Bonnie bepaalt nu zélf of zij buiten gaat spelen Beperkt geld voor teletekst TERUGBLIK Serpico over idealistische New Yorkse politieman hou i het lJ scherm in het oog Buitenlanders kijken veel Nederlandse tv TELEVISIE VANAVONtfR ?T i TELEVISIE PONDERDA RADIO VANAVOND lelk RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 26 NOVEMBER 1980 PAGlj. LAREN Het graat Bonnie St. Claire tegenwoor dig voor de wind. In de zomermaanden scoorde zij in onze hitparade hoog met de single „Pierrot" en momenteel met de hit „Bonnie, kom je buiten spelen". In de dertien jaar dat zij in het vak zit, heeft ze ook minder goede tijden gekend: Bijvoor beeld toen zij als beginnend zangeresje voor een appel en een ei een hele avond lang feestvierende leden van een personeelsvereniging moest amuse ren. Of toen in 1976 haar liedje „Dokter Bernard" met veel venijn in de grond werd gestampt. Ver leden jaar zag het er ook eventjes somber voor haar uit. Een zakelijk conflict tussen manager Pim Ter Linden en Peter Koelewijn waarbij Bonnie partij koos voor eerstgenoemde was er de oorzaak van dat zij het voortaan zonder Peter moest stellen. Hij was de man die haar vanaf het eerste uur had begeleid en die altijd de teksten voor haar schreef. Lang hoefde Bonnie echter niet in zak en as te zitten producer Roy Beltman en tekstschrijver Cor Aaftink kondigden zich aan. En met hen, die het brein waren achter haar laat ste twee hits, werd een nieuwe, succesvolle perio de ingeluid. Bonnie Cornelia Hol-Swart, zo heet zij eigenlijk, ontmoeten we in de ondergrondse balletzaal van de villa van haar mana ger. Zij is zojuist, samep met Saskia (van Serge), en Ciska Pe ters druk doende geweest showpasjes in te studeren. Het is haar verjaardag zij is eenendertig jaar geworden maar tijd om die op feestelijke wijze te vieren, heeft zij niet. Na ons gesprek wacht haar in de vroege avonduurtjes nog een af spraak met haar platenmaatschappij Phonogram. „Maar dat vind ik helemaal niet erg, hoor", zegt zij terwijl zij haar bal- letkledij verwisselt voor een zwarte, gebreide trui en dito broek, „dat hoort nu eenmaal bij m'n artiestenbestaan. Bo vendien heb ik zo langzamerhand toch wel genoeg van grote feesten. Ik vier mijn verjaardag liever alleen met mijn man". Intussen schiet Bonnie haar hoge, zwart-suède laarzen aan, die haar collega's in een soort extase brengen. Zó mooi vinden zij die. Het gesprek gaat nu over schoenen en maten en eindigt in een verkleedpartij van Ciska (getrouwd met Ter Linden) die haar trui wil laten bewonderen. Zijn er over en weer voldoende complimentjes gegeven, dan wordt het tijd om naar de salon op de eerste verdieping te vertrekken waar Bonnie haar visie zal geven over het predikaat „smartlap" waaronder haar liedjes nogal eens worden geklassificeerd. „Dat vind ik wel jammer", zegt zij, „ik word niet graag op één lijn gezet met de Zangeres Zonder Naam of Johnny Jor- daan. Zij vertolken een genre, zingen over zaken waarmee ik me totaal niet verwant kan voelen. Het is me trouwens een raadsel waarom mijn liedjes een dergelijk etiket krijgen. De teksten speculeren niet op vals sentiment, gaan niet over: Ik hou van jou en blijf je trouw. Ze zitten solide in elkaar on danks het feit