Muziek j therapie Geestelijk gehandicapte kinderen maken muzikale zelfportretten Zweedse naïeven eerste maal hier ADVERTENTIES WORDEN GELiZi ZIET U WEL. Fbul NorcJoff en Qive Robbins voor gehandicapte kinderen KUNSTLEIDSE COURANT^^^^^^ DONDERDAG 18 DECEMBER 1980 PAGlj Enkele jaren voor zijn dood heeft Benjamin Britten een warme aanbeveling meege geven aan een boek van de Amerikaanse componist Paul Nordoft en de Engelse psycholoog Clive Robbins die daarin vertellen over hun experimenten om geestelijk gehandicapte kin deren met muziek te helpen. Terecht was Britten van oordeel dat hun boek beslist niet alleen van belang is voor ouders van deze kinde ren, hun begeleiders en hun therapeuten. Elke musicus die wil doorgronden boe muziek in de menselijke ge meenschap kan functione ren, zal verrast opkijken over wat zij menen te heb ben vastgesteld. Zeven jaar na de publicatie van het Engelse origineel is het boek van Nordoff en Rob bins nu ook in een Neder landse vertaling beschikbaar gekomen. Gelukkig want hoe wel muziektherapie ook in ons land op verschillende ma nieren en met meer of minder succes wordt toegepast, valt van de in de praktijk opgeda ne en zorgvuldig geformu leerde ervaringen van ande ren altijd te leren, zeker op dit nog maar zeer gedeeltelijk ontgonnen gebied vol voetan gels en klemmen. Bij voorbaat kan men er van overtuigd zijn dat niet alle werkers in het veld geheel en al met de auteurs zullen instemmen maar dat is van minder be lang dan dat dit pionierswerk geregeld onderwerp van on derzoek en discussie is. Er is menselijk geluk mee gemoeid! Gedurende een winter en een aansluitend voorjaar werkten Nordoff en Robbins in een kindertehuis in de buurt van Birmingham. Al experimente rend ontwikkelden zij een vorm van individuele thera pie want al spoedig werd hun duidelijk dat het, zeker in het beginstadium, bijna nooit mo gelijk is muziek voor een geestelijk gehandicapt kind ook voor het andere te ge bruiken. Daarvoor lopen hun reacties op dezelfde muziek te ver uiteen. Het blijkt dat zij door hun gerichte belangstel ling op een specifiek onder deel ervan het basisritme, de melodie, de structuur zowel hun eigen individuali teit als hun eigen ontwikke lingsfase demonstreren. Omdat stijl en stemming van de muziek waarmee ze aan het werk togen, zulke ver schillende reacties opriepen, probeerden de onderzoekers net bijvoorbeeld met improvi saties op middeleeuwse kerk muziek of op muziek uit het Verre Oosten. Terwijl het ene kind sterk werd aangespro ken door romantische muziek, haakte het andere kind juist op uitgesproken dissonerende muziek in. Muziek van totaal verschillende historische en geografische herkomst bleek het uitgangspunt te kunnen zijn voor een communicatie- taal tussen het door zijn han dicap, geïsoleerde kind en zijn omgeving, die in eerste aanleg natuurlijk wordt vertegen woordigd door zijn therapeut Deze zal dan wel over compo sitorisch en improvisatorisch talent en over dito vaardig heid moeten beschikken. Uit eraard dienen zijn improvisa ties een tastend, een zoekend karakter te hebben want het verloop zal, doorgaans zeer grillig, worden bepaald door de reacties van het luisteren de kind die snel en raak moe ten worden geïnterpreteerd en een doeltreffende reactie van de musicerende therapeut tot gevolg moeten hebben. Natuurlijk werden Nordoff en Robbins er zich steeds sterker van bewust dat de oneindige expressiemogelijkheden van de muziek voor dit werk dui delijker en genuanceerder on- Paul Nordoff en Clive Rob bins: Muziektherapie voor gehandicapte kinderen. Met een voorwoord van Benja min Britten. Vertaald door Ronald Cohen. Paperback. Geïllustreerd. 