D Vier vrouwen over hun leven na een borstamputatie Televisiedrama laat zee van onmacht en bezuiniging zien TROS en AVRO ruziën om claim ar: TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOND^' TELEVISIE ZATERDAG E RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG VRIJDAG 7 NOVEMBER 1980 PAGINA;' NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort voor Spanjaarden 18.55 Journaal VARA 18.59 Scooby Doo 19.25 Sport '80 19.50 Sonja's Goed Nieuws Show 20.49 Twee voor twaalf NEDERLAND2 AVRO 18.59 Doctor Snuggles 19.05 AVRO's Toppop AVRO 20.27 Sterrenslag 1980 22.20 Televizier Magazine 23.00 De toestand in de wereld 23.05 M.A.S.H. NOS 23.35 Journaal 23.40 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 20.00 Journ. 20.15 Eine Frau hat folg (What a woman), speelfilm. 21 Doc. serie. 22.30 Aktual. Met pa mentair overz. 23.00 Die Verfuhr ren, tv-film. 1.05 Journ. (Reg.pro NDR: 18.00 Westslde-Hospital. tv- rie. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuters< 18.55 Westslde-Hospital. tv-se 19.25 Reg. mag. 19.59 Progr.ovi WDR: 18.00 Popmuziek. 18.30 Tek filmserie. 18.40 Popmuziek. 19.15 tual.). DUITSLAND 2 18.20 Tekenfilmserie. 18.35 Slapst 19.00 Journ. 19.30 Bult. rep. _20| Rep.(Eurovisie-ultz). 21.15 22.00 Aktual. 22.20 Cultureel 22.50 Sport. 23.20 rep. 23.30 Wj serloch nr. 3. (Waterhole no. speelfilm. 1.00 Journ. DUITSLAND 3 WDR J 18.00 Kinderserie. 18.30 Curt econ. 19.00 Vrijtljdsmag. 19.45 Ja nal 3. 20.00 Journ. 20.15 Wet» schappelijk progr. 21.00 Rep. 2Urm Reg. progr. 22.00 Parzival. tv-s|P,:'11J 23.30 Journ. renor BELGIË NED. NET 1 j" Vel 18.00 Klnderprogr. 18.15 Kleute.ijji, progr. 18.30 Open School. 19.00 OT 19.30 Inform, progr. 19.35 Meded.f®"1 Morgen. 19.45 Journ. 20.10 WeeröBitsr 20.15 Quiemada, speelfilm. 22|auer Filmrubriek. 22.50 Journ. [e BELGIE NED. NET 2 rie. 21.10 Doe. serie. 21.50 G»-j progr. 22.20 Culturele aktual. BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Boeken briek. 19.00 Reg. mag. 19.29 We ber. 19.30 Journ. 19.55 Inform, pr^ 21.15 L'argent de la vfeille (Lo s ne scientifico), speelflim. 23.1' en weerber. BELGIE FRANS 2 Tot 18.30 Zie Net 1. 18.30 Amours de la Belle Epoque, serie spelen. 3e serie; Aimèe de son C. cierge (dl. 5-slot). 19.00 Zie Netmtio. 19.55 Arsène Lupin Joue et perd. t»a Q serie naar het werk van Maurice j._ blanc. Regie: Alexandre Delerue. I Jean-Claude Brialy (titelrol). ChrisK'"5 na Kruger. Frangois Maistre 20.50 Vendredl-Sport. Aktueel sp^j de magazine gepresenteerd door RL.ve;£ mond Arets en Guy Lemaire. Ret Michel Rochat. 22.00 InterwaHo#00. Ciao Amici. Uitzending voor de Vijk e liaanse gemeenschap In Belpf Le 22.30-23.05 Arts-Magazine, Kunslolgt briek. - --' NEDERLAND 1 OS-NOS 10.20 Fries voor niet Friestaligen TELEAC 10.45 Russisch voor beginners 11.30 Microprocessors NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 Journaal NCRV 15.32 Bolke de Beer 15.42 Kleine Tsar 15.52 Buurtkinderen 16.17 Pommetje Horlepiep 16.42 Peter Ramsay, dierendokter NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden Ha eide der )e de iet ra DUITSLAND 1 foor C 10.00 Journaal en aktualitelten. 10>e zai Rauchende Colts. 11.10 FilmrepoL- ge. 11.40 Buitenlandse reportaaf 12.25 Aktueel magazine. 12.55 Penjoes' verz. 13.00 Journaal. 13.40 Progr^e kr maoverz. 14.10 Journaal. 14.15 Kin eet terprogr. 14.45 Das goldene Schwirj7pn, 16.15 Informatief progr. 17.00 Fif*J" portret. (Regionaal progr NDR 171 et Programmaoverz. 17.31 NatuurfF""^ serie.). raan DUITSLAND 2 la 12.00 Programmaoverz. 12.30 Preikt l voor buitenlandse werknemers. 14) e Journaal. 14.47 Captain Future. 1L„ Jeugdserie. 15.35 Hobbymagar 15.50 Kmderspelprogr. 16.35 f penshow. 17.04 Bekendmaking I de weekwinnaars. 17.05 Jourtf 17.10 Aktueel magazine. BELGIE NED. 1 14.00 Open School. 