L Snergieprijzen ondernemer das om Soon Shin begon eerste Koreaanse 'schatkamer' in Nederland •rominente psychiaters praten -Ver korte psychotherapie liedertrio toont eelbelovende muzikaliteit TAD/REGIO "pA EN PvdA WILLEN AATREGELEN VOOR TUINBOUW )stalgie of toekomstbeeld? OOSTENWIND WAAIDE OOSTERSE KUNST NAAR DE NIEUWE WINKELHOF" OVER \GlN/\£. LEIOSE COURANT DONDERDAG 23 OKTOBER 1980 PAGINA 5 it v. voor sch werd i (van onze t voonrlementaire redactie) dat de nning (HAAG „De opbreng- afgegei stijgen niet of onvol* eer ziede, de kosten stijgen n/of (durend, er zijn uit ei- arde besparingen onvoldoen- vindt Igen middelen beschik kend. om de stijgende kosten het w energiebesparende in* mings|ringen in te dammen". moet sombere beeld schetste ier slerkamerlid Van der San- de bowoensdag ten aanzien fel inde glastuinbouw tijdens (groting van het minis- van landbouw voor dscomiin de Tweede Kamer, in ieve t| Van der Sanden wees erop dat in de glastuinbouw in 1979 een verlies van gemid deld f 6000 per bedrijf is ge leden terwijl de gasprijzen voor dezelfde sector in 1981 met 4,5 cent per kubieke me ter zullen stijgen zodat de sector zelf f 135 miljoen ex tra moet gaan betalen voor de energie. Van der Sanden zei er dan ook niet van onder de indruk te zijn dat minister Braks van plan is in datzelfde jaar f 25 miljoen rijkssubsidie beschik baar te stellen voor energiebe sparende maatregelen in de glastuinbouw. Het rijk ont vangt immers uit gasgebruik in de glastuinbouw f 1,5 mil jard, gerekend over 1980 en 1981, zo betoogde de christen democraat. Hij wees erop dat de stijgende energieprijzen best eens naar de consument doorberekend zouden kunnen worden. Met PvdA woord voerster mevrouw Langedijk- De Jong drong Van der San den er verder op aan dat de premieregeling voor de af- 1 braak van oude glazen kassen zo snel mogelijk weer wordt ingevoerd. Onlangs werd die regeling door de vele aanvra gen tot 21 november opge schort. Braks had er geen geld meer voor, zo luidde de moti vering. De christen-democraat vroeg ook met zijn PvdA-collega hoe het stond met het verleden jaar door de Kamer bepleitte meerjarenplan voor de glas tuinbouw. De CDA-er wees in dit verband op de sociale as- pekten voor de tuinbouwers nu zijn inkomen sterk terug loopt. De socialiste wilde te vens van Braks weten of hij subsidie aan Zuid Holand gaat geven in een project rond per soneelsvoorziening in de glas tuinbouw. Met de PvdA vroeg van der Sanden zich ook af hoe het staat met de plannen ten aan zien van de fruitteelt. Er zou den contactpersonen komen tussen veilingen en telers om zo de afzet van fruit te bevor deren. Behalve een subsidie aan de veiling in de Ijssel- meerpolders kwam men niet. Mevrouw Langedijk-de Jong vroeg zich dan ook af waarom andere plannen van veilingen in Zuid Holland niet worden gesubsidieerd. Zij vroeg zich ook af waarom er nog altijd geen centraal bureau is geko men voor marketing en afzet van fruit met vergaande be voegdheden. De socialiste vroeg verer van de bewinds man maatregelen tegen het bestrijdingsmiddel methylbro mide in de tuinbouw. Zij wees daarbij op het feit dat voor het middel minder gevaarlijke al ternatieven bestaan. get gaat. HAAGSE ZIEKENHUIS LEYENBURG: - da'HAAG In het Haagse zieken- "~J*T>yenburg wordt op 12 en 13 no- f1 ^ftr een workshop over korte psy- G®*%rapie gehouden. Deze workschop ?raad i geopend door de directeur-gene- )ehan<^an ministerie van volksge- rteid, dr. J. van Londen. bero Drte therapiesysteem, een „open sy- zou men kunnen zeggen, heeft 1 vertrouwen in de patiënten dan de psychoanalyse. Kunnen de patiën- een of ander leefgebied beter func- en of hebben zij één bepaald pro- I opgelost, dan kunnen zij door een 1 en verbeterd zelfgevoel ook de andere problemen aan. Het meest ken merkende van de korte therapie is echter het beperkt aantal zittingen waarbij het kernprobleem wordt opgelost. Er zullen 180 deelnemers zijn, onder wie tal van prominente psychiaters uit bin nen- en buitenland, die hun sporen op het gebied van de korte psychotherapie ruim schoots hebben verdiend. Een van hen is dr. P.E. Sifneos uit Boston, die een vorm van korte therapie ontwikkelde die wordt aangeduid met