ons Jansen put pit reservoir van duizenden grappen ronge componisten in Gaudeamus: veel vraagtekens pezin moet hoeksteen blijven van samenleving 1 .Christelijke mode" oept vraagtekens op kerk wereld Kanunnikessen 500 jaar in de Lage Landen Kwart van wereld bevolking christen Ï21NST LEIDSE COURANT WOENSDAG 10 SEPTEMBER I980 PAGINA 7 vertrouwelijk ogen- heeft Fons Jansen verteld, dat hij regel- ig invallen krijgt van ipen, woordspelingen it soort dingen. Ook de en in zijn naaste om- mg werpen hem zo nu in een kwinkslag toe, '1 verre fans hem deze per brief toesturen, gaan allemaal in de tenbak. Van tijd tot put hij daaruit om een iw programma leven in •lazen dan wel een he md programma op te en. Daarvoor staat een bak vol bakken ;EF dienste. Hij behoeft er jen nog de gewenste Alken bij te trekken, het genaamde trekkebekken. is met die grappen mer- *ardig gesteld. Ruw ge it kunnen ze in drieën len onderverdeeld. Hij it zelf op een leuke, of k irt er één. Hij benadert rmee en met een smake- ■fc lach op zijn gezicht zijn ■iw. Die vindt er maar aan. Fons kan die ver- gens ook nog in de zaal iroberen. Het zit er dan in, dat hij er succes mee jft, in tegenstelling tot de I |ede categorie, waar ieder- i thuis om lacht en waar .mensen in de zaal onbe- ^jen bij blijven. De derde SËxt bezit een dermate ster- SB ke structuur, dat er in alle kringen om wordt gelachen. Tot zijn privébezit behoren dan ook nog een boel binnen pretjes, waar hij naar buiten toe erg schaars mee is, omdat die bestemd zijn voor zeer persoonlijk gebruik. Eén van die binnenpretjes heeft hem de titel ingegeven van het boekje, dat hij dezer dagen over zichzelf open heeft gedaan en dat hij liet verschijnen bij de Gooise uit geverij in Bussum en de Standaard te Antwerpen. Het heet: „Gelooft u ook niet" en slaat terug op zijn start als spreker in het openbaar, die voor hem de poort opende naar het cabaret, nl. toen hij op zekere avond besloot om de lichten in de zaal te doven en van het voorlichtingsge- sprek een gezellige boel te maken. In die dagen ging Fons de boer op en de ver starring te lijf, die onder in vloed van regels en voor schriften in het religieuze en emotionale leven van de ge middelde mens waren inge slopen. Fons praatte over de ruimte die de vrije wil liet, meende dat je met een grap ook een heel eind kan ko men. De mensen bleken ge neigd het allemaal wel te ge loven, ondanks het feit, dat ze bleven geloven. Daarin paste de vraag van Jansen: Gelooft u ook niet? En zo is het allemaal gekomen, om met frater Venantius van Wim Sonneveld te spreken. Hij werd in kloosters ge vraagd, waar de nonnetjes besmuikt glimlachten en de paters elkaar vragen aanke ken of ze eigenlijk wel moch ten lachen om „De lachende kerk". En hij had er succes mee in de zaal, niettegenstaande het feit, dat kenners hem wezen op een opzichtig tekort, nl. het zich niet naar de eisen van het vak soepel kunnen bewegen over het toneel. Hij liep over het toneel als door zijn eigen huiskamer, terwijl thuis toch het lopen dient om je te verplaatsen in tegenstel ling tot net zaalwerk, waarin je er iets mee tot uitdrukking moet brengen, nl. hetgeen je bezig bent te berde te bren gen. Kwestie van tekort aan plastiek, wat zich ook wreek te in zijn mimische werk. Kon Jansen het helpen? Hij heeft er geen opleiding voor gehad en hij dacht die vroe ger ook niet nodig te hebben als nieuwslezer bij het ANP, bij zijn werk bij de legervoor- lichtingsdienst en later als maandbladredacteur en ge spreksleider in een vor mingscentrum. Jansen heeft na zijn door hem zelf ook niet voorvoelde intrede in het cabaret wel ijlings zijn schade