„Jazz on Sunday" is sterk genoeg
om elke dixieland-aanval af te slaan
De Haas en De Bock van „Groenoord"
gaan een culinair hoogtepunt beleven
smm.
)ruk bezocht orgelconcert duo Brons-Kapaan
,NA STAD/REGIO
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 5 NOVEMBER 1980 PAGINA 5
TED EASTON HAD WEL BETER EVEN KUNNEN OVERLEGGEN, MAAR...
"Jazz on Sunday", met een overvol „huis" en (links) een deel van Frits Landes-
bergen's Big Band als topper van het seizoen.
Voor de tweede keer en
met veel enthousiasme
heeft het bestuur van
„Jazz on Sunday" een
boekje opengedaan over
een voorbij seizoen vol
activiteiten. De club, die
op tal van zondagen het
restaurant van Hans
Menken aan de
Boshuizerlaan in Leiden
volstopt met swingende
hooggekwalificeerde
jazzklanken, blijkt
waarlijk een
zondagskind te zijn
geweest in de paar jaar
van haar bestaan. De
toeloop van leden
getuigt van een grote
appreciatie van het
gebodene: begin van dit
jaar was de officiële
aanhang al gestegen tot
400 leden. Een nieuw
seizoen staat voor de
deur en de club blijft op
het oude patroon
werken: „lekkere
informerende
jazzmiddagen van drie
tot zes uur
Het Jazz on Sunday-boekje
is een gestencild „geelboek"
met tientallen pagina's vol
kranteknipsels over de
concerten die het
jazzpubliek in het bowling-
restaurant voorgeschoteld
kreeg tussen september 1979
en april 1980 en de toekomst
blijft de club toelachen. Toch
is er sprake van enige onrust
in de clubgelederen. Dit
tengevolge van de pogingen
van dixieland- autoriteit Ted
Easton alias Theo van Es,
om in de voormalige
„universitair trefcentrum"
Pardoeza een eigen
jazzsocieteit te vestigen
teneinde daar met de
regelmaat van de klok
sessions te houden en aldus
ook Jazz on Sunday het
vuur na aan de schenen te
leggen. Schrik en wrevel in
de Sunday-gelederen, omdat
Easton ook zo nodig op
'zondagmiddagen wil
opereren. „Ted had beter
eerst even contact met ons
kunnen opnemen", is het
gevoelen van het bestuur
van Jazz on Sunday.
Ook al is er van een
onmiddellijke bedreiging in
het geruïneerde „Pardoeza"
nog geen sprake (immers de
verbouwingsactiviteiten
heeft Van Es voorlopig
moeten stoppen in verband
met het inhouden van
vergunningen), toch geven
de bestuursleden Henny
Op mijn omwegen door stad en land kom
ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen
tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel
len wie u graag in deze rubriek zou willen
tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi
ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar
toestel 18 vragen.
door Ton Pieters
Kwik en Frans Montanus in
het „geelboek" uiting aan
een zeker gevoel van
onbehagen. Montanus zegt
„er niet van wakker te
liggen". De leden lijken
ongeruster dan de
organisatie van Jazz on
Sunday. „Maar wij denken,
dat Meerrust in Warmond er
meer pijn aan kan krijgen
dan wij. Die daar zitten ook
in de dixieland- en New
Orleans-hoek met hun
programma. Een hoop
mensen vinden het
onsportief dat Easton nu
ineens ook zo nodig op de
zondagmiddag moet gaan
zitten. Maar ja. die man
heeft een bedrijf te runnen
en we kunnen hem moeilijk
zeggen: het is onze
zondagmiddag. Enfin, we
gaan gewoon ons gangetje.
Bovendien is het overgrote
deel van onze leden niet zo
dixieland-minded. We
blijven optimistisch, zo zijn
we ook begonnen", aldus
Montanus.
