filwMf operette t„De Mascotte" speelt en zingt voor leen erg goed doel oeterwoudse fanfare \an de saxofoon van eo van den Akker og niet missen \tuziekmanifesta tie „Moet je horen Mans ion Hous e Scotch Whisky Am usan t Belgisch avondje in Leidse Schouwburg •AD/REGIO LEIDSE COURANT VRIJDAG 17 OKTOBER 1980 PAGINA 5 VOOR HET EERST KINDEROPERETTE IN LEIDSE mSTADSGEHOORZAAL ana ider Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertél len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. ÉihWTOMHWM nauwelijks vijf tot zestien jaar, is een onderdeel van de Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Oegstgeest. Het gezelschap bouwde in vijf jaar tijds een hele reputatie op onder de inspirerende leiding van Johan Looijenstein. Een paar weken geleden trad „De Mascotte" met de Voor de eerste keer zal er in de Leidse Stadsgehoorzaal een ttcinderopereite worden (opgevoerd. Dat wordt dan, 0 Jop zondagmiddag 2 inovember, „Goudhaartje en de Troubadour". De voorstelling wordt verzorgd door de enige jeugdoperette die we in de Leidse streek jiebben: "De Mascotte", gevestigd in Oegstgeest. De opbrengst van de voorstelling is voor een bijzonder goed doel: het kinderhuis Buitenzorg, aan de Hoge Rijndijk in Leiden waar dubbel gehandicapte kinderen een onderdak vinden. „De Mascotte", bestaande uit een geestdriftig stel jongens en meisjes in de leeftijd van Daarna moet er nog muziek van gemaakt worden". De fanfare is Leo v.d. Akker z'n enige hobby. Hij slaat dan ook nooit een repetitie over. Zijn vader speelde ook al in de fanfare en zijn eigen kinderen ook. „We hebben hier altijd veel muziek in huis gehad", zegt hij. „Wij gingen vroeger altijd oefenen als mijn vader z'n middagdutje deed. Als we met muziek maken ophielden, werd hij wakker". Ook nu klinkt er nog elke dag muziek op de Eloutstraat. Als het niet Leo v.d. Akker zelf is die oe fent, dan zijn het wel zijn leer lingen, die hij de grondbegin selen van de saxofoon bij brengt. Al meer dan twintig jaar leidt hij zijn leerlingen op tot volwaardige bandleden. Voor die tijd heeft hij ook nog ongeveer gedurende vijftien jaar een bestuursfunctie ver vuld. Het 50-jarig lidmaatschap van Leo van den Akker wordt morgen gevierd. Van 4 uur tot half zes is er .een receptie, 's Avonds om acht uur wordt een concert gegeven in 't Cen trum. „Van mij hadden ze niet zo'n drukte hoeven maken", vindt hij. „Maar dat nu spe ciaal op mijn verzoek „de Gouden Bruiloft" weer ge speeld wordt, vind ik toch wel leuk. In 1956 hebben we met dat nummer het hoogste aan tal punten behaald. Hoewel ik nog nooit de mist ingegaan ben, was ik toen wel erg ze nuwachtig voor de solo die ik troubadour die Goudhaartje als levensgezellin krijgt, op in de aula van het Rijnlands Lyceum. Het werd weer eens een grootse operette. Zo fantastisch, dat er een langspeelplaat geperst zal worden als er genoeg gegadigden voor zijn. Men zegt ergens, dat „ook wethouder Van Belle genoot van de uitvoering", al valt dat nergens meer na te trekken. Enfin, die jeugdoperette „De Mascotte" doet het uitstekend. In een beste kostumering, verzorgd door, laten we ze maar eens noemen, de dames Rus, Kralt en Zijlmans. En met een prima orkest, onder leiding van Johan Looijenstein en versterkt door leden van het Leidse studentenorkest „Sempre" en leerlingen van de streekmuziekschool Leiden en Omstreken. Ballet en decors: uit de kunst. Maar hoe komt „De Mascotte" nu zomaar, als amateurgezelschap zonder financiële middelen, in de Stadsgehoorzaal terecht En waarom is de bedrijfsleiding van de zaal, belichaamd in runner Jan Harland (ja zeker, voor de tweede keer in een paar dagen in de publiciteit), zo Mascotte in actie. opgetogen, dat hij half Leiden op 2 november in de zaal wil zien Dat kwam eigenlijk zó. Laatstelijk