Galerie De Oude Ri jn wordt een Art- Bodega anuit Leiden reeds tien mar verzet tegen Schending mensenrech ten s Duidelijk zo tussen cliché en getuigenis KUNSTHUIS MET HORECA-FACILITEITEN IfcRKGROEP LEIDEN AMNESTY INTERNATIONAL '0?lCC\ PAfAP/REGIO LEIDSE COURANT VRIJDAG 12 DECEMBER 1980 PAGINA 5 OSt - De telljki irugge I over in de •gmadi onclus en vo adwer itie te ring zi ;en zat ie 72 <j maar a ier nie ingsme chade iliggem den uizen te zad eeste ellinge n 9.750 ïierme ride rkstrai ie bezo n, die jn zola r nog i ri een i voor d zodat ninder «straat fie „De lende leg va rnau' te Rijn": ....j;* een het do forta- positie LEIDEN Galerie De Oude Rijn aan de Stille Mare 4 in Leiden zal met ingang van februari van het vol gend jaar een metamorfose hebben ondergaan; de galerie wordt name lijk in de maand januari om gebouwd tot een Art-Bodega, vrij vertaald een kunstzinnige wijn- schenkerij. Dat is een vlag die de la ding niet helemaal dekt Naast de kunstwerken, die de wanden en de vitrines van het fraaie oude geres taureerde pand aan de Stille Mare zullen blijven sieren zal ook plaats worden ingeruimd voor een nage noeg volledige horeca-inrichting en bovendien is het de bedoeling dat ook andere kunstuitingen, zoals mu ziek, toneel, poëzie en film een kans zullen krijgen. „Wij hebben het idee dat het „ver schijnsel" galerie in zijn nu al bijna klassieke verschijningsvorm niet volle dig voldoet", aldus galerie-houdster Tine Barkema, die vier jaar geleden de galerie begon. Aanvankelijk in een pand aan de Oude Rijn, nu alweer eni ge tijd in het pand aan de Stille Mare, waar de galerie de benedenverdieping in beslag neemt. Op de eerste verdie ping is het architectenbureau M. Bar kema gehuisvest. Tine Barkema wil de bezoekers van de galerie meer bieden dan een hoeveel heid kunst alleen. Bovendien wil ze de toch altijd nog vrij hoge drempel van de galerie wat naar beneden drukken. „Veel bezoekers hebben behoefte aan bredere informatie over het tentoonge stelde werk en bovendien willen ze dat werk op een meer comfortabele manier bekijken of bepraten. Anderen stellen het op prijs eens rustig te bladeren in één of ander kunstboek of tijdschrift wat bij ons ter inzage ligt. Veel mensen hebben ook drempelvrees of zijn niet gewend een galerie te bezoeken. Wij hebben gezocht naar een andere vorm van presentatie waarin aan de bezoeker meer mogelijkheden geboden worden. Het is de bedoeling dat de galerie een kunsthuis wordt waarin tal van kunst zinnige activiteiten kunnen plaatsvin den. Op die manier kan dat kunsthuis een actief ontmoetingscentrum worden voor mensen die van kunst houden", aldus Tine Barkema. Verbouwing Er zal geen al te ingrijpende verbou wing hoeven plaats te vinden in het pand aan de Stille Mare. Een binnen plaats wordt omgebouwd tot keuken, er komt een buffet en verder worden ta feltjes en stoelen neergezet zodat in to taal veertig personen tegelijk vanuit een comfortabele positie de kunst kun nen beleven. Ook komt er een leestafel in een wat rustiger gedeelte van het kunsthuis waar het nodige ter inzage zal worden gelegd. Aan het buffet zijn allerlei soorten thee en koffie verkrijg baar, alsmede frisdranken en vruchten sappen. In een later stadium, dat hangt samen met het behalen van een hore- ca-diploma, zullen ook wijn en bier worden geschonken en kan de toevoe ging „bodega" met recht gaan worden gevoerd. Het is wel de bedoeling dat het allemaal zwak-alcoholisch blijft, omdat