Kirk Douglas in „Posse klassiek westernverhaal herschi/drink Overal in Nederland zitten de piraten NOS NOG STEEDS OP ZOEK NAAR VLIEGTUIG TERUGBLIK BEELD SPRAAK hou r1 het lJ scherm in het oog TELEVISIE VANAVO TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 30 JUNI 1980 PA' G- -TAI Overal in Nederland zitten ze, zo le zen we in het artiestenblad „Disco- namus", het blad van het Comité voor Nederlandse Amusementsmu ziek. Met die „ze" worden de als, enthousiast omschreven jongens be doeld, die met eigen radio-appara- tuur het Nederlandse volk bedie nen met gezellige muziek, waaron der wordt verstaan het Nederland se repertoire over klein leed en gro te gevoelens. Pierre Kartner weet daar als Vader Abraham alles van en heeft aan die piraten een loflied gewijd, waarin hij ze hartelijk be dankt voor hun bijdrage aan het populariseren en de verkoop van de vaderlandse liederenschat. Hij heeft voor die dankbaarheid goede redenen. In zes dagen tijd ging zijn single 12.000 maal over de toon bank. En waar hem dit al vele ma len eerder overkwam, is hij mo menteel schatrijk. Disconamus is de club, die al jaren er voor ijvert, dat muzikanten, componisten en zan gers loon naar werken ontvangen en in elk geval betaald worden voor elke keer dat hun werk de ether ingaat. Dat het om hoge bedragen gaat blijkt uit de laatste uitkom sten van de Buma, de bond voor auteurs rechten. Vorig jaar kwam er voor de ernsti ge muziek 1.706.000 gulden aan rechten bin nen, voor radiomuziek 5.455.000, voor tv- muziek 4.825.000, voor filmmuziek 2.033.000, voor amusementsmuziek 1.899.000 en voor mechanische muziek 16.777.000 gulden. Dat is ruim twee miljoen gulden meer dan er verleden jaar werd opgehaald. Uit deze pot ontvangt elke artiest zijn deel. Maar er zit geen cent bij van de piraten, want die betalen niet voor wat ze op de draaitafel leggen en de Buma kan hen niet achterhalen, omdat de adressen niet bekend zijn. Met de bejaardenhuizen heeft de Buma minder moeite. In de recreatiezalen daar wordt van tijd tot tijd gezellige muziek ge draaid. De Buma wil daar geld voor vangen, omdat het gaat om muziek in openbare ruimten, zegt zij. De directies van bejaar denhuizen zien die echter als besloten ruim ten. De Buma haalde de rechter van de hoge raad erbij en die stelde Buma in het gelijk, zodat de bejaardentehuizen thans ook moe ten betalen. En dan te weten, dat heel wat artiesten niet de minste moeite hebben met het niet-beta- len van rechten door de piraten. Dat gemis te geld komt langs een andere weg toch wel bij hen terecht, zo redeneren zij. En de praktijk bewijst het, want het leidt tot goede verkopen van hun platen. Henk Wijngaard, de zingende chauffeur met de vlam in zijn pijp en met ruim baan voor zijn „Container", zegt: „De piraten hebben mij gemaakt". De „Sunstreams" za gen hun „Aan de grens van de Duitse heu velen" 100.000 maal verkocht en zeggen dit uitsluitend te danken te hebben aan piraten. De „Havenzangers" zouden zonder piraten nooit platina in handen hebben gekregen. En het een haalt het ander uit. Want een 1 Vader Abraham: „Liever op de piratenzender zonder betaling dan de Hilver- sumse boycot met betaling". goede verkoop van de Hollandse hymne verschaft de zangers van dit repertoire weer toegang tot „De losse groeven" van Chiel Montagne, zodat ze ook hun opwachting mogen maken op het scherm. Pierre Kartner zegt daarover: „Natuurlijk zou ik liever zien, dat de piraten legaal wa ren en dat de auteursrechten werden afge dragen. Maar op dit moment kies ik voor il legaal gedraaid worden boven gehonoreerde boycot". Hij maakt er geen geheim van met grote gramschap te zijn vervuld jegens Hil- versumse deejees, waarbij hij de „salonsocia list Felix Meurders" met name