Meesterlijk piano-duel tussen „Daniël" en „Louis" Ondanks al zijn voorgangers is Messiah van Hogwood een openbaring LICHT KLASSIEK PLATEN Concertagenda Louis van Dijk heeft de laatste ja ren een belangrijk deel van xijn kwaliteiten en activiteiten ont plooid als lid van een pianoduo. Enkele seizoenen achtereen sat hij w&ek in, week uit oen dik kwartier ten overstaan van de KRO-ra- diomicrofoons met Jules de Corte achter de 88 toetsen. En op 31 mei van dit jaar deed hij in bet Amster damse Concertgebouw hetzelfde met zijn klassieke collega Daniel Way en berg. Hoewel...dat etiketje .Jtlassiek" is even betrekkelijk voor Wayenberg als dat ran Jicht" voor Louis ran Dijk op de lp die van dit Amsterdamse gebeuren is gemaakt (Polydor 2925.105), blij ken ze eikaars genres uitstekend te beheersen, zij het niet so briljant als hun eigen genre. Wie deze in teressante, zowel ontroerende als geestige, happening onlangs op tv heeft gezien, kan via deze plaat weer alles opnieuw beleven. Mis schien zelfs beter beleven, omdat je bij het luisteren niet meer wordt afgeleid door het uiterlijk vertoon. Hoewel je dit (het heen-en-weer lo pen van beide heren bijvoorbeeld) er ih stereo best bij mag denken en er zelfs bij kunt hóren. Nadat Louis begonnen is met „My funny Valentine" van Eodgers, pre senteert Daniel zich met een lichtvoe tig, zonder veel pathos gespeelde. Im promptu no. 3 opus 51 van Chopin. Daarna wordt het eerste duet ingezet' ..Blue Daniel-Blue Lou", een blues nummer vol vrolijkheid. De A-kant wordt besloten met het Grand Rondo in A voor qautremains van Schubert, dat helaas wat al te spectaculair, wat al te nadrukkelijk is en daardoor mis schien wat houterig in de diskant, maar toch goed doorleefd. De B-kant wordt eveneens geopend door Louis van Dijk, met een eigen mix van Jungle Bells, Bill Evans en Felix Mendelssohn-Bartholdy: het walsje „Selma is waltzing around". Voordat Louis in z'n eentje een Prelu de en fuga van Bach ten gehore brengt (een wat blikkerig toucher, he laas) en een gezamenlijk „Strike up the band" van Gershwin de plaat be sluit, krijgen we eerst nog van beide heren het klapstuk van deze verruk kelijke schijf: „AU the things your are" van Jerome Kern, een elf minu ten durende, ronduit adembenemen- Daniel Wayenberg (I.) en Louis van Dijk hebben als duo hun virtuoze pianospel op de plaat gezet. de, vertolking van deze „song of songs" met haar prachtige modulaties. Wayenberg speelt het op de manier van o.a. Rachmaninof, Chopin, De bussy en ProkofietLouis valt op met razendsnelle triolen, beiden doen het ook nog jazzy (Daniel nauwelijks min der virtuoos dan Louis!) en tenslotte nemen de heren beurtelings een aan tal noten voor hun rekening. De naam van Louis van Dijk wiens onvergetelijk samenspel met Jules de Corte ook wel eens op de plaat zou mogen!) prijkt ook op de hoes van een van de opvallendste, meest „aparte" sfeer-elpees van dit najaar: „Secret Gardens" van ex-Flairckvioliste Judy Schomper en haar vriendin de fluitis te Berdien Steunenberg (Phonogram, Philips 6423.394). Samen met o.a. de gelukkig weer teruggekomen Rob van Kreeveld (ex-pianist van Paul van Vliet) spelen deze twee jonge vrou wen een aantal zeer uiteenlopende nummers, waaruit hun veelzijdige belangstelling en hun grote muzikale onafhankelijkheid blijkt: zowel van Judy Collins (de titelsong), Dave Bru- beck („Blue rondo la Turque"), Chuck Mangione (de zigeuner-jazz- rock van „Children of Sanches") en Billy Joel („James", waarin vooral Rob van Kreeveld in zijn element is) als van bijvoorbeeld Edward Elgar („Nimrod", prachtig ingetogen ge speeld, en toch boordevol allure) en Louis van Dijk: „Zwei Engel im Drei- vierteltakt". Niet alleen de composities op deze schijf, maar ook de muzikale karak ters van beide vertolksters lopen nog al uiteen. Het spel van Judy Schom per is warmbloedig, nu eens mooi rond van toon (typische leerling van Herman Krebbers) en dan weer heel zigeuner-achtig, een beetje la Gre- gor Serban en Herman van Veen. Ze heeft vaak duidelijk moeite om zich in te houden. Daarentegen zorgt Ber dien Steunenberg (leerling van Frans Vester) voor wat de hoestekst terecht noemt „weldadig fluitspel": heel fijn