gehoordgezien Veronica-informatie over transplantatie-organen Kenmerk' over de gevaren van het DNA-onderzoek Geven naleven doet leven TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOW TELEVISIE DONDERD! RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 15 OKTOBER 1980 PA Piet CDA-omroepdeskundige Piet v.d. Sanden heeft van minister Gardeniers van CRM, waaronder de om roep valt, antwoord ge kregen op zijn in de Ka mer gestelde vragen over de perikelen tussen NOS en Cinecentmm. Zoals we al meldden heeft de NOS het contract met het Hil- versumse filmbedrijf Ci- necentrum voor het bij springen in het werk niet verlengd. Dit betekent overigens niet, dat de NOS geen werk meer zal uitbesteden aan dit film bedrijf. In voorkomende gevallen zal dit zeker ge beuren, maar de NOS zal er niet langer contractu eel toe verplicht zijn. Dit heeft zeker consequenties voor Cinecentrum wat de werkgelegenheid betreft. Anderzijds is intussen de beslissing genomen, dat de NOS dankzij een finan ciële meevaller in staat is 70 man extra technisch personeel aan te trekken. In dit verband heeft de minister nu laten weten niet te kunnen zeggen wat de gevolgen voor Cinecen trum zullen zijn. De mi nister heeft van dit be drijf wel een lijstje ont vangen, waarop precies staat hoeveel Cinecen- trummensen overbodig zullen worden. De minis ter wil deze cijfers nog niet openbaar maken, om dat Cinecentrum nog eni ge ontwikkelingen wil af wachten voor een defini tief oordeel te kunnen vel len over de hoeveelheid arbeidsplaatsen die ver vallen. De minister vindt niet, dat de NOS finan- ciëel kan deelnemen in Cinecentrum, bijv. door er aandelen in te verwerven. Dit zou in strijd zijn met de omroepwet, die het ma ken van winst verbiedt, ook indirect via derden. Cinecentrum en NOS had den de minister een voor stel in die richting doen toekomen, maar de minis ter kan van dit advies geen gebruik maken. Er zitten trouwens nog meer haken en ogen aan deze zaak, want er bestaat ook nog een aantal kleinere audio-visuele bedrijven die tussen wal en schip dreigen te vallen als ge volg van de werkverde ling tussen Cinecentrum en NOS. Willem Willem Duys heeft zich de woede op de hals gehaald van het Koninklijk Huis. Hij had ergens een bandje op de kop weten te tikken met daarop een door enkele leden van het Koninklijk Huis gezongen lied, op mu ziek gezet door Pieter. Hij draaide dit bandje verleden week zondag af in zijn „Mu- ziekmozaïek" op zondag ochtend. Dit had hij niet mogen doen, want een en ander was louter bestemd voor huiselijk gebruik. Dit heeft de Rijlcsvoorlichtings- dient aan de AVRO laten weten. Dit valt Willem koud op zijn dak, want in ditzelfde programma vierde hij.de 750e keer die uitzen ding met directeur Siebe v.d. Zee voor de micro, die Willem's werk in alle toon aarden prees. Dat was onge veer op hetzelfde moment, dat koningin Beatrix op het Loo zich aan hem zat te er geren vanwege het vrijpos tig draaien van het bandje, dat gemaakt was ter gele genheid van het koperen huwelijk van Margriet en Pieter. Willem draaide het zelfs twee keer om, zoals hij zei, luisteraars die te laat het eigen bandapparaat hadden ingeschakeld de ge legenheid te geven dit als nog te doen. Swingend ging het er als volgt aan toe: Loo, Loo, Loo, go, go, gö, Piano Pieter Piet, Loo, Loo, Loo, easy go, singing Sweet Margriet. Ook koningin Beatrix mengde zich in het koor, dat nog werd ver sterkt door de gedragen bas van