Pucky is waaks Key Town Festival '81 zat bruisen in de voetsporen van z'n voorganger St( JN JANUARI BREEKT HET DIXIELAND GEWELD WEER LOS Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. Wekelijks verschijntirwï^Leïds^Couran^ïe rubriek „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond (of soms ook wel een kat) beschreven die in het asiel ver blijft om daar een zekere dood tegemoet te gaan... tenzij het dier een goed tehuis vindt. De in de rubriek beschre ven honden zijn óf gevonden, óf door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Ze worden om uiteenlopende re denen afgestaan, vaak begrijpelijk, maar soms ook vols lagen onzinnig. De in „hond zoekt huis" beschreven die ren zijn alle goed gezond, hebben een wormkuur onder gaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van circa 60 gulden ten bate van zwerfdieren zijn ze af te halen. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden. Tel.: 411670. Geopend di. t/m vr. 10-12 en 14-17 uur, za. 10 tot 12 en 14-16 uur. Zondag en maandag gesloten. LEIDSE COURANT ZATERDAG 22 NOVEMBER 1980 PAGINA 5 LEIDEN Zoals al eerder gemeld, is het asiel dat de dieren levert voor deze ru briek een beetje aan het leeglopen. Een aardig, speels katje is er momenteel hele maal niet te vinden. Dit 'ge brek' aan dieren is natuur lijk een goede zaak. Hoe minder honden en katten zonder baas hoe beter. Maar het heeft wel tot gevolg dat de honden die om de één of andere reden niet zo makke lijk zijn voor hun omgeving over blijven. Zo ook de hond van deze week. De hond waar het over gaat, heet Pucky. Die naam kreeg hij van zijn oude baas. Pucky is een pinchertje. Hij is geen rashond. Zijn moeder was dat wel, maar zijn vader is van een onbekend slag. Hij is een leuk beest om te zien. Zijn- schofthoogte is ongeveer 35 centimeter en hij heeft han- goortjes. Hij heeft niet de ge bruikelijke korte staart van een pincher: zijn staart is een stuk langer, ongeveer 20 centi meter. Het grootste gedeelte van zijn vacht is zwart. Ande re stukken zijn lichtbruin. Vooral zijn poten en zijn buik hebben deze kleur. Pucky heeft bruine ogen, die een beetje een zielige blik verto nen. Zo van: „hoelang moet ik hier nog in een hok zitten?". Pucky is ongeveer één jaar oud. Hij werd op 4 november naar het asiel gebracht door zijn vorige baas. Deze wilde hem kwijt, omdat deze vrien delijke hond maar niet zinde lijk wilde worden. Dat het niet lukte, had die man wel aan zichzelf te danken. Pucky leefde in een flat. Nou is dat nog niet zo'n groot probleem, wanneer een hond maar veel vuldig wordt uitgelaten. Zeker voor een jong hondje als deze, is dat een noodzaak. Hij is veel te speels om de hele dag bin nen te zitten. Maar dat werd daar wel van Pucky verlangd. De plaats waar hij uitgelaten werd, was het balkon van de flat en veel meer kwam hij niet buitenshuis. Wat dit dier nodig heeft, is een huis met een tuin waar hij zijn gang kan gaan en een baas die hem veel mee naar buiten neemt Natuurlijk moet deze nieuwe baas ook het geduld hebben om Pucky zindelijk te maken. Pucky maakt geen ruzie met andere honden en ook tegen poezen heeft hij geen bezwaar. Door zijn geringe afmetingen kan hij bijvoorbeeld van een poezeluik gebruik maken om in de eventueel aanwezige tuin te komen. Hij is wel erg waaks. Erg kleine kinderen om hem heen is misschien niet zo best. Hij houdt er niet van dat er de hele dag met hem ge sold wordt. Autorijden amu seert hem wel. Belangstellend kijkt hij tijdens een ritje rond. Linda Voor Linda was veel belang stelling. Ze heeft een nieuw te huis gevonden in Leiden. het pinchertje dat nog niet helemaal zindelijk is. ner vai (Pause dit tijd ing vai i en vrij i ander to or pas cindere itwikke vijfhon anderd)es Hugens en Jan Irland zitten zich weer te de oud^-kneukelen. Op zaterdag riet bla|januarj '8i rustig >se jarejjven ademhalen dus ette oofst om 8 uur 's avonds het wat h^y Town Festival w%imer twee los. Een denke^ernatjonaai xielandfestival, dat op 12 Je naaiijuari Van dit jaar voor het ■ombin^st de Leidse ïleef be^sgghoorzaai uitswingde. •ifter7 Paar duizend uik vattivalgangers die er toen :t teger$ren hebben het geweten; ïjmeger waren er eenvoudig niet wil wij;er weg te slaan. Het was Ie zwakn al duidelijk, dat deze ie derd|z.mujs positief een staart u krijgen. Dat wordt dan u enLï^y Town Festival '81: het blaast jn de Sleutelstad, tot 's °"minchts een uur of vier, iandacr^nneer dg laatste lugd- ejeinemers aan een tputtende