mmmm Musical vol actie en slapstick-humor Sb Kanonnen van Navarone De kunst van Frans van Nieuwenborg en Martijn Wegman Emmy Verhey soleert in Meesterserieconcert BeliiToni in Groene Kerkje Pol de Jong in Oude Raadhuis Gratis bus naar Ned. Dans Theater in Scheveningen voor middelbare leeftijd in verder.., LEIDSE COURANT VRIJDAG 14 NOVEMBER 1980 PAGINA 11 ihow en muziek spelen een belangrijke rol in John Landis' slapstick ,,The Blues Brothers". LIDO II: The Blues bro thers (a.l.) met John Be- lushi en Dan Aykroyd. tegie John Landis. Seef John Landis, de ma ter van zulke bizarre ka- eidoscopische kluchten als „Kentucky fried mo- (vie" en „National Lam- boon animal house", een ruim budget en er bestaat en even ruime kans dat r een slapstick-komedie lit de bus komt, die wat empo en doldwaze situa ties betreft niet snel over- troffen zal worden. Met ,The Blues brothers" heeft jandis die belofte hele maal waar gemaakt. Enkele jaren geleden creëer den John Belushi en Dan Aykroyd de figuren van lake en Elwood Blues, twee net hun donkere costumes, dito hoed en zonnebril gang- ster-achtige figuren, die zich in de wereld van de muziek van rock 'nd roll tot county-music, van klassiek tot Latijns-Amerikaans voortbewogen. Rond dit onverstoorbare tweetal heeft Landis zijn su- per-slapstick-gigant op gebouwd, daarbij kosten noch automobielen sparend. Nadat Jake uit de gevange nis ontslagen is, gaat hij met broer Elwoocl op pad om de vijfduizend dollar belastings chuld van het weeshuis waar zij zijn opgegroeid bijeen te schrapen. Het weer bijeenbrengen van hun oude Blues Brothers Band lijkt de meest voor de hand liggende oplossing, maar gedurende deze actie hebben zij al de halve politiemacht van Chi- cago en de nazi-partij van Il linois achter zich aan. Tus sen de wilde achtervolgin gen en de moordaanslagen van een mysterieuze jonge dame (£arrie Fisher, de dochter van Debbie Rey nolds en Eddie) in, wordt er nog een. aardig nummertje muziek gemaakt met soli van Cab Calloway, Ray Charles en Aretha Franklin vrij verantwoord in het ver haal verwerkt. Maar het zwaartepunt ligt toch op de actie. Auto's val len uit de lucht, hotels wor den jifist in de lucht gebla zen en dat gebeurt allemaal in zo'n adembenemend tem po, dat je letterlijk van de ene grootscheepse stunt in dé andere valt. Vraag niet wat deze film ge kost moet hebben. Landis heeft beslist niet op een au towrak meer of minder ge keken, maar zijn grootste verdienste schroothoop films worden aan de lopende band gemaakt is toch wel, dat je bij Landis beeld na beeld ziet, dat hier iemand aan het werk is geweest die niet zo maar wat actie wilde verfilmen, maar bij iedere camera-instelling van tevo ren wel degelijk goed heeft nagedacht. MILO LEIDEN De samenwerkende kunste naars Frans van Nieuwenborg en Mar tijn Wegman vinden, dat de materialen uit het dagelijkse leven ten onrechte in een bepaald hokje worden geplaatst en dat die materialen een zeer nauw om schreven functie hebben. Beide Leidse kunstenaars proberen die orde te door breken door de dingen ruimer te laten functioneren; er kan volgens het kunste naarsduo zo veel méér met ogenschijn lijk simpele materialen gedaan worden. Frans van Nieuwenborg volgde de Acade mie voor Industriële Vormgeving in Eind hoven. Het was moeilijk om in eigen land in die branche aan werk te komen. In Dene marken daarentegen was het werkterrein van de vormgeving goed ontwikkeld. Zo be sloot Van Nieuwenborg een voorlopig honk in het noorden te betrekken. Als fabrieksar beider werkte hij aanvankelijk in de Ko- ninklkijke Porceleinfabriek in Kopenhagen