Claus. Willem mag het rtooit meer draaien. Intus sen zijn er wel mensen met een eigen bandapparaat, die dit feestelijke Lob-lied ver menigvuldigden en onge twijfeld vöor verdere ver spreiding zorg zullen dra gen. Dit geheel tegen de wens van het Koninklijk Huis in. Herman Herman van Veen erkent achteraf zich deerlijk te hebben vergist in zijn pu bliek. Voor zijn iongste show „Onder waterover eèn bedreigde haring en de aantasting van het natuur lijk milieu had hij een vorm en een inhoud gekozen, die zowel oud als jong aan zou kunnen spreken, een voor stelling zogezegd van acht tot tachtig jaar. Vandaar al die matinee-voorstellingen alom in den lande. Nu blijkj, dat kinderen er zeer door worden aangegrepen, terwijl sommige volwasse nen de oude Herman er niet helemaal in herkennen, d.w.z. Herman met zijn me- lodisch-sterke edoch licht- melancholieke levensvra gen. Hij heeft in zijn show nu een opsplitsing aange- bracht, zodat er twee voor stellingen zijn ontstaan, een voor jeugdigen en een voor volwassenen. Hij heeft er met zijn 32 medewerkers enige tijd hard op moeten werken. Wil De Belgische zanger Wil Tura, die eigenlijk Arthur Blanckaert heet, is niet weg te branden uit Vlaanderen. Hij wordt al lange tijd rijp geacht voor een internatio nale tournee. Hij zelf voelt daar niets voor. Hij zit in zijn eigen land volop in het werk voor voortdurend vol le zalen. Waarom zöu hij het ver weg zoeken als hij het dichtbij-huis goed heeft? Het zit er dus niet in, dat we hem ook hier spoedig zullen horen. Hij werkt nü volop aan een elpee, waarin hij oude succesnummers in discostijl brengt, zoals „Ver boden dromen" en „Hier ben ik dan", terwijl hij in tussen in „My way" zijn ei gen weg blijft volgen, hoe zeer hij zich ook aan zijn publiek uitlevert. HILVERSUM Vrijwel alle Neder landers (96 pet.) zijn bereid om na hun dood weefsels en organen af te «staan voor transplantatiedoeleinden. Dit is onlangs gebleken uit een onderzoek dat in opdracht van de Werkgroep Do norwerving werd verricht. Toch dra gen maar 700.000 mensen een donorco dicil (een schriftelijke verklaring waarop zij deze bereidheid bevestigen) bij zich en dat is te weinig. Want wil men alle patiënten helpen die gebaat zijn bij een nier-, huid- of hoornvlie stransplantatie, dan zou dit aantal ver viervoudigd moeten worden. Om dat te bereiken start de Werkgroep Donor- werving in Den Haag vanavond de ak- tie „Geven na leven doet leven", die speciaal op sportlieden is gericht. Zij doet dit in samenwerking met vijf gro te sportbonden, waaronder de KNVB, NSF en NKS, én Veronica-tv die vana vond (om 21.00 uur via Ned. II) deze aktie inluidt met de documentaire „Ne derland ontwaak(t)" van Manus van de Kamp. Wat regisseur Van de Kamp met dit pro gramma precies voor ogen heeft, is aan het begin ervan onduidelijk. Een diskjoc key kondigt het vanuit een radiostudio aan met de kreet „Nederland, word wak ker", vervolgens zie je een paar flitsende sportbeelden en hoor je een bekend lied van The Beatles. In eerste instantie denk je dan ook dat het om een muziekpro gramma gaat. Later wanneer deskundi gen, patiënten, codicildragers en sportlie den in beeld komen, wordt )tet pas zicht baar dat Van de Kamp de kijker wil in formeren over het fenomeen „codicil". Daarvoor stelt hij vragen aan de orde als: Waarom zijrrer zoveel mensen nodig? Wat betekent het invullen van een codicil pre cies? Wat doen de artsen ha je dood met je lichaam?. Zien de