Rudolph Valentino: Aandacht voor insekten in„Leven op aarde". Radio- uitzend igen Tweede Kamer kunnen veel goedkoper TERUGBLIK de koning van de filmromantiek hou l het lJ scherm in het oog TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE WOENSDAG RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DINSDAG 1 JULI 1980 PAGINA jC „Kom", fluisterde hij hees terwijl zijn vuri ge ogen haar verslon den. Ze vocht tegen de betovering waar mee die ogen haar do mineerden. Maar ze verloor. De sheik hoefde haar niet op de grond te gooien. Ze viel al vanzelf, ge troffen door de vreemde angst die de man in haar had op geroepen. Die haar kreunend op haar knieën bracht. De ogen verslonden meer dan de armen konden grijpen en de vrouw moest meer tegen zichzelf vechten dan tegen haar verleider. De hierboven beschre ven scène komt uit de film De Sheik, met Ru dolph Valentino in de titelrol. Rudolph Va lentino, de Italiaanse emigrant. Kenmerkend voor hem was, dat hij in al zijn liefdesscènes nooit geweld gebruikte. Het was altijd verlei ding waarvoor de hel din bezweek. Verleiding, stijl en ele gantie. Kwaliteiten die hem enorm populair maakten, want het wa ren juist die kwalitei ten die zijn Ameri kaanse bewonderaar sters tot hun spijt moesten missen in hun verloofdes en echtge noten. Valentino was geweldig fotogeniek, hij bewoog zich met katachtige bevalligheid en hij straalde sexuele hartstocht uit. In al zijn films was hij nooit een sexy ploert. Integen deel, hij was dapper en voorkomend. Zijn vast bijtende blik die krach tige, maar ook tedere verlangens uitstraalde, combineerde wellust met romantisch gevoel. Maar waarom juist Ru dolph Valentino? Zelf had hij ambities genoeg. Het gezin waarin Rodolfo Gu- glielmi Valentino in 1895 in Castellenata, Italië werd geboren, behoorde tot de mid denstand. In zijn jeugd verschilde Valentino niet veel van de ander jongens uit zijn stadje. Alleen zag hij er toe vallig beter uit en was vastbesloten te onts nappen uit zijn be nauwde bestaan. Op zijn achttiende emi greerde hij naar Ame rika om daar zijn geluk te gaan beproeven. Zo arriveerde hij, vervuld van dromen, maar zon der oveijas in New York. Zonder dat hij één woord Engels sprak en met al zijn spullen in een oude koffer. Duizend paar sokken Alleen de allerslechtste baantjes waren voor zo'n immigrant voor handen en Valentino was het dan ook alle-, maal. Boodschappen jongen, bordenwasser, vuilnisman en hulpje van een tuinman. Zelfs werd hij op een gege ven momënt, zonder werk, uit zijn kamer gegooid. De man die ooit duizend paar sok ken, driehonderd stropdassen en veertig kostuums zou bezitten, moest toen weggegooi de kranten als onder goed gebruiken. Hij moest eten uit de vuil nisbakken van restau rants en slapen op ban ken in het park. Op dat moment was Valentino's ambitie er alleen nog maar op ge richt om veel geld te verdienen. Zoveel, dat hij zijden overheden zou kunnen dragen en champagne kon drin ken in gezelschap van dames van niveau. Aan een carrière als acteur zal hij op dat moment niet gedacht hebben. Hij had gangster kun nen worden, een heel gebruikelijk beroep voor Italiaanse immi granten in New York. Hij werd daarentegen danser in een nacht club. Rudolph was direct een succes. De clubs waar hij werkte werden bij toverslag eleganter. Rijpere dames genoten van zijn vriendelijke ouderwetse manieren. Hun harten klopten bij de smachtende blik waarmee hij ze aan keek als hij met hen danste. En Valentino's ambities waren ver vuld. Hij had genoeg geld, droeg zijden over hemden en dronk 's nachts champagne in dure