de Immateriële beloning spreekt vanzelf. Onbespoten voedsel. Lekker buiten bezig zijn. En met wat je over hebt, kun je een ander gelukkig maken". Doe-het-zelf-vakanties. Wie een dagje naar Slagharen gaat, is met vier perso- f* nen snel door 150 gulden heen. Organi- I seer als tegenwicht zelf een speurtocht of vossenjacht in de bossen. Maak eigen programma's en schakel daarbij alle leefgenoten om de beurt in zodat iedereen aan zijn trekken komt. Laat je niet vermaken, maar vermaak je zelf. Weg met de ingeblikte, voorgeprogram meerde vakantie. Aanzienlijke besparingen kun nen voorts bereikt worden door de dure hotelva kantie te verwisselen voor een goedkoper huisje of appartement. Het bezwaar dat moeder zelf moet koken, verdwijnt wanneer alle gezinsleden bij toerbeurt de boodschappen doen en de maaltijden bereiden. Ook kinderen van tien, twaalf jaar blijken daar best toe in staat en het leert ze al jong omgaan met de huishoudporte monnee. Maak er een spel van door aan het eind van de vakantie een prijs te geven voor het zui nigst, voedzaamst en lekkerst koken. Geschatte besparing: 75 gulden per week per persoon. ja of nee naar de ruilbeurs. !Leer verkoopmethoden en reclamefoef- L <jjes doorzien, alweer in spelvorm, door g [punten toe te kennen voor elke keer dat ^gg-^iemand kan aantonen: we zijn eigenlijk gek om daar in te trappen. Voorbeelden te over. Bij de kassa waar het wachten geblazen is, worden de klanten in verleiding gebracht met onnodige aanbiedingen. Duurdere, meer luxe, fraaier verpakte artikelen staan steevast op oog- en grijphoogte; voor de goedkopere moet men meestal diep bukken of hoog reiken. Peter Postma heeft zich in een supermarkt eens verdekt opgesteld bij het zoutvak. Een kilo zout kostte er 49 cent, maar daar moest je dan wel de moeite voor doen om te bukken en thuis zelf het zoutvaatje te vullen. Voor het grijpen ston den de strooibusjes, 100 gram zout voor 95 cent. Twintig maal zo duur dus als het zout per kilo. Toch namen alle mensen de strooibusjes. Ook de graaibakken in warenhuizen blijken on bewust de kooplust te prikkelen. Daar krijgen etaleurs soms zelfs de wind van voren wanneer er niet een bepaald aantal winkeldiefstallen is gepleegd, want het bewijst dat ze de artikelen niet voldoende aantrekkelijk, niet genoeg „voor het grijpen" hebben uitgestald. Echter: de ver borgen verleiders die overal op de loer liggen, consequent en prijsbewust het hoofd bieden, kan voor een gezin wel even een besparing van 80 tot 100 gulden per maand op het huishoud budget betekenen. i I Maak weekmenu's. Plan de maaltijden B zeven dagen vooruit. Onvoorstelbaar 1 veel voedsel verdwijnt in de vuilnisbak r omdat er lukraak wordt gekocht. Dit komt mede doordat de voorverpakte porties in de winkels heel vaak te groot zijn voor een eendagsmaaltijd. Bijvoorbeeld karbonades in drie- of zesstuks pak, terwijl je aan twee of vier stuks genoeg hebt. Zeker kleine gezinnen worden door de voorverpakking dikwijls ge dwongen om te veel te kopen. Heeft men een plan in het hoofd plus een diepvriesvak in de ijs kast, dan laat dit nadeel zich ombuigen tot een voordeel. Stem de weekmenu's ook af op extra aanbiedingen, of wat het seizoen schaft en op eventuele marktverschijnselen (uitvoerverbod voor varkensvlees; het doordraaien van bepaal de groenten of fruit). Maak er maar weer een spel van: punten, bekroond met een prijs, voor ontdekkingen in de koopjesgrabbelton. Postma schat dat op deze manier de uitgaven voor voe ding in een gezin van vier personen kan worden teruggebracht tot het aanvaardbare en gezonde gemiddelde van 22 gulden per dag. Momenteel is dat bedrag in een aantal gevallen veel hoger. I houd een kasboek bij en maak een begroting. Een gouden vuistregel, maar hoe weinigen leven hem na. SïHHP'Postma: „Steeds vaker hoor je de mensen verzuchten: ik weet waar achtig niet waar mijn geld blijft. En het wordt ook wel moeilijk. Vroeger betaalden de mensen handje contantje uit de huishoudportemonnee, maar nu gaat veel via blauwe girokaarten, bank cheques en al dan niet automatische overschrij vingen. Om dan nog zicht te kunnen houden op je uitgaven, dien je eigenlijk een kasboek bij te houden. En dien je daarin bepaalde lijnen te ont dekken. Wat zijn de vaste, steeds weer terugke rende uitgaven? Hoeveel huishoudgeld is nodig? Wat