zinnig, lieflijk,-licht en lyrisch a la Ja mes Galway, maar zonder diens nei-. ging tot commercialiteit. Ze kan ook heel romantisch zijn, getuige het oude Duitse volkslied „Ich bin dein Baum (met Matjes Benoist achter de vleu gel): een beetje aarzelend, weliswaar, maar wét een toon vorming! JAN VAN DER KLEIJ Si&dStewart en Rob de IVijs totpopuiairste zangers van 1980gekozen HILVERSUM Rod Stewart is in ons land de populairste buitenlandse zanger en Rob de Nijs de meest geliefde natio nale zanger. Dat blijkt uit een ondersoek dat Hitkrant on langs verrichtte onder 4200 lezers in de leeftijdsklasse van twaalf tot achttien jaar. Uit Hitkrants Poppoll WO blijkt verder dat Herman Broods populariteit danig is gezakt was hij vorig jaar nog beste zanger binnenland, nu komt bij niet verder dan de vierde plaats. De Haagse popgroep Gol den Earring blijkt daarentegen nog steeds onverslaanbaar: beste binnenlandse groep én populairste binnenlandse bar drockgroep van 1980. Bij de buitenlandse groepen voert Abba de lijsten aan: beste groep, beste Middle-of-the-road-act, beste elpee en beste single. Bij de zangeressen wint Patricia Paay in het binnenland en Kate Bush buiten de grenzen. De Dolly Dots werden tot beste M.O.R.- act gekozen en Spargo tot beste soul/disco-groep van Nederland. Ais veelbelovend werden voor wat onze nationale talenten be treft de nieuwe Delftse groep Mo genoemd, de sindskort beken de zanger Gary Fane en de nieuwe zangeres van de Haagse groep Renée. Van de buitenlandse meestbelovende nieuwe werd The Korgis als groep verkozen, Freddy Aguilar als zanger en Stephanie Mills als zangeres. Status Quo blijft de populairste bui tenlandse hardrock-groep en Earth Wind Fire de soul/disco- groep. De Hitkranttrofeeën die aan deze verkiezingen zijn verbonden, worden aan de Nederlandse winnaars uitgereikt in het tv-pro- gramma Toppop, dat op Tweede Kerstdag om 19.05 via Ned. II wordt uitgezonden. Diverse Artiesten The Hague WO Live Dit is een Haagse live-elpee die op 16 en 17 oktober van dit jaar werd opgenomen in het Paard van Troje. Op de plaat leveren Haagse popgroepen „een bewijs van kunnen De zes groepen die op deze in eigen beheer opgeno men langspeier zijn te horen, hebben stuk voor stuk moeite met het versieren van op tredens en komen bij grote platenmaatschap pijen niet aan de bak. Initiatiefnemers Ton van Goor, Dik Hes en Joop Wiersma huur den de mobiele 24-sporen studio Mirasound, die ook tijdens de Beatnach dienst deed, en maakten twee dagen lang opnamen van Haags muziektalent. Het resultaat is een „zweterige" plaat met een opvallend goede geluidskwaliteit. Een groot nadeel is het (te) grote verschil in muziekstijlen dat de luiste raar krijgt voorgeschoteld. Motorbike Girl van Leopard is bijvoorbeeld onvervalste har drock die in het betonuurtje van Alfred La- garde op Hilversum Drie geen gek figuur zou slaan. Het snoeiharde geluid van Leopard wordt net zo makkelijk ingewisseld voor de klanken van Iguana, een formatie die Latin speelt. Gitarist Hans Eerhart verraadt talent in You Never Know. Jammer dat hij zich zo laat beïnvloeden door zijn voorbeeld Carlos San tana. De Brommerz hebben misschien nog de meeste plaatselijke bekendheid. Toch stelt juist het Brommerz-geluid, dat nog een beetje naar punk hangt, op deze liveplaat te leur. Alleen de M.M. Band, een gelegenheids- formatie waarin drie leden van de Urban Heroes spelen, treedt echt overtuigend naar voren in Bad News. Eerlijk is het natuurlijk niet, om deze plaat met dezelfde maten te THE IMGVE HO sch meten als bijvoorbeeld een nieuwe Rod Stewart. De groepen die zich op gue Live laten horen hebben te andere omstandigheden: overdag wer p leren, geen oefenruimte, weinig opt enzovoort. Om die redenen moet de elp )rP ook gezien worden als een „optimistiscr P duct". Van de liveplaat zijn voorlopig duizend exemplaren geperst, die verk" 1 zijn bij de betere Haagse platenboer. Lou Reed Rock And Roll Diary 1967-1980 (Arista) Een sobere zwart-wit hoes, Rock And Roll Diary 1967 1980. Het lijkt haast een overlij densadvertentie, de afsluiting van een carriè re. Lou Reed van het rauwe begin met Wai ting For The Man tot het 11-minuten duren de Street Hassle. Daar tussen