Steinbach en Wery in de Oude Rijn Twee Amsterdamse kunstenaars in De Schakel Geestelijk gehandicapte exposeert in LAK-galerie Werk Ina Bos in Het Anker V Western als familiereünie Kenny Ball and his Jazzmen in Noordwijkse Dixieclub Stanley Kubrick suggereert meer dan hij laat zien Doldwaze slapstick van Projecttheater En verder 3ER It. LEIDSE COURANT VRIJDAG 31 OKTOBER 1980 PAGINA 9 NOORDWIJK 'Kenny Ball and his Jazzmen' spe len morgen in het Noord wijkse hotel Zinger op uit nodiging van de Skan-Bou- levard Dixie Club. Toe gangskaarten voor het con cert dat om negen uur be gint, zijn voor 20 gulden bij het VVV-kantoor verkrijg baar. Leden van de Dixie club en SKAN-donateurs betalen 15 gulden. De inmiddels 50 jaar oude Kenny Ball is op jonge leef tijd begonnen als trompettist bij 'The Charlie Galbraith Jazzband'. In 1958 besloot hij zijn eigen band te formeren. Zijn eerste partner John Ben nett speelt nog altijd trombo ne in de huidige formatie. De grote doorbraak, kwam in 1962 met het bekende 'Sa- mantha' en nummers als 'Midnight in Moscow' en 'Hello Dolly'. De bezetting van 'Kenny Ball and his Jaz zmen' is naast Kenny Ball en John Bennett: Andy Cooper (klarinet), Duncan Swift (pia no), Tony Pitt (gitaar,banjo), John Benson (bas) en Ron Bowden (drums). LEIDEN De nieuwste expositie in Ga lerie de Oude Rijn aan de Stille Mare 4 in Leiden is een combinatie van de vak kundige originaliteit in gouaches, pas tellen en werken in acryl van de Leidse kunstenares Lucia Steinbach en de sere niteit in de verfijnde keramiek van de in Oegstgeest woonachtige Jetty Wery. Het werk van Lucia Steinbach is realis tisch, maar niet realistisch zonder meer. Dubbele bodems en artistieke grapjes geven het werk een extra dimensie. Een aantal schilderijen op de expositie geeft een beeld van de werkwijze van de kunstenares. Op de achtergrond is bijvoorbeeld een aantal mensen op een bankje zichtbaar, het onder werp van het kunstwerk, en op de voor grond bevindt zich het schetsboek van de kunstenares met daarop de tekening in wording van het groepje zittende mensen. Dezelfde methode werd ook bij de uitbeel ding van een stilleven toegepast. Dat kun stenaars ook maar gewone mensen zijn en derhalve ook wel eens hun dag niet kun nen hebben moge blijken uit de gouache- pastel „Verscheurde gouache op en teken tafel", een mislukt werk dat uiteindelijk toch nog zijn waarde bewees, omdat het de aanleiding vormde tot een geheel nieuw kunstwerk. De humor van Lucia Steinbach treedt ook op de voorgrond bij bijvoorbeeld het werk „Voorraadkast", uitgevoerd in een gemeng de techniek. De glazen en de potten op de planken zijn geschilderd, maar de kast wordt afgesloten door twee echte houten deurtjes met glas erin. Het werk is overi gens verder niet als een grap bedoeld; het wordt door de kunstenares gezien als sym bolisch voor de menselijke emoties. Lucia Steinbach heeft als toelichting op het werk een tekeningetje met de indeling van de kast en verklaringen gemaakt, waarbij elk onderdeel een emotie omvat. De onmiskenbare voorkeur van de kunste nares om te werken met schilderijen in schilderijen en dubbele bodems komt ook tot uitdrukking in het acryl-schilderij „Trois étages", een gezicht op een statig he renhuis in Parijs, en een bijbehorende serie van negen schilderijtjes die een beeld geven van hetgeen te zien is als men achter één van de ramen van het herenhuis staat. Dat is dan niet steeds hetzelfde beeld vanuit een andere hoek, want Lucia Steinbach heeft een aantal uitstapjes in de tijd ge maakt, variërend van 1781 tot 1981. Jetty Wery De 48-jarige keramiste Jetty Wery is een natuurmens. Dat komt ook tot uitdrukking in haar werk, waarin bomen en gebladerte een belangrijke rol spelen. Jetty Wery maakt gebruik van verschillende kleisoor- ten die speciaal voor haar worden ge mengd. Een groot gedeelte van het oudere werk op de expositie is realistisch. Het gaat om bomen, boomgroepjes en landschappen in klei. Jetty Wery toont zich met name be dreven in de vormgeving van het geblader te, soms gaat het om flinterdunne plaatjes klei die bijzonder fraai zijn gegroepeerd. Het meer recente werk vertoont duidelijke veranderingen. Vaak gaat het om enigszins abstracte menselijke