■■■lil Fellini, Mastroianni en het feminisme Werk Saskia Splinter in LAK-Galerie Zombies slaan weer bloedig toe :v (ff0 'x Voetbal centraal in Franse comedie Haagse Comedie brengt Ayckbourn Han Kapaan in Noordwijk Tentoonstelling 'Joden en Leiden' LEIDSE COURANT VRIJDAG 3 OKTOBER 1980 PAGINA 9 LEIDEN In de LAK Galerie aan het Leven daal 150 wordt deze maand een expositie ge houden van etsen door de Leidse kunstenares Saskia Splinter. In het Academiegebouw aan het Rapenburg wordt eveneens deze maand onder auspiciën van het LAK een expositie ge houden door de schilder Urs Pfannenmtiller. Saskia Splinter is geboren in 1956 op het eiland Curasao, maar verhuisde al in haar eerste levensjaar naar Neder land, waar ze in de omgeving van Amsterdam opgroeide. Haar vakopleiding kreeg ze aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Zij behaalde daar de aktes MO-A en B. Momen teel is zij als lerares tekenen en kunstgeschiedenis verbon den aan een scholengemeen schap in Leiden. Daarnaast houdt zij zich voornamelijk bezig met het maken van gra fisch werk. Op de expositie van het LAK worden etsen van haar vertoond. deerde aam de AGS Bazel, Vrije Akademie in Den Haag en St. Martin's School of Art in Londen. Hij woont sedert 1971 in Den Haag. Urs legt zijn linnen op de grond en brengt een grondering aan. Vervolgens zet hij wat wateri ge strepen op het liggende doek en laat deze onregelma tig opdrogen. Daaroverheen schildert hij later verschillen de lagen puntjes of verfspet- ters, op sommige plekkken dichter op elkaar om de on dergrond te benadrukken. Hij onderbreekt zachte overgan gen door stukken te vouwen en/of af te plakken met strips. Over deze strips heen werkt hij verder. Later haalt hij ze weg. Soms brengt hij fi guratieve elementen aan. Wat er gebeurt verloopt voorna melijk volgens gevoelsmatige beslissingen. Tijdens het ma ken van een doek dient zich volgens hem vanzelf de totale oplossing voor dat doek aan. Daar werkt hij dan toe. Hij noemt zichzelf geen richtin gaangever, maar iemand die heel stabiel invloeden ver werkt. Hij exposeerde in Rot terdam, Bazel en Den Haag. LIDO I: Vrouwenstad (16) met Marcello Mastroianni. Regie: Federico Fellini. Hoewel hij er alle feminis ten mee tegen de haren in strijkt, is het niet zo ver wonderlijk dat juist een regisseur ^ls Federico Fel lini met een film als „Vrouwenstad" tevoor schijn komt. Fellini's wereldje van „La dolce vita" uit 1959 en „8 1/2" uit 1963 was er een waarin de mannen nog de toon aan gaven en de vrouwen niet meer dan mooi speelgoed waren. De tijden zijn ver anderd, beide films zijn verouderd nu de rol van de vrouw en zeker die van de Italiaanse vrouw niet meer een onderge schikte is. Fellini's ant woord hierop is „La citta della donne", waarbij hij de inmiddels ook al tegen de zestig lopende Marcello Mastroianni mee trok in het avontuur. Avontuur, jawel, want de held van „La dolce vita" en „8 1/2" mag nog wel even in de trein op ouderwetse wijze een fraaie overbuurvrouw trachten te versieren, als zij uitstapt en haar door het weiland achterna puft, wacht hem de ene vernede ring na de andere. Hij be landt als geamuseerd toe schouwer bij een conventie, van zeer militante feminis ten zoals alleen Fellini die maar kan schilderen maar al spoedig is hij het op gejaagde wild en moet hij asyl zoeken bij een zonder ling, die zich op zijn slot te gen de oprukkende amazo nes heelt verschanst. De rijkheid aan detail, die dit gedeelte voor de pauze kenmerkt, wordt daarna overdaad met bizarre droombeelden in Fellini's bekende kermis- en circus- sfeer. Het blijft echter een boeiend kijkspel vol verras singen, al is het de toeschou wer dan wel duidelijk dat al les maar een droom was en dat we weer zullen eindigen zoals we begonnen waren in de treincoupé, waar Ma stroianni bij het ontwaken van zijn overbuurvrouw te horen krijgt dat hij twee uur heeft zitten kreunen. Nou, dat laatste hoeft u als toeschouwer bij „La citta della donne" beslist niet. Hoewel vaak karikaturaal en overtrokken alle vrou wen zijn hellevegen en je vraagt je af of de dames toen ze voor de camera stonden wel precies wisten wat ze deden geeft Fellini het geheel zo'n adembenemende vaart mee, dat je aandacht geen ogenblik verslapt. Duidelijk is ook Fellini's hommage