k
BEELD
SPRAAK
1
tl
TERUGBLIK
Potasch en
Perlemoer in
nieuwe versie op tv
Don Quishocking op KRO-tv nog niet helemaal in de war
TELEVISIE VANAVOND
0
TELEVISIE DINSDAG
I
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
A
k
atherina Deneuve filmisch in de weer als apriidwaas
XDIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 3 NOVEMBER 1980 PAGINA 2
SI
door Ton Oliemuller
Het beroemde stuk „Potasch en Perle
moer" over twee tegen het leven en tegen
elkaar opboksende joodse zakenlieden in
textiel, dat in ons land jarenlang duizen
den volle zalen trok en waarvoor de
mensen in de rij stonden, krijgen we
vanavond schermrijp thuis bezorgd. Op
Ned. II om 20.27 uur biedt het Amster
dams Volkstoneel er zijn versie van in
de regie van Jules Croiset. Daar is nog
een heel gedoe om geweest, want Beppie
Nooy, de ziel van het Volkstoneel, had
het op haar verlanglijstje gezet. Bij haar
overlijden meenden haar zonen terecht
die laatste wens van hun overleden moe
der te moeten uitvoeren. Het liep echter
allemaal anders. Er ontstond onmin met
Croiset. De boze zonen schiepen hun ei
gen volkstheater, naar zij zeiden meer in
de geest van hun gestorven moeder. Croi
set nam echter "Potasch" op het repertoi
re in een muzikale herschepping van Eli
Asser, die goed thuis is in de Amster
damse joodse volkshumor, zoals die voor
de oorlog de Nederlandse taalschat aan
zienlijk verrijkte. In de rollen van Po
tasch en Perlemoer staan, zitten, zingen
en bewegen vanavond Hans Boskamp en
Lex Goudsmit, met IVIady Flfredo als Ro-
sey Potasch, de vrouw voot wie Potasch
door het vuur gaat, maar te lijk ook op
Hans Boskamp als
Potasch in een
scène met Carry
Tefsen. I
Hans Boskamp neemt daarmee de Potasch-
rol van zijn vader over, Johan Boskamp, die
samen met Johan Kaart tussen 1950 en 1970
meer dan 4000 voorstellingen maakte, nadat
voordien Jan van Ees, Cor v.d. Lugt Mel-
sert, Cor Ruys en Louis de Bree er uitge
breid mee in de weer waren geweest. Johan
Kaart vertelde ons tien jaar geleden hoe hij
dit stuk eigenlijk uit wanhoop had onderno
men. Zijn spel „Tussen man en vrouw" kel
derde definitief in 1950. Artistiek en finan-
cëel zat Kaart aan de grond. Alleen al zijn
gevoel voor eigenwaarde verlangde een
nieuw succes. Hij kreeg toen in een flits het
idee van „Potasch", dat in 1915 werd ge
schreven door de Amerikaan Montague
Glass, waarna het in New York gelijk groot
opzien baarde en mondreclame opriep. Jo
han Kaart heeft stad en land afgelopen voor
een tekstboekje en vond uiteindelijk een
verfrommeld exemplaar bij de Haagse ac
teur Jan van Ees. Hij dankte de hemel en
ging aan het werk. Zijn gelukkige greep
leidde tot een zegetocht door het land. Men
kende hem niet meer als Kaart. Hij personi
fieerde in die jaren de bijna spreekwoorde
lijke Perlemoer. Van de oorspronkelijke
tekst bleef in die jaren niet veel meer over;
Niet alleen werd een Nederlandse bewer
king gemaakt, toegespitst op Amsterdam,
maar ook weefden Kaart en Boskamp er
meer en meer eigen joodse humor in, steu
nend op de joodse levenshouding van de
verschoppelingen die zich op de been hou
den met gijn en gewiekstheid en weten wel
ke eisen de Thora stelt, maar tegelijk besef
fen hoe een moeilijk haalbare kaart dat is.
Johan Kaart destijds: „Ze hebben me hon
derd keer gevraagd of ik nooit genoeg krijg
van dit stuk. Nee, het is een goddelijk stuk.
