arion Roedoe ontwierp lij moedig de wagens an het Rijnsburgse corso NETTE VAN EDEREN STUNT 1GEN INEKE KALLENBERG N DE VOETSPOREN VAN VADER JOOP Componist Alvin Singleton uit Brooklyn ontplooit zich verder in Graz Leidse zwemmers sluiten kampioenschappen sterk af fAD/ REGIO LEIDSE COURANT VRIJDAG 18 JULI 1980 PAGINA 5 in jonge vrouw die irso's ontwerpt en de incepten van pralende ragens verfijnd op de ïkentafel tot leven laat omen. Zou dat mannenwerk zijn daarom zou het geen rouw mogen wezen? [arion Roedoe - Visser er zo éen. Moeder van f wee ferme lagere l hool-zoons en een epklein dochtertje. Op et ogenblik vrijwel ichti ibewogen het getij t ge< wachtend op een al me camping in het en ®[cht van jhtTl oordwijkerhout. Ook éni5#ar kan het vriezen of enaapoien, maar tot nu toe... s Vu nfin, we weten er alles ^"JTJn, met die luitputtelijke n olkenladingen boven oude wereld. Marion, ;rder, is ook een won rekend gelijkende >chter van bekende bej ïidse corso-bouwer |>op Visser. En dat zegt heel veel. Plaats het rdt «grip „corso" voor het niseeont van de randstad, 00 11 ziet °genblikkelijk De k^P bisser op een gen zette manier alle 29 aagtekens edsti laromtrent wegnemen, keert lcjer Joop is in januari, )p"di1 2 n ^rt eruggetreden", en dat in, n (tekent ook aardig wat, pij zi ant een terzijde de i ippende Joop Visser, i met de mond en hele bÜna even lardig was als met de *kenstift, is eigenlijk juwelijks denkbaar, ch is het gebeurd. De tijd "I dringen. Schoonzoon Marion Roedoe: blij met de artistieke kanten van de geestelijke erfenis... Herman Roedoe en aan de Visserstam ontsproten Marion hebben de zaak overgenomen, maar de naam onbezoedeld gelaten: Joop Visser Reclame. Het valt Herman, die al een jaar of acht in de Visser-business zat, honderd procent mee. „Ik had eerlijk gezegd verwacht, dat m'n schoonvader praktisch elke dag na z'n abdicatie op onze lip zou zitten. Maar hij komt slechts zelden even om de hoek kijken. Nou ja, en dan zegt hij weieens: zou je het niet beter zö kunnen doen, of moet je nou dat blauw niet wat sterker aanzetten. En hij kniipt wel 'ns met die nog oude liefde in het tampex, of tempeks, weet ik veel; het piepschuim, waar hij altijd van die prachtige beelden uit vormde. Maar nee, werkelijk, vader houdt zich prima en heeft de gang van zaken helemaal in het volste vertrouwen uit handen gegeven". Herman en Marion Róedoe bestieren nu het reclamebedrijf, dat tientallen 1'aren lang pa Joops liefde ïeeft gehad. Ze stellen zich nu, met zeven man toegewijd personeel, te weer tegen de aanstormende corso's, tentoonstellingen en allerhande decors en annoncerende borden. Rotterdams corso, 3 oktober- optocht, schnabbels in Duitsland, rooie haan- opdrachten van de VARA, NOS-bestellingen. En zaterdag 2 augustus weer voor de zoveelste maal het Rijnsburgs bloemencorso, dat een week later naar Katwijk en Den Haag trekt. En pas nog een succes met het „dorpstafereel" op de Paralympics bij Arnhem. Een paar weken regen heeft voor „Joop Visser Reclame" geen roet in het eten gegooid: de oud-Hollandse deden het weer Het aandeel van Marion in de onderneming is aanmerkelijk. Ze beheert de volledige administratie en de boekhouding, maar eindelijk kwam het ook zover, dat ze zelfstandig kon gaan ontwerpen. Natuurlijk: zo kon al tekenen en schetsen. Anders zou ze geen dochter van Joop zijn. Haar opleiding vond ze in vijf jaar „Ars Aemula", de tekenacademie waar ooit Jan Wolkers rinsig bezig is geweest. „Daar heb ik ontzettend veel geleerd", vertelt Marion, op het groene, verzadigde gras van de camping, met een hele spelende