Jerry Lewis gaat
weer eens te keer
Wanhopigen zoeken
steun bij elkaar
Tutti Frutti
in Alphen
Kunst is
immaterieel'
En verder
Foto-expositie van
„Oud Rijnsburg"
Figuratief
beeldhouwwerk
van Harry Storms
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 11 JULI 1980
Twee wanhopigen weten elkaar voor korte tijd steun té geven. Romy Schneider
en Yves Montand in Costa Gavras „Clair de femme".
LIDO lil: Au clair de
femme (16) met Romy
fSchneider en Yves Mon
tand. Regie: Costa Ga-
t vras.
Wanhoop en eenzaamheid
f zijn de hoofdthema's in
J „Clair de femme" van regis-
tj seur costa-Gavras, die na
een aantal politieke thrillers,
t het roer volledig schijnt te
S hebben omgegooid al weet
5 hij ook in deze geschiedenis
2 van twee mensen, die elkaar
J tijdens Óen crisis in hun le
ven toevallig op straat ont
moeten, zoveel spanning te
leggen dat je steeds het ge
voel houdt naar thriller' te
zitten kijken.
Want de man gespeeld
door Costa-Gavras' favoriete
acteur Yves Montand kan
dan wel beweren, dat zijn
vrouw hem verlaten heeft,
je voelt dat er een heel mys
terie achter steekt. En de
vrouw weer een schitte
rende rol van Romy Schnei
der, die je echt geen 42 zou
geven 'mag dan zeggen
dat zij haar man en dochter
tje bij een auto-ongeluk
heeft verloren, ook dat blijkt
een halve waarheid te zijn.
Het is een voorzichtig aftas
ten van twee eenzame men
sen, die elkaar zo nu en dan
óver een dieptepunt heen
376-l|
9 LIDO I: Hardly working (a.L) met
——Jerry Lewis, Susan Olivier en Roger C.
Carmel. Regie: Jerry Lewis
iiden i
^■^Na bijna tien jaar afwezigheid is Jerry
^Lewis weer terug op het bioscoopscherm.
"Sedert hij in 1957 met „The delicate de-
inquent" op de solotoer ging, heeft hij
net lede ogen moeten aanzien hoe zijn
oormalige „aangever" Dean Martin
tem in populariteit ging overtreffen. Dat
/as gedeeltelijk Lewis eigen schuld, óiri-
at hij alles zelf wilde doen ook zijn
igen sketches schrijven en die regisse?
en terwijl hij juist zijn beste solo
films maakte onder regie van Frank
Tashlin, die met zijn tekenfilm-techniek
de grappen op het juiste moment wist af
te kappen.
'„De linkshandige uitzendkracht"lijdt aan
Thet zelfde euvel. Lewis herschreef het sce
nario en nam ook de regie op zich en het re
sultaat is weer een wat wankel evenwicht
ttussen pathos, bekkentrekkerij en vaak te
lang aangehouden komische sketches.
jLewis speelt dit keer Bo Hopkins, een me
lancholieke clown, die als zijn circus failliet
jgaat een baantje in de hard-zakelijke maat
schappij moet zien te veroveren. Dat wor
pen natuurlijk twaalf ambachten, dertien
ongelukken en evenzovele soli van Lewis.
iVe zien Jerry als pompbediende, barkeeper,
tok in een Japans restaurant, discjockey
met Travolta-ambities, totdat hij tenslotte
als leerling-besteller bij de posterijen in
Zuid Florida terecht komt. Het feit, dat hij
Jerry Lewis als Japanse kok in „De
linkshandige uitzendkracht".
omgang heeft met de dochter van zijn chef
bevordert zijn carrière niet, maar hij zit zijn
proeftijd uit. Dan komt hij toch tot de con
clusie dat er voor een clown geen plaats is
in de normale samenleving.
De 53-jarige Lewis is op zijn best met absur
de grappen, zoals die van de beledigde auto
matische telefoonbeantwoorder, maar de
film verliest tempo zodra het sentiment de
kop boven steekt en Lewis, net als destijds
in „Three ring circus", de menselijke clown
wil spelen.
MILO
Opnieuw heeft een lid van een ge
slaagde Nederlandse popgroep het
noodzakelijk geacht dit overvolle
popiand te verblijden met een eigen
groep. Meike Touw, bekend van
Gruppo Sportivo en The Buddy Odor
Stop treedt morgen met haar „verse"
formatie op in het jongerencentrum
Midas in Alphen aan den Rijn.
