Begin jaren vijftig herleeft met Matchbox Verdi laat kiezen tussen dominee Stiffelio99 en kruisridder ..Aroldo99 KLASSIEK Concertagenda i De jaren tachtig zijn goed begonnen. Een aan tal prima langspelers en nieuwe groepen, waaron der Any Trouble, zagen het licht Het „nieuwe" geluid waar iedereen naar op zoek is, blijft echter uit. Tussen al die probeersels valt één groep op, niet zozeer door zijn vernieuwende kracht, alswel door de muziek: namelijk de roc kabilly. Met die muziek groeide de jeugd uit het begin van de jaren vijf tig op. Elvis Presley put te er zijn ideeën uit en werd een ster, maar ook vele andere groepen von den er een goede inspira tiebron in. Toch is de rockabilly in Engeland en de rest van Europa nooit zo populair ge weest als in Amerika. Gelukkig heeft de Engel se groep Matchbox daar verandering in gebracht want hun rockabilly heeft inmiddels de grote doorbraak beleefd. Karregat Eindhoven. Een stampvolle zaal vol vet- kuiven. Matchbox treedt er samen met de oude roc ker Ronnie Hawkins op en mag als laatste de bühne op. Na de eerste nummers als „Poor boy" en „Buzz Buzz a diddle it" kan het tot dan vrij koele publiek zich niet langer inhouden en swingt mee op de mu ziek. die haar tweede jeugd beleeft. De „act" met .de contra-bas (waarbij Gordon Scott op de zijkant van het instrument, dat door Fred Poke wordt be speeld. gaat staan) moet helaas vervallen, omdat de bas het te vroeg begeeft, maar de show is er niet minder om. De band moet dan ook twee keer terug komen en had rustig tot de volgende ochtend kunnen spelen als de zaaleigenaar de lichten niet had ontsto ken. Een tiener schuift naar voren en beklimt het podium, klampt zich aan gitarist Steve Bloomfield vast en zegt: „Ik houd niet van rock roll of rocka billy, maar ik vind deze band uitstekend". Steve is duidelijk onder de indruk. Hij zegt later: „Dat is het grootste compliment dat ik ooit heb gekregen". Kaam gemaakt Matchbox heeft in Neder land, inmiddels naam ge- Matchbox met rechts boven de gebrilde Steve Bloomfield. maakt, wat voor een groot deel komt door de reeks succesvolle concerten, die de groep begin dit jaar gaf. Met de single „Midnite Dynamos" stevig in de top vijf en een goed verkochte elpee achter de kiezen, werkt de groep momenteel in de studio aan de opvol ger. Een niet zo heel ge makkelijke opgave, vol gens tekstschrijver/gitarist Steve Bloomfield. „De eer ste elpee is geen echte rockabilly-langspeler om dat er té veel koperblazers op staan. Op de nieuwe plaat wil ik dat voorko men, wil ik dichter bij de roots blijven". Dat is echter niet het eni ge probleem waarmee Ste ve Bloomfield worstelt. Aan de ene kant wil hij de groep een eigen geluid ge ven en de muziek toegan kelijk maken voor een groter publiek. Aan de an dere kant wil hij de in middels vergaarde fans niet verliezen en de rocka billy niet dermate „moder niseren", dat er geen spaan van heel blijft. Hierdoor voel ik me soms beperkt in mijn mogelijk heden. Om toch niet ge frustreerd te raken, schrijf ik daarnaast ook country- muziek. Die wordt welis waar niet door de band ge speeld, maar mijn uitgever weet er altijd wel iemand voor te vinden. Ik heb echter al een tijd niets ge schreven, omdat we uit alle delen van de wereld aanvragen voor concerten kriigen. Ik weet dat het belangrijk is om je gezicht te laten zien, vooral nu de single en elpee het zo goed doen, maar het liefst ging ik wat minder de planken op". meer schrijven „Ik bekijk momenteel de mogelijkheden om minder op te treden en meer tijd vrij te maken voor het schrijven van nieuwe tek sten. Ik wil dan nog wel op de elpees en singles van Matchbox meespelen en die platen helpen produce ren, maar voor de concer ten zou een andere gitarist aangetrokken moeten worden. Aan de andere kant hoop ik, dat we ons in de toekomst kunnen be perken tot tournees van bijvoorbeeld twee