dat er weieens een traan in valt, zoals in Pier rot. Daar komt nog bij dat ik me niet te buiten ga aan melo dieuze uithalen aan het eind van elke zin. Maargoed, wil men mijn liedjes omdat ze emoties tot uitdrukking brengen onder de noemer „smartlap" plaatsen, dan vind ik dat oké zolang men dan ook maar de woordjes „héééle goeie" ervoor plaatst, want dat zijn ze toch. Kijk maar naar de verkoopcij fers en de hitlijsten". Bonnie St. Claire: „Wil je mijn liedjes smartlappen noemen, oké, maar dan moet je er wél de woordjes „héééle goeie" voor plaatsen". Aan het begin van haar carrière wilde Bonnie het liefst zin gen in de stijl van Liestbeth List of Connie Vandenbos. „Voor hen had ik grote bewondering. Niet alleen omdat ze goed zon gen, maar ook omdat zij zich op de planken expressief bewo gen en essentiële levensgevoelens vertolkten". Zij debuteerde echter met een Engelstalig liedje en zou de jaren daarop ook telkens weer met met Engels nummer te voorschijn komen. „Dat idee om in het Nederlands te zingen", legt zij uit, „moest ik snel laten varen om de doodeenvoudige reden dat mijn Amsterdamse accent niet om aan te horen was. Daarbij was mijn uitstraling er niet naar om zwaarmoedige gevoelens te etaleren". Toch zou Bonnie in de jaren zestig met Nederland stalige nummers komen. Hoe zat dat dan? „De Engelse bal lads liepen niet meer en toen besliste Peter dat het commer cieel beter zou zijn om Nederlandse liedjes te gaan zingen waar een beetje boel ellende in verwerkt zat. Die sloegen na melijk wel aan. In eerste instantie voelde ik daar niets voor. Ik dacht aan mijn verschrikkelijke accent en bovendien wil de ik niet als volkszangeres versleten worden. Maar met ei genwijs-zijn bereik je niets en uiteindelijk ben ik toch maar in het Nederlands gaan zingen. Om in de running te blijven, be grijp je". Bonnie's eerste Nederlandstalige single „Ik ben gelukkig zon der jou" werd een flop haar tweede, „Dokter Bernard", werd een redelijke hit, zij het dat de tekst nu niet bepaald door iedereen werd toegejuicht. „Men dacht dat het een per siflage was op die Zuidafrikaanse hartchirurg. Die gedachte was tevoren echter nooit bij mij opgekomen. Ik wil immers mijn publiek niet irriteren, maar amuseren". Het gaat tegenwoordig trouwens niet meer zo, dat Bonnie maar heeft te doen wat de heren haar voorschotelen. Zij-heeft inspraak en een plaat wordt pas opgenomen wanneer die haar volledige instemming kan hebben. Vandaar dat zij zo ge weldig enthousiast kan doen over haar nieuwste single „De Roos" (naar het liedje The Rose van Bettie Middler) die nog voor de Kerst op de markt zal verschijnen en over de elpee, haar vierde, die in het voorjaar uitkomt. Over de langspeler zegt zij, niet zonder voldoening: „Eindelijk wordt daar eens aandacht aan besteed. Met de drie vorige was dat niet het ge val en die waren dan ook bepaald niet naar mijn zin". De spraakmakende gemeente verwijt haar nogal'eens, dat zij via haar opzichtige make-up, gewaagde en supermodieuze kleding en gekunstelde maniertjes het publiek voor zich wil inpalmen. Bonnie, die in werkelijkheid spontaan en hartelijk is en zich tamelijk sober opmaakt, schiet in de lach en roept uit: „Dit verwijt vind ik gewoonweg