Gesprek met bisschop nodig ter voorkoming verwijdering Ria Thielsch wordt nieuwe Luv-zangeres Kritiek op brief Duitse bisschoppen houdt aan Utrechtse studenten geven première van Haydns Orpheus-opera Snikheet Broadway is nog steeds Mekka van de grote thea tershow kerk wereld Eijkmanfonds 35 jaar: extra voorzieningen voor gehandicapten NST LEIDSE COURANT DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1980 PAGINA 7 .jchtsc studenten hebben er in het fleden meer dan eens voor gezorgd kennis kon worden gemaakt met ►en bij naam bekende maar nooit jf opgevoerde operaatjes uit de mu- historie. Weldra gaan zij nu in sa- jnwerking met enkele beroepssolis- Jl opvoeringen geven van een groter |rk van een bekend meester dat hier jiriffens ook niet ten tonele is ge- Jcht en slechts bekend is onder twee [kis. Het gaat om de laatste opera van ^eph Haydn, in 1791 in Londen ge- ren op zijn eerste Engelse reis. ichijnlijk kreeg het werk van de anse librettist de titel „L'Anima ["Füosofo" (De ziel, de geest van de of) maar het werd zodanig her- tpt dat het behandelde onderwerp t één oogopslag duidelijk is: „Orfeo Euridice". kan verbazing wekken dat dit werk |lr, nooit is vertoond maar Haydn was, J tijdens zijn leven, geen beroemd ope- Ipmponist. Meer dan tweederde van zijn 'angrijk levenswerk ontstond in dienst de vorsten Esterhózy, die tot de rijks- longaarse adel behoorden. Voor nun r vrijwel dagelijks gebruikte 'é-theater op het familieslot maakte dn muziek bij vijf, zes marionetten- len, een stuk of vijftien bekoorlijke, lerhoudende zangspelen en ook een opera's met een meer heroisch-dra- isch karakter. Op enkele uitzonderin- na bleven opvoeringen van die wer- beperkt tot net kasteel van de Ester y's. Daarbuiten is de operacomponist Mn heel lang schuil gegaan achter het |e dat sonate en symfonie, strijkwartet klayiertrio vorm en inhoud gaf en na ndei het oratorium een andere allure leende. halve een enkele beknopte reconstruc- van „Lo Speziale" (De Apotheker) zijn opera's van Haydn pas in onze jaren ;tig en zestig een nieuw leven begon- Dat is in hoofdzaak te danken aan de nerikaanse musicoloog en fanatiek >iydn-ontdekker H.C. Robbins Landon heel wat materiaal opspoorde en sa- ■nyoegde en, met onvermijdelijke vrij den, bruikbare constructies voor de te- nwoordige uitvoeringspraktijk tot stand acht. Zoals zijn zorgvuldige edities van lydns andere werken door de grammo- P jnplaat alom bekend werden, zo ge- urt dat nu ook met de opera's. Met in- nationale solisten en Zwitserse ensem- •I es legde Antal Dorati er al zeven van V st. Daaronder bevindt zich niet „Orfeo JU Euridice" dat waarschijnlijk volgend ir beschikbaar komt maar dat wij al nu -linnen ervaren in een interpretatie van Éftrechtse studenten die het werk intussen yeen erg persoonlijke manier gaan bena- Joseph Haydn (1731-1809) wiens laatste opera weldra voor het eerst in ons land ten tonele zal worden ge voerd. goden in. De furiën komen om in een ge weldige watervloed. De ondergang is com- Eleet, het toneel eindigt leeg en duister, n dit libretto waarvan het manuscript niet is teruggevonden zodat eventuele oorspronkelijke regie-aanwijzingen ont breken, ziet regisseur Bonneur een diep zinnige, veelomvattende tragedie over het aloude conflict tussen lichaam en geest en tussen man en vrouw. Hij meent dat de o- pera laat zien „hoe de ordening van de sa menleving de verlangens van de mensen in de weg staat en de vervulling ervan onmogelijk maakt". 