HL
■■■I
t
K J
it
DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN
EEN VERKNIPTE
ITALIAANSE
FAMILIE
ZSteve McQueen als
gaafste
revolverheld
CALIGULA, KEIZER
VAN DE SEX-CINEMA
Gratis bus
vervoer naar
Nederlands
Danstheater
Olieverf
en keramiek
in
Noordwijkse
Kapel
En verder
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 15 AUGUSTUS 1960
PAGINA 7
Fragment uit Dream dances met v.l.n.r. Glen Eddy, Sabine Kupferberg en Eric New
ton.
isU s JS<
eov^and Josephson In een van de vrolijker momenten.
02523-2
r richtinj
Vouj
LUXOR - Tom Horn
met Steve McQueen.
>gle: William Wiard.
om Horn" is in de eerste
iats de film van acteur Ste-
McQueen zelf. Hij is vier
ir lang bezig geweest met
voorbereidingen voor dit
irk over de historische fi-
ur die in 1903 voor moord
ird opgehangen. Hij speelt
de hoofdrol in, en naar je
ig aannemen is de onbe-
nde regisseur William
iard zijn verlengstuk,
'om Horn" is is feite een
mmage aan de ouderwetse
istern, di zo lang het beeld
n Hollywood heeft he
erst en nu een „revival"
aijnt door te maken. In stiil
n-filmen, keuze van beel-
n en spelers (o.a. Slim Pic-,
kens, ook al een levenlang
Wild-West acteur). Tegelij
kertijd is het een afscheid
van alles wat dat Wilde Wes
ten aantrekkelijk maakte:
Het duidelijke beeld van
goed en kwaad, de helden die
je gewoon op hun ruwe-bol-
ster-blanke-pit uiterlijk
moest geloven en die bij de
gratie van hun overtuiging
nun wapenen zonder mede
dogen recht lieten spreken.'
Juist voor een acteur als
McQueen die van zijn 43-jari-
ge carrière ook heel wat ja
ren in dat Wilde Westen
doorbracht een dubbel intri
gerende keus. John Wayne
'speelde zo in „The shootist"
zijn eigen afscheid, zoals eer
der Richard Widmark in de
half door Don Siegel ge
maakte „Death of a gunfigh-
ter" zo'n karakter speelde dat
moest ondergaan in een hem
steeds vreemder wordende
samenleving.
Tom Horn, legendarisch bij.
o LIDO III Dimenticare
Venezia (16) met Erland
Josephson en Mariangela
Mela to. Regie: Franco
Brusati.
De arme Ingmar Bergman*
acteur Erland Josephson
moet zich wel als een kat
in een heel vreemd pakhuis
hebben gevoeld, tijdens de
opnamen van Franco Bru-
sati's „Dimenticare Vene
zia". Niet alleen dat hijzelf
de met homofiele neigin
gen geboren Nicky speelt,
zuster Martha - eens 'n ge
vierd opera-zangeres, die
op haar retour nog eens
naar Veneti'e wil, maar de
reis niet haalt is ook al
zo'n figuur, die nostalgisch
in het verleden leeft en aan
de twee meisjes Anna en
Claudia, die na haar dood
aan Nicky's zorgen worden
toevertrouw, zijn ook de
nodige steekjes los.
De advertenties mogen dan
triomfantelijk proclameren,
dat „Dimenticare Venezia"
liefst negen maal is bekroond
in eigen land als de beste
film, voor de beste regie en
voor de beste acteerpresta
ties, het blijft een kwestie
van smaak. Want zonder een
goed scenario kom je on
danks enkele interessante
flashbacks van de jonge
Nicky en Martha toch niet
ver.
Het bijna twee uur kijken
naar het wel en wee van een
zeer verknipte Italiaanse fa
milie - de bijna demente oude
huishoudster is waarachtig
nog de meest nuchtere figuur
- gaat op den duur danig ver
velen, alle fotografisch fraaie
hoogstandjes van de heer
Brusati ten spijt.
Wie zich nu werkelijk eens
wil verdiepen in de kronkels
waarin een decadente Ita
liaanse familie zich beweegt,
kunnen we „Dimenticare
Vennezia" aanbevelen, maar
indien zij zichzelf in een der
hoofdpersonen herkennen,
lijkt ons een bezoek aan de
psychiater geen overbodige
luxe. Jammer van de naar
Italië gelokte Erland Joseph
son, iammer ook van een
aantal actrices, die hun vak
ook in onmogelijke rollen
uitstekend blijken te ver
staan. Bij vlagen boeiend -
wanneer je bereid bent de
rest van de intrige te verge
ten - als geheel warrig en ge
frustreerd.
