Ruimte-sprookje van „Starwars" krijgt staartje wordt klok teruggezet Voor vliegdekschip fiction rond een stripfiguur Schitterende parodie op rampenfilm Woody Allen steeds meer ego-tripper LEIDSE COURANT VRIJDAG 19 DECEMBER 1980 PAGINA 9 UDO I: The empire strikes back met Mark Hamill, Harrison Ford en Carrie Fisher. Regie: Irvin Kershner. H «Star wars" was een filmhit, dus dat- li zelfde mag je ook verwachten van 1 .,The empire strikes back". Holly- wood laat het succes immers nooit al leen, maar breit er onmiddellijk een baard van vervolgen aan. Het einde van „The empire strikes back" laat er dan ook geen twijfel over bestaan dat er een „Star wars nummer drie" komt. Men zij gewaarschuwd. „Starwars", naar het gegeven van George Lucas, was in feite een superb aangeklede kinderfilm, en hetzelfde geldt in een groot aantal opzichten voor het vervolg. Regisseur Irvin Kershner, of wie anders het ook had mogen zijn, heeft daar nauwelijks invloed op gehad. Hij kon hoogstens het werk van de men sen achter de schermen, die voor de be langrijke ruimte-effecten zorgden, coör dineren, maar daarmee hield het wel op. Wat die effecten betreft ziet „The empi re strikes back" er perfect uit. Vooral het actie-gedeelte, dat voornamelijk het eerste deel van de film vormt, slaat je om de oren met gierende ruimteprojec ten in Dolby-stereo. Maar het verhaal zelf blijft een bewust gekozen sprookjes achtig geheel. De rebellen uit Starwars êên worden nu door het almachtige Rijk onder vuur genomen en van hun bevro ren planeet Hoth verdreven. Naast dat verhaalelement, met als opvallendste zaak sf-machines die er uitzien al voor- wereldijke mastodonten, over Kapitein Solo (met een oerdomme rol voor een Prinses die in serieuzere aangelegenhe den vrouwenemancipatiegroepen volop in beweging gezet zou hebben), is er het verhaal van Mark Hamill als Luke Sky- walker, de Grote Hoop van de rebellen, een soort Verlosser-in-spe, zich met het ruimtezwaard afzettend tegen de zwarte profeet Veder, die helaas tijdens hun ge vecht bekent zijn vader te zijn. Voordat die schokkende mededeling klinkt, wordt ruimschoots aandacht besteed aan Luke's opleiding tot Geestelijk Leider van het rebellenverzet tegen dat „Reich". Die opleiding geschiedt via een. zeer wijs mens-beest, overigens perfect vormgegeven door Frank Oz, ook het brein achter de poppen van de Muppet- show. Zijn „Yoda", die sterk doet den ken aan de poppen die de Boerwinkels in het Nederlandse poppentheater ma ken, is zonder meer een van de sterren van de film. Maar de warrige wijsheden die de scenarioschrijvers hem laten ver kondigen zijn een irritante mixture van Baghwan, Scientology en Morele Herbe wapening, gedompeld in de Kracht van het Positieve Denken. Kapitein Solo is aan het slot in diepvries op weg met on bekende bestemming. Wie daar echt meer van wil weten, zal moeten wachten tot „Starwars drie". BERT JANSMA LIDO II The blues bro- fried movie en National tners (a.l.) Doldwaze musical, Lampoon Animal House), vol actie van regisseur John Een super-slapstickfilm. (zes- Landis (maker van Kentucky de week) LIDO III A nous deux (12) Een Franse uitvoering van een Bonny and Clyde film met Jacques Dutronc en Catherine Deneuve. Het is een romantische en lieve misdaadfilm geworden, (der de week) (12) Het Monty Python circus in een doldwaze rolprent over het leven van Jezus Christus. (reprise, eerste week). hen) The final count down (al.) EUROCINEMA III (Alphen) Platvoet aan de Nijl (a.l.) Budd Spencer als krachtige politie-inspecteur op speur tocht in Egypte. CAMERA Life of Brian EUROCINEMA I en II (Alp- EUROCINEMA IV (Alphen) Xanudu (a.l.) Olivia New ton John en het Electric Light Orchestra in haar nieuwste rolprent.