Lak gaat op theateravontuur Modieuze musical vol nostalgie Al Pacino verdwaalt in uiterlijke thriller van William Friedkin iriljante autobiografie van showman Bob Fosse in verder Sympathieke Friwo Show met „No flowers for Shirley" Hot House start seizoen met ReijsegerTrio LEIDSE COURANT VRIJDAG 17 OKTOBER 1980 PAGINA 9 LEIDEN Het Lak-thea- ter neemt in het Leidse to- neelgebeuren een niet meer weg te denken plaats in. Ook landelijk heeft het Lak in de loop der tijd veel gewicht gekregen. Het is bij uitstek de plaats waar nieuwe initiatieven en theatervormen de gelegen heid krijgen zich te presen teren. Voor de Leidse to neelgroepen, waarvan er toch al gauw zo'n twintig zijn, biedt het Lak vaak on derdak als het gaat om re petitie- en speelruimte. Want daar is in onze stad schromelijk gebrek aan. Cor van der Plas (Jiri de Clown), de Leidse Poppen- keet, Gajes en meer zelf standige groepen zijn door het kleine theater bijge staan met ruimtelijke (en morele) steun. Zoals gezegd, is het Lak ook voor veel landelijke groepen, vaak kleine gezelschappen die aan het begin staan, of groepen die nieuwe theater- mogelijkheden onderzoeken, een begrip geworden. In voorgaande jaren heeft het reeds getoond de ontwikke lingen in het kleine zaalge- beuren van dichtbij te willen volgen. Naast toneel zijn in de programmering de mime, dans, en de bewegingsgroe- pen sterk vertegenwoordigd. Het kindertoneel dat in Ne derland zo'n grote vlucht neemt, zorgt elke zondag voor een uitverkochte zaal Het Lak heeft met ingang van het nieuwe seizoen be sloten tot een nieuwe wijze r or: All that jazz (a.l.) met Roy Schei- r en Jessica Lange. Regie: Bob Fos- iemand weet wat show is, is dat Bob Fos- Een naam die een groter publiek weinig t. Maker van de films „Sweet Charity", ;nny" en „Cabaret", televisieregisseur, jreograaf en bedenker van tientallen idway-hits, en zelf ex-danser. Zijn laatste lanjn „All that jazz" won de grote prijs in Can- kreeg in april vier Oscars in Hollywood getuigt van al die facetten van de showbu- tussei ess. En meer: Het is een verkapte autobio- ifie van Fosse zelf. Het verhaal van een to- el- en filmregisseur, getoonzet als een show raanscn-een-stuk die dóór moet gaan tot de dood het h op volgt. Zeker geen diepgaande karakter die, maar wat de vorm betreft een briljant dad (:oncipieerd mengsel van dans, muziek en Iraak tj met als merkwaardige uitspringer ichtin ge k; wel ig to islibse J de Op an da Aral 3d st ok de n van gedw rt (A 800.f staa dan d voi int Ir voor sprankelende iTofc open hart-operatie gepresenteerd in het pul serende ritme van die show. Bob Fosse's film is vanuit Cannes al vergele ken met Fellini's „8 1/2". Niet ten onrechte. Fellini filmde met Mastroianni een filmregis seur aan het werk. Fosse liet zichzelf vertol ken door acteur Roy Scheider. Want al is „All that jazz" geen echte autobiografie, Scheider is met eenzelfde baard, snor en kap sel getooid als Fosse, en de toespelingen zijn overduidelijk. De vraag is daarom hoe ie mand de film ondergaat die niets van Fosse weet. Je ziet Fosse-Scheider aan het monte ren van een film over een Amerikaanse ko miek met nogal harde en gewaagde teksten. Een duidelijke verwijzing naar Lenny Bruce en de film die Fosse met Dustin Hoffmann over hem maakte. Je ziet hem werken aan twee projecten tegelijkertijd, zoals ook Fosse deed („Chicago" en „Cabaret"), je ziet hem repeteren met een danseres die eens zijn echtgenote was. Zo werkte Fosse met Gwen Verdon. Je ziet hem op zeer prille leeftijd als tapdanser in