jolige club van kinders om haar heen. „Tot vorig jaar zette m'n vader het corso op schets en ik mocht 't dan wel wat verder uitwerken. Zo beroerd was- ie nou ook weer niet. Ik lijk op m'n vader hè, zeggen ze. Nou, met die artistieke kanten van de geestelijke erfenis ben ik maar wat blij, hoor", bekent Marion. Maar ja, vroeger, als vrouw in zo'n zaak, dat ging niet. „Maar ik heb nou toch m'n zin Ik heb nu zelf die dertien wagens van het Rijnsburgse corso opgezet en verder ontwikkeld, voordat ze onthuld zullen worden. Dat ging heel rustig thuis; daar hoefde ik niet voor weg. Eerst praat je wat met Rijnsburg over ideeën en praktische mogelijkheden. Nou, vorig jaar zomer kreeg ik dat idee van kinderliedjes. Het corso i Ev( »p d - d,- evei trekt over twee weken uit onder het motto „Kinderen houden van bloemen". Het leek me toen erg leuk om kinderliedjes met bloemen te combineren". Daar is Marion Roedoe tot februari, maart mee bezig geweest. En daar kwamen ze, hoor: dertien, door tractors getrokken wagens, in getal. Ik noem er een paar: Witte zwanen, zwarte zwanen (vreemd; ik meen nog steeds dat er ooit sprake was van-groene zwanen, een idee fixe dat ik nooit kwijt zal raken); Hoedje van papier; Onder moeders paraplu; de Zeven kikkers in een boerensloot; Tussen Keulen en Parijs; Hop paardje hop (op het ontwerp geschreven als Hop paard, je hap) en de Twee beren die broodjes smeerden. Daar valt straks langs straten en wegen heel wat aan af te zien. Herman en Marion zijn al best tevreden over die wagens, die in de grote hal van „Joop Visser Reclame" aan de Zijldijk, op een haar na voltooid, op de uittocht staan te wachten. Haar man Herman: „Een grandioze hal, werkelijk, waar we in februari zijn gaan draaien. Daar kunnen hele optochten in elkaar worden gezet. Nu staan er de kikkers en de zwanen en al die figuren die aan de kinderliedjes ontsproten zijn. Natuurlijk zijn niet alle kinderliedjes geschikt om ze uitgebeeld te krijgen". „Nee", valt Marion haar man bij: „het moet wel allemaal haalbaar en uitvoerbaar zijn. Daar praten we van tevoren eindeloos over; met elkaar en met de opdrachtgevers". Dat ontwerpen, dat is nog eens wat anders dan steeds maar urenlang thuis zitten zorgen, stofzuigen, afwassen en bedden opmaken en gladstrijken. Marion Roedoe is in elk geval erg blij, dat ze Op mi|n omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en ell uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. „Hop Paardje Hop", één van de dertien ontwerpen van het komende Rijnsburgse bloemencorso. creatief ook kan bezig zijn met een hobby die nu tot iets professioneels is uitgegroeid. Inderdaad: een echte dochter van Joop Visser, die zelfs tot 'op de bromfiets (en hij kon gevaarlijk voorsorteren) altijd maar bezig was met z'n ideeën. Daar is hij nog niet volkomen van los te branden. Neem maar, bijvoorbeeld, komende exotische tentoonstelling „Aqua Hortus '80", op de Leidse Hortus. Zonder Joop zou zo'n expositie met tientallen zoet- en zoutwaterbakken, de tropische onderwaterwereld, met al die fantastische kleuren en wonderlijke bewoners, niet goed mogelijk zijn. Een verzorgd samengesteld aquarium is - voor Joop Visser - ach, ik weet wel, .dat dit zijn verhaal niet is, maar je komt zo moeilijk om hem heen als aanstichter van zo veel fraais - zo'n esthetische bak, met alle verwezenlijkte, soms ondenkbare schakeringen, is voor een artistiekeling als (de zoveelste ome) Joop het zout in de alledaagse pap, de fine fleur in een gedroomde ideale situatie. Het beschouwen van een perfect gecomponeerde bak bezorgt Joop Visser biikans