V Ingrid Bergman en Anthony Quinn in „Het bezoek" TERUGBLIK Filmer Jari Vrijman volgt Rudi van Dantzig op de dansvoet VPRO wordt geleid door illegalen TELEVISIE VANAVON TELEVISIE DINSDAG"^" RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG LEIDSE COURANT MAAIMDAG 24 NOVEMBER 1980 P*AD Filmer/journalist Jan Vrijman, be kend als „de nozem van de Nieu- wendijk" en van verleden jaar de nogal kritisch bejegende documen taire over Philips: „Ballet zegt mij niets. Ik heb het altijd een kunst voor halve zachten gevonden. Dat gestileerde, gekunstelde gedoe gaat aan mij voorbij. Ik kan er wel door geboeid worden als het om heftige emotionele uitingen gaat. Die oer- menselijke dingen, daar ben ik bij het ballet zeker niet ongevoelig voor." En toch was het juist Jan Vrijman, die een film over het ballet maakte, een film die vanavond wordt uitgezonden op Ned. II om 22.50 uur. Met deze film onder de titel „The making of a ballet" (het maken van een bal let) is het heel vreemd gegaan. Deze werd nl. acht jaar geleden opgenomen en thans uit de archieven gehaald om per tv het jubi leum te vieren van Rdui van Dantzig, die dezer dagen 25 jaar aan het ballet is verbon den en voor het Nationale Ballet choreogra fieën ontwierp, die tot ver in het buitenland even verbijsterde als geboeide kijkers trek ken. Vrijman mag dan balen van ballet, muziek kan hem zeer ontroeren. Hij is alleen niet bij machte ballet te zien als met behulp van het lichaam zichtbaar gemaakte muziek. Daarvoor vervoegde hij zich bij Rudi op het juiste adres. Vrijman voelt zich mentaal aan Van Dantzig verwant. Hij vertelt, dat zij beiden in een arbeidersbuurt zijn groot ge bracht, dat zij alle twee destijds stevig onder de indruk zijn geraakt van de balletfilm ,,De rode schoentjes", Rudi zelfs zo sterk dat hij daar in het donker van de bioscoop be sloot om hoe dan ook zijn leven aan het bal let te wijden, en dat zij de één als filmer en de ander als choreograaf altijd op zoek zijn naar hevige vervoering in hun werk. Deze film draagt er het kenmerk van. Vrijman schoot als bezeten achter Van Danztig aan hollend vijftien maal meer film dan hij no dig had, en vulde zijn beeldverhaal met een overvloed aan dynamisch danswerk. Tame lijk rommelig, toegegeven, maar Van Dant zig toont zich van nature een chaotisch man. Hij zet zijn dansen niet op papier uit, maar dwarrelt voortdurehd door de studio om sa men met de dansers (essen) te zoeken naar uitingen, die passen in en typerend zijn voor zijn dansdrama's, die altijd als thema de menselijk eenzaamheid meekrijgen, het on vermogen om uit zichzelf te treden erv de ander daarin toe te laten. Bij Van Dantzig heeft dit niet alleen in zijn leven, maar ze- •ker ook in zijn balletten tragische vormen aangenomen. In zijn nu eens samenklonte- rende en dan weer uitwaaierende groepen ervaart men de pogingen van mensen el kaar te vinden, zo goed als de trieste ver scheurdheid, het nimmer slagen in het vin den van elkaar, tenzij in een overgave die tot aan hemelse sferen reikt. Jan Vrijman: „Als je toch een stukje over mijn film schrijft, noem dan vooral de naam van Leen van Dijk, vroeger ambtenaar op de culturele afdeling van het ministerie van Buitenlandse Zaken, een prachtvent en een man vol fantasie, die enige jaren geleden tragisch aan zijn einde gekomen is. Zo ie mand, dan had hij gevoel voor kunst, begrip voor de kunstenaar in de mens, in elke mens. Hij kwam een jaar of tien geleden naar me toe met de vraag om een film te wijden aan het Nationale Ballet met Rudi van Dantzig. Hij had toen juist de scepter overgenomen van Sonia Gaskell, die ons land na de oorlog