gehoordgezien
'Woordvoerders smoren
Opera Forum op weg'
gnnzïisH
Documentaires
voor jongeren
Will Shakespeare en de Dark Lady
z
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DONDERDA
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
RADIO/TELEVISIE
WOENSDAG 24 SEPTEMBER 1980 PAGIN
Mies
In huize Timp te Blarieum
hebben Mies Bouwman en
Leen Timp hun 25-jarig
bruiloftsfeest gevierd. Mede
namens Mies mogen we wel
spreken van 25 bewogen ja
ren, want zij bouwde er
haar tv-carrière in op aan
de hand van Leen en bijna
constant gevolgd door het
oog van de camera, want
dat oog wil ook wat, legt dat
ook vast op de band, die op
elk gewenst moment terug
gedraaid kan worden. Dat
deed Rudi Carrell voor de
Duitse tv ook. Hij nam Mies
haar lopende band over
voor zijn eigen programma.
Die zaak kwam voor de
rechter en die bepaalde juist
dezer dagen, dat radio Bre
men aan Mies de rechten
moest betalen. Dat levert
een bedrag van een ton op.
Die heeft Mies nu achter
zich staan en krijgt zij bin
nenkort op haar giro. Hoog
tepunt in Mies haar tv-be-
staan blijft nochtans haar
dag en nacht-uitzending,
waarin zij „Het dorp" op
poten zette en waarbij Leen
op de achtergrond haar
geestelijk op de been hield,
toen zij niet meer op haar
benen kon staan. We heb
ben na afloop van die ma
rathon nog nooit een zo
alom aanbeden vrouw zo
snel en geruisloos afgevoerd
zien worden. Zij moest di
rect naar bed van Leen. Het
begin van haar liefde was
niet minder bewogen, want
Leen was toen al getrouwd
met een meisje, dat hij van
de Paasheuvel kende, het
vroegere jaarlijkse natuur-
feest van de socialistische
jongeren. Die nieuwe liefde,
later huwelijk in Engeland
ver weg van de spraakma
kende gemeente, vielen in
brede kring niet goed. Mies
heeft daarover geschreven
in haar biografische boek,
toen zij 25 jaar bij de tv zat.
Ze vertelt daarin over de
paters, die zij op zich kreeg
afgestuurd om van het hu
welijk af te zien en nadien
ook om Leen katholiek te
laten worden. Mies schreef
in die tijd ook stukjes voor
de kranten. Eén artikeltje
heeft zij altijd bewaard. Dat
heette en ging „Over Leen".
Daarin schreef zij lovend,
dat Leen als cameraduwer
bij de tv kwam, later floor
manager werd en uiteinde
lijk als regisseur bij de
AVRO terecht kwam, dit
omdat hij altijd zulke goede
ideeën had. Als Delftse jon
gen had hij voordien ook
nog op de Haagse kunstaca
demie gezeten. Mies noemt
hem in dat stukje rijkelijk
bedeeld met humor en ta
lent. En zijn ideaal draait
om tv: het vinden van een
eigen kunstvorm voor tele
visie. Leen en Mies kregen
vier kinderen, van wie er
één een popgroep heeft ge
vormd en via een elpee
vrijwel dagelijks op de radio
te horen is: „Even aan mijn
moeder vragenDat is
uit de tijd, meid, je kunt het
ook aan mij kwijt". Zo rea
geerde Mies 25 jaar geleden
ook ongeveer, toen ze haar
haar huwelijk uit het hoofd
wilden praten. Kennelijk
heeft de zoon voor de tekst
van zijn lied toch een en
ander aan zijn moeder ge
vraagd.
Harry
Schrijver Harry Mulisch
gaat op VPRO-tv met enige
regelmaat een forum leiden
van schrijvers, die net als
hun Duitse collega's zich in
laten met de tijdsproble
men, inzonderlijk de poli
tiek. Mulisch wil laten zien
hoe auteurs daarin een rol
kunnen spelen. Zeker een
schrijver moet zich niet op
stellen buiten de werkelijk
heid van alledag en uitslui
tend verzonnen verhalen
vertellen. Een aanknopings
punt vlak bij je werkt bo
vendien inspirerend, zet
aan tot schrijven.
