Ingmar Bergman en de marionetten Femme enfant ontpopt zich ais femme fatale Solo van de kolos Bud Spencer DF7F WFFK IN DF LFIDRF RIOSOOPFN Terug naar het stenen tijdperk met tekenaar A. van Steijn Japans gitaarfenomeen bezoekt Voorschoten Reliëfs en herfstbeelden in Noordwijkse Kapel LEIDSE COURANT VRIJDAG 7 NOVEMBER 1980 PAGINA 9 Een herfstlandschap van Sjoerdtje Mulder. NOORDWIJK Tot en met 16 november is in de Kapel aan de Hoofdstraat een expositie ingericht, die wat sfeer betreft past bij dit jaargetijde. Het is werk van de Zwolse kunstenares Sjoerdtje Mulder. Haar olieverfschilderijen en aquarellen tonen woeste wolkenluchten, onder de wind buigende bomen en mistflarden, alle kenmer ken van de herfst en win- per I meej kom ssen t pak lat mi lat in I titels drukk Iels") ide mi ilangri) door leespe In vot voor 1 jaar g nduize eduize liet alt was g nentee en cha in en raag e a boek irote vi mees 3 niet Ie bete lige bo 3st gart ij best i van e avers z boek p i kunn an de houde| oek in rige dr .Integri it wil zt telefoc len, wi komt i gebruil lek. mi een g onverkt Ie minij naakt i wijs he liet ml „Goe zegt 1 ai uitzit tudiebc we nk willen i verket a hebb gebruil nderdo niet m| ons ki heid wi redelii ien uite ir kunn van re rfabriki >er jaai K DROI imJ immmmLmirnrn V V IwWF Lu* l\ I 1 M lm» Im<m Lmk I I*/ V/Lm 1 KJ KJ KJ I lm1 W Camera: Dans van de marionetten (16) met Ro bert Atzorn en Martin Benrath. Regie: Ingmar Bergman. Ingmar Bergman's „Dans van de marionetten" begint met de moord van een suc cesvol zakenman op een prostituée. Vervolgens zien we in zwart-wit beelden wat er aan deze daad vooraf is gegaan en vernemen we in lange dialogen wat men ver moedt dat Peter Egelmann tot deze daad heeft gebracht. Erg duidelijk is dat niet. Zijn overheersende moeder, het feit dat hij zijn vader reeds op zeer jeugdige leeftijd ver loor, de liefde-haat verhou ding tot zijn voor haar carriè re als mode-ontwerpster le vende vrouw zouden er schuld aan zijn geweest. Je zou er Freud op moeten nas laan. In handen van vrijwel ieder ander regisseur zou dit uit pluizen van de oorzaken van een ordinair misdrijf een heel vervelende „zit" zijn ge weest. Het is Ingmar Berg man's verdienste dat hij van deze nogal gefrustreerde ge schiedenis toch iets bij vlagen zeer boeiends heeft weten te maken. Maar het is duidelijk dat de regisseur buiten zijn vertrouwde Zweden de film werd in München ge maakt zonder zij vaste spe lerskern toch niet datgene uit zijn acteurs en actrices kan halen, wat hem „op ei gen terrein" wel lukt. Dat was al duidelijk in „Het slan- genei" en wordt nu in de lan ge monologen voor de came ra nog eens extra benadrukt. „Dans van de „marionetten" heeft dan ook zo nu en dan niets meer met wat men on der film verstaat te maken. Het is een aaneenschakeling .van teksten, waar men altijd wel een dubbele bodem ach ter kan zoeken, zoals bijvoor beeld de monoloog van de zeer openhartige homofiel op leeftijd, die eerlijk toegeeft telkens halve waarheden te Een aan „Virginia Woolf" herinnerende liefde-haat situatie in „Dans van de marionetten". zeggen. We kunnen ons voorstellen dat het scenario van „Dans van de marionet ten" zich beter laat lezen dan dat men het in boeiende beelden kan omzetten. De dialoog staat voorop, vrijwel iedereen in de film houdt zijn dan draagt Bergman