■■■If" DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN Pieter Verhoeff veelbelovend Richard Gere de nieuwe American Gigolo" Ronald Huis exposeert in Warmond „Zeventig Plus" exposeert in Galerie de Oude Rijn VIDEOKUNST IN LEIDEN En verder... LEIDSE COURANT VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1980 PAGINA 9 WARMOND In het Oude Raadhuis is tot en met 16 ok tober het bijzondere werk van Ronald Huis te zien. Het is een kleurrijke expositie ge worden met collages, olieverf schilderijen en beschilderde dozen. De meeste bezoekers knippe ren even met de ogen maar als men eenmaal over de drempel is valt er toch veel te bewon deren. Ronald Huis geboren en getogen Amsterdammer, volg de zijn opleiding aan de Grafi sche school, decor- en recla metekenen. Hij verkocht zijn werk o.m. op het Waterloop- lein om op die manier zelf standig te kunnen blijven. Op 5 oktober zal Ronald 's middags russen 2 en 5 uur in het Oude Raadhuis aanwe zig zijn om iets over zijn werk te vertellen. De openingstijden van het Oude Raadhuis zijn: zaterdag 11.00-16.00 uur, zon dag, woensdag en donderdag 14.00-17.00 uur en dinsdag 19.00-21.00 uur. LEIDEN Dat een verge vorderde leeftijd geen be letsel hoeft te zijn voor en kunstzinnige prestatie blijkt bijvoorbeeld uit de nieuwste expositie van Ga lerie de Oude Rijn aan de Stille Mare 2 In Leiden. Daar exposeren tot en met 11 oktober namelijk de ze ventig plussers Salvador Dali (76). Felix Labisse (75) en Wilfredo Lam (78). Verder omvat de tentoon stelling werk van de Lei- denaren Fer Hakkaart en Marianne Hensel. Salvador Dali behoeft geen nadere introductie. Deze Spaanse meester van het surrealisme is vertegenwoor digd met een aantal litho's, die overigens in het begin van de zeventiger jaren al vervaardigd zijn. Het (overi gens al uitverkochte) werk is meer realistisch dan sur realistisch. Het grootste ge deelte (een serie van elf lit ho's) geeft een beeld van de goddelijke komedie van Dante. De hel, de hemel en het vagevuur zijn makkelijk te herkennen in de soms wonderlijk aandoende tafe relen, hetzelfde geldt voor Dante zelf die in een aantal litho's op de voorgrond treedt. Felix Labisse werd geboren in België maar werkt al sinds vele jaren in Frank rijk. Zijn werk is realistisch. Het wordt beheerst door vrouwen, vaak naakt, die meestal in diepblauw zijn uitgevoerd. De Cubaanse kunstenaar Wilfredo Lam woont en werkt eveneens al lange tijd in Frankrijk, maar zijn werk bevat duidelijke invloeden uit zijn geboorteland. De af beeldingen doen denken aan indianenmaskers, vaak zijn het grimmige gezichten die extra worden geaccentueerd door het gebruik van zwarte strepen en felle kleuren. Fer Hakkaart, één van de beroemdste hedendaagse Leidse kunstenaars geniet bekendheid door zijn unieke stijl van realisme, dat soms met de term „poëtisch realis me" wordt aangeduid. Het gaat meestal om ietwat ont luisterende taferelen met mensen, zoals een man die naar vrouw kijkt die zich uitkleedt, travestie in een o- penbaar toilet en twee man nen bij een spiegel. Van de hand van Hakkaart zijn tiental tekeningen in deze stijl te zien. Indrukwekkend is de grote tekening-pastel „Straatbeeld", die een zeer vertrouwd beeld te zien geeft van een aantal mensen in een winkelstraat, realisti scher dan realistisch. Het drie-dimensionale aspect van de expositie wordt ver zorgd door de Leidse kunste nares Marianne Hensel. Haar keramiek is qua vorm geving gebaseerd op de vo gels, op zwanen, kluten, pau wen en kroontjesvogels in blauw of bruin. Opvallend is dat de kunstenares niet heeft geprobeerd om een soort realistische schaalmo dellen van vogels te maken, maar dat zij de basisvormen van de keramiek, die van de potten en