Seth met zijn teksten terug naar de bron „Kenmerk" over illegale Turkse confectiebedrijfjes Sport op radio TELEVISIE DONDERDi RADIO VANAVOND RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 12 NOVEMBER 1980 PAGIN Dimitri De gemiddelde kijker heeft veel op het hart. Als één omroep daar intussen van overtuigd raakte, dan wel de VARA. Binnen weinig dagen na het instellen van een klachtentelefoon door Sonja Barend, stonden er al drieduizend gesproken grie ven op het bandapparaat. Grieven in plaats van brie ven. Zeg niet, dat de VARA dit aan zichzelf te wijten heeft, want andere omroe pen zouden er zeker zo be kaaid afkomen. Het gaat er niet om, dat de klagers" al tijd gelijk hebben, wel dat een omroep, die in een pre cair onderwerp de nek durft uit te steken, onmid dellijk de wind van voren krijgt. Nu weer de NOS en de KRO. In Brandpunt werd het verschijnsel pros titutie onder de loep geno men met daarin het vaker gehoorde argument dat het eigenlijk om sociaal werk gaat. De eerste brief bleef bij de KRO niet lang uit. Sociaal werk? Deze vergelij king duidt op een aanzien lijke geringschatting van al diegenen die tegen een nor maal salaris dan wel vrij willig uit roeping in de weer zijn voor het welzijn van eenzamen. Zouden de sociaalgevoelige vrouwen- in-het-leven om voor de term sociaal werkster in aanmerking te komen er niet beter aan doen zich te mengen onder die eenza men, onder wie veel bejaar de en verlaten vrouwen, zo luidde de vraag in het schrijven aan de KRO. Een klacht van geheel andere aqrd zou verder wel eens terecht kunnen komen bij de NOS, die verleden week het toneelstuk „Mensch durf te leven" uitzond over de tragische moord/zelf moord van. de cabaretier Pi- suisse, Jenny Gilliams en Tjakko Kuiper. Gerben Hellinga schreef de tekst. Hem was bekend, dat Pi- suisse bekend stond als een vloekbeest, ongeveer op de manier waarop het Simplis- ties Verbond er ook niet vrij van is. Dus vlogen de knetters door de zaal tijdens de voorstellingen in schouwburgen. Men moet een schrijver zijn zwakhe den vergeven, want het sterkste punt in zijn voor stelling leverde dat niet op. Hem staan als schrijver an dere middelen ten dienste, literaire zowel als psycholo gische, om duidelijk te ma ken, dat er vaak in Pisuisse een innerlijke woede heer ste die hem .tot tieren bracht. Daar bestaan andere woorden voor dan Hellinga in navolging van Pisuisse bezigde. Daar moet-ie bijv. Shakespeare nog maar eens op nalezen, die in de don kerste diepten van mensen dook, de soms onpeilbare woede en doodsdrift in hen aan de oppervlakte bracht zonder gebruik te maken van krachttermen. Maar goed, moet dat toch, dan komt dat in een zaal toch draaglijker over dan op de tv. En daar had Dimitri Frenkel Frank aan moeten denken, die de tv-regie van die „Mensch" deed. Hij haalde in zijn tv-bewerking dit stuk al tendele uit de zaal, bijv. in het begin waar hij de moord op het Amster damse Rembrandtplein filmde. Een juiste ingreep, omdat het scherm de moge lijkheid biedt door het kie zen van lokaties een grotere werkelijkheidswaarde te bereiken. Een soortgelijke ingreep had hij ook op de tekst kunnen toepassen, daar waar het om het tieren van Pisuisse ging. Dat leent zich moeilijk voor vrij toe gankelijke huiskamers, waar alle leeftijden huizen. Nog los van de constatering, dat krachttermen in de huiskamer ontiegelijk veel scherper overkomen dan waar ook prijsgegeven. Op deze regiematige beoorde lingsfout had de NOS Dimi tri moeten wijzen. Maar hiervoor een klachtentele foon instellen kan natuur lijk even nuttig en klanten bindend werken. En dan natuurlijk niet met