zowel commer ciële (Walk On The Wild Sideals artistieke (Berlin) successen van de dertiger. Voor een kennismaking met Lou Reed is het nooit te laat Ian Dury and The Blockheads Laughter (Stiff) Dat gezeur over die Chaz Jan kei maar eens afgelopen zijn. Goed, hij hi^ aanzienlijk aandeel in hits als „Sex, and Rock 'n Roll" en „Hit Me Rhythm Stick", om maar eens een cessen van Ian Dury and The noemen. Maar als „Laughter" de elpee van The Blockheads zonder kei één ding onomstotelijk bewijst wel dat Ian Dury met zijn companen Gallagher, John Turn buil, Davey Wilko Johnson (ex-Dr. Feelgood) lende composities in staat is, die niet onder te doen voor die op „New Panties". Met deze derde elpee is stand genomen van „Do It trouwens na New Boots eigenlijk wat viel. Voor een extra dimensie op het album zorgen jazz-trompettist Don percussionist Ray Cooper (Elton uvuuj dat zoals gewoonlijk bij Ian Dury - 1 inlegvel met songteksten ontbreekt, bl op lange termijn voor de modale p draaier niet alleen muzikaal, maar ooi stueel veel te ontdekken. Een hoge draa heidsfactor van deze vinylschijf is da gewaarborgd, daar doen de afschrik we de violen op „Sueperman's Big Giet* „Fucking Ada" niets aan af. Dat dit om g. Ie uitstapje ook door anderen is gesteld, bewijzen wel de volgende uit een Engels muziekblad: „Of finding self holding a raw sausage, blindfold at party". Boz Scagss Hits (CBS) In feite is de elpee „Hits" van Boz Scaggs een goede staalkaart van zijn prestaties in de af gelopen acht jaar. Van zijn in 't algemeen als beste plaat beschouwde „Silk Degrees" (1976) zijn maar liefst vier nummers verte genwoordigd en van zijn nog pas dit jaar verschenen „Middle Man twee tracks. Te kenend is dat op dit verzamelalbum songs ontbreken van de flop-elpee „Down Two Then Left" uit 1977. In plaats daarvan maken songs van de eerder verschenen „My Time" en „Slow Dancer" deel uit van het overzicht. De nog niet eerder op een Boz Scaggs-elpee verschenen composities „Look What You've Done To Me" uit de film Urban cowboy en „Miss Sun" maken het aantal van tien hits vol. „Hits" is een aaneenschakeling van blue- eyed funk, die met de term good-time-music het best getypeerd is. TvR 20 december The Passions, Paard van Troje in Den Haag. 20 december Tutti Frutti, Meervaart in Amsterdam. 24 december The Golden Earring, Meervaart in Amster dam. 26 december Gruppo Sporti- vo, Paard van Troje in Den Haag. 27 december National Imi tator Festival, Theater Kunst min in Rotterdam. 28 december Ray mom het Groenewoud, terdam. 11 februari Mann's Earthband, gebouw in Den Haag. Wat zou het mooiste kerstge schenk zijn voor een liefheb ber van klassieke platen? Een vraag die heel dikwijls wordt gesteld maar waarop natuur lijk alleen een algemeen ant woord kan worden gegeven, buiten elke individualiteit om. Met deze voor de hand lig gende beperking, zeg ik zon der aarzelen: de nieuwe „Mes siah" van Christopher Hog wood en zijn Academy of An cient Music, door l'Oiseaux Lyre zowel op platen als op musicasettes uitgebracht (nr. D 189 D 3) en dit voorjaar door Philips geïmporteerd, eerst in minder gelukkige, la ter in betere persingen. Menigeen hoor ik nu zeggen: wie voor dit onvolprezen meesterwerk belangstelling heeft, bezit het al lang! Dat is een halve waarheid omdat er gelukkig steeds nieuwe be wonderaars bijkomen, die worden gegrepen door dit krachtige maar in wezen toch lyrische, door dit vitale maar toch ook ontroerende getuige nis van universeel geloof. Af gezien van die nieuwe bewon deraars is er voor de oude be wonderaars alle reden er even bij stil te staan dat er over dit unieke werk na de laatste we reldoorlog musicologisch veel nieuws is gepubliceerd. Het werk in zijn geheel is al zo'n keer of twintig op langspeel platen vastgelegd maar de re gistraties en vertolkingen lo pen sterk uiteen, in muzikale benadering, in stijl, in betrek kelijke volledigheid, kortom: in kwaliteit. Waar is dit meesterwerk al niet tegen bestand gebleken? Het bleef overeind in de Wag neriaanse aanpak van de le gendarische Beecham (zijn tweede opname, op RCA, be kort maar met de instrumen tatie van Goossens, dus met toegevoegde klarinetten, tuba, triangel en bekkens). Het