doch tot het ^^^Jtakkoord opzwepende ^^^jn-session de laatste tonen HBMtiit geperst zullen hebben. Hn, wat was dat geweldig, eerste keer. Allemaal MI^B^oten der aarde die per jne telkens vonken deden .rerslaan op het jiizendkoppige volkje dat [t feest der herkenning gmis, Uterde: ogen en oren jagenwijd open en de lond vol consumpties. Dat 45 u. &s weldadig onder de (vloed zijn vap pure uziek. Ha ja, dat was een /isselend|ccesformuie) jie ditmaal sdeïcn ^nieuw gevolgd zal prden. lugens is beroepshalve za°^'[meenlijk op het stadhuis vinden als secretarie- inctionaris en in z'n vrije 0 u., 1ljd wil hij zich nog weieens iten onderdompelen in de ■lven van de oude, maar g steeds roerige onenzee waarop jazz als pómeen schommelt: ckebye baby! Zijn niet inder geestdriftige mede- ganisator Harland voelt :h pas helemaal happy als j (als bedrijfsleider van de adsgehoorzaal) weer eens :n volumineus contract ieft afgesloten: Vermeufartiesslijter °P niveau. De Rafide heren bereikten gécombineerd andel in '80 een (tstekend resultaat met n festival en deden aring op voor de jlgende happening, telaar. jariancj jan: nu eeh beetje ,ens(ra jin er-kan-ons-niets- ivit 10-rtbeuren; Hugens Cees met s. v. Zén enigszins zorgelijk tziende rimpel op het ïvdeK,i,orhoofd boven een toch jchend gezicht. „Het is vrij Eel schuifwerk, snap je, I8.30 udaar erg jguk om te doen. 't ir De Host we* een jaartje wan borbereiding, zo'n festival. zou 't liefst naar een lichting toe willen, want op ).00 uur. manjer zoals we die nu anteren gaat er erg veel ,n, i8.3|d in zitten. Zo'n festival Betty Smith, een gek mens die gek is op bier en haar saxofoon. zou door meer mensen „gedragen" moeten worden, met stevige sponsors bijvoorbeeld die ruggesteun kunnen geven. Ik"'wil maar zeggen: organisatorisch en financieel zouden we een breder draagvlak moeten zien te scheppen", meent Cees Hugens, terwijl hij (vanwege de sleutelpositie) voeling houdt met het gemeentelijk apparaat, „anders weten ze niet waar ik zit". Maar vooruit nu; het tweede Key Town festival tegemoet. Daar zullen dè spetters weer vanaf vliegen. Hier passen slechts uitroeptekens! We letten niet op de kleintjes, want er staat iets groots te gebeuren, in dé vier zalen die dezelfde namen zullen krijgen als destijds: Main haÜ (grote zaal), Riverboat room (koffiekamer eerste etage), Satchmo saloon (foyer) en Buddy Bolden's bar (kleine zaal). Alleen de optredende artiesten verschillen, met uitzondering vah Ted Easton's Jazzband en Betty Smith, één van de sensaties op de saxofoon tijdens het vorige festival en, volgens Hugens, nog steeds een „compleet gek mens". Een bonte mengeling van jazz-musici gaat de vier podiums bevolken tot het donkere ochtendkrieken van zondag 18 januari '81. Goed voor elke smaak. Te gek gewoon, wat je allemaal te genieten krijgt voor 22 en een halve gulden (als je het toegangsbewijs in de voorverkoop bemachtigt), of voor een briefje van 25, als je wacht tot de dag zelf en dan het risico loopt dat de zaak uitverkocht is. Maar het wordt weer een toeloop van lieden, globaal van tussen de dertig en vijftig jaar, die bij al die herinneringen weer rode koontjes, een volschietend hart en vochtige ogen zullen krijgen en daarbij gevoed worden met het drankje in de rechter- en het broodje in de linkerhand. Zoiets mag je ze niet onthouden; ook zij hebben recht op verstrooiing, al is die eerder georiënteerd op het verleden dan op de toekomst. „En terecht", vindt Jan Harland, „want de jazz beleeft weer gloriedagen en de pop gaat zwakjes achteruit en wordt hooguit nog bepaald door top-formaties". Welaan dan; richten wij nu onze blik op de komende klankvoerders van dixieland alsook van andere jazzvormen. Dat wordt allemaal ingebouwd, in het festivalstramien. Zo is in dit verband want een verband is er zeker als uitzonderlijk aan te merken, het optreden in één programma van zowel de Britse Chris Barber Jazz and Blues Band en als de onvolprezen groep van eigen bodem, de Dutch Swing College Band. Beide orkesten gaan afwisselend elk een twee uur durend concert verzorgen. Cees Hugens verstrekt me de verdere informatie, terwijl ^an Harland duidelijk Zit te piekeren over een „gaatje extra" voor een man of driehonderd; al blijft vol ook wel degelijk vol. Uit Zwitserland komt nee, er zal niet worden gejodeld de aldaar beslist toonaangevende dixielandformatie (raar hè, maar dat kan ik me nou van die Zwitsers helegaar niet voorstellen) de Dixie Kids, knaapjes uit