Henny Kwik, op zijn beurt,
vindt het trouwens „een
enorme gok om in Leiden
een jazzcafé te beginnen. In
het verleden zijn er al meer
hier gesneuveld. Waar
Easton nu zijn jazzcafé wil
beginnen, in het oude
Pardoeza, was in de jaren
zestig Royal. Daar
organiseerden wij
dansavonden op platen, later
werd het een jazz-dancing.
Op den duur liet het publiek
het afweten. Wat dat betreft
is Leiden een moeilijke stad.
Wij zijn niet voor niks om de
veertien dagen gaan draaien.
Als je het elke week doet. is
het over. Wij beginnen ook
bewust eind september en
stoppen er eind maart mee.
Ik denk dat we er goed aan
doen om het zo te
programmeren". Eigenlijk is
Kwik daarvan overtuigd.
Jazz on Sunday is niet uit
het veld te slaan; de
zondagse club zit er zelfs
geheid in bij de honderden
fans, die in hun eigen
„sociëteit" telkens weer de
grootste jazz-coryfeeën
achter hun instrumenten
aantreffen. Aan de
Boshuizerlaan acht men zich
sterk genoeg om elke
dixieland-aanval af te slaan
Maar toch. Zo hoorde Henny
Kwik pas weer, dat Easton,
die elders ook al z'n vleugels
heeft uitgeslagen, in
Zoetermeer zou opereren
met „Jazz on Sunday" „Ik
kan het niet zogauw
natrekken", zegt Kwik,
„maar dat zou de limit zijn.
Dan moeten wij maar
terugbijten met „De enige en
echte Jazz on Sunday".
In zijn nieuwe zeer ruim
zittende jas met een
oppervlakte van 80.000
vierkante meter) zal het
geweldige veilingcomplex
van de coöperatieve
Bloemenveiling
vereniging „Flora" w.a.
Rijnsburg niet alleen de
grootste bloemenafslag
op de giganten in Aalsmeer
en Honselersdijk na van
ons land zijn, het begint
meteen bij de officiële
opening, volgende week
vrijdag 14 november, met
veel klaroengeschal en
„wereldwijde" tamtam aan
z'n verdere expansie te
werken.
Dat gaat gebeuren onder de
ogen van duizenden
aanwezigen en die van
ontelbare belangstellenden
tot ver over de grenzen. De
door de Tros te maken
televisiefilm van het
optreden van internationale
artiesten, in Nederland uit te
zenden de maandag daarop
is al door verschillende
landen gekocht. Er komen
hoge gasten, onder wie prins
Bernhard, als voorzitter van
het World Wildlife Fund
(immers de hele avond staat
niet alleen in het teken van
jubelende „Flora", ook het
Wereld Natuurfonds hoopt
er een flink graantje van
mee te pikken), en ook lage
gasten. Een mengelmoes van
geïnteresseerden die niet
slechts komen om te kijken,
maar die ook nog gevoed en
gelaafd willen worden. Wat
dit laatste betreft komt het
allemaal best voor elkaar.
Daar staan Joop de Haas en
Cees de Bock met een
uitgebreide staf garant voor.
Het gloednieuwe Flora-
bedrijf is supermodern, maar
even super zal de
aankleding van de opening
worden. Ik sprak daar
gisteren over met "het
tweemanschap De Haas en
De Bock, dat het restaurant
Groenoord (naast de Leidse
Groenoordhallen) onder z'n
beheer heeft. Het is deze
knapen, die zich van een
scherpe calculatie en veel
creatief inzicht bediend
hebben, gelukt de opdracht
voor een culinaire
verpakking van het geheel
aan zich te trekken. Daarbij
gaven zij grote
gerenommeerde catering-
instellingen het nakijken.
Pot voor de meneren De
Haas en De Bock. „Daar zijn
wij dan", zei Joop de Haas,
met trots in z'n stem; „men
weet ons te vinden. Wij doen
het vrij aardig, hier in
„Groenoord" met name
dit jaar wordt geweldig
gedraaid en we gooien
ons helemaal op zo'n project,
OPENING
NIEUWE VEILING
„FLORA" WORDT
EEN SUCCES
De opstelling van de tafels met de schier eindeloze rijen schotels.
daar doen we ons uiterste
best voor".
