Overmere,het dorp van de Boerenkrijg OVERïlWERE 4 I Braziliaanse kerk na reis van paus definitief aan zijde van de armen Fietsen voor de Sahell Ongemeen boeiende missiesafari Dammen op De Dam Gratis popfestival op Haags Malieveld Q Tips voor het weekeinde^ KORTE METTEN 'Jul n Niet alleen het reusachtigs Donkmeer, een schone en visrijke binnenzee van 66 hectare, rechtvaardigt een bezoek aan Overmere in Oost-Vlaanderen. Menigerlei vertier op en om het water noch gastronomische maai tijden in b.v. 't Nieuwe Pa linghuis wegen op tegen de voornaamste attractie: de Boerenkrijg. Overmere is het dorp van een vergeten oorlog. Welke Ne derlander denkt op Sinter klaasavond nog even terug aan de bloedige slag bij Has selt, op 5 december 1798? Daar kwam een einde aan de heroische opstand, die te Overmere begonnen was door met zeisen, vlegels, sikkels en kapmessen bewapende boe ren. Op 12 oktober 1898 braken zij hun door de Fransen verzegel de kerk open. luidden de stormklok en koelden hun woede op de belastinggaar ders. De strijdkreet „Voor Ou ter (altaar) en Heerd" weer klonk door gans Vlaanderen. De in het turfstekersdorp ont ketende oorlog duurde nog geen twee maandsen en werd te Hasselt in bloed gesmoord. Nog altijd ontleent Overmere onsterfelijke roem aan deze Boerenkrijg. Een standbeeld herinnert aan de doodsver achting van deze „Brigands'* in hun strijd tegen de Franse overheersing. Hoewel aan de bijnaam „Pa en Gijs" ^en ze kere huiselijkheid niet ontzegd kan worden, toont het twee vermetele opstandelingen, zwaaiend met de bloedvlag, Overmere ligt aan de au toweg Antwerpen-Gent (afslag Lokeren) afstand van Breda ca 80 kilome ter. Veel recreatie op en rond het grote Donkmeer, volop (paling)restaurants. Eendenkooi, vogelpark, oude kapel van Barel- donk, Calvarieberg O.L.V. van Zeven Smarten. Ex positieruimte Huize Barel- donk, met o.m. Madonna museum. Het Boerenkrijgmuseum, een bescheiden heéhikun- dige collectie, vervolgens over deze oorlog, Is geo pend van mei tot septem ber, op zon- en feestda gen van 14.30 tot 19 uur. In juli en augustus alle da gen van 14.30 tot 18 uur. Geleid bezoek mogelijk. Toegang 15 frank. die de Franse vrijheidsmuts vertrapten. De twee ingezetenen die voor dit monument geposeerd heb ben droegen de namen Pauw en Gijselinck, vandaar de ker nachtige benaming. De in scriptie luidt: „Hier begon de Boerenkrijg voor God en Va derland op 12 oktober 1789". Afgezien van dit gedenkteken en wandeldreven als het Boe- renkrijgspad (bewegwijzerd) vraagt Overmere aandacht voor het unieke Boerenkrijgs- museum. De verzameling p/esenteert zich als een ontroerend stukje franje aan het rijke, cultuurhis torische erfgoed van België. Maar hier zijn In de marge van de wereldgeschiedenis hel dendaden verricht, door vro me boerenjongens en pries ters die waren ondergedoken, doch met hun gecamoufleerde altaartjes (een z.g. broodkof fertje b.v.) van huis tot huis gingen. Sluikgodsdienst paarde 2ich aan een onverschrokkenheid. Het eenvoudige museumpje toont allerlei voorwerpen, die aan de opstand herinneren. Toen in 1898 het „eeuwfeest" gevierd werd kreeg Overmere een „wedersamenstelling" van de Boerenkrijg te zien. Van dit authentieke gebeuren zijn toen foto's op glasplaten ge maakt. Zij illustreren als het ware de meer dan 150 boeken over deze korte oorlog en de Fran se overheersing die in dit mu seum blijven oproepen tot be zinning. In Hasselt is zelfs een centrum voor Studie van de Boerenkrijg gevestigd. De meeste Nederlanders hebben nooit van deze tragedie ge hoord, laat staan dat zij een bedevaart naar Overmere hebben gemaakt om „Pa en Gijs" te begroeten. Zij zouden nog vóór Sinterklaas zo'n be zoek toch eens moeten over wegen. Leo J. LEEUWIS Op het Malieveld in Oen Haag ia iedereen morgen gratis welkom voor het pop-evene ment Maliepop '80. Zes groepen hebben hun medewerking toege zegd, te weten: Iquana, The New Adventures, Tutti Fruttl, Dr. Pop, Gruppo Sportivo en Gol den Earring. Het festijn begint *s middags om vier uur en sluit om half twaalf 's avonds. Op het Malieveld staan kramen waar een natje