De VPRO heeft voor de ko
mende winter en ondanks
de huiselijke problemen
trouwens nog meer op het
programma staan. Joop van
Tijn en Ad 's Gravesande
zullen „Mooie woorden" op
de buis brengen, d.w.z. ge
sprekken met meerdere
mensen tegelijk, die een be
paald onderwerp stevig zul
len uitdiepen. Onder toe
zicht van Theo Uittenbo-
gaard volgen voorts vier do
cumentaires over groepen
van mensen en hun verhou
ding tot de samenleving. Hij
koos daarvoor de titels
„Mannen", „Vrouwen",
„Werken" en „Oud". Deze
serie bevat een reeks por
tretten van mensen in hun
natuurlijke omgeving met
daarop de kijk van die men
sen. En verder in „Hima
laya" een regelmatige blik
op het buitenland, in „Bijla
ge" een kijk op nieuwe vor
men van journalistiek, in
„Burgers en buitenlui" van
Netty Rosenfeld mensen die
normaal niet op het scherm
komen en in „Pim" humo
ristische filmpjes van Orlow
Seunke. Pieter Verhoeff
werkt aan een aantal dra
mastukken die handelen
over koppelbazen, zwart
geld en dubieuze handelin
gen. Fotograaf Ed v.d. Els-
ken trekt per woonbus door
Europa en doet daarvan
verslag, gelijk Johan v.d.
Keuken, die filmisch op
zoek gaat naar mensen. In
voorbereiding zijn literaire
portretten met schrijvers en.
dichters. Na een uitstapje
naar de Rotterdamse Kunst
stichting is Hans Keiler
weer terug op het oude
VPRO-nest. Hij gaat zich
eveneens met schrijvers en
hun onderwerpen bezig
houden. Zeer binnenkort
wordt begonnen met „Ber
lin Alexanderplatz", een
film van Fassbinder in der
tien delen naar een boek
van Doblin, dat gaat over
het onstuimige leven in de
20-er jaren in Berlijn na de
Eerste Wereldoorlog met
boeven, spitsburgers, prole
tariaat, armoe, werkloos
heid en inflatie. Dit schijnt
een treffend tijdsbeeld te
geven. Er staan nog meer
speelfilms op het program
ma, maar in elk geval keren
Koot en Bie terug, alsmede
Cherry Duyns met zijn
„Lotgevallen". En graficus
Willem van de Berg is ge
vraagd om de VPRO aan
een nieuwe visuele vormge
ving te helpen. Diens vond
sten ziet men op elke
VPRO-avond tussen de be
drijven door.
Vicky
Vicky Leandros heeft zich
op de volksliedjes gestort.
We kennen haar nog van
„Après toi" en „Ich hab' die
Liebe gseh'n", waarin zij
beurtelings van liefdesver
driet overstapte naar lief
desvreugde. Zij is nu op de
folkloristische toer gegaan.
Een koor van veertien zan
geresjes stond haar bij bij
het zingen van „Unsere
schönsten Volkslieder", die
op een elpee staan, maar die
al uitgebreid via de Duitse
tv de huiskamers zijn inge
straald. In dit folkloristisch
repertoire zit zij bijv. „Hoch
auf dem gelben Wagen" en
vraagt zij om „Noch einen
Tanz", want daar krijgt zij
niet gauw genoeg van en is
het overdreven om daar de
hele nacht mee door te wil
len gaan. Vicky leeft zich in
haar gevoelige volkswijsjes
opnieuw ongeremd vocaal
uit en schept daarmee een
voelbare warmte om zich
heen.
De NOS zendt vanavond om 20.40 uur
via Ned. I een film uit over het 25-jari-
ge operagezelschap Forum, getiteld „O-
pera Forum op weg". De verwachting
dat in deze film wordt getoond wat het
gezelschap meemaakt, gedurende 40.000
reiskilometers per jaar, pakt wat te
leurstellend uit. Regisseur en samen
steller Klaas Rusticus geeft alleen aan
het begin en aan het slot van zijn film
impressies van een reizend gezelschap.