Ik hou van de joodse humor. Ik hoef niks
aan te dikken. Het is zo echt als het maar
zijn kan en je kunt het zo fijn brengen. De
manier waarop je het zegt is alles. Er zitten
een melodie en een ritme in waar ik gek
van ben. Dankzij „Potasch en Perlemoer"
ben ik twintig lange levensjaren als een ge
lukkig mens doorgekomen
Op het scherm ziet men vanavond volksto
neelmensen als Dick Scheffer, Suze Broks,
Hannah de Leeuwe, die ook de choreografie
deed, Carry Tefsen, Wim Wama, Willy
Zuidema, Jan wegter en vele anderen in de
weer. De tv-regie is van Ralph Inbar.
Het van oorsprong studentencabaret
„Don Quishocking", dat al dertien jaar
bestaat, is voortdurend bezig ten gronde
te gaan. Met grote regelmaat valt in hun
midden de opmerking: „Laten we er nu
maar eens een punt achter zetten". Voor
lopig lijkt dit voornemen geen kans te
hebben waar te worden, ook al gaven zij
hun laatste programma's doorlopende
nummeringen mee, te beginnen met „Af-
scheidstournee I". Deze aftellende cyclus
in romeinse cijfers wordt momenteel
doorbroken door hun jongste program-
ma-in-de maak, dat in try out is genomen
onder de vertwijfelde en de lading dék
kende titel „We zijn helemaal in de war".
Dit slaat niet op Pieter van Empelen, de pia
nist/componist, die uiteindelijk zijn persoon
lijke liefhebberij volgde en directeur werd
van het maritiem museum. Misschien wel
op George Groot, die na een bezoek aan In
dia zich als een volgeling van de Bhagwan'
opwerpt en uitsluitend in rood of oranje ge
kleed gaat. Zijn vrouw Anke, die stevig aan
de sigaar is, Jacques Klöters en Fred Florus-
se bleven in hoge mate zichzelf en daardoor
mede blijvend gezichtsbepalend voor de
groep.
Die titel van hun nieuwe optreden slaat, zo
vertelden zij, doodgewoon helemaal nergens
op. Zij zijn niet op zoek naar steun en gees
telijke bijstand. Maar volop in de weer met
hun jongste cabaretprodukt liepen zij tegen
'IRO's Hans van Willigenburg op, aan wie
'ij vertelden een boekje over zichzelf bij de
drukker te hebben liggen. Dit kreeg het wa
zige opschrift „Zolang het maar niet dich
terbij komt" mee en ligt momenteel in tal
van etalages. Voor KRO-tv aanleiding om
het' verleden van deze groep eens op het
scherm uit te stallen. Dit gebeurt vanavond
op Ned. I om 22.40 uur.
Van Willigenburg neemt hierin het woord
teneinde de Don Quishockers aan het zin
gen te krijgen, want daarin vooral heeft al-
ijd hun kracht gelegen. De sketch en de
In het midden George en Anke Groot, Fred
Florusse (links) en Jacques Klöters (rechts)
als vier trouwe Don Quishockers.
conférence bleken de jaren door in deze
groep schaars toegepaste middelen, al heeft
Fred Florusse zich nooit vies getoond van
een Philippica tegen het een of de andere,
desnoods tegen zijn eigen verwerpelijke per
soonlijkheid.
Don Quishocking ontstond destijds aan de
Technische Hogeschool in Eindhoven in de
periode van de hausse aan studentencaba
rets, in navolging van Paul van Vliet, Rinus
Ferdinandusse, Ivo de Wijs en zovele ande
ren. Voor het eigen publiek in sociëteiten
kregen zij de meute mee, maar de stap naar
de grotere zalen kon pas worden gezet, toen
er nieuw bloed aan werd toegevoegd, dat af
getapt werd uit Amsterdamse studenten
kringen. Nadien begon de groep naam te
maken in den lande, vooral om de soms
schokkende verwoording van de dingen,
hetgeen zij aan haar naam min of meer was
verplicht. Daarmee sloeg zij de plank ook
wel eens mis, zoals in het lied over de sexu-
ele delinqenten, die in India zouden moeten
worden ingezet om daar op criminele wijze
iets te doen aan de snelle bevolkingsaanwas.