lichamen, die uitlopen in dezelfde bladerkronen als de bomen in het eerdere werk. Deze ontspruitende li chamen zouden gezien kunnen worden als een totale vereniging van mens en natuur. De expositie is tot en met 15 november te bezichtigen. De galerie is geopend van woensdag tot en met zaterdag van 12.30 tot 17.00 uur. LIDO I: The long riders (16) met David Carradine en Keith Carradine. Re gie: Walter Hill. Een voorbeeld van een schilderij-in-een-schilderij van Lucia Steinbach: een schilderij van een verscheurde gouache op een keukentafel. LEIDSCHENDAM Bart Santen en land, België en de Verenigde Staten. Karen Trim-Santen, twee in Amsterdam Karen Tim-Santen studeerde vorig jaar als geboren kunstenaars, exposeren tot 7 no- lerares handen-arbeid af aan de Rietveld- vember in „de Schakel" in Leidsenhage akademie. Zij heeft zich gespecialiseerd in olieverfschilderijen, tekeningen, etsen keramiek en doet veel aan glazuuronder- en keramiek. zoek. Het meeste werk van Karin Tim-San ten is op hoge temperatuur gebakken waar- Bart Santen is, na het behalen van een te- door het steengruisglazuur een lichte glans kenakte en een vijfjarige studie psycholo- krijgt. Zij exposeeerde eerder in Galerie gie, in Breda op part-timebasis werkzaam „de Witte Voet" in Amsterdam, als psycholoog-psychotherapeut. Wat zijn De tentoonstelling in Leidsenhage, zoals ge- kunstwerken betreft, waarmee hij in Leid- woonlijk georganiseerd door Victor van der schendam voor het eerst buiten de schaduw Lee en gratis toegankelijk, is open van half treedt, is hij sinds jaar en dag gefascineerd 2 tot half 5, dinsdag, woensdag, vrijdag en door de werelden van Francis Bacon en zaterdag ook 's morgens vanaf half 11 en op Max Ernst. Werk van de 35-jarige kunste- de koopavonden van 7 tot 9 uur. Zondags naar bevindt zich in privé-collecties in ons gesloten. In een tijdperk, waarin films vol gruwelijke en vaak zeer bloedige details, kanniba lisme al dan niet van zombies en door de dui vel bezeten kindertjes schering en inslag zijn en als de grote en vaak goed koop gemaakte publiek- trekkers' worden aange merkt, komt een „horror film" als Stanley Kubrick's „The shining" haast als een verademing. Perfectionist Kubrick werkte drie jaar aan deze „griezel", die als je de film achteraf gaat ont leden eigenlijk niet eens zo erg veel verschrikkelijks laat zien één moord en wat flitsen van een vroeger begaan bloedig misdrijf maar des te meer sugge reert. De zorgvuldig in twee uur opgebouwde spanning is het sterke punt van de film, die in zijn genre ongetwijfeld net zo geschiedenis zal maken als twintig jaar geleden Al fred Hitchcock's „Psycho" toen de geslepen „master of suspense" een moord onder de douche in rappe montage met zenuwslopende achter grondmuziek van Bernard Hermann veel gruwelijker deed lijken dan de beelden LUXOR EN EUROCINEMA I EN II: The shining (16) met Jack Nicholson en Shelley Duvall. Regie Stanley Ku brick. er op de montagetafel uit zien. Het gegeven van „The shi ning" is eigenlijk heel simpel. Een man, die met vrouw en zoontje de winter als huisbe waarder doorbrengt in een afgelegen, ingesneeuwd ho tel wordt door het isolement en de eenzaamheid langza merhand tot waanzin gedre ven en gaat zijn naasten met een bijl naar het leven staan. De grote vraag is of het „verleden" van het hotel, waar een vroegere huisbe waarder al eens een bloedi ge moord pleegde, daarbij een rol speelt dan wel dat de man zelf, een weinig succes vol romanschrijver, zich met zijn fantasie in deze ge moedstoestand heeft ge werkt. De sleutel ligt in dit geval bij het zoontje, die over bovennatuurlijke gaven schijnt te beschikken, met een imaginair vriendje ver trouwelijke gesprekken voert en beelden van de slachtof fertjes van een tien jaar oude moord kan oproepen. Maar erg consekwent is Kubrick daarin niet, want ook de man Jack Nicholson in tegen stelling tot „One flew over the cuckoo's nest" nu écht gek wordend krijgt be nauwende visioenen zoals een blote jongedame die in een heks verandert. Een ver laten, helverlichte balzaal wordt plotsklaps gevuld met zich als etalagepoppen ge dragende gasten gekleed naar de mode van de jaren twintig en een keurige ober kelner blijkt de vroegere moordenaar te