20ste eeuwse Haydn? Voor zover ik weet, is er weinig of niets bekend over een samenwerking van Badi- ni en Haydn. In februari 1791 schijnt Haydn van de in Londen wonende Ita liaan het complete tekstboek te hebben ontvangen. De opera moest eind mei in première gaan. In die drie, vier maanden had de componist nog wel wat meer te doen zodat het onwaarschijnlijk lijkt dat hij zich diepgaand met de filosofische pro blematiek van het libretto kon bezighou den, als dat al met zijn karakter zou heb ben gestrookt. Zonder twijfel zal Haydn zich in het hem bekende onderwerp hebben ingeleefd maar hij zal het libretto wel grotendeels aanvaard hebben zoals hij het kreeg en snel aan het componeren zijn gegaan. Naar het voorbeeld van de antieke trage die moet Badini zelf al veel plaats hebben ingeruimd voor het koor dat immers de maatschappelijke gemeenschap vertegen- otale ondergang voorbereiding van hun opvoeringen ebben de Utrechtse studenten een vrij ilgebreid en ondanks wat slordigheden iteressant programmaboekje gepubli- eerd. Daarin zetten zij het werk van li- irettist Badini en componist Haydn af te en de behandeling die het gegeven van indere librettisten en componisten onder- f jtad. De 16de, 17de en 18de eeuwers 1 kitten zich naar de opvattingen en de saak van hun tijd en stemden het myt- logische verhaal met vele varianten aarop af, zeker ten aanzien van de bijna Itijd verlangde „happy ending". Badini '(jn Haydn daarentegen handhaafden de 'Wezenlijke tragiek van het gebeuren. .41 de antieke mythe sterft Euridice aan jen slangenbeet. Was dat in feite zelf- noord, zoals regisseur Hendrik Bonneur Ju stelt? Wist Euridice geen keus te ma ilen tussen de mannen die haar aantrok ken? Badini voert in het begin de robüus- le prins Arideo (geen zangsolist) in. De Joningsdochter komt wel onder de indruk an zijn mannelijke krijgshaftigheid maar et is Orfeo, de dichter en idealist, die in aar de passie ontsteekt. Koning Creonte leent dat onze fysieke verlangens ons al- ijd tyranniseren en dat de liefde van Or- Hileo en Euridice toch niet is te stoppen zo- lat hij het paar zijn zegen geeft hoewel hij luridice al aan Arideo had beloofd. Die acht hij dan ook schuldig aan Euridice's dood maar regisseur Bonneur meent dat laar zelfdoding „gesymboliseerd door de langebeet" de weg vrij maakte om haar iefde voor Orfeo te verwezenlijken, klet zijn zang en ziin toverharp redt Orfeo Euridice uit de onderwereld maar de min- De Amerikaanse musicoloog H.C. Robbins Landon die samen met de Duitser Helmut Wirth het complete manuscript van Haydns opera 'Orfeo ed Euridice' uit archiefstukken van Berlijn en Boedapest wist samen te ■naar breekt zijn gelofte, kijkt naar zijn ge liefde om en verliest haar voor de tweede keer. Verbitterd wijst hij in het mytholo gische verhaal „de andere sexe" af en valt dan ten prooi aan de furiën die hem ver scheuren. De resten van zijn lichaam spoelen aan op het eiland Lesbos. Zó gaat het echter niet in de opera van Badini en Haydn. Na alleen uit de onder wereld te zijn teruggekeerd, is Orfeo op aarde uitzinnig van verdriet. De goden zenden hem dan Genio, representante van de filosofische wijsheid, die Orfeo op nieuw naar de onderwereld brengt om hem duidelijk te maken dat hij Euridice werkelijk voor goed heeft verloren. Dan ontsteeks Orfeo in woede, vervloekt het vrouwelijk geslacht. De furiën laven hem nu met een liedesdrank die echter een gif beker blijkt te zijn. Opnieuw grijpen de woordigt. Van de mogelijkheid tot vijftien koornummers maakte Haydn dankbaar gebruik, eveneens van de mogelijkheid tot picturale, sfeerscheppende verbeeldingen zoals in de stormscène en de onderwereld- taferelen. Met uitzondering van het liefdesduet van de titelfiguren heeft Haydn kennelijk geaccepteerd dat er geen duetten, trios, ensembles en finales mogelijk waren; hij beperkte zich tot recitatieven (ook voor enkele bijfiguren uit het koor) en aria's voor de vier hoofdpersonen. Haydn voel de inderdaad goed aan dat het hier om een situatie- en niet om een karakter-dra ma ging en sloot daar met zijn muziek bij aan, getuige de opmerkelijke licht- en schaduwwerking, de toepassing van toon soorten en modulaties, de instrumentatie en de zelden individueel gerichte drama tiek. De Utrechtse studenten kunnen en willen niet streven naar