de wagneriaanse kriebelingen die een ander zouden kunnen bekruipen bij het ondergaan van Der Ring des Nibelungen. Ik weet 't: dit heeft niets meer te maken met de nuchter ingestelde aard van Joops volgelingen Herman en Vissers eigen Marion. Maar er is een wisselwerking. Dat beseffen Marion en d'r man ook wel. Ze zetten alleen maar, op hun eigen manier, een traditie voort die wortel heeft geschoten in het Leidse, tot in verre omstreken. Dan krijg je toch nog de vader, de dochter en de nieuwe geest. Het blijft trouwens „Joop Visser". Zo zullen de Leidse corsobouwers (als zodanig, en dat is behoorlijk danig) bekend blijven. VAN KAMERMUZIEK TOT EEN RITMISCHE MESSA ■s mJin Singleton. Lijkt helemaal niet op de componist die hij is. Het leek hem wel wat, een nieuw concertstuk op dramatische basis: „An American in Leyden". „Maar dan zou het wel een beetje blue moeten zijn". Gistermiddag zat Alvin Singleton (40) uit Brooklyn, New York, breeduit eigentijdse impressies op te roepen achter een inderhaast aangevoerde kreupele piano, welwillend door de hoteldirectie ter beschikking gesteld. Alvin Singleton logeert een weekje in Holiday Inn om bij te komen. Loopt daar de hele dag rond in een jogging outfit. Lijkt dus helemaal niet op de componist die hij is. Niettemin gaat Alvin sinds 1973 door het (Oostenrijkse) leven als free-lance „composer" van felritmische jazzy kamermuziek met een sterk harmonische inslag. Als het hem een beetje te kalm wordt in zijn Oostenrijkse woonplaats Graz, trekt hij een paar dagen naar Nederland, waar de lucht zo helder is en waar de mensen progressiever zijn dan in Oostenrijk en elders, zegt hij. Bovendien spelen ze ook hier zijn muziek en verder noteert Singleton z'n composities op transparant papier van de Nederlandse stichting Donemus. Dat is ook al het best geschikte muziekpapier dat hij kent. Alvin Singleton's carrière heeft een stevige grondslag. Hij studeerde aan de universiteit van New York en Yale, vervolgens een jaar Rome aan de academie van Santa Cecilia en aan het Berkshire Music Center (Tanglewood) en bezocht de Darmstadt Ferienkurse für Neue Musik in de Singleton is ook pianist, maar treedt weinig solistisch op bevinden zich zowel concerten voor ensembles met uiteenlopende bezetting (o.a. Le tombeau du petit prince, voor harp-solo; Dream Sequence '76, een theaterstuk, opera zeg maar, voor acht zangers, twee acteurs, pantomime, kamerorkest en tape; Such a nice lady (1979), geschreven voqr het ensemble Musica Nova, Boekarest) als een Mis, een Messa voor twee fluiten, twee gitaren, elektrisch orgel, sopraan, gemengd koor, cello en bas. Deze Messa schreef Singleton bij gelegenheid van de eerst Mis van pater Om de haverklap zit Alvin in de States, hij pendelt als het ware tussen Graz en New York. „In New York heb ik, sinds ik in Oostenrijk leef, meer concerten gegeven dan toen ik nog in Amerika woonde". Toen hij in Rome studeerde kreeg hij daar Oostenrijkse vrienden die hem'later naar Graz loodsten. „Het beviel met best daar en de Oostenrijkse radio raakte aardig in mijn muziek geïnteresseerd. Er zijn al flink wat stukken van me gespeeld en uitgevoerd, ook in Rotterdam in april dit jaar. Zondag is Alvin Singleton weer uitgejogged in Leiden, dan gaat het weer op Graz aan. Elke dag een ochtenddrafje door het park en daarna weer aan de slag, op grote vellen papier, want ook een zwarte Amerikaanse componist leeft niet van noten alleen. pOM Annette van Ederen p tennispark Hillegom voor een ezorgd door de titelfavoriete In- Uenberg in twee sets uit te ran- De tweede teamspeelster van jn