Dixieland die hun mannetje staan. En op solistisch gebied treffen we (want u komt toch öök, nietwaar, op 17 januari) onder anderen aan niemand minder dan Buddy Tate, de onovertroffen Amerikaanse saxofonist, die Leiden gebruikt als springplank voor een veertiendaagse Europese tournee. En dan weer een sensatie: Amerikaanse zangeres Carol Leigh, die in een andere zaal weer concurrentie krijgt van grootheid George Chisholm, trombonist uit het Verenigd Koninkrijk, en dan nog als klap op één van de vele vuurpijlen: Engelse trompettist Kenny Baker, die velen uwér zullen kennen als de trompettist uit de Muppet Show. Deze en andere solisten zullen onder meer door het trio van Rob Agerbeek en een gelegenheidskwartet van Leidse jazzmusici worden begeleid. En let even op deze inbreng van een Leidse know how. Cees Hugens wil in de komende jaren steeds meer die Leidse jazzkrachten in het festival gaan betrekken, „want Leiden telt op dit terrein uitstekende muzikanten die voor geen anderen onder behoeven te doen." Maar we zijn nog niet aan het einde van het festival-latijn. Zo worden uit eigen land verwacht herleefde en niet klein te krijgen boogie- woogie Pia Beck, die in de leeftijd van een edelmetalen jubileum is gekomen, en Dim Kesber, de geroutineerde veteraan uit de Dutch Swing College Band-gelederen. Alles bij elkaar mogen we, dunkt mij, weer een grandioze toestand verwachten, op 17 januari en een stukje van de 18e. De jam-session zal deze keer, als sluitstuk, worden gehouden in de grote zaal, de Main Hall. De laatste keer was de ruimte, daarvoor bestemd, te klein gebleken.. Je kunt nu eenmaal een swingend Key Town Festival geen beperkingen gaan opleggen. Het wordt weer een „hou je vast aan de reling", en het zal gaan nagalmen tot in de lente. Vooral ook omdat in de week voorafgaande aan het festival er een enorme jazzmanifestatie in Leiden Chris Barber Jazz and Blues Band, als neusje van de Britse zalm. voor heen en weer te moeten trekken. Dat betekent wel, dat we een vijfde „kijkzaal" of ruimte zouden moeten hebben, maar die is er wel, in het Stadsgehoorzaalcomplex. In elk geval is er een gesloten televisiecircuit met monitoren door hét hele gebouw; vorig jaar was dat alleen in de grote zaal, maar nu pakken we de andere zalen ook mee". Harland wil in de kleinere zalen het eerst laten starten en pas later in de grote zaal; „anders blijft men met z'n allen in die grote zaal steken en dan krijg je ze moeilijk nog in beweging". „Gelijk heb je", vindt Hugens, en hij verwerkt de tip in zijn berekeningen. Goed; wie dus op 17 januari van een formidabel dixielandfestival wil genieten, kan kaarten verkrijgen bij alle Nederlandse Wy- kantoren, bij K&O aan de Oude Vest en bij de bekende grammofoonplatenzaken in Leiden en omstreken. te beleven zal zijn. Daar houd ik nu m'n mond over,, maar tezijnertijd zal ervan te smullen zijn. Men moet er eigenlijk geweest zijn, op dat eerste overweldigende Key Town Festival, om te weten wat er over twee maanden weer gaat gebeuren, tot en met de slijtageslag, ook wel jam session genoemd, op het grote podium tegen het eind. Dan zullen ook mensen zoals Cees Hugens en Jan Harland, na enig uitblazen, vredig en tevreden de ogen kunnen sluiten voor een paar uurtjes verdiende nachtrust. Maar diè rust is nog niet verdiend. De voorbereidingen hebben Hugens in de-stijgbeugels gezet en hij peinst werkzaam verder. „Overigens", zegt hij, „overigens moet ik zeggen, dat wij dankbaar gebruik hebben gemaakt van vele reacties en suggesties die na de eerste uitvoering ons hebben bereikt. Men deed solisten en groepen en die suggesties gaan nu voor een groot deel gehonoreerd worden. Verder zal de Leidse club „Jazz on Sunday" een deel van de presentatie en het geluid op zich nemen in de Satchmo Saloon waar bijvoorbeeld solisten en een Leids combo hun plaats krijgen. Daar hebben wij dus geen omkijken meer naar". Dan is Hugens ook nog in contact met Ron Brandsteder senior, de pa van de jonge Ron die voor de teevee ondermeer kwissen verzorgt. Pa Brandsteder uit Badhoevedorp is een grote importeur van een (Japans) •wereldmerk op het gebied van radio- en geluidsapparatuur. Cees Hugens hoopt in elk geval de beschikking te kunnen krijgen over een batterij van monitoren die ergens geplaatst kunnen worden, zodat de kijkers „er lekker rustig voor kunnen gaan zitten om naar hun favoriete jazzprogramma te kijken, zonder overal zelf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5