belachelijk. Op de bühne moet je er toch zo leuk mogelijk uitzien en moet je toch een beetje show weggeven. Bovendien vind ik het klinkklare nonsens om te denken dat ik alléén aan mijn uiterlijk mijn succes heb te danken, want zo mooi ben ik niet". Bonnie is goed voor zo'n zes optredens per week, in alle uit hoeken van het land. Zij heeft daar lol in, vindt het allesbe halve vervelend dat ze zo weinig tijd voor haar pri véle ven overhoudt, want haar vak is haar leven. Eén keer nog niet zo lang geleden zag zij er echter wél als een berg op tegen een optreden en dat was de keer dat Harry Touw haar met veel bombarie als wereldster aankondigde. „Natuurlijk", vertelt ze, „wilde ik dat meteen waarmaken en kwam met veel allures op. Je kent dat wel: opgeheven hoofd, weidse ge baren en stralende glimlach. Maar helaas, ik zag een treedje niet en ging plat. En daarmee viel ik niet alleen letterlijk op m'n bek, maar ook figuurlijk. Het bandje (Bonnie treedt niet live op vanwege de hoge kosten) bleef namelijk doordraaien en ik lag op de grond zonder dat er ook maar één klank uit mijn mond kwam". LÜDUINA SALTERS HILVERSUM Nog voor 1 april 1981 De NOS wil teletekst een regelmatiger op- een bedrag van 1,83 miljoen gulden per zal de NOS de minister van CRM con- zet geven. Het experimentele karakter jaar gemoeid zijn en met de materiël ex crete voorstellen doen over de voortzet- van teletekst dient echter nog twee jaar te ploitatie een bedrag van 155.000 gulden, ting van de teletekst-uitzendingen. Dit worden gehandhaafd. heeft minister Gardeniers van meege- Na 1 april zal het aantal pagina's teletekst De minister heeft de NOS meegedeeld, deeld in antwoord op vragen Tweede- worden verdubbeld. Met de bekostiging dat de overheid ten hoogste 1,7 miljoen Kamerleden. van het personeel (30 personen) zal dan gulden beschikbaar zal stellen. Hoofdrolspeler in „Serpi co", de film van vanavond, is de beroemde acteur Al Pacino. Hij vertolkt daar in de rol van detective Frank Serpico, een politie man uit New York die in 1972 de voorpagina's haal de van vrijwel alle kran ten door de corruptie bij zijn politiekorps aan te to nen. Serpico was toen al elf jaar in dienst bij de New Yorkse politie en in het bezit van de Medal of Honor. Jaren had hij een eenmansgevecht geleverd tegen de misstanden in zijn korps, maar zijn supe rieuren hadden niet naar zijn beschuldigingen wil len luisteren en adviseer den hem zelfs zich erin te berusten. Zijn onthullin gen werden hem door zijn collega's allesbehalve in dank afgenomen. Zij lieten hem by een overval op een narcoticabende op het be slissende moment in de steek. Serpico werd in zijn gezicht geschoten (volgens sommige bronnen door een politieman), maar over leefde het en werd voor verdere politiedienst onge schikt verklaard. Momen teel leeft hij, ergens in Zwitserland, in afzonde ring. Het levensverhaal van Ser pico werd opgetekend door Peter Maas (auteur ook van „The Valachi Papers" over de praktijken van de Al Pacino als de New Yorkse politieman Frank in de film „Serpico". maffia) en in 1973 ver filmd door régisseur Sid ney Lumet die in 1957 zo opvallend debuteerde met „Twelve Angry Men". Ned. II, 20.32 uur. Van gewest tot gewest In deze editie