en werd daarna aangenomen bij architec tenbureaus. Een industrieel vormgever op een architectenbureau? „Het gaat om een stuk visie, dat je hebt ontwikkeld. Je hebt oog voor vormgeving in het algemeen. Ik nam dan ook vaak het interieur van gebou wen voor m'n rekening," verklaart Van Nieuwenborg. Na verloop van tijd bleek echter, dat hij te veel individualist voor dat werk was en Van Nieuwenborg besloot sie raden te ontwerpen, die hij met succes ver kocht. Het raffinement zat hem in de ker nachtige eenvoud en strakke vormgeving van het materiaal. De gangbare sieraden hebben alleen een dragersfunctie, maar die van Van Nieuwenborg waren kunstzinnige objecten op zich: op het ene moment plas tiek erf op het andere moment* een sieraad, flexibiliteit ten top. Martijn Wegman is spelenderwijs in het kunstenaarsvak gerold. Nog op school maakte hij al sieraden en objecten. Een kunstschilder maakte hem erop attent, dat Frans van Nieuwenborg op een andere ma nier werkte dan zeker voor die tijd gangbaar was. Wegman ging bij Van Nieu wenborg kijken en vanaf dat moment was de samenwerking een feit. Wegman volgde daarna gedurende ruim vier jaar de richting 'vormgeving in metaal- en kunststoffen' aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Toen beiden begonnen met het maken van sieraden/kunstobjecten, schopten zij tegen de gevestigde ideeën van die tijd (begin ja ren zeventig) aan. Zo introduceerden zij een armband, die bestaat uit een platte plastic cirkel. Met minimale ingrepen door de cirkel op een bepaalde manier in elkaar te draaien ontstaat een drie-dimensionaal object (of armband). Zonder kunstmatige in grepen als een las of schroeven wordt uit simpel basismateriaal iets fraais gevormd. „Het materiaal op zich is al mooi genoeg. Door versierselen en edelstenenen toe te voegen, doe je er alleen maar afbreuk aan. Heel simpel en toch functioneel. Het was moeizaam werken, want de mensen moes ten er erg aan wennen.. Maar als je op de lange duur half Amsterdam met die siera den ziet lopen, geeft het des te meer voldoe ning. Het leuke ervan is, dat je het object ook als kunstvoorwerp kunt bekijken," al dus Wegman. Van Nieuwenborg en Wegman werken het liefst in de avonduren. Zij beginnen welis waar al 's morgens om een uur of negen, maar gaan vaak door tot 's nachts na enen. Storingen als telefoontjes of praktische din gen als eten zijn dan niet te verwachten er heerst alom rust. Rust, die ook uit de kunst werken straalt. Het uiteindelijke resultaat wordt niet bereikt doordat de kunstenaars een bepaald project willen verwezenlijken. De kunst ontstaat spontaan, bijna spelender wijs. „Je bent met een hoop materialen aan het proberen en ineens zie je, dat er iets in zit en dat werk je uit. Met minimale ingre pen kan je een bepaald materiaal bijzonder interessant maken. De kern is altijd hetzelf de. We werken vanuit het materiaal en het gegeven, dat vormt het de kern. Tierlantijn- hes zijn geheel overbodig en dus mijden we die," aldus Wegman. Zo ontwierpen zij een origineel lichtobject. In het midden van een lap glasvezeldoek doek is een fitting en gloeilamp aangebracht. Hoe meer het doek over de gloeilamp gelegd wordt, des te meer wordt het licht gedimd. Van Nieuwenborg: „We besteden er veel tijd aan om de dingen, simpel en effectief te maken. Kijk eens om je heen en zie hoe ingewikkeld de meeste dingen eruit zien. Veel mensen kunnen sim pelweg niet anders meer denken." WIM BUNSCHOTEN LEIDEN De Leidse Volksuniversiteit - K&O gaat nu ook losse kaarten verkopen voor voorstellin gen van het Nederlands Dans Theater in