gelegenheden. Maar het lot beschikte anders. Valentino raakte betrokken bij een moordzaak en het schandaal en de recht zaak die daaruit voort kwamen, dwongen hem New York te ont vluchten. Zo belandde hij in 1918 in Los An geles waar hij zijn loop baan van nachtclub- danser hervatte. Daar raakte hij al snel bevriend met mensen uit de filmwereld. Zij raadden Valentino aan om zijn geluk eens bij de film te gaan probe ren en hij volgde maar al te graag hun advies op. In de drie jaar die volgden, speelde Va lentino een serie kleine filmrollen. Meestal als boef. Pas zijn achttien de film, Four Horse men of the Apocalypse, maakte in 1921 een ster van hem. Emoties over brengen De films die Valentino in de jaren daarop maakte, varieerden in kwaliteit, maar dat deed er niet toe. De be wonderaars werden zo gegrepen door zijn aan wezigheid en sex-ap- peal dat ze zich nauwe lijks druk maakten om de waarde van de films. Alleen Valentino was belangrijk, als ac teur en als mens. Hij kon emoties overbren gen met een volstrekte oprechtheid, hij kon zowel passie als teder heid uitdrukken en hij had een goed gevoel voor humor. Als zijn gedrag eens iets te wensen over liet, wa ren er altijd betere kwaliteiten aanwezig. Hoewel hij de verleide lijke eigenschappen van de filmboef be hield, had hij zich ont daan van onplezierige trekjes zoals gemeen heid, bedrog en lafheid. In Valentino's privé-le- ven ontbrak het hem aan niets. Zijn ego werd voortdurend ge streeld, maar toch was het geen gelukkig le ven. Wat dat betreft lij ken de vijf korte jaren tot zijn dood waarin Valentino succes had op die van menig ande re superster. Hij ver diende veel geld, maar gaf ook zoveel uit dat hij altijd schulden had. Toen hij stierf was hij bijna zonder vermogen. Hij koesterde zich in de bewondering van zijn fans, maar hij werd bang voor hun waan zin. Hij vond het heer lijk om als een koning te worden ontvangen, maar hij verlangde er ook naar om zoals ie der ander ongestoord over straat te kunnen lopen. Hij ergerde zich aan de studio's waar hij voor werkte en vond dat hij zowel onder schat als onderbetaald werd, maar toen hij voor zichzelf begon werd dat niet beter. Hij maakte steeds ruzie met zijn beeldschone vrouw Natacha Ram- bova met wie hij in 1923 trouwde, totdat de bom barstte. In 1926, het jaar van zijn dood, kon Valentino het hu welijk niet meer aan. Tegenslagen De pracht en praal van zijn roem waren er af en de tegenslagen kwa men. Toen Valentino zijn baard liet groeien voor de film The Eagle kwam er een campag ne tegen hem van de Amerikaanse Meesters Kappers Organisatie. De mannelijke bevol king namelijk liet nu eveneens zijn baard groeien en de kappers dreigden failliet te gaan. Toen Valentino bij zijn aankomst in Engeland in 1923 be leefd zei dat hij van plan was een paar kos tuums te kopen omdat die alleen in Londen zo goed waren, kwam er een storm van protest van de Amerikaanse kleermakers. Op het toppunt van zijn roem had Valenti no een duizelingwek kend succes geoogst. Maar dat succes was even leeg als het kolos saal was: een gigantisch en belachelijk niets. Zo moet Valentino het ge- zieq hebben. Dan wordt hij ernstig ziek. Na een spoedoperatie aan zijn blindedarm en maag waren zijn eerste woorden: „Nou, heb ik me als een mietje of als een man gedragen?". Hij stierf een paar da gen later, door bloed vergiftiging. Valentino, het eerste mannelijke sexsymbool van het witte doek, in zijn beroemdste rol van de sheik in de gelijknamige film Zijn begrafenis was een belachelijke vertoning. Stel je voor: vijftien duizend mensen staan in de regen te