Godsdienstige minderheden in
Iran wacht onzekere toekomst
Missionarissen van
het Goddelijk Woord
hebben unieke
vlindercollectie
I
Priester-raadsli*
geschorst in Tin
Paus naar
AquilaenSiena
Korte metten
kerk
wereld
BINNENLAND
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 30
JULI 1980
„Stilt mijn honger, lieve mensen.
Een beremaag heeft veel te wensen!
Ik zamel grote en kleine gaven
Voor V Heidenland en zijne slaven;
Den gever kijk ik dankbaar 'an
En brom daarbij al wat ik kan".
Waar zou je een fraai staaltje van-poëzie
met een dergelijke inhoud anders moe
ten zoeken dan in een Missiemuseum
Een kaartje met deze tekst hangt naast
een levensgrote beer in het Missiehuis in
het Limburgse Steyl (bij Tegelen). Na in-
worp van een muntstuk spert het beest
zijn kaken wijd open, schudt met de kop
en laat een zacht doch dreigend gebrom
horen. Zijn waardevolle maaginhoud
komt ten goede van de missionarissen
van de Societas Verbi Divini, beter be
kend als de missionarissen van het God
delijk Woord, danwel de missionarissen
van Steyl. de congregatie die het mu
seum heeft ingericht en in stand gehou
den, nu al bijna honderd jaar.
Oude herberg
Maar de geschiedenis van de missiona
rissen van Steyl begon al eerder. Tijdens
de Kulturkampf (1870-1885), de strijd
tussfen de katholieke kerk en verschillen
de regeringen van Europa, was het in een
aantal landen niet wel mogelijk, zo niet
volkomen onmogelijk een kloosterorde te
stichten. Ook Bismarck droeg de katho
lieke kerk geen warm hart toe, maar toch
liep Arnold Janssen, een Duitse priester
en leraar aan een gymnasium in het
Westfaalse bisdom Munster, met grote
plannen rond. Zijn tijdgenoten zagen er
weinig heil in, maar Arnold Janssen zette
door. Niet in Duitsland, maar in Neder
land en wel in Steyl, kocht hij in 1875 een
herberg voor het bedrag van 10.000 gul
den. Op 8 september van dat jaar, de
dag van Maria Geboorte, opende hij zijn
missiehuis en in plaats van het oude uit
hangbord hing er een kruis boven de
deur van de herberg.
Doel van het stichten van de Congregatie
van het Goddelijk Woord was het oplei
den van missionarissen. In 1879 vertrok
ken de eerste jonge priesters naar Hong
kong om in China hun missionerend werk
te verrichten. Zij werden gevolgd door
vele, vele anderen. Zij trokken letterlijk
de wijde wereld in. Overal gingen zij heen
om het woord Gods te verkondigen.
Verzamelen
Maar behalve verspreiden van de Heilige
Schrift begonnen de missionarissen ook
te verzamelen. Helemaal in het begin zal
het zo zijn geweest dat de priesters, die
met verlof terugkwamen naar Nederland,
allerlei cultureel-religieuze voorwerpen
meebrachten ter lering van de studenten
aan het seminarie van Steyl. Maar al
lengs groeide dit uit tot een verzameling
die zo groot werd, dat men in 1882 een
Missiemuseum opende.
Overigens was dat nog een kleine verza
meling vergeleken bij wat thans in het
museum wordt tentoongesteld, maar zij
groeide zo gestadig dat het museum in
1932 toe was aan een uitbreiding.
En nu kan men in het Missiemuseum on
dermeer een unieke collectie vlinders
zien van alle soorten en maten, met de
prachtigste tekeningen en in onwaar
schijnlijke kleurschakeringen. Fantastisch
en ook een beetje angstaanjagend is de
grote collectie sprinkhanen, spinnen,
schorpioenen en kevers die allemaal
door de missionarissen uit de missielan
den werden meegebracht.
Maar niet alleen het „kleine spul" is in dit
museum te zien. Een hal verder kan men
zich vergapen aan opgezette zangvogels,
struisvogels, antilopen, zwijnen, giraffes,
herten, kleine aapjes en gorilla's, bisons,
koningstijgers en slangen om maar een
paar diersoorten te noemen.
