Nostalgische ontmoeting met de Leidse popgroepen van toen LEIDSE BEATNACHT OP 3 OKTOBER IN STADSGEHOORZAAL Nou ZATERDAG 13 SEPTEMBER 1980 PAGINA 5 LEIDEN Het succes van de Haagse Beatnach' heeft bij diverse mensen het idee doen ontstaan om ook in Leiden een dergelijk evenement te organiseren. Vaak werd erover het idee gesproken, maar niemand durfde de daadwerkelij ke organisatie aan. Henk van Leeuwen echter, die het orga niseren in het bloed heeft zitten en de laatste jaren, mis schien wel een beetje tegen zijn zin wat 'stil' was gaan leven, heeft de draad maar weer eens opgepakt De Leidse Beat- nacht wordt een feit Omdat een Leidenaar in tegenstelling tot de echte Hagenaar wel een 't' achter de 'stam' uitspreekt, wordt de Leidse Beatnacht wel gewoon met een 't' geschre ven. Ondanks die 't' erachter moet het Leidse nostalgische beatfeest toch net zo'n sfeer gaan uitstralen als de Haagse voorganger. Aan het enthousiasme waarmee de groepen en het publiek vooralsnog reageren zal het stellig niet liggen. De Leidse beatnacht wordt gehouden tijdens het enige echte Leidse feest, op 3 oktober dus, in de Stadsgehoorzaal, een za lencomplex dat zich de afgelopen maanden is gaan ontpop pen als het Leidse Paradiso. De voorverkoop voor de beatnacht is inmiddels op gang ge komen. De kaarten kosten 15 gulden per stuk. Ze zijn onder meer te verkrijgen bij platenzaak Gé Hofenk aan de Haar lemmerstraat en Plato aan de Breestraat. De voorverkoop start met opzet zo vroeg om de ware liefhebber de kans te geven de kaarten op tijd te bemachtigen. Aan het festival doen Tonny Vreeswijk, Nou The Runaway's, Spiders, The Namby Panby's, Spirit of St. Louis, Catapult, Trail en uiteraard The Shoes mee. Tussen de optredens brengt Mar jolein Briër met negen dansmeisjes een optreden van onge veer tien minuten. Verder is acrobaat Harry Alouette pre sent en treedt buikdanseres Loubna op. Misschien doet Blue Planet ook mee, maar dat is nog niet helemaal zeker omdat eén van de bandleden net een kaakoperatie heeft ondergaan en het nog niet zeker is of hij op 3 oktober in staat is op te treden. Eerst zou ook Page 14 mee doen. Maar zanger Sjors Julieu, zou zijn café op een dag als 3 oktober onmogelijk kunnen verlaten en organisator Henk van Leeuwen staat erop dat de groepen in hun oorspronkelijke samenstelling optreden. Popsmovements Organisator Henk van Leeuwen was in de zestiger jaren ak- tief als manager van verschillende groepen, waaronder Blue Planet, Smyle en The Hamer en oprichter en organisator van Popsmovements, een club die feestavonden organiseer de en waar verschillende groepen optraden. „Er was vroe- ter helemaal niets voor de Leidse jeugd te doen. Met de op- omst van de vele beatgroepen werd ook de wens om de groepen te zien en te horen steeds groter. Tot 1965 waren er alleen wat kiftegen die tot 12 uur geopend waren, maar waar geen live muziek was en waar je ook niet kon dansen. Er moest dus gewoon iets gebeuren. Dat vond de politie ook. Als we een club met tenminste 350 leden konden oprichten, mochten er feestavonden gegeven worden. De politie ging daarmee accoord. Onze eerste feestavond was in het Patro naatsgebouw in Oegstgeest. Tijdens dat feest meldden zich gelijk 600 leden aan. We konden dus met de feesten door gaan. Ik was toen net 18 jaar en deed zowat de hele organi satie van Popsmovements. Het was een groot succes en aan het einde van de feestperiode