maan den. Die zijn namelijk minder vermoeiend dan die losse optredens. Een ander voordeel is, dat er genoeg tijd over blijft om nummers te schrijven en platen op te nemen. Het is natuurlijk makkelijk zeg gen: Ik treed niet meer op, maar dan verlies je ook het contact met het pu bliek en dit is, als inspira tiebron, toch erg belang rijk". Matchbox wil de concert bezoeker niets anders dan op een aangename manier bezighouden. „Het publiek moet een beetje kunnen dansen, wat drinken en zich amuseren. Er is ech ter één probleem. Door de grotere bekendheid zijn we van kleine clubs naar theaters verhuisd. Daar moeten de mensen netjes in stoelen zitten en dat is minder leuk, niet alleen voor hen. De eerste keer. dat we in een theater speeldenwas het net alsof we voor een jury optra den, die zou beoordelen of we nu goed of slecht zijn". .Xen wave- country band De verwarring aangekon digd te worden als een new wave-country band zoals tijdens een televisie programma gebeurde, ligt inmiddels ver achter Matchbox. Graham Fen- ton, Steve Bloomfield, Fred Poke, Gordon Scott en Jimmy Redhead spelen rockabilly en blazen hier mee gouwe ouwe tijden weer nieuw leven in. De tijd dat een single nog drie gulden zestig kostte. HANS PIëT. Paul Simon Zanger, schrijver, gitarist Paul Si mon laat na vijf jaar weer van zich horen. Na een aantal succesvolle solo-elpees, na het uiteengaan van Simon en Garfunkel, was het een tijdje stil rond de in New York wo nende zanger. Hij heeft echter voor Warner Brothers zijn nieuwe pla tenlabel een single opgenomen „Late in the evening" met op de achterkant „How the heart approa ches what it yearns". De plaat komt eind juli uit en is de voorloper van een nieuwe elpee, die over een aan tal maanden zal verschijnen. Levon Helm Pas verschenen is de elpee „Ameri- cain Son" van Levon Helm, ex-lid van de rockgroep The Band. Naast de muziek heeft Levon inmiddels ook een andere vorm van expressie gevonden: de film. Al eerder speel de hij in „Coalminer's Daughter", een biografie over Loretta Lynn. Zijn vertolking van Loretta's vader kreeg dermate gunstige kritieken, dat Levon een aanbod kreeg voor nog een film, die momenteel in Spanje wordt opgenomen. Levon blijft zich uiteraard in eerste instan tie op muziek concentreren en de verwachting is dat hij over niet al te lange tijd gaat optreden met zijn groep „The Cate Brothers". Tubes De Amerikaanse groep The Tubes, die live, totaaltheater brengt, waar in vooral de massamedia op de hak worden genomen, heeft na vijf jaar haar oude platenmaatschappij verla ten en een contract getekend bij Capitol Records. Op een nieuwe el pee moeten we nog even wachten. Capitol heeft er deze week nog een nieuwe act bijgekregen, namelijk Anita Ward. XTC De Engelse groep XTC legt de laat ste hand aan de hieuwe. vierde el pee „Black Sea", die begin septem ber door Ariola wordt uitgebracht. Het album werd voor het grootste deel door Andy Partridge geschre ven (negen nummers) maar ook Co lin Moulding heeft zijn steentje bij gedragen (twee nummers). Zonder problemen zal de plaat echter het daglicht niet zien, want Virgin (de Engelse maatschappij) vindt het al bum een té lange speeltijd hebben (twee maal 26 minuten) en twee nummers „Living Through Another Cuba" en „Travels In Nihilon" qua tekst wat te opruiend. Wanneer de elpee uitkomt, is de groep net be gonnen aan een zes maanden du- rende tournee door de Verenigde Staten (met The Police) en Austra lië. Elvis In de stadsschouwburg van Amster dam wordt van elf tot vierentwintig augustus de rock-musical „Elvis" opgevoerd. Het is een wervelende show, waarin de volledige muzikale carrière van de Amerikaanse zan ger Elvis Presley wordt belicht. Twee jaar lang was de show, waarin maar liefst zestig Elvis classics worden gezongen, in Londen een groot succes en werd dan ook uitge roepen tot „Best musical of the year". Verdi