148 bladzij den. Uitgave: Unieboek, Bussum. Prijs 29,50. derkend moeten worden dan tot nu toe meestal het geval is. Daartoe is, behalve ontzaglijk veel geduld, een sterk invoe lingsvermogen en veel onder vinding noodzakelijk. Overigens gingen de onder zoekers er van urt dat wat ie mand voelt voor zijn leven en ontwikkeling belangrijker is dan wat hij denkt. Zeker voor kinderen zijn gevoelens van primair belang, en nog meer dan voor normale kinderen geldt dit voor kinderen met intelligentiedefecten. Het leerproces op zichzelf is vol komen ondergeschikt aan de gevoelens van het kind ten aanzien van zijn studie. Het denken van het kind is dan ook niet alleen afhankelijk van zijn emotionele leven maar ook van zijn motivatie en de activering van zijn wil. Kinderen kunnen pas iets goed doen als ze het zélf wil len doen. De meeste kinderen waarmee Nordoff en Robbins werkten, vonden het leuk bij de piano op een trom te slaan, ook het bekken bleek een sti mulerend instrument en de niet zo talrijke kinderen voor wie de trom en bekken min der geschikt bleken te zijn, kregen andere eenvoudige speeltuigen. Wat was het belangrijkste re sultaat van deze proefnemin gen? Dat elk kind, vaak al heel spoedig, en dan in een verbluffend snelle tijd, trefze ker een muzikaalritmisch portret van zichzelf leverde, alleen door op een persoonlij ke manier te reageren op de voor hem geïmproviseerde muziek die hem bleek aan te spreken. Dat onthullende zelfportret legde een direct verband tus sen zijn persoonlijkheid en zijn handicap, het was een ge tuigenis van zijn psychologi sche constellatie. Gesteld, zo redeneerden de onderzoekers, dat een therapeut er in slaagt zo'n muzikaal zelfportret mo gelijk tot in details, juist te in terpreteren, dan is er belang rijk materiaal verkregen voor een goede bepaling van de wezenlijke behoeften en de reële mogelijkheden van het betrokken kind. Zo kon mu ziek worden gecomponeerd om zo'n kind meer zelfbe wustheid en zelfverzekerheid te verschaffen, natuurlijk al leen als het kind die muziek zelf uitvoerde, eventueel eerst alleen met de therapeut en daarna in groepsverband of soms ook al dadelijk in groepsverband. Het ligt voor de hand dat Nordoff en Robbins tijdens hun werkzaamheden gedwon gen waren het speciale effect van allerlei muzikale compo nenten te onderzoeken, zoals van bepaalde intervallen en toonladders van ritmische pa tronen, van vibrato met een korte of een lange slag, en, niet in de laatste plaats, de verhouding van consonant en dissonant die in de loop van de muziekgeschiedenis ook voor niet-gehandicapte uit voerenden en toehoorders zo vaak veranderde. Dikwijls stuitten de onderzoekers bij therapeuten op de mening dat muziek voor geestelijke ge handicapte kinderen kalme rend moest zijn, zacht, con ventioneel en harmonieus. En als die muziek actief werd, moest hij in geen geval stimu lerend werken. Nordoff en Robbins kwamen tot een andere slotsom, mede omdat ze er niet op uit waren muziek bij passief luisteren als een kalmeringsmiddel te gebruiken maar omdat het ging om actieve zelfwerk zaamheid als een middel tot zelfontplooiing, tot zelfbeves tiging vooral. Zij stelden vast dat het opzettelijke maar oor deelkundige gebruik van dis- sonante harmonieën op veel van hun pupillen een bevrij dend effect had en dat de dis sonanten hen in staat stelden zich energieker te bewegen en hen bovendien hielpen woorden en melodieën te ont houden. De aankondiging van dit in drukwekkende boek, die uit eraard beperkt en globaal moest blijven, kan het best worden besloten met een ci taat dat op zichzelf een vol doende aansporing is het in zijn geheel en zorgvuldig te lezen. Na hun pionierswerk in het Engelse kindertehuis bij Een Nederlands periodiek uit 1926 vermeldde toen dat een verzamelaar uit Aerdenhout de ikonen voor de eerste maal in Nederland had gebracht. De schrijver wist blijk baar niet dat Amsterdam in de 18e eeuw reeds een Russi sche kapel bezat en dat er in de paleiskapel van koningin Paulowna aan de Haagse Kneuterdijk, in de vorige eeuw, ikonen aanwezig waren. Men moet altijd 'n beetje voor zichtig zijn met „thans voor het eerst". Galerie Wilart echter (Noordeinde 105) schijnt wel juist te zijn met te beweren dat zij de naïeve schilderkunst van het Zweedse Dalarna voor de eerste maal in ons land presenteert We hebben van deze Er is wel een grote vinding van „school" nog nimmer iets ge zien. Het gaat hier om de zg. rijkheid voor nodig om zegge en schrijve 50 werken met „Dalmaleri" of Dalschilder- één simpel onderwerp te ma- kunst van liefhebberij-schil- ken. en hoe hij dat gedaan ders zo ongeveer tussen 1780 heeft, valt eenvoudigweg niet en 1880, mensen die voorna- te zeggen: je moet het zien. melijk