nabestaanden daar iets van? Wat betekent zo'n transplantatie voor het verdere leven van iemand die daarvoor in aanmerking komt? De infor matie die de kijker hierover krijgt, blijft echter uiterst beperkt. Niet alleen omdat er zoveel mensen in een tijdsbestek van vijfentwintig minuten aan het woord moeten komen, maar vooral ook omdat er gestrooid wordt met flitsende beelden en gezellige tunes. Bert Hartog is publiciteits-adviseur bij de Werkgroep Donorwerving. Vindt hij niet dat hier sprake is van informatievervlak king? En waarom heeft zijn organisatie juist voor deze omroep gekozen? „Geen enkele omroep wilde met ons in zee gaan", reageert hij tamelijk lakoniek. Vanavond start de Werkgroep Do norwerving de actie „Geven na leven doet leven", waarmee zij mensen wil stimuleren een een codicil te onder tekenen. „Maar...", zwakt hij deze opmerking met een af, „natuurlijk zijn we met Veronica niet minder blij. Integendeel zou ik haast zeggen. Veronica heeft immers bijna alle maal jonge kijkers en behalvè sportlieden willen we vooral die leeftijdsgroep met onze aktie bereiken. In de regel beschik ken jongeren toch over de meest geschikte organen". Hoewel Hartog ook van mening is dat regisseur Van de. Kamp wat dieper op de zaken had kunnen ingaan, wil hij toch zeker niet van informatievervlak king spreken. „Bijna alle aspecten komen aan de orde", motiveert hij. „Weliswaar oppervlakkig, maar dan nog weten de kij kers nu iets meer over de betekenis van een codicil en heeft onze actie grote be kendheid gekregen. Bovendien kan een uitgesponnen, droge documentaire jonge ren nooit boeien. Daarom heb ik ook geen enkel bezwaar tegen de presentatie. Die losse flodders informatie, die bekende tu nes en sprankelende beelden spreken hun - juist aan". Opvallend in deze documentaire is ook dat de keerzijde van de medaille niet wordt belicht. Er wordt totaal voorbijgaan aan vragen als: waarom tot nu toe zo wei nig mensen een codicil hebben onderte kend, waarom sommige mensen daar ne gatief tegenóver staan, hoe nabestaanden van een codicildrager dat beleven en of je een dergelijke verklaring kunt vernieti gen wanneer je van gedachte verandert. „Om puur emotionele redenen", mengt arts Persijn van de Europlant administra tie van het Academisch Ziekenhuis in Leiden zich nu in het gesprek, „hebben we geen tegenstanders aan het woord ge laten. Want mensen die er absoluut niets voor voelen organen na de dood af te staan, doen dat meestal op grond van grie zelige verhalen die daarover de rónde doen. Wanneer zij die zouden vertellen voor de beeldbuis, dan zou dat een ave rechts effect hebben. Bovendien zou de kijker dan verkeerd worden ingelicht, want iedere arts zal met de grootse eer bied die ingreep doen en de nabestaanden zullen daar later niets van zien". De spookachtige verhalen noemt arts Per sijn dan ook een van de redenen waarom zo weinig mensen een codidil bij zich dra gen. „Een belangrijker reden is echter, dat de mensen niet aan de dood willen den ken. Zij schuiven die ver voor zich uit en veronderstellen dat het nog lang hun tijd niet is. Dat is jammer, want nu kunnen we lang niet allé patiënten helpen van de. nierpatiënten kan bijvoorbeeld mo menteel maar jde helft worden geholpen. Wanneer de aktie slaagt, dan wordt die kans echter veel groter. Hoewel we dan nog niet voor honderd procent kunnen garanderen, dat iedereen geholpen kan worden. Ten eerste omdat volgens de wet een overledene niet