wilde altijd betrok ken zijn bij de premières van zijn nieuwe opera's en vaak ook nog bij latere op voeringen. Het ging er hem niet alleen om na te gaan of zijn bedoelingen wel recht werden gedaan maar ook om het effect van zijn werk kritisch te ervaren. Daar had hij zeker reden voor toen hij omstreeks 1850 ge noeg kreeg van gepruikte en geharnaste helden en heldinnen en zich wilde gaan bezighouden met men sen en problemen van zijn eigen tijd. Dat zou hem luk ken in „La Traviata" maar al eerder gaf hij librettist Piave opdracht een destijds modern Franstoneelstuk geschikt te maken voor een muziekdrama. Je kunt je niet voorstellen dat de ver standige Verdi niet zou heb ben beseft boe hachelijk het onderwerp juist voor een Italiaanse opera wel was. Zette hij door uit ergernis over de kleinburgelijke mo raal waarmee hijzelf en zijn tweede vrouw werden beje gend? Hoe dat zij, de opera „Stiffe lio" gaat over een Duitse do mineesvrouw die haar man ontrouw is geweest, gebukt gaat onder de wroeging daar over en haar echtgenoot haar zonde bekent in een donkere nacht op een kerkhof. Den kend aan de woorden van Je zus over het werpen van de eerste steen, vergeeft de pre dikant zijn vrouw haar mis stap, wat in de opera bezegeld had moeten worden in een gewijde kerkruimte onder het voorlezen van bijbelteksten. Nog voor het werk in 1850 in Triëst zijn première beleefde, ging het al scheef. De censuur verbood de laatste acte omdat bijbelcitaten op het toneel, ge bracht door een gehuwde geestelijke, onbetamelijk wer den geacht. Verdi moest het muzikaal aangrijpende slot veranderen maar desondanks bleek dat het Italiaanse pu bliek er niets voor voelde een christelijke spiegel voorge houden te krqgen door een Duitse protestant in een „ge klede jas", want dat is de be tekenis van „stiffelio" in het Italiaans. In die tijd ver wachtten Italiaanse operalief hebbers in een dergelijke situ atie een wraak-, een moord of tenminste een waanzinscè ne. Stiffelioviel als een baksteen, ook toen het werk daarna in Rome en Napels werd opgevoerd als Gugliel- mo Wellingrode" nadat de 19de eeuwse dominee was veranderd in een 15de eeuwse minister in een Duits vorsten dommetje. Verdi had geen vrede met deze gang van zaken. Hij vond er zijn muziek terecht te goed voor, ook om de origine le orkestratie en de nogal ge durfde tonale textuur. Toen het theater in Rimini zes jaar later een nieuwe opera aan hem vroeg, wilde hij alleen een bewerking van „Stiffelio" leveren. Hij liet Piave de han deling nu verplaatsen van Duitsland naar een slot in het Engelse Kent. De dominee, later minister, werd getrans formeerd in een kruisvaarder Verdi (1813-1901), geportretteerd door Boldoni. die bij terugkomst uit het Hei lige Land, weer bij een biecht op een kerkhof, hoort dat zijn vrouw vreemd is gegaan. Hij verstoot haar, trekt zich in eenzaamheid terug op een ei- haar in de 13de eeuw precies zoals de dominee dat in de 19de eeuw al eerder had ge daan. Verdi nam zijn partituur grondig onder handen. Er levend aanspoelt, vergeeft hij een ballet ingevoegd, er ver dwenen enkele aria 's maar er kwamen er verscheidene nieuwe bij waaronder een met een instrumentaal behandeld vrouwenkoor. Een boetepsalm werd vervangen door een koor van drinkebroers en in de laastste acte was nu een ef fectieve stormmuziek op zijn plaats. De ouverture bleef maakwerk maar muzikaal werd de pakkende opera wel ênders maar zeker niet slech ter. Toch heeft Verdi het noch met „Stiffelio" noch met „Aroldo"gered. Beide werken werden ongeveer een eeuw vergeten. Nu echter sinds de jaren vijftig een algehele her kansing plaats heeft van on bekende opera's van Verdi, zijn ze allebei weer te voor schijn gekomen. „Aroldo werd een kwart eeuw geleden al herontdekt op het Mei festi val van Florence maar toen dacht men nog dat „Stiffelio", waarvan Verdi zijn paritituur uit