was er duidelijk op gebrand Jïark te stunten. De 76 set- e eerset set, op zichzelf al een JJng van formaat, was haar niet 12e rustte niet voor zij via 63 karwei had geklaard. Bijna t hele damesenkelspel B op zijn Int ook de als tweede geplaatste Vessels was dicht bij een neder- "i 1—6, 75, 7—5 hield zij zich Krijger nog juist staande, heren utten de geplaatste spe- alve Van de Zee en de gebles seerde Schreuder, allen nog in de strijd. De gebroeders Vloemans uit Dongen lieten goed tennis zien, maar konden niet voor verrassingen zorgen. Martin ging met 63 75 ten onder tegen Koemans en Arthur bracht het niet verder dan een derde set tegen Piet Lathouwers (7—5, 5—7, 6—2). In het dubbelspel was Lathouwers minder succesvol. Samen met Van de Berg werd hij via de cijfers 4—6, 62, 6—1 door Herman v.d. Capellen en Bub v.d. Zee aan de kant gezet. Een gedeeltelij ke revanche dus voor Van de Zee. die in het enkelspel door Lathouwers werd uitgeschakeld. In C won Frans Grimbergen met 64, 6—2 van Frank van Balen. Peter Wol- terink verloor in drie sets van de Duit ser Franzen, die nu te maken krijgt met Enno Zimmerman, Marijke Guyt werd bij de C-dames onverwacht fel op de huid gezeten door wedstrijdleidster Lisette Holvast (76, 75). ALKEMADE Op het Alkemade C- en D-toernooi zijn de geplaatste spelers in de enkelspelen nog niet in moeilijkheden gekomen. In de dubbelspelen moesten wel geplaatste koppels voortijdig het veld ruimen. Het favoriete duo Schuringa/De Groot werd met 62, 75 verslagen dotfr Meyer en Alderwerelt in het gemengd- dubbel D, terwijl Iterson en Dokters- Van Leeuwen in het herendubbel D hun plaatsing als eerste niet konden waar maken. Met 46, 75, 75 ging de zege hier naar Mare Ferroern en Marcel van Galen. In het herenenkel C, waar Hans van Tongeren eerste is geplaatst, rekende nummer twee René de Bakker gemakkelijk af met Harry van Veen (6—1, 62). Bij de dames staat de winnaar van vo rig jaar, Mary Thuis, bovenaan de lijst en Ann Cijsouw als tweede. In deze ca tegorie zegèvierde Ciska Pouw in een drie uur durend duel met 76, 36, 75 over Jannie Goudsmit. In D won Juliette Grimbergen met 7—5, 6—0 van Eveline Krul. Paul Theunissen Amersfoort Ook de laatste dagen van de Nederlandse kampioenschappen zwemmen zijn voor de zwemmers uit de Leidse regio uitstekend verlo pen. Naast de winst van de ge routineerde Edward Maasdijk op de 100 vrij heren (53.99 in de serie, 54.35 in de finale) was er een eerste plaats voor BZ&PC zwemmer Peter Sterk, die op uitstekende wij ze de 100 school voor jongens '67 won. Zijn tijd bedroeg 1.1833. Op hetzelfde nummer voor jongens '65 consolideerde Hans Lalau (Znl/LGB) zijn plaats in de vaderlandse top. Op zijn fa voriete 100-school realiseerde hij een tijd van 1.16.01, welke goed voor zilver was. In de all- in B-finale finishte de Zijl/LGB-er in 1.16.34 als de vijfde. Jimmy Lassooy van AZC/Unique was ook nu weer goed op dreef. Naast zijn eer der deze week al behaalde ti tels (2 stuks) pikte hij op zijn laatste start nog een zilveren plak mee. Dit gebeurde op de 400-vrij voor jongens '68 (4.48.25). De overige resultaten van de „Leidse" zwemmers waren: 200-wissel meisjes '64: 4 Petra HOek (Katwijk) 2.30.49. (In de all-in B-finale werd Hoek eerste in 2.29.93). 100- school meisjes onder 10: Mi reille Correlje (Zijl/LGB) 1.39.0, 100-vlinder jongens on- d" 10: Edo den Boet (Zijl/LGB) 1.36 46 (beiden geen finaleplaats). 100-vrij meisjes '64: 6 Petra Hoek (Kat- wijk) 1.01.45. 200-wissel jon- gens '67: 7 Gijsbert v.d. Leeden (BZ&PC) 2.37 14.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5