aan een nieuwe balletim puls hielp. Hij gaf mij de volledige vrijheid om die film maar eigen inzicht te maken, zonder dringende opdrachten. Dat had hij goed gezien, want zoals ik al zei, voor mij hoeft ballet niet zo nodig, maar ik ben uiter mate geïnteresseerd in de mens, vooral in een gedreven mens als Van Dantzig. In eer ste instantie heb ik nee gezegd. Later ben ik gaan praten met Van Dantzig. Ik raakte toen zeer onder de indruk van hem vanwe ge het creatieve proces, dat altijd door in hem werkzaam is. Van Dantzig voelde voor mijn voorstel om niet een' film te maken over het ballet, maar over de man die er be zeten van is. Dat maakt hem tevens tot een moeilijk mens. Hij leeft zonder plannen, werkt volgens invallen, laat zich leiden door zijn impulsen en improvisaties. Ik heb hem twee jaar lang met de camera gevolgd. Sa men moesten we ook door diepe depressies heen, vooral Van Dantzig als lichtgeraakt S&GA.ras Rudi van Dantzig bezeten van ballet. Jan Vrijman baalt van ballet. gevoelsmens. Met een chaotische hoeveel heid beeldmateriaal kwam ik uiteindelijk in de montagekamer terecht. Daar ontstond de film zoals die nu op het scherm komt, in een aantal verschillende versies vervaardigd om te kunnen gebruiken op de Nederlandse ambassades elders, die ze daar aan buiten landse gasten vertonen. Ik heb de film nooit meer terug gezien. Weinigen in ons land hebben weet van deze film. Een keer werd hij vertoond voor een aantal filmcritici. Die hadden er hun eigen oordeel over, maar ik weet niet of dat maatgevend is voor de ge middelde mens. Toch moet mijn film in het buitenland vaak te zien geweest zijn, want als ik met buitenlanders te maken kreeg, vernam ik van hen nogal eens, dat ze mijn naam kenden, omdat ze die balletfilm had den gezien. Let wel, die buitenlanders kwa men uit alle delen van de wereld. Toen het jubileum van Van Dantzig in zicht kwam, ben ik naar de TROS gestapt met het aan bod die film uit te zénden. Deze bleek in het geheel niet gedateerd te zijn. De werkwijze van Van Dantzig onderging in de afgelopen tien jaar geen verandering. Wel heeft hij in die jaren de nodige balletten gemaakt. Daar van maken we melding aan het slot van de film, in een stuk dat we er achteraan heb ben geplakt. Maar wat belangrijker is, ook Van Dantzig staat er helemaal achter. Hij vond het een verrukkelijk idee om ter gele genheid van zijn feest deze film te draaien. Voor mij is deze film verbonden met tal van persoonlijke herinneringen. Hoe moest je die eeuwig door de studio dwalende Van Dantzig ertoe krijgen om wat hij zei aan een microfoon toe te vertrouwen? Daar kun je geen geluidshengel op zetten, omdat die bij alle ongedurigheid van de hoofdpersoon Gedreven dansers bezig de ideeën van Rudi van Dantzig uit te werken in diens ballet „De geverfde vogel" over de verloren dromen van een voorbije jeugd. minstens zo vaak in beeld zou komen. Om die reden stopten we een microfoon annex zendertje in zijn blouse. Dit leverde nogal storing op, omdat hij bij het voordoen van zijn dansen letterlijk over de grond kroop. Om dit euvel op te vangen verborgen we de apparatuur in een schuimrubberband die hij op het lichaam moest dragen. De overgevoe lige Van Dantzig kon echter weinig aan zijn lijf velen en elke ochtend kwam bij de film ploeg de vraag boven wie vandaag Rudi zijn band aan zou binden, ongeveer op de wijze waarop je een kat de bel aanbindt". Men mag deze film gerust een warrelig pro- dukt noemen, met dooreen de schetsen van dansstudies en fragmenten voltooid ballet. In het karakter van deze film bestaat er overeenstemming met de b^lletpersoonlijk- heid