aandacht voor: de stadvernieuwingskampagne in de Transwaalwijk in Leeu warden, het landgoed Matten- burgh bij Bergen op Zoom en de Scheepvaartschool in IJ- muiden. Ned. I, 18.59 uur. Op kosten van de gemeenschap Centraal in deze Engelse, tv- film, geschreven .door Jim Al len, staat Pauline. Zij is door haar man in de steek gelaten en is van de sociale bijstand afhankelijk om in het onder houd van haar vier kinderen te kunnen voorzien. Bij deze instantie stuit zij echter op een muur van bureaucratie. Wan neer haar oudste, gehandicap te, dochter de kans loopt in ander tehuis geplaatst te wor den omdat de gemeente wil bezuinigen, ziet Pauline hele maal geen uitweg meer. Zij be sluit de samenleving te ontlas ten van de last die zij en haar kindereh voor haar zijn. Ned. I, 20.00 uur. Dubbel-leven „De andere kuituur om je hee*n" heet de vierde afleve ring van de serie „Dubbel-le ven" waarin Wim Neyman praat met jongeren uit min derheidsgroeperingen binnen de Nederlandse samenleving over hun problemen. Ned. II, 18.59 uur. Suriname Tweede deel van een docu mentaire van Manus van Kamp over het huidige Suri name. Centraal in deze afleve ring staat de vraag: Wat heeft vijf jaar onafhankelijkheid Su riname opgeleverd? Ned. II. 22.35 uur. Jerney Kaagman mag niet in deBeste Band" HILVERSUM Het NOS-programma „De Avondspits" (elke maandag tot en met zaterdag, 18.0219.00 uur) schreef enige tijd terug een zogenaamde poll uit om te komen tot Nederlands „Beste Band". Ruim zevenhonderd reakties kwamen hierop binnen waaruit na het tellen der stemmen de volgende band resulteerde: Drums: Cesar Zuiderwijk (Golden Earring). Solo-gitaar: Danny Ladema- cher (ex-Wild Romance). Bas-gitaar: Harry de Winter (New Ad ventures). Toetsen: Robert Jan Stips (ex-Transister).' Zangeres: Jerney Kaagman (Earth Fire). Zanger: Hugo Sinzheimer (Me teors) en slag-gitaar: George Kooyman (Golden Earring). De bedoeling van de NOS was om deze „Beste Band" op te laten treden en wel op 24 december aanstaande in de Meervaart in Amsterdam. De uitzending van de opnamen "was gepland op 31 december. Tot spijt van de medewerkers van „Avondspits" en de muziekafdeling van dé NOS kan dit gebeuren niet plaatsvin den. Op het laatste moment kreeg de NOS namelijk te horen dat zangeres Jerney Kaagman geen toestemming krijgt met deze formatie op te treden. Omdat de NOS van mening is dat de door de luisteraard samen gestelde „Beste Band" ook echt de „Beste Band" moet zijn, heeft zij moeten besluiten het concert in zijn geheel af te gelasten. HILVERSUM De buitenlandse werknemers uit Joego Slavië, Marokko, Portugal, Spanje, Italië, Turkije, Grieken land en van de Kaapverdische Eilanden kijken, hoewel ze over het algemeen de voorgeschotelde verstrooiing en infor matie niet of nauwelijks kunnen verstaan, gemiddeld toch net zo vaak als Nederlanders naar televisieprogramma's. Het kijkcijfer van de Joegoslaven, Marokkanen, Portuge zen en Spanjaarden ligt zelfs iets hoger dan dat van de ge middelde Nederlander. Dit blijkt uit een interimrapport, dat als onderdeel van het vol gend jaar te verschijnen omvangrijke NOS-onderzoek „massa media en buitenlandse werknemers in Nederland", thans is ge publiceerd. Over het algemeen