gramschap had vernietigd, verloren was gegaan. In Na pels kwamen later afschriften van de oorspronkelijke „Stif felio" te voorschijn waardoor in 1968 in Parma ook daarvan een heropvoering mogelijk werd. De grammofoonplatenindu strie heeft er nu voor gezorgd dat ineens beide werken on der handbereik zijn gekomen. Lamberto Gardelli die al ze ven on- of weinig bekende Verdi's registreerde, nam in de reeks van Philips op twee platen (Nr. 6769 039, op musi- cassette nr. 7699 127) nu ook „Stiffelio" op en wel met de tenor José Carraras en de so praan Silvia Sass als het echt- paar-in-moeilijkheden, en verder met de bariton Matteo Manuguerra, de bas Wladimi- ro Ganzarolli, de tenor Ezio Cesare, de mezzo Maria Venu- ti en de tenor Thomas Moser. Koor en orkest zijn van de Oostenrijkse radio. „Aroldo" neemt drie platen of drie musicassettes in beslag, die zijn uitgebracht door CBS (Nr. 79328, musicassettes nr. 35906). Hier wordt het echt paar gezongen door de tenor Gianfranco Cocchele en de sopraan Montserrat Caballé, terwijl verder meewerken de bariton Juan Pons, de bas Louis Lebherz, de tenoren Vincenzo Manno en Paul Ro gers en de mezzo Marianna Busching. Koor en orkest zijn uit New York. De leiding be rustte bij Eve Queler. Hoewel de opnamen natuur lijk allebei hun goede en min der goede bestanddelen heb ben, zijn ze als document stuk voor stuk uniek. Ook omdat het gaat om werken die elk voor zich de moeite van het intensief beluisteren waard zijn, heeft het naar mijn in zicht geen zin ze gedétailleerd te bespreken. Hun kwaliteit loopt van zeer goed tot be hoorlijk. Wat de uitvoering betreft, zou mijn voorkeur naar „Stiffelio" uitgaan, maar ten aanzien van het werk zou ik dat niet durven zeggen. Dominee en kruisridder mo gen er fnet hun aanhang wat mij betreft allebei zijn, maar dan alleen in muzikaal op zicht. JOHN KASANDER Jackson Browne Hold Out De melancholieke Amerikaanse zanger Jackson Brow ne heeft in het nabije verleden meer dan eens beves- tigd, dat ellende en droefenis een prima inspiratiebron voor gedragen muziek kan zijn. „The Pretender" uit 1976, een elpee gemaakt na de zelfmoord van zijn vrouw, is hier een mooi voorbeeld van. Jacksons tek sten waren zo aangrijpend, dat het bij vlagen bijna gê nant werd om mee te luisteren (Here Come Those Tears Again). De neutrale en professionele begeleiding was weliswaar weinig opwindend, maar zeker niet storend. Browne scoorde kortom met The Pretender raak, en de elpee maakte in de loop der jaren zijn status van „klas sieker" waar. Nu is het in de regel zo dat na een hoogte punt de val komt, maar dit is bij Browne niet het geval. De grote periode van schijnbare inactiviteit (de live-el pee Running On Empty uit 1977 buiten beschouwing gelaten) heeft hij gebruikt om zijn verdriet te kanalise ren. Hij heeft getracht van die tragische periode uit zijn leven een helder beeld te krijgen en gezocht naar een passende muzikale begeleiding. Zo kwam „Hold Out" tot stand, en zo maakte Jackson Browne een tweede „klassiéke" elpee. De plaat fascineert tekstueel even veel als „The Pretender", maar is verstandelijker en eenvoudiger begrijpbaar. De zeven nummers handelen trouwens niet allemaal over Linda en de invloed die zij op Browne heeft. De West-Coast troubadour analyseert de disco in „Disco Apocalypse" zo scherp en zo eigen tijds, dat Don Henley en Glenn Frey van de Eagles met een song van dit kaliber „The Long Run" hadden kun nen redden. Kortom, Jackson Browne heeft% een muzi kale metamorfose ondergaan die hem definitief bij de onsterfelijke top heeft gebracht. Als typisch exponent van de jaren zeventig is het niet eens overdreven om te stellen dat Browne met „Hold Out" het testament van die jaren heeft geschreven. „It took me some time to fi gure out something you already knew" zingt Browne op een gegeven moment. Daarmee bedoelt hij de ontwik