m JÉ mm Symfonieën komen voortaan uit Canada fflMflffffufi Brokjes explosief muziektheater van Hector Berlioz KLASSIEK POPSPRAAK T PLA TEJA SAGA GEZEGEND MET OVERTUIGING Concertagenda LEIDSE COURANT ZATERDAG 26 JULI 1980 RAC'NA (S)ex pistols Wat Saga kan, kan niemand. Vlnr: Jim Crighton, Ian Crighton, Michael Sadler, Jim Gilmour en Steve Negus. In de met succes bezaaide karresporen van de Amerikaanse symfonische rockbands Styx en Kansas, sjokt Saga. Gevormd door vijf uit de immense kluitenvelden van het Canadese vasteland getrokken boerenkna pen, kwijlend kijkend naar het succes van landgenoten als Rush en Van Halen, driftig copiërend van buurmannnen als Ken Liv- gren van Kansas en Tommy Shaw van Styx. Saga musiceerde tot dusverre twee el pees vol („Saga" en „Images at Twilight"), was daarmee in eigen land tamelijk succes vol maar verkocht buiten de landsgrenzen slechts een handjevol platen. Tot zover wat feiten van een in eerste instantie weinig op zienbarend groepje langharige en volledig achter de gangbare trends aan lopende Ca nadese jongelui. De 25-jarige Michael Sadler bedient de key boards, en zingt het hardst. De broers Jim (26) en Ian Crichton (23) beroeren respectievelijk de snaren van de bas- en leadgitaar en het quintet wordt gecompleteerd door 27 iaar oude drummer Steve Negus en de recentelijk bij de groep belande Jim Gilmour, als tweede man op toetsen. De eigen songs worden gecomponeerd door de broertjes en Michael Sadler. De laatste treedt eveneens naar buiten, als het woord voor de groep moet worden gevoerd. Hij noemt de muziek van Saga „Medieval Funk", wat zich in acceptabel Nederlands laat vertalen als funk uit de Middeleeuwen. Nogal vreemd, want voor zover bekend werd er in de middeleeuwen weinig of geen funkmuziek gemaakt. In ieder geval geen goede funk, want er is niets van over gebleven. Hoe komt een mens op zo iets onzinnigs? Michael Sadler: „Ach, dat is meer als grapje bedoeld. Iedereen probeert onze muziek met een labeltje op te za delen. De een noemt onze muziek symfonisch, de ander country, punk of hardrock. Om mis verstanden te voorkomen leek het ons beter zelf maar een onvergelijkbaar etiket op te plakken. Dan worden we niet zo gauw in een hoek gestopt. Dus dat met die funk moet je echt niet serieus nemen". Gelukkig maar, want de vergelijking met Cha- ka Kan en de Ohio Players zou nadelig uitpak ken voor de Sagas. Maar toch, of ze het leuk vinden of niet, elke muziek moet omschreven worden, want het is ondoenlijk elke op de markt gebrachte elpee te beluisteren. De inspiratiebron van Saga wordt volgetapt met het sap van de stam waaraan Genesis, en Gentle Giant onbekommerd tierden. Toch klinkt Saga „Amerikaans", zodat eerder de vergelijking met Kansas en Styx zich opdringt. Deze gegevens en een vleugje jazz, hier en daar wat ELO en af en toe een lickje Super- tramp maken het beeld van Saga volledig. Pertinent geen New Wave dus. Michael Sad ler. „Neen, dat in ieder geval niet, dat vinden we afschuwelijke muziek. In drie weken ma ken die lui een plaat, stoppen de installatie in een Transitbusje en karren van optreden naar optreden. En oh,... wat is de pers enthousiast, wat is die muziek puur en onversneden. Mijn rug op dat zijn amateurs die de Rock 'n Roll van Buddy Holly en Chuck Berry niet origi neel na kunnen spelen, de nummers dus maar vervlakken en pretenderen nieuwe muziek te maken. Vind je het gek dat er inderdaad spra ke is van een golf van die groepjes. Wat zij kunnen, kan iedereen!" Rijk worden we nooit „Nou, er is in ieder geval meer kennis van mu ziek voor