wachten voor de kapel waar Va lentino ligt opgebaard. Zij blokkeren elke straat. Politieagenten proberen hen tegen te houden. De menigte wordt ongeduldig en kwaad, dringt op tot de rouwkapel. De grote glasruit gaat kapot en de scherven vliegen in het rond. Dan raken de mensen in paniek en ontstaat er een grote woedende massa. Bere den politieagenten be ginnen op de menigte in te slaan, de hoeven van paarden vertrap pen vrouwen en kinde ren. Mensen schreeu wen en vallen flauw. De rouwkamer wordt snel ingericht tot nood hospitaal. Als de deu ren van de kapel ein delijk worden geopend, dringen de mensen de Gouden Kamer bin nen, waar Valentino ligt opgebaard. Binnen enkele ogenblikken is het een ravage en de mensen moeten wor den teruggeslagen. Liefde na de dood Na zijn begrafenis wer den Valentino's bezit tingen geveild. Maar zijn duizend paar sok ken waren niet vol doende om aan de vraag te voldoen. Zelfs het gewelf waar hij lag werd regelmatig aan stukken gehakt en de stukjes als souvenir verkocht. Het zou tot de dood van James Dean du ren, voordat er weer zo'n morbide liefde-nar de-dood verering zou ontstaan. Er zijn vrou wen geweest die be weerden met Rudy's geest contact te hebben gehad, anderen zeiden dat hij de vader van hun kind was, een aan tal vrouwen pleegde zelfmoord en eentje vroeg echtscheiding aan omdat haar echtge noot niet toestond dat ze dichtbij Valentino's graf wilde leven. Een mysterieuze vrouw, ge sluierd en geheel in het zwart gekleed, bracht elke sterfdag tot in 1951 rode rozen op Va lentino's graf. Pas veel later bleek dit bedacht te zijn door een filmre gisseur voor zijn film, maar het incident werd overgenomen door ech te vrouwen in het zwart. Dat Valentino werke lijk een bijzonder man is geweest, bleek wel bij de imitaties die van hem volgden. Anthony Dexter speelde in 1951 in Valentino. Hij leek als twee druppels wa ter op Rudolph, maar miste zijn charme en verdween geluidloos naar de achtergrond. Ook Rudolph Nurejev deed de harten niet sneller kloppen in zijn vertolking van het idool. Valentino is nooit geëvenaard. De legende leeft voort. Gege vens on tleen d aan het boek Idolen sterven jong, door Ma rianne Sinclair, een uitgave van Rostrum te Haarlem. Prijs f 29,90). Centraal In de vierde aflevering van „Leven op aarde" staan de insekten en hun uiterst doelmatig georgani seerde samenlevingsvormen. Centraal in de vierde afleve ring van de BBC-serie „Life on earth" staan de insekten, die sinds hun voorkomen op aarde (miljoenen jaren gele den) maar weinig zijn ver anderd. Veel bloemen zijn voor hun bestuiving afhan kelijk van insekten. Omge keerd zijn die weer afhanke lijk van planten als voedsel bron. Verbazingwekkend is dat bij mieren, bijen, wes pen en termieten het indivi du zich opoffert voor het voortbestaan van de groep. Vanavond laat samensteller en presentator David Atten- borough ondermeer een zwerm sprinkhanen zien, ge filmd in Australië. Hij de monstreert het harde buiten skelet van deze insekten en toont schitterende opnamen over de vervanging van deze chitine-laag als het insekt groter wordt. Verder worden in deze aflevering opnamen vertoond van termietenheu vels en van vele verschillen de soorten mieren en hun ui terst doelmatig georgani seerde samenlevingsvormen. Ned. II. 21.45 uur. Ome Ari op safari Ome Ari is een soort jager op groot wild. De dieren zijn hem echter meestal te slim af. Ned. 1,18.59 uur. Zomerkrant Bas en Barbara zijn te zien in Flap-uit, waarin Lanny zal praten over iets raars in de Tien Geboden: dat God jaloers is! Ned. 1,19.10 uur. Grizzly Adams „Gekke Jack", een vriend van woudloper Adams, raakt be hoorlijk in de war, wanneer hij een vreemd voorwerp in de lucht ziet hangen. Ned. 1,19.30 uur. Herculaneum, de verdwenen stad Documentaire over Hercula neum, de Romeinse stad die in 79 na Christus onder een circa zestien meter dikke laag vul kanische modder werd bedol ven. Ned. I, 20.20 uur. Arsmusica Korte instrumentale werken van Bach, Schmelzer, Dan- drieu en Hëndel. Ned. I, 20.50 uur. Concorde Documentaire over de Concor de, het snelste vliegtuig in de burgerluchtvaart, maar ook het duurste. Ned. I, 21.55 uur. Cijfers en letters Wekelijks quizprogramma, ge presenteerd door Han van der Meer. Ned. II, 18.59 uur. De verlaten eilanden Jeramiah Q wordt ervan ver dacht de wervelwind die het eiland Q teistert, over zijn me debewoners te hebben afge roepen. Ned. II, 19.25 uur. De Sullivans Dave Sullivan ontmoet regel matig zijn vroegere jeugdliefde Maggie Hayward en vertelt Norm Baker over de verhou ding tussen hem en Maggie. De familie Kaufmann, de plaatselijke kruideniers, ma ken zich ernstig zorgen over hun toekomst. Ned. II. 20.27 uur. Tijgers en katten Documentaire over de Indios in Ecuador en Mexico. Na eeu wenlange passiviteit en ellen de nemen zij nu met behulp van de kerk het leven in eigen hand. Ned. II, 22.40 uur. DEN HAAG DRAAGT MEESTE BIJ TOT WINST (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De gemeente Den Haag is er de voornaam ste oorzaak van dat uitzendingen van de Tweede Kamer-de batten via de radio in de toekomst mogelijk beduidend goedkoper kunnen worden ontvangen. Volgens de geldende tarieven wordt op de uitzendingen, te ontvangen via een ei gen aansluiting of centraal antenne systeem in de betrok ken gemeente, per maand een winst gemaakt van gemnid- deld 5300. In Den Haag en omstreken ligt deze winst per maand op 5720. Dit heeft de PTT ten behoeve van de Tweede Kamer uitgerekend. Volgens de PTT-berekeningen zou een tariefverlaging van ruim 18 procent mogelijk zijn. Uit een schrijven van de PTT aan de Kamer blijkt dat bij een verdere toename van het aantal aansluitingen op cen trale antenne-inrichtingen een tariefverlaging van mini maal 400 mogelijk is. Gezien de nog onzekere toestand rond toekomstige ontwikkelingen wordt er echter voor ge pleit die tariefherziening tot in oktober uit te stellen. Uit het schrijven van de PTT blijkt dat de aansluitingen op cen trale antenne-systemen 2280 per maand winst opleveren. In een voorspelling over het wegvallen van alle individuele aan sluitingen zegt de PTT dat in dat geval een verlies van f 1570 per maand zou worden geleden. Het positief resultaat op ae aan sluitingen komt vooral door de vier grote steden. Naast Den Haag waartoe ook centrale antenne-aansluitingen in Leiden, Zoetermeer, Leidschendam en Rijswijk worden gerekend, wordt in Amsterdam een winst van 2350 per maand gemaakt, Rot terdam 2590 per maand en Utrecht f 1030 per maand. Steden waar verlies op de aansluitingen wordt geleden zijn ondermeer Deventer (inclusief Apeldoorn) 300 per maand), Groningen f 280 per maand), Hengelo (inclusief Enschede, Winterswijk en Ootmarsum) 650 per maand, Leeuwarden (inclusief Smallin- gerland) 60 per maand en Lelystad (inclusief Almere) 770 per maand). Een individuele aansluiting op de uitzendingen uit de Kamer kost nu 400 per maand plus 200 voor de installa tie. Via de centrale antenne kost het tussen een cent en 400 per maand, afhankelijk van het aantal aanslutingen binnen de gemeente op de antenne. NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.50 Emilie 18.55 Journaal EO 18.59 Ome Arie op safari 19.10 EO-Zomerkrant 19.30 Grizzly Adams 20.20 Herculaneum, de verdwenen stad 20.50 Ars Musica 21.20 Tenslotte NOS 21.37 Journaal 21.55 Concorde 22.45 Journaal NEDERLAND2 NOS 18.55 Journaal KRO 18.59 Cijfers en letters 19.25 De verlaten eilanden NOS 20.00 Journaal KRO 20.27 De Sullivans 21.20 Brandpunt 21.45 Leven op aarde 22.40 Tijgers en katten, documentaire NOS 23.15 Journaal DUITSLAND 1 20.00 Journ. 