en een droogje kunnen worden gehaald. Als het festival dit jaar een succes wordt, is de kans groot dat het een jaarlijks terugkerend evenement wordt. Organi sator is het Algemeen Haags Comité. v .SnieSanar*. i Voor de tweede keer houdt Amster dam een openlucht-damtofernooi op De Dam. Dit jaar op 23 augustus. Het toernooi bestaat uit een sneldam- toernooi voor ongeveer tweehonderd deelnemers en een simultaan-wedstrijd tegen steeds twintig borden. Het toer nooi staat open voor leden van de Ko ninklijke Nederlandse Dambond en voor „huisdammers". Ook wordt gespeeld In jeugdklassen. De openingszet wordt om 11.00 uur ver richt, de prijsuitreiking zal om ongeveer 16.00 uur plaatsvinden. Voor de zogenaamde „klokwedstrijd" zijn de beste sneldammers uitgenodigd. Onder anderen de Internationale mees ter Frank Drost, de oud-jeugdwereld kampioen Bauke Bles, de internationale grootmeester Rob Clerc, de amateur- sneldamkampioen van Nederland Jan- nus van der Wal en grootmeester Hans Jansen. Harm Wiersma zal zowel om 11.00 uur als om 13.30 uur het tegen twintig bor den tegelijk opnemen. Zodra een tegen speler zijn partij heeft beëindigd, neemt een volgende zijn plaats in. Zo zal Wiers ma gedurende twee maal twee uur voortdurend tegen 20 man tegelijk spe len. Leden van damverenigingen kunnen in schrijven via hun verenigingssecreata- rlaal. Andere belangstellenden, die het dammen een warm hart toedragen, kun nen een inschrijfformulier afhalen bij de kantoren van de Rabobank in Amster- Op de zevende Internationale Parade in Brunssum landen vertegenwoordigd. Dit vólksdansfestijn wordt dag tot en met woensdag gehouden. Er zijn elke avond uur op verschillende plaatsen uitvoeringen en zondaggen om drie uur begint een folkloristische optocht met driejhei deelnemers. ird Éen optocht met vele paarden en antieke koet» uur), ringrijden op ongezadelde paarden (10.30-12.00 «me -17.00 uur) en wedstrijden boogschieten (10.30 en 13} kc zijn de hoofdbestanddelen van de negende Fol kloris e Dag op zaterdag in Uzehdijke (Zeeuws-Vlaanderen); e Eveneens in Zeeuws-Vlaanderen ligt Sas van Gent. Hl C zorgen een Italiaanse en een Hongaarse groep zaterdagj,V vanaf drie uur een optreden(op de Markt, waar een vollj feest wordt gehouden. e En als u dan toch in de buurt bent, kunt u wellicht den naar Zuiddorpe (ook Zws. VL) waar zondag vai) drie het handboog schieten wordt beoefend. e Geschoten wordt er ook In het Middenlimburgse Ne gelegenheid van het 425-jarig bestaan van de schutte Sebastiaan wordt hier op zaterdag een jubileumschutte gevierd. Bodegraven in Zuid-Holland loopt zaterdagmiddag wedstrijden polsstokverspringen. Za beginnen om e Voor de derde keer wordt zaterdag vanaf elf uur op de weide van het Haagse Zuiderpark een „Gezinsvliegerd.. houden. >Va In het kader van de Viseerijdagn 1980 in Bruiniese (f® veland) vindt zaterdagmiddag vanaf twee uur een*ns schouw van de gepevoiseerde Bruse vissersschepen Belangstellenden kunnen gratis meevaren. Het in 1 begint om 1 uur. In de kassen van het in aanbouw zijnde bloemenveilii plex in Rijnsburg kan met tot en met zaterdag dagelijks uur 's morgens tot tien uur 's avonds de tentoonstelt merflora '80 bewonderen. De lelieshow in de Flevohof in Biddinghuizen begln( al dag en is tot en met 9 augustus dagelijks van 8^0 te?? 8 uur te bezichtigen. "e< De prachtige Burgerzaal van het Paleis op de Dam iu ,met 31 augustus elke zondag- en woensdagmiddag van[°11 uur het decor van een optreden van de speelgroep Di Deze Amsterdamse afdeling van de verenging voor hui; brengt dan muziek uit de bouwperiode van het pal< 165°). ,je Hoe de mens weet door te dringen in de werefdruM wat hij daar zoal te zien krijgt, wordt tot en met 31 aul getoond op de tentoonstelling „Beelden uit het Heelal*! Arnhems museum. De met medewerking van de NASAl zette tentoonstelling is toegankelijk van 10 tot 5 uui dags van 11 tot 5 uur). anen, iri( Deeblil Van 21 tot en met 25 juli wordt in Winterswijk een fietsvierdaagse verreden, waarvan de opbrengst be stemd is voor de noodlijden de bevolking van de Sahel- landen. Deze inmiddels al