Daar tussenin komt een groot aantal
woordvoerders vertellen over onder
werpen als beleid, bestuurlijk vlak en
onmogelijke werktoestanden. Beschou
wingen van een oud-wethouder tevens
oprichter, een crm-medewerker en de
zakelijk en artistiek leider nemen het
grootste deel van de film in beslag. De
documentaire smoort daardoor in
woorden en wanneer beelden worden
getoond van werksituaties, dan zijn
dat statische opnamen die weinig of
niets laten zien van de spanningen, die
een dergelijk gezelschap dagelijks
moet ondervinden.
Niet met beelden gemiste kansen der
halve maar met woorden wordt de kij
ker duidelijk gemaakt, dat Forum, de
arme tak van de Nederlandse operafami
lie onder moeilijke omstandigheden het
hele noorden en oosten, bovendien een
flink stuk van het zuiden van ons land
van opera en operette voorziet. Tot twee
keer toe wordt verteld, niet getoond, dat
Forum per jaar 40.000 kilometers moet af
leggen om per jaar in 25 theaters 130
voorstellingen te kunnen geven.
In eigen huis, in Enschede, blijkt het ook
niet alles te zijn. Dit wordt even aange
stipt als de camera wordt gericht op oe
fenruimten waarvan het dak is ingestort.
De daardoor ontstane waterschade moet
van frustrerende invloed zijn op de ballet
dansers.
Dat het gezelschap blijkens de cijfers on
der grote spanningen moet werken, geeft
deze documentaire niet aan. In tegendeel;
fragmenten uit repetities stralen een rusti
ge werksfeer uit. Maar dat kan komen
omdat Rusticus de camera op vaste plek
ken liet snorren en het op het toneel ver
der zijn gang wel ging. Veel van dit soort
beelden die het gezelschap persoonlijk be
treffen, levert de documentaire niet op.
Jan Knopper, hoofd directie kunsten van
crm doet de financiële punten breedspra
kig uit de doeken, zoals Gustaf Fülleborn
Operagezelschap Forum repeterend aan Turandot.
als zakelijk en artistiek leider van Forum
dat doet wanneer de bestuurlijke gang
van zaken van het operagezelschap moet
worden toegelicht en het gegeven dat Fo
rum voor operazangers minder aantrek
kelijk is dan buitenlandse (Duitse) gezel
schappen met een groter repertoire en
minder voorstellingen.
Klaas Rusticus volgde een patroon waar
aan hij zich geen buil kon vallen: steevast
richt hij de camera op een gebouw waarop
staat aangegeven waar het om gaat, waar
na een zich achter de voorpui bevindende
woordvoerder op bedachtzame wijze zijn
mening weergeeft.
De bij het operagezelschap Forum betrok
kenen, de werkende leden als de trouwe
aanhang, zullen alle woorden en beelden
ongetwijfeld met grote instemming in zich
opnemen. De minder betrokkenen zullen
zich minder voelen aangesproken; voor
namelijk de slotbeelden geven nog even
een impressie van een Forum op weg.
Maar als dat duidelijk wordt, is de docu
mentaire al afgelopen.
FRITS BROMBERG
IN KRO-WINTERPROGRAMMA:
Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In een reeks van dokumentaires van
de KRO deze winter wordt bijzonder aandacht gege
ven aan de jongeren: hun kijk op de maatschappij en
him eigen situatie, hun wensen en toekomstverwach
tingen. Dit thema wordt in twee series uitgewerkt.
Er komen zes programma's over de verhouding tussen ou
ders en kinderen. Voor deze uitzendingen houdt Ad Zon
neveld in zes gezinnen afzonderlijke interviews met de ou
ders en twee 16- tot 18-jarige jeugdigen. Een montage van
deze interviews wordt daarna door de gezinsleden samen
bekeken en becommentarieerd. Voorts worden gemaakt
zes programma's over 20- tot 25-jarigen'
In deze film worden de opvattingen geregistreerd-van een
aantal groepen jongeren in de fabriek, op werkplaats, op
kantoor, in de kazerne,, aan de universiteit. Eén van de
programma's wordt gewijd aan werkloze jongeren.