in moeten halen en bewegings- en dans- en mi mische lessen genomen. Het is jammer, dat dit alle maal niet in zijn boekje „Ge looft u ook niet?" staat, want deze uitvloeisels van zijn merkwaardige carrière van kerkse debater tot klein kunstenaar tekenen de man, de cabaretier die we hebben zien groeien in zijn vak, terwijl hij op de planken zijn werk stond te doen in het begin voor zeer kerkse mensen, die het allemaal niet meer zo zagen zitten, later voor een heel volk, toen hij de menselijke problemen al gemener benaderde. Momenteel staat hij een nieuw programma uit te pro beren in het Haagse Diligen- tia. Het gaat hem hierbij vooral om de vraag, of hij wel de juiste grappen uit zijn kaartenoak genomen heeft. Hij lanceert elke avond een paar nieuwe en waar het meest om gelachen wordt zal in zijn definitieve program ma komen. Hij heeft zich in tussen blijvend van kerkse programma's afgewend, om dat zoals hij schrijft hij vrees de in herhaling te zullen ver vallen. In zijn boekje schrijft hij, dat hij zijn succes ook te danken heeft aan het feit, dat hij door zijn vroegere lezingen en vast publiek heeft op- peil te houden, heeft hij zich op de grap gestort. Hij tuigt Fons Jansen doende een boekje over zichzelf open te doen. de VVD op met het lied „De Multinationale". En als amb- gebouwd dat hem de jaren door trouw is gebleven. Had hij op zekere dag zomaar over van Agt grapjes ge maakt, daarbij staande op een toneel, dan zou er geen hond gekomen zijn en zou hij de onbekende, kleine cabare tier gebleven ziin, waar ons land van uitpuilt. Een mens moet durven leven, vonden oudgedienden Dirk Witte en Pisuisse. Jansen heeft daar een andere kijk op. Een mens moet durven sterven, want de mensen zijn veel beter dan ze schijnen, maar dan nog zijn ze onder de maat. Om dit alles een weinig op tenaren staken noemen ze dat actie. Op koninginnedag toont ons volk zijn eenheid, de mobiele eenheid. Op de vraag of cabaret geën gageerd moet zijn antwoordt Jansen in zijn boekje, dat dit gelukkig van staatswege niet hoeft. Hij houdt het liever op de bonte werkelijkheid van het leven. Ga je op een sterk kritische toer, dan komt er geen mens. Hou je het bij louter lol, dan zeg je in we zen niks. Persoonlijk gelooft hij, dat je tot een vermenging moet komen. En waarvoor staat hij op het toneel? Voor joker. TON OLIEMULLER Werkloosheid in Alphense regio gestegen ALPHEN AAN DEN RIJN De werkloosheid in Alp hen en omstreken is in de maand augustus met 51 per sonen toegenomen. Hierdoor is het totaal aantal geregi streerde werklozen in het werkgebied van het Alphen se Gewestelijk Arbeidsbu reau op 1216 gekomen. De toename van de werkloos heid deed zich in vrijwel alle beroepsgroepen voor. Een sec tor waarin de werkloosheid snel toeneemt is de bouw. In augustus 1979 waren er in de bouw 53 werklozen, nu zijn dat er 139. Het totale aantal werkloze mannen bedroeg vo rig jaar 459, nu zijn dat er 731. De stijgingen komen overeen met het landelijke beeld. In tegenstelling tot de werk loosheid onder mannen, die in de maand augustus in de jaren 1977-1979 een zekere stabiliteit vertoonde, is de werkloosheid van vrouwen vanaf 1976 fors gestegen. Dit aantal is in vier jaar met bijna 270 vrouwen ge stegen wat het totaal op 485 brengt. Opvallend is het aantal werklozen jonger dan 19 jaar: 136. Het aantal vacatures is in de Alphense regio eveneens toegenomen. In de Alphense regio zijn op dit moment 689 vacatures; van dit aantal zijn 208 bestemd voor jeugdigen. De stijging betreft in hoofd zaak vraag naar kantoorperso neel. Boteninspectie Warmond Gisteren maak ten wij melding van de Bovag- veiligheidsinspektie