handhaafde zich in de patheti sche, zware opvatting van Sar gent op Columbia (die zijn standpunt in een toelichting overigens bijzonder boeiend verdedigde). Verder presen teerde Bernstein zijn ietwat theatrale en ook weer roman tische maar tevens muzikan- teske visie op Philips. Onaan vaardbaar was Ormandy op Fontana: vlot maar grof en op pervlakkig. Een Decca-opna- me onder Boult boeide met dat al verreweg het langst. Vóór de tweede wereldoorlog moesten we deze Handel (zon der puntjes op de a) voorna melijk als Handel (mét pun tjes) in Duitse bewerkingen accepteren. Weliswaar bracht Evert Cornelis met veel in spanning in 1927 de eerste Ne derlandse uitvoering „in het Engels" maar voor de meeste koren was dat toen te moeilijk zodat vrijwel de bewerkingen van Hi Her, Mozart of Franz, of combinaties daarvan, werden uitgevoerd. Mede door de „be werkingen" bracht de veran dering van taal een veel zwaarder, plomper stijl met zich mee. zonder de voor Han del zo karakteristieke „Ita liaanse" trekjes, vooral in de originele instrumentatie. Gelukkig wil men de laatste tien, twintig jaar in de eerste plaats horen wat Handel zélf componeerde, en ook wat hij bedoelde als hij het niet op schreef, omdat het in zijn da gen vanzelf sprak. Dit geldt met name voor de gen die tot de geïmproviseerde inbreng van de zangsolisten behoorden, maar naar heden daagse opvatting niet alleen virtuoos maar ook stijlzuiver behoren te zijn. Na een „uitge dunde" maar stilistisch niet erg consequente „Messiah" van Bonynge, de echtgenoot van Joan Sutherland, ver scheen er een veel betere van Mackerras, die musicologisch was voorbereid door Basil Lam. Deze onderzoekt veel ar chiefmateriaal en probeerde een verantwoorde keus te doen. In feite deden anderen dat ook, soms met verschillend resultaat. In het Holland Festi val 1974 kwam onze Ton Koopman met een „Messiah" waarvoor hij met steun van CRM manuscripten en af schriften had mogen onderzoe ken op grond waarvan hij meende „de authentieke Mes siah" te kunnen uitvoeren. Hij was evenmin strikt authentiek als de op Ar go vastgelegde „Messiah" van Neville Marri- ner die gebaseerd was op de eerste Londense uitvoering in 1743, bijna een jaar na de pre mière in Dublin. Terecht wordt in het tekst boek bij de opname van Hog wood gezegd dat de „Messiah" nooit zal klinken zoals het werk in eerste instantie werd neergeschreven of zoals het bij de première heeft geklonken. Ofwel om artistieke redenen, ofwel omdat de uitvoerings mogelijkheden het niet toelie ten, begon Handel al vóór de première te veranderen en hij bleef dat doen tot de laatste keer dat hij het werk leidde. De veranderingen waren soms zeer ingrijpend. Hogwood ba seerde zich op alle materiaal dat de componist zelf na een door hem geleide uitvoering in 1754 aan het Foundling Hospi tal (tegenwoordig Thomas Co- ram Foundation) had nagela ten. Hogwood vond het echter onverstandig zich daartoe te beperken, wetende dat Handel zelf in sommige gevallen alter natieven had gemaakt die be ter waren. Daar wordt reke ning en verantwoording gege ven, tot en met de (kleine) be zettingen van vocale en instru mentale koren. Met dat al is het verrassende van de nieuwe opname niet zozeer de gebruikte editie (Hogwood deed óók al het voorbereidende werk voor de opname van Neville Marri ner met moderne instrumenten en dienovereenkomstige uitvoe ringspraktijk), maar vooral de materiele en bovendien artis tieke eenheid. Zowel het koor van de Christ Church Cathe dral in Oxford als Hogwoods eigen orkest met authentieke barokinstrumenten vormen mét de vijf solisten een vol strekt homogeen ensemble. Toch is de directie van Hog wood niet autoritair zoals zijn opvattingen nergens extreem zijn. Hij wil dat het musiceren natuurlijk, vrij, vanzelfspre kend klinkt en is eerder ge neigd de dynamiek en zelfs de expressie wat te beperken ten bate van een volmaakt samen gaan. Het lijkt alsof de expres sie nooit is opgelegd maar van zelf ontstaat door de inwer king van de muziek op de uit voerenden. Dat is je ware en dat sorteert een weinig voor- George Frederick Handel komend maar verrassend ef fect. JOHN KASANDER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 20