genoeg Duitse televisie uitgezonden, diepere gevoelens angstig stof tot nadenken aan. Maar Daar hoort hij ondanks verborgen. Daardoor speelt wie daar geen zin in heeft, enkele flink blote scènes Ingmar Bergman een gevaar- kijkt ruim anderhalf uur te- ook thuis. Wie er geen zin in lijk spelletje met zijn toe- gen veel pratende stevig ge- heeft, kan dan altijd de knop schouwers. Wil men achter frustreerde figuren aan. De omdraaien, elke uitspraak iets zoeken, film Wordt dezer dagen op de MILO ter. Toch laten niet al haar schilderijen een somber landschap zien. Soms heeft de kunstenares verrassend weinig nodig om het kleur rijke en weidse Hollandse landschap uit te beelden. Zij doet dat op een sterk romantische wijze, maar toch met een eigen karak ter. Wellicht komt dit, om dat Sjoerdtje Mulder op hardboard schildert. Door de dunne verflaag heen zijn de houtschilvertjes te zien en dit geeft een zekere vervaging. Een alom be kend romantiserend mid del. Opvallend is ook dat de hori zon op haar schilderijen zeer laag ligt. De kijker kan er nu inmense wolkenluchten be wonderen. Sjoerdtje (35), af komstig uit het Friese Lem mer, heeft al vele exposities achter de rug, tot zelfs in de Verenigde Staten. Verder is op de tentoonstel ling in de Kapel werk te zien van Fiety Meijer uit Hoevela ken. Deze kunstenares, even oud als Sjoerdtje Mulder, ont ving haar opleiding aan de Academies voor Beeldende Kunsten te Arnhem en in Den Bosch. In Noordwijk toont zij haar reliëfs. Bij het vervaardigen van dit werk maakt zij hoofdzakelijk ge bruik van keramiek en poly ester. Soms verwerkt zij zo maar gevonden voorwerpen. Een kenmerkt van haar kunst is de schijnbare toeval ligheid en nonchalance. Eerst bij nadere beschouwing blijkt hoe geraffineerd de indruk van ongekunsteldheid en aandoenlijkheid wordt opge roepen. Sommige thema's werkt Fiety Meijer in serie uit. Voorbeelden hiervan zijn „Strandleven", „Van Meisje tot Vrouw in deze tijd" en „Afscheid". Ook Fiety Meijer exposeerde in de U.S.A. Het is de laatste expositie, die de Noordwijkse culturele com missie dit jaar organiseert. VOORSCHOTEN De be zoekers van de nieuwste expositie in het Cultureel Centrum aan de Prinses Marijkelaan 4 in Voorscho ten doen een flinke stap te rug in de tijd. Tekenaar A. Van Steijn exposeert name lijk met tekeningen en schilderijen die de prehis torie tot onderwerp hebben en verder is er op de ten toonstelling een aantal stukken uit de privé-verza- meling van Van Steijn te zien. De heer van Steijn volgde eerst een opleiding aan een avondtekenschool en ging vervolgens naar de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij was lange tijd werkzaam bij de Welfare in Indonesië. Verder werkte hij als illustrator bij de genie en diverse bedrijven. Het werk van Van Steijn werd vele malen bekroond en ook voer de hij verschillende speciale opdrachten uit, hij maakte onder meer een oorkonde voor Koningin Juliana. Het werk van Van Steijn om vat landschappen, impressies en reconstructies uit de pre historie en de ontwikkelings geschiedenis van de aarde. Hij gebruikt daarbij olieverf, aquarel, inkten en conté. Door de uiterst realistische wijze van afbeelden geeft de kunstenaar de toeschouwer de indruk alsof hij net uit een tijdmachine stapt die hem naar het stenen tijdperk heeft teruggevoerd. Omdat veel