was Johan Looijenstein voor het een of ander wissewasje in de Stadsgehoorzaal. Guttegut, wat een zaal is dat toch, dacht hij nog. Daar liep hij Harland tegen het lijf, die ook al in gedachten verdiept was omdat-ie z'n zaal almaar vol wil hebben en dan ben je algauw bezig met potentiële klanten. „Ha die Jan zei Looijenstein, en „Hoi Johan riep Harland waaks en rook meteen lont. „Man, Jan, wat heb je toch een mooie zaal ging Johan door; „wat zou ik daar graag een keer met „De Mascotte" willen optreden. Ja joh, maar we hebben geen geld hè". Maar Harland is in dergelijke dingen nu ook de beroerdste weer niet en hij reageerde vrijwel onmiddellijk: „Nou, Johan, dat ritselen we dan wel even voor je Nu heeft ook een Harland zo z'n contacten natuurlijk en hij kwam alras terecht bij Henk de Bolster, een keiharde maar erg aardige en redelijk in de slappe was zittende Leidse aannemer; van de Gebroeders De Bolster, moest ik maar zeggen. Henk de Bolster dan streek al vrij snel over z'n hart en zei: „Jan, ik ben echt getroffen. Ook door dat doel. Buitenzorg zou met wat geld een geluidsinstallatie kunnen aanschaffen. Nou, dat maken we in orde. Doe het maar, en stuur me de rekening van alle kosten en ik hoop, dat je er nog wat aan over houdt ook Zo werd De Bolster sponsor van een jeugdoperettefestijn op de zondagmiddag. Nu zegt Jan Harland, opgelucht en dankbaar, ook namens Buitenzorg: „Fijn, dat we dit kunnen doen, dankzij meneer De Bolster. LEIDEN Bent uit België bespeelde gisteravond de Leidse Schouwburg, die zich voor de gelegenheid in een Belgisch jasje gestoken had. Er waren een bierpomp, Bel gische bonbons, een handor gel met volksmuziek; zelfs had men een frietentent wil len opbouwen, maar dit stuitte op bezwaar bij de brandweer. In de hal stond ook de lijkkist van Papa, die in het stuk „Au bouillon Beige" zo belangrijk zou blijken. Papa is namelijk gestorven, en de verdeling van de erfenis doet veel stof op waaien. De drie kinderen, al lemaal geadopteerd, voeren verbeten strijd om Papa's café Au bouillon Beige. Wanneer het café van iemand anders blijkt te zijn, gaan ze op zoek naar het recept van de be roemde Belgische bouillon. Ze vinden het echter niet, en wanneer de voorstelling eindigt, is hun situatie tamelijk uitzichtloos. Want tijdens het stuk treden grote ontluisterin gen op. Twee van de kinderen gaat het lang niet zo goed als ze beweerd hadden; de derde komt er achter dat hij zich ja renlang voor niets in het café heeft uitgesloofd. Om beurten denken de personages dat ze de situatie in de hand hebben en de anderen naar hun pijpen laten dansen. Evenzo vaak blijkt dat een misvatting te zijn. Het is zelfs nog erger: hun dode vader tart hen door elk zogenaamd een deel van het recept na te laten, dat een leeg stuk papier blijkt te zijn. Ook levenloze dingen als de tele- Veiling 'Arti et Religioni' LANGERAAR De mu- ziekvereniging 'Arti et Reli gioni' houdt morgen een gro te goederenveiling. Dit evenement, dat jaarlijk op touw wordt gezet, wordt dit maal gehouden in de gemeen schapsruimte van de basis school 'Aeresteijn'. De goede ren die tijdens deze veiling aan de man gebracht moeten worden, zijn geschenken van de plaatselijke middenstand. De artikelen varieren van eén meter lange krentebroden tot een driedelig wandmeubel ter waarde van 2000 gulden. De opbrengsten van de veiling zijn voor de 60-jarige muziek vereniging. De avond in Lan- geraar begint om 20.00 uur. En nu hebben we in de Stadsgehoorzaal ook ëens een kinderoperettegezelschap. Ik vind, dat er in Leiden toch al niet te veel cultureels voor de jeugd wordt gedaan. Ik had al gehoord van het daverend succes in Oegstgeest. Dat is spel op niveau En dat mag je heus wel naar de Stadsgehoorzaal halen. Daar kunnen we ons best aan wagen. Maar nou