een authentieke barok- klank en evenmin naar een barokke actie of aankleding. Daarom kan het werk toch heel goed tot zijn recht komen maar ik zie niet in waarom dat gepaard dient te gaan met onrechtvaardige en stilistisch onjuiste kritiek op de Haydn-opera's die het Hol land Festival in de jaren zestig in premiè re bracht en die toen „verpakt zouden zijn geweest in briljant uiterlijk vertoon". Gewaagd en bij voorbaat aanvechtbaar is ook de volgende uitlating in het program maboekje: „In deze opera, de enige die Haydn als vrij man, zonder de inmenging en beperkende invloed van een vorst Esterhózy componeerde, behandelt hij thema's die pas in het 20ste eeuwse mu ziekdrama nadrukkelijk in het voetlicht zijn getreden, en die ook alleen in een strakke enscenering naar eigentijdse ideeën, in een toneelbeeld dus zoals het in de 18de eeuw ondenkbaar geweest zou zijn, tot hun volle recht komen. Haydn was in „Orfeo ed Euridice" zijn tijd ver vooruit: hij anticipeerde op een vorm van opera die pas na de romantiek van de 19de eeuw zijn feitelijke geboorte beleef de, en hij heeft daarbij een dankbaar ge bruik kunnen maken van het sterk filoso fisch getinte libretto van Carlo Franscesco Badini. In dit nieuwe licht moeten de kri tieken op zijn Orfeo worden herzien". De opvoeringen onder auspiciën van de Utrechtse muziekstichting Kosmu hebben plaats in de Utrechtse Geertekerk op 18 en 19 september, in het Haarlemse Con certgebouw op 27, in de Nijmeegse Vere niging op 28 en in het Koninklijk Conser vatorium in Den Haag op 30 september. Als solisten werken mee de Amerikaanse tenor Howard Crook, de Nederlandse so praan Dieuwke Aalbers, de Belgische ba riton Josef Baert en de Nederlandse so praan Maja Schermerhorn. Regie en décor zijn van Hendrik Bonneur, de muzikale leiding berust bij Bruno de Greeve. Van de Haagse voorstelling maakt KRO-radio een opname voor latere uitzending. JOHN KASANDER pen op de groots opgezette theaterproducties, die ko mend seizoen te verwach ten zijn op Broadway, doen de „oudjes" het nog best en trekken avond aan avond volle zalen, terwijl de ma- tinée's op woensdag en za terdag soms ook zondag ook niet over belangstel ling te klagen hebben. Nu is dat niet zo verwonder lijk, want op Duffy Square op de hoek van Broadway, Seventh Avenue en Times Square kan men dagelijks entréekaarten krijgen van drie uur af voor de voor stellingen van diezelfde dag voor de halve prijs. Men moet daarvoor dan wel vaak in de brandende zon bij een temperatuur van 38 graden Celsius twee uur in de rij staan met de kans dat als je aan de beurt bent de voorstelling van je keuze is uitverkocht. Wie echter bereid is de vol le prijs van zo'n 25 dollar te betalen, kan 's middags altijd nog wel aan de kassa van het theater zelf terecht. Broadway met de aangren zende genummerde straten, hoe verpauperd de buurt de laatste jaren ook mag zijn, is nog steeds het hart van het New Yorkse en Amerikaanse theatergebeuren, waar men avond aan avond gerenom meerde sterren in levende lijve aan het werk kan zien en musicals van wereldfaam „West side story" is zelfs weer met ongekend succes terug kan bezoeken. Maar ook het toneel bloeit er welig. In het Barrymore- theatre kan men Anthony Perkins en Mia Farrow zien in Bernard Slade's „Roman tic comedy", twee straten verder in 45th street is Mia's moeder Maureen O'Sullivan met Teresa Wright en Gary Merrill te bewonderen in „Morning's at seven" en in Cort-theatre, weer drie stra ten de andere kant op staat Michael York in „Home". De nostalgie wordt ten top gevoerd in het Mark Hellin- ger- theatre waar Mickey Rooney en Ann Miller samen op de planken staan in een „revival" van de oude Bur lesque-sketches en show- nummers. Mickey, die vol gens de officiële gegevens nu zestig moet zijn, kan zich vaak in vuurrode hansop helemaal uitleven als de Bur- lesque-clown met grappen, die destijds zeer