„Om Venetië te vergeten"
luidt de Nederlandse verta
ling van de titel. Venetië
komt - behalve in de dialoog,
in de hele film niet voor - en
wat de zeker niet ongetalen
teerde heer Brusati bereft:
zoek naar een goede scena
rioschrijver. Met zijn spelers-
materiaal kan hij uitstekend
overweg. Het ongelooflijk ge
zochte gegeven ten spijt.
MILO
zijn leven, krijgt een baantje
als scherpschutter bij veeboe
ren in Wyoming om veedie
ven af te straffen. Hij doet
dat zo rigoureus dat de heren
uiteindelijk bang worden
voor hun eigen naam, en
hem een moord in de schoe
nen schuiven, waartegen hij
zich uit onbegrip voor hun
geciviliseerde trucs en on
waarheden van rechters en
advocaten, niet meer kan
verzetten. Hij sterft aan de
galg. Een in wezen simpel
verhaal, dat vooral door
McQueens voortdurende aan
wezigheid een geloofwaardig
afscheid van de western-held
wordt. Zijn vage liefdesavon
tuur met een onderwijzeres
zit wat ongelukkig in de film,
maar sfeer en fotografie zijn
uitstekend. De steeds door
groefder ogende McQueen
heeft deze „Tom Hom" als
een tweede huid uit de histo
rie opgediept.
BERT JANSMA
Keizer Caligula (Malcolm McDowell) met het lichaam van zijn overieden
zuster Drusilla (Teresa Ann Savoy).
LIDO I, EUROCINEMA
I EN II (Alphen): Caligula,
heerser van Rome (18)
met Malcolm McDowell
en Peter O'Toole. Regie:
Bob Guccione.
'ok een Jager op veedieven kent rustige momenten.
In 1932 wilde Cecil B. de
Mille een groots spektakel
maken over de verdorven
heden van het decadente
oude Rome, zonder daarbij
in conflict te komen met
de toenmalige censuur.
Vergeleken bij Bob Guc-
cione's „Caligula", die on
gehinderd alle registers
kon opentrekken, is De
Mille's „Het teken des
kruises" nu een werkje
voor een kindermatinee
geworden.
Want Bob Guccione doet zijn
„Penthouse"-reputatie alle
eer aan en probeert van de
eerste beelden af de toe
schouwer zoveel mogelijk te
schokken. En dat in zo'n
twee-en-een-half uur, waar
in we een combinatie van
Pasolini's „Salo" en „Deep
throat" voorgezet krijgen
met enkele aan Fellini's
„Satyricon" herinnerende
totaalbeelden (zonder Felli
ni's knap gekozen typetjes),
knap vervelen.
Je moet bewondering heb
ben voor de bezeten Mal
colm McDowell, die onder
het motto „Hoe langer hoe
gekker", het al die tijd vol
houdt de wrede enperverse
vierde keizer van Rome
neer te zetten als een „Cloc
kwork orange" in toga.
Peter O'Toole verschijnt al
leen in het eerste halfuur als
een zeer vitale 77-jarige Ti
berius, Caligula's grootvader
en voorganger. De brave
John Gielgud heeft dan als
de wijze raadsheer Nerva al
zelfmoord gepleegd. Mis
schien omdat hij de rest van
het scenario van Gore Vidal,
die zijn voornaam dit keer
alle eer aandoet, had gele
zen.
Je moet over een sterke
maag en sterke zenuwen be
schikken om twee en een
half uur naar de wreedhe
den en de orgiëen, die Bob
Guccione met een zekere
wellust in beeld brengt, te
blijven kijken. Er zullen ook
wel veel mensen zijn, die zo
nu en dan een oogje dicht
doen, terwijl argeloze toe
schouwers, die een Romeins
spektakel hadden verwacht
met hele legerscharen, de
film beslist niet tot het einde
zullen uitzitten.
Het verhuurkantoor heeft
de film zelf maar meteen
toegankelijk voor achttienja
rigen en ouder verklaard.
Iets wat eigenlijk alleen
maar bij sex-cinema's voor
komt. Maar Caligula is dan
ook de keizer van de sex-ci-
nema geworden.
MILO
LIDO II De Monsters (16)
Een monsterachtig verhaal
dat onder de regie van Bar
bara Peesers speelt in het
vissersdorpje Noyo. (vierde
week)
STUDIO Hardly Wor
king (a.l.) Regisseur Jerry
Lewis ook in de hoofdrol.
Grappige momenten worden
wat te langdradig gebracht,
(vijfde week)
TRIANON De Losbol
(a.l.) Jean Paul Belmondo
kan zich weer eens geheel
uitleven in het verhaal over
de gentleman-inbreker die
tijdens zijn proefverlof uit de
gevangenis wat 'zaken' af
handelt. (tweede week)
CAMERA Once upon a
time in the west (12 jr).