zijn. Hoe bizar vaak ook, Kubrick weet met een fantasische techniek let op de lange rijers van de camera o.a. achter het door de gangen fietsende zoontje en een imposant decor de toe schouwer op het puntje van zijn stoel te houden. Herbert von Karajan zorgde voor de passende „zenuwslopende muziek", die componist Gy- orgy Ligeti bij Bela Bartok en Krzysztof Penderecky „leen de" en Nicholson, Shelley Duvall en de kleine Danny Lloyd geven vertolkingen, die je niet snel vergeet. Een klassieke horrorfilm. MILO In 1939 schoot de toen 33-ja- rige gedoodverfde schurk van Twentieth Century Fox, de broodmagere John Carra dine in de rol van Bob Ford de „outlaw" Jesse James, ge speeld door Tyrone Power, morsdood in de rug, in de in Henry King's naar James ge noemde western. Ruim veer tig jaar later spelen zijn zoons. David, Robert en Keith de gebroeders Younger, die met de Jamesbroers optrokken, in „The long riders" van Walter Hill, die als scenarioschrijver o.m. van Sam Peckinpah's „The getaway" begon, maar nu als regisseur bewijst, dat hij zich op de zelfde golfleng te als Peckinpah beweegt met veel harde actie, waar gewenst in slow-motion nog eens geaccentueerd. „The long riders" is overi gens een hele familie-aange legenheid. Behalve de drie Carradine broers spelen Ja mes en Stacy Keach, die ook als executive producers van de film optraden, de beruchte gebroeders Jesse en Frank James. Dennis en Randy Quiad vervullen de rollen van de gebroeders Miller en met zo'n rolbezetting, waarin eigenlijk niemand de ster wil zijn tegenover zijn eigen fa- Een van de vele actie-scéi Hill. milieleden is het voor ie mand die niet zo thuis is in de heldenverering rond de beruchte trein- en bankro vers uit de pioniersdagen wel eens moeilijk om nu precies te weten „wie wie is". In tegenstelling tot de meer conventioneel gemaakte wes terns uit de dagen van Henry King, toen zorgvuldig een si tuatie werd opgebouwd, waarin verklaard werd, waarom de hoofdfiguren het misdadigerspad opgingen - of wel op móesten gaan - speelt Walter Hill met een wat rammelend scenario hele maal op sfeer en actie. Dat vereist dat hij het tempo er in moet houden en dat lukt uit de film van Walter hem - ondanks de slow-mo- tion-beelden - wonderwel. Het is teamwork van een aantal jongere acteurs, die zonder uitblinkers een be paald nogal rauwe samenle ving overtuigend weten neer te zetten, met enkele sek- wenties, zoals het man tegen man gevecht van David (Cole Younger) Carradine te gen James Remar als Sam Starr als spectaculaire uit springer. Beslist geen „ouder wetse" western in de Henry King-traditie zoals de adver tentie-slagzin zegt. Meer een knap geschetst tijdsbeeld zon der al te duidelijke verhaal draad. MILO ien /vel or- al- te- De tot waanzin gedreven Jack Nicholson tij dens de achtervolging van zijn zoontje door het besneeuwde doolhof. De climax van „The shining". Shelley Duvall als de door Nicholson in het nauw gedreven echtgenote in Kubrick's „The shining". Leden van het Project theater LEIDEN Wie van slap- Het Projekttheater probeert stick houdt, moet morgen- geen politieke uitspraken te avond naar het Lak gaan. doen in deze produktie. Het Dan speelt het Projektthea- laat de feiten voor zich spre- ter „De plotselinge dood ken. Wat het wel doet, is op van de anarchist", een stuk basis van de tekst van Dario dat is gebaseerd op een Fo een wervelende show waargebeurde geschiede- neerzetten. Bewegingen en nis. Een anarchist die ver- dialogen wisselen elkaar flit- hoord wordt vanwege een send af. Timing is belangrijk, bomaanslag, belandt uit daar de speelstijl overwegend het raam op de derde ver- slapstick is. Dat wil zeggen dieping van het politiebu- dat bewegingen op gestileer- reau op straat. de manier worden overdre- In ,De Dood' dringt een gek ven, er is veel vallen en op- het politiebureau binnen; hij staan, mensen slaan elkaar zet de boel op stelten door per ongeluk en lokken door zich voor te doen als verte- het misverstand nieuwe mis- genwoordiger van de Hoge verstanden uit. Er vinden Raad in Rome die de zaak persoonsverwisselingen onderzoekt. Door zijn onbe- plaats, die leiden tot bijzon- redeneerbare gedrag en zijn dere manieren van verstop- scherpe opmerkingen, brengt