De zangeres heeft zojuist een langspeel
plaat doen uitkomen die er inderdaad
mag zijn. Of zij ook op de bühne muzi
kaal uit de voeten kan zal morgen blij
ken.
Met Meike Touw vormen zangeres Fay
Lovesick, gitarist Mark Booon, drummer
Hans van Maurik, bassist Frank Papen-
drecht en zanger Wim van Ekeren de
groep. Het optredén begint morgen om
21.00 uur.
Tutti Fruttf
kunnen helpen, zonder zich
vooralsnog helemaal bloot te
geven. Men verschuilt zich
achter raadselachtige uit
spraken, de communicatie
met de omgeving verloopt
stroef en is nog het best met
een andere eenzame, een
oude hondendresseur die
bang voor de dood is en met
iemand met spraakstoornis
sen. Het is een groot genot
om Yves Montand en Romy
Schneider aan het werk te
zien in dit trieste, mysterieu
ze spel van Costa-Gavras
met zijn soms wrange hu
mor, zoals na de dood van de
dresseur Galba als de cham-
pansee nog even „het le
venswerk van de overlede
ne" ten beste geeft.
MILO
THOM GERAEDTS:
LEIDEN Thom Geraedts probeert de
gene, die zijn werk bekijkt aan het den
ken te zetten en er direct bij te betrek
ken. Dat die pogingen niet altijd in suc
ces ontaarden, behoeft geen nader betoog.
Maar juist daarom vindt Geraedts de re
latie tussen de kunstenaar en het publiek
zo belangrijk. Als de kunstbelever van
de hetgeen in het brein van de de kunst
maker omgaat, op de hoogte zou zijn, zou
het werk plotseling veel meer inhoud
krijgen. Geraedts derhalve, probeert zijn
werk voor iedereen tastbaar te maken...
Geraedts: „Je hoort wel eens, dat er te veel
kunstenaars zijn, maar dat is niet waar: er
wordt te weinig aan cultuur gedaan. En dat,
terwijl de kunst voor de mens zo uiterst be
langrijk is. Het is een voedingsmiddel voor
de geest. Maar er is een nog veel te kleine
groep, die dat voedingsmniddel werkelijk
nuttigt. Het ellendige is, dat we zo laqjg be
zig zijn geweest met de economische ont
wikkeling. Het economische denken zit er
bij veel mensen bijzonder diep ingehamerd.
Dat komt ook tot uiting in het feit, dat
kunst maar al te vaak wordt aangeschaft als
geldbelegging of statussymbool. Omdat
kunst geen direct materieel nut heeft, wordt
het niet gekocht. Het positieve van de laat
ste tijd is mijns inziens, dat er een relatie
met het publiek gezocht wordt door middel
van educatieve projecten. Maar het nare is
dan weer, dat men vaak een stenciltje in
handen gedrukt krijgt, waarop de werken
zuiver rationeel benaderd worden. En dat,
terwijl het juist een gevoelskwestie is. Kunst
wordt te vaak doodgepraat. Dat kan je on
dervangen door zelf in direct contact met de
belever van de kunst komen."
Thom Geraedts probeert.de kunstbelever op
verscheidene manieren bij zijn werk te be
trekken. Zo denkt hij bijvoorbeeld werk
stukken uit, die in een vrij kleine oplage ge
maakt kunnen worden, zodat toch verschei
dene mensen het tegelijk in huis kunnen
hebben. Zoals- bijvoorbeeld de 'schilderset'.
Tot het pakket behoort een strook blauw
papier, een strook geel papier en een houten
blokje met daarin een naald, waaraan het
opgepakt kan worden. Het papier is bijzon
der lichtgevoelig. Het is de bedoeling, dat de
strookjes op bijvoorbeeld de vensterbank ge
legd worden of op een andere lichte, plaats.
Door het blokje op een bepaalde plek neer
te zetten, zal het gevoelige papier overal
verkleuren, behalve op de plaats waar het
blokje staat. Zo ontstaan figuren (kleurscha
keringen), die de mensen zelf bepalen. Na
hoeveel tijd het blokje wordt verplaatst, is
onderhevig aan de. wil van de gebruiker.