voor bo ten op zaterdag 13 september. Daarna werd Jachthaven Poelgeest als inspektieadre^ genoemd. Er zijn echter meer bedrijven in de regio Leiden die de inspektie gratis verrich ten en graag een afspraak met bootbezitters maken: De la Bije Watersport, Korte Mare 26. tel. 071-120781. Roomburgh Wa tersport, Roomburgherweg 22. tel. 071-121906, Jachtwerf 't Fort, Burgemeester Ketelaar- straat 17, Warmond, tel. 01711- 19205 en Jachthaven Zwane- gat. Haarlemmertrekvaart 1, Warmond, tel. 071-155900. Orkest Zuid Holland getroffen door rampzalige beslissing AMSTERDAM - Het bestuur van de Koninklijke Neder landse Toonkunstenaars Vere niging heeft er in een tele gram aan minister Gardeniers van CRM op aangedrongen de financiële middelen ter be schikking te stellen om het gewestelijk orkest voor Zuid- Holland te laten voortbe staan. Het opheffen van het orkest zou voor het culturele leven in Zuid-Holland een rampzalige beslissing zijn, meent de bond. Volgens de toonkunstenaars wordt het orkest nu gecon fronteerd met een „botweg" genomen beslissing van de mi nister, waardoor er nog maar voor één maand geld in kas is voor de salarissen. Deze han delwijze geeft volgens de bond aan op welke wijze de minister de sector cultuur van haar portefeuille beheert ider auspiciën van het Centrum or hedendaagse muziek „Gaudea- 7as" hebben het afgelopen weekein- e in diverse steden in de Randstad Iwijf concerten plaatsgehad waarin ,g naar liefst twintig jonge componis- en de kans hebben gekregen een rerk te presenteren. Voor vijftien aipmposities - geselecteerd door een internationale jury van vooraan staande componisten uit een grote pbeveelheid inzendingen - was het l^n wereldpremière. Het resterende eel bestond uit werken van Neder landse makelij en een van Zweedse -Herkomst. la het eerlijke, maar nauwelijks ver assende vakwerk waarmee componis- uit Zweden deze Internationale luziekweek hadden mogen openen, ras nu alle aandacht gericht op de mu- Mfek van vier Oostaziaten, drie Noorda- jerikanen en Europeanen vobr het fWige. De vraag was in hoeverre jon kie componisten in staat waren geweest y^joor een doorbraak te zorgen. Immers, sfi de Westerse muziek is het al jaren oeken naar nieuwe impulsen. De bronnen waaruit componisten per tra ditie putten lijken droog te staan. Een dood punt is zeer nabij. Dat lijkt een weinig aantrekkelijk vooruitzicht, maar dat hoeft het niet te zijn. Met élan en flexibiliteit zijn er nieuwe wegen te vinden. In het verleden is het onder dit soort omstandigheden niet zelden ge beurd dat men leende van andere mu zieksoorten. Wij denken maar aan het gebruik door de eeuwen heen van volksmuziek, ook van niet-Westerse oorsprong. Waarin zoeken hedendaagse componisten hun zen dat hij in het Osterreichisches En semble ftlr Neue Musik o.l.v. Klaus Ager uitstekende vertolkers van zijn werk heeft gevonden. Daarbij moeten in een adem worden genoemd het Ne derlands Saxofoonkwartet, het Gaudea mus Strijkkwartet, het Nederlands Fluitkwartet; het is ongelooflijk hoe veel liefdewerk al deze musici hebben geleverd. Want aan deze reeks concer ten zijn workshops voorafgegaan waar in componisten en uitvoerenden lang durig hebben kunnen discussiëren over eikaars werk. En juist dit soort bijeen komsten is zo typisch voor Gaudeamus. Daar in Bilthoven, in het oude huis van wijlen Julius Röntgen, is een ontmoe tingsplaats voor jonge componisten en musici, o.l.v. Walter Maas en zijn mede werkers. Een onuitputtelijke inspiratie bron is ook de basklarinettist Harry Sparnaay. Onder zijn leiding bereikten studenten van het Sweelinck Conser vatorium in „Pierrot