Scharrelen' vast nderdeel dagelijks 3ven in Polen J]ch Sterrenregens bombarderen moederaarde Propaganda moet in ooriog het thuisfront opkrikken i^ZOEK VAN PAUS WOJTYLA EEN JAAR G LANG NIET VERGETEN CAQCLCSS TALK OOSTS LIVES J tablej I verslaggever Leo van Vlijmen was onlangs op bezoek In de Poolse ildstad Warschau. De indrukken die hij daar heelt opgedaan, geelt hij in lerstaand artikel weer. waal dat lijkt op ver verwijderd geschut. Sissen de en knappende geluiden zijn tijdens de „re gen" ook te horen, soms tot minuten daarna, ook dit wordt veroorzaakt door de verbranding en het door de grote hitte ontploffen van de ste nen. De kans dat de brokken op aarde terecht ko men is heel klein. Meestal doven ze op enkele kilometers hoogte. Zelden is er ergens op aarde sprake van meteorleteninslag. De steenregen Is afkomstig van kometen. Die bevinden zich doorgaans in de onvoorstelbaar koude uithoeken van het zonnestelsel en be schrijven evenals de aarde een baan om de zon, maar wel veel langgerekter. Naderen ze de zon, dan beginnen de ijssoorten in zo'n gigantische vuile sneeuwbal te smelten en ontwikkelt zich de karakteristieke staart, doordat de zon als het ware de gassen uit de komeetkop wegblaast. Daarbij komen steenbrokken vrij uit hun ijzige omklemming. Ze blijven hangen In de baan van de komeet en vormen een zwerm van gruis. De baan van de aarde om de zon wordt doorsne den door enkele komeetbanen en zo kan het voorkomen dat we zo'n bui van hemels gesteen te ontmoeten. De komende weken zal dat het geval zijn met één van de dichtste zwermen die tot nu toe gesignaleerd zijn. De brokken steen hebben een snelheid van om trent zestig kilometer per secondel Ze komen in vrijwel evenwijdige banen op de aarde afge stormd en dat geeft het effect alsof we gebom bardeerd worden vanuit een bepaalde hoek van het heelal. Het moet wel vrij helder zijn om het allemaal goed te kunnen waarnemen. HENK VOLMER Geen oorlog zonder thuisfront. Zo is het geweest en zo zal hel blijven ais er, onverhoopt, ooit nog eens een ooriog komt. Het thuisfront, dat zijn de achterblijvers In tegenstelling tot hen. die ten strijde trekken. Deze achterblijvers vervullen dan wel geen op de voorgrond tredende rol, maar wei een onmisbare. Zij moeten de mannen en de zonen leveren, meestal kostwin ners, maar ook zorgen, dat de economie van alledag, zo goed en zo kwaad het gaat, blijft draaien. Bij dat alles heeft dat thuisfront niet of nauwelijks enige invloed én op de besluitvor ming om ten strijde te trekken én op de manier, waarop de strijd gevoerd moet worden. Maar in de laatste oorlogen was een van de meest belangrijke functies: ervoor te zorgen, dat de fabrieken, vanwaar de onafzienbare stroom van oorlogs materiaal kwam, bleven draaien. Kortom: het thuisfront was belangrijk en moest daarom voort durend opgekrikt worden om het gestelde doel, de eindover winning, te bereiken. Een van de middelen was (en is) de affi che. Een middel waarvan in de laatste twee wereldoorlogen duchtig gebruik is gemaakt. Zbynek Zeman heeft een groot aantal van die affiches uit de Tweede Wereldoorlog verzameld en deze verzameling is uitgegeven door Uitgeverij Het Spec trum Utrecht/Antwerpen. Men kan zich zo voorstellen hoe het er toeging in de heel pri mitieve oorlogvoering, of liever stammenstrijd. Vrouwen en kinderen die, achter de linies, hun strijdbare mannen en zonen met schrille kreten aanvuurden, dan wel betrokken waren bij de voorbereiding van de strijd: het dopen van de pijlpunten in De immer nors kijkende Duitse soldaat, die met de helm ge* boren schijnt te zijn. (Affiche van Zik). n-J pri wl ijnlijl n mej min il de AfiSCHAU De hele ruimte onder de kerk >p hdhet Heilig Kruis, in het centrum