15.30 CultuL aktuallteit. 16.00 Sergeant York. BELGIE FRANS Informatief progr. Aans.: Bll|s_^ 15.55 Filmportret. 16.10 Cursus T gels. 16.40 Rubriek voor de tuin 17.10 Informatieve serie. 17.40 I kenfilmserie. 17.45 Popmagazine.^ M an di nieuws. NOS: 18.03f®®£ 1 indsplU met de Nationale Hltparfijk. sound. 10.03 (S) Popsti r\J 11.03 (S) Pop non stop. 12.0 -sbOF" Los vasl- 14 03 <s> °P 15.03 (S) Disco-expres*. (S) NCRV-Zaterdag-Sport bnyflHji AVRO 7.00 Nws. 7.02 (S) Op jSr klein stationnetje, 's morgei 4EJL de vroegte. 6.00 (S) Klassiek 3 H Caroline. 9 00 Nws 9.02 (S) viVyf* no-an. 10 00 (S) Concerto nale. 12.00 Nws 12.02 (S) de lucht In. 13.15 (S) Herman Krebbers senteert. 14.00 Nws. 14 02 AVRO's P Publieke Prijs. 16.00 (S) Volksmuziel Hongarije. 16.15 (S) Opera met 'r „Onze Ouwe", de Duitse poli tieserie die de Tros geregeld op het scherm brengt mag dan spannend zijn, de detective-se rie die Frits Bom, de ombuds man, aan het opbouwen is met zijn reportages over de sciento- logy-kerk liegen er wat dat betreft ook niet om. Hij deelde om te beginnen mee dat hij 's morgens het korte geding dat die hoogst merkwaardige in stantie tegen hem had aange spannen had gewonnen. Enigszins tot mijn verrassing, dat moet gezegd, maar de rechter had kennelijk „het o- penbaar belang" zeer zwaar la ten gelden. Wat die jongens van die kerk ongetwijfeld da nig zal verontrusten. In ieder geval ging Bom, die ook nogal verrassender wijze in de rechtszaal had mogen fil men, monter verder met zijn onthullingen. Zo liet hij een ronde Amsterdammer opdra ven die destijds een functie bij de scientology-kerk had ver vuld, in die zin dat hij klanten naar binnen moest praten. „Als hij zich goed voelde", wa ren dat er wel honderd per dag", zei hij. Ook was er gewezen cursist, die verkil de dat hij van de dokter i tijds 154 pillen per dag ki te slikken en hij toonde oni hele verzameling van zijn t jes en potjes. Daarna moch wij weer kijken naar met verborgen camera gemaéiL.-:-, t, opnamen. Deze keer van bezoek dat een omzetbelastjet Si inspecteur aan het gel van de kerk (iets anders weer als een kerkgebouw) gebracht. En tenslotte Bom zijn financiële deski gen laten uitrekenen dat functionaris die scientolt jongens een aanslag van pm_ miljoen gulden moest heblEIDï bezorgd. Hij verklaarde fcdii nog meer belastend maerhngsj te beschikken en riep bez *>fdz rend uit dat de onderste sl ^rga boven moest komen. Dat !won' op deze manier, dunkt l°usii nooit lang meer duren. En ^cht den zullen wij in dat geva 5 Sti duidelijk het recht voor c c& te ogen hebben zien zege renm,<te snkt, HERMAN HOFHUIZ »ntre et aut h rs 1 lat 13 RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT „De jaaroverzichten van de omroepen over tv-toneel ge tuigen alle van de bittere wetenschap, dat de vurig ge wenste artistieke en produc tionele groei van het Neder landse tv-drama voortdu rend en van alle kanten door allerlei obstakels en ge varen bedreigd wordt Eerst is men bang, dat het eigen Nederlandse product hele maal niet van de grond zal komen in de ongelijke strijd tegen de overmacht aan pro fessionele en goedkope bui tenlandse programma's. Als dat in het begin van de jaren '70 toch is gelukt, groeit de angst dat de eigen kweek af hankelijk zal blijven van de grillen en ongemakken van het Nederlandse tv-bestel". Aldus stelt Joost Sternheim vast, die in het zojuist versche nen „Theater- en Televisie Jaarboek" zijn kijk geeft op kwaliteit, kwantiteit en kwa lijkheid van het Nederlandse tv-drama. Hij vindt hiermee voor een eigenaardige opgave te zijn gesteld, omdat hij zich acht opgescheept met een wel heel stoffig probleem, met de vraag nl. wat Nederlands tv- drama eigenlijk is. Dit onder de loep nemend valt hem vooreerst op, dat er over het algemeen onderscheid wordt gemaakt