Lunaire" van Schönberg en „Folksongs" van Berio een heel hoog niveau. Ook dat was een concert in het kader van Gaudeamus. Daarnaast klonk Sparnaay's spel ook in „Tief Unten-traum-versunken" (Mono- log ftlr Bassklarinette und Streichquar- tet) van de Duitse componist Joachim Krebs. Prachtige muziek, poëtisch, maar glashelder. Het bijzondere van Krebs is wel dat hij voortkomt uit de wereld van de rock muziek. Hoewel die afkomst niet echt duidelijk in deze compositie tot uiting komt. toch is er sprake van een intensi teit die die afkomst doet vermoeden. Een ietwat modieuze toon die hij voert zij hem van harte vergeven. Krebs geeft tenminste toe dat hij tot een gene- inspiratie? In de jazz, in de zgn. geïm proviseerde muziek, of misschien in de rockmuziek? of is er sprake van een duidelijke niet-Westerse invloed, waar door er een meer universele muziek zou kunnen ontstaan. Het was te ver wachten dat de drie Japanners en die ene man uit Taiwan niet de nodige ope ningen hebben kunnen vinden. Hun landen van herkomst immers zijn ware broedplaatsen geworden van weliswaar buitengewoon begaafde, maar vooral zeer Westers georiënteerde musici. Ta- kayuki's „Isolation" voor basklarinet met tweesporen-tape - die vantevoren is ingespeeld door de solist - is eigenlijk niet meer dan een eigentijds klinkend trio voor basklarinetten. „Lounge" voor fluit en strijktrio van Yoshida zit goed in elkaar; het klonk mooi maar weinig Japans. Alleen „Endless Sum-i mer" voor saxofoonkwartet van Tani- naka kan aanspraak maken op een ,,on-Westerse" sfeer. Eerst hoor je al leen het geluid van de kleppen, daarna het blazen zonder toon, dan pas de saxofonen: een heel natuurlijk verloop. Hoe vreemd is het dan ook in dit ver band dat de Brit Hames met zijn „Ku" voor blokfluit, electronica en danser zich heeft laten inspireren door de tra- d'tionele Japanse Gagaku-muziek, het Nóh-drama en de T'ai Chi. Het stati sche ritueel dat Hames oproept is heel fascinerend. De in Berlijn studerende Hwang-Long Pan uit Taiwan heeft met zijn „Wand- lungsphasen ftlr acht Spieier" één ding onomstotelijk bewezen; hoe duidelijk in dit werk ook „Pli selon pli" van Boulez naklinkt, hij is een buitengewoon goed componist. Hij mag zich gelukkig prij- ratie componisten behoort die in zeer ruime mate te maken heeft met pop muziek en rock. Een andere componist die zijn herkomst niet verloochend is de Nederlander Guus Jansen. Diens „Octet" - helaas heel matig uitgevoerd door het Asko-ensemble - maakt duide lijk dat hij veel te maken heeft met de zgn. geïmproviseerde muziek. Het is heel beweeglijk, het is ritmisch sterk opgebouwd en het bezit humor. Alhoe wel niet van hetzelfde niveau zijn toch ook noemenswaardig „Chamberconcer- to" van Robert Nasveld en „Interlude 1 from Songs Interludes" van Alex Manassen. Beide Nederlanders lijken commentaar te leveren op de „minimal music" zonder daarbij de taal van hun tegenstanders te gebruiken. Maar beide werken missen nog de nodige span ning. De Groninger Frans Vuursteen verraste iedereen met toch wel zeer Frans-neo-romantisch werk. En hier mee is tegelijk een andere tendens in het hedendaagse componeren aanwijs baar. Neo-romantiek, maar vooral „Im pressionisme" zijn niet van de lucht. Een van de meest schaamteloze werken in die trend leverde de Italiaan Colar- do: „Fog waves". Verreweg het beste werk in deze categorie was „Iris" voor symfonie-orkest van d-1 griek Travlos. Deze uitstekend geschi wen muziek zweefde tussen Ravel en cw expressio nistische Skriabin in. Maar \-at heeft dit te betekenen: romantisch, expressio nistisch, impressionistisch? Is er een weg terug, of zijn we