Kunst uit Turkije en Mexico toont weer Westers karakter Russisch-orthodoxen en Pax Christi spraken over rechten van de mens KRITIEK OP DOCUMENT SYNODE NIET DIE VAN NEDERLANDSE BISSCHOPPEN kerk wereld GEWEST LEIDSE COURANT ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1980 PAGINA$T De Russisch-orthodoxe kerk en de katholieke kerk moeten in toene mende mate actief zijn bij het be vorderen van de rechten van de mens. Dit moet vooral de taak zijn van de leden van de kerken, omdat, zonder hun betrokkenheid, uitspra ken van kerkelijke leiders weinig zoden aan de dijk zetten. Dit staat in een gemeenschappelijke verklaring van afgevaardigden van de Russisch-orthodoxe kerk en van Pax Christi International aan het ein de van een vijfdaagse studieconferen tie deze week op het eiland Wight Het thema van de studiebijeenkomst was „Mensenrechten in de verschil lende theologische tradities". De verklaring zegt verder, dat de kerk een profetische taak heeft bij het bevorderen van de rechten van de mens. Zij moet, als dat nodig is, bereid zijn kritiek te leveren op bepaalde as pecten van het politieke en sociaal- economische systeem waarin zij zich bevindt Daarbij biedt zij geen ideaal politiek of anderssoortig systeem aan, maar verschaft beginselen, waaraan alle systemen kunnen worden ge toetst Men was het óver eens, aldus de ver klaring, dat de betrokken kerken moeten samenwerken bij de ontwik keling van een theologie van de men senrechten. Zolang die er niet is kan een basis worden gevonden onder meer in de bevrijdingstheologie. Ook al zijn de rechten van de mens in de eerste plaats bedoeld voor het indivi du, zij mogen toch niet zodanig wor den toegepast, dat zij de rechten van de samenleving schenden. Aan de an dere kant mag de samenleving zich niet zo breed maken, dat zij het indi vidu berooft van zijn basisrechten. Al dus de verklaring. Afgevaardigden van de Russisch-ort hodoxe kerk en van Pax Christi In ternational hebben al eerder dit jaar een studieconferentie gehouden en wel in Zagorsk in de Soviet-Unie. Deze had als onderwerp „Theologie en vrede" en vloeide voort uit de offi ciële contacten die Pax Christi sinds 1972 heeft met de Russisch-orthodoxe kerk. De basis voor deze contacten werd gelegd door kardinaal Alfrink, de toenmalige internationale presi dent van Pax Christi en wijlen metro poliet Nikodim. Tot drie maal toe is er sindsdien een breed overleg gevoerd en wel in We nen, Leningrad en Londen. Op de bij eenkomst in Londen is besloten tot het houden van kleine studieconfe renties van deskundigen uit beide or ganisaties, zoals die in Zagorsk en die van deze week op het eiland Wight. De boven weergegeven verklaring, die daar is opgesteld, zal ook naar de verschillende kerkelijke organisaties worden gestuurd. Dit najaar zal er in Oostblok, ook juist als het klimaat tus sen oost en west aan het verslechteren is. Door deze dialoog in de geest van de akkoorden van Helsinki wil Pax Christi zich op de hoogte stellen van de opvattingen, die in het Oost blok leven over vrede, gerechtigheid en de rechten van de mens. Aldus probeert het een beter inzicht te