tussen enkelvoudige spelen en x-delige series en tussen speciaal voor de tv ge schreven en aan de hand van bestaand materiaal (literatuur) voor tv bewerkte tv-spelen. Met dit onderscheid gaat een duidelijke voorkeur gepaard voor het originele werk boven de bewerking, waarbij het zelfstandige tv-spel weer ho ger wordt aangeslagen dan de feuilletonvorm. Een voor de hand liggende verklaring hier voor is gelegen in de natuurlij ke drang van het tv-drama naar culturele en artistieke zelfstandigheid in hét bijzon der tegenover haar stiefou ders, de film en het toneel. Deze zelfstandigheid wordt pas mogelijk als het tv-drama zich heeft losgemaakt van het leentjebuur bij de oudere dra mavormen en op eigen kracht naar de gunsten van het pu bliek kah dingen. Terugblikkend op het voorbije tv-seizoen stelt Sternheim vast, dat de zee van onmacht, bezuiniging en opportunisme opnieuw terrein gewonnen blijkt te hebben. Het ziet er naar uit, dat het Nederlandse tv-drama in alle vormen de verdrinkingsdood nabij is. Hij verwijst voor deze sombere visie naar eerdere uitspraken van bijv. Stefan Felsenthal. die de dramazaken bij de NOS behartigt. Die waarschuwde al eens voor het failliet van het oorspronkelijke tv-werk en het opdringen van buitenland se pulp en op zijn best registra ties van bestaand toneelwerk. aankomst in de Bijlmer, waar Surinaamse jongens op de rij weg tegen een blikje schoppen en de vrouw geen kans ziet om tussen rijdende bussen door de overkant van de straat te bereiken?. Moet een tv-ma- ker nog duidelijker zijn dan duidelijk? Veel bewondering heeft Joost Sternheim voor Wim Schip pers' spel „Ramp ahead" en zijn „Dans der vierkanten" in Carré. Hiervan viel hem op, dat Carré er voor vol liep, om dat dit getuigde van goede smaak, en dat vervolgens ie dereen het afkraakte, omdat dit evenzeer getuigde van goe de smaak. Schippers's werk was eigenlijk het enige goede, dat Sternheim heeft gezien. Hij vond het een vals sprookje, dat nog „live" gebeurde ook. En dan mag je volgens hem Schippers niet afkraken, om dat hij niet vernieuwend zou zijn, terwijl hij toch de tv heeft verrijkt met de geest van de vaudeville. Daarmee is hij de eerste echte té-variété-artiest die we in Nederland hebben, aldus Sternheim, die aan Schippers flauwiteiten duide lijk meer waarde hecht dan aan een met theatrale midde len bewerkstelligd, door wrocht tv-drama, hoezeer dit ook in een poging kan blijven steken. Als consequente aan hanger van Wim Schippers kan Sternheim zich ook niet veroorloven enige waardering op te brengen voor ander werk. Aldus determineert een overzichtsschrijver zichzelf. AVRO's „Marie Speermalie" negeert hij, omdat dit louter Belgische inbreng had en alsof hij er nooit van gehoord heeft, dat Vlaanderen en Nederland cultureel gezien één (taakge bied vormen. De KRO had met „De herdershond" de pech, dat Ko van Dijk tussen tijds dood ging, zodat deze se rie per aflevering slechter werd, alsof niet Jo de Meyere, maar Ko van Dijk als hoofd rolspeler deze productie droeg en de kwaliteit van een tv-spel door louter één acteur bepaald zou worden. Om bijv. „Cassa- ta" van de VARA kon hij evenmin lachen, ofschoon de sfeer hiervan toch bepaald werd door juist één acteur, en nog wel een van de betere soort, nl. Ton van Duinhoven. Sternheim kon de ingebouwde verplichting tot lachen hierin niet waarderen en beleefde veel meer plezier aan het Sim- plisties Verbond, waarvan vol gens hem niemand schijnt te beseffen hoe goed en geestig die wel zijn. Toch goed, dat we iemand als Sternheim in ons midden hebben om ons te ver tellen, dat die twee jongens hun vak verstaan, want dat was natuurlijk geen enkele kijker eerder opgevallen. Toch maar eens Koot en Bie aanzet ten de volgende keer. TON OLIEMULLER Niet Ko van Dijk met alle respect en in