pannen, heeft ge handhaafd. Daardoor ont staan er nogal wat vreemde vogels, vaak met een romp in-de vorm van een schaal en dergelijke. Galerie De Oude Rijn is geo pend van zaterdag tot en met donderdag van 12.30 tot 17.00 uur. LEIDEN In Salon O in Leiden vindt op zaterdag 4 en zondag 5 oktober een 'Live video installatie' plaats van de uit Colombia afkomstige kunstenaar Michel Carde- na. Sinds 1971 werkt hij met video onder de naam 'Car- dena Warming Up etc. etc. etc. Company'. Een performance met video is een nog tamelijk onbekende kunstuiting in Leiden. De titel van deze voorstelling is '25 caramboles en variaties' en toont een combinatie van video en biljarten waarbij Cardena als biljarter fungeert. Cardena woont sinds 1962 in Nederland geeft les als docent video kunst op onder meer de Rietveld Academie in Amsterdam. Van zijn tientallen performances zijn bekend: 'Chauffages', 'Symfonie voor zeven obers in Drakenstein' en 'Ik wacht op jou. De aanvangstijden zijn zaterdag 15.00 uur en 21.00 uur. en zondag 15 uur. Tijdens de openingsuren van Salon O (van 11.00 uur tot 18.00 uur) worden videotapes uit het archief van Cardena vertoond. Het adres is: Herengracht 45 in Lei den. Luxór American Gigo lo (16) met Richard Gere en Lauren Hutton. Regie: Paul Schraders. Regisseur Paul Schraders films zijn vaak morele ver tellingen. „Hardcore" met George C. Scott op zoek naar zijn in de porno-wereld ver dwenen dochter was dat, zijn hier alleen in het Film centrum vertoonde „Blue Collar" over corruptie en machtsstrijd van vakbonden in de auto-industrie over de hoofden van de arbeiders heen was dat net zo. Zijn nieuwste film naar een eigen scenario, „American Gigo lo", kent dat morele aspect ook sterk. De film werd eerst geconcipieerd rond John Travolta, maar toen diens ster plotseling instort te, kreeg de zich steeds ster ker manifesterende Richard Gere (Bloodbrothers, Bad lands, en de komende Yanks) de hoofdrol. „American Gigolo" is een voor Schraders doen (hij schreef ook het scenario voor Scorsese's „Taxidri- ver") eigenlijk nogal tam verhaaltje dat dicht het da mesblad nadert, en compleet in het melo-genre verzand was als Schrader er niet een paar eigen trekjes in had kwijt gekund. Hoofdpersoon is een klasse-gigolo die de dames uit de jet-set van Ca- lifornië op hun wenken be dient, he-man, wandelende garderobe en talenwonder. Dat laatste althans volgens het draaiboek, want Gere's Frans dat door een tegen speelster perfect wordt ge noemd haalt niet eens ons middelbare-school-niveau. Hij is een wat lege eenling, die niets anders kan doen dan dames hun zin geven. Pas via een vergissing valt hij op de eenzame vrouw van een Amerikaanse sena tor die druk aan zijn carrière sleutelt, en die liefde lijkt verdacht veel op de manlij ke versie van het clichéver- haal van de prostituee die uiteindelijk De Ware vindt en Het Leven verlaat. Te mooi om waar te zijn en vooral melig, tot Schraders het misdaadaspect introdu ceert: De vrouwelijke part ner van een sexueel ver knipt stel wordt vermoord en alles wijst in de richting van onze gigolo, die bij haar net een klus van een be vriende vakgenoot heeft overgenomen. De film krijgt spanning, terwijl de gigolo zelf een soort omgekeerd louteringsproces doormaakt. Terwijl hij zich steeds meer in de nesten werkt om zijn vriending en zijn relaties niet in schandalen te storten, wordt hem steeds duidelij ker dat zijn wereldje niets meer telt dan keiharde egoïsten die hem liever kwijt dan rijk zijn. Aan het eind zit hij achter de tralies, geestelijk schoongewassen, met een nieuwe liefde wachtend op een happy end dat wij niet meer zullen zien. Gelukkig maar, het zou echt een cliché teveel zijn ge weest. Richard Gere als