Studentikoos genoeg van tekst dit lied, maar
tegelijk gespeend van enig begrip voor ziels
zieken. Zo pak je de geesteszieke medemens
niet aan. Maar zelfs Anke Groot als vrouw'
vond haar rol in dit lied niet misplaatst.
Desalniettemin hielden zij inhoudelijk ni
veau, vooral ook te danken aan het inscha
kelen van toen nog beginnende tekstschrij
vers als Jan Boerstoel, Willem Wilmink en
Hans Dorrestijn.
Zij hebben nu zeven programma's achter
zich liggen en wisten zich overtuigend te
handhaven tussen de meer dan honderd ca
baretgroepen, die in de afgelopen tien jaar
ons land overbevolkten. Toch gingen zij in
hun programma's ook door dieptepunten
heen. Ten eerste bleven zij tot in lengte van
jaren vormvast en statisch zingen zonder
ondersteunende of karakteristieke bewegin-
gen. Grepen zij al eens naar monoloog of
sketch, dan vielen vaak vormdoublures op.
Zo hadden zij ooit het nummer „Japie"van
George Groot, dat exact dezelfde benade
ring vertoonde als in hetzelfde programma
„Fiets" van Fred Florusse. Later verscheen
Pieter van Empelen met „Opstel", dat als
twee druppels water leek op het opstel,
waarmee destijds de Amsterdammer Otjes
aan de weg begon te timmeren. En hun
liedje „Wind in Amsterdam-West" leek wel
haast overgeschreven van Michel v.d. Plas'
„Liefde in Buitenveldert". Toch wonnen zij
destijds de eerste prijs op het Delftse caba
retfestival Cameretten.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan,
maar overwegend mikken zij recht in de
roos, met op een bijna wrede manier het
binnenhalen in de humor van pijnlijke za
ken, zoals wanneer Fred Florusse besluit
om een eind aan zijn leven te maken en de
groepsleden hem daarin met belachelijke
bijval steunen. Zodoende kon Wim lbo in
zijn cabaretbijbel hen plaatsen op de lijst
van de realistische beoefenaren van dit vak
in tegenstelling tot de meer romantische ha-
turen. Van oudsher en van cabaretvader
Aristide Bruant af tekende het cabaret zich
voortdurend door deze twee stromingen, af
hankelijk van de geaardheid van de makers.
Men begaat een historische blunder te me
nen, zegt lbo, dat cabaret altijd gepaard
moet gaan met een politieke of sociale bin
ding aan deze of gene maatschappelijke
groep. Mensen of groepen met het sterkste
engagement verdwenen het eerst, met als
meest opvallende voorbeeld Jaap v.d. Mer-
we, die het niet zozeer voor de kleine man
alswel tegen het kapitalisme het opnam en
zijn lyriek inruilde tegen luimige lust in het
vitten, dat hij zelf voor strijdbaarheid ver
sleet.
Aan een dergelijke verenging in cabaretes
ke opvattingen heeft Don Quishocking nooit
toegegeven en onze recensent kon in het
verleden dan ook meermalen gewagen van
vindingrijke taalvaardigheid in de keus van
woord en onderwerp, leidend tot teksten om
over na te denken. Hij moest daarnaast ook
vaststellen, dat het zeggen en zingen daar-
vah zoveel inzet opslokte, dat het steeds
weer moeilijk bleek beweging in de groep te
krijgen. Maar met Wim lbo moeten we het
'eens zijn, dat bij hun stijl hoort om ernst en
humor op een merkwaardige wijze met el
kaar te verweven. Dat heeft te maken met
ieders persoonlijke inbreng, die onderling
sterk verschilt, maar toch op zodanige wije
in elkaar wordt geschoven, dat elk lied uit
eindelijk het eigen signatuur van de groep
krijgt. Hierdoor lukt het gewaagde onder
werpen even bijtend als vrijblijvend over
het voetlicht te brengen. Neem' bijv. „De
mooiste meid van hef dorp", waarmee uit
eindelijk de burgemeester aan de haal gaat,
nagestaard door de gehele gemeente, die
aarzelt tussen verwondering en verwerping.