Scheve- ningen. Ook bij deze voor stellingen wordt gezorgd voor gratis busvervoer van Leiden naar Scheve- ningen en terug. Deze acti viteit is een direct vervolg van de zeer succesvol ver lopen abonnementenactie voor een aantal optredens van het Danstheater in Scheveningen, waarbij be langstellenden uit Leiden gratis busvervoer werd aangeboden. De eerste voorstelling in dit kader vindt plaats op vrijdag 28 november. Het ballet Say bye-bye' van Willian Forsy- the wordt uitgevoerd. Het is een flitsend ballet op nosta- logische muziek uit de jaren veertig. Voor en na deze' premiere worden twee be staande balletten cvan Jiri Kylian uitgevoerd: Dream Dances en Soldatenmis. De toegangskaarten Zijn te koop bij K&O aan de Oude Vest 45. De prijzen varieren van tien tot twintig gulden. De gratis bussen vertrekken om. kwart over zeven van molen De Valk en rijden di rect na afloop van dé voor stelling weer terug. Emmy Verhey LEIDEN De Nederland se violiste Emmy Verhey is soliste tijdens het Mees terserieconcert van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest dat vrijdag 21 november wordt gege ven in de Stadsgehoorzaal. Het concert bevat drie hoogtepunten uit de mu ziekliteratuur. Geopend wordt met de uitvoering van de Ouverture Oberon van Carl Maria von We ber. Daarna zal Emmy Verhey de solo-partij spe len van Max Bruch's Eer ste vioolconcert in g klei ne terts opus 26. Na de pauze dirigeert Klaus Ten- nstedt het RPhO in Dvo rak's Negende symfonie, ook wel genoemd 'Uit de Nieuwe Wereld'. Het is de tweede keer dat K&O-dirigent Klaus Ten- nstedt heeft geëngageerd. Hij combineert een chef-di rigentschap van het symfo nie-orkest van de Norddeut- sche Rundfunk met een vast gast-dirigentschap van het London Philharmonic Or chestra en het Minnesota Orchestra in Minneapolis. Verder leidt hij regelmatig de meest vooraanstaande or kesten in de Verenigde Sta ten, Canada en Europa. Het RPhO leidde hij voor de eer ste maal in 1978. Toegangskaarten zijn ver krijgbaar bij K&O, tel 141141. Op de avond van het concert is de kassa van de Stadsgehoorzaal geopend vanaf half acht. LEIDE^/OEGSTGEEST -7 Het Leids Symfonie Or kest BeliiToni concerteert zondag 16 november om twee uur in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Het is de vierde uitvoering van het orkest. Uitgevoerd worden twee werken: het pianoconcert opus 54 van Robert Schu mann met als solist Herman van Gunsteren en 'El amor brujo' van Manuel de Falla. De dirigeerstok wordt ge hanteerd door Peter Greve. Warmond Wethouder Van Schagen opent vanavond de nieuwe expositie in het Oude Raadhuis. Tot en met 10 de cember zijn de etsen van Pol de Jong uit Leiden in het Oude Raadhuis te bezichtigen op zaterdag 11.00-16.00 uur, zondag, woensdag en donderdag 14.00-16.00 uur en op dins dag 19.00-21.00 uur. Pol de Jong woont en werkt sinds 1968 in Leiden en maakt pentekeningen en etsen met veelal mensen in hun'dagelijk se omgeving als onderwerp. In 1973 werd het samenwer kingsverband „De Bange Duivel,, opgericht waar Pol de Jong deel van uitmaakt. Het samenwerkingsverband orga niseert jaarlijks ongeveer vijf tentoonstellingen en er ver schijnen regelmatig samenhangende series grafiek of boeken ^waarbij met de hand gedrukte prenten een rol spelen. Pol de Jong wil graag zijn werk aan de man brengen want hij ziet niet veel in de BKR omdat het werk dan opgeborgen dreigt te worden in kelders van rijk of gemeente. Als zakenman vindt hij het belangrijk zijn gezicht op de ex posities te laten zien. Behalve bij de opening, is hij ook zeker op zondag 23 november in het Oude Raadhuis aanwezig