wordt in gezinsverband naar de televisie ge keken. Alleen de Marokkanen vormen hierop een uitzondering: die kijken meestal in groter sociaal verband. Onder bijna alle groepen buitenlandse werknemers wordt, met uitzondering van de Italianen, intensief gekeken naar de „Paspoort"-programma's voor de „eigen" nationaliteit. Meestal zelfs volgt men ook de programma's voor de andere nationaliteiten. Velen zouden graag langere „eigen" programma's (nu 5 of 10 minuten per week) wil len hebben. 18.30 18.45 18.55 18.59 Nieuws voor doven en slechthorenden Sesamstraat Toeristische tips Journaal Van gewest tot gewest IT l I J I 19.50 Uitzending van de PPR NOS 20.00 21.37 21.55 22.10 22.40 23.30 23.35 Op kosten van de gemeenschap, tv-film Journaal Den Haag vandaag Panoramlek Studio Sport Journaal Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 TELEAC 18.25 Engels voor beginners, les 8 en 9 NOS t 18.55 Journaal IKON 18.59 Dubbel-leven IKON-KRO-RKK 19.25 Kenmerk NOS 20.00 Journaal SOCUTERA 20.27 Film van de Stichting Mensen in Nood-Caritas Neerlandica VOO 20.32 Serpico, speelfilm 22.35 Suriname vandaag 22.55 Veronica's agenda TELEAC 23.02 Uit de schiedenis van de fotografie, les 8 NOS 23.37 Journaal 23.42 Nieuws voor doven en slechthorenden e T 4 r ha. NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.05 Actual. 10.25 Rep. 10.55 Licht muziekprogr. 11.40 In form. progr. 12.25 Umschau. 12.55 DUITSLAND 1 20.00 Journ. 20.15 Das wiedi dene Paradies. tv-spel. 22.00 schap, progr. 22.30 Actual, progr.: NDR: 18.00 Reg. progr. Actual. 18.45 Kleuterserie. 18.J kei Braslg erzahlt, tv-serie. 19.2 mag. 19.58 Progr.-overz. WC"~ Die Koblanks, tv-serie. 18.1 muziek. 18.40 Die Koblanks, 19.15 Actual. 19.45 Korte DUITSLAND 2 18.20 Klass. muziekprogr. Journ. 19.30 Fllmrep. 20.15 progr. 21.00 Actual. 21.20 tv-serie. 22.05 Rep. 22.50 Sp< 23.50 Consumententlps.. 23.55 I DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 h progr. 19.00 Natuurfilmserie. Journal 3. 20.00 Journ. 20.11 sprekken en ontmoetingen. I Buit. rep. 22.15 Die Ruckkerf Whistier (The return of the whj speelfilm. 23.15 Die Reise'dure Unmogliche. tv-film. 24.00 Jour BELGIE NEDERLANDS NET 1 18.15 Kleuterprogr. 18.20 Kort, 18.30 Alias Smith en Jones, Westernserie. 19.17 Discussie, 19.37 Meded. en Morgen, f Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Rasa, tv-film. 21.10 Inform. 21.50 Cultureel mag. 22.20 Jou BELGIE NEDERLANDS NET 2 18.00-20.15 Zie NET 1. 20.15 Mr progr. 20.55 Sombero Dool. (Dark Passage), Amer. speelfiln JUS" eren i BELGIE FRANS pmiin 18.30 Inform, serie. 19.00 Reg flr 19.29 Weerber. 19.30 Journ.. Verkeerstips. 20.00 Ie Grand f ira*J rant, Franse speelfilm. 20.55 SOget reel progr. 21.55 Trekking van «arste tlonale Loterij, weerber. en jout zeve BELGIE FRANS 2 fcvSlin 18.30 Les amours de la Belle E| CrV Tv-serie. Serie 6; Le roman d'i ne homme pauvre, naar de fnriitt van Octave Feuillet. Bewerkirtezen liette Saint-Glniez. Met Alaln het I vaud. Regie: Jean-Paul Roux. ,cK^r 19.00 Zie Net 1. 19.55 SpfP"**". Sportprogramma gepresenteerr^11^ Richard Debeir. 22.00 Clap, ia'tre. aux Images. Een uur entree votst teg schillende super-8 films of doezeel i ,aires- De F 4-jari( og 1 ite s( iden, in Persoverz. 