Onderwerpen die verder in het KRO-doKumentaires aan
bod komen zijn:
„Het imago van de Nederlandse katholieken" (bestaat er
echt nog anti-papisme?). Verder: „De rechtbank". Joost
Tholens filmt hiervoor bij de rechtbank in Rotterdam. En
tenslotte: „De lijsttrekkers" (i.v.m. de verkiezingen van
mei 1981).
„Brandpunt", de actualiteitenrubriek van KRO-televisie,
verhuist van de dinsdagavond naar de zaterdagavond.
Naast de gewone afleveringen brengt „Brandpunt" het ko
mende seizoen om de vier weken uitzendingen met een an
der karakter. In oktober, november, december en januari
ontvangt de rubriek „mensen in de aktualiteit", landgeno
ten of anderen die in de bestaande opzet van de Neder
landse actualiteitenrubrieken vrijwel nooit op de televisie
verschijnen.
In samenwerking met NOS-sport brengt de KRO vanaf 4
oktober elke zaterdagavond een sportprogramma met de
volgende vaste ingrediënten: Beeldverslagen van twee die
avond gespeelde voetbalwedstrijden, de uitslagen van de
andere wedstrijden, actueel sportnieuws en interviews en
of filmbijdragen over wat er omgaat in de sportwereld. De
presentatie berust beurteling bij Aad van den Heuvel en
Henk Lichtenveld.
„De Willem Ruis Show" verschijnt dit seizoen vrijwel
ongewijzigd maandelijks op het scherm. Willem Ruis
verhuist van zaterdag- naar vrijdagavond.
Nieuw is „De BB-show", gepresenteerd door Berend Bou-
dewijn (één keer per maand op donderdagavond). Het is
een spelletjesprogramma waarbij twee teams van elk drie
bekende Nederlanders tegen elkaar spelen. Zij nemen de
winst niet mee naar huis, maar stellen die beschikbaar
voor een projekt, bijvoorbeeld in een derde wereldland.
Een eveneens nieuw programma op de vroege donderdag
avond wordt „De KRO komt langs in.." Het programma
wordt maandelijks opgenomen in grote sport- en evène-
mentshallen in de regio. Presentator is Hans van Willigen-
burg. De muzikale gasten worden begeleid door een big
band o.l.v. Tonny Eijk. Geprobeerd wordt in het program
ma een beeld te geven van de streek waar de opname
plaats vindt. Dit kan gebeuren aan de hand van een korte
filmimpressie, een gesprekje met een plaatselijke autoriteit
en een optreden van een regionale muziekvereniging.
De KRO-televisie brengt dit seizoen twee grote eigen dra
ma- produkties: „Rouw past Electra" van Eugène O'Neill
op 4, 5 en 6 oktober en vermoedelijk in maart 1981 „Mata
Hari" in drie 90 minuten durende afleveringen, waarvoor
John van de Rest het script schreef.
Belangrijk voor filmliefhebbers is de serie „Hollywood" (13
afleveringen, maandelijks op vrijdagavond). De eerste afle
vering wordt uitgezonden op 17 oktober, waarin de ge
schiedenis van de film aan bod komt.
Vermoedelijk op de maandagavonden zendt de KRO-tele
visie een aantal caberetprogramma's uit: „De Peter Faber
Show" een televisieproductie gebaseerd op het laatste
theaterprogramma van Peter Faber „Maat 45". Een televi
sieprogramma van de groep „Don Quishocking". Een co-
produktie met de BRT, samengesteld en geregisseerd door
Johan Anthierens over Jacques Brell. Een televisieregi
stratie van Herman van Veen's laatste theateproduktie
„Onder Water", die na het beëindigen van het theatertour
nee wordt uitgezonden. Er zijn ook vergevorderde plannen
om de thatershow van Henk Elsink op te nemen en aan
het eind van dit seizoen uit te zenden.
De KRO heeft dit jaar vooral het programma op Hilver
sum 1, op vrijdag hoodzakelijk, onder de loep genomen.