goedkope nachtclubs en ook Fosse reisde net van school als kind van een variété-echtpaar al Amerika rond. „All that jazz" is het verhaal van een aan zijn werk verslaafde choreograaf, een hommage aan de showbusiness waarvan de glamour te gelijkertijd wordt afgekrabd. Het spreek woordelijke bloed-zweet-en-tranen, de rol van de producers, de mislukte relaties en de werkneurose die alleen maar kan voortwoe keren op drank, sigaretten en amfetamines. Roy Scheider zet die Joe Gideon met erg veel humor prachtig neer. Voortdurend met een sigaret tussen de lippen, gesprekken voerend met Jessica Lang, die als een dame in witte sluiers steeds duidelijker de dood moet ver beelden, brokken makend in zijn verhoudin gen tot het vrouwelijk geslacht. En uiteinde lijk eindigend op de operatie-tafel. Bob Fosse filmt dat allemaal sterk ritmisch. Werkelijk heid en fantasie worden door elkaar gemon teerd tot er een soort mozaïek ontstaat dat je een steeds scherper beeld geeft van het leven van die showman, integer en charlatanesk te gelijkertijd. Met muziek die een meer dan il lustrerende rol speelt, met die typische Bob Fosse-choreografieën met z'n karakteristieke heup- en hoofdbewegingen, met een stel pri ma acteurs en dansers. Pas aan het slot van de film krijg je het gevoel dat Fosse wel erg lang doorgaat. Dat je de verslaving aan show, vrouwen en alles wat slecht is van Scheider nu wel kent, terwijl het flirten met de dood in het ziekenhuis een kitcherig tintje krijgt. Maar tenslotte is de film het relaas van en over een showman die in twee opzichten speelt met zijn leven. BERT JANSMA ow ön illage eople oon de Amerikaan- Jdiscogroep de Village <lople eigenlijk al een ir lang niet meer in de jjgste regionen van de iparades is gesigna- id, zijn de producen- i Allan Carr, Jaques irali en Henri Belolo ch doorgegaan met een lots opgezette film id dit bonte muziekge- schap. En dat blijkt echt na de ruim twee durende, razendsnel- en verbazend kleur- ke film. verhaal van „Can't ip the music" is simpel, komt dicht bij de irkelijkheid. Een geflip- platenverkoper Jack Dbeert de liedjes die hij zijn vrije tijd heeft ge- nporieerd aan de man te ngen. Zijn huispartner, lieftallige Valerie Per- le, weet via haar con- cties, die zij tijdens haar rière in de modewereld eft opgedaan, Jack aan zestal zangers te hel- i. Na de nodige tegen- llers breekt uiteindelijk 1 succesvolle periode voor de Village Peo- Jack, Valerine, die in- ddels manager van de faep is geworden, en de 'ountant van de band «-Olympisch kampioen de tienkamp Bruce nner). n verhaal dat in princi- weinig om het lijf heeft, tar dat heeft de film ei- nlijk ook niet nodig, nt het gezongen parool dt; „Music is the magie" uziek is de magie). Die iziek is dan ook volop nwezig, en de show irdt sprankelend via tonisch zeer knap came- werk en een flitsende intage gebracht. an't stop the music" zou n misschien het beste nnen vergelijken met lange Toppop-afleve- ig met verhaal, actie en mor en bovendien rea- lischer dan „Xanadu", ootste compliment is sschien wel de oproer ig van filmrecensent to Milo na afloop. Deze mkenner bij uitstek en jaren, merkte na afloop dat hij zich geen secon- had verveeld bij een m waar hij eigenlijk te- nop zag om te bekijken, is „Can't stop the music" I zeker niet alleen de igd boeien... 