weer derde vierdaagse voor de Sahellan- den is georganiseerd door de werkgroep Werelddiakonaat van de Gereformeerde en Hervormde Kerken in Win terswijk. Als u dus fijn een paar dagen wilt fietsen en bovendien een jrdt >la d goed doel wilt steunen, Jricl naar Winterswijk. De«>lik kost 15 gulden waarvoi een routeboekje krijgt, >i bovendien meer infoj wordt gegeven over d< en de problemen w Derde-Wëreldlanden t« pen hebben. Men kan c dag fietsen en dan kostl schrijving vier guldeir persoon. Er kan words start tussen 8 en 's morgens, maar d voor vroege vogels geel bleem zijn. Meer infoH zijn te verkrijgen via foonnummer 05430-4071 Duidelijker dan twee jaar geleden tijdens de Latijnsamerikaanse bisschoppenconfe rentie te Puebla (Mexico) heeft paus Jo hannes Paulus II bij zijn bezoek aan Bra zilië het accent gelegd op de noodzaak van hervormingen en op de invoering van so ciale rechtvaardigheid. De kerk zal als het nodig is zeer streng zijn om de armen te beschermen tegen de uitbuiting van de rij ken, aldus de paus, die volgens de New York Times de kerk definitief heeft ge plaatst aan de zijde van de armen. De leider van het vooruitstrevende deel van de Braziliaanse kerk, kardinaal Paulo Evaris- to Arns, noemde de sociale inhoud van de toespraken „boven verwachting". De „com- panero Papa", oftewel „kameraad paus" zoals de arbeiders van Sao Paulo hem noemden, slaagde erin de economische machthebbers in het continent te verontrusten. De door de Braziliaanse staat gecontroleerde televisiestations begonnen de rechtstreekse uitzendingen van de rondreis van de paus te beperken, terwijl de pers in de door militai ren regeerde Zuidamerikaanse landen hun uiterste best deden de paus als anti-commu nistisch te accentueren en de sociale inhoud van zijn toespraken uit te leggen als een op roep tot negentiende eeuwse liefdadigheid. De „conservatieve paus", zoals hij door velen in Latijns-Amerika werd beschouwd, verras te vriend en vijand door de vooruitstrevende koers die de Braziliaanse kerk is ingeslagen te accepteren als dè koers van de katholieke kerk. En die koers is: staan aan de zijde van de armen. Maar de paus trok wel grenzen. Vooruitstre vende geestelijken noemen die grenzen be trekkelijk, tijdgebonden, omdat het Vatikaan „nog niet zover is" of omdat de paus is zoals hij is door zijn persoonlijke ervaringen in Po len. Zo veroordeelde de paus het, dat geeste lijken zich bemoeien met partijpolitiek en ging verder dan ooit in zijn veroordeling van het marxisme. Vele vooruitstrevende geestelijken in Latijns- Amerika veroordelen het marxisme zoals het in de communistische landen in praktijk wordt gebracht, maar beschouwen het „wer kelijke communisme" als een veel beter uit gangspunt dan het kapitalisme om te komen tot „Gods rijk op aarde". Met name de Latijn samerikaanse bevrijdingstheologen aanvaar-' den veelal het marxisme als wetenschap om de „historische werkelijkheid" te doorgron den. De paus heeft dit tijdens zijn rondreis door Brazilië veroordeeld toen hij het marxisme zelfs als „analytisch instrument" verwierp. Ook zette hij zich af tegen de klassenstrijd en tegen iedere vorm van geweld om de door hem veroordeelde economische en sociale structuren te veranderen. Hoe die structuurswijzigingen dan wel tot stand moeten komen werd uit de toespraken van de paus niet duidelijk, althans niet recht streeks. Kardinaal Arns beschouwt de ver oordeling door de paus van het geweld en de klassestrijd alsmede van de sociale onrecht vaardigheid als een ondersteuning van de door hem ingeslagen weg, die inhoudt het or ganiseren en bewustmaken van de arbeiders en de armen in de krottenwijken, om hen zelf een „nieuwe samenlevingte laten op bouwen. De consequenties van een dergelijke ontwik keling zijn niet te overzien en het is waar schijnlijk daarom, dat de paus zich hierover niet expliciet wilde uiten. Uit zijn openlijke steunverklaring aan de omstreden bisschop Don Helder Camara kan, evenals uit zijn toe spraken, blijken, dat het Vatikaan er eerder de voorkeur aan geeft de machtige vooruit strevende Braziliaanse kerk voorzichtig