krii- gen in de ingewikkeldheid van de vredesproblematiek en in de plaats en mogelijkheden van bijvoorbeeld de kerken in het Oostblok aangaande ontspanning en samenwerking. De kritiek van de studie commissie op het werkdocu ment voor de vijfde algeme ne bisschoppensynode over de taken van het christelijk gezin, is niet de kritiek van de Nederlandse bisschop penconferentie. Deze heeft besloten deze kritiek op het Vaticaanse werkdocument niet tot de hare te maken. ook al had studiesecretaris dr. A. Vermeulen van de kerkprovincie de opdracht, samen met specialisten op het gebied van huwelijk en bisschoppenconferentie. Dit blijkt uit de reactie van de bisschop van Rotterdam, mgr. Simonis, op berichten, dat al leen hij en de bisschop van Roermond, mgr. Gijsen, het niet eens zijn met het kritisch commentaar op de Vaticaanse „lineamenta" (discussiestuk). Mgr. Simonis zei, dat de bis schoppen het commentaar van ae studiecommissie van dr. Vermeulen naar het Vati- caan hebben gestuurd met een briefje erbij, waarin stond dat dit de kritiek was van „een bepaald aantal mensen" in Nederland en niet van de Nederlandse bisschoppen. Volgens mgr. Simonis was er geen tijd om een ander stuk te laten vervaardigen dat wel als reactie van de Nederlandse bisschoppenconferentie kon gelden. De persdienst van het secreta riaat van de kerkprovincie te Utrecht weet niets van een brief aan Rome, waarin de bisschoppen zich van de kri tiek van hun studiecommissie zouden hebben gedistan- cieerd. Fans Johannes Paulus II heeft de bisschoppen van Bolivia een telegram ge stuurd waarin hij hen aan moedigt door te gaan met het verdedigen van de men senrechten in het door eld verscheurde land, zo de Vaticaanse radio bekendgemaakt Hij heeft dit gedaan via de pauselijke nuntius in La Paz, mgr. Al- f io Rapisarda. Het radiosta tion herinnerde eraan, dat de Boliviaanse bisschoppen een beroep hadden gedaan op de autoriteiten de men senrechten te eerbiedigen. De zender maakte ook mel ding van een gezamenlijke •ging van de Spaanse am- issadeur en de pauselijke nuntius de vrijheid te ver krijgen van veertien pries ters en hun lekenhelpers die na de militaire staats greep werden gearresteerd. gewelc heeft ter dekking van de kosten van het recente bezoek van paus Johannes Paulus II aan nun land. Men verwacht, dat uiteindelijk ruim vier miljoen gulden zal binnenkomen of ruim tweemaal zoveel als de kosten van het pauselijk be zoek belopen. Volgens het Franse episcopaat zal het res tant worden igebruikt voor het internationaal eucharistisch congres, dat volgend jaar in Lourdes wordt gehouden. De paus zal dan ook weer naar Frankrijk komen. Bijna alle inwoners van de stad Klaipeda in Litouwen hebben een verzoekschrift aan president Leonid Brez- jnjev van de Sovjet-Unie ge richt, waarin de heropening van de katholieke kerk van de stad wordt gevraagd. Dit meldt het ondergrondse blad „Kroniek van de kat holieke kerk in Litouwen". In totaal werden 148.149 handtekeningen verzameld. Het gaat om een door de au toriteiten in beslag geno men kerk, de enige die na de oorlog in Litouwen mocht worden gebouwd. Hiervoor