Dankzij de mogelijkheden die het luisteronderzoek biedt
om de gedragingen en reakties van luisteraars te peilen,
was de KRO in staat na te gaan of het aanbod klopte met
de verwachtingen die men van deze omroep heeft. Daarbij
werd ontdekt dat bijvoorbeeld het programma „Op de val-'
reep" te vroeg begon. Op die tijd luisteren meestal wat ou
dere mensen. Een uur later stromen de jongeren weer toe.
Voor hen is dat programma het meest toegankelijk. Dus is
„De Valreep" een uurtje opgeschoven. Zo is de hele dag
aan een wat dieper onderzoek onderworpen en zijn er wat
verschuivingen aangebracht, alsmede nieuwe program
ma's. Op de andere zenders is meestal het oude patroon ge
handhaafd, zij het met nieuwe invulling.
Uitgebreid aandacht voor Hoillywood op KRO-tv met hier
een scène met Greta Garbo en John Gilbert In „Flesh and
the devil" (het vlees en de duivel).
In „Van het goede leven en
van de wanhoop", de derde
aflevering van de tv-serie
over het leven van de Engel
se schrijver William Shakes
peare, krijgt Will te maken
met de jaloerse aard van de
graaf van Southampton.
Deze verwacht van de jonge
schrijver die inmiddels zijn
beschermeling is geworden,
dat hij hem als heer en
meester in zijn verzen zal
vereeuwigen. Will voelt hier
weinig voor en verveelt zich
bovendien stierlijk aan het
hof van de graaf.
Ned. I 20.40 uur.
Oogst in beeld
Reportage van de Nederlandse
tuinder Adriaan Coolbergen,
die even buiten Londen een
bedrijf heeft waar vooral sla
wordt geteeld.
Ned. I 19.30 uur.
Marokkanen
De documentaire „Ze zien lie
ver mijn handen dan mijn ge
zicht" gaat over de tweede ge
neratie Marokkanen in ons
land. Zij worden half Neder
landers, half Marokkanen en
vormen langzamerhand een
aparte groep die nergens wer
kelijk bij hoort.
Ned. II 18.59 uur.
Filmfestival
In het Palazzo-theater in Gra-
uitreiking zijn er optredens te
zien van o.a. Tol Hansse, Pa
ve wordt de uitslag bekendge
maakt van de prijsvraag voor
8-mm-amateursfilmers, die
verbonden was aan de zomer-
programmareeks „Vakantiè in
Nederland". Behalve de vier
winnende filmpjes en de prijs-
tricia Paay, Maywood i
car Harris.
Ned. II 21.15 uur.
Tenspeed and
Brownshoe
De detectives Turner en Whit
ney, bijgenaamd Tenspeed en
Brownshoe, krijgen een klus
op te knappen die tegen de zin
van Turner is. Via een ano
niem telefoontje accepteert
Brownshoe echter wel de op
dracht een verdwenen vrouw
op te sporen. Of hij wil of niet
Turner raakt betrokken bij de
Ned.' II 22.15 uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.40 Toeristische tips
18.49 Poli en Pili
18.55 Journaal
18.59 Van gewest tot gewest
19.30 Oogst in beeld
P.P.
19.50 Uitzending van de VVD
NOS
20.00 Opera Forum op weg,
filmportret
20.40 Will Shakespeare,
gedramatiseerde serie
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 Panoramiek
22.40 Studio Sport
23.10 Journaal
NEDERLAND2
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.55 Journaal
IKON-KRO-RKK
18.59 Ze zien liever mijn
handen dan mijn
gezicht,
documentaire film
NOS
20.00 Journaal
SOCUTERA
20.27 Film van de
Nier Stichting
Nederland
VOO
20.32 Countdown
21.10 Fokus informatie-
nationaal
TV fruitspel
21.15 Veronica s 8 mm
filmfestival
22.15 Tenspeed and
Brownshoe,
tv-serie
O.S.
23.02 Educatief werken m
volwassenen
NOS
23.37 Journaal
DUITSLAND 1
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Repo
18.30 Actual. 18.45 Kleut*
18.55 Onkel Braesig erzaehlt,
rle. 19.25 Reg. magaz. 19.59 Pn
verz. WDR: 18.00 Licht progr.