te volgen dan ze te blokkeren. Mgr. Simonis in bisdom Tabora: 99 99 De band van ons bisdom met het bisdom Tabora kan een zegen zijn voor beide plaatselijke kerken. De kerk krijgt hier echt gestalte volgens Vatieanum II. De ge lovigen van Tabora hebben ons geweldig veel te bieden door de wijze waarop zij bun geloof beleven, door hun spontane vroomheid, door de grote gemeenschaps zin en door de beschaving die ze in de om gang aan de dag leggen. Mgr. Simonis van Rotterdam schrijft dit „aan allen, die bij het werk van de kerk in het bis dom Rotterdam betrokken zijn" vanuit Tan zania, waar hij momenteel verblijft, samen met de algemeen econoom van het bisdom, drs. H. v. d. Ven, rector J. Schoenmakers, di recteur van de Pauselijke Missiewerken Ne derland en missiesecretaris J. Koek sma. Zij zijn daar onder meer twee weken te gast bij mgr. M. Mihayo, bisschop van het bisdom Ta bora, waarmee het bisdom Rotterdam al een jaar of tien nauwe relaties onderhoudt. Mgr. Simonis heeft kennis gemaakt met groe pen gelovign en organisaties. „Een werkelijk levende en veelbelovende kerkgemeen schap", zo concludeert hij, waarin de lekenra- den, samen met katechisten, religieuzen en priesters zich verantwoordelijk voelen voor de pastorale en sociale opgaven van de kerk. missiesafari" noemt hij de eucharistieviering, tijdens welke hij als hoofdcelebrant vier jon ge Afrikanen tot diaken heeft gewijd. „Een onvergetelijke ervaring", noemt hij deze vie ring met duizend mensen. Hij schrijft:„Aan hun enthousiast gezang, begeleid door trom mels en slagwerk, kwam soms geen eind. Te gelijk was er in de kerk, die voor meer dan de helft gevuld was met jonge mensen onder de achttien jaar, een geweldige betrokken heid en eerbied tot bij de kleinste kinderen toe". Hij heeft kunnen vaststellen, dat veel goede projecten tot stand konden komen, dankzij de financiële hulp die Rotterdam aan Tabora heeft mogen geven. De restauratie van de Borobudur, het uit de achtste daterende boeddhistische tempelcomplex bij Magelai Midden-Java. is voor het grootste deel gereed. Bijna z« tig procent van de werkzaamheden is achter de rug. B« nen is aan de restauratie van het westelijke en ooste deel. Het is de bedoeling, dat de werkzaamheden in oki 1982 zijn voltooid. Volgens dr. Soekmono, belast met d ding van het herstelwerk is de restauratie in de jaren 1911 technisch wel geslaagd, maar zijn enkele delen v tempel niet in hun oorspronkelijke positie geplaatst De Evangelische Kerk in de DDR heeft ongeveer 2,5 mi gulden bijeengebracht voor de bouw van kerken en geme centra in nieuwe steden en wijken. De regering heeft tien jecten goedgekeurd uit een eerste lijst, die in 1976 werd i steld. De kerk financiert dertig procent van de nieuwbouw, sen Nieuwjaar en Pasen zal een nieuwe financiële actie vo kerkbouw worden gehouden. Het moderamen van de synode van de hervormde kerk een brief aan alle hervormde prdikanten met klem gevra. bekijken hoe een extra-collecte voor het Interkerkelijk Vri beraad in het collecterooster kan worden ingepast. Dit me oog op de actie rondom Vredeszondag (21 september). „Wi; nen, dat het IKV gedurende de laatste jaren ons een belang dienst heeft bewezen door met grote hardnekkigheid te vi naar het aandeel, dat de kerk een het vredeswerk kan Ie' Iran heeft bevolen alle parochiescholen van religieuze derheden in het land te sluiten. Dit bevel is een gevolgleel beschuldigingen, dat een joodse school in Teheran conta raag onderhield met Israëlische instellingen. Men verwacht het bevel ernstige gevolgen zal hebben voor de veei zend joden, die in Iran leven, alsmede voor de andere gieuze minderheden. Ook een Italiaanse katholieke sc wordt hierdoor getroffen. De sus tersonderwijzeressen - - vfclik onder toezicht geplaatst en mogen het complex niet ten. Voor een oplossing in de» zaak is de hulp ingen van de apostolisch delegaat voor de met de r. k. kerk nieerde Melchietische christenen in Europa, mgr. Hill Capucci, die sinds enkele dagen in Teheran is. it ffici ;rtig schi rein ik k

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 10