was in het gehele land rond elf miljoen gul den bijeengebracht. In vrij willige ploegendienst heb ben vele gelovigen aan de bouw meegewerkt. In 1961 werd het gebouw voltooid, maar spoedig daarna in be slag genomen en tot con certzaal omgebouwd. Al verscheidene malen is om heropening gevraagd, maar nooit zo massaal als nu. Het Cranach-altaar in het museum van Salzwedel wordt volgens berichten in Oostber- lijnse bladen momenteel ge restaureerd. Het uit 1582 date rende, laatste grootste groeps-l schilderij van Lucas Cranach de jongere, gaat door voor een van de voornaamste werken* van de schilder. Onder de! werkenden in een wijngaard] zijn twintig reformatoren, on-| der wie Luther en Melanc-! hton, afgebeeld. Nu de restau-j rateurs de eeuwenoude ver nis- en andere beschermende! lagen hebben verwijderd, toont het schilderij weer ziin heldere kleuren. Het volledi ge altaar met zijluiken, sokkel, en bovenstuk moet in 1981 weer voor bezichtiging gereed zijn. van de universiteit van Nij-' megen is in Freiburg voor de laatste maal opgetreden als voorzitter van het Secre tariat International des En- seignants Secondaires Cat- holiques (SIESC), een inter nationale vereniging van katholieke leraren. Er wa ren honderd deelnemers] van tien aangesloten vereni-] mngen uit acht Europese landen. Prof. Nuchelmans was mede-oprichter van het verbond, vele jaren secreta-j ris-generaal ervan en sinds] 1976 president. Hij is opge volgd door de Franpaise Eli sabeth Schmidt, lerares aan een gymnasium in Straats burg. mis, mmv. Bronzangertjes; H. Bonifatius za. 19.00 u., zo. 9.45 u. hoogmis. 11.30 u.; H. Plus za. 19.00 u., zo. 9.00 u., 10.30 u. hoogmis 11.30 u.; O.L. Vr. Onbevt. Ontv. za 19.00 u., i_. 9.30 u.. 10.45 u. hoogmis, 12.15 u.; St. Antonius 9.30 u. en 11.00 u. par. I r Padua za. 19.00 u. euch. met muzikale omlijs- u.; H. Petrus za. 19.00 u.. zo. 9.00 u.. 10.30 u. hoog mis. 12.00 u. en 18.00 u.; O.L Vr. Hemelvaart zaL hoogmis. AARLANDERVEEN: za 19.00 u., zo. 7.30 u.. 10.30 u. hoogmis; dep. Ter Aar zo. 9.00 u. hoogmis, 12.00 u. 8.00 u., 10.00 u. hoogmis, 11.30 u HAZERSWOUDE-RIJNDIJK: zo. 10.00 u. euch. H. Bernardus; Het Anker za 19.00 u. euch.. zo. 8.45 u. en 11.15 u. euch. meenschap Rijnsburg za 19.00 u., zo. 10.30 u overige zondagen: 8.00 u., 9.30 u. hoogmis, 11.00 u. en 17.45 u. euch met zang. 10.00 u. euch. met koor; St. Victor za. 19.00 u. euch met afwisselend dames- of heren- koor. zo. 9.30 u. hoogmis met dameskoor, 11.00 u. euch. met samenzang ROELOFARENDSVEEN: Maria Presentatie: za. 19.00 u.. zo. 8.00 u., 9.30 u. hoogmis, 11.00 u.; H. Petrusbanden za 19.00 u., zo. 9.30 u. hoogmis, 11.30 u. RUPWETERING: za. 19.00 u., zo. 7.30 u.. 9.00 u. hoogmis met heren- VOORSCHOTEN: WARMOND: za. 19.00 u„ zo. 8.30 u.. 10.00 u. hoogmis. 11.30 WOUBRUGGE: za 19.00 u., zo. 10.00 u. hoogmis. 9.00 u. hoi ZOETERWOUDE-RIJNDIJK: Meerburgparochie za. 19.00 u. met wisselende k ren; zo. 9.30 u. hoogmis met wisselende kore 11.00 u. mot volkszang. ZOETERWOUDE: St. Jan Zuldb. weg za geen dienst, zo. 9.30 hoogmis. 