om te vertellen over hetgeen hem beweegt bij het maken van zijn etsen. L iBIWvol Kre Lido 1: Tje sea Dives (a.l.) met -■egory Peck en loger Moore. Re- j»jie: Andrew V. JÓLaglen. Na ïa ruim 35 jaar zijn i. 1 .as de details prijsgege- Vjven van een gehei- W ,vigine Gealliëerde actie m de Indische ceaan, waarbij een g^ijggwiuitse spionagezen- *^ler verborgen in een vrachtschip ge meerd in een neutra le haven onschade lijk werd gemaakt door een aantal vrij willigers van mid delbare leeftijd. Ja mes Leasor's enigs zins geromantiseer de relaas hierover leende zich natuur lijk uitstekend tot verfilming en An drew V. McLaglen's „The sea wolves" doet dan ook den ken aan een nieuwe „Kanonnen van Na varone", mede door het feit dat weder om Gregory Peck en David Ni ven er de Hbofdrollen in spe len, maar dan een over veertig- zo niet vijftigplussers. In 1943 werden 'vele Britse konvooien in de Indische Oceaan tot zinken gebracht door Duitse U-boten, die over prima in formatie bleken te beschikken. Die bleek afkomstig te zijn van een vracht schip voor de neu trale haven van Goa verankerd. Omdat de Engelsen officieel Bregory Peck en David Niven herenigd na ,,De Kanonnen" pet Roger More in „The sea wolves". niets konden onder- nemen, werd de Calcutta Light Horse ingeschakeld, een elitair veteranen-re giment, dat het laatst in actie was geweest, in de Boe renoorlog. McLaglen, het best bekend door enkele groots opgezette westerns, heeft er een „lekkere,, avon turenfilm van ge maakt met Gregory Peck als de organi sator luitenant-gene raal Pugh - een rol die David Niven op het lijf geschreven was, maar die nu ge noegen moest ne men met de rol van de leider van de Calcutta Light Horse - en Roger Moore in eensoort „zachte" James Bond-creatie, als de charmeur, die bijna, "„valt" voor een Duitse spionne, gespeeld door Bar bara Kellermann. Trevor Howard is de veteraan, die aan wal nog wat klusjes mag uitvoeren en daarbij het loodje legt. Wat volgens Pugh zelf een ver zinsel is, want de ge waagde operatie vergde aan Britse zijde slechts twee lichtgewonden. MILO Frans van Nieuwenborg (links) en Martijn Wegman Ill What's new ycat (12) Comedie met >dy Allen en Peter Sellers 1 vele anderen, gemaakt in jaren zestig. Maar nog leeds aardig om te zien. (re- »e, zesde week) STUDIO La femme en fant (16) Goede Franse film van Raphaelé Billetdoux over de liefdesrelatie tussen de stomme tuinman (Klaus Kinsky) en het vroegrijpe kind (Penelope Palmer), (tweede week) o REX Pikante talenten (16). Pornofilm. TRIANON Platvoet aan de Nijl (a.l.) Bud Spencer als inspecteur Rizzo belandt in Egypte op zoek naar een ont voerde professor en een Zweedse moordenaar. Spen cer maakt zich te weinig druk op van een geslaagde actie film te kunen spreken, (twee de week) LUXOR The shining (16) Voortreffelijke horror film van perfectionist Stanley, Kubrick met een griezelige Jack Nicholson en Shelley Duvall. (derde week) CAMERA Gone with the wind (12) Oude rolprent naar het beroemde boek met in de hoofdrollen Vivien Leigh en Clark Gable (repri se, eerste week) EUROCONEMA I (Alphen) AU that jazz (a.l.) (eerste week) EURÓCINEMA II (Alphen. aan den Rijn) The shining' (16) zie Luxor. EUROCINEMA III (Alp hen) Goldfinger (12) Een van de eerste Bond-films met Sean Connery (reprise, vijfde week). EUROCINEMA IV (Alp hen) When a stranger calls (16) (eerste week). GREENWAY (Voorscho ten) One flew over the cuckoo's nest (16) en De dag dat Hollywood op zijn kop stond (a.l.). i^— Dream Dances met Catherine Denisot en Eric Newton.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 11