noemt. Niet minder heeft hij harde woorden over voor Hugo van Gelderen en voor de „Los vast- mensen" van de NCRV, waarbij hij even min een uitzondering maakt voor Chiel Montagne van de TROS. De ex-piraat Ver onica doet er trouwens ook weinig aan. Al les wat van ver komt schijnt voor deze deejees beter en mooier te zijn, zo klaagt Pierre, terwijl zij hun luisteraars het Neder landse zangwerk onthouden. Op die manier komt er ook heel wat Hollands geld bij bui tenlandse artiesten terecht, dat volgens Pierre thuis hoort in de zakken van de vo calisten van het Hollandse lied. In Amerika en Engeland wordt ook veel slecht werk uitgebracht. Dat blijft echter binnen de grenzen van die landen. Alleen de successen worden geëxporteerd. Op diezelfde manier moeten ook de Nederlandse artiesten een kans krijgen om van hun werk een flop of een top te maken. Laat het publiek dat maar bepalen. Maar daarvoor moet dit werk onder de mensen gebracht worden en niet tevoren worden veracht en veronachtzaamd door Hollandse deejees. Deze kritiek uit de koker van Pierre Kart ner en andere promotoren van het Holland se geluid slaat overigens niet zozeer op de mensen van Hilversum 3 dan wel op die van Hilversum 1. Dat heet na de inkleuring van Hilversum de zender te zijn voor licht familiaal vertier. Maar daarop zoeken de luisteraars tevergeefs. Zij gaan dan net zo lang aan hun zenderknop draaien tot zij iets leuks horen en blijken dan meestal op een piraat te stuiten. Die werken volgens het sy steem van voor het volk door het volk. Zij worden wel eens door de politie gepakt, maar dan duikt er een dag later alweer een andere op. Of dezelfde op een ander adres, waarbij nieuwe apparatuur wordt verschaft en de boete wordt betaald door een bevrien de platenboer. Bij de politie luisteren ze zelf te graag naar dit soort muziek en dit zou er de reden van zijn volgens de zelateurs van het lichte lied, dat de politie niet al teveel werk maakt van het opsporen van piraten, terwijl deze toch met grote regelmaat illega le zenders oprolt. Maar het wordt wel moei lijk als er uitgezonden wordt vanuit auto's, die zich regelmatig verplaatsen en als pla tenmaatschappijen er via stromannen geld in steken om hun platen aan de man ge bracht te krijgen. Dureco heeft kortgeleden zelfs een platen- plugger in dienst genomen met de speciale opdracht contact te leggen en te houden met piratenzenders. Pierre Kartner heeft zin gend voor deze figuur de weg geëffend door de piraat op een voetstuk te plaatsen, waar op deze troont in strijd met de wet en vanaf die plaats nochtans de illegale liedcultuur dient. Na het afschrijven van het eigen PH NOS-vIiegtuig, dat al twee stel motoren heeft versleten en nog maar beperkt gebruikt mag worden, is de NOS nog steeds op zoek naar een geschikt toestel. NOS-piloot Char les v.d. Heyde heeft een mooi eigen vliegtuig op het oog, een Rockwell Shrike Aero Commander. Dat ding moet 750.000 gulden kosten en dat komt de NOS niet zo goed uit Omroepmensen zijn intussen blijven zoeken naar een mogelijkheid om toch in de lucht te blijven, zowel praktisch als ether-isch gezien. Dit kan als men ertoe zou kunnen besluiten genoemde Rockwell te leasen. Dit wil zeggen een tussenvorm tussen huren en ko pen. Hierbij is men verplicht jaarlijks minstens 400 vlieguren af te nemen. Die hebben ze bij de omroep niet nodig. Men denkt te kunnen volstaan met jaar lijks 200 uur in de lucht. Het zoeken is dus naar een gegadigde voor die andere 200 vlieguren, die betaald moeten worden mèt 760 gulden per uur. Dat is niet niks en daarom hebben enkele omroepen naar een goedkopere manier van vliegen gezocht. Die vonden ze bij Air Service Holland, die bereid is omroepmen sen te vliegen voor rond 500 gulden per uur. De