11.00 u.; Chr. Dienaarkerk za 19.00 met zang, zo. 10.00 u. hoogmis. DE ZILK: H. Hartparochie za 19.00 u.; zo. 10.00 u., 11.30' 18 Samenkomst. Studentendienst. Marekerk: 10 ds. Kruithof, Mon ster. 17 ds. Zoutendijk. Maranathakerk: 10 da Koolstra. Merenwijk: 9.30 prof. v.d. Berg. Bethle- hemkerk: 10 ds. Pannekoek, H. Av. Bevrijdingskerk: 9 ds. De Jong. Vredeskerk: 10 ds. Locher. Englise Jeugdkapel Vredeskerk 10.00.; De Goede Herder 10.30. Gereformeerde en andere kerken: Zulderkerk: 10 ds. Rietveld. Petrakerk: 9 ds. Riet-» veld. Oude Vestkerk: 10.15 ds. Wentzel. Maranat hakerk: 10 ds. Koolstra Bevrijdingskerk: 9 ds. Lam ping. Groenhoven: 10 Mw. van Keulen. Jeugdha- Leeuwen. 18.30 drs. Vree. Chr. Geref. Kerk: 9.30 Dienst des Woords, 18.30 kand. v.d. Heuvel. TER AAR Herv. Gem.: 9.30 ds. Klein Kranen burg, 18.30 ds. Kruijf. Geref. Kerk Diensten 9.30 en 17 ds. Welbedacht. BOSKOOP Herv. Gem.: Dorpskerk: 9.30 da Stel wagen, 18.30 ds. Dijkstra, De Stek: 9.30 ds. Hey- mans. Geref. Kerk: 9.30 en 17 ds. Dijkstra. Chr. Ge ref. Kerk: 9.30 en 17 ds. Van Langevelde. HAZERSWOUDE Herv. Gem.: 9.30 ds. Karkema, 18.30 ds. Haitsma. Geref. Kerk: 9.30 dra de Raadt, kerk: 9.30 ds. de Jonge, 18.30 ds. v.f. Heiden. Ad- ventskerk: 9.30 ds. Schipper, 18.30 ds. de Jonge. Kruiskerk 9.30 ds. de Jonge. Geref. Kerk: Salvator- 10 en 19.30 Samenkomsten. Volle Ev. Gemeente: 10 Samenkomst. ALPHEN-NOORO (OUDSHOORN-RIDDERVELD) TROMMEL. Apeldoorn. Geref. Kerk Vr.: 10 en 17 Herv./Geref. diensten. Goede Herder: 10 ds. Mil. H. Av„ 18.30 ds. MoMe. De Bron: 9.00. ds. y.d. Ree, Verheus Amsterdam? Baptfstengemeente: 10 ds. Van Mameren. Voorschoten. Evang. Luth. Kerk: 10.15 ds. de Boeft, Voorschoten. Nieuw Apostoli sche Kerk: 9.30 en 16 Diensten. Evang. Chr. Ge meenschap: 10 dhr. Dikkes. Leger des Heils: 10 e dhr. Zijlstra. Zendingswerk Middern.groep Jeruel: BODEGRAVEN Herv. Gem.: Dorpskerk: 9.30 da Stelwagen, Droogers, 18.30 ds. Koole. Den Haag. Salvatorkerk 9.30 evng. van Goden, 18.30 ds. v.d. Sluis. Bethlehemkerk 9.30 dhr. Smits. 18.30 dhr. van Goden. Geref. kerk: Diensten 10 en 18.30. LISSE Herv. Gem. 9 ds. 't Hooft. Pauluskerk HOOGMADE Herv. Gem.: 10 dhr. Bakker. Kat wijk DE KAAG Herv. Gem.: 9.30 ds. Kolkman, KATWIJK A.D. RIJN Herv. Gem.: Dorpskerk: 10 da Aarents, 18 dr. Meyers, Lelden. Ontmoetings- kerk 10 ds. Broekema, 18.30 ds. Groenenberg, Utrecht. Geref. Kerk Diensten 9.30 en 18.30. Schuurman, 18 ds. Arkeraats, H.D. Ichtuskerk: 10 erg. Schuurman. 17 Leesdlenst. NIEUWKOOP Herv. Gem.: 9.30 dhr. Van Stam, ter, 19 ds. de Haan. Geref. Kerk Vr. BV.: 8.45 da Moleveld, 16 ds. De Lange. Volle Ev. Broederschap Gem. Centrum: 16 Samenkomst. OUDE WETERING Herv. Gem.: 9.30 da Lalle- man. Geref. Kerk: 9.30 da Los, 18.30 da Jaspers Focks. RUNSATERWOUDE Herv. Gem.: 9.30 da de Kruijf, 19 ds. Klein Kranenburg. Geref. Kerk: 9.30 Leesdlenst, 14.15 ds. Bouw. ds. Hamstra, Alphen. NIEUWVEEN Herv. Gem.: 9.30 da Molenaar, 18.30 ds. v.d. Weerd. NIEUW-VENNEP Herv. Gem.: 9.30 dhr. Haitlnck. SASSENHEIM Herv. Gem.: 9 en 10.30 da Hem- dr. Jansen. Ichtus 10 kand. Zuiderduin. 