gewaagd moeten zijn geweest, maar nu niemand meer zullen cho queren. Ann Miller is vol gens de officiële gegevens' pen om plaatsen te halen voor de volgende voorstel ling. zelfs al 61, maar nu wordt be weerd dat zij destijds om een rol te krijgen in de Frank Capra-verfilming van Kauf man en Hart's „You can't take it with you" heeft opge geven dat ze 19 was in plaats van 16. Hoe oud Ann dan ook mag zijn ze „tapt" nog een eind weg op haar fraaie benen, maar haar gezicht is wel erg expressieloos, alsof ze bang is haar face-lift te ver liezen., Nostalgie naar de oude Bur- lesque-show, zeker bij de zeer oude heer naast mij, die mop perde dat je dat allemaal vroeger voor een kwartje kon zien. Naast „A chorus line", nu al voor het vierde jaar op Broadway, is Bob Fosse's „Dancin"' een belevenis. Fos se, in Nederland eigenlijk al leen bekend als regisseur van films als „Sweet Charity" met Shirley MacLaine, waar voor hij ook de choreografie verzorgde, Dustin Hoffman's „Lenny", natuurlijk „Caba ret" en „All that jazz", is ei genlijk een danser die in de schaduw van Gene Kelly opereerde en op het doek nog het meest opviel in de verfil ming van de musical „Kiss me Kate" met Howard Keel en Kathryn Grayson. Wat hij echter in twee uur aan enscènering en choreo grafisch vernuft laat zien in zijn nieuwe Broadway-show grenst aan het ongelooflijke. Je kijkt je ogen uit en zou zo weer naar de kassa willen lo- Maar er zoveel meer te zien en dus zit je zondagmiddag in het Plymouth-theatre bij NIGHT IN „Ain't misbehaving". Of het nu kwam dat het een mati- née was en de zes neger-ar tiesten nog moe waren van het dubbele optreden op za terdag, deze medley van Fats Waller-successen, hoe profes sioneel ook gebracht, had te weinig variatie om twee uur te blijven b<?eien. Maar dat was misschien ook wel Fos se's schuld, want je bleef ver gelijken en dan won „Dan- cin'"het op alle fronten. Uit nieuwsgierigheid ga je dan ook nog maar even naar het dubbel-programma „A „A day in Hollywood" met na de pauze de Marx-bro- thers-imltatle „A night in the Ukraine". Een verras send dubbel-programma. day in Hollywood"- „A night in the Ukraine". Voor de pauze een verrukkelijk brok je nostalgie naar de oude Hollywood-film gebracht in een steeds op ingenieuze wij ze gebruikt decor, dat de hal van een reusachtige bioscoop moet voorstellen. Na de pau ze Tsjechovs één-acter „De beer", of tenminste de één- acter zoals hij gespeeld zou zijn door de beruchte Marx- brother met een knappe Groucho-imitatie van David Garrison, terwijl componist Frank Lazarus de rol van Chico op zich nam. Harpo werd gespeeld door een vrouw, Priscilla Lopez, en hoewel zij er een Tony- Award voor kreeg en een aardig harpnummertje op een fietswiel weggeeft, wa ren het toch nèt niet de Marx-brothers, die je aan het werk zag maar goed bestu deerde imitaties. Je had als het niet zo snik heet was geweest nog wel een week Broadway-theaters kunnen aflopen, want er is zoveel te zien, dat je afvraagt of je met zoveel nieuwe pro ducties op stapel daar ooit nog eens de kans toe krijgt. Musicals als „Evita" en „42 street" staan nog steeds op je verlanglijstje, evenals Neil Simon's „I ought to be in pic tures". Maar je hebt vijf we ken nodig om alle 37 theaters De nu 60-jarige Mickey Rooney staat met daverend succes op Broadway in „Sugar babies". te lopen, om over de twintig off-Broadway nog maar niet te spreken. OTTO MILO DEN HAAG Uit de honderden meisjes die de afgelopen weken auditie hebben gedaan bij de producers en manager van de Nederlandse popgroep „Luv", is uiteindelijk het Am sterdamse zangeresje Ria Thielsch gekozen om de plaats van Patty Brard in te nemen. Zangeres Patty verliet het in ternationaal bekende damestrio enige maanden geleden, omdat zij overwerkt was. De nieuwe Luv-formatie, waarvan Marga Scheide en José van der Weideven al deel uitmaakten, zal eind september voor het