'P VAN DER MEULEN Olivia Newton-John als Kira vertelt de verbaasde Michael Beck wie zij werkelijk is in „Xanadu". Gene Kelly maakt een nostalgisch dansje met Olivia Newton-John in een van de vele droombeelden in „Xanadu". Het is duidelijk dat de ma kers van „Xanadu" gemikt hebben op een zo breed mo gelijk publiek. Voor de „Grease"-fans is Olivia Newton-John er weer en een soundtrack, die lang vóór de film uitkwam al het troetelkind van vele disc-jockeys was. Voor de oudere generatie is er de nu 67-jarige Gene Kelly, die vóór de opnamen begon nen, verklaarde dat hij geen voet op de dansvloer zqu zetten, maar die men heeft kunnen overhalen nog even te demonstreren dat al zijn de ledematen wat stroever techniek en talent zich nooit verlooche- „Xanadu" moet het trouwens helemaal van de muziek zelfs Cliff Richards j§ nog even te horen in „Suddenly" en de show hebben. Het verhaaltje, waar het allemaal aan opgehangen wordt, is niet meer dan 'n eenvoudige kapstok en doet het meest denken aan „One touch of Venus" uit 1948 met Ava Gardner en Robert Walker. Olivia speelt een der zeven muzen, die naar de aarde wordt gezonden om een ge desillusioneerde reclame schilder (Michael Beck) en een dito clarinettist (Kelly) met elkaar in contact te brengen, zodat ze beiden weer een ideaal krijgen het exploiteren van een modieu ze nachtclub. En laat Olivia nu verliefd worden op de aardse sterveling Beek, tot groot ongenoegen van vader Zeus (de stem van Wilfrid Hyde-White), die blijkbaar vergeten is dat hij vroeger zelf ook wel eens voor een aards avontuurtje van de Olympus afdaalde. „Xanadu" is een modieuze musical gewórden, waar re gisseur Robert Greenwald letterlijk alles wat een show film kan bieden heeft bijge haald, van een rolschaatsen- ballet tot een ,op dat mo ment nogal storend teken filmfragment toe. Een film, die op twee generaties mikt, waarin misschien wel de meest tekenende, symbo lische, scène is het opgaan van een groot orkest met Glenn Miller-sound (com pleet met imitatie Andrew- sisters in een even grote groep rock and roll-musici en dansers. De generatiekloof is gedicht of om in Gene Kelly's woorden te spreken, je kunt een bewonderaar van Glenn Miller zijn en óók rock and roll waarderen. MILO Trianon: Cruising (16) met Al Pa cino en Paul Sorvino. Regie: Wil liam Friedkin. De protesten tegen William Fried- kins „Cruising" zijn de film vanuit Amerika vooruit gewaaid, en dat pleegt een bioscooppubliek altijd ex tra nieuwsgierig te maken. Die pro testen kwamen dit keer uit de krin gen van homoseksuelen tegen de ma nier waarop zij in de film worden af geschilderd. William Friedkin begint zijn Jack the Ripper-verhaal dan ook met de tekst dat de hier afgeschilder de wereld niet representatief is voor de hele homo-samenleving, maar daar maar een miniem deel van weergeeft. Friedkin zet dat milieu met sexclubs en in het leer gestoken mannen die op zoek zijn naar contac ten (het „cruising" uit de titel) overi gens wel zeer stevig in de grondverf, en in feite op zo'n manier dat er voor hoofdrolspeler Al Pacino nauwelijk nog een rol overblijft en hij steeds meer verdwaald lijkt in donker New York. ,;Cruising" is zeker geen goede film geworden. Het verhaal van de poli- tie-agent (Pacino) die zich als homo seksueel moet voordoen en door moet 'dringen in het besloten wereldje van „gay clubs" mag dan gebaseerd zijn op een dergelijk geval uit de praktijk en de agent die het allemaal over kwam (Sonny Grosso) speelt dan wel een rolletje mee als detective Le- fransky, diens relaas in het boek van Gerald Walker uit 1970 dat hem te kent als èen door zijn werk steeds meer van zijn eigen wereld ver vreemd mens blijft op de achter grond. Pacino, bijvoorbeeld véél be ter als homo-seksueel in de