de be doeling om de geschokte kijker eens uitvoerig uit te laten razen, want ook die moet zich in zijn uitingen weten te matigen. Pisuisse, Gerben en Dimitri hebben ons al geleerd hoe gemak kelijk het uit de hand kan lopen. En je mag natuurlijk niet met gelijke munt terug betalen, hoewel, als het in de kamers van de directeu ren eens net zo hard davert als in de huiskamer, mis schien dat het helpt. Lucy Lücy Steymel en de groep The Familee, Ben Cramer, Oscar Harris en Marietje Songfestival. Dit zal gehou den worden in het Rotter damse Zuidpleintheater en de tv verzorgt een recht streekse uitzending. Elke vocalist of groep zingt twee liedjes, zodat men een pro gramma van tien stuks krijgt voorgeschoteld. Amu sementsdeskundigen van de verschillende omroepen zullen zich buigen over het winnende liedje. Iedereen mag liedjes inzenden, al of niet op het lijf of de stem geschreven van genoemde artiesten. Ze moeten wel binnen zijn voor 7 januari en er moet een bandopname worden bijgevoegd. Alleen Nederlandse teksten wor den aanvaard. Een en ander dient te geschieden onder motto en op het adres van mevr. N. Seggers, Songfesti val Productie NOS, Postbus 10, 1200 JB, Hilversum. Daar kan men ook verdere informatie verkrijgen. In een aparte gesloten envelop moeten titel, naam en motto gezonden worden naar no taris J. Lijdsman, Emma- straat 19, 1211 NE, Hilver sum. En wie zijn spulletjes na afloop ook weer terug wil hebben moet de nodige porto bijsluiten. Leon Laat me niet op mijn eentje tegen mijn twijfels vechten - op zijn Engels: don't leave me fighting the doubt - zingt Leon Haines op de pas gereed gekomen elpee van zijn hand en van zijn band, die hij manmoedig en voortvarend uit de rijke Limburgse lös heeft ge stampt. Leon vormt met die groep een van de weinige Nederlandse bands, die snel doorstieten naar de top. Met zijn eerste titel op single be landde Leon gelijk al in de tipparade van de Top 40, meldend uit de grond van zijn hart: „I wanna see you now". Waarbij hij zelf hart verscheurend op de snaren te keer ging. De cadans daarvan voegde zich bij de vocale klop van zijn bloed, dat stroomt waar het niet gaan kan. Want zo zijn die zangers wel. AMSTERDAM - Domineeszoon Seth Gaaikema zal net als zijn va der altijd een man van het woord blijven, ook al bedienen beiden zich van de theatrale mogelijkhe den, die de kansel c.q. de planken bieden. Bewijs daarvoor leveren niet alleen zijn optredens, die over het algemeen in de sfeer van het woordspel zich afspelen, maar nu ook zijn boekje „Terug naar de bron", waarvan hij juist vanmid dag in Amsterdam het eerste exemplaar kreeg aangereikt. Dit boek bevat alle teksten die hij voor zichzelf schreef tussen 1958, toen hij begon, en 1980 met zijn show „Seth nu", waarmee hij op Kerstmis ook iets gaat doen op Veronica-tv. Via zijn boek kan men terug naar „Avondje Nederlands", „Kom kom tut tut ho ho" en „Tien miljoen gebo den", met telkens een theatraal en belerend raamwerk, het vervoerende verband waarbinnen zijn teksten zijn gevat, kortom terug naar de bron, naar de borst van zijn moedertaal. Ook komt men de schrijfsels tegen waarmee hij anderen bediende, zoals Lia Dorana en Wim Kan. Die laatste werd'in het verleden trouwens zijn grote inspirator, aan wie Seth teksten ter beoordeling toezond, waarna hij ook zijn opwachting maakte in huize Kan. Waarna op zijn beurt Kan, het talent van Seth onderkennend, om meer vroeg, zoals „Tijdsbeeld", dat Kan gebruikte in 1958 in zijn oude jaarsconference. Seth schreef daarin en Kan sprak: „Es even kijken of we er allemaal nog zijn even de neuzen tellen 1st Deutschland