op dat dode punt aangeland. Expressieve muziek, al dan niet met behulp van electronica, ja; maar terug in de tijd? Nee, liever niet. Luc. Knödler BISSCHOP SIMONIS AAN VOORAVOND SYNODE: iflil nM »op m,ze i n de vooravond van de algemene bis- toppensynode over het Gezin, die eind e maand in Rome begint, heeft mgr. A. J. Simonis, bisschop van Rotter- i, de echtparen opgeroepen om door tytorbeeld en gebed mee te helpen het ge- de kostbare hoeksteen van de samen ging te laten blijven. De Rotterdamse tschop deed dit ten overstaan van de len van de Land- en Tuinbouwbond in bisdommen Haarlem en Rotterdam, vandaag een bedevaart naar Heiloo elden. De grootste bedreigingen voor t gezin noemde hij de saecularisatie, •j echtscheidingen en de aantasting van ^rotelijke waarden. IT te dens de synode, aldus mgr. Simonis, zul- i»i veel moderne visies en problemen, die ip insnijden in het leven van de mensen worden behandeld en we mogen er op ver trouwen, dat het werkelijk waardevolle zal worden erkend. Maar ook zal op duidelijke wijze worden weerlegd wat niet past in de diepste christelijke overtuiging: er zal niet worden getornd aan wat principieel vast staat vanuit Gods scheppingsorde, aldus de bisschop. Het huwelijk, zo zei mgr. Simonis, is geen cultuur-historisch gegroeide werkelijkheid, geen westerse beschavingsvorm, maar Gods eigen instelling bij de oorsprong van de mensheid, zoals het boek Genesis verhaalt. Man en vrouw worden in het huwelijk, als het eerste mensenpaar, duurzaam in liefde verenigd. Daarom is het onontbindbaar en monogaam en zal de Kerk altijd blijven le ren, dat buitenechtelijke sexuele relaties ongeoorloofd zijn. Voor de gedoopten komt daar nog bij, dat hun huwelijk meer is dan een louter men selijke binding. Het christelijk huwelijk is sacramenteel: het is de verwerkelijking van Christus liefde tot de Kerk - niet bij wijze van beeldspraak, maar in volle zijnswerke- lijkeid, zoals St. Paulus schrijft. Christus heeft bij zijn uitspraak over de onontbind baarheid van het huwelijk ook de goddelij ke voorliefde voor het kind laten blijken. Huwelijk en kind horen bij elkaar: de zijns wijze van man en vrouw in het huwelijk heeft als innerlijke mogelijkheid om in sa menwerking met God, die bezielt, vrucht baar te zijn en kinderen voort te brengen, aldus de bisschop. Daarom mag ook niet de natuurlijke band tussen echtelijke liefde en voortplanting tegen de menselijke natuur in worden doorbroken. „Het huwelijk is een heilig geheim, dat di rect samenhangt met Gods heiligheid en trouw", aldus de bisschop. De grondwaar den en normen, zo zei mgr. Simonis, zijn onveranderlijk, wat wel veranderlijk kan zijn is de cultuur en de tijd waarin we le ven. Uit die veranderingen komt het actue le probleem voort hoe men aan het gestelde ideaal moet voldoen. Daarover gaat de sy node. Het is een bron van groot verdriet, van grote onrust en onzekerheid bij veel ouders, dat kinderen soms heel andere we gen gaan, wegen, die niet lopen volgens de leer van de Kerk. Mgr. Simonis noemde daarbij met name de vrees van kinderen voor het huwelijk omdat ze er heel dichtbij zoveel ellende van hebben gezien. In dat verband wekte hij de ouders op elkaar lief te hebben, zoals St. Paulus aanspoorde: Mannen, hebt uw vrouwen lief, zoals Chris tus de Kerk heeft liefgehad: trouw door al les heen, met inzet en opoffering van jezelf. En tot de vrouwen: Hebt ontzag voor uw man. Het doet geen afbreuk aan de eigen waarde van de vrouw als zij eerbied heeft voor de man als Gods eerst bezielde schep sel met de onvergelijkbare waardigheid om leven over te brengen, aldus de bisschop. De ouders, zo zei