in 1971 hadden we maar liefst 1400 leden. Het laatste feest was met Focus in het Cultureel Centrum in Voorschoten", aldus Henk van Leeuwen, orga nisator van de Leidse Beatnacht. Behalve die organisatie was Henk van Leeuwen tot 1975 nog manager van onder andere Blue Planet en Smyle. Onder management van Henk speelde Blue Planet tijdens één van de eerste Nederlandse gratis openluchtconcerten in het Leidse Van der Werffpark in het voorprogramma van Whi te Rabbit. Het managerschap nam hem tenslotte zo in beslag dat hij met Popsmovement stopte. Korte tijd daarna werd Popsmovements opgeheven en waren de beatavonden afge lopen. Blue Planet ging tenslotte ten onder aan drugs. Eén van de bandleden verblijft nog steeds in een inrichting. Na Blue Planet hield Henk zich met Smyle bezig. Hun grootste hit uit die tijd was 'It's gon'a be all right' en zij traden regel matig op in televisieprogramma's. „De gitarist Marc Boon was echter te onrustig en wilde al snel weer naar andere groepen. Hij zit nu bij Tuttie Fruttie. Na Smyle hebben we nog een poging gedaan om The Hamer enige tijd draaiende te houden, maar ook dat lukte maar heel kort. Daarna ben ik maar weer naar kantoor gegaan. De zeventiger jaren wa ren ook voor mij aangebroken", aldus Henk van Leeuwen. Stuiptrekking Na de 'matte' periode van de jaren '70 lijken andere tijden weer te zijn aangebroken. Of het slechts een laatste stuip trekking uit een woelig verleden is, of een inluiding van iets nieuws, is voorlopig nog de vraag. Henk van Leeuwen heeft plannen te over voor speciale feestavondjes in de toekomst. Weer een soort Popsclub misschien, maar dan met een ande re opzet. Henk wil er nog niet veel over kwijt. Hij wil eerst maar eens kijken hoe Leiden de retlni op 3 oktober beleeft. „Ik heb voor de organisatie overleg gepleegd met Joop Roe- lofs, vroeger bassist van Q65 en één van de organisators van de Haagse Beatnach. Het lijkt me het beste dat de groepen alleen in de grote zaal van de Stadsgehoorzaal spelen. De Leidse beatnacht begint om half acht s avonds en duurt tot ongeveer twee uur 's nachts. Tonny Vreeswijk, de zus van Cornelis Vreeswijk en sinds 1969 woonachtig in Leiden zal op 3 oktober de spits afbijten. De groepen spelen alle een half uur, behalve de Shoes, die zullen als laatste een optre den van een uur verzorgen. Tussen elke groep een kwartier tot een half uur pauze. In die pauze worden dan platen uit de jaren 60-70 gedraaid, om in de sfeer te blijven. In die tijd kunnen mensen dan een consumptie ofzo gaan halen of wat stands in de gangen van de Stadsgehoorzaal bezoeken. Op die manier hoeft niemand tijdens een optreden weg. De in- stallatie's hoeven ook niet verwisseld te worden omdat er een vast PA-system staat. De meeste groepen beschikken trouwens niet meer over een installatie omdat ze er al lang geleden mee gestopt zijn. Vier man bedienen het PA-system. We hebben een mengpaneel en een monitorsysteem en een vaste lichtinstallatie, want de presentatie moet een beetje zijn aangepast aan deze tijd. Je kan nu niet meer met een ra dioversterker aankomen. Om toch een beetje een ouderwet se sfeer te houden hebben we vloeistofproiecties en zullen er dia's en filmpjes te zien zijn.", aldus Henk van Leeuwen. Oude tijden herleven weer op 3 oktober. De muzikanten uit die tijd behoren inmiddels al tot de dertigers en velen zijn getrouwd en vader van één of meerdere