Rumoer rond artikeloverLuther brengt
Duitse bisschoppen tot correctie
en ik wil er buiten óók mooi uitzien.
mam-
KORTE METTEN
Mgr. Gijsen;
distancieert:
zich van j
advertentie
IK BEN IK IN
HSèc-'N CHINTZ
DOOBSHKKEB.
'n Felbegeerd
kledingstuk deze
winter. Eigentijdse/
doorstikker van
w&j glans-effektvol
chintz (polyester/
katoen).
J Met steekzakken
O en 'n verdekte
m knoopsluiting.
W Zo'n lekkere i
j kapuchon is ook
f niet weg. 38-44 t
(M PELTS
Hoeveel keer per dag ga
je naar buiten? Voor'n
boodschap, kinderen
v,\ van school halen,
naar Engelse les,
naar je werken
weer naar huis?
En's avonds ga je
Tp. uit en daar wil
-y;: je gewoon iets leuks
ïïm vcorlielJlJ2n'
W Iets warms, iets vlots.Kan
W dat misschien geregeld
f/ worden voor *nprijs binnen
'de perken? Ga kijken bij
C*A.Tóch voordeliger uit!
mm
g& SEP IK BEN IK IN
gfjr/'NWABMGE-
Sif MAAKTE JAS.
Sffl Jezelf al 'ns in de
ÉRIy spiegel bekeken
ÜKf in zo'n lange
afjw gewatteerde jas.
Wmï 't Is modern, verti-
Igjy kaal doorgestikt i
ifir en zuiver katoen. I
If 't Heeft 'n kapu- Jj
chon, verdekte M
W ritssluiting en fM
s opvallende Jh
I metalen ritsen op
de zakken. 36-42 Mj§
C*A PRIJS fm
IK BEN IK IN
IMITATIE BONT.
Stel je 't effekt 'ns J
voor, als je hiermee
ergens binnenkomt, m
't Is 'n indrukwek - i
kend luxueuze
mantel van'n
schitterende soort
imitatie bont.
Met'n kleine
kraag en smalle i
manchetten.38-46
CSA PRIJS
v^tiriuüo
C&ol is tocA tfavide£i^e\!
BINNENLAND/BUITENLAND
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 29 OKTOBER 1980 PAGII
5|N
Het YVestduitse episcopaat heeft
in een verklaring een correctie
aangekondigd in het boekje
„Kleine Duitse kerkgeschiede
nis". dat groot rumoer heeft ver
oorzaakt in de kerken van YVest-
Duitsland. Het boekje maakt
deel uit van een serie publika-
ties ten behoeve van de paro
chies ter gelegenheid van het be
zoek van de paus aan YVest-
Duitsland half november.
In het boekje staat, zoals gemeld, een bij
drage over Luther van de hand van de
kerkhistoricus prof. Remigius Baumer
uit Freiburg. Onder meer noemde hij in
het polemisch getinte opstel („Das Zeital-
ter der Glaubensspaltung") de Duitse
hervormer een ketter, die de kerk had
gespleten. De bijdrage leidde tot scherpe
protesten van protestanten maar ook van
vooraanstaande katholieken, zoals de
president van het Centrale Comité der
Duitse Katholieken, prof. dr. Hans Maier
en de minister-president van de deel
staat Rheinland-Pfalz, dr. Bernhard Vo
gel (CDU).
Het artikel en de daarop gevolgde reac
ties dreigden de sfeer aan de vooravond
van het pauselijk bezoek te vertroebelen,
hoewel de Evangelische Kirche Deutsch-'
land irenisch reageerde door officieel te
verklaren, dat Martin Luther ook voor
haar geen heilige was, maar dat het
beeld, dat van hem werd geschetst in de
bijdrage van Baumer toch wel aanvul
ling behoefde.
In hun verklaring zeggen de Westduitse
bisschoppen nu. dat zij de inhoud van
het boekje niet kenden toen zij het be
stemden voor verspreiding in de paro
chies. Over het gewraakte artikel van
Baumer zeggen zij: „Ook de auteur is
zich bewust van het beperkte perspectief
van zijn bijdrage. Hij zal dit in de tweede
druk in een nawoord vastleggen". Het
episcopaat voegt eraan toe, dat de bis
schoppen, noch de auteur de bedoeling'
hebben gehad om de Hervorming in de
persoon van Luther „eenzijdig of kwet
send" voor te stellen. Het voorval zal
echter wel door beide kerken worden
aangegrepen om de aangesneden proble
matiek in de geregelde contacten te be
spreken en op te helderen.
Van zijn kant heeft het secretariaat van
de Evangelische Kerk van West-Duits-
land meegedeeld, dat het de uiteenzet
ting van de bischoppen over de „Kleine
Duitse Kerkgeschiedenis" beschouwt als
een spijtbetuiging. Het wijst er echter op,
dat de zaak niet met een nawoord van
de schrijver Remigius Baumer kan wor
den afgedaan, maar dat ook in het arti
kel zelf correcties dienen te worden toe
gepast.
De Evangelische Kerk wijst er dan op,
dat zij thans zonder deze belasting het
gesprek met de paus tijdens diens bézoek
aan West-Duitsland kan aangaan. Zoals
gemeld zal de paus in Duitsland twee of
ficiële oecumenische gesprekken heb
ben, allebei van een uur. Eén met de
raad van de EKD en éen met de werkge
meenschap van christelijke kerken.