Op deze wijze werkend, blijkt niet „Don
Quishocking" in verwarring te vertoeven,
maar juist haar publiek in verwarring ach
ter te laten. KRO-tv werkt daar vanavond
een handje aan mee.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.30 Sesamstraat
18.45 Klem
18.55 Journaal
KRO
18.59 Speedy Gonzales
19.05 Voor een briefkaart op
de eerste rang.
20.00 The Arpil Fools
NOS
21.37 Journaal
KRO
21.55 De Waddenzee zonder
zeehonden
22.40 Zolang het maar niet
dichterbij komt
NOS
23.35 Journaal
23.40 Nieuws voor doven en
slchthorenden
NEDERLAND2
TELEAC
18.25 Sociale verzekering
NOS
18.55 Journaal
TROS
18.59 De TROS Top 50.
19.25 Angie
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.27 Potasch Perlemoer
22.30 AktuaTV
NOS
23.10 Journaal
23.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
(Regionaal progr. NDR: 18.00 Sport.
18.30 Aktualiteiten. 18.45 Kleuterse
rie. 18.55 Achtung Zoll. 19.25 Cul
tuurspiegel. 19.59 Programmaoverz.
WDR: 18.00 St. Pauli. 18.30 Was sich
neckt, das Hebt slch. 18.40 Achtung
Zoll. 19.15 Aktualiteiten. 19.45 Korte
film). 20.00 Journaal. 20.15 Liebe 1st
doof. 20.45 Doe. serie. 21.30 Berlin
Alexanderplatz. 22.30 Aktualiteiten,
23.00 Eine Frau zwischen Hund und
Wolf. 0.50 Journaal.
DUITSLAND 2
18.20 SOKO 5113, tv-serie. 19.00
Journaal. 19.30 Amusementsmuz.
20.15 Informatief progr. 21.00 Aktua
liteiten. 21.20 Aus dem leben der Ma
rionetten. 23.00 Journaal.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus
Duits. 19.00 Kuituur In der Pronvlnz
19.45 Journal 3. 20.00 Journaal
20.15 Informatief progr. 21.45 So 1st
das leben. 22.45 Journaal.
BELGIE NEDERLANDS
18.00 Poppenfilmserle. 18.05 Teken
filmserie. 18.30 Open school. 19.0G
Informatief progr. 19.30 Verkeerstips
19.35 Llefdadigheidsprogr. 19.40 Me
dedelingen en Morgen. 19.45 Jour
naal. 20.10 Weerbericht. 20.15 Spel-
progr. 21.05 Oorlogsresten. 21.55
Anti Love Story. 22.40 Journaal.
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18.30 Programma
voor ouderen. 19.00 Spor. 19.2/
Weerbericht. 19.30 Journaal. 19.5fj
Septs morts sur Ordonnace. Aahsl|
Discussie. 23.00 Journaal en weerbe
richt.
BELGIE FRANS 2
Tot 18.30 Zie Net 1. 18.30 Led
Amours de la Belle Epoque, serie t.v.-j
spelen, 3e serie: Almée de son Con
cierge (dl. 1)j Met Bernard Le Coq,
Yolande Folliot, Henri Labussière,
Phillippe Etesse, e.a. Regie: Roland
Bernard. 19.00 Zie Net 1. 19.55 Soi-
rée Wallonne: Les Maclottes. Toneeln
stuk van Jacques Morayns, opge
voerd door het gezelschap van het
Trianon van Luik. Regie: Fragois-Xa-
vier Morel. Met Josette Closset, Ma
rie Fontaine. Paul Castro. Théo He-
brans, e.a. 22.00-22.30 Landbouwim
formatie (herh. van zondag j.l.).