kinderen. Sinds nun beatasperaties is zo'n 10 tot 15 jaar verstreken. De mees ten zien na jaren elkaar nu weer terug voor de repetities. SYLVIA VAN LEEUWEN "Hartstikke gei nig", zegt Isaac van Es van de Namby Panby's. „Ik had sommige lui al een hele poos niet meer gezien en nu xijn we al weer een tijd je aan het oefenen. Echt ouderwets leuk". The Namby Pamby's lieten in 1966 voor het eerst van zich horen. Zij traden veel op in de regio maar later ook door het gehele land. Als Namby Pamby's werd geen plaatje gemaakt, maar later als Boy's Wonder brachten zij de single, 'Fee ling up time up' uit. Peter Koelewijn werkte nog mee aan die plaat. The Namby Pamby's be stond uit de drie broers Ton (piano), Joop (bas) en Plum (gitaar) Bonnet, Dick Koppenhagen (zanger) en Isaac van Es (drummer). Op 3 oktober gaan ze het nog eens pro beren. Zo'n 15 jaar geleden waren ze allen nog druk met de muziek, nu pin gelen en tokkelen ze nog slechts wat voor de lol. Ton heeft een baan als magazijnchef, Joop werkt voor halve dagen bij een be drijf, de andere helft van de dag be steedt hij aan het maken van muziek, Plum werkt als loodgieter, Dick is computerprogram meur en Isaac heeft een zaak in Leiden. In 1969 werden The Namby Pamby's op geheven. Na het terziele gaan van Nou in 1976 werd Spirit of St. Louis opgericht. De broertjes De Leeuw met Roland aan de gitaar en Arthur op de drums en bassist Martin van Weizen gingen met z'n De groep heeft het tot eind '78 gered, maar ging toen ook ter ziele. Ze speel den in het begin wat Hendrikx en Cream-achti ge nummers. Ze tra den in het hele land op, maar ook wel in Duitsland en Span je. Later kwam or ganist Frits Wan- rooy erbij. Ze had den een paar be scheiden hitjes als 'Down by the ra dio', 'Dansing on the table' en 'Dreams'. Voor Frits van Wanrooy kwam later Bert Davis in de plaats en na Bert Davis kwam Wim Hak kaart. Op 3 oktober zal de groep een poosje als 3 mans formatie spelen en als 4 mansformatie met Wim Hakkaart erbij. De Spiders De Spiders begonnen in 1964 en stopten in 1973. Een lange tijd dus voor een Leidse groep. Van 1971 tot '73 was de groep het huisorkest van het Casino in Noord wijk aan Zee en daarvoor traden ze door heel Nederland op. De groep bestond uit Martin Vinkesteyn (bas en zang), Cees van Haaster (orgel, pia no en zang), Steve van der Geest (drums) en Dick Leugering (sologitaar en zang). De instrumenten staan niet helemaal in de kast, want Martin en Dick spelen nog re gelmatig samen als het duo Martin en Dic kens. Overdag is Martin architect en Dick ambtenaar. Ook Cees heeft de muziek nog niet vaarwel gezegd. Hij is muziekleraar geworden en Steve is de meeste tijd zoet als technisch tekenaar. Behalve Martin en Dick hebben de anderen elkaar al lange tijd niet meer gezien. Óok voor hen >vordt 3 oktober een echte retlni. Catapuk Catapult is wat minder oud. De groep start te in 1974 en ging in 1979 ter ziele. Dezelfde bandleden gingen echter samen verder on der de naam the Monotones. In Catapult zat Gert-Jan Hessing (drums, banjo enz), Aart Mol (bas), Elmer Weerhoff (orgel), Kees Bergman (zang) en Erwin Pren (sologitaar). Op 3 oktober worden de Monotones even vergeten en spelen ze weer eens wat echte Catapult nummers. De eerste optredens van The Runaways waren in 1965. De groep bestond uit Joop van der Zeeuw (sologitaar, zang), Gerard Har- tevelt (slaggitaar, zang), Dick Florijn (drums, zang) en