da? Jawohl en Indonesië is tien jaar moet nu maar es naar school het neuzenbeeld is enigszins veranderd met de Gaulle". Niet vindt men in dit boek de verta ling, die Seth destijds maakte van de musical „My fair lady" en waarvan half Nederland nog weet: „Het Spaanse graan heeft de orkaan door staan". Met dit stuk werk was het dat Seth, toen nog als student Neder lands, in ons land zijn naam plaatste als woordkunstenaar, taaiartiest zo men wil, die ook nog wat innerlijke boodschap had over te brengen. Niet zwaarwichtig, maar ludiek, zoals dat toen nog heette en dat we bijv. tegen komen in het kruimelvers: „Wat va der zei was zinnig dat respecteerde ik zeer wat moeder deed was innig een letter minder maar veel meer". Dit soort dingen is typerend voor Seth. En dat heeft tot gevolg, dat het lezen van dit boek van hem boeien der overkomt dan hem bezig te zien in de zaal. Niet voor niets ging hij met zijn shows in het Duits volkomen de mist in. Waar Herman van Veen met vage teksten zijn Duitse gehoor in trance bracht, in zijn optreden in spon, omdat er een zeker fluïdum van deze man uitgaat, daar bleef Seth steken in Duitse taalproblemen, zon der iets van invoeling te kunnen be reiken. Seth weet van zichzelf, dat hij niet een uitgesproken theatertalent bezit. Hij schrijft liever, stort zich op het Seth Gaaikema, meer een kunstenaar van het woord dan een van het theater. taalspel en aangezien hij ook tumultueus van de tongriem is gesneden, introduceerde hij zichzelf al eens op een oudejaarsavond in het Amsterdamse Concertgebouw als een spre- kerd: „Wat een sprekerd is die man....", zong half Nederland met hem mee. Maar toen hij jaren later in zijn „Elf verdwazingen" de showeske kant niet wenste te schuwen, huurde hij daarvoor de muzikale clown Rexis in. Die moest gaande maken waar de ster van Seth bleef stille staan. Later deed hij iets dergelijks nog eens dunrietjes over in zijn musical „Swingpop", die niet slecht in elkaar stak, maar meer uit woorden dan uit sfeer was opgebouwd en daardoor als thea- tergebeuren niet lang bleef hangen. Gevolg ook van het feit, dat zijn woordvondsten c.q. woordgrappeni soms teveel denkwerk ver gen. Dit laatste probleem doet zich niet voor bij het lezen van zijn teksten. Dit maakt dit boek tot een luchtig leeswerk, waaruit tussen de regels door puntigheden vallen op te pik ken bovendien, al was het maar omtrent zijn persoonlijke stijl en levensinstelling: „Nog geen vrouw en kinderen eerst nog wat vlinderen voor poen nog niet modderen eerst nog wat flodderen m'n ziel met de dagelijkse sleur nog niet bezwadderen fladderen". TON OLIEMULLER Centraal in de aflevering van de informatierubriek „Kenmerk" van vanavond staan de illegale confectiebe drijven in Amsterdam. Tot nu toe is over de aantallen van deze bedrijven, die me rendeels in handen zijn van in Nederland verblijvende Turken, nog nooit gepubli ceerd. „Kenmerk", die er na twee maanden onderzoek in slaagde een aantal van die ateliers te filmen én enkele sleutelfiguren in deze bran che te spreken, zal echter met die cijfers komen. Met deze film wil het redactie team van Kenmerk aange ven, dat er een stukje „lage lonenland" binnen Neder land is komen te liggen. Volgens gegevens van de vreemdelingenpolitie, konfec- tiewergevers, vakbond- en be drijfsvereniging valt het in Amsterdam nogal mee met de legale en illegale Turkse con fectiebedrijfjes. Het redactie team van Kenmerk toont ech ter met deze film aan, dat een aantal handig ingestelde Am sterdammers in deze branche uitstekend zaken doet. Dat blijkt o.a. uit de verkoopcijfers van industriële naaimachines, die