En natuurlijk niet te vergeten de ge
bruiksvoorwerpen, de maskers, sieraden,
kledingstukken, het handwerk en het
porselein uit die verre landen.
Een werkelijk unieke collectie die bijna
een eeuw lang liefderijk werd verzorgd
door de broeders van de congregatie.
Veel broeders zijn er echter niet meer,
maar hun levenswerk wordt even liefde
vol voortgezet door de heer Hermans uit
Venlo, een „deskundige hobbyist" die al
zijn beschikbare tijd geeft aan dit mu
seum, die ervoor zorgt dat de vlindercol
lectie „fris" en op peil blijft.
Het Missiemuseum is op zon- en feestda
gen geopend van 14.00 tot 18.00 uur; op
werkdagen tussen 1 mei en. 30 septem
ber van 10.00-12.00 uur en van 14.00 tot
18.00 uur; op werkdagen tussen 1 okto
ber en 30 april gaat het 's middags een
uur eerder dicht. Voorts geldt dat het ge
sloten is op Eerste Kerstdag, Nieuwjaar
en Goede Vrijdag.
De botanische tuin heeft een pracht aan bloemen te bieden; bloemen die ook nog
erg fraai zijn als ze vol met hemelwater zitten.
De entree-prijzen zijn 1,50 voor vol
wassenen, 80 cent voor kinderen, 65-
plussers en invaliden (het museum is uit
stekend toegankelijk voor rolstoelers).
Groepen van twintig personen en meer
betalen een gulden per persoon.
Jochum Hof
Op 150 meter afstand van het Missiemu
Vitrines vol met vlinders, kevers en schorpioenen zijn te zien in het Missiemuseum
in Steyl.
seum ligt de botanische tuin Jochum Hof.
Ook deze tuin is te danken aan een
priester, pater Peter Jochum. In 1933 be
gon hij met de aanleg van de tuin op het
grondgebied van de missionarissen van
Steyl. Hij was biologieleraar aan het gym
nasium en samen met zijn studenten ver
zorgde hij de aanleg. De tuin groeide en
bloeide maar de oorlogsjaren waren bij
na desastreus. Maar in 1953 begon men
met het herstel. In 1971 kwam de tuin
opnieuw in gevaar door exploitaitemoei-
lijkheden. Door allerlei subsidies kon
echter ook toen weer het voortbestaan
van deze mooie pal aan de Maas gelegen
tuin worden verzekerd. Er werd een
stichting in het leven geroepen die het
complex vernoemde naar de man die er
de eerste plantjes had geplant: de Jo
chum Hof.
Nu kan men er genieten van een grote
verzameling tropische planten in een kas
waar men de bananen aan de boom kan
zien hangen. In die kas zijn voorts orchi
deeën, cactussen, vruchtdragende cltrus-
en koffieplanten te bewonderen.
Van Peel tot Maas
Wat het „buitengebeuren" betreft: in de
Jochum Hof is de Limburgse flora in een
heemtuin van Peel tot Maas ingericht.
Alle in dit deel van Limburg voorkomen
de planten en bloemen, inclusief het on
kruid, zijn hier terug te vinden. Ook bezit
de Jochum Hof een kruidentuin, een al
penflora en heideplanten. Om niet te ver
geten de Tiglientuin, waarin men dankzij
de vele fossiele zaden en stuifmeelkorrels
die in de Tegelse klei bewaard zijn geble
ven, de natuur rond Tegelen zoals deze
In do Jochum Hof in Steyl kan men in miniatuur de Limburgse natuur van Pcj^
Maas zien. Omdat de tuin nogal wat smalle paadjes heeft, is hij moeilijk toegaig
voor gehandicapten.
P
anderhalf miljoen jaar geleden moet zijn
geweest, heeft nagebootst. Daartoe
moesten er planten worden geïmpor
teerd uit ondermeer de Kaukasus.