20.15 Kwis. 21.00 In form. progr. 21.45 Detektiv Rockford: Anruf genuegt, misdaadserie. 22.30 Aktual. 23.00 Sport. 24.00 Journ. (Reg. progr.: NDR: 18.00 Der Prels der Macht, tv-serie. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Der Prels DUITSLAND 2 18.20 Tekenfilmserie. 19.00 Jour 19.30 Alles auf einen Schlag. blljsp 21.00 Aktual. 21.20 Filmreporta( 22.00 Dlese schrecklichen Sonnta (Sunday, Bloody Sunday), speelflli Aansl.: Filmtips. 23.50 Journ. DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus wi kunde. 19.00 Docum. progr. 19.30 form, serie. VANAF 20.00 GEZAMENLl PROGR. NDR 3 EN WDR 3 20.00 Journ. 20.15 Maechte, Maerk und Moneten, tv-serie. 21.00 Lo Peter Wlmsey - Aerger lm Bellor Club, misdaad-serie. 21.45 Report ge. ,22.30 Tv-fllm. BELGIE NEDERLANDS 1 18.00 Sportreportages. 18.30 Teke filmserie. 18.35 Kinderprogr. 19j Jongerenprogr. 19.35 Meded. Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Vier syn patleke schurken (Hot Rock), spa film. 21.50 Docum. serie. 22.40 Jour en filmverslag. BELGIE NEDERLANDS 2 18.00-20.10 Zie NET 1. 20.10 Natw serie. 21.00 Muz.progr. BELGIE FRANS 18.15 Gevar. kinderprogr. 18.30 0 cum. 19.00 Muz.progr. 19.15 R« magaz. 19.29 Weerber. 19.30 Jour en lotto. 19.55 Sportprogr. 20.05 J ridische adviezen. 20.10 Spelpro) 20.45 Histolre? insolites, tv-ser 21.40 Tv-portret. Aansl.: Journ. België Frans 2 20.30 Knokke Cup. Songfestival var uit Knokke. 21.30 Zie net 1. NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TROS 15.30 De tuin tussen Boven- -Rijn en Vogezen 16.27 De dieren van het Groene Woud 16.50 Koning Bolo 17.15 Betty serveert NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 16.00 Studio Sport-extra- Tour de France en Tennis Wim bledon DUITSLAND 1 10.00 Journaal en aktualiteiten. 10. Badende Venus, speelfilm. 12.05 Al tualiteiten. 12.50 Persoverz. 13.0 Journaal. 16.10 Journaal. 16.15 Llc muzlekprogr. 17.00 Kinderproj 17.50 Journaal. DUITSLAND 2 15.00 Sport. 17.10 Journaal. 17.! Taxi, tv-serie. 17.45 Gevarieerd m gazine. BELGIE FRANS 16.00 Sportreportage. 17.00 Ga* rieerd jeugdprogr. België Frans 2 15.00 Tennis. Reportage vanuit Wlmi bledon van de halve finale damt AVROMaTi AVRO's Radlojourn. 18.25 (S) Toppers van loon. 19.02 (S) Concertorgel: Klass. muz. 19.20 (S) Lichte gramm.muz. 20.03 (S) Die Fledermaus, operette. 20.30 (S) Folk live. 21.02 (S) Vierkleur. 22.02 AVRO's Sporlpanorama. NOS: 23.03 (S) Met het oog op morgen. VARA: 0.02 (S) El pee tuin. 1.02 (S) Groot licht. 5.02 (S) Truck. HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avondsplts mei (Je I Hitparade. VARA: 19.02 (S) Popdonder p 21.02 (S) Nashville. 22.02 (S) ...and all jazz. 23.02 (S) Elpee tuin. jTTyngnv. leder heel uur nieuws. VOO 7.03 gmm (S) Ook goeie morgen. 9 03 (S) Muziek terwijl u werkt. 10.02 (S) JL Kletskop. VPRO 10.45 (S) VII- Pirkt 'a-VPRO. 13.03 Welingelichte kringen. 13.30 (S) Een klap op je kop. EO 14.20 (S) Radio-Kleuterkrant. 14.45 (S) Ronduit-extra. NOS 15.02 (S) Radio Tour de France. gBBglH VARA 7.00 Nws. 7.10 Och- AnB tendgymnastiek. 7.20 VARA'3 Zomerkwartall. (7.30 Nws. 8.00 rcri Nws. 8.30 Nws.) NOS 9.00 Gym- lHFO nas,,8k «x»'de vrou* 910 Wa" 1,11 terstanden. 