STAPP (short-term anxiety provoking psychotherapy). Uit Londen komt dr. D.H. Malan, die evenals Sifneos een techniek ontwikkelde die on der bepaalde voorwaarden effectief kan zijn op korte termijn. De Canadees dr. H. Davanloo heeft een vorm van therapie ontwikkeld die een breder veld bestrijkt dan de therapieën van Sifneos en Malan. Bij hem ondergaan niet alleen patiënten met één herkenbaar kernconflict, maar ook mensen met grote problemen een korte behandeling. De deelnemende Europese therapeuten dr. E. Gilliéron (Lausanne), prof. dr. A. Pierloot (Leuven), prof. dr. A.E. Meyer (Hamburg) en dr. A.N. Heiberg (Oslo) zijn te beschouwen als leerlingen van Sifneos en Malan. ifereeltje, dat het beeld op het weiland aan de Gooi- tan bepaalt, kan op verscheidene manieren uitgelegd ,l«n. Bij de meeste mensen, die over het weideland turen, Ingedachte terug gaan naar 'de goeie ouwe tijd'. Naar de )en paard en wagen het karrespoor van een bochtig «ggetje volgden om een meelbaal bij de plaatselijke rk vaaar op te halen. Het aangezicht echter, dat al sinds vele rer „<hiet meer weg te denken is uit het huidige stadsbeeld, is de gigantische staalconstructie nóést de molen; een i*ondjpjtejtsmast jn vol ornaat. kan 0626 te9enstel,in9 anders geïnterpreteerd wor- van b pte o den. De Stadspoldermolen is immers totaal gerenoveerd. De armoedige ruïne is versterkt en opgebouwd, zodat de molen de toekomst weer van de zonnige kant tegemoet kan zien (hoewel de stalen zuil natuurlijk altijd wel voor enige schaduw zal blijven zorgen). Voor het zelfde geld dus, is het beeld juist optimistisch van aard. Hoewel elektriciteitsmasten een niet te stuiten opmars hebben gemaakt, weet de oeroude molen soms zelfs terrein terug te winnen.. En misschien wordt de molen wel weer van stal gehaald om het al jaren dreigende energiegebrek op te lossen. pal en bl ■»og ae^teren Het Fliedertrio ïhoetPleren een concert ver de. H1 *n de Kapelzaal, be- Vitajdt twee broers, Johan- Raphael en hun zuster fidie, ondanks hun jeug- (r0nd de twintig issch£n vee* muziekcentra de e sterft getrokken hebben. »rentfn *can heter zeggen ie BrP hun leeftijd, want het dat jeugdig- cpaard gaat met een ver iet'iJtkelde muzikaliteit en aar g samenspel zoals het >dat i* demonstreerde. ninglrie r gespeelde werken van Beethoven, Boccherini, Schubert en Von Dohnényi - trof het trio een levendige en volle toon waarmee het tot prachtige effecten kwam. Vooral het werk van Bocche rini, geschreven in een gevoe lige, wat sentimentele stijl, werd daardoor uitmuntend ten gehore gebracht. De wat sche- ve klankverhouding in het be gin met een vrij luide cello, corrigeerde zich spoedig ten gunste van de viool. Ook in Beethovens op. 9 nr. 2 bracht het trio een zinnig en evenwichtig klinkende muzi kaliteit tot stand. Maar de ook hier gehanteerde, brede lyriek leek wat voorbij te gaan aan de kernachtigheid van Beetho ven die bereikt had kunnen worden door een spitsere toon te vormen en accenten en rit men scherper te nemen. Een voorbeeld hiervan was het thema uit het menuetto dat door haar „stapvoetse" effect geladen kan zijn maar door het legato van het trio vrij zwaar klonk. Hetzelfde bezwaar had ik bij de serenade van Von Doh nényi, een werk dat - met sterke invloed van de Hon gaarse volksmuziek - aan vu- rig temperament had kunnen winnen door de verfijning van tóón. Deze negatieve kritiek mag niet doen vergeten wat het Fliedertrio aan positiefs naar voren bracht - en zij komt ook voort uit waardering daarvoor - t.a.v. de expressie, techniek en samenspel. Door die kwaliteiten kan men - zoals de toelichting deed - spreken van hoogbegaafde jonge musici. Gelukkig hebben die nog alle tijd om hun talent tot grotere verfijning uit te bouwen. DIRK VOOREN De Winkelhof juicht, de Winkelhof viert Leiderdorp is opgetogen over z'n nieuwe peperdure winkelcentrum achter het Engelendaal. Daar leek het begin van de week werkelijk een beetje op: eng'len daalt met spel en snaren. Iedere winkelier, klein of groot, die in deze curieuze hof eenmaal boven Jan wenst te geraken, had een opening te vieren. Maar na de eerste roes moeten het sterke benen zijn die de weelde kunnen dragen. De huren schijnen er