aan de grote ko mieken van het witte doek. In de sketch tussen de huis vrouw en het Frankenstein- monster klinkt het kelners liedje uit Chaplin's „Modern times", terwijl later twee vrouwen een Laurel en Hardy-imitatie weggeven. Slechts twee voorbeelden uit de reeks vondsten waar ook deze film mee beladen en zoals we reeds zeiden na de pauze overladen is. De nu 60-jarige Federico Fellini is met deze film zijn gram kwijt. De feministen zullen er niet blij mee zijn, maar als objectief toeschou wer heeft de Italiaanse tove naar van het witte doek je weer ruim twee uur koste lijk bezig gehouden. MILO - Vrouwen en (mannelijke) monsters. Hoofdthema van Fellini's „Vrouwenstad" Fellini's jongetjes kijkend naar een sexfilm in „Vrouwenstad". LIDO III 'N trap na (16) Met Corrinne Marchand, France Dougnac en Patrick de Waere. Voetbal staat centraal in de Franse comedie 'N trap na. De film verhaalt over een voetbalgekke Franse Erovinciestad en een voet- aller die de dupe van dat fanatisme wordt. Een aar dig gegeven dat echter niet leidde tot een komisch eindprodukt. 'N trap na kent enkele grappige voor vallen maar is over het al gemeen niet echt leuk. De macht van de voorzitter van de voetbalclub Trin- camps is erg groot. Zeker wanneer die voorzitter ook nog eens directeur van de grootse fabriek in die plaats is. Francois Perrin, rechts buiten van het eerste elftal, ondervindt dat wanneer hij na een ruzie met de vedette Berthier van de training wordt gestuurd. Zijn baan in de fabriek is Perrin ook meteen kwijt. Perrin besluit de stad te ver laten maar op het station wordt hij cp beschuldiging van verkrachting gearres teerd. Een verkrachting die overigens werd begaan door Berthier, maar aangezien die onmisbaar is voor het team, belandt Perrin na wat mani pulaties van de almachtige voorzitter in de gevangenis. Op de dag varf een zeer be langrijke wedstrijd raakt de spelersbus van Trincamps, die op weg is naar het sta dion, van de weg af. Nadat de schade is opgemaakt blijkt dat er nog maar tien spelers fit zijn om te spelen. De voorzitter besluit Perrin uit de gevangenis te halen en, na wat verwikkelingen (Perrin ontsnapt en zoekt het meisje op dat hij zou hebbben verkracht), staat Perrin op het veld. met twee doelpunten bezorgt hij zijn ploeg een zeer belangrijke overwinning. Nu zijn de rollen omge draaid en is Perrin een tijdje; de machtigste man van de stad. Hij wendt die macht aan om alle mensen die hem bedrogen hebben de stuipen op het lijf te jagen. LIDO II: In de greep van de zombies (16) met David Egme en Ken Foree. Regie: George A. Romero. Vampiers, weerwolven, Frankensteinmonsters en insectenplagen schijnen bij de makers van griezel films uit de gratie te zijn. De levend doden, de Zom bies, zijn in. Maar de ko lossen, die vroeger met veel tam tam als angstaan jagende robots uit hun graf werden gehaald zijn bloeddorstige verscheuren de monsters geworden se dert in 1968 een ambitieus onafhankelijk filmmaker ze in „Night of the living dead" na een atoomexplo sie op de mensheid losliet. Diezelfde nog steeds onaf hankelijke filmmaker George Romero, die van geen censuur op zijn films wil weten, heeft elf jaar na „Night" weer een poging ge waagd om de Zombies te ex ploiteren. „Dawn of the li ving dead" (In de greep van de Zombies beweegt zich langs dezelfde wegen als Ro mero's eerste .deel, is zo mo gelijk nog iets gruwelijker met meer kannibalisme en een viertal in het nauw ge dreven overlevenden drie mannen en een zwangere vrouw die de overmacht van Zombies buiten als schietschijf gebruiken. Je moet er maar van hou den. De stukken vlees vlie gen je in rappe montage bij na om de oren, die toch al veel te lijden hebben van het onsmakelijk gesmikkel. Maar er schijnt in Amerika een uitstekende markt te zijn voor dit soort gruwelijke films en steeds meer onhaf- hankelijke producenten wa gen er hun spaarcenten aan. Nederland wil blijkbaar niet achterblijven, want na Gewapende strijd tegen de levend doden in de bloe dige griezelfilm „In de greep van de zombies". LUXOR American Gigolo (16) Een naar het damesbladen-genre overhellende film over een Amerikaanse gigolo, (tweede week) STUDIO The black hole (a.l.) Weinig orgi- nele, maar razend knap gemaakt science-fiction film die fascineert. vierde