nodig, omdat we veel technischer bezig zijn. Bovendien zijn wij gezegend met meer overtuiging, zo lijkt ons. Want concerten met gigantische geluids- en lichtinstallaties kos ten ons handevol geld. Het duurt lang voordat wij een hit scoren. Domweg omdat onze mu ziek zich er niet voor leent (nummers te lang, AvdM), dus rijk worden lukt nooit of zelden. Kijk maar naar Styx, pas na negen elpees de doorbraak, of Kansas, pas na de vijfde elpee succesvol". Toch bestaat er een gerede kans dat Saga iets eerder doorbreekt. Als voorprogramma van Styx toerde het vijftal vorige maand door Eu ropa en oogstte aardig wat succes. Zoveel, dat Styx besloot hen voor de Amerikaanse tournee uit het voorprogramma te knikkeren. „Con currentie te groot" denkt Sadler. Desondanks is hij Styx dankbaar voor de kans die zij heb ben gekregen. „Want van die jongens hebben we ontzettend veel geleerd. In deze gecompli ceerde tak van de muziek ben je namelijk nooit uitgeleerd, in de New Wave wel". AP VAN DER MEULEN Steve Jones en Paul Cook, de twee over gebleven Sex Pistols, hebben hun veel vuldige sessie-werk gestaakt en een nieuwe groep opgericht, die onder de naam The Professionals zal opereren. The Professionals is voorlopig een drie- mans- formatie, maar Jones en Cook hebben al aangekondigd dat ze de hulp van andere musici zullen inroepen wan neer dat nodig is of wanneer ze daar zin in hebben. De eerste single is met nieu weling Andy Allen (basgitaar) al opge nomen en heet „Just another Dream". Een elpee, die de voorlopige titel „The Professionals" meekrijgt, is ook op komst en moet half augustus in de winkel lig gen. The Stranglers The Stranglers, de Britse groep die in 1977 veel ophef maakte met „IV Rattus Norvegicus", de eerste punkelpee die op de Engelse top tien belandde, zijn inmid dels na het betalen van een borgsom van 50.000 gulden vrijgelaten uit de gevangenis van Nice. Zij zaten daar vast op verdenking van het aansporen tot rel len. Momenteel verblijven zij in Rome, waar zij hard werken aan hun nieuwe album „Meninblack" die half september moet uitkomen. Sting De Police bassist Sting gaat een belang rijke rol spelen in de nieuwe James Bond film „For your eyes only", als hier door tenminste de groepsplannen niet te Veel worden doorkruist. „De band gaat nog altijd voor andere idealen en we wil len graag aan het einde van het jaar weer op tournee" was Sting's commen taar. „Als het verfilmen dus maanden gaat duren, haak ik af". Het is niet zijn eerste filmrol, want hij was al te zien in de Who-film „Quadrop- henia"en de Sex Pistols-film „The Great Rock Roll Swindle", die binnenkort in Nederland in première gaat. Sting zal in deze film niet zingenmaar de kans is wel groot, dat The Police wordt ge vraagd het titelnummer te schrijven en spelen. Billy Joel Billy Joel, de wat patserige Amerikaanse bühnepersoonlijkheid, heeft deze week een prijs gekregen van de Madison Squa re Garden hal in New York. Deze prijs mocht hij in ontvangst nemen, omdat twee van de totaal vijf concerten van Billy daar in een recordtijd waren uit verkocht. S.O.Sband Een van de grootste disco-hits in Ameri ka op het ogenblik is „Take your time (Do it right)" van de S.O.S. band. De groep is nog onbekend, hoewel dat niet lang meer zal duren, want in het thuis land staat er een uitgebreide toernee op het programma. De groep bestaat uit Ja son TC Bryant (toetsen en zang), Mary Davis (zang en percussie), Billy BE Ellis (saxofoon, toetsen, zang), James Early Jones III (drums en zang), Willy Sonny Killebrew (saxofoon, fluit, zang), Bruno Speight (gitaar) en