Het is schilderen met tijd en met licht. Het
geen Geraedts voor de B.K.R. vervaardigd,
maakt op het eerste gezicht meer indruk,
schilderijen maken daar deel van uit.
KUNST^i
IN j
BEELD J
'Galerie'
„Ik vraag me af of je kunst zou kunnen ver
kopen. De prijs is moeilijk te bepalen; je
komt er niet echt uit. Het zou redelijker
zijn, dat demaker een bepaalde toelage
krijgt en dat zijn produkten onder de men
sen rouleren. Omdat de mensen constant
met de kunstenaar in contact staan, kan het
allemaal 'heel begrijpelijk worden," meent
Geraedts.
Om die begrijpelijkheid in de hand te wer
ken heeft hij een verplaatsbare tentoonstel
ling vervaardigd: drie vitrines, die op een
willekeurige plaats neergezet kunnen wor
den. De gedachte daarachter is, dat overal
waar de behoefte bestaat, de tentoonstel
lingsruimte opengemaakt kan worden.
Maar het meest ideaal lijkt Geraedts om met
drie of vier kunstenaars een permanente
tentoonstellingsruimte te hebben. Binnen
kort hoopt hij dat idee te verwezenlijken.
Fransje Krol en broer Pieter zijn de partici
panten. Het streven is, dat de kunstenaars
een vaste klantenkring krijgen, die het
werk om beurten in huis hebben. „Als je
van verkoop zou moeten leven, loop je de
kans te gaan produceren om te verkopen.
Dat kan ten koste gaan van de kwaliteit van
het werk en van wat je er werkelijk mee
bedoelt. Een gedachte, die je tot uitdrukking
wilt brengen, moet rijpen, aldus de kun
stenaar. Door middel van die vaste kern
van belangstellenden hoopt Geraedts meer
binding met hen te krijgen. Geraedts ziet
het als een vertrouwenskwestie tussen de
klant en de kunstenaar. Degene, die van de
kring lid wil worden bepaalt hoeveel geld
hij of zij er voor over heeft. Degene, die het
werk aanspreekt en vindt, dat de kunste
naars door moeten gaan, steunt hem. De
kunstenaars geven tevens les. De deelne
mers krijgen zo de mogelijkheid om zelf ac
tief te zijn. Wellicht luidt de verwezenlij
king van het plan van Geraedts een nieuwe
periode in de kunstbeleving in.
WIM BUNSCHOTEN
Thom Geraedts bij de genoemde 'schilderset'.
LUXOR Azen zijn troef
i}2 jr). Reprise van de harde
frinity-jongens Bud Spencer
Terence Hill. Een pittige en
Jekke western, (tweede week).
LIDO II The spy who
loved me (12). Een van de re-
die. Met regisseur Jean Girault
brengt de Funès met deze film
een hommage aan Molière.
centere Bond-films met Roger '®e"r hTnma^' rhHet
Moore als agent 007. (reprise, waard, (tweede
zesde week)
STUDIO Kentucky
TRIANON De vrek (a l.), fried movie (16) Volslagen
Louis de Funès in klassieke -dolle parodie op de Ameri-
rol van Harpagon, de vrek in kaanse film- en televisiewe-
Molières gelijknamige kome- reld. (vijfde week)
noemen haar echtpaar dat uit elkaar gaat en EUROCINEMA III (Alphen
Marie Matras (16 jr). Marie in strijdt om het zoontje, (veer- aan den Rijn) De sheriff
actie- tiende week) ziet ze vliegen (a.l.)
CAMERA Kramer ver- EUROCINEMA I (Alphen EUROCINEMA IV (Alphen
sus Kramer (a.l.) Rijkelijk aan den Rijn) Thunderball aan den RiJn) Hardly wor-
met Oscars overladen film met (J2) king (a.l.)
voortreffelijk acteerwerk van
o.m. Dustin Hoffmann. Het EUROCINEMA II (Alphen GREENWAY (Voorschoten)
verhaal gaat over een jong aan den Rijn) The Fog (16). Rabbi Jacob (al).
In het museum van het
genootschap Oud Rijns-
burg wordt vrijdag 25 juli
in het kader van de Rijns-
burgse feestweek rond het
jaarlijkse bloemencorso
een foto-expositie geo
pend. Er zijn foto's te zien
van hele oude Rijnsbur
gers. familieportretten,
maai* ook foto's van de
omgeving en een serie
van de bloemenveiling
Flora in vroegere jaren.