13.00 Journ. 16.10 [ezetei 16.15 Tv-portret. 17.00 Kinc» reeds 17.50 Journ. (Reg. progr.: NDRnr0c& -tT jllendf DUITSLAND 2 die O 16.30 Inform, serie. 17.00 i zwar 17.10 Tekenfilmserie. 17.40 jlkaar mag. joen g DUITSLAND WDR 3 en 8.00 gym. 8.10-11.55 SchooltvCn gli; Gevar. kinderprogr.). 17.00 Schooltv. cjer v. belgie ned. 1 »ren ee 14.00-16.00 Schooltv. I7.0<tin hij Schooltv. |e puJ BELGIE NED. 2 te gev 14.00-18.00 zie NET 1r L grot BELGIE FRANS lie OOit 14.00-17.45 Schooltv. 17.45 lacht. 1 fHms. itgegro HILVERSUM 1 leder heel uur nieuws. NCRV: 18.t1 Hier en nu-woensdagmag. 19.02 Bij de tijd. NOS: 19.30 Hobbyscoop. 20 02 Langs de lijn. sport en muziek. 23.02 Met het oog op mor gen. NCRV: 00 02 Late Date. 1 02 Lichte or- 23.25 kestmuziek. 1.30 Tussen 60 plus en 70 n 2.02 Nachtdienst. HILVERSUM 2 VARA: 18.00 Br van de PSP. VARA: 19 00 De F 20.00 VARA-klass Omroep Orkest (I rinet. 20.15 Het zout in de pap. 20 Nws NOS: 22 40 Open School. |Qp h©1 23 55b spoi lifesta NOS: ia •on Avondspits met de Nat Hitparadd 19.02 Rauhlaser. 22.02 Rock-Temp40nailf pogir lik HILVERSUM 3 leder heel uur nieuws. NCRV: 7.03 Het levende woord. 7.10 Vandaag donderdag. (8.03 Hier en nu). 9.03 Wie weet waar :rkt Willem Wever woont? 10.02 Mu- 1 ziek bij de koffie. 11.30 Twaal fuurtje. 12.40 Middagpauzedienst. 13.03 AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Och- tendgym. 7.20 AVRO: Aktueel en ingorm. (7 30, 8 00 en 8.r" 9.15 Werkbank 9.30 Radio irn.-nws.flits. 9.32 AVRO-dite. vervolg 00 Radio Lawaaipapegaai. 11.10 De Ned 3.57 Beursplein 5. 1 at. (14.30 Nws.flits. 15 3llgnge arii/, Lawaaipapegaai. 16.(„ )0 Nws.flits. 16.32 De (Hors Nieuwpoort. 17.24 Meded. 17.30 N^ zjjn i AVRO's Radiojourn. 17.55 Per Sald|n|gjng meuws>eZlg .utshow.jnders' Hugo van Gelderen Sho«_*«r De Polderpopparade. If®"" Nederlandstalige top-tien TROS top 50.P°P lOO' VARA: 7.00 Nws. 7.02 rood. 9.00 Nws. 9.02 het vroeger 9.45 Feest kenning. 10 55 Klass. Muziek. 12.00 Nws.-12.0 ne kamermuziek. 13.00 in de pap. 13.25 tussen Tango en Minister De Geus van Defen sie zat gisteren bij Hier en Nu in de studio en werd door Cees Labeur ondervraagd over zijn standpunt naar aanleiding van het befaamde herderlijk schrijven van de Nederlandse Hervormde Synode, dat pleitte voor een eenzijdige ontwape ning in het nucleaire. Dat kwam uiteraard weer neer op een herhaling van een reeks bekende standpunt. De minis ter wilde de kernwapens slechts zien als middel tot af schrikking. De „kern" waar het om gaat, zoals hij het iet wat nucleair uitdrukte. Het gesprek kreeg een enigszins persoonlijk tintje toen Labeur ADVERTENTIE hem vroeg of de christi^^ Geus het in deze eens wa de minister De Geus, bleek ten principale wel DEN lijk het geval te wezen, fracti de bewindsman wilde [en bi niet ontkennen dat petera; bedrijven altijd „vuile hf het 1 maken" is. Overigens gem meteen daarna Laurens Beling brink, een van de samdoor t Iers van het kerkelijk ftie va ver, min of meer op detlen n van De Geus in. In hetl^VD i daarvan stelde hij dat h^ehele port en dus de daaninoegt sulterende synodale bsbelei uit gewetensnood geborek nief [stel d HERMAN HOFHl|t« tocl rza, Jlen,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2