kunst en een hevige beneveling toch niet altijd even soepel samengaan. Tussen de middag zal er het één en an der kunnen worden genuttigd, varië rend van soep en tosti's tot stokbrood en uitsmijters. Tine Barkema schroomt niet om daarbij zelf de soeplepel ter hand te nemen. Er zal overigens wel een vaste kracht voor de keuken wor den ingehuurd, terwijl een aantal stu denten bereid zijn gevonden de bedie ning voor hun rekening te nemen. „Dat zijn mensen die ook het één en ander van kunst afweten zodat ze niet met hun mond vol tanden hoeven te staan als er door de bezoekers vragen worden gesteld", aldus Tine Barkema. Uniek „Ik geloof dat ik wel een voor Leiden en misschien wel voor Nederland unie ke combinatie heb van een galerie en een gelegenheid waar je iets kunt ge bruiken. Bij de gemeente hadden ze er in ieder geval de grootste moeite mee om een passend juridisch kader te vin den. Een galerie en een koffiehuis zijn voor de wet namelijk twee verschillen de dingen. Om het allemaal binnen de marges van de wet te houden moet het verlaagde plafond bijvoorbeeld 30 cen timeter hoger te komen liggen", aldus Tine Barkema. Voor wat betreft het aan bod komen van anderssoortige kunstuitingen wil de Tine Barkema de kat voorlopig eerst nog wat uit de boom kijken. „We heb ben in ieder geval een geluidsinstallatie waarop we toepasselijke muziek gaan draaien, klassiek of jazz op een geluids niveau waarmee we de gesprekken van de bezoekers niet zullen overstemmen. Verder wil ik koffieconcerten organise ren in kleine bezetting, bijvoorbeeld met viool en dwarsfluit, eventueel ook jazzconcerten. We gaan eerst een kij ken hoe het zich ontwikkelt voordat we dat verder uitbouwen", aldus Tine Barkema. De openingsdatum en de openingstij den van de nieuwe Art-Bodega De Oude Rijn moeten nog precies worden vastgesteld. De galerie is in ieder geval in januari vanwege de verbouwing ge sloten en zal in februari in de nieuwe opzet als kunsthuis gaan draaien. FRANK BUURMAN eommi lan op misti: r. Raai bad nc et actii structi torped igsrout dus w einij ïbrei ik Kam« nland: mome schot rèk> hot C/ - De sden Par duui ik ton, een: 'm d: te k „Ti een its il sta der i geli in de in het >EN Niemand kan precies zeggen wan de Leidse werkgroep van Amnesty Inter nal is opgericht: het moet nu ongeveer een m inium geleden zijn. Het doet er ook niet w*toe. Belangrijker is de wetenschap, dat in >p der tijd door toedoen van Amnesty di- regeringen ertoe zijn bewogen om 'gewe- srevangenen' de vrijheid te schenken. De biliteit van de inzet van de Amnesty-Le- k> jjkt op het eerste gezicht klein. Maar de "«tng dat een mensenleven van onschatbare de is, maakt de 'omzet' van Amnesty onge- hoog. erkgroep Leiden van Amnesty International ;eveer twintig actieve leden, beoogt de be- van de Sleutelstad te attenderen op de mo Een wenskaart van Amnesty. gelijkheden, die er zijn om iets te doen voor de tal lozen, die overal ter wereld om politieke redenen gevangen zitten. Politieke gevangenen (gewetens gevangenen) zijn mensen die op grond van huids kleur, geloof, sexe, of verkondiging van hun me ning, meestal onder uiterst slechte omstandigheden gevangen worden gehouden. Alleen degenen, die geen geweld hebben gebruikt, komen voor hulp van Amnesty International in aanmerking. De Leidse werkgroep behoort tot de grootsten van de 32 Nederlandse werkgroepen. „Een van de meest kenmerkende punten van Am nesty is, dat we niet politiek