NCRV heeft als eerste gebruik gemaakt van de dien sten van Air Service en wel tijdens de Nationale Fietsdag. Het vliegtuig werd hierbij ingeschakeld voor het onderhouden van de radioverbindingen, zoals ook het VARA-radioprogramma „Lijn 3" niet zonder vliegtuig kan. Charles v.d Heyde heeft zijn eigen bedenkingen te gen de Air Service-vluchten. Dat toestel zou niet kunnen vliegen bij slecht weer, althans grote moei lijkheden krijgen, omdat het maar één motor heeft en niet voorzien is van een ontdooi-apparatuur tegen ijs afzetting. Hij noemt het verder onzin, dat een Roc kwell te groot zou zijn om op het Hilversumse vlieg veld te landen en dat het niet voldoend kleine boch ten zou kunnen draaien, nodig om het radiocontract met de grond in stand te houden. Aan een mooi weer- vliegtuig zegt hij niks te hebben. Charles v.d. Heyde zou er als vlieger moeite mee hebben als hij minder benzine zou mogen laden, omdat er teveel aan appa ratuur aan boord zou zijn. Hij snapt niet, dat iedereen in Hilversum zijn kijk geeft op radio- en tv-vluchten, terwijl maar heel wei nigen verstand hebben van wat er voor vliegen komt kijken. Met een gehuurd vliegtuig zou men jaarlijks niet minder geld kwijt zijn dan voor een eigen toestel, betoogt hij. Het hangt er maar vanaf welk soort vluchten men wil maken. Hij heeft aan het NOS-be- stuur een advies uitgebracht volgens de opdracht, dat het om een toestel moest gaan, waarmee alle voorko mende vluchten onder alle omstandigheden kunnen worden uitgevoerd. En alleen op grond van een ver standig advies kan het NOS-bestuur een goed besluit nemen, vindt v.d. Heyde. Met dit Air Service-vliegtuig is men in Hilversum aanzienlijk goed koper uit, maar de eigen NOS-piloot noemt het een mooi weer-toe- stel. De speelfilm „Posse" is in alle opzichten een film van Kirk Douglas, een van de Holly- wood-veteranen die nog steeds op het witte doek actief is. Douglas regisseerde de film en speelt er zelf de niet erg sympathieke hoofdrol in. Posse is het klassieke verhaal van de eerzuchtige marshall Howard Nigh tingale, een man met de ambitie om een plaats in de senaat te verwerven en zijn eeu wige tegenstander de treinrover Jack Straw- horne. De bende van de treinrover wordt door Nightingale's mannen overvallen en alleen Strawhorne weet levend te ontko men. De overval kost Strawhorne een buit van 40.000 dollar en hij zint op wraak. Nigh tingale, die bij zijn toekomstige kiezers niet erg populair is, ziet in dat zijn kansen om senator te worden aanmerkelijk hoger wor den, als hij erin slaagt Strawhorne te pak ken te krijgen. Dat lukt aanvankelijk, maar niet voor lang. Strawhorne ontsnapt en ver nedert zijn tegenstander in het openbaar. Nightingale kan zijn politieke ambities ver der wel vergeten. De rol van Strawhorne wordt gespeeld door Bruce Dern. Ned. I. 20.20 uur. naald, deze Egyptische obilisk, werd gezien als statussymbool. Ned. I, 22.15 uur. Kaz „Zo behandelt men geen dame", is de titel van de aflevering uit de Amerikaanse serie Kaz. Het gaat deze keer over de mooie vriendin van de baas, die moet worden verdedigd. Kaz valt van de ene verbazing in de andere, als hij te maken krijgt met het privé-leven van zijn baas en dat van de mooie Linda Milliken. Ned. II, 20.27 uur. Sportpanorama Cleopatra Kirk Douglas als marshall Howard Nightingale in „Posse". In „Cleopatra's naalden" wordt uitgelegd wat de betekenis is van de obilisken uit Egypte, die te vinden zijn in Londen, Parijs, New York, Is- tanboel en Rome. Onder meer wordt in deze BBC-documentaire verteld, hoe een dergelijke NedT II, 22.25 uur. In Sportpanorama beelden van wedstrijden uit de Olympische Spelen voor gehandicapten. Ook brengt deze uitzending veel over van de sfeer, rond de ruim 2000 