wiens figuur hierin wordt getekend. Een woelig werkstuk als geslaagd portret van een balletbezetene, die even dynami sche als wonderlijke danscomposities schiep. Met „Nachteiland", één van zijn vroegste balletten, zette hij in één keer zijn naam neer. En vorig jaar ontwierp hij het onver getelijke „Life". Daartussen in staan nog steeds „Monument voor een gestorven jon gen" en „Geverfde vogels" als internatio naal befaamde balletten. Als sterdanser van Sonia Gaskell destijds voelde hij zich ver trouwd met de klassieke vormen, maar jon gere, expressionistische dansuitingen achtte hij meer geschikt om wat hem wezenlijk in trigeert in dans om te zetten. En dat wordt bepaald, zoals hij zelf eens verklaarde, door zijn angst voor het nonchalant met elkaar omspringen van mensen, zodat' men na de breuk in een relatie pas besef krijgt van de betekenis van die relatie. Uitgaande van, zijn moderne dansvormen, die heel dicht bij de acrobatiek staan, en het uiterste aan le nigheid en overgave vergen van de dansers, werkt hij met gestalten en figuren, die in hun verwrongenheid iets weergeven van psychologische conflicten, nooit* vervulde wensen, voortdurend levende verlangens, zucht naar volmaaktheid en tenslotte het zich in berusting neerleggen bij de onvolko menheden, die bij het leven horen. De droom van het zuivere leven verdraagt zich niet met de vaak pijnlijke werkelijkheid. Dit motief,-hem in het lijf gegeten, herkent, men overal ter wereld in zijn dansen. Van zijn dansers(essen) moest hij daarvoor vaak het uiterste vergen. Dat is ook af te lezen uit deze film. Hij stapelt lichamen, voert deze schuivelings over de vloer, heft ze op naar onbereikbare hoogten en laat ze dan weer kleinzielig inkrimpen. En omdat men in deze film maar schaars het uiteindelijk dansresultaat te zien krijgt, moet de kijker zeker niet op een mooie film rekenen. Jan Vrijman: „Van Dantzig behoort tot de vooraanstaande choreografen van deze tijd. Zijn werk staat op het repertoire van een groot aantal internationale gezelschappen en wordt vertolkt door prominente dansers als Noerejev. Die staat trouwens ook op mijn film. Wat is een choreograaf voor een mens? Wat beweegt hem om balletten te scheppen, e^i in het bijzonder wat drijft Van Dantzig ertoe om dansen te maken, op de manier waarop hij dat doet, samen met de dansers de studiovloer op, waarbij het bloed de uit voerenden van de rug loopt? Het antwoord heb ik trachten te geven door hem te volgen in zijn creatieve proces, zijn obsederende werkwijze. Voor de balletliefhebber wel licht boeiender dan voor de kijkers die erop uit zijn om alleen mooie dingen te bekijken „Het bezoek heet de thril ler die vanavond op het scherm verschijnt en die ge baseerd is op het toneelstuk „Het bezoek van een oude dame" van Friedrich Dür- renmatt. Deze schrijver had voor zijn hoofdrolspeelster echter een veel oudere dame voor ogen dan Ingrid Berg man (destijds 49 jaar), de actrice die regisseur Bernhard Wicki in 1964 voor de titelrol van deze film koos. Vandaar dat scenario schrijver Barzman de leef tijd van de „oude dame" te rugbracht tot die van een jaar of veertig. „Het bezoek" speelt zich af in Guellen, het geboortedorp van Karla Za- chanassian (Ingrid Berg man). ,Als zeventienjarig meisje werd zij uit haar dorp verstoten, omdat zij in verwachting was geraakt en haar minnaar Serge Miller (gespeeld door Anthony Quinn) ontkende dat het kind van hem was. Na twin tig jaar keert zij, nu als zelf-, bewuste en rijke vrouw te rug naar haar geboortedorp om wraak te nemen, vooral op haar vroegere minnaar. Ned. I 19.53 uur. Klem Centraal in deze editie staat