9.15 Werkbank. VARA 9.25 VARA'S Zomerkwarlaal. vervolg (Mei om 9.25 Oe vooruitgang. 9.50 De dik- tafoon). OVERHEIDSVOORLICHTING. 12.16 Mens en samenleving. VARA 12.26 Medede lingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 VARA's zomerkwarlaal. 13.00 Nws. 13.11 Verleden «Ijd. 13.30 Oude s jes. 13.50 Kinderen een kwartje. 14.30 L mofoonmuz. 17.00 (S) Een blok|e Ned< lands. 17.24-Mededelingen. SOS- en pol '1 berichten. 17.30 Nws. 17.36 (S) Dingen de dag. it twaalf. 12.03 (S) 14.03 (S) De Theo St< kink-Show. 17.03 (S) Stampij. NCRV 7.00 Nws. 7.02 (S vende woord. 7.10 (S) Preludiw 8.30 (S) Musica sacra. 9.00 9.02 (S) Divertimento. 9.15 Onder de hoogtezon. 10.00 Gelders Orkest. 12.00 Nws. 12. Tafelmuz. (Met om 12.02 Pianowerk s Romantiek 12.30 Themaprogr. 13. Platennws.13.55 Zojuist verschenen. 14. Nws. 14.02 (S) Meesterwerken uit de Kwi tetliteratuur. 14.35 (S) Oroelmuz. 15.00 In kleine bezetting. 16.00 (S) Het grot® wei 16.55 (S) Kuntft- en vliegwerk. Over het gebruikelijke zomer se filmwerk op beide zenders valt uiteraard niet veel te ver tellen. In feite is dan ook slechts te vermelden dat Avro's Televizier Magazine zijn hele aflevering had gewijd aan het Interferon, een ge neesmiddel tegen kanker, dat in ontwikkeling is en dat op de, helaas nog lange duur, wel eens een even zegenrijke uit werking zou kunnen hebben als de ontdekking van het pe nicilline heeft gehad. Het was een BBC-documentaire met toch ook een eigen inbreng: Ria Bremer had een interview met dr. H. Schellekens, die on langs gepromoveerd is op een proefschrift over het Interfe ron. Hij deelde mee dat men ook in Nederland begonnen is met experimenten dienaan gaande, en met bemoedigende resultaten, die, gezien de docu mentaire, overigens voorals nog vooral in het buitenland (Zweden, Amerika) bleken te zijn gerealiseerd. Jaap van Meekren waarschuwde echter, zeer terecht natuurlijk, na drukkelijk tegen de grote ver wachtingen op dit moment: het middel tegen kanker is nog lang niet uitgevonden. Het was, zo zei hij, slechts de be doeling enigszins aan te dui den hoe de zaken ervoor staan. Welnu, daar werd dan ook wel aan voldaan. En in ieder geval stelde de Amerikaanse dea kundige dr. Gutterman m stelligheid vast, dat ons „tif revolutionaire jaren te wacl ten staan". Revoluties va deze soort kunnen, dunkt m nauwelijks met genoeg hofl en verwachting tegemoet wo den gezien. HERMAN HOFHUIZE Een vroege pin-up foto van Rudolph Valentino straling, maar Rudy was de populairste, de meeste vereerde, hij straalde liefde uit. Hij was betoverend, ontroerend, maar ook een beetje een belachelijke en gel van de sex. In onze krant start vandaag de serie Idolen sterven jong. Een serie die gaat over het - vaak te korte - leven van sterren uit de film- en popwereld. Marilyn Mon roe, James Dean en Jimi Henarix zijn slechts enkele van de idolen die aan bod komen. Tijdens hun leven werden ze door miljoenen mensen aanbeden, na hun dood door velen vereerd. Zelf waren de sterren meest al niet zo gelukkig met hun plaats aan de top. Hun le vens waren vaak een aaneenschakeling van drank, drugs, vrouwen, ellende en frustraties. De verhalen in deze serie zijn ontleend aan het boek „Idolen sterven jong", geschreven door Marianne Sinclair en uitgege ven door uitgeverij Rostrum in Haarlem. Als eerste verschynt ten tonele Rudolph Valentino (1895-1926), de koning van de twintigste eeuwse filmromantiek, de belichaming van de liefde. Er waren knappere acteurs, betere acteurs en acteurs met meer persoonlijke uit-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2