lichamelijk gehandicapte sportmensen uit meer dan 40 landen, tezamen in Arnhem en Veenendaal. Ned. II, 21.55 uur. North Sea Theo Ordeman en Bob Rooyens brengen hoog tepunten uit het North Sea Jazz Festival. Waar mee een voorproefje wordt gegeven van deze monsterproduktie van Paul Acket, die over en kele dagen te beleven valt in het Haags Con- NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.50 Emilie 18.55 Journaal TROS 18.59 Bassie en Adriaan 19.20 De bedreigde dierenwe reld 19.45 Kieskeurig 20.20 Posse, Westernfilm NOS 21.37 Journaal TROS 21.55 Posse (vervolg) 22.15 Cleopatra's naalden NOS 23.10 Journaal NEDERLAND2 NOS 18.55 Journaal AVRO 18.59 Alleen op de wereld 19.25 Mork en Mindy NOS 20.00 Journaal AVRO 20.27 Kaz 21.15 Televizier Magazine 21.55 AVRO's Sportpanorama presenteert de Olympische Spelen voor Gehandicapten 1980 22.25 North Sea Jazz Festival NOS 23.20 Journaal ,>EID DUITSLAND 1 20.00 Journ. 20.15 Der i Monte Christo, tv-serie. 2ï 22.00 Licht progr. 22.30 AktiJ>crDl Citizen Kane, speelfilm. 0.5 irWO (Reg. progr.: NDR: 18.00 Speren C' Aktual. 18.45 Kleuterserie,, de i, der gute Konig, - - eg. mag. 19.59 Pro<l' WDR: 18.00 Amus.progr. Aare ser Geschichten, tv-serie. 1 Ie P' billowitsch, tv-serle. 18.40 gen Wieber von Windsor, 19.15 Aktual. 19.45 4 tel vorf DUITSLAND 2 k 18.20 Chopper 1 ...bitte meldB tle-serie. 19.00 Journ. 19.3^ muziekprogr. 20.15 Tv-film iJL cussie. 21.00 Aktueel mag. 21 m ter Verschluss, tv-spel. 23.01 23.10 Journ. DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.301 Scheidkunde. 19.00 Peter Fr bens, schilder en diplomaat, GEZAM. PROGR. NDR-WDR - 20.00 Journ. 20.15 Doc. 21.2j J geschenkt (It's a Gift), sr 22.30 Inform, progr. 23.00[ progr. BELGIE NEDERLANDS Tussen 18.00 en 18.30 S| 18.30 Tekenfilm. 18.35 Ji 19.20 Korte film. 19.30 Verkor ai 19.35 Meded. en Morgi Journ. 20.10 Weerber. 20.1! progr. 21.05 Penmarric, 21.55 Cultureel progr. 22.! filmverslag. BELGIE FRANS P.in 18.50 Gevar. kinderprogr.?1 Sportprogr. 19.00 Muziekprogjr Reg. mag. 19.29 Zeerber.jwoi Journ. 19.55 Sportprogr. 20.1 ha progr. 22.30 Journ. L n( NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 16.00 Studio Sport-Extra, met Tour de France en Tennis op Wimbledon DUITSLAND 1 10.00 Journ. en aansl. aktual. 10.25 Die verlorene Ehre der Katharina Blum, tv-spel. 12.10 Inform, progr. 12.25 Aktueel magaz. 12.55 Perso- verz. 13.00 Journ. 15.55 Joi Filmdocum. 16.45 Kinderproj Sport. 17.50 Journ. DUITSLAND 2 16.00 Cursus wiskunde. 16.30 voor ouderen. 17.00 Journ. lij Neunte, tv-serie. 17.35 Gevar.L, België Frans 2 15.00 Reportage vanuit Wimj Aansl.: Zie net 1. iziek. 20.45 Heitor_.VS een conllhet (3). 21.30 ïaandag. 22.25 Bond Zonder Na HILVERSUM 1 leder heel uur nieuws. TROS: 18.11 Aktua 18.25 De Kinderplatenbak. 18.45 De Plane teneler, hoorspelserie. 19.02 Tross-country 20.02 Zomaar's avonds. 21.30 Tros Bit Band Festival 1980. 22.02 Boudewijn de NOS: 23.55 Nws. Groot- live". NOS 23.02 Met hel oog c morgen. AVRO: 00.02 Pim - - - bs' Platens- 7 1.02 One o'clock jump. 2.02 AVRO's Service Station. 6.02 Muziek en verkeersin- form. (6.30 AVRO's Radiojourn.). HILVERSUM 2 NCRV: 18 00 Muziek in vrije tijd. 19.00 NCRV-leerhuis. 19.15 Psalm van de week. 19.30 Bandstand. 2.00 Bariton en piano: HILVERSUM 3 leder heel uur nieuws. NOS: Avondspits mei de Nationale AVRO: 19.02 The 7 o'clock show Steenen Tijdperk. 21.02 Superclea 12.30 AVRO'! gence. leder heel uur nieuws. AVRO: (7.03, 7.30, 8 03. 8 30 AVRO'S Radiojourn.) 9.03 Tekst en uitleg. 9.08 (S) Concertant. 10.02 De Zandbakshow. 10.10 (SenM) Ar beidsvitaminen. 11.02 Biels en leton. 11.30 (S) Rondi (S) Mon vieux, ma vieille. 13.03 5 Radiojourn. 