tegenstelling tot wat in het Theater Jaarboek wordt geschreven, maar Jo de Meyere, hier met Renée Soutendijk, droeg de KRO-tv-serie,„De herdershond". Maar diezelfde Stefan haalde wel het Publiekstheater met „Mensch durf te leven" op het scherm. Een zeer juiste stap om verschillende redenen. Ten eerste ging het om kwali teitswerk, ten tweede om een stuk nationale tragedie in de wereld van de kleinkunst en derhalve geen geïmporteerd drama. En ten derde mag men' niet voorbijgaan aan het feit, dat een heel volk via de belas ting voor dit gesubsidieerde to neel betaalt en dat maar een heel klein deel in staat is daar van iets terug te zien. Natuur lijk, het verdient toejuiching, dat de tv er naar blijft streven oorspronkelijk werk uit te zenden, d.w.z. dat de tv blij vend gehanteerd wordt als een artistiek middel. Maar niet minder dient de tv gebruikt te worden als een registrerend medium. En dan doet het er niet toe of we de koningin de Troonrede zien en horen uit spreken of dat we het Pu bliekstheater volgen in zijn be zigheid belastinggeld een artis tieke bestemming te geven. Liet Berend Boudewwijn zeer onlangs op KRO-tv niet zien hoe een toneelregistratie, in dat geval „Antigone", als voor stelling een eigen gezicht kreeg, met als bijkomend voordeel en noodzaak, dat een heel volk dit kon bekijken? Om dan nog maar niet te spre ken over de meermalen on derscheiden „Opname" van het Werktheater als een to neelvoorstelling, die via film en/of band op de maat van de huiskamer werd gesneden. Als tv-medewerkers ertoe nei gen de tv als registrerend me dium te kleineren, zijn zij be zig een ivoren toren te beklim men. En Joost Sternheim wekt de indruk daar naartoe te wil len. In dat perspectief zullen zijn beoordelingen geplaatst moeten worden van alle dra matische tv-werk, dat hij in zijn artikel onder handen neemt. Hij laat vrijwel geen werk op dat niveau onbespro ken. Het zou te ver voeren in een weergave daarvan hier volledigheid na te streven. Daarom enkele opmerkingen daaruit. In „De truc" van NCRV's Henk Mochel en Gerben Hei- li nga over oncrontoleerbare laboratoriumexperimenten werd hij getroffen door het onvermogen om fictie en feit, in casu verzinsel en weten schap, uit elkaar te houden. De tv leent zich wel voor docu drama, vindt Sternheim, maar hier werd deze ingewikkelde aangelegenheid niet tot een goed einde gebracht. Overi gens heeft hij waardering voor het op dit gebied verkennende werk van de NCRV. Tot (een soortgelijk oordeel komt hij over VARA's „Niets aan de hand", waarin het ging om het tonen van de werkelijkheid van een oude vrouw, die uitlde gezellige Amsterdmse Dappfer- buurt moet verhuizen nóar een moderne steenklomp, c.q." bejaardenflat. De bedoeling was, dat de kijker iets zou gaan begrijpen van de omstan digheden van deze vrouw, maar die omstandigheden ble ken zo overbevolkt met Tur ken, Surinamers, krakers, knokploegen, ambtenaren, botte leveranciers en een on gevoelige maatschappelijk werkster, dat de gevoelens van die oude vrouw en de zijne ten offer vielen aan een razends nelle inflatie, zoals Sternheim schrijft en wat hij daar ook mee bedoelt. Want daar ging het juist om, dat die in haar positie afhankelijke vrouw ge heel alleen op de wereld kwam te staan, al liepen er nog zoveel mensen om haar heen en juist die mensen kre gen we in dat spel te zien. Voor Joost Sternheim blijft 'nochtans de vraag welke filo sofie schuil ging in deze pro ductie. Maar viel hem dan de nauw verholen eenzaamheid niet op van die vrouw, bv. bij Jenny Kaagman en Rogier van Otterloo samen op weg naar het sportieve slagveld. Sterrenslag Zoals we bij de opnamen in augustus al uitvoerig bericht ten strijden politici, artiesten en vertegenwoordigers van ra dio en tv opnieuw tegen el kaar op de sportvelden in Twente. Op