de chemische fabriek C.C.A. in Gorkum, die een vergunning heeft gevraagd om per jaar 2200 kilo benzeen in de lucht te laten verdwijnen. Ned. I 18.45 uur. Jungleboek Laatste aflevering van deze driedelige natuurserie die ge baseerd is op de verhalen van Twee voor twaalf Kwis waarbij tweemaal twee kandidaten aan de hand van twaalf vragen een woord moe ten vormen. Ned. I 21.55 uur. Speelgoedaktie Actiedoel in dit spelprogram- ma, gepresenteerd door Sonja Barend, is deze keer Nepal. Ned. I 22.35 uur. Schulden Zoals we eerder schreven gaat deze aflevering uit de serie ac tuele documentaires over het internationale bankwezen over Chili waar de dictatuur door de banken in het zadel wordt gehouden. Ned. I 22.50 uur. De Vijf Twee misdadigers willen aan AMERSFOORT - Wat al jaren bekend was, nl. dat er op de VPRO-vergaderingen niet de hand werd gehouden aan de statuten, is op de vergadering in het afgelopen weekeinde in Amersfoort gewraakt door de ondernemingsraad. Geble ken is dat in de afgelopen jaren geen enkele bestuursfunc- tionaris reglementair was gekozen. Het huidige bestuurlijk college werd aangemerkt als een groep illegalen. Het momenteel zittende noodbestuur kreeg opdracht al deze za ken in het reine te brengen. Op gekozenen zal hiervoor een be roep worden gedaan vrijwillig op te stappen. Men kan hiertoe ook gedwongen worden. Voor de dan ontstane vacatures zullen vervolgens verkiezingen worden gehouden volgens de regels van het spel. Onder leiding van voorzitter Michel Jager zullen in mei volgend jaar legale verkiezingen worden gehouden. geld komen door het rijkeluis zoontje Richard Kent tijdens een fietstochtje te kidnappen. Ned. II 18.59 uur. Angie De pasgetrouwden Angie en Robert hebben het voornemen het weekeinde eens gezellig met zijn tweetjes door te bren gen. De moeder van Angie gooit echter roet in het eten. Ned. II 19.25 uur. Van Duin Liedjesprogramma waarin An- dré van Duin samen met Cor- rie van Gorp een aantal be kende liedjes zingt, waaronder Zuster Ursula, Van Oma Mag Alles en Visite. Ned. II 20.27 uur. Terrorist Chief Eischeid probeert uit te vinden wie de leider is van de terroristenorganisatie „Fear". Ned. II 21.00 uur. Soap Jody is druk in de weer om zijn huwelijk met Carol te re gelen, terwijl detective Dona hue een schokkende bekente nis aflegt tegenover Jessica. Ned. II 22.25 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Klem 18.55 Journaal VARA 19.00 De wereld van het Jungleboek 19.53 Het bezoek van een dame, thriller NOS 21.37 Journaal VARA 21.55 Twee voor twaalf 22.35 VARA's speelgoed aktie 12345 22.50 Schulden, documentaire NOS 24.00 Journaal 00.05 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND 2 TELEAC 18.25 Sociale verzekering, 1e cyclus, les 7 NOS 18.55 Journaal TROS 18.59 De Vijf 19.25 Angie, tv-serie NOS 20.00 Journaal TROS 20.27 And're Andre, amusementsprogramma 21.00 De terrorist, tv-serie 21.50 AktuaTV 22.25 Soap. tv-serie 22.50 Rudi van Dantzig, een choreograaf en zijn werk NOS 23.30 Journaal 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 (Reg. progr.: NDR: 18.00 Sp Actual. 18.45 Kleuterseri Achtung Zoll. tv-serle. 19.25 gaz. 19.59 Progr.overz. W( St. Paull Landungsbruecker 18.30 Sprookje. 18.40 AcN_ tv-serle. 19.15 Actual. 19JT film.) 20.00 Journ. 20.15' g.— 20.45 Cabaretprogr. 21.3 V Alexanderplatz. tv-serle. 22 al. 23.00 Sportmagaz. 23 DUITSLAND 2 18.20 SOKO 5113, polities^, Journ. 19.30 Licht muz.pr#»N Medisch magaz. 21.00 Acte direc Die Pflicht eines Franzosejje Len 22.45 Klass. muz. 23.25 Mevn on gaz. 23.35 Journ. p DUITSLAND 3 WDR jllerenc 18.00 Kleuterprogr. 18.3(Li,- Duits. 