of partij gebonden zijn. We signaleren alleen een zeker onrecht en proberen daar iets aan te doen. We hebben dan ook overal ter wereld leden. Met name in het Oost blok is de overlevingskans van een Amnesty-afde- ling klein. Zodoende hebben we daar ook relatief weinig leden en worden we wel als 'een produkt 'van de Westerse maatschappij' gekenschetst. Vol komen ten onrechte natuurlijk", aldus Johannes van der Klaauw van de Leidse werkgroep. Am nesty signaleert dus misstappen, maar propageert geen hervormingen in een bepaald land. Volko men bewust worden de symptomen, maar niet de ziekte bestreden. Behalve de werkgroep, die zich voornamelijk tot overheidsinstanties richt, zijn er adoptiegroepen. Vanuit het secretariaat in Londen krijgen de adop tiegroepen adressen van gevangenen, die mentale- of wellicht financiële hulp nodig hebben. Door middel van het schrijven van brieven proberen de leden van de adoptiegroepen met de gevangenen in contact te komen. Vooraf is zorgvuldig gecon troleerd of de gevangene wel betrouwbaar is. De tijdrovende controle geschiedt in Londen. „We hebben van een vrijgekomen gevangene verno men, dat de gevangenisdirecteur vroeg hoe het kwam. dat zo veel mensen in het buitenland hem kenden. Er kwam onnoemelijk veel post voor die man. De wetenschap, dat buiten de gevangenis en in het land zelf velen op de hoogte zijn van het geen zich allemaal afspeelt, vormt een zware druk op de overheidsinstanties", meent Van der Klaauw. Behalve het schrijven van brieven, geeft een deel van de leden voorlichting op scholen, zijn er mani festaties als de anti-doodstraffencampagne en wordt het publiek door middel van festiviteiten (waaronder straattheater) ingelicht over het wel en wee van Amnesty en de 'gewetensgevangenen'. Morgen is weer een van die actiedagen. Het verza melen van geld ten behoeve van de gevangenen is zoals gewoonlijk een onderdeel van de actie. In stands onder meer op het Stadshuisplein worden onder meer stickers, T-shirts, tasjes, wenskaarten en boeken verkocht en belangstellenden worden te woord gestaan. Ook wordt er gecollecteerd. Van der Klaauw over de voorlichting: „Uiteraard komt liet voor, dat mensen het niet met ons eens zijn, dat ze een anti-doodstraffencampagne bijvoorbeeld maar onzin vinden. Men denkt dan bijvoorbeeld, dat je er op uit bent om misdadigers in bescher ming te nemen. Maar in ieder geval treden veel mensen met je in discussie en denken over de za ken na. In denk, dat je dan al een eind op de goede weg bent". iukbezochte eptie n ameskontakt" name erjonj een jmiSTGEEST Het be- ma£ van 't Dameskontakt st hield gisteren in taurant De Roode een|w te Oegstgeest een re- i daiff* Deze vereniging, gekomen uit het V, telt vele leden en dat tevens erg enthousiast wees de grote drukte tij- Lde receptie, gegeven hij herzie tnheid van het 25-jarig n h<*— voorftnj het gemeentebestuur ostensjn wethouder J. J. Thorn "bestuur complimenteren onvi ees de enorme inzet van t men ilijk de fei andere de voorzitster, M. van Leyden-Ko- Ere-gasten waren de op- densi ters, de dames Hooger- ?arocl e zijd egen en mevrouw Van Die- - door de leden van rtet v jjg van a enij werden er enveloppen tingsi mhoud overhandigd. Be- c^^jsleden van Oegstgeestse ,,,or 'enverenigingen als het Vrouwen Gilde en „Sa- kom je verder" gaven van belangstelling. Het oraenfeum wor(jt zaterdagavond rd met een feestavond aan radio- en t.v.