decoratief werkten We vragen ons niet af: hoe met bloemen en figuren, komt de schilder er toe om maar die ook oude platenbij- dit te doen en waarom nu bels als voorbeeld namen om juist de krab? Had het wei gewone panelen als stichtelij- licht ook 'n theepot kunnen ke voorstellingen aan de zijn?, of 'n speelgoed-locomo- wand te hangen. Nu zijn er tiefje? Het doet er weinig toe: momenteel drie Zweedse dit was zijn motief om deze schilders Barbro Ojenbed, schilderijen te maken waar- Hans Prins en Bengt Engman door hij, gewild of onbewust, die o.a. deze stijl weer opge- zijn bijna fabelachtige pein- vat hebben en, met enige ei- tuur-techniek toont, een ma-' gen inbreng, voornamelijk nier van schilderen waarin bijbelse taferelen op c.oek naties zijn. Van der Lek zetten zodat we een combina- zowat alle materialen aan tie van decoratieve sier (bloe- bod komen, een wonderlijke men en guirlandes) en arge- doorwerking van even zoveel loos, geestig uitgewerkte mo- kleuren-schema's als er va- menten uit de gewijde ge- heeft er iets heel bijzonders schiedenis voor ons zien. mee gedaan! Dat is tot Kerst- Vnnral He verhalen van Salo-, mis te zien. mo en de Evangeliën hebbt.. Roel Jonges en Jacques de de voorkeur. Je zou een ver- Wit exposeren dikwijls sa- gelijking kunnen maken tus- men; beider werk, acrylschil- sen onze merklappen en derijen, zijn tot de 31ste in de schoorsteen-tegels met toe- Haagse Kunstkring te bezich- voeging van een voorzichtige tigen. Zij hebben ook één uit- barokke zwier: de figuren gangspunt gemeen, zij zijn zijn stijfjes uitgetekend en contouristen, ieder op zijn ei- toch beweeglijk in de scène gen manier natuurlijk, maar opgenomen en de primitieve wat zij laten zien, wordt be- voorstelling overheerst paald door de lijn die Jonges tuurlijk en wel zo sterk, dat speciaal ziet in de architec- er maar weinig onderscheid tuur, in de opbouw van een is tussen deze drie, die ook in gevel of een planten-kas, De de kleuren zich aan de oude Wit zet zijn subjecten in of methode vasthielden. Na' een aanvankelijke hausse in naïeven van rond de jaren vijftig, kwam er een inzin king, maar het schijnt dat de belangstelling weer toe neemt. Deze bijzondere ten toonstelling duurt t/m 10 ja nuari. Hans van der Lek, die gedu rende negen jaar geen „een mans" meer heeft gehad, komt bij het Kunstcentrum - Molenstraat uit met vijftig variaties op één thema: de krab. gedeeltelijk échter een nauw keurig gepenseeld ruitjespa troon, zoals Daan Hoeksema eens deed om „te leren teke nen". En dan maar aftellen. Het is niet altijd gemakkelijk om vast te stellen of een kun stenaar een bepaalde stijl no dig heeft om zijn gemoeds toestanden te uiten of dat de manier opzich nu eenmaal in een stijl voegt waarvan men houdt JAN VERHEYEN 250.- PRETTIGE PEEKDAGEN MET PEEK CLOPPENBURG. GEWELDIGE MODE.GEZELUGE SFEER Blauw kostuum met 'n extra grijze pantalon. Veel variatie voor heel weinig geld. Dit emotionele gestoorde, afatische meisje van ze gaat volledig op in zelfexpressie door creatie. Al proviserend schept ze haar muziek, haalt ze haar voelens naar boven en vindt ze de woorden om uiten. Ze is zich voortdurend bewust van de harmonische vormen van de geïmproviseerde ding van de therapeut. Birmingham zijn de auteurs op het vasteland van Europa gaan kijken en horen hoe daar op verschillende plaatsen deze moeilijke maar fascine rende materie wordt aange pakt. Hun verslag daarover eindigt met deze woorden: „Het blikveld op de therapie wordt verengd indien men er van uitgaat dat het exeptione- le vergeleken moet worden met het normale. Het wordt daarentegen oneindig ver breed indien men van mening is dat het individuele zijn plaats heeft in het universele. Universele menselijkheid reikt verder dan welke gankelijke norm dan ook. therapie die zich ten doel het individu binnen de versele, humane verlossen en te is veel doeltreffender dan therapie die zich slechts doel stelt het individu te maliseren. Universele den stijgen ver uit boven beperkte waarden van nationaliteit of een Universele waarden in muziek leven. Vandaar muziek in de levens exeptionele kinderen zo'n langrijke rol kan JOHN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 8