van de schilde rijen en tekeningen betrek king hebben de geologie en de paleontologie zijn er in een aantal vitrines wat voor beelden uit Van Steijns unie ke verzameling ter illustratie tentoongesteld: aardewerk van een aantal oude culturen, stenen bijlen, pijlpunten, krabbers en mesjes, voorwer pen uit de ijstijd, de schedel van een rendierjager, die on geveer tienduizend jaar gele den in de Betuwe omkwam en als hoogtepunt het dijbeen van een Neandertaler. het enige ooit in Nederland ge vonden bot van dit ras. Het is de laatste maal dat deze verzameling geëxpo seerd wordt. Na Voorschoten gaat zij namelijk naar het Museum voor het Onderwijs in Den Haag waar zij in de collectie wordt opgenomen. Het bot van de Neandertaler heeft de heer van Steijn aan het museum geschonken. De overige stukken zijn voor een symbolisch bedrag verkocht. De expositie wordt gehouden van 12 november tot eind de cember en is geopend van maandag tot en met vrijdag van twee tot vijf uur en van zeven tot negen uur en zater dag van twee tot vijf uur. Zondag is de tentoonstelling gesloten. Gitarist Kazuhito Yamashita. LEIDEN De 19-jarige Ja panse gitarist Kazuhito Yamashita treedt zondaga vond 9 november op in het Cultureel Centrum in Voorschoten. Deze jeugdige Japanner wordt algemeen beschouwd als een der beste gitaristen ter wereld. Op tal van concoursen be haalde hij eerste prijzen. Kazuhito begon op achtjarige leeftijd gitaar te studeren. In de loop der jaren behaalde hij vele eerste prijzen in vele landen. Op het programma dat in Voorschoten wordt uit gevoerd staan werken van Bach, Frank Martin, Benja min Britten en Barriors. Kaarten zijn verkrijgbaar a ƒ8,50 bij Otto Wolthuis, Hya- cinthstraat 13a, Voorschoten (tel. 01717 - 5827) morgen tus sen negen en vijf uur. kardi- eft in gehad ?aulus ervan1 ren ge- ttional nelddc beroe- onnen, I), mo- :ou in- au de »r een et een e poli- en in 26 au- tv uit- akende; Bud Spencer kruist de wapens in „Platvoet aan de Nijl". TRIANON: Platvoet aan de Nijl (a.l.) met Bud Spencer en Enzo Cannavale. Regie: Steno. Ex-waterpoloër Bud Spencer werd op het witte doek populair als de zware helft van het Trinity-duo, maar leek ook zonder de blauwogige Terence Hill een film te kunnen „vullen" als sheriff, die een ruimtejongetje op sleeptouw neemt of als de onverstoor bare inspecteur Rizzo van de Napoli- taanse narcoticabrigade. In „Platvoet aan de Nijl" mag hij laatstgenoemde mgran- Parijs jij door ;id. Hij ■tuigen, vjet-in- et zou beiders gingen, de re- van de d, toen En verder erk enj jué van' nelding nk wei: rol nog eens herhalen, maar dit keer wordt pijnlijk duidelijk dat Spencer het alleen van veel actie moet hebben. En die is er in „Platvoet aan de Nijl" nauwelijks. Rizzo belandt samen met het ondeugende zoeloejongetje Bolo en zijn onhandige assistent in Egypte op zoek naar een ontvoerde professor en een Zweedse moordenaar. Rizzo loopt daar heel wat voor af en het gevolg zijn veel mooie plaatjes van Cairo waarbij Spen cer net als in een amateuristisch vakan tiefilmpje steeds wel ergens in beeld is. De wérkelijke actie komt pas laat in de film als de in het bruin-rood gehulde Arabische booswichten zich massaal op Spencer storten, die dan nog assistentie moet hebben van de in zwart-wit gehul de nomadenstam. Tot die tijd moet de toeschouwer het doen met wat