eerst voor de Belgische televisie optreden. Op 10 november ver trekt het trio naar Japan voor het World Popular Song Festival PRIESTERRAAD BISDOM ROTTERDAM: De Priesterraad van het bis dom Rotterdam heeft als zijn verlangen uitgesproken, dat de Vereniging van Pastoraal Werkenden en bisschop Simo- nis met elkaar tot een gesprek komen. Dit is nodig om el- kaars uitgangspunten te be grijpen en om verwijdering te voorkomen, aldus de Priester raad. De Vereniging van Pastoraal Werkenden in het bisdom Rot terdam zal 19 september offi cieel «worden opgericht. De priesters en pastorale werk- (st)ers van het bisdom Rotter dam volgen hiermee het voor beeld van hun collega's in Utrecht, Groningen en Haar lem. Soortgelijke initiatieven worden voorbereid in andere bisdommen. De Priesterraad van het bis dom Rotterdam heeft de kwes tie van de Vereniging van Pastoraal Werkenden uitvoe rig besproken. De raad ging daarbij uit van het feit, dat de vereniging wordt opgericht. Een deel van de Priesterraad had echter graag gezien dat de officiële oprichtingsdatum zou worden uitgesteld teneinde de uitgangspunten van de bis schoppenconferentie en de standpunten van de Priester raad nader te overwegen en eventueel in de statuten te verwerken. De Priesterraad bleek in meerderheid van oordeel, dat de Vereniging van Pastoraal Werkenden in haar statuten rekening dient te houden met de bisschoppelijke uitgangs punten. Deze zijn geformu leerd door de vergadering van bisschoppen van 9 september. De bisschoppen erkennen het recht van vereniging van priesters en pastorale werkers. Als duidelijke voorwaarde stelden zij daarbij, dat die ver eniging haar doeleinden na streeft in loyaal, geregeld en statutair vastgelegd overleg met de bisschop respectievelijk bisschoppen. De vereniging dient ook bereid te zijn met de bisschoppen overleg te voeren over de formulering van het lidmaatschap en de eisen, die daaraan gesteld moeten wor den. Ofschoon de Priesterraad diep inging op de redenen, waarom verenigingen van pastoraal werkenden van de grond ko men, slaagde de raad er niet in duidelijke antwoorden te for muleren. Vooral de zeer grote belangstelling van de pastoraal werkenden in het bisdom Rot terdam stelde de priesterraad voor vragen. Het initiatief tot de oprichting van de vereni ging in het Rotterdamse bis dom werd namelijk bijge woond door rond 200 belang stellenden. De Priesterraad vroeg zich af of de pastores niet willen wachten op hun rechtspositie regeling, waar een invoerings commissie al ruim acht jaar mee bezig is, tot dusver zonder resultaat. Of dat er sprake is van verwijdering tussen de bisschop en zijn medewerkers. De Priesterraad noteerde in verband hiermee beweringen van verzet tegen kerkelijke structuur, creatieve ongehoor zaamheid en het innemen van onderhandelingsposities niet alleen over de rechtspositie maar ook over de inhoud van het pastorale werk. Het Eijkmanfonds van „Kerk en Wereld" in Drieber gen bestaat dit jaar 35 jaar. Ter gelegenheid van dit ju bileum vraagt „Kerk en Wereld" een extra bijdrage, die besteed zal worden aan het toegankelijk maken van de verschillende gebouwen van „Kerk en Wereld" voor gehandicapten. Het Eijkmanfonds werd in 1945 in het leven geroepen om het werk van „Kerk en Wereld" te steunen. In de op het terrein van „Kerk en Wereld" aanwezige conferentiehui zen worden jaarlijks duizenden gasten ontvangen. Onder hen bevinden zich ook gehandicapten. Hieraan zijn de ge bouwen niet aangepast. Voor rolstoelpatiënten bijvoorbeeld kan dat erg lastig zijn. Het is daarom noodzakelijk dat voor deze gasten voorzieningen worden getroffen. Zo zal in één van de huizen een lift worden gebouwd. De Priesterraad vroeg zich af hoe de verhouding zal zijn van de Vereniging van Pastoraal Werkenden tot de Priester raad, maar ook wat er zal ge beuren als de vereniging niet bereid zal zijn het standpunt der