gijzelings-' film Dog Day Afternoon van Sidney Lumet en als advocaat in Justice for All, krijgt niet meer ruimte dan voor gevoelig en nieuwsgierig rondblik ken. Hoofdzaak is in het scenario het op een bijna verlekkerde manier rond gaan in die wereld achter elkaar een aantal gruwelijke moorden gebeuren, die dan ook hardhandig in beeld ge bracht worden. Sfeer is er genoeg, gesteund door een goede geluidsband, spanning ook zolang nog niet bekend is wie de psychopatische moordenaar kan zijn, maar dan komt er een stuk je al te simplistische motivatie van diens gewelddadige gedrag uit de bus, met tenslotte nog een woord als over dadig slot. Terwijl je van Pacino zelf weliswaar merkt dat hij het allemaal uiterst vervelend en naar vindt, maar je weinig zicht krijgt op wezenlijke psychische veranderingen bij hem. Regisseur Friedkin had al een film over homoseksuélen op zijn naam met het op een toneelstuk gebaseerde „Boys in the band", maar trekt in „Cruising" in feite de steeds commer ciëler wordende lijn door, die al bleek in zijn bioscoopsuccessen „The Exorcist" en „The French Connec tion". Als beeld van homoseksuelen is de film te weinig belangrijk en te gericht op een deelgebied, om je wer kelijk kwaad over te maken. Al val len de protesten uit die wereld te be grijpen gezien de toch nog steeds geï soleerde en onderdrukte situatie waarin men daar verkeert. BERT JANSMA. DO III What's new ■ssycat (16) Comedie met tody Allen en Peter Sel- s en vele anderen, ge tokt in de jaren zestig, tor nog steeds aardig om te zien. (reprise, tweede week) STUDIO Vrouwenstad (16) Nieuwste werkstuk van Fellini, waarin hij op geheel eigen wijze zijn visie op de emancipatiedrang ventileert, (derde week) CAMERA Jesus Christ Superstar (a.l.) Vrije bewer king van het levensverhaal van Jezus in een musical, (re prise, eerste week) EUROCINEMA I (Alphen) Gold finger (12) Een van de eerste Bond-films met Sean Connery (reprise, eerste week). EUROCINEMA II (Alphen) The big red one (12) Oor logsfilm met de immer ro buuste Lee Marvin. vijfde week). EUROCINEMA III (Alphen) In de greep van de zom bies (16) Film over de on smakelijke wezens, die men sen oppeuzelen. EUR' IA IV (Alphen) The.id of music (a.l.) Musical die niet uit de biosco pen is weg te slaan. GREENWAY (Voorschoten) Star trek (a.l.). van programmeren, die lo gisch voortvloeit uit hun be trokkenheid bij de theater groepen en -stromingen. Dit jaar zullen namelijk voor het eerst van de groepen die in het theater komen spelen, alle voorstellingen worden afgenomen. De groepen zijn dus reeds lang van te voren verzekerd van een speel plaats: het publiek weet dat het zeker elke produktie van een bepaalde groep zal zien. Want aangezien het Lak groepen de gelegenheid wil geven zich te ontwikkelen, moet het publiek ook kunnen zien hóe zo'n ontwikkeling loopt. En dat kan natuurlijk het beste aan de voorstellin gen zelf. Dit jaar kan men onder andere de volgende groepen verwachten: Werk- teater. De Appel, Sater, Car rousel, Onafhankelijk To neel, F act enz.; dansgroepen: Werkcentrum Dans, De Springplank, Penta, Kriszti- na de Chatel, Kim van de Boon enz.; mimegezelschap- pen: Mekaniek, Grif, Waste of Time enz.; bewegingsthea ter Bart Stuyf enz. Met het nieuwe beleid toont het Lak vertrouwen te heb ben in de theatermakers, en met hen op avontuur te wil len gaan. Hopelijk wil nu het publiek samen met het Lak op avontuur. Vorig jaar is het te vaak voorgekomen dat slechts een handvol mensen in de zaal zat. Dat had niets met de kwaliteit van de