Overeenkomstig de synodale regels
heeft paus Johannes Paulus II drie le
den benoemd in de commissie die de
synode heeft gekozen om de zesde al
gemene bisschoppensynode voor te be
reiden. Hij benoemde de aartsbis
schop van Milaan, mgr. Carlo Marti
ni, de Poolse kardinaal Rubin, prefect
van de congregatie voor de Oosterse
kerken, alsmede aartsbisschop Paul
Tzadua van Addis Abbeba in Ethio
pië. De comihissie bestaat voor het
grootste deel uit bisschoppen uit de
derde wereld: Zuid-Amerika, Afrika
en Azië. Uit Europa hebben zitting in
de commissie de aartsbisschop van
Mechelen-Brussel, mgr. Danneels, de
aartsbisschop van München-Freising,
kardinaal J. Ratzinger en de aartsbis
schop van Westminster, kardinaal Ba
sil Hume.
De Amerikaanse lutherse kerk heeft be
sloten tot de verkoop van alle aandelen
in bedrijven, die zaken doen in Zuid-A-
frika. Dit werd gezien als de meest geëi
gende weg om de apartheid te bestrijden.
De kerk, die ruim 2,3 miljoen leden telt,
bezit aandelen met een waarde van vijf
tig miljoen gulden in achttien bedrijven
die met Zuid-Afrika handel drijven. De
president van de kerk, dr. David W.
Preus, keerde zich fel tegen het voorstel.
De bedrijven zullen volgens hem hierop
met een zucht van verlichting reageren.
Hij pleitte voor een voortzetting van het
huidige beleid, waarbij de kerk haar me
ning over apartheid geeft op aandeel
houdersvergaderingen.
Moeder Teresa van Calcutta opent
deze week in Rome een tehuis voor
verlaten kinderen. De paus heeft haar
al de sleutel overhandigd van het ge
bouw, dat ligt in de Romeinse stads
wijk Primavalle. Het huis, dat eigen
dom is van het Vaticaan, kan vijftig
kinderen herbergen, die zullen wor
den verzorgd door enkele zusters van
de door Moeder Teresa gestichte con
gregatie „Missionaries of Charity".
Het meubilair komt grotendeels van
Romeinse gezinnen. Moeder Teresa
had al heel lang om een dergelijk
huis gevraagd. Tijdens de algemene
bisschoppensynode had zij over haar
werk verteld, onder meer van een ge
beurtenis in Rome, waarbij een
vrouw zich wanhopig tot haar had ge
wend om voeding voor haar kind.
„Maar het kind, dat nauwelijks nog
kracht had, stierf in mijn armen", zo
vertelde Moeder Teresa de bisschop
pen.
De bisschop van Spokane in de Verenig-,
de Staten, mgr. Welsh, heeft een week
lang doorgebracht in een gezin van ne
gen mensen in zijn diocees. Hij deed dit
om zich van nabij op de hoogte te stellen
van de problemen binnen een katholiek
gezin. Beide partijen bleken na afloop te
vreden. De bisschop, omdat hij, naar hij
zei, een veel betere kijk op de zaak had
gekregen, de ouders, omdat zij hun pro
blemen aan de bisschop hadden kunnen
voorleggen en goede raad hadden gekre
gen.
Solidaridad, de interkerkelijke actie
voor Latijns Amerika, vraagt in het
kader van haar komende campagne
die wordt gevoerd onder het motto
„Het land voor wie het bewerkt"
extra aandacht voor de organisatie
van de boeren in Nicaragua. In een
werkmap wordt ruime aandacht be
steed aan de nieuwe Sandinistische
vakbond ATC (Assocjatie van Land
arbeiders), waaraan ook kaarten ter
ondersteuning kunnen worden ge
stuurd. Een diaserie laat zien hoe de
Sandinistische revolutie op het vlak
van de voedseldistributie, de organi
satie, alfabctisatie en woonomstan
digheden allerlei verbeteringen pro
beert aan te brengen. Voorts komen
Nicaraguaanse boeren aan het woord
in het boekje „Het evangelie in Solen-
tiname". Solidaridad is gevestigd aan
de Laan van Meerdervoort 148, 2517
BE Den Haag.
in. V\
De bisschop van Roermond, mgr.
Gijsen heeft in een persoonlijk
sprek met bisschop Th. Zwartkri
van Haarlem nadrukkelijk afstaif
genomen van de advertentie, die i
actiegroep „Trouwe katholieken"
verschillende dagbladen heeft
plaatst.
De advertentie riep katholieken op hif"?
geldelijke steun bij gelegenheid v<f°fes
Wereldmissiedag (19 oktober) over i31 ir
maken aan het „kerkgetrouwe" missiiei?'
bureau van het bisdom Roermond. Bla
vendien stelde de advertentie, dat de Nrva''
derlandse bisschoppen/ behalve mgr. Gr
sen, „onverschrokken voortgaan op <ln,zi
Vijftien jaar geleden ingeslagen verkeer,1
de weg". lefsti
bnvo
unnf
De advertentie werd drie keer geplaating.
De actie „Trouwe katholieken" heeft aoen
woordvoerder de heer J. A. Domen liefst;
Bussum. De advertentie bleek bij ze»ch
veel katholieken grote ergernis op Br f
roepen. Het bisdom Haarlem, waar (jiige
actiegroep haar zetel heeft, werd oveEen
stelpt met brieven en telefoontjes v£|oeili
katholieken, die hun hart wilden lucfeer
- ten. jefst
ing.
Mede naar aanleiding daarvan hee^P1
mgr. Zwartkruis contact opgenomen mM he
mgr. Gijsen, die zich daarop in een pe?ns N
soonlijke ontmoeting nadrukkelijk vP&
de advertentiecampagne distancieercfe
Hij is er op geen enkele wijze bij betroK0®!'
ken geweest, zei oprechte afkeer te koet-
teren van een dergelijke handelwijze
betuigde zijn instemming ermee, dat zij£
afwijzing openbaar zou worden gemaalf