LEI
Pvd
Plu
oosi
nov
vro]
dra:
den
fiet
doo
dru
met
Leii
„Ik I
raad:
indri
niet
wel
daar
niet.
en d
gen.'
het
Apot
burg
en T
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NOS-NOT
14.00-15.00 Schooltelevisie
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en aktual. 10.25 Doe.
serie. 11.10 Mein Lieber Mann: Stel
len Sie sich mal vor, tv-spel. 11.40
doe. 12.25 Aktueel mag. 12.55 Perso<
verz. 13.00 Journ. 16.10 Journ. 16.15
Doe. 17.00 Kinderserie. 17.25 Kinder
progr. 17.50 Journ. (Reg.progr.: NDR
9.30 Kleuterprogr. WDR: 8.10-11.55
Schooltv. (9.30 Kleuterprogr.).
DUITSLAND 2
16.30 Progr. voor ouderen. 17.0Q
Journ. 17.10 Natuurfilmserie. 17.40
Gevar. progr.
DUITSLAND WDR 3
8.00 gym. 8.10-11.55 Schooltv. (9.30
Kleuterprogr.). 17.00-17.30 Schooltv.
BELGIE FRANS
14.00, 14.30 en 15.00 Schooltv. 17.0(1
Meded. 17.15 Schooltv. 17.45 Teken
films.
6er i
1 die g
i in w
lenk
hij v
afha.
CC
'Vi
gen
staa
ten)
HILVERSUM 1
18 11 (S) Aktua. 18.25 (S) De verhalen van
Virgilius de Tuil. 18.30 (S) De kinderplaten-
bak. 18.45 (S) Het zesde continent. 19.02 (S)
TROS-country. 20.02 (S) Voorzichtig breek
baar. 20.30 (S) Peekei: 21.02 (S) 's Lands
wijs, 's lands eer. 22.02 (S) Aktua-Sportcafe.
NOS- 22.45 Koninklijk bezoek aan de Neder
landse Antillen. 23,02 (S) Met het oog op
morgen. AVRO 0.02 (S) Plm Jacobs' Pla-
tenscala. 1.02 (S) In the still of the nlght.
2.02 (S) AVRO's Service Station. 6.02 (S)
Auto in. AVRO aan. 6.30 AVRO's Radiojour
naal.
hout
jlang
zending van DS 70. NCRV 19.00 (S) Steen WP.r,
de vijver. 19.00 NCRV-Leerhuls. 19.1 11
Psalm van de week. 19.40 Rondom h^pian
woord. 20.00 (S) Muziek In NCRV Studio i deze
21.00 (S) Klassieke muz. 21.30 (S) Uterami
-maandag. 22.25 BOND ZONDER NAANKun'
NOS 22.30 Nws. 22.40 Open School. NCR huid
23.25 (S) Muziek van eigen tijd. 23.55 Nw jjus
catic
vens
ndsplts met de NatlCplan
""Haanl
6 beat. 22.02 (S) AVROlvan
swingtime. 23.02 (S) Candlelight. Volk
HILVERSUM 3
NOS 18.03 (S) D
nale Hitparade. AVRO 19.02 (S) Praatpa
i tijdperk. 21.02
i over
bmrp-jTii leder heel uur nieuws. AVRO:
«eia (7.03. 7.30. 8.03, 8.03 Avro's Ra-
dlojourn.). 9.03 Steunpunt. 9.08
_J L Arbeidsvitaminen. (10.02 De
Pirkt Zandbakshow). 11.02 Deslree,
hoorspel. 11.30 Uit en In. 11.45'
Rondom twaalf. 13.03 Avro's radlojourn.
13.20 Oe AVRo-dlIlgence. 13.55 Beruspleln
5. 14.02 De vergulde middenweg. 16.02 13-
Speciaal. 16.30 Kom 'ns langs op slot Zeist.
7.30 Nieuws. 7.36
Echo, 8.00 en 8.30 Nieuws. 8.36
Tony Osborne. 8.50 Postbus 900.