dit sportieve evenement maten hun krach ten mensen als Neelie Smit- Kroes, Marco Bakker, Willem Duys, Dick Dolman, Adèle Bloemendaal, Ron Brandste- der, Nico Haak, Willeke van Ammelrooy, Jaap v.d. Doef, Sytze Faber, Gerrit Brokx, Frits Bom, Louis Neefs, Rogier van Otterloo, Jenny Arean, Kick Stockhuyen, Judith Bosch en anderen. Ned. U 20.27 uur. Mash De nieuwe chirurg, Charles Winchester, heeft het totaal niet naar zijn zin in het Kamp 4077. Hij probeert met behulp van zijn ouders uit het kamp te komen. Zijn collega's wer ken hier ook aan mee. Ned. II 23.05 uur Voor de kinderen Morgenmiddag achtereenvol gens Bolke de Beer, Kleine Isar, Buurtkinderen, Pomme tje Horlepiep en dierenarts Ramsay. Zaterdag Ned. I 15.32 uue. HILVERSUM De TROS heeft het college van overleg van programmadirecteuren televisie (COP-tv), waarin de televisiebazen van alle A- en C-omroepen zitting hebben, la ten weten voorlopig verdere medewerking te weigeren aan het zogenaamde claim-systeem. Dit systeem wordt gehan teerd als meerdere omroepen zich als gegadigde aandienen voor meestal buitenlandse televisieprogramma's. Over het algemeen is het zo dat wie het eerst komt ook het eerst maalt. Er ontstaan echter wel eens geschillen daarover en dan komt de zaak in dit COP-tv. Men kan eventueel door derden la ten arbitreren. Die situatie was nu ontstaan rond de Amerikaanse televisieserie „Dallas". Toen bekend werd dat de TROS die serie had aange kocht en ze deze winter wilde gaan uitzenden claimde de AVRO oudere rechten te hebben. Ongeveer twee jaar geleden heeft de AVRO een mini-serie van Dallas op het scherm gebracht, maar zij heeft niet verder onderhandeld over de grote serie. De TROS stelde nu in het COP-tv pas tot aankoop te zijn overgegaan, na dat de grote serie tevergeefs tot viermaal toe door de makers aan de AVRO was aangeboden. Maar het COP-tv kon geen beslissing nemen en stelde arbitrage 'voor. Al meteen heeft de TROS-vertegenwoordiger, Cees den Daas, in die bijeenkomst laten weten niets voor arbitrage te voe len. Dat standpunt is nu door zijn directie schriftelijk onder steund. De TROS zegt zich voorlopig niets van het claim-sy steem aan te zullen trekken en start in januari met de uitzendin gen van Dallas. Susanne Bischoff en Laurens-Jan Brinkhorst van D'66 gingen letterlijk en figuurlijk te water. Vandaag de dag is borstkan ker een veel vrees inboeze mende ziekte, waar de vrouw terecht huiverig voor is. Voor een vrouw blijft het zeer moeilijk om na een bor stamputatie, met het in haar ogen gehavende lichaam door het leven te gaan. De IKON brengt vanavond een programma over de gevol gen van zon borstamputatie. Het betreft een Canadese do cumentaire die niet in eerste instantie gaat over de medi sche aspecten. De maker van deze tv-produktie, John Kastner, probeert juist de emotionele gevolgen van de operatie te achterhalen. Hij volgt hierbij vier vrouwen met hun problemen en mo gelijkheden na wat ook een emotionele amputatie ge noemd mag worden. De pa tiënten proberen te blijven wie zij waren. Maar dat lukt ze niet allemaal. Ned. I 21.55 uur. Sport '80 In deze rubriek wordt nader ingegaan op sporten, waarbij voetbal niet perse voorop staat. Ned. I 19.25 uur. Goed nieuws Sonja verschijnt andermaal op het scherm met goede nieuw tjes en een reeks geprekjes. Ned. I 19.50 uur. Twee voor twaalf Joop Koopman voelt opnieuw twee paren kandidaten aan de Ned. I 20.49 uur. Man over vloer Chrissy wil een film gaan ma ken. De heren in haar omge ving zijn alleen geïnteresseerd in het pikante genre. Ned. I 22.35 uur. BV Nederland Gesprekken met politici in BV Nederland over hete politieke hangijzers. Ned. I 23.00.uur Toppop Ad Visser presenteert weder om de daverende toppop hit parade. Ned. II 19.05 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2