vervoerd mag wor den. We hebben dus alleen iets aan men sen die in het ziekenhuis of tijdens het vervoer met de ambulance sterven. Ten tweede omdat nieren binnen dertig minu ten en ogen en huid binnen vierentwintig uur na de dood getransplanteerd moeten worden, terwijl niet altijd op dat moment artsen beschikbaar zijn. En tenslotte om dat organen van oudere mensen minder wenselijk zijn voor een transplantatie". LUDUINA SALTERS Tom Collins, presentator van het vierwekelijkse programma „Veronica totaal". Centraal in de informatieru briek „Kenmerk" staat van avond de vraag of de Neder landse overheid de gevaren van wetenschappelijke expe rimenten met erfelijkheid onderschat. In 1974 nog leg den wetenschappers in Ame rika zichzelf een denkpauze op met betrekking tot het DNA-onderzoek. Er zou een periode niet gewerkt wor den aan het inbrengen van vreemd materiaal in orga nismen uit angst dat daar door nieuwe, onbekende ge varen zouden ontstaan waartegen verdediging on mogelijk was. Nadat in Amerika door de National Institute of Health zware veiligheidsmaatregelen wa ren opgesteld, begon het werk opnieuw. Sindsdien veranderde er veel. Veiligheidseisen versoepelden- in snel tempo. De industrie zag brood in de toepassing van deze nieuwe techniek. Labora toria schoten als paddestoelen uit de grond en gevaren wer den steeds meer gebagatelli seerd en ingeruild voor scien cefictionachtige industriële toepassingen. In Amerika kan sinds kort octrooi worden aan gevraagd op elk nieuw ge vormd levend organisme en de eerste transplantatie van erfe lijk materiaal is inmiddels bij mensen verricht. Tot ongenoe gen van de wetenschap en in dustrie bleef Nederland bij deze ontwikkelingen achter, maar nu zal op voorstel van minister Van Trier (weten schapsbeleid) het TNO in Rijs wijk een zwaar beveiligd „C3- laboratorium" gaan bouwen en Unilever ontvangt als eerste Nederlandse industrie een hin derwetvergunning voor een „C2-laboratorium". Ned. II 19.25 uur. Van gewest tot gewest In deze editie komen de vol gende onderwerpen aan bod:, het Nederlands Instituut voor Onderzoek ter Zee in Texel, het nieuwe centrum van Maarsbergen op het terrein van een voormalige textielfa briek en de nieuwe haven- school „Jan Backx" in Rotter dam. Ned. I 18.59 uur. Shakespeare In „Geschriften die voortle ven", de laatste aflevering van de gedramatiseerde serie over Shakespeare's leven in Lon den, krijgt Will heel wat te leurstellingen te verwerken. Ned. I 20.40 uur. Kinderen van de rekening De derde aflevering uit deze dramaserie gaat over Sezavi die zijn diploma automonteur behaalt, maar niet aan de slag kan komen. Ned. II 18.59 uur. Taxi De zus van Alex komt naar de garage om haar broer te ver tellen over de slechte gezond heidstoestand van hun vader. Ned. II 20.32 uur. Veronica totaal Presentator Tom Collins be handelt deze keer het thema „Veronica totaal stort zich in de jaren tachtig". Ned. II 21.25 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Staatsloterij 18.50 Toeristische Tips 18.55 Journaal 18.59 Van gewest tot gewest P.P. 19.50' Uitzending van DS'70 NOS 20.00 Cinevisie 20.40 Will Shakespeare, tv-serie 21.37 Journaal 21.55 Den Haag vandaag 22.10 Panoramiek 22.40 Studio Sport 23.10 Journaal 23.15 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 TELEAC •18.25 Engels voor beginners, les 2 en 3 NOS 18.55 Journaal IKON 18.59 Kinderen van de reke ning IKON-KRO-RKK 19.25 Kenmerk NOS 20.00 Journaal SOCUTERA 20.27 Film van de Stichting - Sociaal Pedagogische Zorg voor Zwakzinnigen VOO 20.32 Taxi, tv-serie 21.00 Nederland ontwaak(t), documentaire 21.25 Veronica totaal TELEAC 23.02 Geschiedenis van de fotografie, les 2 NOS 23.37 Journaal 23.42 Nieuws voor doven en slechthorenden progr. 