(eerste week). GREENWAY (Voorschoten) Monthy Pyton's Life of Brian (16) en Tom Horn (12). STUDIO Stardust memo ries (a.l.) met Woody Allen en Charlotte Rampling. Re gie Woody Allen. Wie de eerste pogingen van nachtclub-entertainer Woody Allen om als alles- doeër scenario, hoofdrol en regie zijn eigen films te maken, vergelijkt met zijn latere werk, komt on middellijk tot de conclusie dat zijn films steeds meer een autobiografisch karak ter gaan dragen en hij ei genlijk (maar in de goede zin des woords) een ego tripper begint te worden. Dat was al duidelijk in „Slee per" en „The front". In „Manhattan" waagde hij het zelfs om in zwart-wit te fil men en in „Stardust memo ries", waarin hij opnieuw de wel zeer centrale hoofdrol op zich neemt, doet hij dat weer. Zonder zijn vaste tegenspeel- sater Diane Keaton speelt hij dit keer de gevierde comedy- regisseur Sam (Play it again, Sam die gebukt gaat onder zijn populariteit. Hij moet voortdurend zijn films verde digen tegenover kritische studenten, wordt achtervolgd door handtekeningenjagers en vage figuren die hem een idee voor een volgende film proberen te „verkopen" en van zijn privé-leven komt niets terecht. „Stardust memories" is in ze- diep in de zak tasten over wat je nu eigenlijk allemaal, hebt gedaan en aan het doen bent. Wie onder de oppervlakte wil kijken ontdekt Woody Allen's eigen frustraties en dat maakt je alleen maar be nieuwd naar de volgende film, die hij ongetwijfeld en weer met een eigen scenario en zichzelf in de hoofdrol, zal maken. Zou je het heel dramatisch willen uitdrukken maar Allen weet nog steeds de lichte toets te hanteren dan zou je kunnen zeggen „Stardust memories" is een noodkreet tegen zijn omge ving. „Laat me nou eens met rust. Zie me niet als een fe nomeen. Ik wil films maken en heb jullie niet nodig" hoor je hem bijna roepen. Naar „Stardust memories" te oor delen krijgt hij daar voorlo pig van de Hollywood-clan geen kans toe. MILO konden we bijna niet wachten tot de volgende week om te zien „hoe het al lemaal zou aflopen". Sedert George Pal's „Destination moon" en zeker na Stanley Kubrick's „2001" kan dat allemaal niet meer. De afdeling speciale effecten heeft de leiding van zo'n productie overgenomen, verhaal en acteurs zijn bijzaak geworden zo lang je ruimte-effecten net iets te doorzichtig hindert eigenlijk niet voor diegenen die maar niet onderdoet voor films als „Star decor zijn gebleven, waardoor in deze zich bewust zijn naar een stripverhaal te wars", „Superman" en „The empire stri- toch wel dure productie Max von Sy- kijken, waarin de held wel de gaskamer kes back". Je voelt je dan net als een dow als Ming, Topoi als Dr. Zarkov moet overleven om op het laatste mo- jongetje dat plotseling niet meer in Sin- het strip-effect niet helemaal verloren ment de aarde van de ondergang te kun- terklaas gelooft. gaat, met wel amusante „aanpassingen" nen redden. in dialoog en entourage, zoals een mar- Het is de verdienste van Dino de Lau- telwerktuig met afstandsbediening. rentiïs' versie van Flash Gordon dat de Acteren is er nauwelijks bij, maar dat M1LKU heerser van het heelal Ming op eigen TRIANON: Flash Gordon (12) met Sam terrein te bestrijden voordat hij de lones en Max von Sydow. Regie Mike aarde kon vernietigen. Enkele jaren lodges. later maakte Universal enkele serie- films rond deze figuur met zwemkam- creëerde tekenaar Alex Ray- pioen Buster „Lariy" Crabbe in de ti de onverschrokken Flash Gor- telrol, waaraan wij nog steeds dierba- de blonde held die toen al de re herinneringen hebben. Ondanks de in ging om de boos aardige vrij primitieve studio„ruimte" decors LUXOR Flying high (a.l.) met Robert Hays en Julie Haggarty. Regie Jim Abra hams, David en Jerry Zuc- ker. Jim Abrahams, David en Jerry Zucker, het trio dat de 22 sketches voor de genadelo ze aanval op tv en reclame films „Kentucky fried mo