bovendien hele andere aantallen aangeven dan de lut tele bedrijfjes die officieel te boek staan, namelijk vele tien tallen. De werkomstandighe den in deze ateliers zijn bijzon der slecht. De 45-urige werk week is een lachertje, hele fa milies, inclusief kinderen, moeten meewerken om aan de met Nederlanders aangegane verplichtingen te voldoen gewerkt door de lage inkoop prijzen die winkelbedrijven, groothandel en marktkooplui bedingen. Door hun illegale status kunnen de kleine Turk se ondernemers geen vuist maken en concurreren zij el kaar de afgrond in. Ned. II 19.25 uur. Van gewest tot gewest Deze keer o.m. aandacht voor hou i het lJ scherm in het oog Taxi De Sunshine Cab Company geeft aan een produktiemaat- schappij, die een film over taxichauffeurs wil maken, toe stemming hen te interviewen. Pas als alles achter de rug is, beseffen zij bij de neus geno- Ned. II I zijn. Stanley Kubrick tijdens de opnamen van zijn nieuwste Suriname film „The Shining". een leerlingenbouwplaats in Zoetermeer, het parodistische trio „De Globbetrotters" uit Heerlen en scheepswerf „De Hoop" in Workum. Ned. I 18.59 uur. Cinevisie Deze filmrubriek is ditmaal gewijd aan de Amerikaanse regisseur Stanley Kubrick en diens nieuwste film „The Shi- Ned. I 20.00 uur. Een alledaags verhaal Hongaars-Duitse tv-film naar een novelle van György Sós, waarin een oude man, Janos, zijn moeizame tocht langs al lerlei instanties en bevoegde autoriteiten begint om de wens van zijn ongeneeslijk zieke le vensgezellin Bora te kunnen vervullen. Bora wil met Janos trouwen, maar deze is wettig getrouwd met Rosika die nog Sport In deze aflevering aandacht voor de open Nederlandse ten niskampioenschappen voor da mes in Amsterdam, alsmede samenvattingen voetbal. Ned. 1 22.40 uur. NeTi/zi Dubbelleven Wim Neijman praat ook deze "fotclcll keer met jongeren uit minder heidsgroeperingen binnen onze samenleving over hun eerste ervaringen in Neder land. Ned. II 18.59 uur. Eerste aflevering van de twee delige documentaire over Su riname, vijf jaar na de onaf- Gevariëerd programma wa; in ditmaal de invloed van informatie-industrie op or samenleving centraal staat. Ned. II 21.25 uur. HILVERSUM Het Neder lands voetbal-elftal speelt als voorbereiding op de komende belangrijke wedstrijd tegen België in het kader van de voorronde voor het wereld kampioenschap een oefenwed strijd tegen het Duitse Ale- mannia Aachen in het Tivoli- stadion te Aken. Het NOS- sportprogramma „Langs de Lijn" zal vanavond, Hilver sum 2, van 20.02-23.00 uur flit sen van de wedstrijd en nabe schouwingen laten horen. Ver slaggevers zijn Eddy Poel- mann en Theo Koomen. Verder is Evert ten Napel aan wezig in Volendam waar de interland voetbalwedstrijd tus sen Nederland en Spanje voor ploegen onder 21 jaar gespeeld wordt. Deze wedstrijd telt mee in de voorronde voor het Eu ropees Kampioenschap voor jeugdelftallen. De tafeltennissers spelen een interland in de derde ronde voor de Europese competitie in de eerste divisie tegen Grie kenland in de Dordtse sport hal Wielwijk. Ted van Meer brengt er verslag uit. Tot slot in „Langs de Lijn" de paardekoersen van Noot dorp en Wolvega en aandacht voor de NOS-visparade over de maand september. NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Trekking Staatsloterij 18.50 Toeristische Tips 18.55 Journaal 18.59 Van Gewest tot Gewest 19.50 Politieke Partijen: G.P.V. 20.00 Cinevisie 20.20 Een alledaags verhaal, tv-film 21,37 Journaal 21.55 Den Haag Vandaag 22.10 Panoramiek 22.40Studio Sport 23.10 Journaal 23.15 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 TELEAC 18.25 Engels voor beginners (6 en 7) NOS 18.55 Journaal IKON 18.59 Dubbel-Leven (2) 19.25 Kenmerk NOS 20.00 Journaal SOCUTERA 20.27 Nationaal Fonds Sport Gehandicapten 5855 VOO 20.32 Taxi 21.00 Vijfjaar onafhankelijkheid^), documentaire 21.25 Veronica totaal aflevering 2 TELEAC 23.02 Geschiedenis van de fotografie (6) NOS 23.37 Journaal 23.42 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 (Reg. progr. NDR: 18.00 progr. 