1.00 Gymnastiek J
Uitst;
een
12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.11 Goal. 13.3 grari
Schoolradio. 14.30 Open School. 15.15 Go
hoe heet je ook alweer. 15.30 Geen verbfl
den toegang. 16.30 Het praatprogr. 17.2
Meded. 17.30 Nws. 17.36 Echo. n
7,02 Gesodemeurders. 8.30
land ze zeggen. ^lO30^Typlsd.
plaatje. 13.30 Spitsbeeld. 15.9
Popkrant. 16.30 Beton.
IttFI
10.30 Ouder worden we allemaal.
1100-Schoolradio. 11.30 Ratel. 12.16 Over-
heidsvoorl. 12.26 Meded. 12.30 Nieuws.
jdJL Middelburg. 9.30 Van hi
C verre. 10.00 Opus 10
KlASSl» 1200 Nws. 12.02 Intermezzi
13.00 Meest verkochte klass. 11
13.30 Koren en korpsen. 14.00 Nws. 14.0
De hoge C. 14.30 Guitarltelten. 15.0* pt*
Trompmuziek concours 1980. 16.50 Belcai*^"
tarion. 17.00 Sluiting. menj
de S
jcrine Deneuve, Jack
;non en Peter Lawford
fen elkaar in de film
ie April Fools"' (aprild
en) op de romantische,
tncholische en komische
r. In deze film van Stuart
'osenberg krijgt de kijker
maken met een zekere Ho-
ard Brubaker, die een aan
zienlijke carrière opbouwt
als vice-president. De man
geraakt in alle staten van
verrukking, omdat hij
meent eindelijk voor vol
angezien te worden. Hij be
landt op een feestje en
knoopt daar een relatie aan
met een schat van een
vrouw, die later de echtgeno
te van zijn chef blijkt te
zijn. Toch vinden zij troost
en begrip bij elkaar. Bruba
ker ervaart haar als een te
genwicht voor zijn tirannie
ke vrouw en dwingende
zoontje en is er op uit het
sprookje van zijn jeugd nog
een keer te beleven. Het
sprookje van de kikker, die
na de kus van een prinses in
een schone prins verandert
Ned. I 20.00 uur
Briefkaart
Bob Bouma draaft in „Voor
een briefkaart op de eerste
rang" weer met een aantal
films op, waaronder „All quiet
on the western front", Berg
man's „Dans van de marionet
ten", „Brubaker"(zie boven)
en voorts het oudje „Muiterij
op de Bounty", „Urban Cow
boy", „Lucky Star" en „Chère
inconnue".
Ned. I 19.05 uur.
Waddenzee
Duizenden zeehonden vonden
tien jaar geleden nog een vei
lig verblijf in de Waddenzee.
Nu treft men er nog maar 400
aan. De oorzaken van die te
rugval worden onderzocht in
een docufnentaire van Jo Er-
kens en Maurice Nijsten. Ook
werpen zij de vraag op wat
hiertegen kan worden gedaan.
Deskundigen als dr. ir. Peter
Reinders en prof. van Haaften
komen aan het woord, alsook
Lenie 't Hart, die door hun
moeder verstoten, jonge zee
honden opvangt en tot volle
wasdom brengt.
Ned. I 21.55 uur.
Top 50
Ton Poppes, die Surinamers
zou hebben gediscrimineerd
en daarom op non-actief is ge
steld, verschijnt Vanavond niet
in de studio van de TROS om
zijn top-50 te presenteren. Men
heeft hiervoor nu een radio-
deejee gevraagd en wel Adje
Roland, die overigens niet in
beeld verschijnt, maar wel de
begeleidende tekst zal inspre
ken. Dit leidt tot een andere
vorm van opnamen dan de
vaste kijkers gewend zijn.
Ned. II 18.59 uur.
Angie
De gehuwden Angie en Brad
krijgen te maken met familale
naijver en vinden daarbij deu
ren op slot.
Ned. II 19.25 uur.
Catherine Deneuve als een dwaas in april.
Zaterdagavond was er het ge
wone werk: Shoestring een
alleraardigste detective-serie
natuurlijk en je vraagt je af
hoe ze er steeds maar weer in
slagen om toch weer een
nieuw type speurder te verzin
nen, Alle zegen komt van bo
ven de „roomse blijdschap",
maar dan op z'n Engels, de
Wie Kent Kwis, die wij onder
hand inderdaad wel kennen
en voor de rest veel sport.
