'n Nieuwe week, 'nvers begin. Nieuwe Komedie speelt Proces in Praag na boeken AH. 'n Winkel vol kwaliteitswinkeitjes. advertenties. Auto geslipt EENACTER VAN VACLA V HA VEL IN HART VAN DOCUMENTAIR THEATER LEIDSE COURANT Magere varkenslappen, 500 gram sou® J&r25 Bazar Arti brengt 19 mille op LANGERAAR De bazar die dit weekeinde werd ge houden ten bate van de muziekvere niging Arti et Reli gion! uit Langeraar heeft 19.230 gulden opgebracht Het me rendeel was afkom stig van de veiling. De organisatoren noemen de op brengst „ongelofe lijk". Vorig jaar bracht de traditionele bazar een bedrag van 18 mille op. Dit keer was de opbrengst weer hoger bij een ongeveer gelijke pu blieke belangstelling. Klapstuk van de vei ling was een grote pop, die voor duizend gulden van eigenaar wisselde. Maar ook een half varken voor 380 gulden was kapi tale zaak, terwijl vol op belangstelling be stond voor de aange boden taarten en snoekbaars. LEIDEN Een in-, woner van Hazers- woude is in de nacht van zondag op maan dag door de brand weer van Leiden uit zijn auto gezaagd na dat hij op de oprit van de snelweg Am sterdam-Den Haag richting Den Haag geslipt was. De man werd door de politie in het AZL gehoord, omdat hij eerder op de avond een onge val in Hazerswoude had veroorzaakt, waarna hij was door gereden. Ringelore Krul Een van de mooiere kinderboeken, een conclusie die mag worden getrokken na het lezen (eigenlijk: plaatjes kijken) van deze nieuwe Ploegs- ma uitgave die „een dag uit het leven van Ringelore Krul" fraai in beeld brengt. Tatjana Hauptmann tekende met dit boek een „nostalgisch, maar enigszins spot tend beeld" van een kleinburgerlijke le vensstijl. En verdien de met haar tekenin gen al diverse onder scheidingen.' Een probleempje bij het doornemen van het boek wordt wel ge vormd door de wat onhandelbare, karto nachtige pagina's. Tatjana Haupt mann: Een dag uit het leven van Rin gelore Krul. Uitg. Ploegsma Amster dam. Prijs ƒ25,-. DEN HAAG Het is woensdag aan staande precies een jaar geleden dat in Praag zes mensen terechtstonden, die allen openlijk stelling namen te gen schending van de mensenrechten in hun land. Ze zijn allen lid van de V.O.N.S., het commitee ter verdedi ging van onrechtmatig vervolgde per sonen, en krijgen straffen variërend van twee jaar voorwaardelijk tot vijf jaar onvoorwaardeljk. De handelin gen van dat proces dat twee dagen duurde, zijn via in het geheim ge maakte aantekeningen naar het wes ten gesmokkeld. De Nieuwe Komedie brengt woensdag a.s., precies een jaar na dato, dat „Proces in Praag" als theaterstuk in première in het Thea ter aan de Haven. Met in het hart van de voorstelling de recente eenacter „Protest" van Vaclav Havel, zelf een van de aangeklaagden in het proces. Havel heeft in de gevangenis inmid dels een schrijfverbod gekregen. Regisseur van „Proces in Praag" is de Duitser Hartmut Alberts, die vorig sei zoen al Dario Fo's „Betalen? Nee" bij het gezelschap in scène zette en deel uit maakt van de artistieke leiding. Hartmut Alberts: „Proces in Praag is het eerst ge speeld door het Parijse Théatre du Sqleil en ging onlangs op de Duitse televisie. Met een internationale rolbezetting: De Engelse schrijver Tom Stoppard, de Franse actrice Simone Signoret en haar man Yves Montand speelden er belange loos in mee. De Engelse BBC zendt het binnenkort via de radio uit met o.a. de actrice Glenda Jackson. Je zou het docu mentair toneel kunnen noemen. De vorpi die wij eraan gegeven hebben is filmisch. Met totaalopnamen, close-ups en een duidelijke montage. Een strenge vorm zonder theatrale ballast, waarbij wel blijkt hoe spannend zo'n realistische, juristische tekst kan worden. Er is door ons een verteller aan de handeling toe gevoegd, die kort verklaart wie de figu ren zijn. Niet iedereen weet meer precies wie bijvoorbeeld Jan Patocka was, en de Nederlandse berichtgeving over het pro ces in de kranten is toch al niet zo uitge breid geweest." AIDA, Foto's van de zes aangeklaagden hangen veelbetekend boven het simpele, niet realistische decor bij de Nieuwe Kome die: Vaclav Havel, toneelschrijver, Otta Bednarova, journaliste, Petr Uhl, tech nisch ingenieur, Dana Nemcové, psycho loge, Vaclav Benda, wiskundige en filo soof, Jiri Dienstbier, journalist. Regisseur Alberts, die inmiddels een verrassend stevig mondje Nederlands spreekt: „Deze voorstelling komt tot stand via hulp van AIDA, dat is de in Frankrijk opgerichte Association Internationale 'de Défense des Artistes. Die organisatie die vervolg de kunstenaars overal ter wereld helpt, kent voor elk van die kunstenaars een adoptiegroep. Onze acteurs hebben elk met zo'n adoptiegroep contact gezocht en zo zelf hun eigen research