19.00 Docum. prof, Journal 3. 20.00 Journ. 20. F voo,n progr. 22.00 Koenigllche polil (Royal Wedding), speelfilèia en i BELGIE NEDERLANDS 18.00 Kinderprogr. School. 19.00 Inform, serie.1-4 L form, progr. 19.35 Meded. gen. 19.45 Journ. 20.10 O l*t 20.15 Spelprogr. 20.50 <X* V ten. (Spoils of war), Engels* 21.40 Inform. jongerenpro0|^ Journ. 22.35-23.05 Open S< BELGIE FRANS (|Wrt 18.15 Spelprogr. 19.00 Spr Weerber. 19.30 Journ. 19.! film. Aansl.: Journ. en weerl BELGIE FRANS 2 EN 18.30 Les amours de la Bell^oer(j/ Tv-serie. Serie 6: Le roman, ne homme pauvre, van Octr oez* let. 19.00 Zie net 1. 19.55 S£gen v lone. Recital Jacky Goethalouurt. van de Grand Prix de larrin vi Wallone 1979. 20.40 Les|tphP<.t Waalse bewerking van Ge, naar Les Plaideurs, van RadK no5* Indépendants votre servkOOr h volution silencieuse. Herhtenhed het programma van 23 novfcrsoon Net 1. Presentatie: Willy v 22.20-22.55 Spectacle magj^" ■ien ah at he NEDERLAND 1 NOS-NOT 10.00-12.00 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS-NOT 14.00-15 00 Schooltelevisie NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.05 Actual. 10.25 Na- tuurtilmserie. 11.10- Amus.magaz. 11.55 Inform, progr. 12.25 Umschau. 12.55 Persoverz. 13.00-13.10 Journ. 16.10 Journ. 16.15 Filmreporlage. 17.00 Kinderserie. 17.25 Kinderprogr. 17.50-18.00 Journ. (Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Kleuterprogr. WDR: 8.10-11.55 Schooltelevisie (9.30 Kleu terprogr.)) DUITSLAND 2 (emeen 16.30 Progr. voor de ouder»n; tie. 17.00 Journ. 17.10 InfoiL u;; i. 17.40 Gevar. magaz. al. Ba al er 8.Ö0 Gymn. 8.10-11.55 Scl?all£e 1 sie (9.30 Kleuterprogr.) e" Schooltelevisie. 17.30 Inforrfiteel ïr jmet h arbeter BELGIE NEDERLANDS (NEpf, 14.00-16.00 en 17.00-18.00 f"ia5 P levlsie. kader [ie. De quete I BELGIE NEDERLANDS (NEVulling 14.00-16.00 en 17.00-18.00\ldus levisie. eent d BELGIE FRANS I™'- i 14.00-15.00 Schoo!televisfmrnissl ONEM-aankondlglngen. 17/'sttng e films. islissing teringsf Tuil. 18 30 (S) Rollebolleradio. 18.45 (S) Hel zesde continent, hoorspelse- rle. 19.02 (S) Tros-country. 20.02 (S) Voor zichtig. breekbaar 20.30 (S) Peekei: onge zouten. 21.02 (S) Popconcert. 22.02 (S) Ak- tua-Sportcate. NOS* 23 02-24 00 (S) Met het oog op morgen. AVRO: 0.02 (S) Platenscale. 1 02 (S) In the still ol the night. 2.02 (S) AVRO's Service Station. 6.02 (S) Auto In? AVRO aan. (6.30 AVRO s Radio Journaal). P v.d.A. NCRV: 19.00 (S) Steen (19.00 NCRV-Leerhuis. 19.15 Pa week 19.40 Rondom het Woori I Muziek In NCRV Studio 2: I strijkkwartet. 21.30 (S) Lite 22.25 BOND ZONDER NAAM 22 40 Open Schoo. NCRV 23.2! van eigen tijd. 23.55-24.00 Nws. gmrgqn leder heel uur nieuws AVRO: (7^T30^8 03 en^O AVROs (10 02-it).10 De zandbakshow). 11.02 Deslree. hoorspelserie. 11.30 (S) Uit is In. 11.45 (S) Rondom twaalf. 13.03 AVRO's Radiojournaal. 13.20 (S) De AVRO Diligen ce. 13 55 Beursplein 5. 14 02 (S) De vergul de middenweg. 16.02 13-Speciaal. 16.30 (S) Kom 'ns langs op Slot Zeist. Ioek ~iidsf 17.36 Echo. -POP 9.10 Water; De letter M. 10.30 Ou maal. 11.00 schoolradio. 11.30 Ratel. OVER HEIDSVOORLICHTING: 12.16 Uitz. voor de 6ouw. 12 30 Nws! 12.36 Echo. 13.00 Nws. Gisteren beleefden wij een uit stekend televisieavondje dank zij de gezamenlijke (zij het uit eraard los van elkander staan de) inspanningen van TROS en VPRO. Bij eerstgenoemde omroep zong Conny Stuart liedjes op tekst van Annie Schmidt "en op muziek van Harry Bannink, die zij de af gelopen vijftien jaar tegen ge hore heeft gebracht. Stuk voor stuk juweeltjes eigenlijk. En het programma kon dan ook gerust een hommage aan de tekstschrijfster en de compo nist worden