18.30 Aktual. 18.45 rie. 18.55 Onkel Braeslg tv-serie. 19.25 Region, ms Progr.-overz. WDR: 18.30 Muz.progr. 18.40 lnf< 19.15 Aktual. 19.45 Das K gaz., tv-serle). 20.00 Journ. zweite Erwachen der Chrii tv-film. 21.45 Cultur. ma Aktual. 23.00 Sport. 0.45-I DUITSLAND 2 18.20 Serie report. 19.00 Jo Wetensch. progr. 20.15 meningen uit het bedrijfsle Aktual. 21.20 Die Fuechst 22.10 Consumententips. 22 en media in het verkiezings Daemmerung, toneelstuk. 0 DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterserie. 18.30 gels. 19.00 Natuurfilmrep Journal 3. 20.09 Journ. sprekken en ontmoetingen, portages uit het buitenland, aenen der Strasse, speell Journ. BELGIE NED. NET 1 18.15 Poppenfilmserie. 18 film. 19.27 Alias Smith and rie. 19.17 Inform, progr. Sen. 19.45 Journ. 20.10 0.15 De eerste sleutel, tv- Cultur. serie. 22.00 22.30-22.45 Journ. BELGIE NED. NET 2 18.15 Poppenfilmserie. 18 film. 19.27 Alias Smith and rie. 19.17 Inform, progr. gen. 19.45 Journ. 20.10 20.15 Zij hielden van het I nal), speelfilm. 21.45-22. BELGIE FRANS 18.00 Matt and Jenny, tv-si Religieus progr. 19.00 Regio 19.29 Weerber. 19.30 Jou Wegeninform. 20.00 Les ch soleil, tv-serie. 20.55 Loth gen. 21.05 Cultur. magaz. 2) progr. 22.35 Weerber. en jo BELGIE FRANS 2 18.30 La ligne de dèmarca serie naar het werk va< Remy, geregisseerd door Ji tund. Draaiboek: Henri E Vand.: Het verhaal van Frar Andrè Thorent, Pierre Anne-Marie Bacquie e.a. net 1. 19.00 Sports 2. Spot ma gepresenteerd door Ri beir. Regie: John Dautfac. I ou la Fète aux images. P»! met en-van amateurfilmers, i NEDERLAND 1 NOS-NOT 11.30-12.00 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS-NOT 14.30-15.00 Schooltelevisie NEDERLAND 2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00-Journ.; 10.15-Actual; 10 25-Ko- medie; 10.25-Komedie; 11.35-lnfor. 17f- en meningen uit het bei, 12.20-Umschau; 12-50>1 3.00-Journ; 16.10-Journ.; V verslag: 17.00-PopperF 17.10-Naica un der Fisch, d 17.30-TV portret; 17.50-Jo|( arogr.: NDR: 9.30-kleuterpn i 9.30-Kleuterprogr.). DUITSLAND 2 P' 16.30-lnform. serie; 17.10-Tekenfilmserle; mag. DUITSLAND WDR 3 9.30 Gevar. kinderprogr. BELGIE NED.1 14.00-16.00 Schooltv. 17.0< BELGIE NED. 2 Van 14.00 tot 18.00: Zie N 17.15 Schooltv. 17.45 Teke HILVERSUM 1 NCRV: 18.11 (S) Hier en nu-woensdagmaga- zine. 19.02 (S) Bij de tijd. NOS: 19.30 (S) Hobbyscoop 20 02 (S) Langs de lijn, sport en muz. (20.38 Paardekoersen. 20.51 NOS- -Visparade.) 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. NCRV: 0.02 (S) Late date. 1.02 (S) Metropole Orkest. 1.30 (S) Tussen 60 plus en 70 min. 2.02 (S) Nachtdienst. (6.02 Licht sein). HILVERSUM 2 VARA: 18.00 (S) Brassband magaz. R.V.U.: 18.30 Belgie en de Belgen. P.P.® van de PSP. VARA: 19.00 (S) Draad. 20 00 (S) VARA-klassie muz. 20.15 Hel zout in de pap. 2 PA-klassiek. (In de pauze: Het pap). 22.30 Nws. O.S.: 22.40 O tijd. VARA: 23.25 (S) Muziek van 23.55 Nws. HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avondsplts m nale Hitparade. KRO: 19.02 (S) 22.02 (S) Rocktempel. 23.02-24.I HiattSM leder f16®1 w nieuws. NCRV: ■■1' 7.03 Het levende Woord 7.10 vandaag donderdag. 