Tenslotte bevat de expositie
ook verschillende waarde
volle oude prenten. De ten
toonstelling is in het week
einde en tijdens de feest
week te bezichtigen tot za
terdag 2 augustus. Op het
programma staan verder de
traditionele vis,schaak,sport
en kaartwedstrijden. Op
dinsdag 29 juli wordt de po
pulaire burchtronde gehou
den. Veel belangstelling is
er altijd voor het 'Oranje-
concert' dat diezelfde dag
op het programma staat.
Het Katwijkse mannenkoor
'Jubilate' zal onder leiding
van Sander van Marion een
uitvoering geven. Soliste is
de bekende-zangeres Renate
Heemskerk. De toegangs
prijs voor dit concert is 6,50.
gulden. Donderdag 31 juli
start om 10.00 uur het jaar
lijkse Kindercorso en de
eveneens traditionele bra
derie langs de Vliet.
Werk van beeldhouwer-bronsgieter Harry Storms.
„Binnendringen in de ruimte".
NOORD WIJK De culturele commissie houdt van 19
juli tot en met 3 augustus a.s. in de historische Vissers*
kapel aan de Hoofdstraat te Noord wijk aan Zee een
expositie van figuratieve beeldhouwkunst Het is werk
van de Brabantse beeldhouwer-bronsgieter Harry
Storms. Deze te Soerendonk woonachtige kunstenaar
stamt van Limburgse bodem - geboren te Tegelen op 11.
augustus 1945 - en begon pas op 29-jarige leef tijd- als
beeldhouwer te werken. Al snel werd duidelijk, dat hij
de begaafdheid bezat tot het beheersen van de ruimte
lijke vormgeving.Om z'n talenten verder te ontwikke
len kreeg Storms een beurs en kwam daarna terecht op
de Academie voor Schone Kunsten te Warschau, waar
hij studeerde bij de Poolse professor in de beeldhouw
kunst Jerzy Jarnusziekwicz.
Deze bracht in 1978 een bezoek van een paar maanden aan
de ateliers van zijn leerling te Soerendonk en zei over het
werk van Storms: „Zijn. sculpturen zijn reeds een oeuvre
van een zich bewust kunstenaar, die beschikt over het ge
voel en het begrip van zijn discipline. Bovendien schept de
volledige beheersing van de techniek met al zijn proble^
men voor hem een voortdurende bron van inspiratie. Zijn
vluchtige, lichte sculpturen verheffen zich steeds meer, en
niet alleen in materieel opzicht". „Multiples" noemt de
kunstenaar z'n groepsbeelden en daarvan zegt zijn Poolse
leermeester, dat ze zich in de ruimte ontwikkelen. Harry
Storms zelf spreekt liever over het „binnendringen in de
ruimte". Zijn groepsbeelden zijn een schitterend voorbeeld
van beheersing van het ruimte-effect.
Storms werkt zijn visies voornamelijk uit in .een tweetal
hoofdthema's: de menselijke, en dan vooral de vrouwelijke
vorm, en het paard. Hij- speelt daarbij met de schoonheid
van zijn creaturen en hun oorspronkelijke kracht.
De Brabantse kunstenaar giet z'n bronzen beelden zelf,
daarbij geholpen door zijn vrouw Aneczka. „Mijn beelden
zjjn ook de hare", zegt Storms, „en daarom spreken we al
tijd over „onze" beelden".
Aneczka staat ook wel model. Zij vormt voor de beeldhou-
wer een voortdurende bron van inspiratie.
Storms nam met veel succes deel aan een groot aantal ex
posities in binnen- en buitenland. Ook voerde hij in de nog
betrekkelijk korte tijd van zijn kunstenaarschap tal van
opdrachten uit, ónder meer van gemeenten (Maarheeze,
Someren, Bensberg (Did.), Weert, Capelle aan den IJssel,
enz.), van instellingen en van het bedrijfsleven.
Behalve bronzen beelden, toont de kunstenaar op z'n expo
sitie in de Noordwijkse Visserskapel een aantal prachtige
schetsen. Vandaag om 20 uur, zal burgemeester mr. Bonni-
ke de tentoonstelling openen. Daarna is zij tot en met 3 au
gustus dagelijks te bezichtigen van 14 tot 17 uur en van 19
tot 21 uur. Zaterdag en zondag van 13 tot 16 uur. De toe
gang is gratis.