John Alexander Simpson (bas en zang). Steve Barley De Engelse zanger, componist Steve Harley heeft zijn woord gehouden. Begin dit jaar vertelde hij tijdens een ontmoe ting in het Hilton in Rotterdam deze zo mer weer te willen optreden, omdat „de confrontatie met de fans de creativiteit prikkelt". Harley, eigenlijk een aards luiaard, heeft inmiddels een nieuwe Cockney Rebelband en een korte Engel se tournee achter de rug. Hij heeft, na wat problemen, met zijn platenmaat schappij E.M.I. gebroken en concentreert zich voorlopig zonder platencontract op de concerten. Begin september ga ik op nieuw op tournee. De bedoeling is dan óók Nederland aan te doen". We wach ten op je Steve. Berlioz als dirigent in een caricatuur van Grandville. Een heethoofd om niet te zeggen een warhoofd, een fantast, een mens geworden paradox. Zo oordeelde de evenwichtige Saint-Saëns over de onstuimige, onbere kenbare Berlioz. Ongelijk bad Saint-Saëns niet Was het geen paradox dat een componist die zich zowel in zijn bewogen bestaan als in zijn hele ongelijke oeuvre een theatraal genie toonde, nu juist al zijn opera's zag mislukken en blijvende suc cessen boekte met specta- keistukken en programma muziek in de concertzaal? Was het geen paradox dat een componist wiens tech niek niet solide doortim merd was, voor het nage slacht een voorbeeld zou worden van originele, bril jante instrumentatiekunst? Terugkijkend op zijn storm achtige carré re in de liefde en in de muziek noteerde Berlioz zelf: „Veel leven om niets". En dat leven begon al vroeg want zijn hysterische moeder kon het niet verdragen dat hij artiest wilde worden en dat hij weigerde zijn vader op te volgen in diens plattelands praktijk als dokter. Alleen omdat de jongeman zo gauw mogelijk financieel onafhan kelijk wilde zijn, probeerde hij vijf jaar achtereen via het Parijse conservatorium de Prix de Rome te winnen. De eerste keer kwam Berlioz niet verder dan de voorselec tie. De volgende drie keren werden zijn werkstukken met onmiskanbare afschuw afge wezen omdat ze te zeer van de gangbare regels afweken. Dat hem de derde keer toch een tweede prijs werd toege kend, dankte hij niet aan mu sici maar aan beeldende kun stenaars die er zich bij een herstemming ook mee moch ten bemoeien. Het gevolg was dat de musici het volgend iaar niet weer voor schut wilden staan en helemaal geen prijs toekenden. Pas de vijfde keer lukte het Berlioz maar toen had hij zelf niet veel zin meer in het kostenloze studiever blijf in de Italiaanse hoofd stad. Hij was intussen in een nieuwe liefdesaffaire verwik keld en verbeeldde zich dat een lange afwezigheid zijn carrière in Parijs zou schaden. Tenslotte ging hij toch naar Rome want aan de prijs was ook een gouden medaille ver bonden en die bracht in de verkoop aardig wat op... Lange tijd zijn de kantates die Berlioz op voorgeschreven teksten ter verkrijging van de Prix de Romne componeerde, als onbeduidende maakwerk- jes beschouwd, ongetwijfeld mede door wat hij erover in zijn nog steeds zeer lezens waardige mémoires vertelt Men kende deze stukjes ex plosief muziektheater echter niet of nauwelijks. De parti tuur van „La Mort d'Orp- hée"(1827) was lang zoek en pas een eeuw na het ontstaan van het stuk kon er een facsi mile-editie van worden gepu bliceerd. Recente radio-uit voeringen in Engeland, waar Berlioz altijd nog meer wordt gewaardeerd dan in zijn va derland, hebben aangetoond dat het weliswaar geen gaaf stuk is (welk stuk van deze componist is in elk opzicht gaaf?) maar dat het gaat om expressieve, indringende mu ziek. De tweede