Wie een bezoek brengt aan de Jochum
Hof doet er goed aan eerst even binnen
te lopen in het documentatiecentrum,
waar enige theoretische kennis kan wor-
den opgedaan die men aan de tuinprak-
tijk kan toetsen. Overigens hoeft de tuin
op regenachtige dagen niet te worden
gemeden. Bij dergelijk weer, maar ook
op drukke dagen en in elk geval op zon
dagen worden in de filmzaal op gezette
tijden interessante films gedraaid. En
voor hen die al jaren naar de naam van
een bepaald bloempje of plantje hebben
gezocht, kan een bezoek aan de biblio
theek in het documentatiecentrum nuttig
zijn. Daar staan de laatste uitgaven van
talloze boeken over flora en fauna en
men is er geabonneerd op 41 natuurtijd-
schriften. Wie daar dus een bepaalde
plant niet kan terugvinden heeft onge
twijfeld een tot nu toe onbekende soort
ontdekt. De leeszaal is tot 27 oktober ge
opend op dinsdag, woensdag en donder
dag tussen 14.00 en 17.00 uur en op za
terdag tussen 15.30 en 17.00 uur. Na 27
oktober gaan er andere openingsdagen
gelden.
Interessant voor mensen die hun tuin wil
len uitbreiden is dat er op 4 oktober tus
sen 12.00 en 13.00 (een uurtje dus maar
en de voorraad is snel uitgeput) een ver
koop wordt gehouden van tuinrestanten.
Voor die tijd wordt de tuin opnieuw in
orde gebracht en alles wat te veel is uit
gegroeid, gaat in de verkoop. Die het
eerst komt, het eerst maalt.
De Jochum Hof is dagelijks geopend van
10.00 tot 18.00 (tussen 1 oktoberp»
april van 14.00 tot 17.00 uur). Op Me
jaarsdag, Carnaval en Eerste Kersfö-
de tuin gesloten. De entreeprijzetec
een rijksdaalder voor volwassenenFn
gulden voor bejaarden en houdetie
een CJP en 1,50 gulden voor kiikai
tot 12 jaar. De tuin is voor gehandii
slechts zeer beperkt ofwel nauwelijËei
gaanbaar. Ab
ANWB-route
Steyl (gerekend vanaf Den Haag jgev
rijden) ligt aan de Maas-Schwalmnai
route van de ANWB (route numi po<
Een tocht (waarvan een kaart en£
beschrijving voor 1,90 is te vei
bij alle ANWB-kantoren), samené
met de Westduitse ADAC, die leitfit
Limburg en Duitsland en die eeni
heeft van 152 km. De ANWB geeft I
routes de goede raad: er is in alle i
die u tegenkomt veel meer te zienJO
vanuit de auto kunt waarnemenT
daarom eens uit en neem de tije
een dergelijke tocht. Wij stapten f
uit in Steyl. Maar ook de Maasvqi
het prachtige natuurpark Schwalrr
(450 km2) onmiddellijk langs del
grens is een bezoek ten zeerste
En daarom zouden wij u willen aaif
minstens een weekeinde voor dezi
uit te trekken. En als u nog meer
beschikking heeft om in Limburg c
brengen, overweeg dan eens d%
schaf van deel 7 van de ANWlf
„Waar naar toe vandaag" (acht
Talloze bezienswaardigheden in
en de Peel staan er in.
LONNEKE VAN l
De sluiting van de school
van de paters Salesianen in
Teheran en het in hechte
nis nemen van negen Ita
liaanse priesters op verden
king van spionage voor Is
raël heeft weer eens de
aandacht gevestigd op de
positie van de christelijke
minderheden in Iran, waar
negentig procent van de be
volking tot de staatsgods
dienst, de sji'itische islam,
behoort en vijf procent tot
de soennieten.
In het bijna 35 miljoen inwo
ners tellende land wordt
naast de belangrijke ethni-
sche minderheden zoals de
Koerden, Arabieren en Ar
meniërs de gemeenschap
van naar schatting 300.000
christenen tot de grootste
godsdienstige minderheden
gerekend. Zij wordt gevormd
door verschillende confessies
en ethnische groepen. Bin
nen de gemeenschap vormt
de niet met Rome geünieerde
Armeense kerk de sterkste
christelijke groepering met
ongeveer 168.000 gelovigen.