kelingen die de rockmuziek de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, en zo dekt hij zich bij voorbaat (volkomen nodeloos, zo blijkt) in tegen sceptici die vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met het hippiedom en de zogenaamde „established music". Maar lieve hemel, lie ver één aan de trends aangepaste plaat van een hippie, als Jackson Browne dan 150 moderne new wave, ska en disco platen voor dezelfde prijs. Doe je voordeel: „Hold Out" is een Modem Muzikaal Monument van een over jarige hippie!. A vdM. The Brecker Brothers Detente Voor wie het optreden van The Brecker Brothers tij dens het afgelopen Northsea Jazz Festival heeft bijge woond, is de nieuwste elpee „Detente" (Arista) wel even wennen. Speelden trompettist Randy en saxofonist Mi chael Brecker met hun band in het Congresgebouw voornamelijk jazz-rock zoals die ook te vinden is op hun live-elpee „Heavy metal be-bop" uit 1978, op „Detente" kan de muziek het best worden omschreven als jazz funk. Commerciële en vooral op kant 1 dansbare mu ziek met als hoogtepunt „Don't get funny with my mo ney". Kant 2 presenteert de meer jazz georiënteerde broertjes in vier instrumentale stukken, waarin hun on tegenzeggelijke virtuositeit duidelijk naar voren komt. Dat dit niet op de hele plaat gebeurt is jammer. Op vier van de vijf nummers op kant 1 zijn deze muzikale fami lieleden gereduceerd tot musici die af en toe een riffje en een solo blazen. De zang krijgt meer aandacht. Ble ven de vocalen op de eerste drie studio-elpees op de achtergrond, op Detenteheeft Randy Brecker niet de verleiding kunnen weerstaan zijn stem te verheffen en zich op de voorgrond te dringen. Alsof dat niet genoeg was, heeft hij ook de hulp ingeroepen van de zangers Carl Carl well en D.J. Rogers en een achtergrondkoor tje. Zijn broer is verstandiger; die doet tenminste wat hij het beste kan, spelen en verder zijn mond dichthouden. In hoeverre producer George Duke schuldig is aan de uitgebreide zangactiviteiten is onbekend. Kennelijk hadden The Brecker Brothers behoefte aan een detente, een ontspanning en wilden eens wat anders. TvR John Hiatt Two Bit Monsters De Amerikaan John Hiatt veroverde vorig jaar met zijn derde elpee Slug Line" stormachtig de harten van de scribenten die hun brood verdienen door over muziek te schrijven in plaats van ernaar te luisteren. Rauwe popmuziek gegoten in korte, krachtige nummers die stuk voor stuk staan als een huis. Een heldere melodie, sober begeleid, expressief en soms wat agressief gezon gen. Meer valt er over Hiatt niet te vertellen, en het zelfde geldt voor de nieuwe elpee Two Bit Monsters". Omdat Hiatt onverstaanbaar zingt en de teksten niet op een bijgaand vel te lezen zijn, is het onmogelijk erachter te komen wat hem tóch zo dwars zit. Er moet iets zijn, want zijn overdrachtsdrang op zijn elpees is maximaal. Maar ach, het zal wel los lopen. Belangrijker is, dat het allemaal (elf nummers lang) lekker, of liever nog, ver rukkelijk kljnkt. Het enige wat je op Hiatt tegen zou ebben is zijn stem. Maar als Graham Parker, Elvis Costello en Joe Jackson je favorieten zijn, is er geen en- kun heb kele steekhoudende reden te bedenken om John Hiatt en zijn Two Bit Monsters maar te vergeten. A VDM 2 augustus Punilux, Paard van Troje in Den Haag. 6 augustus Gang at four, Paradiso in Amster dam. 9 augustus Brupop in Bruinisse met The Shirts, Sector 27, Steel Pulse. Pat Travers en Kevin Goyne. 15 augustus The Shirts, Paradiso in Amster dam. 17 augustus Raymond van het Groenewoud. 's middags Vondelpark in Amsterdam, 's Avonds in Den Haag. 23 augustus Any Trouble, Eksit in Rotterdam. 24 augustus Any Trouble, Melkweg in Am sterdam. 28 augustus Any Trouble, Cirkelclub in Am sterdam. 25 augustus Julio tglesias, Houtrusthallen in Den Haag, Any Trouble in DeliL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 19