wil ik ook, dat die zaal helemaal vol komt. In Oegstgeest was er een staande ovatie voor „De Mascotte", en Leiden mag niet achterblijven. Trouwens, als Leidenaars zouden we gerust jaloers mogen zijn op zo'n enthousiaste club „Goudhaartje en de troubadour" begint op 2 november om half drie en eindigt rond vijf uur. Dat is een hele middag Uitzonderlijk en kleurrijk vertier. Ook muzikaal zit de voorstelling zo heb ik me foon, de deur en de kachel werken de erfgenamen tegen. Maar duidelijk wordt dat het voornamelijk aan de onwil van de drie personages ligt, dat zij het niet eens kunnen worden. Zouden ze echt sa menwerken, dan konden pro blemen best overwonnen wor den. Zo zou het stuk ook de si tuatie in België kunnen schil deren, waar verdeeldheid troef is. (Het stuk ging in Ne derland in première op de dag dat het Belgische kabinet weer viel). De dode een dracht werd gesymboliseerd door de lijkkist in de hal van het theater. Annelies Vaes, Jo de Meyere en Willy van Heesvelde speel den met verve de ruziënde erfgenamen. Met hun spel brachten de acteurs vaart in de voorstelling, en wisten ze vele komische momenten te scheppen. Het realistische dé cor voldeed uitstekend; een geslaagd Belgisch avondje in de Schouwburg. laten vertellen goed in elkaar. Alle arrangementen werden geschreven door Richard van Osta. Aan de piano zit vaste begeleidster Astrid Jonker. Jacqueline Zijlmans maakte van het ballet iets heel bekoorlijks. De toegangsprijs is krankjorum laag: 5 gulden voor een volwassene en een onnozele riks voor kinderen tot 12 jaar. Daar koopje een belegd broodje voor, maar geen hele operette Iedereen kan dus naar de Stadsgehoorzaal komen, die middag. Er worden geen plaatsen besproken. Dat scheelt ook weer moeite, moet je maar denken. Voorverkoop bij de Stadsgehoorzaal, bij K O, Oude Vest 45 (dat was ook al weer zo'n fijne medewerking) en bij Johan (die dan opeens, als het zakelijk wordt, als J. wordt aangeduid) Looijenstein, Clematislaan 28, Oegstgeest. Van harte aanbevolen Rommelmarkt in Lisse LISSE De Lissese Gere formeerde Kerk houdt mor gen een rommelmarkt in de Hobahohallen aan de Grachtweg. Op de markt wordt van negen tot vijf uur een grote hoeveel heid kleding, platen, boeken, meubels en curiosa aangebo den tegen afbraakprijzen. Tus sen elf en twee uur zal boven dien de Jazzdansgroep van de Sportschool Aarts optreden. De opbrengst van de rommel markt is bestemd voor een toe komstige verbouwing en reno vatie van het kerkgebouw aan de Heereweg. Phil Woods in Alphen ALPHEN Het Ameri- kaanse Phil Woods Quartet treedt vanavond op in het gebouw Nabij aan het Lau- raplein in Alphen. Het Phil Woods Quartet be staat uit saxofonist Phil Woods, bassist Steve Gilmore, drummer Bill Goodwin en pia nist Mike Melillo. Het optre den begint om tien uur. Leo v.d. Akker en zijn saxofoon zijn onafscheidelijk. moest blazen. Het ging toen erg goed en nog steeds is dat concours in Wateringen een hoogtepunt voor mij. „Ook na zaterdag zal Leo van den Ak ker zijn saxofoonpartij mee 'blijven blazen. En dat is maar goed ook, want de Fanfare zonder Leo van den Akker, dat kan gewoon niet, zo moest Leo onlangs horen, toen een van de toehoorders bij een au bade hem tevergeefs onder de muzikanten zocht, maar hem daarna tot zijn grote opluch ting toch met saxofoon en al ontdekte. ROB JANSEN VV STGEEST Het Comité Mu- im manifestatie organiseert in sa- werking met K&O-Oegstgeest, ichting Jeugd- en Jongerenwerk pc gemeente morgen voor de vijf- keer de muziekmanifestatie nYje horen" in het Gemeentecen- ?lifl aan de Lijtweg in Oegstgeest. juziekmanifestatie was aanvan- zi gepland op 21 juni van dit a *n het bos van kasteel Oud-Poel- z*> maar kon toen door het slech te weer geen doorgang vinden. Een gedeelte van het voor 21 juni