Zij genieten al sihds lang het
inwonerrecht. In tegenstel
ling tot de Armeniërs in Tur
kije worden zij niet in hun
bestaan bedreigd, al komt het
nü en dan tot vervolging en
discriminatie. Slechts twee
duizend Armeniërs behoren
tot de met Rome geünieerde
kerk.
De Assyriërs, ook bekend als
„Nestorianen" die zichzelf
ook als de „kerk van het oos
ten" typeren behoren
eveneens tot de kleine chris
telijke groepen. Bij hen leeft
nog de geest voort van de
oude Aramese christenheid
van het Perzische rijk. Zij le
ven in het ruwe bergland
schap van Kurdistan. Dan is
er nog de gemeenschap van
ongeveer 15.000 Chaldeeën.
Als minderheden leven in
Iran bovendien nog naar
schatting zevenduizend kat
holieken van de latijnse ritus,
tweeduizend protestantse
christenen, tegen de zeven
tigduizend joden, alsmede
21.000 aanhangers van de
oude godsdienst van Zarat-
hoestra, ook wel Parsi's ge
noemd en een groep van dui
zend anglicanen. Zeer moei
lijk hebben het de leden van
de Bahó'i Gemeenschap, de
grootste godsdienstige min
derheid, die ruim 400.000
aanhangers telt, welke nu
onder voortdurende druk en
dreiging staan en tegen wie
elk ogenblik een vervolging
kan uitbreken.
Het is over het algemeen on
zeker hoe de toekomst van
de godsdienstige en ethnische
minderheden in Iran er uit
zal zien. Volgens opvattingen
van islamitisch recht vallen
de aanhangers van een gods
dienst, die zich op een „heili
ge schrift" beroepen joden,
christenen en parsi's derhal
ve onder de bescherming
van de islamitische gebieder,
zolang zij zich „loyaal" ge
dragen, maar het is wel dui
delijk, dat de interpretatie
van „loyaliteit" sterk afhan
kelijk zal zijn van de nor
men, die de heersende partij
daarvoor aanlegt.
De bisschop van Bozen-Brixen, dr. Jozef Gargitter, h^
de 43-jarige Zuidtirolse priester Luis Pichler in de uir
fening van zijn ambt geschorst. Pichler was kandidj*
gesteld bij de gemeenteraadsverkiezingen in Bozen PJr
was ook in dé raad gekozen.
Volgens de persdienst van het bisdom Bozen had bisscjV
Gargitter Luis Pichler vóór de verkiezingen verboden z^d
kandidaat te stellen voor „Nieuw Links". In de mededell®1!
werd toen gezegd, dat het voor de bisschop niet uitmaaktefr
welke lijst de priester stond, maar dat het hem ging omj?
voorrang van de zielzorg. Pichler had al jaren geweigerd f™(
pastorale taak in het bisdom op zich te nemen. Toen hij <f.
na de verkiezingen niet reageerde op de herhaalde oprï
van de bisschop zijn politiek mandaat neer te leggen, is hij i
schorst. ®el
Eerder had de aartsbisschop van Napels, kardinaal Ursi, f»
priester Franco Brescia uit zijn ambt ontheven, toen deze [JJ
vertegenwoordiger van de communistische partij in de ri jv
van Napels werd gekozen. Volgens de bepalingen van
kerkelijk recht kan een priester slechts politiek actief
met toestemming van zijn bisschop.
Paus Johannes Paulus II zal zaterdag 30 augustus Aquila
in de Abruzzen en zondag 14 september Siena in Toscane
bezoeken.
Aanleiding tot deze ééndaagse bezoeken zijn de viering van
de zeshonderdste verjaardag van de geboorte van de uit Siena
afkomstige en in Aquila begraven franciscaanse prediker San
Bernardino en de herdenking van het feit, dat zeshonderd
jaar geleden Catharina van Siena is gestorven.