8.03 Hier en rjl L nu- 8.25 In "t voorbijgaan. 8.45 riCnt °ver kopen gesproken. 9.03 Wie weel waar Willem Wever woont? 10.02 Muziek bij de kollie. T1.30 Twaalfl- 15.30 Radio Lawaaipapegaal. sengym. 16.30 Radioujourn.-nw De Slag bij Nieuwpoorl. 17.24 k Nws. 17.36 AVRO's Radiojoun Saldo. nmflTOiu leder heel uur nie uurtje. 12.40 Middagpauzedienst. 13.03 Hier en nu. 13.20 NCRV-globaal. 16.02 Gouden regen Ensemble. 16.30 Rozegeur en prikkel draad. ffiQSSiS AVRO: 7.00 Nws. 7.1Ó Och- TjfSjT tendgym 7 20 AVRO: Aktueel in Intorm. (7.30. 8.00 en 8.30 Nws. ren 7.36 en 8 36. AVRO's Radio- INFÓ lourn.). 9.00 gym. voor de vrouw. ,l" 9.10 Waterstanden. NOS: 9.15 Werkbank. AVRO: 9.25 AVRO-dite. (9.30 Radiojourn. nws-tlits 11.00 Radio Lawaai- papegaai. 11 10 Schoolradio. 11.30 Radip- nws-llits. 11.30 AVRO-Tema. 11.45 Ragio- naal. pr v. inlorm. RVU: 11.56 Follow me. AVRO: 12,26 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.36 AVRO's Radiojourn. 13 00 Nws. 13.11 Europa. 13.35 Per Saldo. 13 35 Beursplein 5. 14.00 Voor mij kan-Ie wal. (14.30 en 15.30 Radiojourn.-Nws-fllts.). ■JgMjr 7.02 Oe Havermoutsl r~0 De Polderpopparadi ■JaCS? Nederlandstalige loj 50 Pop of een em TROS Top-50. mryr(rtT< VARA: 7.02 Morgen muziekprogr. 9.02 Z vroeger: Berlijns Ph 1 H Orkest: Klass. muzk XlÜMtl dio Kamer 0rks« me De koordirigent E Klass. muziek. 12.00 Nws. 12.0 cert.: The English Consort mei voor sopraan en piano. 14.45 Ipv tormaat: Klass. muziek. 16.05 pap. 16.30 Lazar Berm en in C> Klass. pianomuziek. Q(; Door een gebrek aan studiofa- ciliteien zag Showroom er bij zijn wederkomst gisteravond wat anders uit dan het vorig seizoen nog het geval was. De show is zo goed als verdwe nen. En de room trouwens ook. Het programma bestond nog vrijwel uitsluitend uit in- tervieuws. Toch betekent deze (betrekkelijke) versobering naar mijn smaak, tevens een verbetering, want die vraagge- spreken waren (zijn) nu pre cies wat showroom tot zo'n aantrekkelijk programma maakten (maken). Jan Fillekers, Henk van der Horst en Arnold-Jan Scheer waren er ook deze eerste keer wel degelijk in geslaagd her en der in Nederland een stel (vaak) zonderlinge als aardige mensen op te duikelen: een heer die in zijn woning in Dui- vendrecht in zijn eentje „wereldspelen" ontketend en een hoogst illustratieve Bra bander die. alles bewaard bleek te hebben bijvoorbeeld. En vooral niet te vergeten een aantal „bugattisten", mensen dus die in het bezit zijn van een Bugatti en die jaarlijks een reünie houden in Nolsheim in de Elzas, waar de autofabri kant Ettore Bugatti begraven ligt. Een van hen bleek waar achtig in snikken uit te bar sten, telkens als hij het woord „bugatti" probeerde uit te spreken. Een blijk v< gaande aanhankelijk! een levenloos ding ook maar zelden zag men. Het wachten is cf weer op mensen die I (al is het maar onbew meer te vertellen heb» die komen ongetwijfl aan de beurt. De erval vorige showrooms der aangaande het beste i ten. Weer twee quizzen avond. Bij de EO „Ij zicht" en bij de NO nieuwe „Cum laude",L woon recht voor zijn T vragenspelletje zondei ringst tierelantijnen j wezen. J HERMAN HOïl Galerij Voorheen hhpN Koffyhuis (Depend*^ PloemP), Oude Delft, exposeert van ber tot 7 november in diverse technieken] raid Jean Jassoy. Bij COSA, Oude Delft, exposeren vani ber t/m 26 november] Engels gravures Berthy Muller Anneke Schat sier< man Trapman en Eköj keramiek en Ene Vr fiek. LCC

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2