genoemd. Het staat daarbij echter als een paal boven water dat de chan sons door Conny Stuart op een werkelijk niet te evenaren manier tot leven werden ge bracht. Men kan het vakman schap noemen of esprit of zelfs „personality" en men kan het ook allemaal in het midden la ten, maar men kan er niet aan ontkomen met grote bewonde ring te constateren dat Conny Stuart in dit soort werk vol strekt uniek is. Wij wisten dat al, maar zij bevestigde het met dit optreden nog eens duidelijk voor ons aller ogen. Het grote werk dus. Dat aan de andere kant (bij de VPRO dus) ook weer werd ge leverd door Koot en Bie. Ik heb al zo dikwijls vastgesteld dat het bijzonder virtuoze mannen zijn, maar ik kan het ook niet helpen dat zij dat steeds maar weer opnieuw be wijzen, of zij nu simplistisch en wel zichzelf blijven of dat zij zich als de (walgelijke) „te genpartij" vermommen. Ter loops moet ik er nog op wijzen, dat Koot er in slaagde een feil loze imitatie van ombudsman Frits Bom af te leveren, of schoon hij op de mens be schouwd toch net zo veel van die nuttige Vara-medewerker heeft als laten wij in het wilde weg zeggen Van der Spek van Luns. Sonja's Goed Nieuws-show werd zaterdagavond om te be ginnen heel even bezet door een groep werkende jongeren, die een soort geld voor de VARA-speelgoedaktie kwa men aanbieden, maar vervol gens toch ook een spandoek ontvouwden. Ook maakte een jongeman aanstalten om een of andere verklaring af te leggen. Men moet er in deze ongewis se dagen altijd op bedacht zijn dat zoiets voor de aardigheid (gein) geënsceneerd wordt, maar dat leek mij hier toch niet het geval. Hoe dan ook, Sonja hield de zaken uitste kend in de hand en die jonge ren trouwens ook. Verder za gen wij onder meer Toos Fa- ber van het ministerie van Justitie die gemeenlijk slechts voorlichtend optreedt bij gijze lingen, maar die nu de „gooi 13.11 Goal 13.30 Schoolrai School (NOS). 15.15 God. I alweer? 15.30 Geen verboder 16.30 Praatprogr. 17.24 Meded. )t WOI (reel be leder heef uur nleuflteraa< 7.02 (S) Gesodemeufcoeken T/S'jmMn^'Tjekoop RA'S Zoekplaatje. r en IT Spitsbeeld. 15.30 (S|jrgeme 16.30 (S) Beton. jrgeme knwegc TROS: 7.<f2 (S) Cap!31 ^OSt Nws. 9.02 (S) Muzln. Sloeitelc heinde en verre. 10.qn u;; tien tot twaalf 12.00 f" U,J «{iSMlK (S) Intermezzo. I3.rid, zal *4*^ meest verkochte klap en dt 13.30 (S) Koren en Korpsen. J. 14.02 (S) De hoge "C" 14.30 (SU veel ten. 15.00-17.00 (S) BelcantoriuflntereSS de bui iing ee Jenwoo ndpunl |n hij je. Om pk, Le het maar in mijn pet"!' Sew< ontvangst mocht neml ^er dat zij om niet helemaaaa lijke redenen enigszins^ gemt woordelijk wordt gestat haar de ambtelijke (ambtenjdan z< taal die ons aller levqster ki geld ontwricht. En (aak oj men nog niet eens opfüjk k; serabele voorbeeld v)- van aanslagbiljet gekomen.prantw Bij „Brandpunt thuisfjaardei Ad Langebent onder n^n. M; een Bergen op ZoomsLder i: dame, die min of meefiur. di vervangend optrad vfcr Vis Duitse meisje dat vorig de paus min of meer ot pelde met een alternatiftere oj spraak. Ik vond Mirjfestie Brabantse durske, trek veel aardiger dan dd0 elke Barbara. En ook wafle van Magdalena Schenk ePen d nichtje Magdalena vatf vrou de kennelijk veelgédie n schrijfsters van „JuliarP dus i de rode loper" in d#ng de aanwezig. Zij hadden, |en- He dereen weet, al eefn aan trammelant gekregen f1 overj boek ook maar was nen. Ook nu kwam er ontwaardigde „reactie", zaal. Het verweer vairen rie mes bestond hoofdl hierin, dat zij verïf®®^ slechts een historisch te hebben geschreven, moet èen mens in zo' ook anders? HERMAN HOFIl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2