Het florissante Flora krijgt
volgende week aardig wat te
verstouwen en Joop en Cees
mogen daaraan volop
meedoen. „Ja, dit wordt een
super-evenement", voorzag
vlugge Joop de Haas. „Voor
ons is er sprake van een erg
vererende opdracht; dit
wordt het mooiste dat we
ooit gemaakt hebben en dan
zijn we hier in de
Groenoordhallen toch echt
wel wat gewend op het
gebied van grote toestanden.
Nou, om een uur of vier 's
middags komen er ongeveer
400 VIP's, Erg Belangrijke
Personen. Die krijgen een
rondleiding over die hele
immense oppervlakte met
alle bijbehorende snufjes en
wonderen der techniek.
Daarna worden de Very
Important Persons naar
boven geleid, waar in een
zaal het aperitief gebruikt
zal worden. Daar serveren
wij ook een koud buffet,
plus de wijnen. Ons bekende
koud buffet: dat is een feest
apart. Ik hoop, dat prins
Bernhard daar ook dan bij
zal zijn".
Inderdaad: wie zal willen
tornen aan de vertederende
aanblik en de exquise smaak
van een visschotel a la De
Haas, in Noorse stijl
opgebouwd? Onderwijl staat
beneden de "theaterzaal",
geaccommodeerd voor 5000
mensen, klaar om die
toegestroomde menigte en
tientallen met naam en faam
bekend staande klinkende
kunstenaars op Ampex te
kunnen vastleggen in een
Tros-produktie; inblikken
voor maandag. Ik neem aan,
dat De Haas en De Bock
weinig tijd zullen hebben om
alle verrichtingen van die
artiesten uit Israel,
Australië, Japan, Duitsland
en zelfs Russen en anderen
gade te kunnen slaan. Voor
hun staat dan iets hogers op
het spel. Tegen tien uur
„komt ons pakkie an",
vertelde Joop de Haas. „Dan
staat de feestzaal gereed om
5000 mensen culinair op te
vangen, met verlichting en
de muziek van een orkest en
van alles in een grootse
entourage".
Dat zal Flora en misschien
ook zullen De Haas en De
Bock en hun consorten iets
dergelijks nooit meer
beleven. Joop alleen al zag
dit voorlopig als zijn
„levenswerk" Alles
bediend vanuit een mobiele
keuken, met in de zaal tien
grote tappunten voor de
drankdistributie. Daar zal
ook het „uitgebreid
bittergarnituur" geoffreerd
worden in wat De Haas
noemde, „buffet-stijl". Ach,
laat hij het zelf maar
vertellen. „Het wordt een
expositie van 25.000
opgemaakte dingetjes,
versierde snacks of, zoals wij
dat noemen, „frivolité-tjes".
Twaalf verschillende
soorten frivolité's, in „afpak-
systeem". Vijf feestelijke
snacks de man, is berekend.
Paling, haring, tartaar,
aubergines, ananassen,
artisjokken, kaas en
druiven, gember en
mandarijnen. Dat is afsteken
met eetbare componenten.
Vijf ton sinaasappelboompjes
zal voor de opluistering
vanuit Israel worden
overgevlogen Er komt een
groot, vast middenbuffet
met een opbouw als een
kasteel, waarin het vignet
van Flora zal floreren: een
blauwe F, blauw omkranst.
Het vignet wordt uitgevoerd
in blauwe druiven. Bovenop
een uit België overgekomen
opgezet everzwijn van
behoorlijke afmetingen en
met een gewicht van 50 kilo,
met een enorme, valse kop
met slagtanden, je weet
wel".