Oude maar uitstekende
western, die jaarlijks in tal
van bioscopen terugkeert,
(reprise, tweede week).
EUROCINEMA III (Alphen
aan den Rijn) De losbol (a.l.)
Zie Trianon.
EUROCINEMA IV (Alphen
aan den Rijn) Crime bus
ters (12)
LEIDEN/DEN HAAG
In samenwerking met de
Leidse Volksuniversiteit
heeft het Nederlands
Danstheater het komend
seizoen voor de Leidse
balletliefhebbers een bij
zondere aanbieding; een
abonnement van vier pre
mière-voorstellingen in
het Scheveningse Circus
theater met gratis busver
voer van Leiden naar
Scheveningen en terug.
De voorstellingen worden
gegeven op vier woensda
gavonden, 26 november,
14 januari, 25 maart en 17
juni (Holland Festival).
Op deze avonden zullen
gratis bussen om kwart
over zeven van Molen de
Valk naar Scheveningen
rijden. Meteen na de voor
stelling worden de abon
nees weer teruggebracht
naar Leiden.
In elk programma is min
stens één première opgeno
men. In november en janu
ari zullen twee balletten in
première gaan van de cho
reograaf William Forsyth,
die verbonden is aan het fa
meuze Stuttgarter Ballet.
De Zweedse choreograaf-
danser/regisseur Mats Ek,
die met ingang van dit sei
zoen verbonden is aan het
Nederlands Danstheater
brengt in maart de eerste
Nederlandse voorstelling
van zijn ballet „Het huis
een ballet van Nils Christe,
als danser verbonden aan
het Nederlands Danstheater
en tevens choreograaf. In
het Holland Festival van
iuni 1981 worden nieuwe
balletten van Hans van Ma
nen en Jiri Kylian, artistiek
leider van het Nederlands
Danstheater opgevoerd. In
elk programma zijn be
staande balletten van Ky
lian opgenomen, zoals de
„Soldatenmis", „Dream
Dances", „Ariadne", „Psal
mensymfonie" en „Msa
Glagolskaja".
De abonnementen zijn ver
krijgbaar bij K&O aan de
Oude Vest 45 in Leiden.
Daar kan men ook voor in
formatie over het busver
voer terecht. De inschrij
vingstermijn loopt tot 1 ok
tober. De prijzen van de
abonnementen bedragen
/55 voor de eerste rang,
ƒ47,50 voor de tweede rang
en ƒ40 voor de derde rang.
Jongeren tot 26 jaar betalen
10 gulden minder per abon
nement
Werk van Ineke van der Burg.
NOORDW1JK Vanaf
komende weekeinde valt
er in de eeuwenoude Vis
serskapel aan de Hoofd
straat een collectie olie
verfschilderijen en kera
miek te bezichtigen.
Het is werk van de kun
stenaressen Ineke van der
Burg en Els van Beek, die
samen voor een boeiende
expositie zorgen.
Inkeke van der Burg, (33),
Haagse van geboorte, be
zocht in de residentie de
Academie voor Beeldende
Kunsten. Haar werk is in-
Setogen en oprecht, net als
e kinderen, die zij op het
doek neerzet De ronde
vorm van de kopjes straalt
een ontroerende eerlijkheid
en weerloosheid uit. De
mensen, vooral de kinderen
die Ineke schildert, hebben
vaak eenzelfde gelaatsuit
drukking. Daardoor doet
haar werken veelal denken
aan de naieve schilder
kunst. De kunstenares
schildert voornamelijk in
tussentinten van geel, bruin
en rood. Deze kleuren en de
uitgedrukte emotie geeft
aan het werk van Ineke
van der Burg een extra di
mensie.
Els van Beek komt uit Am
sterdam en studeerde aan
vankelijk muziek. Beroeps
matig hield zij zich later be
zig met dessineren, batik
ken en het ontwerpen van
sieraden. De laatste jaren
legt zij zich echter uitslui
tend toe op keramiek.
Haar plastieken worden uit
plakken en rollen klei op
gebouwd en vervolgens op*
1200 graden Celsius gebak
ken in een electrische oven.
De door haar gebruikte gla
zuren, maakt zij meestal
zelf. De werkstukken van
Els van Beek hebben een
fraaie, gave vorm en zijn
met een zijde-achtige mat-
glazuur afgewerkt Zij ge
tuigen van een artistiek
vakvrouwschap.
Burgemeester mr. J. M.
Bonnike zal de expositie
vanavond, om acht uur ope
nen.
Tot en met 31 augustus is zij
dagelijks voor het publiek
geopend en wel van 14 tot
17 uur en van 19 tot 21 uur
(zaterdag en zondag van 13
tot 16 uur. De toegang is
gratis.