Amerikaanse gigolo TRIANON: Het teken van het beest (16) met Gerard Thoolen en Marja Kok. Regie Pieter Ver- hoeft. IJlje Wijkstra heeft zijn eerste belager neergelegd in „Het teken van het beest". Gerard Thoolen en Marja Kok als het omstreden liefdespaar in Pieter Verhoeffs „Het teken van het beest". LIDO I The black hole (a.l.) Weinig orginele, maar razend knap gemaakt scien ce-fiction film die fascineert. derde week) LIDO II Caligula (18) Puur onsmakelijke porno film vol sadistische trekjes die een beeld moet geven van Rome onder keizer Cali gula. (zevende week) LIDO III La strada (16) Film van Fellini uit 1954 over de liefde tussen de ruwe bonk (Anthony Quinn) en het frêle meisje (Giuletta Masina) (reprise, vierde week) STUDIO Max Havelaar. (12) Nederlandse film van Fons Rademakers over het beroemde boek van Multatu- li. (reprise, eerste week) REX - Dirty Lilly (16). Pornofilm. CAMERA The godfather (16). Een voortreffelijke Marlon Brando als peetva der van een zich in Amerika ontkiemende maffia. De eer ste van een serie van drie films van Al Pacino (reprise, eerste week). EUROCINEMA I (Alphen) The black hole (aT.) Zie Lido I. EUROCINEMA II (Alphen) The big red one (12) Oorlogsfilm met de immer robuuste Lee Marvin, (twee de week). EUROCINEMA III (Alphen) Diepzeemonsters (16) EUROCINEMA IV (Alphen). Hang 'm high (16) Western GREENWAY (Voorschoten) Hair (a.l.) Ook: De my sterieuze erfenis (16). In 1929 werd het brave Ne derland opgeschrikt door de moord op vier veld wachters gepleegd door 'n eenvoudige klompenma ker in het Gronings-Friese grensgebied. Dit gebeuren inspireerde een half eeuw later onafhankelijk van elkaar de Friese auteur Hink van der Velde tot het schrijven van een roman over deze „nog nooit zoo wreede en afschuwelijke moord" en cineast Pieter Verhoeff tot het schrijven van een filmscenario. Bei de heren vonden elkaar en met. Van der Velde com pleteerde Verhoeff een filmscript, dat de achter gronden van deze viervou dige moord in Grootegast uit de doeken probeert te doen. „Het teken van het beest" zoals de jongste Nederland stalige speelfilm heet, geeft een sfeervol beeld van het plattelandsleven van vijftig {'aar geleden, waar de ver houding van een vrijgezel met een moeder van vijf kinderen de echtgenoot zit anderhalf jaar achter de tralies door de dorpsbe volking niet wordt getole- Een uitdagende Aaltje (Marja Kok) brengt de een voudige klompenmaker IJlje (Gerard Thoolen) flink in de war. reerd. Verhoeff bouwt de si tuatie zorgvuldig hier en daar wat traag op en drijft doelbewust naar een bloedige climax als de in het nauw gedreven man het voor de vrouw die hij lief heeft, maar die door een ge rechtelijk bevel gedwongen wordt naar haar kinderen terug te keren, opneemt als de politie vier man sterk voor zijn deur verschijnt. Ondanks enkele schoonheid foutjes blijkt Verhoeff een boeiend verteller met een onmiskenbaar talent voor spel- en dialoogregie. Einde lijk 'ns een goed verstaanba re Nederlandse film, al wa ren er nu weer collega's die aanmerkingen maakten op het feit dat de plattelandsbe volking te „beschaafd" Ne derlands sprak. In de rol van de simpele klompenma ker IJje Wijkstra, die geheel in de ban komt van dé naar sexualiteit hunkerende Aal tje Wobbes geeft Gerard Thoolen een voor onze film- begrippen sterke vertolking en Marja Kok straalt als Aaltje net datgene uit om Ijje's „vereiding" geloof waardig te maken. Joop Ad miraal is een streng kijken de dominee en Peter Faber, zonder wie geen enkel natio naal product compleet is, mag even zijn opwachting maken als de bon-vivant, die het moordwapen levert, om dan geruisloos van het scherm te verdwijnen. MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9