flauwe en slecht na gesynchroniseerde grapjes van de on handige Enzo Cannavele en de onge hoorzame Bodo. Spencer vond het blijk baar te warm om zich bijzonder druk te maken. Wil deze kolos echter zijn bewonderaars niet kwijt raken, dan kan hij beter in het vervolg dichter bij huis blijven. MILO STUDIO La femme enfant (16) met Klaus Kinski en Penelope Pal mer. Regie: Raphaele Bil- letdoux. Symbolisch voor de Franse film „La femme enfant" is de mythologische figuur De Lorelei, een beeldscho ne vrouw die fataal is voor elke man waarmee ze in contact komt. La femme enfant, het vroegrijpe vrouwkind dat zich uitein delijk tot een femme fatale zal ontwikkelen is de 14-ja- rige Elisabeth, die met haar kerkorgelspel de pri mitieve tuinman Marcel, stom vanaf zijn geboorte tot verrukking brengt. Beiden zijn woonachtig in een klein Frans dorpje, waar Elisabeth liefdeloos is opge groeid bij haar ouders, die de plaatselijke kapperswinkel beheren. Liefde heeft ze ge vonden bij de veel oudere Marcel, met wie ze sinds vier jaar een lichtelijk erotische relatie onderhoudt, waarbij het niet veel verder komt dan geknuffel en amoureuze spelletjes. De verbinding met de Lorelei wordt gelegd als Elisabeth op school het ge lijknamige gedicht van Hein- rich Heine voordraagt en zich met de figuur identifi ceert. De tedere momenten en de lichte strubbelingen in de relatie worden in fraaie filmbeelden, met het Franse platteland als onuitputtelijk decor vastgelegd. Aan de verhouding komt abrupt een einde als Elisabeth slaagt voor het orgelexamen en wordt toegelaten tot het con servatorium in de Franse stad Lille. Haar plotseling^ vertrek uit het dorp, waarbij ze geen afscheid neemt van haar geliefde heeft fatale ge volgen. De jonge actrice Penelope Palmer speelt bijzonder over tuigend en natuurlijk de rol van Elisabeth. Klaus Kinski levert een goede prestatie in de rol van de kluizenaarach tige tuinman, die uiteindelijk' minder achterlijk blijkt te zijn dan de dorpsbevolking dacht, ook al dringt zich bij het zien van het tweetal on willekeurig de vergelijking met „het meisje en het beest" op. De term „Eindelijk weer een goede Franse film" lijkt zeer zeker van toepassing op dit kundige werkstuk van re- gisseuze Raphaele Billetdoux^ leving. (tweede week) LIDO II Xanadu (a.l.) Een modieuse musical vol nostalgie met Olivia Newton- LIDO I The long riders John en Gene Kelly in de (16) Knappe western van hoofdrollen, (vierde week). Walter Hill, die een beeld geeft van een rauwe samen- LIDO III What's new pussycat (12) Comedie met Woody Allen en Peter Sel lers en vele anderen, ge maakt in de jaren zestig. Maar nog steeds aardig om te zien. (reprise, vijfde week) REX Wellusten van wel eer (16). Pornofilm. LUXOR The shining (16) Voortreffelijke horror-film van perfectionist Stanley Ku brick met een griezelige Jack Nicholson en Shelley Duvall. (tweede week) EUROCINEMA I en II (Alp hen aan den Rijn) The shi ning (16) zie Luxor. EUROCINEMA III (Alphen) Goldfinger (12) Een van de eerste Bond-films met Sean Connery (reprise, vier de week). EUROCINEMA IV (Alphen) The sound of music (a.l.) Musical die niet uit de biosco pen is weg te slaan, (tweede week) GREENWAY (Voorschoten). Race naar de schroot hoop (a.l.) en One flew over the cuckoo's nest (16).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9