De paus zal de beide tochten per helikopter maken. In Aquila
zal hij eerst samenkomen met de arbeiders, die al elf jaren
werken aan de autotunnel onder de Gran Sasso. Daarop volgt
een ontmoeting met de jeugd op de Monte Rio en vervolgens
gaat de paus naar de grafkerk van de heilige Bernardino. Het
programma van het bezoek van de paus aan Siena is nog niet
bekend.
l>e uit Afrika afkomstige
kardinaal Gantiu, presi
dent van „Justitia et Pax"
en „Cor Unum", alsmede
aartsbisschop Lopez Trujil-
lo van Medellin (Colum
bia) zullen deelnemen aan
het dertigste congres
„Kerk in Nood", dat zoals
gemeld van 31 juli tot 3 au
gustus in Königstein wordt
gehouden met als thema
„Onze verantwoordelijk
heid voor de vervolgde
kerk". Voor de eerste keer
zullen de vijfhonderd deel
nemers uit dertig landen
zich niet alleen bezighou
den met de nood en de gelo
vigen in de communistisch
geregeerde landen, maar in
versterkte mate ook met de
problemen in de landen
Bij gelegenheid van-het vijf
tiende eeuwfeest van de ge
boorte van de Heilige Bene-
dictus heeft de aartsbisschop
van Nairobi (Kenia), kardi
naal Maurice Otunga, de eer
ste steen gelegd voor de kerk
van een benedictijns klooster.
De steen is gewijd door paus
Johannes Paulus II tijdens
diens bezoek aan Kenia in
juni. Meer dan tien jaar gele
den had kardinaal Otunga de
abt-bisschop Eberhard Spies
osb van Peramiho in Tanza
nia verzocht een benedictijns
klooster in het aartsbisdom
Nairobi te stichten, maar
door gebrek aan voldoende
roepingen kon met de verwe
zenlijking van dit plan pas in
1977 worden begonnen. Tot
nu toe bestaat het convent
van het klooster uit zeven
paters, vijf Afrikaanse novi
cen en zes Afrikaanse postu
lanten.
Het bezoek van de paus
aan de Ierse bedevaarts
plaats Knock heeft de toe
loop naar dit Mariaheilig-
dom zodanig gestimuleerd,
dat men overweegt voor
veertig miljoen gulden een
vliegveld aan te leggen. De
capaciteit van de parkeer
gelegenheid en het open
haar vervoer is niet toerei
kend om de stroom van
pelgrims de baas te wor
den.
De katholieke commissie
voor „Gerechtigheid en Vre
de" in Japan heeft het Vati
caanse secretariaat voor de
niet-christenen verzocht zijn
steun te onthouden aan de
„Wereldconferentie voor re-
ligie en ethiek". Formeel, zo
zegt men, gaat het hier om
een interconfessionele verga
dering ter bespreking van et
hische en godsdienstige
vraagstukken, maar in wer
kelijkheid betreft het een po
ging om het staatsjintoïsme te
doen opleven. De raad van
kerken in Japan heeft van
deelneming aan de conferen
tie afgezien. „Gerechtigheid
en Vrede" is nu bang, dat
katholieke deelneming ver
deeldheid tussen de christe
nen of zelfs onder de katho
lieken zelf te weeg zal bren
gen.
De Protestantse Stichting
voor Verantwoorde Gezins
vorming (PSVG) vindt,
dat de delegatie van de Ge
reformeerde Kerken in
derland op de Gereform
de Oecumenische Synod'
Nimes duidelijk had n)Q
ten verklaren, dat praktj
rende homofielen aan
Avondmaal mogen dee
men en ambten mogen
vullen. De Nederlandse
legatie heeft in Nimes i
iswaar geweigerd te b
ven, dat homofiele genu
teleden die aan hun gea;
heid gestalte willen get w
niet aan het Avondni
mogen gaan en geen a: j*
ten mogen vervullen, m
He PSVG meent, dat de
legatie het besluit van
Gereformeerde Kerken
Nederland over homofic
van november 1979 te
nig heeft verdedigd.