13.20 (S) De AVRO dili- 13.55 Beursplein 5. NOS: 14.02 Tour ance. AVRO: 14.05 (S) 'n Middagje NOS: 15.02 (S) Radio Tour de Fran- H.VOORL.: 12.16 Uitz. voor 12.26 Meded. voor land- Nws 12 36 Echo. 13.00 Nws. 13. 13.30 Vakantieleed. NOS:14.30 23:34...". KRO: 15.15 Boekenwijshe Geen verboden toegang. 16.30 Hi twaalf. progr. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17 KRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtengym. 7.20 Hei levende woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. (8.00 Nws.) 8.36 Amus.muz. 8.50 Postbus 900. 'Mrrt 9 00 Gym. voor de vrouw. 9.10 lﻫ Waterstanden. 9.15 Scheep spraat. 9.20 De letter M. 10.30 Ouder wor den we allemaal. 11.00 In het spoor van Jack Kerouac (2). 11.30 Ratel. OVER- De VPRO besteedde gistera vond zijn hele zendtijd aan een documentaire „Over een Duit se familie". Een ietwat genera liserend eufenisme voor het verhaal van vier generaties Wagner, die door Richard zijn ontketend. De „Wagner-story" zou zoiets in Amerika onge twijfeld hebben geheten. Het was overigens een eigen pro- duktie, waarin met name Cherry Duyns, die de inter views deed, de hand had. Wat (dus) betekende dat het vooral ging om de menselijke achter gronden, al kon men uiteraard niet geheel langs het „Totaal theater", de „Gesamtkunst" of hoe het allemaal heet, heen kon. Dat de accenten zo lagen kwam althans ondergetekende (die niet kan ontkennen dat hij van de muziek van Wagner bijna lijfelijk in het ongerede raakt) uitstekend van pas. Dat het een uitermate fascinerende zaak betreft staat overigens uiteraard als een paal boven water. En ook dat er nauwe lijks een meer geschikte man denkbaar is om haar aan te pakken dan Duyns met zijn nuchter-kritische, zij het van werkelijke belangstelling ge tuigende interviewtrant. Zij deed in het bijzonder weldadig aan nu hij geconfronteerd werd met een figuur als bij voorbeeld Winnifred Wagner, de schoondochter van Richard. Gezegd moet worden dat men sen 3s Gottfried Wagner en vooral ook Friedelind Wagner (toch altijd nog de kleindoch ter van Richard) zo op het oog toch wel aardig ontsnapt ble ken aan de ondoordringbaar- mistige sfeer die haar nog om ringde. Laatstgenoemde kon zich nog herinneren hoe zij als kind, in 1923, Hitler in Beierse korte broeg en kuitkousen in Bayreuth had mogen begroe ten, en dat moet een mens toch niet in zijn koude kleren gaan zitten. Maar goed, het was ongetwijfeld een voortref-1» felijke, heldere documentaire over een bijzonder troebel fe nomeen. Zaterdagavond een en al film- (serie) wat de klok sloeg. De VARA had daarbij „Rubia's Jungle", een rolprent uit 1970 van het destijds bekende film- TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S! Cio. 9.00 Nws. 9.02 (S) een orgel in Zwolle. 9.30 heinde en verre. 10.00 Tl lien lot twaalf. 12.00 Nul} (S) Hel grote concou" (S) De meest verkochte klass. ti< Koren - Korpsen. 14.00 Nws. 1 hoge "C". 14.30 (S) Guitariteiten. 1 Belcantorlum. duo Pim (de la Parra) en (Verstappen) van stal gel Dit werd „Een liefdesn0( rie" genoemd, maar da slechts een camouflage een ouderwetse liefde jr worden genoemd, zoals al een toen en nu dus opi a kon vaststellen. „Achtej. Nieuws" wierp zich nog[0 op het langgerekte olieb: a debat of op, zoals W.L.I ma het noemde „de 1< nacht van het kabine Agt. Henk van Hoorn viewde drie CDA'ers, die hadden gegeven van kend stemgedrag" en liet oppositieleider Den Uyl dervraagd door Brugsma ve) commentaar op lev Een herhaling van reed .kende gezichtspunten al 'men. HERMAN HOFHU1 ADVERTENTIE makjedmhHamkal...ml tewen Herschl Cassis met zuiver nineraal water, zuivere vruchtensappen^ uitsluitend natuurlijke suikers zonder toevoeg» onnati- -rlijke smaak- of kleurstoffen Henchi/Hoerabroektel. (045) 21 17 77

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2