-arties- erken. werl e exp deren uw dl Académie Franfaise de literaire „Prix Paul Jnd" toegekend aan de 40- - De 1 Franse schrijver Jean- er 6 Gustave le Clézio. Aan »ien inderscheiding, die voor fancy erst verleend werd, is een er de ig van 300.000 frank (bij- ïn ro [0.000 gulden) verbonden, tent i hoogste bedrag van een Uafce literaire prijs. De prijs llen poortaan om de twee jaar >elen.pen toegekend. Cheetah's geboren in Wassenaars Dierenpark In het dierenpark Wassenaar zijn onlangs vier cheetah's geboren. De eerste weken waren nogal kritiek. Het komt namelijk slechts zeer zelden voor, dat deze katachtige roofdieren, die vooral in Afri ka leven, zich in gevangen schap voortplanten. De reden hiervoor is nog niet achterhaald, maar een theo rie is, dat deze dieren be schikken over een ingebouwd veiligheidsinstinct om te voorkomen dat het ras door inteelt bedreigd wordt. De cheetah is nog sneller dan een windhond: hij kan, zij het kortstondig, snelheden berei ken van 90 tot 120 kilometer per uur. Gedurende de eerste tijd mocht alleen verzorger Daan van Helsdingen de dieren be naderen, maar nu bijna alle gevaar geweken is, kon onze fotograaf Milan Konvalinka ook een kijkje nemen. LEIDEN „Duidelijk zo!?n van Robert Long en Leen Jon- gewaard is wegens groot succes op herhaling in de Leidse schouwburg. Long, van huis uit zanger, en Jonge waard van huis uit acteur/cabaratier doen in dit programma een boek je open over hun houding ten aanzien van een aantal stan den en misstanden in de huidige maatschappij. Een belang rijk referentiepunt is hun homoseksualiteit, die echter niet centraal staat in het programma. Wel wordt duidelijk dat de houding van de maatschappij tegenover hun „anders zijn" van invloed is geweest op hun visie op diezelfde maat schappij. Jongewaard en Long vormen een bijzonder paar apart Ze zijn aan elkaar gewaagd; ze dagen elkaar uit en geven commentaar op elkanders doen en laten op toneel. Long is de meer filosofisch ingestelde van de twee, die zijn cynisme, niet onder stoelen of banken steekt. Jongewaard is meer de showbink; hij vervult de rol van clown door Long te onderbreken, te tarten en een ironi sche noot in te brengen. De show is een vreemde mengeling van bewust tegen schenen schoppen (de schuine moppen zijn voor sommigen erg schuin) en van traditionele show elementen: glitter jasjes, manier van belichten, showloopjes enz. Enkele acts liggen erg voor de hand: de disco krijgt een veeg uit de pan, de structuur van de „De leer- boys" is al klassiek. „De Goden" benadert het oubollige. Daarte genover staan nummers die dieper gaan, veel dieper dan je op het eerste gezicht misschien zou denken omdat ze op de eerder genoemde acts lijken. Halverwege krijgen ze je echter onherroe pelijk in hun greep: „Dankbaar", „Stank voor dank", „Ik heb hem naar de trein gebracht". Uit deze, en nog andere nummers, blijkt de oprechtheid van Jongewaard en (met name) Long. Hun schoppen, hun pessimisme, maar ook optimisme ziin doorleefd en gemeend. Het verwijzen naar hun homoseksualiteit is geen flirten met het publiek, zoals bij Albert Mol, maar een opkomen voor hun geaardheid in het besef dat zij evenzeer recht op een eigen levenswijze hebben. „Duidelijk zo!?" bevat veel nummers die tussen cliché en getui genis in zitten. Bij de personen van Long en Jongewaard is dat echter aanvaardbaar. De voorstelling is ook vanavond te zien in de Schouwburg. Jacqueline Mahieu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5