van War- >efersju, is gevuld met 150 soms metershoge ?r c/a*enfoto's van het bezoek dat^ de Poolse iblet,l ruim een jaar geleden aan zijn vaderland ;ht. Het is een permanente tentoonstelling, in ek van 's ochtends negen tot 's avonds ne- dan de bezoekers zich lopen te verdringen. De d he elven worden gevuld met kerkelijke muziek het een bandrecorder, zo nu en dan afgewis- p door de stem van de paus die ook al op )and zichzelf citeert uit de ruim veertig sc/jejjcen en toespraken die hij vorig jaar juni in Gari}n heeft gehouden. Een oud vrouwtje, dat de drecorder bedient en zo nu en dan nors laat ekke ken dat er op deze tentoonstelling niet gela- hem i dient te worden, verkoopt kleinere exem- 'e heen van de tentoongestelde foto's voor 20 om per stuk (ongeveer 1,30 gulden). Ze gaan t eenwarme broodjes van de hand. huinüe universiteitskerk van de Heilige Anna ?ven dt op zondagavond om zeven uur een heili- le ro nis opgedragen. „Voor het welslagen van de De studenten staan tot ver buiten gei kerkportaal. Kom daar in Amsterdam eens ischa" paleis van cultuur en wetenschap, een graag gezien geschenk van de Sovjet- ■Jen e- Eigenlijk is alleen maar de Stalinbarok- hitectuur „geschonken", want de Polen ien er handenvol geld in moeten steken, n, maar fijn", zegt men in Warschau iro- mf eii i, laat staan in Nijmegen, Tilburg of Maas- ;ht. In dezelfde kerk kan man overigens ook mko en, dat de paus op zondag 3 juni 1979, B9- morgens om zeven uur, hier een heilige mis Ogajeft opgedragen in aanwezigheid van vele dui dden studenten. '"kaj>elbaar aanwezig I Wojtyla, de Poolse paus, is nog zeer voel- in zijn vaderland aanwezig. Tadeusz Mazo- a:63|cki, voorzitter van de club van katholieke in- Janusz en Krzystina verklappen me het geheim. „Kijk, we verdienen natuurlijk allemaal te weinig en het gaat er dus om de gaten in het systeem te vinden en te benutten". Om zich werkelijk iets te kunnen permitteren moet Jan Modalsky inderdaad iets verzinnen, want zijn maandloon bedraagt vijfduizend zloty (320 gulden), welis waar praktisch belastingvrij, maar je kunt er toch niet van leven. En dan heeft hij het nog vrij goed in vergelijking met een verpleegstertje, dat met tweeduizend zloty in leven moet zien te blij ven. Directeuren hebben het wat beter, want zij halen wel tweemaal Jan Modalsky: tienduizend zloty per maand, maar zo'n maandloon hebben ze dan ook nodig voor aanschaf van een een voudige wasmachine en als ze een Japanse kleurentelevisie willen kopen, moeten ze daar drie maandsalarissen voor neertellen: dertigdui zend zloty. Jan Modalsky's Niettemin, zodra er ergens wasmachines of Zondagochtend op het marktplein van de oude etad in Warschau. Er valt heel wat te beleven In de (hopelijk zo merse) augustusnachten. Wie een spectaculair schouwspel niet wil missen moet zijn hoofd in de kleine uurtjes (misschien hebt u toch vakan tie) eens buiten de deur steken en de blik om hoog richten. Af en toe zal het er op lijken of het firmamènt voor een groot deel naar beneden komt. Sterrenregens bombarderen dan de aar de en per nacht zullen er honderden tot duizen den „vallende sterren" zichtbaar zijn, waaron der enkele bijzonder heldere exemplaren. Soms zelf in lichtsterkte te vergelijken met de volle - maan. Wees gerust, zegt de Werkgroep Meteoren van de Nederlandse Vereniging voor Sterrenkunde, die het gebeurde aankondigt. Er is geen reden om in augustus in de kelder te gaan slapen. Onze planeet trekt weliswaar de komende we ken door een vrij dichte zwerm van „hemel* gruis", brokken steen afkomstig van verre delen van het zonnestelsel, maar de atmosfeer van de aarde werkt als een machtig schild waarin de kosmische projectielen verbranden. De stenen stralen daardoor