17 Mr. de Bond: geen dienst - V. E. Gem. 19 samenkomst in ref. Kerk: Trlomfatorkerk: 9 en 10.30 en 17 Chr. Ge ref. Kerk Diensten 10 en 17. Volle Ev. Gem. Rijn land: 9.45 ds. Bulthuis. Soefiebeweglng 16 Ere dienst. KOUDEKERK A.D. RIJN Herv. Gem.: 10 dr. van Santen, 19 ds. Bogers in Geref. Kerk. Geref. Kerk Diensten 9.30 en 18.30. LEIDERDORP Herv./Geref. Kerken: Dorpskerk: 10. 18.30, Hoofdstraatkerk Dienst 10. Scheppings- NOORDWUKERHOUT Herv. Gem.: 10 da Kalk- 10.30 ds. Ter Linden. Endegeest 9.30 ds. V.E.Gem.: 19 Samenkomst In kerk NPB. VALKENBURG Herv. Gem.: 10 en 18.30 da Ver meulen Geref. Kerk: 9.30 dra Welbedacht, 18.30 drs. de Raadt. VOORHOUT Herv. Gem.: 10 ds. mw. Brokerhof. Aula: 10 u. mevr. da Flesseman van Leer, Ams Hulp- en Hellkerk: 10 u. ds. Verheule. Kapel Rijndijk: geen dienst. De Ark: geen dienst. Geref. Kerk: Dorp: 9.30 u. Burg. ds. A. J. Kret, Sassenhelm, 17 ds. v.d. Schoot. Aula: 10 u. mevr. da. Flessehian van Leer, Ams Geref. Kerk (Vrijgemaakt): 10 u. en 17 u. leesdienst. Werner. Geref. kerk Dorp: 10 Sipke vd. Land. 19 dr Zie kievitskerk. WOUBRUGGE Herv. Gem. 9.30 1.30 ds. v. 1.30 idem. 18.30 ds. v. Niel. Geref. Kerk: 9.30 da Meyeri Christ yeringS*- VOORSCHOTEN Herv. Gem.: 10 en 19 ds. v.d. ZEVENHOVEN Herv. Gem.: 9.30 d3. Goedkoop Tentoonstellingen vormen een belangrijk on derdeel van culturele verdragen tussen de di verse staten en het is goed dat wij hier in het Westen op de hoogte worden gebracht van het kunstleven in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en elders, terwijl ook omgekeerd de cultuur van het Westen de belangstelling krijgt in dié lan den waarmee wij kunst uitwisselen. Maar de ervaring heeft ons wel geleerd dat we van het eigen inheemse cultuur-patroon niet veel te zien krijgen: de meeste kunstenaars van ver over zee die „uitgewisseld" worden, hebben hun opleiding in Parijs, Londen, Wenen of Am sterdam en Den Haag gekregen. Ze zijn op die manier door het Westen zó beïnvloed (met be houd van enkele speciale eigen karaktertrek ken) dat ze gingen schilderen, beeldhouwen, schrijven, componeren, etc, in een Westerse trant die door het oude kolonialisme al een uni versele aanloop had gekregen en nu dikwijls in modernistische experimentele zin voortgezet wordt. Wat ons tevoren over de Turkse schilder Sabri Berkèl, die zijn werken in Pulchri Studio tot 22 augustus presenteert, meegedeeld werd, lag precies in de lijn van wat wij boven schreven: de man is geboren in Joegoslavië, hij kreeg zijn opleiding in Belgrado, Florence en Istanbul, maakte studiereizen naar vele Europese steden en kunstcentra, nam deel aan de grote tentoon stellingen in Sao Paulo, Tokyo, Lugano, We nen, en bij herhaling aan de Biennale van Ve netië. We hebben dan ook te doen met een schilder die weinig sporen van de Ottomaanse vormenschoonheid in zich opgenomen heeft en zich terdege op de Westerse abstractie en het kubisme oriënteerde. En als zodanig dient men zijn kunst te beoordelen: hij is dan een schilder die vaardig met vormen en kleuren kan om springen zoals velen onzer abstractici, schier onuitputtelijk in compositorische variaties, die zijr „stukken" uitzet op égalé vlakken en ge- Leticia Tarrago Lluvia de peces charmeerd is op zachte pastelachtige kleuren. Een