voorstelling te maken, maar met het feit dat de groep of hun produktie onbekend was, en het publiek niet wist wat het kon verwachten. Maar zoals de voetballiefheb ber veel matige wedstrijden voor lief neemt, in de hoop die ene unieke mee te ma ken, zo kan men ook op to neelgebied wel eens een mis ser accepteren. Tenslotte zal een avondje Lak iemand de kop niet kosten: een kaartje kost slechts 7,50, waarop nog korting wordt gegeven aan CJP'ers, 65+'ers en Lak- leden. Zelfs degenen die het Lak niet weten te vinden, zijn er waarschijnlijk al dicht in de buurt geweest. Het be vindt zich namelijk aan het Levendaal, boven één der grote supermarkten die Lei den rijk is. Speciaal met het oog op de koopavond begin nen op donderdag de voor stellingen om negen uur. Een uitstapje naar boven met de lift is gauw gemaakt, al was het alleen maar om de sfeer te proeven of een kopje kof fie te drinken. Want het Lak-theater is er voor alle Leidenaars. Frits en Wouter in „No flowers for Shirley" LEIDEN Waste of Time is vanavond in het Lak- theater met een bijzonder aardige voorstelling. „De Friwo Show" ontleent haar naam aan de twee spelers, Frits en Wouter, die teza men een programma heb ben gemaakt op basis van mime. Er wordt echter wel degelijk gesproken, en ook muziek is "volop aanwezig. Frits en Wouter spelen voor het publiek dat ze alleen voor elkaar spelen. Ze weten van geen publiek; alles wat ze doen gebeurt omdat ze elkaar dingen willen laten zien, el kaar een beetje jennen, of leuk een spelletje met elkaar willen spelen. Zo doen ze bij voorbeeld alsof ze een Pin terstuk acteren; ze nemen in derdaad een paar hoofdthe ma's uit Pinter (de gesloten kamer, de verwisselbaarheid van personages), maar wer ken die helemaal op hun ei gen manier uit. Ondertussen zorgen Frits en Wouter voor een paar uitstekende grap pen, met name met het de- kor. Mooi is ook hoe ze de dia's in hun eigen spel opne men; zowel de dia's als hun bewegingen krijgen er een extra dimensie door. Waste of Time probeert geen boodschap te geven. De voor stelling is een gemoedelijk samenspel van twee acteurs, die het theater tot een huis kamer herscheppen. Een beetje plagerig zelfs wijzen ze de toeschouwer terecht, die de betekenis van de onderti tel van de show, „No flowers for Shirley" wil achterhalen. Er is geen duidelijke Shirley in het stuk aanwezig, wat be nadrukt wordt door het liedje „Cherchez la femme", „Zoek de vrouw". Wouter en Frits hebben bei den een goede uitstraling op toneel en weten de toeschou wer een vol uur te boeien. Jacqueline Mahieu LEIDEN Hot House opent vanavond het nieuwe jazzseizoen met een optre den van het Ernst Reijse- ger Trio. De optredens op de eerste en derde zaterdag in de maand worden gehou den op de zolder van het Leids Vrijetijds Centrum, waarmee Hot House weer een echte jazz-zolder is ge worden, na enige jaren uit geweken te zijn geweest naar een van de grote zalen van het centrum aan de Breestraat. Het Ernst Reijseger Trio gaf vorig jaar reeds blijk van zijn kwaliteiten op jazz-gebied toen het in Hot House het pu bliek een forse maar toch be heerste improvisatie voor schotelde. Het trio bestaat uit Ernst Reijseger op cello, Mi chael Moore op saxen en Han Bennink op drums. Het is dit jaar de eerste maal dat de concerten op de zolder filaatsvinden hetgeen de ge- uidskwaliteit ten goede zal komen. Het concert begint om half tien, de zaal gaat een uur eerder open. Voor dona teurs van Hot House is de toegang gratis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9