Rondom nog meer
zwijnenkoppen; niet zozeer
oogstrelend, maar wel
indrukwekkend. Dan zijn er
vier verrijdbare buffetten,
gebouwd op praalwagens en
ontworpen door
reclamebureau Joop Visser,
waarvoor Herman Roedoe
tegenwoordig tekent. Voor
elke buffetwagen een
elektrokarretje met een
goed- en hooggemutste kok
erop om de met frivoliteitjes
opgetaste praalwagens
gladjes en voorzichtig weg te
kunnen trekken naar de
vier hoeken van de
uitbundige zaal. Per buffet
dus ongeveer duizend man
gretige klandizie. Dat
worden dan tevens
kleurrijke eilanden, want de
pralende buffetten zullen
verder zijn afgestoken met
prachtige herfstbloemen,
Flora's eigen
(zorgen)kinderen zogezegd.
Een ongetwijfeld erg mooi
kleurengeheel, met die
bloemen en met een scala
van rijke schalen vol snacks.
En maar uitzien naar die
ham mousse, de paté mousse
en de kaas farce. Nee, dan
moet je geen peultjes meer!
In de feest-eetzaal zal het
half zit, half loop zijn, met
tafeltjes gedekt met dieprode
lakens, „voor de sfeer in het
grote stalen skelet waar je in
werkt", aldus De Haas. Men
zal zich intussen hebben
kunnen afvragen: zei De
Bock dan niks, gisteren
Nou, De Bock zei wel
degelijk wat, maar z'n
spreekbuis is nu eenmaal De
Haas, de geboren en van de
tongriem gesneden culinaire
bereider van feestelijke
opzetjes. En wie De Haas
hoort, hoort ook De Bock; al
een jaar of zeven, acht lang,
in een hechte samenwerking
en gemeenschappelijke
inspanning. Vooral Joop de
Haas, die je niet met een
kluitje in het riet kunt
sturen, zag zich staan aan de
vooravond van het
hoogstbereikbare. „Dit is de
vervolmaking van het vak,
het mooiste dat je kunt
verwezenlijken. Het blijft
alles welbeschouwd gewoon
een „bittergarnituur", maar
de heel aparte vorm ervan
zal niet gemakkelijk
geëvenaard kunnen
worden". Het is het
consumptieve „credo" van
een stralende horeca
ondernemer, wiens aureool
niet verstoord wordt door
het friet-mèt-ritme van
alledag.
Grote evenementen: Joop en
Cees en de hunnen (en dan
De Haas en De Bock...
denken we niet aan de grote
volksverhuizing) zijn er in
de Groenoordhallen gewend
aan geraakt. Maar dit, in
Rijnsburg. wordt het
toppunt. Men houdt er
zonder meer rekening mee
(de aan te leggen voorraden
zullen schier onuitputtelijk
zijn), dat de Rijnsburgers en
Katwijkers de tappunten tot
na middernacht bezet zullen
houden. Maakt niets uit;
men gaat z'n gang maar.
„Groenoord" blijft ook bij
Flora rechtovereind.
Fantasie en bekwaamheid
zijn gewaarborgd door de
eigen keukenbrigade,
versterkt met twaalf
meesterkoks uit het hele
land, voor het handwerk.
Dat zijn creatieve
vakjongens die een hele
week aan de culinaire glorie
van een avondje Flora gaan
werken. Deze specialisten
zullen terzijde worden
gestaan door dertig
buffettisten, drie man voor
elk der tien buffetten.
Daarbij zullen zich voegen
acht lieden in algemene
dienst, als aan- en
afvoertroepen,
transportmensen, kortom
zowat zeventig medewerkers
en medewerksters om de
vijfduizend liefhebbers van
lekkere hapjes te kunnen
bevredigen, althans om aan
de lekkere honger een
eindweegs tegemoet te
komen.
Getallen en bijna
verblindende vooruitzichten.
Als het feest voorbij
gespoeld is, zullen „de
mannen van Rijnsburg"
allang weer met hun
berekeningen en te maken
risico's bij de afzet zitten.