Licht muz.progr. 18.40 Licht i
19.15 Actual. 19.45 Licht
20.00 Journ. Aansl.: Verkiei
20.15 Mosch. tv-spel. 22.00 F
ge. 22.30-23.00 Actual.
DUITSLAND 2
18.20 Reportage. 19.00 Journ. I
Verkiezingen. 19.30 Filmrepo
20.15 Actueel magaz. 21.00 A
Aansl.: Verkiezingen. 21.20 V
tv-serie. 22.10 Consumer^
22.15 Religieus progr. 22.45 N
tv-spel. 0.25 Journ.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Curs
gels. 19.00 Reportage. 19.45 J(
3. 20.00 Journ. 20.15 Gevar.
21.45 Buitenlandse reportages.
Entscheidung in der Sierra (High
ra), speelfilm. 23.50 Journ.
BELGIE NEDERLANDS (NET 1)
18.15 Poppenfilmserie. 18.20
Smith 6 Jones, tv-serie. 19.10 L
digheidsprogr. 19.17 Inform.
19.37 Meded. en Morgen.
Journ. 20.10 Weerber. 20.15 0
de dag. tv-spel. 21.15 Docum.
22.00 Amus. progr. 22.40 Lield
heidsprogr. 22.45-23.00 Journ.
BELGIE NEDERLANDS (NET 2)
18.15 Poppenfilmserie. 18.20
Smith 6 Jones, tv-serie. 19.10 li
digheidsprogr. 19.17 Inform.
13.37 Meded. en Morgen.
Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Op
Oicero (Five fingers), sp
22.00-22.45 Docum.
BELGIE FRANS
18.30 Religieus progr. 19.00
sprogr. 19.15 Reg. magaz.
Weerber. 19.30 Journ. 19.55
keerstips. 20.00 Gesprek. 21.
lolse et Abelard, tv-filmserie.
Amus.progr. 23.00
23.02-23.10 Journ.
We
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.30-12.00 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NOS-NOT
14.00-14.30 Schooltelevisie
NEDERLAND 2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en aktual. 10.25 Muzi
kaal progr. 11.25 Aktual. 11.35 Aktu-
eel mag. 12.20 Aktueel mag. 12.50
Persoverz. 13.00 Journ. 16.10 Journ.
16.15 Familieportret. 17.00 N
film. 17.25 Kinderprogr. 17.50
(Reg. progr.: NDR: 9.30 Gevar
derprogr. WDR: 8.10-11 55 Scfi
(9.30 Gevar. kinderprogr.).
DUITSLAND 2
16.30 Inform, serie. 17.00
17.10 Tekenfilmserie. 17.40
progr.
DUITSLAND WDR 3
8.00 Gym. 8.10-11.55 Schooltv.j
Gevar. kinderprogr. 17.00-1
Schooltv.
HILVERSUM 1
18 11 (S) Hier en nu. NOS: 19.30 (S)
Hobbyscoop. 20.20 (S) Langs de lijn. sporl
en muziek (20.38 1 Paardekoersen
23.02-24 00 (S) Met het oog op morgen.
NCRV: 0.02 (S) Late date 1.30 Tussen
60plus en 70min. 2.02 (S) Nachtdienst.
muziek. 20 25 De kill
n de Pap. 21.00 (S)VARMM
(II): gewijde klassieke muziek 22*'
NOS: 22 40 Kanttekeningen bij 4e Ge
denis van Duitsland In de
(III). VARA. 23.25 (S)
il uur nieuws. NCRV:
levende woord. 7.10
donderdag. (8.03
lem Wever woont? 10.02 Muziek
bij de koffie. 12.03 Het nuttigen van etens
waren Is toegestaan. 12.40 Middagpauze-
dienst. 13.03 Hier en nu. 13.20 NCRV-Glo-
baal. 17.02 Rozegeur en prikkeldraad.
IMF
1. (7.30. 8.00 en
7 36 en 8.36 AVRO's
9 00 Gym
AVRO's Radiojourn. 13.15 Europi
Per Saldo. 13.57 Beursplein 5. 14.001
dagje AVRO-tema. 16 00 Radio La
pegaal. 16.10 Lichte grem.muzlek. 1
Slag bl| Nleuwpoort. 17.24 Medet
Nws. 17.55 Per Saldo.