Frans Zaalberg (basgitaar). The Runaways maakten één single 'Where we came from'. Het zou één van de eerste stere oplaatjes worden die bestonden. „Bij de opname echter had een schakelaar verkeerd gestaan en was de zang he lemaal weggeval len. Het plaatje flopte daarom. Dat was jammer", aldus Joop van der Zeeuw. De groep trad veel op met de Veronica drive-in show door het hele land. In 1970 werd de groep opgehe ven. Ook de jongens van The Runaway's hebben elkaar de laatste vier tot vijf jaar niet meer ge zien. De eerste re petities hebben al plaats gevonden. Joop werkt bij mu ziekhandel Servaas in Leiden en heeft de laatste twee jaar op muzikaal terrein voornamelijk be steedt aan het saxo- foonles nemen. Hij speelt nog wel eens bij diners dansant Gerard is magazijn chef en in zijn vrije tijd is hij een graag geziene masseur bij verschillende voet balclubs. Dick heeft een antiekzaak in Leiden en Frans is tegelzetter en nog steeds aktief in al lerlei groepen. De groep 'Nou met Arthur de Leeuw (slag-gi taar), Roland de Leeuw (sologitaar), Teun de Reede (zang), Jerre Jar- din (zang, mond harmonica enz), Dick Hilarius (bas) en Wim Wieringen (drums) begon haar levensloop in 1965 en ging in '76 ter ziele. Nou trad zo'n beetje door het ge hele land op. Eind '65 verliet drummer Wim Wieringen de groep en nam Wil lem Schrama zijn plaats in. Na de zes- mansformatie heeft Nou ook nog een Een meer recentere groep, die pas begin dit jaar werd opgedoekt, is Trail. De groep werd eind '76 opgericht en bestond uit Chris Coenen (sologitaar en zang). Jan Pardon bas), Wim Hakkaart zang en solo, slaggitaar) en Arthur Bausch (vroe ger in Blue Planet) met drums en zang. Tot begin dit jaar waren zij aktief in Trail en nu speelt alleen Chris Coenen nog regel matig op de akoestische gitaar in een eta blissement in Leiden. De rest van de band leden is nog zoekende naar een meer of mindere muzikale toekomst. Ze zien elkaar nog regelmatig en voor hen is het alleen op muzikaal gebied een kleine reünie. tijdje als viermans formatie gedraaid. In die tijd zat Dave Gottschalk erbij. De meeste leden van Nou hadden el kaar ook al een flinke tijd niet meer gezien, maar de re petities zijn nu weer in volle gang. Teun werkt bij een pla- Shoes tenmaatschappij en snabbelt nog wel eens wat in de mu ziek. Ook Roland, heeft zijn gitaar nog niet helemaal opge borgen en werkt verder in een bar. Arthur is pianos temmer geworden en Jerre Jardin zit in de reclame.- Voor de Shoes is het samenspelen voor de Leidse Beatnacht niet helemaal nieuw meer. Zij deden ook al mee met de Haagse Beatnach. Oude hits als 'Standing and Starring', 'Na- nana', 'Osaka', 'Face to face' en 'Farewell in the rain', dat als eerste hit van Neder landse makelij op de Engelse hitparade stond, zullen te horen zijn. The Shoes be gonnen in 1960 als amateurs met muziek maken. Het ging echter zo goed dat ze in 1963 'beroeps' werden. In 1976 werd de groep ontbonden. Drie van The Shoes, de gebroeders Jan en Henk Versteegen. (Jan werkt bij bistro de Mallejan en speelt bas en Henk slaat de drums en werkt bij La Bota) en Wim van Huis, wonen vlak bij el kaar en zijn grote vrienden. Wim Huis speelt sologitaar in de groep. Zanger Theo van Es heeft de muziekbusiness nog geen officieel gedag gezegd en maakt zo nu en dan nog wel eens een plaatje. j Nainbu Panby's

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5