18.30 Act. 1:.45 Kink 19.15 Act. 19.45 Kor gaz. 22.30-23.00 Journ. 23.00 Filmreport. 00.05 J BELGIE NED. 1 18.15 Poppenfllmserie. 18.201 Smith and Jones, tv-serie. 19.| form, progr. 19.37 Meded. 21.45-22.10 Ballet. gaz. 19.29 Weerber. 19.30 19.55 Verkeerstips. 20.00 Lei i soleil, tv-serie. 20.55k magaz. 20.53 Loterij-trel 22.55-23.15 Weerber. BELGIE FRANS 2 Tot 18.30 Zie NET 1. la Belle Epoque. Tv^j schillende super-8 films of docu NEDERLAND 1 OPEN SCHOOL 10.30 Fries voor niet - Friestaligen (5) NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden WDR": 8.10 Schooltelevisie.). Journ. 10.05 Actual. 10.25 Meirf kau. film. 11.10 Mein lieber tv-serie. 11.40 Sociaal-econo» magaz. 12.25 Reg. magaz. 12.55.P/r/< soverz. 13.00 Journ. 16.10 F* 16.15 Filmreport. 17.00 Natuurj* 16.30 Informatieve serie. 17.00 17.10 Tekenfilmserie. 17.40 G< DUITSLAND WDR 3 8.00 Gymn. 8.10 Schooltelevisl Kleuterprogr. 17.00 Schoolteli BELGIE NED. 1 i 14.00 en 17.00 Schooltelevisie \ae BELGIE NED. 2 fSende Van 14.00 tot 18.00: Zie Net I tenten BELGIE FRANS F' 14.00, 14.30 en 15.00 Schooltelflveric 17.00 Meded. 17.15 Schoolteli' slecl 17.45 Tekenfilms. geme pectat „Showroom" bleek gistera vond uiteraard tal merkwaardige Nederlan ders in een programma bij el kaar te hebben gedreven. De meest intrigerende van hen was ongetwijfeld de heer J. Luit uit Saxumhuizen in Noord Groningen, die in zijn leven een teugelloze passie heeft ontwikkeld voor alles wat mechaniek en motoren betreft en die dan ook een niet meer te overziene hoeveelheid machinerieën in en rond zijn huis heeft opgestapeld. Soms bleek hij ook met zijn appara- rig gesprek met hem en ont lokte hem ook buiten de me chanica om allerlei kenmer kende uitspraken. Hij is in dit soort werk trouwens wel meer een meester gebleken. Overi gens komt de showroom-nieu- we-stijl, dunkt mij, wel zo on geveer op zijn schouders neer, want van Henk van der Horst merk je, op het scherm al thans, niet zo heel veel. Het optreden van de zingende „buffetverantwoordelijke" op de trein Amsterdam-Parijs viel in het kader van het pro gramma naar het mij wilde voorkomen enigszins uit de toon, in zoverre die man met zijn kippeliedje eigenlijk te normaal was om los te lopen. Vannacht heeft de Ameri kaanse Voyager, die drie jaar geleden op reis ging een lan ding op Satu.-nus gemaakt. Dat begreep ik tenminste uit I en Nu". Chriet Titulael (natuurlijk) in de studio] wezig was, sprak er zing, om niet te zeggeil lichte verontwaardiging! uit, dat dit het heelal orrr lende feit hier te lande) publiciteit heeft gen. Ik kan zowel het het ander wel met hem 4 want het is toch niet i gebeurt. Al wij ook na een vrijwel staanbaar telefoongespri met het vluchtcentrum i sadena werd gevoerd, nöj bij benadering wat. Maari Titulaer beloofde o geval dat wij „Saturnus"] zullen gaan begrijpen. HERMAN HOFHU kunst en kunstenaai De Koninklijke Zang ging Excelsior geeft op i dag 15 november ninklijk Conservati Juliana van Stolberglal Den Haag, een uit1 'Die Jahreszeiten' o.l.v. Hans van der Toor dewerkenden zijn: Chij Harvey sopraan, Crook tenor, Wout kamp bariton en het Ge<| lijk Orkest. loe p op h Hein i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2