zo hoog te zijn, dat menigeen al met angst in de schoenen tegen de eerste termijn zit op te kijken. Maar her en der in deze beschutte catacomben van management, kooplust en koopkracht, luidden zonnige, royaal opgezette recepties, met het oog op de winter, een nieuwe lente in. Feestelijke assortimenten, badend in rozengeur en maneschijn en omspoeld door het geestrijk vocht uit ontkurkte flessen; genodigden bij de vleet en hoop voor de toekomst. Modder, buiten in het voorgeborchte, maar die moet over een jaartje verdwenen zijn, tegen de tijd dat het detaillisten-paradijs officieel geopend wordt. Een winkelcentrum uit de kunst, dat moet gezegd Op het gekreun en gesteun in Leiden wórdt niet gelet. Hadden ze daar maar beter moeten uitkijken, in plaats van te zeuren. Maar in de enge ruimte van een eeuwenoude city kan men, in zak en as, nu een keer niet optornen tegen de jeugd die buiten de veste op een kale open vlakte geboden wordt. Daar is dus nu de Winkelhof.... en Korea doet mee Net even voordat men tot de Winkelhof wordt toegelaten, via glazen deuren, die soms aarzelend bestuurd worden door een elektrisch oog (of elektronisch, wat weer uitgekookter lijkt), treft de aangenaam verraste bezoeker aan de noordelijke zijde een „randgebeuren" aan. Het is het exotische, maar lang niet chaotische, winkeltje van kittige schoonheid Soon Shin, een levendige Koreaanse uit de metropool Seoul, met een vrij gering aantal lentes onder de traditionele dracht (die ze overigens in de dagelijkse bloedernstige praktijk van de Winkelhof Wel weer zal afleggen als de eerste verrukking wat getemperd is). Ze beheert het eerste en enige expositie- annex verkooppunt van „Koreana" in Nederland. Koreaanse snuisterijen, verheven tot de waardigheid van kunst en cultuur. Zonder meer. Voorwerpen, die ver over zee, in de buurt van de rijzende zon, al geconstrueerd en geconsacreerd werden en daarna overgevlogen. Vrij prijzig, maar de moeite van het betasten en bezitten volop waard. Een voor de hand liggende vraag: hoe kwam Soon Shin, die sinds een jaar of zes, zeven, voor de Nederlandse burgerlijke stand mevrouw Soon J. Lamers heet, in de Winkelhof terecht Ah, de voorgeschiedenis beslaat boekdelen die ik amper kan beschrijven. Met al haar aangeboren intelligentie en bijna mystieke beschaving kwam Soon in het gedegenereerde Westen terecht nadat ze een verkennende cruise op de Middellandse Zee had gemaakt, zeven jaar terug. Zij voer langs de azuren kusten binnen het raam van een studiereis, die haar vanuit Amerika (waar ze pedagogiek had gestudeerd) naar Europa bracht. Aan boord van de Griekse stomer „Romanza" romanza, jawel, Soon glimlacht veelbetekenend gebeurde het: Soon Shin leerde er Nederlander L. W. C. Lamers kennen die op het Soon Shin in haar exotische winkeltje. schip een functie had. Midden op zee ontlook iets moois; Soon Shin vond in Nederland een tweede vaderland en huwde L. W. C. Lamers. Daarmee zou onze kous af kunnen zijn, maar Soon Lamers (die na zeven jaar verblijf in Leiden nog aardig wat moelijkheden met de Nederlandse taal heeft) ging zich op academisch niveau begeven. Van de "Romanza" naar het Leidse universitaire studiecentrum voor Japanologie en Koreanistiek, dat bestierd wordt door de gerenommeerde japanoloog en koreanoloog prof. dr. F. Vos. Bij prof. Vos doceert Sooi. Shin Koreaanse taal en geeft er spreekvaardigheidslessen. Buitendien is mevrouw Lamers een huisvrouw die bezig is met haar doctoraal kunstgeschiedenis en archeologie van Oost-Azië, aan de universiteit van Amsterdam. Al doende is zij dus een verre van „gewoon type" en geleidelijk stevende zij op haar winkeltje af. Zoals ze zelf vertelt: „In mijn contacten met studenten organiseerde ik veel Koreaanse avonden, bereidde ook Koreaanse maaltijden. Ik kwam ook vaak op tentoonstellingen, waar ik veel ideeën opdeed. Zo kreeg ik m'n ervaring met de Koreaanse en andere oosterse cultuur. Maar exposities houden de mensen nog te veel op een afstand. Daarom zal mijn opzet met m'n winkeltje „Eastwind" hun welkomer zijn. Je kunt hier de voorwerpen in de hand nemen en erover praten. Dat is wat anders dan er alleen maar naar kijken. En dan mogen de mensen nog kopen