helder als sterren, maar meestal duurt dat slechts één twee se conden. De kans Is echter groot dat de meteo ren, zoals de brokken hemelsteen genoemd worden, in de periode van ongeveer 20 juli tot 20 augustus als een soort „vuurbol" aan het uitspansel zullen verschijnen, terwijl ze een vuri ge baan trekken. Zo'n steen kan in tientallen stukken uiteenspatten bij het binnendringen van de atmosfeer, zodat het geheel veel weg heeft van een vuurwerk-demonstratie. De nalichtende sporen zijn af en toe minuten lang zichtbaar. Meestal gaat een sterrenregen vergezeld van la- De ietwat ludieke, maar toch gestileerde benadering van de Brit Cyril Kenneth Bird van het thema „mond houden". het gif of het scherpen van de bijlen, waarmee de koppen van de naburige stam gesneld moesten worden. In wezen is er sedertdien niet zo veel veranderd. De affiche dient verscheidene doelen, namelijk het versterken van de va derlandslievende gevoelens, teneinde de zo noodzakelijke en nimmer gevraagde opofferingen zonder morren te doorstaan. Daarbij was het belangrijk, dat de vijand werd voorgesteld als de baarlijke duivel, van wie uiterst onheilspellende dingen te verwachten vielen, mocht hij de overhand krijgen. Toevallig was dat in de laatste oorlog ook duidelijk het geval, want men moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als Hitiers horden inderdaad de overhand zouden hebben gekregen. Het tweede doel was, te zorgen dat de industrie, geheel ge concentreerd op de oorlogvoering, niet in gebreke bleef. Daarbij werd een intensief beroep gedaan op de vrouwen, die werden aangespoord om granaten te maken, of andere voor de strijd nuttige werken ter hand te nemen. En het derde doel was de niet aflatende waarschuwing om op zijn woorden te letten, want de vijand was overal. Dit was het thema „Feind hört mit" of „leder woord te veel betekent de dood van een landgenoot". Al deze elementen zijn veelvormig, maar wel sterk geliöerd aan het nationale karakter, in de affiches van de strijdende partijen terug te vinden. Bij de Duitsers overheerst de stoere soldaat met de vierkante kaken, de blauwe ogen en, als hij niet met de helm geboren scheen, de ongetwijfeld blonde ha ren, bij wie vergeleken „Koenraad van de Arbeidsdienst" maar een zielige Lodewijk Rozewater was. De Britten hanteer- deh niet zelden een wat lichtere toetszll waren zelfs in staat om een zo ernstig bedrijf als het voeren van oorlog te relative ren. De Russen legden vooral veel nadruk op de totale mobili satie in hun oorlogsindustrie, maar waren ook uiterst be kwaam in het caricaturale weergeven van de giftige trekken van Joseph Göbbels. Al met al een, van vakkundige tekst voorziene, even kleurige als boeiende verzameling, die de liefhebber van oorlogslitera tuur zeer te stade zal komen. T. VAN GRINSVEN Zbynek Zeman: „Propaganda in de Tweede Wereldoorlog" Uitg. Het Spectrum Utrecht/Antwerpen. Prijs: 29,50. tellectuelen, zegt dat door het bezoek van de paus de geestelijke kracht van het volk enorm is toegenomen. En zelfs Wieslaw Wiczak, de man van het ministerie van buitenlandse zaken die een belangrijk aandeel heeft gehad in de voor bereidingen van het pauselijk bezoek, ziet met enig genoegen op deze gebeurtenis terug. „Mis schien komt hij inderdaad in 1982 weer terug, ter gelegenheid van het jubileum van de Zwarte Madonna". Is dat hoopvol of met tegenzin? Waarschijnlijk hoopvol, want vorig jaar heeft Wieslaw Wiczak, uiteraard partijlid, me verteld, dat hij als kleinkind op bedevaart is geweest naar de Zwarte Madonna van Czestochowa. Maar hoe trots men van hoog tot laag ook is op de pauselijke zoon van het Poolse volk, zijn be zoek heeft maar bitter weinig veranderd aan de feitelijke situatie in