kantate „Hermi- nie" (1828) mag ter wille van de jury wat conventioneler zijn uitgevallen, ook daarin zitten pakkende passages. Be paald meeslepend is de derde kantate „La Mort de Cléopa- tre" (1829) maar zelfs die is zelden of nooit te horen. Toen het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest in juni 1973 bij het afscheid van Jean Four- net er de Nederlandse pre mière van wilde brengen, bleek er geen moderne uitga ve verkrijgbaar te zijn. Het speciaal door de BBC ver vaardigde uitvoeringsmate riaal moest worden geleend. Dat is zelfs niet mogelijk voor de vierde cantate „La Mort de Sardapale" (1830), waarmee Berlioz tenslotte slaagde. Op een kort fragment na is dat werk geheel verdwenen, al blijft de kans bestaan dat er nog eens ergens een copie van opduikt. Gegeven deze situatie is het meer dan verdienstelijk dat Philips een opname heeft uit gebracht met de plaatpremiè re van „Herminie" en een nieuwe registratie van „Cléo- patre" (nr.9500 683, musicas- sette nr. 7300 778). De plaat maakt deel uit van de voor beeldige Berlioz-cyclus die Colin Davis met het London Symphony Orchestra al enke lejaren aan het maken is. On danks het belangrijke orke strale aandeel is in dit geval de zangsoliste natuurlijk van beslissende betekenis. Welnu, de Engelse mezzo Janet Baker heeft voor deze dramatisch bewogen „scènes lyriques" de juiste donker getimbreerde, sonore stem en de vereiste ge passioneerde voordracht. Zij behoeft zich nergens te force ren en komt steeds overtui gend over. Wie naar beiden werken luis tert, zal overigens meer dan eens de indruk krijgen op be kend terein te zijn. De hart stochtelijke melodie in het be gin van „Herminie" kreeg in de „Symphonie fantastique" die de componist al een jaar later opzette, gestalte als „idéé fixe". Uit „Cléopatre" citeerde Berlioz een frase voor het liefdesduet in „Benvenuto Cellini" dat in de bekende ou verture „Carnaval romain" doorklinkt. Ook in het veel minder bekende symfonische monodrama „Lélio" citeert Berlioz zichzelf als hij de „Méditation" daar gebruikt voor een schimmenkoor. Zo werd Berlioz trouwens al tijd achtervolgd door zijn ei gen muzikale vondsten. Het belangrijkste is echter dat ook in deze afgekeurde dramati sche kantates zijn plastische verbeeldingskracht zich her haaldelijk indrukwekkend ontplooit. Daarom moeten we hopen dat in Davis' cyclus weldra ook „La Mort d'Orp- hée" wordt recht gedaan. Er is bij Berlioz trouwens nog wel het een en ander wat voor herwaardering in aan- nmerking komt. JOHN KASANDER T U The Crusaders Rhapsody And Blues Onder de naam „Jazz Cru saders" kregen Norbert Stix Hooper (drums), Joe Sample (toetsen) en Wilton Fender (tenor sax) hun eerste pla tencontract. Maar snel bleek dat commercieel ge zien het woordje ,jazz" meer kwaad deed dan goed en daarom koos het drietal kortweg voor „The Crusa ders". Daarnaast beseften deze Amerikanen dat klassieke jazz niet meer „in" was bij de jeugd van wie zij het moesten hebben en gingen over op een mu ziekstijl, waarin zowel in vloeden van jazz als van soul en blues te bespeuren waren. Voor deze nieuwe gevarieerde trend bedach ten zij het lekker klinkende substantief Golf Coast-mu- ziek. Hun nieuwste album Rhapsody And Bluesverte genwoordigt ten voeten uit dit genre, hoewel de jazz toch de boventoon blijft voeren. Met name in „Ele gant Evening en Rhapsody and Blues", in welke num mers het ritmische element duidelijk op de voorgrond staat en waarin het ritmisch basisgegeven het uitgangs punt is voor alle mogelijke muzikale variaties. De in vloed van soul is onder an dere