vie" bedacht, heeft zich nu op de rampenfilm gestort en zij kregen zelfs gedaan 'dat zij zelf gedrieën de regie moch ten voeren, wat voor Holly wood uniek mag worden ge noemd. Het resultaat „Flying high" mag er wezen, een vuurwerk van sick-jokes en kort gehouden grappen op het genre. Hoewel de al oudere film „Zero hour" met Dana An drews en Linda Darnell als voorbeeld stond de be manning van een verkeers vliegtuig wordt onderweg ge veld door voedselvergiftiging zit de film ook vol grap pen op de „Airport"-serie met een ziek meisje op weg naar een harttransplantatie, een non met een gitaar enz. enz. Te veel om op te noe men. Ook andere filmgenres worden terloops op de hak genomen, zoals een flash back waarin de hoofdfiguur, een oorlogsvlieger met een shock, even Travolta in „Sa turday night fever" imiteert. De beginbeelden in de wol ken doen hoe paradoxaal dat ook moge klinken aan de haai in „Jaws" denken en in het hospitaal komen we een officier tegen die zich verbeeldt Ethel Merman te zijn. Gespeeld door wie an ders dan...Ethel Merman zelf. In deze beperkte ruimte is het onmogelijk om alle ijzer- sterke grappen te memore ren, want aan iedereen in het in gevaar verkerende vlieg tuig is wel een steekje los. Wat te denken van een Cap tain die Oveur heet en een tweede piloot, die zich Roger noemt maar eigenlijk een be roemde basketbal-speler is? De „Over,Oveur" en „Roger, Roger" zijn letterlijk niet van de lucht. En dan een keurige dokter,die als hij liegt net als Pinokkio zijn neus ziet groeien Wij doen slechts enkele gre pen om u een indruk te ge ven van het soort humor dat u in „Flying high" te wach ten staat. Het zal niet ieders smaak zijn, maar wij hebben dit jaar nog niet zo in de bio scoop gelachen. We dachten dat we na vijftig jaar wel zo ongeveer alle filmgrappen kenden. MILO EURO CINEMA I EN II (Alp hen aan den Rijn): The final countdown (a.l.) met Kirk Douglas en Martin Sheen. Regie Don Taylor. Kan men door een sprong in het verleden te maken de wereldgeschiedenios veranderen Dat is de vraag waarvoor de beman ning van het met de mo dernste verdedigingswa pens uitgeruste vliegdek- schip Nimitz in „The final countdown" komt te staan wanneer zij door een storm 39 jaar in de tijd wordt te- ruggeslingerd. De Nimitz belandt van 6 de cember 1980 plotseling via „een zwart gat" plotseling in het jaar 1941 één dag voor de Japanse aanval op Pearl Har bour. Als kapitein Mat Yel land een routineklus voor Kirk Douglas en marine- observator Lasky (Martin Sheen) eindelijk door hebben wat hén is overkomen, moet de beslissing genomen wor den of men nu al dan niet de Japanse luchtmacht en vloot moet vernietigen voor deze tot de aanval overgaat. Het is immers nog niet officiëel oor log. De makers zijn er ook niet uitgekomen en kozen de vei lige weg door de Nimitz tijdig weer door „het zwarte gat" naar het heden te laten te rugkeren met medeneming van een hond, die zij in 19411 uit zee oppikten. De film moet het voorname lijk hebben van zijn „groot ste" ster het vliegdekschip de USS Nimitz die met veel vlagvertoon de hoofdrol kreeg toegemeten. Het ver haaltje is wel aardig, maar niet erg consekwent want sommige bemanningsleden sneuvelen nog vóór zij offi ciëel geboren zijn en twee „achterblijvers" worden in tegenstelling tot de rest wél veertig jaar ouder. Nee, dan had H.G. Wells het met zijn „The time machine" beter uitgekiend. MILO De storm schudt niet alleen kapitein Kirk Douglas maar ook het hele vliegdekschip door elkaar in „The final countdown". Invaller piloot Robert Hays en stewardess Lulie Hag- gerty in de „Airport"-grap „Flying high". Kirk Douglas als de verblufte kapitein Yelland van de Nimitz in „The final countdown". selvergiftiging worden geveld in „Flying high".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9