Polen. Kerk en staat liggen nog steeds met elkaar overhoop over het al of niet invoeren van officieel godsdienstonderwijs, over de bouw van kerken en over de toegang van de kerk tot de massamedia. De kerken in Warschau, in de meeste waarvan op zondag ochtend tussen zes uur en twaalf uur ieder uur een mis gelezen of gezongen wordt, zijn echter stampvol. De deuren staan open en vermanen de woorden van de predikanten klinken luid over de straat, soms elkaar overstemmend, zoals bijvoorbeeld in de Swletojanskastraat, waar twee kerken pal naast elkaar staan en de predikers om het hardst oproepen tot trouw aan de kerk en tot strijdbaarheid. Goed gekleed De mensen die op zondagochtend de kerken van Warschau in- en uitlopen, flaneren en bij het zeldzaam zonnige weer even op een terrasje gaan zitten, zien er bijzonder goed gekleed uit. Je kunt onmiddellijk de Warschauers van de toeristen onderscheiden. De laatsten, zoals bij voorbeeld de Amerikanen, hebben zich uitge dost alsof ze hier op wildsafari zijn en de West duitsers lijken van een karwei te komen, terwijl de spaarzame Sovjettoeristen keurig in houten pakken en jurken rondlopen. De Warschause vrouwen blijken daarentegen zelfs de laatste Westeuropese mode te kennen en de mannen lopen wellicht niet in een keurig kostuum maar toch zeker in een fraaie pantalon en een hemd, waarop „Levis" staat. Je vraagt je verbaasd af waar die Polen het van doen en vooral ook: hóé ze het doen. Alles wat uit het Westen komt is goed. Ook skete-boarding, zoals hier op het plein voor het van de grond at aan opnieuw opgebouwde koninklijke slot. kleurentelevisies te koop zijn, duurt het geen dag of ze zijn weer uitverkocht. Directeuren, Jan Modalsky's en verpleegsters verdringen zich om het hardst, want ze weten allemaal op de een of andere manier aan geldmiddelen te komen en in de meeste gevallen wordt zo'n fel begeerd ar tikel met een goede winst doorverkocht aan ie mand die net niet wist dat hier of daar iets der gelijks te koop was. Scharrelen is langzamer hand de rode draad geworden in het Poolse le ven van alledag. Maar echt illegaal is er vrijwel niets in Polen. De grenzen die de staat heeft ge trokken zijn bijzonder ruim en wanneer er al eens op straat een politie-agent aan het discus siëren is met iemand die verdacht veel op een heel erge scharrelaar lijkt, dan eindigt zo'n dis cussie toch vaak met een tevreden kijkende agent die verder wandelt, maar wiens binnenzak verdacht dik uitbolt. De zwarthandelaar kan doorgaan met zijn negotie. Maar het is niet allemaal zwarte handel wat ae klok slaat. De Polen beschikken ook over een hoge mate van creatieve fantasie. Dat blijkt me, wanneer Krzystina me meeneemt naar de Henryk Rutkowskistraat, waar winkeltje aan winkeltje me In de modecentra van Parijs, Rome en Berlijn doet wanen. Het zijn allemaal privé- bedrijfjes, waar kleermakers, naaisters, bont werkers en mensen die schoenen nog met hun handen maken, de laatste Westeuropese mode volgen. Tijdscnrlften als Elle, Vogue, Brigitte en de catalogus van het Quelle-handelshuis liggen ter inzage. De winkeltjes worden druk bezocht, er wordt driftig in tijdschriften gebladerd en dan wordt er besteld: een avondjapon zus, een kos tuum zo, een paar schoenen van dat model, een bontjas volgens de laatste Romeinse mode. Waar het van betaald wordt? „Natuurlijk van scharrelgeld". zegt Janusz lachend, „waarvan anders? We moeten onszelf wel helpen, want de staat kan niet helpen en de kerk al evenmin". LEO VAN VLIJMEN iuwv-r wÉvoA de periode van 20 juli tot 20 augustus zullen ze aan het firmament verschijnen, de vallende die steeds opnieuw voor een machtig schouwspel zorgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 19