vast gestelde programma wordt op 18 okto ber alsnog uitgevoerd. De manifestatie wordt om half twee s 'middags geopend door burgemeester mr. S.H. Scheenstra van Oegstgeest. Achtereenvolgens tre den op: het combo van de jeugdkerk onder leiding van Bert Osinga; Annere- nee Overdevest op dwarsfluit en piano; de clowns De Lakonini's; de spelers die de jeugdoperette „De Mascotte" opvoe ren; Nanja Vermond op dwarsfluit en piano; de zanggroep van Amnesty In ternational; het blokfluitensemble on der leiding van Clara Nijkamp; het be jaardenkoor Viva La Musica; Guy van Duijnen op flamengo-gitaar; de acroba- tengroep Lazarus; Hilmar Backer op gi taar; de klarinetgroep St-Matthias uit Warmond en tenslotte jong K&G uit Leiden. De manifestatie wordt om kwart over vijf door de heer D J. de Ruyter, voorzitter van de Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Oegstgeest af gesloten. Aan het gebeuren is tevens een tentoonstelling gekoppeld van te keningen en werkstukken van kinde ren van diverse lagere scholen in de gemeente. Zij geven hun visie op het begrip „muziek" en de muziekmanifes tatie zelf. Ook is het werk te bezichti gen van vier beeldende kunstenaars, te weten Joop van Egmond, Aad Hase- noot. Jan C. van der Heide en Hans Zandvliet. De entree is gratis. ltejERWOUDE „Muziek moet je begrijpen. Je moet vaIh wat je speelt, pas dan kun je er iets in leggen en t een stuk gespeeld zoals het hoort. Veel jongeren heb- aar problemen mee en weten niet wat ze in de muziek COIe?. leggen". Dat zijn de woorden van Leo van den Ak- "jna 50 jaar lid van de Sint Jan's Fanfare, een man L. ie het kan weten. het begin was het bij llemaal ook erg amateu- vervolgt hij. „De irsen waren een echte insdag met café en flink letgjen aan het einde van de Dat is nu wel even an- Gezellig zijn de concour- tiog steeds, maar alles is 'oordig tot in de puntjes ?ld. Voor amateuristische is geen plaats meer. De dingen zijn erg zwaar, [uitstekende dirigent is «ik eerste vereiste. Toch Jn we ook 50 jaar geleden kern. Onge- 18 leden hadden we, [de fanfare klonk als eeni Siude tijd roept bij Leo van ftkker r }g heerlijke her- pgen op. Als 11-jarige hij als leerling op de t. Na drie maanden er een sopraansaxofoon, ite van de Fanfare. De ilige dirigent v.d. Berg het instrument Leo v.d. in de handen met de [en: „Zoek het maar uit, n I ik weet ook niet hoe je pending moet behandelen", en' h'j 13 jaar was had hij instrument goed onder de [en was hij rijp voor het werk. Sindsdien zijn Leo v.d. Akker en zijn saxo foon onafscheidelijk met el kaar verbonden. Na ongeveer 30 jaar sopraansax is dat nu een tenorsax. „De eerste tenor sax heb ik zelf gekocht. In Zoetermeer hadden ze me eens gevraagd of ik eens wilde kij ken wat er aan een tenorsax, die ze daar hadden, mankeer de. Ze konden er gewoon niet mee overweg, aan het instru ment mankeerde niets. Ik heb hem toen voor dertig gulden kunnen kopen, een echt ge lukje". Na'de oorlog is het muzikale peil van de St. Jan's Fanfare met sprongen omhoog gegaan. Vooral toen zo'n jaar of 15 ge leden Jan Meij dirigent werd, werd het allemaal veel profes sioneler bij de fanfare. „Ik weet nog goed, toen Jan Meij, afkomstig van de Koninklijke Militaire Kapel, voor het eerst kwam luisteren", vertelt Leo v.d. Akker. „We speelden een mars voor hem en dachten dat we het er goed vanaf gebracht hadden. Toen wilde Meij de mars nog eens spelen, maar dan zoals het hoorde. We zijn de hele avond met oefenen be zig geweest. Als je de noten kent, ben je pas halverwege. ...zoals kenners ïn gÊL'/ het liefst Kiiill hebben. SSs! Vliinsjtm Wltiokx i-rkrijyki.ïr bij nu l öiirjj OPUjjf ufM-U-knvnk kwaliteit^ slijters, lu-rki-nUiar Importmeiken met karakter. aait dit Mtthlvt ni.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5