te beluisteren in „Honky Tonk Struttin"' en in „Soul Shadows", het eni ge nummer op dit album dat ondersteund wordt door een tekst, is het blues-ele ment duidelijk herkenbaar, vooral door de dominerende rol die de tenor-sax daarop speelt. Opvallend voor de hele elpee is overigens, dat de Wilton Fender met zijn tenor-sax voortdurend het middelpunt is van dit trio dat met „Rhapsody And Blues", ondanks het com merciële tintje, goed beluis- terbare, harmonische en fan tasierijke ach tergron d- muziek heeft gemaakt. L.S. Foghat Tight Shoes De in New York wonende formatie Foghat heeft sinds 1971 in Amerika een grote schare fans opgebouwd. Dat dankt de groep voor een groot deel aan hun voor treffelijke concerten waarin de simpele up tempo boogie en rock roll zeer goed overkomen. Op de tiende elpee manifesteren Dave Peverett, Rod Price, Graig MacGregor en Roger Earl zich opnieuw als een groep die erkenning in Europa meer dan verdient. Was er op de vorige elpee „Boogie Motel" nog veel samenzang te horen en waren er buiten de rock 8c rollnummers veel ballades, Tight Shoes" is een constantere plaat ge worden met voornameliik rock 8c roll. Er staat opval lend fraai gitaarwerk op van Dave Peyerett en Rpd Price. De zang met licht echo is helder terwijl deze slechts hier en daar wat on dersteuning van achter- grondvokalen krijgt, tuurlijk gaan de compqjc over vrouwen en liefcg my woman. Full tin ver), maar dat hoort dit soort formaties nuy maal bij. "J „Tight shoes" is in iedt\i val de juiste titel voong plaat, want mochtelij schoenen aan het begii^.{ de langspeler wat strar, ten, als je aan het einP kant twee bent, zal C door het dansen, t schijnlijk niet meer hfa val zijn. Peter Schneider .V' Fire and Ice 1 Bij Fire and Ice", S<|® ders debuutelpee, valt f al het originele, eigeniTl ge stemgeluid van dezQQ ger op. Dat lijkt gehfa tegenstelling tot de as-jl ties die bij het voor dr ste maal beluisteren'^ deze elpee opkomen. J3 en composities doen\Q{ denken aan Supertrari wat Schneiders vocale; nen betreft, aan de j van Freddie Mercury ger van Queen. Maa^us blijft dan iets aparts Schneiders stemi lijkt de belofte in te ^o||jS dat hij er veel meerjg kan. Alsof hij zich n{ v. houdt omdat de ovqan gend slappe teksten v, a Den Tex niet méér vrige Afeer expressie. diep$e meer volume lijkt hij egjr uit te kunnen halen. schien is hij eerder ges&n voor het zogenaamde %tc cabaret, hoewel hij ee^ fen voorliefde schijf j ebben voor jazzy .w2 greens" p j Ian Matthews Spot of Interference r, „Ik overleefde de ze'be ger jaren zingt de 34yer Ian Matthews op teil nieuwste elpee „Spot te; terference" (Ariola). i©n, ren 70 die voor deze h ei se zanger met w/ss»rk succes verliepen: men, vertrek uit Fairport ing vention, een kortst\ ur hitsucces voor zijn p. Matthews Southern 1 o fort met Woodstock1 h< een tiental solo-elpeeieU geen van alle een bn doorbraak betekenden\oc deze wat introverte zahi Maar zie, met de komsftk een nieuw decenniumlei het alsof Ian Matthewsis een nieuwe stijl heeft gemeten, die op zijn elpee naar voren koii uitbundiger en heaviest* ziek. Weg zijn de /oitW( vloeden, verdwenen de lancholie. In plaats daq elf melodieuze met alle invloeden rijke pophistorie. Shadows tot The ders. Voor diegenen moed allang hadden geven, dit verzoek: Ian thews overleefde de 70, geef hem in de jart nog één keer een kans 26 juli Spiderz, Paard van Troje in Den Haag. 2 augustus The Slits, Paard van Troje in Den Haag. 25 augustus - Den Haag. Julio Iglesias, Houtrusthallgn in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 16