week) TRIANON Het teken van het beest (16) Uit stekende Nederlandser film over het platte landsleven van zo'n vijf tig jaar geleden, wan neer klompenmaker Ijlje vier veldwachters om het leven brengt (twee de week). REX r Spel zonder remmen (16). Porno film. CAMERA Dog day afternoon (tot en met zondag); Bobby Deer- field (ma,di,wo) Tweede week in de serie van drie met werk van regis seur Al Pacino. EUROCINEMA I (Alp hen) The black hole (a.l.) Zie Studio. EUROCINEMA II (Alp hen) The big red one (12) Oorlogsfilm met de immer robuuste Lee Marvin, (derde week). EUROCINEMA III (Alp hen) Zombie holo caust (16) Film over de onsmakelijke wezens, die mensen oppeuzelen. EUROCINEMA IV (Alp hen) American gigo lo (16) Zie Luxor GREENWAY (Voor schoten) Hair (a.l.) Ook: Monty Pythons life of Brian (16). Wim van Rooij en Anne-Wil Blankers. LEIDEN Het is de lezer in de loop der tijd mis schien duidelijk geworden dat ik Alan Ayckbourn niet mag, ja zelfs een diep wantrouwen tegen hem koester. Ayckbourn schrijft komedies die geen komedies zijn. Hij stelt zijn personages genadeloos ten toon, en laat ze stuk voor stuk door de mand vallen. De lach die hij daarmee oproept is eht niet een vrolijke, maar een ge geneerde. Nu is hier op zich niets op tegen; Molière en Shakespeare weten ook mensen heel raak te typeren en onverbiddelijk hun zwakheden bloot te leggen. Het verschil zit hem in de manier waarop dat gebeurt; Ackbourn heeft geen binding met zijn karakters, hij houdt niet van ze, hij minacht ze. Ook dat kan nog heel goede stukken opleveren, maar naar mijn mening buit Ayck bourn zichzelf, zijn talent en zijn karakters uit, om snel en goedkoop successen te behalen. Het publiek is blijkbaar te vreden met wat hij schrijft, dus zal hij blijven schrijven op de manier waarop hij het nu doet; alleen rijn zijn oprecht heid en betrokkenheid totaal verdwenen. De Haagse Comedie speelt morgenavond in de Schouw burg Ayckbourns 'Zonder gekheid'. Het stuk speelt zich af in de tuin van Antine en Hans, twee zeer levenslustige en openhartige mensen. Rondom hen hebben zich een aantal mensen verzameld, die zich in de loop van het stuk steeds meer van hun mislukte leven bewust worden. Steeds meer blijkt dat ze niet zijn zoals ze zouden willen zijn, en ook denken dat ze zijn. Alleen Hans en Antine blijven over eind; zij als enigen zijn en hebben datgenen wat ze wensen, en steken bij de anderen af als een stel supermensen. De personages zijn weinig genuanceerd, en de akteurs van de Haagse Comedie weten ze niet erg goed gestalte te ge ven. Anne-Wil Blankers als Antine probeert de levenslus tige Antine weer te geven door snel en hoog te praten en alle handelingen versneld te plegen. Jules Hamel als Hans is wat rustiger en heeft meer de uitstraling die hij dient te hebben. Wim van Rooy en Lies Francken als de dominee en zijn vrouw zetten een paar typen neer, die in al hun ste reotypheid heerlijk komisch werken. Zij maakten voor mij in Den Haag de voorstelling de moeite waard. De overige spelers deden hun best, maar konden niet voorkomen dat de voorstelling zwaar en traag verliep; de uiterlijkheden van de personages konden niet blijven boeien, en een in nerlijk leven werd niet ten toon gespreid. Jacqueline Mahieu NOORDWIJK In het karakteristieke Noordwijkse 'Hof van Holland' is zondagmiddag 5 oktober het twee de zondagmiddagconcert uit een serie die door 'SKAN- klassiek' wordt georganiseerd. In een optreden van Erika Waardenburg (harp), Dieks Vis ser (fluit) en Han Kapaan (hobo) is zowel ensemble, als so listisch werk opgenomen. Teogangskaarten voor het con cert dat om 13.00 uur begint, zijn aan de zaal verkrijgbaar. De toegangsprijs is zes gulden, terwijl 65-plussers, CJP houders en SKAN-donateurs 5 guldn betalen. Voor kinde ren is de toegangsprijs 2 gulden. LEIDEN In de tentoonstellingszaal van de Gemeen telijke Archiefdienst, Boisotkade 2a in Leiden wordt vah 7 oktober tot en met 8 november de tentoonstel ling 'Joden en Leiden' gehouden. Tentoongesteld worden afbeeldingen, boeken, archiefstuk-' ken en voorwerpen betreffende joden, speciaal in hun re latie tot Leiden. Openingstijden: maandag tot met vrijdag 9.00 uur tot 17 uur, zaterdag 9 tot 12 uur Toegang is gratis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9