7 02 De Havermoulshow -
ML Hugo van Gelderen Sho».
r—O Polderpopparade. 12 01
L/tD' Nederlandstalige Top-10.
50 Pop of een e
TROS Top-50.
9 10
Waterstanden. 9
10.00 Concertant. 10.30 '1 Is historisch.
10 50 AVRO-tema. 11.00 Radio Lawaaipa-
pegaai. 11 10 De Nederlandse Schoolradio.
Spelen en Spelletjes. 11 30 Aspecten. 11.50
Regio-naai, prov. Inform. RVU: 11.55 Talen
aan de volksuniversiteit. OVERH.VOORL
12.16 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.26
Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 AVRO's Radiojourn. 13.00 Nws. 13.11
7 00 h
9.50
7.02 Gfl
„j.coti Muziek van formaat: Vocaü
posities. 12.00 Nws. 12 02
hconcert Cello en plano. 13.00 Heil
de pap. 13.25 Divertimento: Kamem
14.00 Nws. 14.02 een klein uur R<
15 05 Jazzprogr. 16.00 Hel zout In 4
16.25 Geen C te hoog: OperafragrrMl
Hoe langer hoe meer blijkt de
serie over de radiodetective
Shoestrain ook zonder radio
best te kunnen functioneren.
Het medium is maar een slap
pe kapstok om er ingewikkel
de toestanden aan op te han
gen. Dit keer over een majoor,
die door een wraaklustige tra
want, die nog een appeltje met
hem te schillen had over een
samen in het verleden ge
pleegde kraak, wordt geplaagd
en getreiterd. Er bekroop mij
soms dat gevoel van onwaar
schijnlijkheid, waaruit blijkt
dat het allemaal niet zo sterk
is. Teveel in elkaar gezet na
melijk, terwijl de vondsten al
tijdens het gebeuren worden
blootgelegd. En dat is nooit zo
best voor een detective.
Brandpunt ondervroeg Gre
gory Trevorton van het Insti
tuut voor Strategische Studies
in Londen naar de mogelijke
consequenties van de op een
oorlog lijkende twist tussen
Irak en Iran. Consequenties
zowel voor de machtsverhou
ding in dat gebied als voor wat
de westerling nog het meest
benauwt, de olietoevoer. Wat
dat laatste betreft, zo zei Tre
vorton, zijn er al tekenen van
toenemende nervositeit op de
oliemarkt. De militaire macht
van Iran, na de zelf gewilde
ontmanteling bij de val van de
sjah, noemde hij een complete
chaos. Irak ziet de kans schoon
een oude rekening te vereffe
nen en de vraag is maar hoe
ver dat land wil gaan.
Dr. Williams van de Shell zag
voor ons land de zaken wat de
olie betreft niet zo sombe
Gaan we een koude wintt
gemoet, vroeg de ondervi
maar meteen het ergste.
Williams dacht van niet oi
de gespaarde voorraad nu
reikend is voor honderd
gen. Dat noemde hij eer
langrijk punt, bij de vorigi
sis was dat maar 75 dl
Maar als er werkelijk ern
blokkades gaan optredeii
de totale beschikbaarheid
olie in gevaar komt, word
anders.
De politie in Amsterdan
bleek verder uit straatgesj
jes met agenten, is niet in
sas met het beleid van de
gemeester. Dat beleid wer
consequent en weinig doe
tend genoemd. En dat v
frustrerend op het korps.
Uit een reportage over de
dag voorgelezen brief va
Duitse bisschoppen bleel
vijftien theologen een tl
brief hebben geschreven,
de Westduitse kerk ziel
hoogte van de staatsschu
aantrekt wordt spi
vreemd gevonden.
Hetty Blok ging in het
gramma „De Stem" vera
als ongeruste huisvroul
bezoek bij autoriteiten o
praten over de kernbei
ning. Erg opgelucht kwa
er niet vandaan. Vooral
de matige beschermin|
haar eigen woonplaats
één schuilkelder voor hor
mensen, was ze nogal
schrokken.
HAN JONK