ook...!" We weten nu uit welke richting de wind waait. Vanuit het oosten is een flinke Koreaanse bries komen opzetten. Korea en zijn kunst is nog niet door het Westen „ontdekt", maar daar gaat verandering in komen. Dat zou niet in de laatste plaats te danken zijn aan de „schatkamer" van oosters charmante en de bezoeker voor zich innemende Soon Shin. Woensdagmiddag stond „Eastwind" vol geïnviteerde lieden bij de opening die door prof. Vos, in het bijzijn van de Zuid-Koreaanse ambassadeur, zwierig werd verricht. De hoogleraar knipte „in het Koreaans" een lint door dat twee reusachtige houten kleurrijke Koreaanse „dorpsgoden" met elkaar verbond. Het zouden nu al de „demonen" van de Winkelhof kunnen wezen. Eén en ander ging vergezeld van vele traditionele toosten. Een soort „Herman, jongen, daar ga je dan" met een glas. pure, traditionele en krachtige Ginseng, getrokken uit een minstens zestien jaar oude grillige en pittige wortel die in de fles zit. Bij matig gebruik verschaft dit Koreaanse levenswater de gebruiker extra energie en biedt naar de Chinezen nog steeds menen, en daar zijn me wat oorlogen over en weer gevoerd om in het bezit van dergelijke wortels te komen uitzicht op een eeuwig leven reeds hier op aarde. Soon Lamers Shin gelooft daar niet zo erg in. Maar ze gelooft wel in haar piepjonge winkeltje, dat voor het eerst in ons land Korea op de markt brengt met antieke en moderne medicijn- en kledingkasten, huwelijkscadeaukisten, met ivoor en jade, met prachtige poppen, houtsnijwerk, juweeldozen, met traditionele schilderijen die alle getuigen van oosterse harmonie, waarin de grootse natuur overheerst. Soon Shin weet, dat in Korea kunst graag betaald wordt: „daar is de laatste tijd veel belangstelling voor". Nu maar hopen, dat in de dreven rond Leiderdorp daar eveneens zo over wordt gedacht. De door mevrouw Lamers ingevoerde authentieke kunst staat op een hoog plan en de prijzen zijn navenant. Een kunstige, met veel koperwerk beslagen, grote medicijnkast (met 90 kleine en wat grotere laden, elk bestemd voor een bepaald medicijn, na diagnose aan te wenden), moet 2900 gulden opbrengen. Een kleinere „apothekerskast" komt altijd nog op 1000 gulden te staan. Er zijn koekplanken, grote houten blokken, voorzien van verschillende patronen om koekjes „af te drukken". Pats op het deeg en je hebt een karakteristiek koekje. Soon Shin: „Zie je zo'n patroon, dan weet je meteen van welke familie dat is; dat gaat van generatie op generatie". Ze vertelt er meteen bij, dat er op feestdagen veel rijstcakes gebakken worden in Korea. Het lijkt waarachtig Limburg wel. In de hoek van „Eastwind" heeft Soon Shin een eenvoudig Koreaans huisje, „een nederig hutje", nagebootst; gewoonlijk ongeschoeid te betreden, waarna men op een groot, zacht kussen kan neerhurken. In „het echt" is de hurk nog warm ook, want de verwarming loopt in het zeer verre oosten onder de vloer door. Niet slechts het typisch Koreaanse cultuurgoed, met het aanschijn van een „functionele barok", heeft Soon Shin's warme en inspirerende belangstelling. Ze heeft zich ook in dienst gesteld van het (Zuid-) Koreaanse toerisme dat de westerling tot een bezoek aan dat Oost-Aziatische wormvormige aanhangsel op de globe moet zien te bewegen. Zo lijkt „Eastwind" ook een beetje op een vriendelijk VVV- kantoortje, met al die folders en brochures die Seoul en ommelanden in de Winkelhof ook voor de Nederlander moeten ontsluiten. In die sfeer zorgt Soon Shin, indien gewenst, tevens voor goedkope arrangementen naar Korea; voordelige reizen met Korean Airlines. Soon Shin: „Dat zijn retourtjes Amsterdam - Seoul voor 2100 gulden; dat is heel goedkoop. Normaal betaal je daar meer dan 5000 gulden voor. Gedurende een paar weken verblijft men dan bij Koreaanse gezinnen thuis, dus niet in dure hotels. Zo leer je pas de mensen kennen. Die reizen kunnen georganiseerd worden als er minimaal tien personen aan meedoen. Met de Paasvakantie, volgend jaar, gaat onze eerste groep. Dat wordt eigenlijk een studiereis". Soon Shin heeft er echt zin in. Ze vertrouwt, dat haar verzameling in het winkeltje er de westenwind onder zal krijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5