bisschoppen te verwerken in de statuten. Deze statuten gaan volgens de Priesterraad thans primair uit van de eigen rechtspositieregeling. De Priesterraad meent dat dit schadelijk kan doorwerken naar de geloofsgemeenschap en afbreuk kan doen aan de motivatie van de vele vrijwil- lig(st)ers op wie de kerk is aangewezen. Bisschop Simonis heeft alle priesters en pastoraal werken den in het bisdom op de hoog te gesteld van de overweging van de Priesterraad. In een begeleidend schrijven merkt hij op, dat hij niet op de hoogte was gesteld van het voorne men tot oprichting van de ver eniging van Pastoraal Wer kenden. Hij had dit zijdelings vernomen en „met zeer ge mengde gevoelens". De bis schop blijft echter bij zijn aan bod om met de initiatiefne mers te willen praten „in de hoop dat wij en onze medege lovigen voor nog meer ver warring en verdeeldheid mo gen worden behoed". Genscher, de Westduitse minister van buitenlandse zaken, heeft gisteren te Bonn het herderlijk schrijven van de bis schoppen over de verkiezingen 'een verbijsterende terug val' naar de tijden van de katholieke Duitse Centrumpar tij genoemd. In 1933 had deze partij, geleid door de r.k. pre laat Ludwig Kaas, ingestemd met de machtigingswet van de Nazi's waardoor de dictatuur van Adolf Hitler moge lijk werd. Verder miste hij in de brief, die zondag a.s. in de 12.000 r.k. kerken wordt voorgelezen, een opmerking over de Europese veiligheidsconferentie. De Duitse Christendemocraten wijzen het slotakkoord van Helsinki af (dat overigens door het Vati- caan ondertekend is). Eerder werd uit SPD-FDP-hoek de bis schoppen al verweten dat zij niet spreken over de honger in de Derde Wereld, over de groeiende intolerantie tegenover bui tenlanders en over de wapenwedloop. Een groep katholieke theologen heeft in een gisteren te Tubin gen uitgegeven verklaring gezegd dat de r.k. kerk, 'een der grootste werkgevers', haar werknemers het democratisch recht ontzegt zich in vakbonden te organiseren. Verder worden de vrouwen in de R.K. Kerk zwaar gediscrimineerd, aldus deze verklaring. „Het bisschoppelijk schrijven heeft in grote mate de slogans van één partij overgenomen", zeggen de theologen. Tot de ondertekenaars behoren Johann Baptist Metz (Münster), Walter Dirks (Freiburg) en Norbert Greinacher (Tubingen). De voorzitter van de Westduitse bisschoppenconferentie, kardi naal Höffner (Keulen), zou vandaag reageren op de massale kritiek op het herderlijk schrijven, aldus een woordvoerder van de bisschoppenconferentie. De tekst van het schrijven, waarin de 27 miljoen Westduitse katholieken indirect maar duidelijk worden opgeroepen CDU-CSU te stemmen, lekte vo rige week uit via de „Frankfurter Rundschau". Inmiddels heb ben hier en daar priesters laten weten dat ze de brief niet zul len voorlezen. „Mgr. Moors was een echte herder" In een reactie op het plotseling overlijden van mgr. P. Moors, de vroeger bisschop van Roermond, heeft mgr. J. Bluyssen van 's-Herto- genbosch, vice-voorzitter van de bisschoppencon ferentie, verklaard dat de overleden bisschop „een echte herder was, die steeds bedacht was op het welzijn van zijn gelovigen". „Hij was daarom ook graag na zijn heengaan als bisschop, ondanks zijn la biele gezondheid, pastoor in Geysteren. Daar en la ter in Swolgen, bleef hij een steun en toeverlaat voor velen in en buiten het bisdom, die in hun moeilijkheden graag zijn advies ontvingen." Voor hem persoonlijk be tekent het overlijden van mgr. Moors het verlies van een man die hij jarenlang als een goede collega-bis schop heeft leren kennen, waarderen „en als een vriend beschouwde", aldus mgr. Bluyssen. atie van Nederland is het hem opgevallen dat mgr. Moors altijd rustig, zeer nauwgezet en met grote liefde voor de kerk en zorg voor de mensen de noodzakelijke pastorale vernieuwingen voorbe reidde en uitvoerde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 7