Want „Flora" klinkt dan
wel mooi, maar er zal brood
op de plank moeten blijven
komen. Er is nauwelijks een
schoner manier te bedenken
dan het bereiken van winst
via bloemen, maar de tachtig
miljoen die in de nieuwe
veilinghallen en al dat
adequate gedoe daaromheen
gestoken zijn, zullen er ook
een keer uit gered moeten
worden. Met alle respect
voor het Wereld
Natuurfonds en de prins die
daarvan nauwelijks meer los
te denken was. Een avond
competitie tussen bloemen
en het pandabeertje. De
bloemen zullen het winnen,
maar het bedreigde wild
binnen en buiten de
natuurparken zal er
volgende week vrijdag ook
garen bij kunnen spinnen.
Daar zijn de „baten" goed
voor. Uiteindelijk wil Flora,
Rijnsburg, Holland, zich in
de handen kunnen wrijven;
vliegen vangen, dat laten de
Rijnsburgers liever anderen
doen. Zo denken ook Joop
de Haas en partner Cees de
Bock erover. De Flora
opening wordt een opus, dat
bij De Haas en De Bock nog
lang zal naklinken en
waarop de potentiële
opdrachtgevers af kunnen
komen. Het tweetal zal er
„hoogachtend" .inmiddels,
voor verblijven.
EIDEN Een aanzienlijk aantal
efhebbers had de kou getrotseerd om
'^t laatste in de reeks orgelconcerten
beluisteren die de afgelopen maan-
:n in de Hooglandse kerk werd gege-
ïn. Naast Joop Brons trad Han Ka-
.tan op die in een drietal werken de
Dbopartij vervulde.
Terwijl ik de re-
ertoirekeuze op de diverse concerten
iet altijd boeiend vond, behoorde nu
a. de hobosonate van C. Ph. E. Bach
>t de mogelijkheden die de moeite van
et beluisteren meer dan waard was,
ree hedendaagse composities, beide
iet een opvallende diepgang.
Voor de verzorgde en genuanceerde toon
*'an Han Kapaan waarin hij een uiterst
muzikale accentuering en wendingen leg
de, niets dan lof. Joop Brons liet een be
scheiden volume horen in de begeleiding,
volgde de hobo alert, maar had zijn toon
wat scherper kunnen omlijnen.
Onder zijn soli bevonden zich boeiende
werken, zoals de twee liedvariaties van
Sweelinck, een Dialogue van Marchant en
twee werken van Bach, die, zoals op zo
veel orgelconcerten, als een climax werkt.
Brons toonde zich in het technische vlak
op zijn sterkst en wist daar een grote ze
kerheid en kracht te laten doorklinken.
Helaas ging dit niet altijd gepaard aan een
heldere toon - het euvel dat al opdook in
zijn begeleidingen - en daarmee samen
hangend, een grootse en vloeiende karak
terisering. Rustiger werken als van Lan-
glais en Alain kregen meer gloed en be
zieling mee.
In de toccata en fuga van Bach bereikte
Brons een bevredigende helderheid en
trok daar, ook emotioneel gezien, de regis-,
ters verder open. De muziek klonk nu
met een momumentaal élan en een wel
overwogen op- en afbouw in expressie,
kortom, vanuit een sluitende en intern sa
menhangende muzikale overtuiging.
Dirk Vooren
BURGERLIJKE STAND
LEIOEN
Geboren: Susanna Maria. dv. J. F. W.
Beerentenger en J. Lens; Ynze Koe
nes. zv. K. Y. de Haan en P. J. Ver-
dugl; Mar|on, dv. A. van Ingen en S.
C. M. Beekman; Aafke Elize, dv. H. C.
Beekhof en C. C. Kruyff; Thomas, zv.
S. VaJkema en J. van den Haak; Clai
re. dv. L. N. Groenink en H. M. Glbbs;
Daniel, zv. J. N. van Duijn en G. de
Hoop; Eline Emelie. dv. J. H. S. Tim
merman en M. C. A. T. Duijnhoven;
Joris Pieter. zv. P. J. Vogelaar en R.