heb ik opzij gelegd voor grote aankopen?. Vervolgens komt het begroten aan de beurt, hetgeen betekent: weten welke uitgaven en hoe veel inkomsten te verwachten zijn en bekijken in hoeverre de tering naar de nering moet worden gezet. Zo schept men een overzichtelijke finan ciële huishouding en ontdekt men dikwijls nog ruimte om dingen te doen die tot dusver niet konden. In Gaanderen dat men onder Doetinchem moet zoeken, ligt een nieuwbouwwijk waar men Monnikenstraat In, Priorstraat uit loopt. Geur van vroomheid. Maar als men de boerderij Het Hek heeft gevonden, is het nog anderhalve ki lometer gaans naar de boerderij Het Klooster. Zo'n lange oprit had de uitgestrektheid no dig van het Bethlehem waarover de kronieken I gewagen: Vierhon derd jaar lang hebben de Augustijner Koor heren er in de kapel dagelijks de lof van Gód bezongen; pries ters van hen hebben In verschillende paro chies hun pastorale werk verricht tot heil van de zielen der gelo vigen; het kapittel heeft woeste grond In cultuur gebracht, zijn grote bezittingen be stierd en In algemene zin een beschavende Invloed uitgeoefend op de bevolking". Hoe nu? Alsof bis schop Frederlk van Blankenhelm In 1396 de monniken van Bethlehem niet aldus berispen moest: „Het Is uw plicht, broeders, Inderdaad als broe ders samen te wonen. Zo niet, dan zou het klooster wel een hel lij ken en de broeders waren dan als dui vels". En waarover ging de rel? Over de manier waarop het de monniken zlnde zich te kleden. „In een linnen opperkleed waarvan de mouwen reiken tot de elleboog, daarover De boerderij Het Klooster in Gaanderen is slechts een voormalig bijgebouw. een pij van zwart la ken, gesloten tot op de hielen, en verder geen gedonder", besliste bisschop Frederlk. schavende invloed. Café 't Onland, al twee eeuwen druk beklant. Is een goed oriëntatie punt voor wie op pel- maken van wat hij er aan zal treffen. Een droge, dichtgegroeide gracht met geboomte die een weiland vol Een aangenaam, met veel struweel gestof feerd landschap, dat wel, waardoor de Biel- helmer Beek meandert (Bielhelm is een lokale verbastering van de oorspronkelijke kloos ternaam). Maar het na tuurschoon is akelig aangetast door de aanleg van een snel weg. De bossenmoord van Bethlehem. Voor inlichtingen wor den we verwezen naar de abdij St.-Willebrord bij kasteel De Slan genburg, nu bezin- nlngsoord. „Voor wel- gestelden", zegt de plaatselijke bevolking er fijntjes bij. Het is in middels aardedonker en lastig zoeken, maar eenmaal binnen de middeleeuwse ommu ring maakt een pater Benedictijn ons tussen vesper en completen door hulpvaardig weg wijs, ook al heeft de historie van Bethlehem een concurrerende orde betroffen. Weet dan dat in deze zelfde bossen tussen 1178 en 1182 magister Franco, „doctor in de Heilige Godgeleerdheid", heeft rondgezworven, herwaarts gezonden door de kluizenaar Ghiselbert „teneinde mannen om zich heen te verzamelen met wie hij een aan God gewijd leven zou kunnen lel den". Tussen Hendrik graaf van Gelre en de adelljke broers Van Bredevoort ontspon zich vervolgens een touwtrekkerij om de heilige man als gold het, oneerbiedig ge zegd, een moderne profvoetballer. Com pleet met transfergeld, toen al. Franco wan kelde onder de verlei delijke contracten die hem werden aangebo den, maar kwam tot een besluit toen een stem hem In zijn slaap toevoegde: Hier zal Ik wonen, want deze plaats heb Ik verko zen". Dat werd dus Bethle hem, opgedragen aan de Maagd Maria, reeds snel het meest bekende klooster in Gelre, rijk aan lande rijen, bezittingen, privi leges en Inkomsten, door oude kronieken vergeleken met „een wijnstok waarvan de loten zich uitstrekken tot over de IJssel". Maar wild sneed het snoeimes van de Re- formatie om zich heen. In Juli 1579 zag het J klooster zich achter- eenvolgens geplun- I derd en geslecht. De monniken hadden toen j al wijselijk een heen- j komen gezocht naar I een schuiladres in Doetinchem en nooit is er meer iets van hen vernomen. Wat restte van het Gelderse Beth lehem of Bielhelm was het Plenarlum, een 13e eeuws handschrift in fraaie band, voorzien van Ivoorsnijwerk, zil veren medaillons en j edelstenen, als door I een mirakel gespaard gebleven. Het enige monnikenwerk waar voor de tijd eerbied had. PIET VAN MUIDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 24