mgr. Simonis, moeten niet aarzelen hun kinderen te leiden als het over belangrijke inzichten gaat. Het kan zijn dat de kinderen toch hun eigen weg gaan, maar het misschien piinlijk blijven dragen van verantwoordelijkheid door de ouders, het blijven geven van het goede voorbeeld zal dikwijls het effect hebben, dat de kinderen vroeg of laat toch door in nerlijke overtuiging gehoor leren geven aan de bewuste christelijke levenswijze waarin zij worden voorgegaan. Christus alleen maar een modever- J ijnsel? Dat vraagt het Oostduitse kat weke tijdschrift „Begegnung" zich af l£t aanleiding van de gewoonte van jon- "Jtn in de DDR om kruisjes aan een ket- - kje om de hals te dragen of christelijke y.pbolen in de arm te tatoeëren. blad twijfelt aan de oprechtheid van zul- jongeren ten aanzien van het christelijk geloof en veronderstelt dat zij zich alleen maar met christelijke symbolen sieren „om dat ze anders willen wezen". Volgens „Begegnung" doen christelijke ta toeages denken dat de bezitter ervan altijd een christen wil zijn, maar wordt deze indruk meestal ernstig ondermijnd door andere er vlak naast aangebrachte tatoeages, grof taal gebruik en een alcoholkegel. De communiteit van de Em- maus-priorij te Maarssen her denkt zaterdag 27 september het feit dat in de lage landen (Kinrooi in het tegenwoordige België) 500 jaar geleden de eerste gemeenschap van de Kanunnikessen van het Hei lig Graf werd opgericht. In de feestelijke bijeenkomst gaat kardinaal Willebrands voor in de eucharistieviering en spre ken zr. Hildegard Schoffel- meer, de priorin., zr. Imelda Crss en W. Th. Bemie over in spiratie, geschiedenis en bete kenis van de kanunnikessen. Na de inname van jeruzalem in 1099, waarbij een bloedbad onder joden en moslims werd aangericht, stichtte Godfried van Bouillon een kanunni kenkapittel voor de bediening van de H. Graf-kerk. Uit deze groep „Wachters bij 's Heren Graf" ontstond de orde van de reguliere kanunnikessen van het Heilig Graf. De ge meenschappen verspreidden zich over geheel Europa nadat Jeruzalem in de 16e eeuw on der de heerschappij van de Turken was gekomen. De mannelijke tak stierf in latere eeuwen geheel uit. Vrouwen kloosters zijn er in Europa nog in Maarssen en Nijmegen, New-Hall, Turnhout, Bilzen, Male en Zaragoza. Het Casa Nova-klooster te Nijmegen werd in 1938 een zelfstandige priorij. De (zes) zusters verlenen gastvrijheid aan mensen die lichamelijke of geestelijke rust zoeken. De Emmaus-priorij werd een jaar later zelfstandig. Na verschil lende omzwervingen werd in 1957 het klooster te Maarssen betrokken. De 25 zusters ver zorgen pastorale en educatie ve taken. Een kwart van de wereldbevolking hang het christelijk geloof aan. In het jaar 2000 zul len de christenen nog slechts één vijfde deel van de 'wereldbevolking uitmaken. Wel zullen de katholieken, de ortho doxen en de protestanten samen nog de grootste religieuze groep vormen. De Katholieke missie-or ganisatie „Aimis" maak te deze cijfers gisteren in Rome bekend. Volgens „Aimis" zijn er op het ogenblik 1.94.364.000 christenen. Hiervan zijn er 749.430.000 katholiek. 108.815.000 orthodox en 344.199.000 protestant, an- glikaans of lid van een an dere gereformeerde kerk. Volgens de gisteren gepu bliceerde cijfers heeft 30 procent van de wereldbe volking officieel geen ge loof. 576 Miljoen mensen zijn aanhangers van de is lam, verder zijn er 518 miljoen Hindu's en meer dan 300 miljoen boedhis- ten en aanhangers van Confucius. Het joodse ge loof heeft op het ogenblik 15 miljoen aanhangers waarvan er drie miljoen in Israël leven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 7