J. Koole; Hendrik Theodorus. zv. Th.
A. P. Dutvesteijn en G. A. Chrispijn;
ChantaJ, dv. J. J. Toren en T. van
Dijk; Jacobine. dv. J. Parlevliet en J.
de Best; Marcel, zv. H. Ph. H. Kerk
vliet en P. E. van Haalem; Kelly. dv. J.
H. Touw en G. Oudshoorn; Sanne, dv.
J. M. Bisschops en H. Bosscher; Mar
tin. zv. R. J. W. Falter en Y. Klom; Mi
chel. zv. E. C. van Elk en M. Koppert;
Leonardus Jacobus Everardus. zv. M.
J. M. Mensch en C. A. M. van der
Zon; Iris, dv. H. J. Zirkzee en J. C. de
Jong; Marcel, zv. P. Filemon en E. G.
Sloos; Robert, zv. P. Filemon en E. G.
Sloos; Piëta Maria, dv. E. C. R. M.
Keijser en M. E. Berkhout; Janine Ge-
rarda. dv. E. C. R. M. Keijser en M. E.
Berkhout; Mike, zv. J. L. G. Zonne
veld en J. P. M. van der Ploeg; Ewine
Anne Paulien, dv. E. N. H. W. Smits
en J. W. J. M. van Dam; Michiel. zv.
M. Beemster en M. A. Vredenburg;
Cornelia Johannes Mattheus Maria,
zv. C. L. J. M. van Steijn en P. F. M.
Kortekaas; Cornelia Gertruda Maria,
dv. J. Benning en M. C. van Swieten;
Pauline, dv. A. Kuyvenhoven en N. P.
Brouwer; Patrick, zv. H. A. L. Righart
van Gelder en M. van der Vos; Leo
nard. zv. G. J. J. van den Nleuwendijk
en S. Stormer; Erik Michiel, zv. H. Be-
kooij en W. H. M. de Vroege; Herma-
nus Hendrikus. zv. H. G. Groenewoud
en N. A. van Tricht; Marinus Pieter.
zv. D. Noort en G. M. van Veelen;
Arie Cornelis. zv. A. de Knegt en A.
Lagendijk; Marcel Willem Louis. zv. D.
Hazenoot en G. A. I. Binkhorst: Dirk,
zv. D. Hazenoot en G. A. I. Binkhorst.
Overleden: E. Huisman, geb. 19-11-
1891, vrl.; I. Arioldus, geb. 2-4-1901,
man; N. van Dijk. geb. 2-7-1980,
man; M. J. de Jong. geb. 2-8-1908.
man; W. H. Meursing. geb. 22-11-
1895, man; L. van Werkhoven, geb.
18-11-1915. man; J. Passchier. geb.
7-1-1915, vrl. echtg. van J. A.
Scheepmaker; F. K. L. Schmitz, geb.
27-11-1952, man; C. P Swaanen-
burg, geb. 13-7-1892, vrl., geh. gew.
met J. van Schoonderwoerd den Be-
zemer; P. M. van de Moosdijk, geb.
4-10-1929. man; A. Rietkerk, geb. 2-
7-1898, man; J. Boom, geb. 18-3-
1902, man; C. A. Velberg. geb. 18-11-
1961, vrl.; T. Hoek. geb. 6-1-1906.
vrl.. geh. gew. met A. de Vreugd; W.
J. E. Albers. geb. 8-11-1927. man F.
IJ. A. Sassen, geb. 26-6-1903, man.
Gehuwd: J. H. Albracht en M. A. van
Peet, R. E. Minke en M. van Drie. C
B. H. M. J. Kortmann en M. Th. Bak
ker, C. J. M. Driessen en M. M. Jan
sen, G. J. van Es en C. Hoppers. F. A.
Riphagen en T. A M. Nieuwendi/k. F.
V. Buschman en M. A. van der Bult.