gedaan voor de rollen die ze spelen. Dit stuk past ze ker wel in het linkse politieke theater dat de Nieuwe Komedie wil brengen. Dissidente auteurs worden, eenmaal in het Westen, nogal snel door rechts gean nexeerd. In dit geval hebben alle aange klaagden duidelijk laten blijken dat zij zichzelf als socialisten Beschouwen. En het is tragisch dat juist zij vervolgd wor den in een zich socialistisch noemend land. Met dit stuk zijn we dan ook beslist geen koude oorlog aan het bedrijven. Deze mensen strijden een voor een voor een humaan en democratisch socialisme. De „rechtszaak" In volle gang: Bart Scheepens als rechtbankpresident, Cees Wijn, Ine Kuhr en Roel Visser als aangeklaagde dissidenten bij de Nieuwe Komedie. Zonder de Tsjechische beweging rond '68 zou het hele Eurocommunisme niet mo gelijk geweest zijn. Uitnodigingen aan de Tsjechische ambassade in Nederland zijn inmiddels gelezen, maar met keren de post geretourneerd aan het gezel schap. Klare taal Het „Proces in Praag" speelde zich af op 22 en 23 oktober vorig jaar. Ook de to neelversie valt in twee delen uiteen. Daartussendoor speelt de Nieuwe Kome die Vaclav Havels „Protest". Hartmut Alberts: „We confronteren zo de realiteit van het proces met de fictie van een van de aangeklaagden. Een stuk van de hand van de man die zelf in de beklaagden bank staat. Een unieke confrontatie die overigens nooit gepland is. Wij brengen De Duitse regisseur Hartmut A berts onder de foto's van de ze! aangeklaagden iun het decor va „Proces in Praag". er de wereldpremière van. „Protest" v; X Havel wordt overal gespeeld in combin 1 tie met „Attest" van Pavel Kohout. 1 ken Kbhout, die in het westen is en ni terug kan naar zijn land, persoonlijk, 11 j hij Beeft voor Nederland toestemmiqy. gegeven Van het oorspronkelijke idee i te wijken. „Protest" is een stuk met son Pinteriaanse trekjes. Het geeft de situat weer van twee intellectuelen in een tot; bl litaire staat. Een stuk met autobiograf ae sche gegevens. Twee schrijvers treden in op. De een gespeeld door Bram vj €i, der Vlugt, de ander door Cees Wijn. I ,js een is een bekende Tsjechische schrijve er, wiens schoonzoon in de gevangenis zi er De ander een dissident, die bij hem kon .jj aankloppen voor zijn handtekening ot'en der een petitie om die schoonzoon vrij jn» Jcrijgen. Hij gaat overwegen wat de voo da en de nadelen van dat protest zijn. M str een oplossing waarin je het solda jer Schwejk-achtige herkent." Die Vane de dissidente schrijver, een figuur d ejj. Havel ook al in eerdere stukken („A ca dientie") laat optreden, wordt door K te hout en Havel omschreven als iemar m( die niet actief is, zijn mening niet o dringt, maar noodgedwongen centra tei komt te staan. En anderen dwingt klai >oc taal te spreken. str Vóclav Havel heeft er inmiddels voo n gewaarschuwd dat er geen actie gevoegd moet worden om hem vrij te krijgen. Djjse, vrijlating is namelijk gekoppeld aan zif^ uitwijzing, en Havel wil Tsjechoslow^. v kije beslist niet verlaten. Evenmin w •bijvoorbeeld Pavel Kohout dat wil«fijeri maar wie de pas werd afgesneden nadi hij een opdracht bij het Wiener Bun theater aannam. Havel wil bovendien a leen vrij als alle andere gevangenen ooi vrijgelaten worden. Hij vraagt wel a veel mogelijk steun via protesten om d] schrijfverbod op te heffen en te zorgej, voor lichtere, lichamelijke arbeid en 1 tere omstandigheden. Hij mag bijvool* beeld slechts eenmaal in de drie maai den bezoek van zijn vrouw hebben. Gerrit Dijkstra van de Nieuwe Komedi „Rond de voorstellingen die wij geve komen stands met informatie van AIDiEÜ en Amnesty International. In Amstej dam vragen we Max van der Stoel, indertijd een gesprek met Patocka hi een inleiding te houden bij de opvoerinl Ik geloof dat het de plicht is van iedef een die iets om kunst geeft om naar de£»n voorstelling te komen. Net zoals wij hj als onze plicht voelden dit stuk te spelei Beperking en ve^olging van kunst) naars, zonder enige rechtsgrond, kan leen maar funeste gevolgen voor i cultuur hebben. Het is onze plicht als tistiek gezelschap ons het lot van medkl j kunstenaars elders aan te trekken." fdaj JOHAN PRUYSSERltti LINKS EEN NYLON JACK MET IMITATIE-DONS VOERING EN GEBREIDE BOORDEN (MAAT 116; MAAT 176: f 85,-}. ERONDER EEN GESTREEPTE PULLOVER MET RONDE HALS (MAAT 116: f 18,-1 SJAAL (ALLE MATEN f 10,-) EN EEN CORDUROYBROEK IN DIVERSE KLEUREN (MAAT 116: f 50,-P RECHTS EEN MET IMITATIE-DONS GEVOERD CHINTZ JACK (MAAT 116: f 75,- MAAT 176:1 (MAAT 116: f 32,- MAAT 176: f 36,-), EEN KATOENEN CORDUROY BROEK (MAAT 116: f 34,- MAAT 17 f 38,-) EN EEN COLLEGE-SJAAL (ALLE MATEN f 12,-). JIJ. JONGENSKLEREN VAN HIJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 6