stilleven uit '49 duidt op 'n periode van heftiger coloriet-inspiraties. Er zijn werken bij die in de richting van Mondriaan en van Does burg wijzen maar de grote doeken die direct aansluiten bij het kubisme behoren tot zijn beste werken: „De Yoghurtverkoper" en „Hoofd". Want hier zien we de sierlust beheerst en ingeperkt, onderverdeeld en gecombineerd op 'n ingenieuze manier die (en dat is het ken merk van het geslaagde kubisme) heel natuur lijk schijnt te ontstaan. In de Kop$aal en Vierkante Zaal van Pulchri» 's Sabri Berkel De Yoghurtverkoper een grote collectie Mexicaanse kunst te zien, te weten: grafiek, plastiek en foto's. Deze expositie valt buiten het uitwisselings-systeem en is het resultaat van een initiatief van de Mexicaanse Ambassadeur die ook de opening verricht heeft. En, afgezien van de plastiek en van de fotografie, krijgen we hier weer hetzelfde beeld voorgeschoteld: deze kust berust op 'n universe le tendens en de bonte verzameling gravures, litho's, xilografiëen, etc, konden net zo goed in ons land, Engeland, Duitsland of Spanje zijn ontstaan; ze hebben voor negentig procent die hedendaagse mentaliteit die, naast 'n frisse oor spronkelijkheid, ook het nadrukkelijk extreme of het onzekere en onwerkelijke absurde bij zich hebben. In ieder geval achten we het beeldhouwwerk van Abel Ramirez Aguilar wel tot het beste en mooiste wat hier te zien is: zo speels en zo oorspronkelijk van opvatting en uitwerking en gebaseerd op het inheemse volksbestaan als maar mogelijk is. De foto's van Manuel Penafiel, begrepen onder de motieven „Le real-lo irreal y lo impossible" (de werke lijkheid, het onwerkelijke en het onmogelijke) getuigen van 'n enorme fantasie die zich alleen maar kan realiseren door middel van een vak techniek die geen enkele kunstgreep schuwt om zulke resultaten te bereiken: beelden, kop pen, portretten, overspoeld door lichteffecten die mysterieus te voorschijn treden of zich weer terugtrekken in een kleuren-nevel, bril jant, sprankelend en doortrokken van een vaak overdadige barok zoals die in dit zonnige land bestaat. Hier is o.i. toch wel sprake van echte nationale kunst! Maar de kopzaal staat in het teken van de moderne goede middelmaat met 'n paar uitschieters: de etsen van Leticia Tarra go en de grote duistere abstracten van Antonio Diaz terwijl de droge naaldetsen door Guiller- mo Ceniceros tot het betere fijne werk gere kend kunnen worden. Zoals overal pleegt men ook in Mexico een zachtaardige verre navol ging van de lieve Engelse Praeraphaëlieten en hun directe opvolgers, die fijne, dunne teke naars met hun wegzwevende damestjes; dit laat Iliana Fuentes als een andere Jessie King wel zien. Zelfs de stoere Germanistische houtsnede stijl is terug te vinden in „Paisaje I-II en III" van Mary Martin. Genoeg aanduidingen nu van allerlei invloeden die in de Mexicaanse cultuur van vandaag werkzaam zijn. Om tot een over zicht te komen: De grote Pulchrizalen bieden kijks genoeg! De Mexicaanse kunstenaars ver blijven er t.e.m. 10 augustus. jan verheyen Abel Ramirez Aguilar Galteros

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 4