Daarnaast was er bij de AVRO
nog de tweede en laatste afle
vering van „De vergelding",
een Duitse thriller, die bij na
der inzien niet zo goed was als
ik vrijdagavond nog dacht. En
bij de KRO natuurlijk Brand
punt.
Ik heb wel eens gedacht dat
een actualiteitenrubriek het
met een vaste zaterdagavond
niet bijster goed treft, omdat
het grote nieuws zich zelden
op zaterdag afspeelt. Ofschoon
ik nu al bij deze uitspraak
mensen op de loer zie liggen,
die mij er wel even aan zullen
herinneren dat de tachtigjarige
oorlog op een zaterdag is uitge
broken. En die worden ge
volgd door weer andere men
sen die statistieken bij de hand
hebben waaruit blijkt, dat ook
nadien andere beslissende ge
beurtenissen in de wereldge
schiedenis nou uitgerekend
alle op zaterdag zo al niet heb
ben plaatsgegrepen, dan toch
zijn begonnen. Maar in ieder
geval ging het de afgelopen za
terdag bij Brandpunt om wer
kende jongeren, die ook de
voorafgaande dagen al boos
waren om de plannen tot ver
laging van hun loon, een rap
port over de eventuele conse-
om
quenties bij zelfdoding en over
de dinsdag te houden Ameri
kaanse verkiezingen, maar
dan gezien tegen de achter
grond van de activiteiten van
tv-dominees en hun overspan
nen aanhang, die in de States
nogal van zich hebben doen
horen. Merkwaardigerwijze
kwam dat laatste barre ver
schijnsel zondagavond meteen
weer, en toen nog iets uitvoe
riger, aan de orde in „Hima
laya", het maandelijkse maga
zine van de VPRO en toen
bleek dus ook nog iets duidelij
ker met welk soort droefstem-
mende fanatici wij hier te ma
ken hebben. Voor de rest in de
rubriek ongetwijfeld wel in
teressante tv-portretten van
Ernesto Cardenal, de Nicara
guaanse priester die onlangs in
Duitsland de „vredesprijs"
heeft gekregen en met de
[scha]
loptre
Ide ti
van
Poolse cineast Andrzej Wajdr*e 1
van wie de Vlaamse BRbPvai
kortgeleden nog een hele serPerer
films heeft uitgezonden. [Leids
Ach ja, ook gingen „Ot ^°°nl
Sien" gisteravond weer <foor
pad. Het ging over „vrouwe*en-
en macht". Zodoende kwaPame
ook ene mevrouw L. den UVje za:
Van Vessem, moeder van zPeJ"
ven kinderen, aan het woorf*0"0?
Zij was, zo liet de intervie^™1
ster gaande het vraaggesprfen 2
weten, met „een machtifef»e"
man" getrouwd. Dat was „e«f? °1
handicap, waarmee ze had l[ich
ren leven", zo verklaarde mf"
vrouw onder meer en dat is iftorte
oppositie, geloof ik, niet altiL
gelukt. Enfin, voor de re1
bleek deze gespecialiseertroubi
vrouwenpraat veel weg fe®st
hebben van gespecialiseerf?bjS'
mannenpraat. _n *e
HERMAN HOFHUIZFf^
LEUVEN De Vlaamse ro
manschrijver, criticus en hoog
leraar Bernard Kemp, pseudo
niem van Bernard Frans van
Vlierden, is op 54-jarige leef
tijd in Leuven overleden.
Bernard Kemp was op 22 au
gustus 1926 te Hamont in Lim
burg geboren. Hij was mede
werker aan de Belgische radio
en televisie, aan verscheidene
Bernard Kemp tan 1
overleden
tijdschriften en doceerde
ratuurwetenschappen aan i „IT1
Ufsal-universiteit te Brussr 11J
Kemp heeft een hele reeP*»111
monografieën, studies, romaP.^1?1
en essays geschreven. 8
brand