pertje spelen. ,De dood' is in hij de politiemensen in ver- de eerste plaats doldwaas en warring. Zij gaan zichzelf te- komisch, en dwingt bewon- genspreken, herroepen eer- dering af voor de regie en de der gedane uitspraken, en spelers. De première van het komen tot volslagen onzinni- stuk, enige weken geleden, ge verklaringen. Iedereen zag er al prima uit. Nu het geeft elkaar de schuld, zodat Projekttheater ,De dood' eni- tenslotte lijkt alsof niemand ge keren gespeeld heeft, kan er mee te maken heeft ge- men verwachten dat het stuk had. De ontknoping van het helemaal ingespeeld is, en stuk komt onverwacht, hoe- dus nog leuker, wel men die kan zien aanko men. Jacqueline Mahieu LEIDEN In de LAK-ga lerie wordt in de maand november een uitzonderlij ke expositie gehouden: een tentoonstelling van werk van de geestelijk gehandi capte Hans. In de eerste plaats wordt het werk geexposeerd vanwege de artistieke waarde ervan. Maar ook is het de bedoe ling, dat de aandacht wordt gevestigd op het feit, dat een geestelijk gehandi capte niet gehandicapt is in zijn beeldend uitdruk kingsvermogen. De gehandicapte Hans begon al vroeg met krassen en het maken van kindertekeninge tjes. Langzamerhand was er een ononderbroken ontwik keling te signaleren. Na aan vankelijk de realiteit op min of meer naturalistische wijze te hebben weergegeven, be gon hij een fantasie-wereld met fabeldieren te tekenen. In weer een later stadium kreeg de techniek zijn inte resse zodat de auto een favo riet onderwerp werd, maar ook huizen- en bruggenbouw. Tegenwoordig begint het werk van Hans steeds meer abstracte kenmerken te ver tonen, waarbij vooral de uit stekende vlakverdeling en het kleurgebruik opvallen. Het is niet nieuw dat er aan dacht wordt besteed aan werk van geestelijk gehandi capten. In Frankrijk is er een centrum voor beeldende vor ming voor deze mensen en in Amerika is een museum op gericht voor hun werk. De gehandicapte heeft uiteraard het auteursrecht over het werk. Daarom zijn de wer-, ken in de LAK-galerie dit keer niet te koop. De exposi tie in de galerie aan het Leid se Rapenburg is op werkda gen geopend van negen tot vijf uur. HAZERSWOUDE Lit ho's, etsen en gouaches van Ina Bos-van der Molen worden geëxposeerd in Het Anker te Hazerswoude- Rijndijk van maandag 3 november tot en met zater dag 29 november. Maandag 3 november, om acht uur, wordt de tentoonstelling geopend. Ina Bos-Van der Molen (41) volgde de opleiding M.O. te kenen aan de Rijksnormaal school voor Tekenleraren te Amsterdam. Aan de Vrije Akademie Phychopolis te Den Haag bekwaamde zij zich in diverse grafische technieken. In de afgelopen jaren exposeerde zij haar werk in onder meer Delft, Leidschendam, Den Haag en Bazel (Zwitserland). De in Den Haag wonende en wer kende kunstenares wordt vooral geïnspireerd door het kind en zijn speelgoed. In haar werk ontstaat een zeke re intimiteit door de gekozen motieven en de gebruikte kleuren. Planten en bloemen spelen ook een belangrijke rol in de litho's, etsen en gou aches. De openingstijden van de tentoonstelling: maandag tot en met vrijdag: 19.00 tot 23.30 uur; zaterdag: 16.00-18.00 en 20.00-23.30 uur; zondag: 12.00-17.00 en 19.00-23.30 uur. nostalgie met Olivia Newton- John en Gene Kelly in de hoofdrollen, (derde week). LIDO III What's new pussycat (12) Comedie met Woody Allen en Peter Sel lers en vele anderen, ge maakt in de jaren zestig. Maar nog steeds aardig om te zien. (reprise, vierde week) STUDIO Vrouwenstad (16) Nieuwste werkstuk van Fellini, waarin hij op geheel stelt zeer eigen wijze zijn visie op de week), emancipatiedrang ventileert. (vijfde week) REX Zo vader, zo zoon TRIANON Cruising (16) (16). Pornofilm. Al Pacino in een thriller van William Friedkin over de CAMERA All that jazz homo-wereld. De ontknoping (a.l.) Roy Scheider en Jessica teleur (derde Lange in een briljante auto biografie van Bob Fosse derde week). EUROCINEMA III (Alphen) Goldfinger (12) Een van de eerste Bond-films met Sean Connery (reprise, derde week). EUROCINEMA IV (Alphen) The sound of music (a.l.) Musical die niet uit de biosco pen is weg te slaan. GREENWAY (Voorschoten) De slag om de apachen- pas (16).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9